millainen on kemi asuinpaikkana?

muuttaja?

Onko niin paha kuin pelkään? Asunnot aika halpoja.

Verrattuna esim seuraaviin kaupunkeihin: Rovaniemi, Kajaani, Jyväskylä, Tampere

35

6116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias

      Riippuu mistäpäin Kemiä vuokraa/ostaa asunnon. Siittähän se joka kaupungissa hinta määräytyy.
      http://www.kiinteistoitatuuli.fi/itatuuli.html
      tuolta löydät kaupungin vuokra-asunnot. Mistähän muuttaja on muuttamassa Kemiin, ilmeisesti töitä on tästä kaupungista ilmennyt?

      • muuttaja?

        ja töiden perässä kylläkin, ehkäpä.


      • Utelias
        muuttaja? kirjoitti:

        ja töiden perässä kylläkin, ehkäpä.

        Saitko kaupungilta tekn.alan paikan? Olen siksi utelias, ku tunsin entisen työntekijän, joka paikkaa hoiti ja olisi mielenkiintoista tietää onko sinut siihen valittu?
        Asunnoista vielä. Torstaisin ilmestyy ilmaisjakelu lehti Lounais-Lappi ja siinä on monesti asuntoja vuokrattavana. Kemi.fi sivuilta löydät lehteen linkin.


    • Jaana...

      Kemissä on hyvä kulkuyhteydet. Talvi on lauhempi kuin Rovaniemellä. Halvat asunnot ja hyvät palvelut.
      Ostoksille pääsee Haaparannalle ja Ouluun nopeasti...Kemi on aidosti meri-kaupunki!

      • ex-kemiläinen

        Vai hyvät kulkuyhteydet... Eipä vois kehua. Voisivat ottaa oppia esim. Oulusta. Muuten ihan ok pikkukaupunki.


      • J___
        ex-kemiläinen kirjoitti:

        Vai hyvät kulkuyhteydet... Eipä vois kehua. Voisivat ottaa oppia esim. Oulusta. Muuten ihan ok pikkukaupunki.

        jos on oma auto niin hyvin pääsee..

        Onhan noita junia ja lentoja sitten etelään päin ihan hyvin.


    • Paljasjalkainen Kemiläinen

      Kyllähän Kemistä liikkuu juttuja, mutta kokonaisuutena on kyllä Turvallinen ja Hyvä paikka asua ja tehdä työtä.Jos olet tulossa, niin Toivotan tervetulleeksi

    • :-)

      Kannattaa kyllä harkita myös Keminmaahan muuttoa. Matka Kemiin on alle 10 km. Mukava kunta asua.

      • Noora

        Keminmaahan ei kannata muuttaa. Siellä vallitsee kepulais-lestadiolainen vanhoillisuus.

        Keminmaassa asuu jo liikaa lapsiperheitä ja sen huomaa palveluissakin, esim koulut on tupaten täynnä ja yläasteita yksi suuri, jossa ongelmia piisaa.

        Keminmaasta muutin pois Kemiin ja olen ollut tyytyväinen. Kemi on ihan mukava tavallinen, uinuva pikkukaupunki.


      • Mie ite
        Noora kirjoitti:

        Keminmaahan ei kannata muuttaa. Siellä vallitsee kepulais-lestadiolainen vanhoillisuus.

        Keminmaassa asuu jo liikaa lapsiperheitä ja sen huomaa palveluissakin, esim koulut on tupaten täynnä ja yläasteita yksi suuri, jossa ongelmia piisaa.

        Keminmaasta muutin pois Kemiin ja olen ollut tyytyväinen. Kemi on ihan mukava tavallinen, uinuva pikkukaupunki.

        Koulut täynnä Keminmaassa? Höpö höpö. Kun olin koulussa niin ikäluokat oli melkein 50 % suurempia ja koulut oli aivan samat kuin nyt, paitsi että sen jälkeen on laajennettu ala-aste, yläaste ja lukio. Joten turha puhua että koulut olis nyt jotenkin täynnä. Tyhjenemään päin ennemminkin.

        Minä olin koulussa 80-luvun tienoilla.

        Enkä muuten ole ees kepulainen tai lesta.


      • Noora
        Mie ite kirjoitti:

        Koulut täynnä Keminmaassa? Höpö höpö. Kun olin koulussa niin ikäluokat oli melkein 50 % suurempia ja koulut oli aivan samat kuin nyt, paitsi että sen jälkeen on laajennettu ala-aste, yläaste ja lukio. Joten turha puhua että koulut olis nyt jotenkin täynnä. Tyhjenemään päin ennemminkin.

        Minä olin koulussa 80-luvun tienoilla.

        Enkä muuten ole ees kepulainen tai lesta.

        Kyllä vain on keminmaassa koulut täynnä. Pieniä jokivarren kouluja on lakkautettu ja se tarkoittaa sitä, että muut koulut pullistelevat.

        Lassilan koulukin on melkoisen täysi, koska Jokisuulla ja Lassilassa ja pörhökänkankaalla yhä rakennetaan ja sinne muuttaa lapsiperheitä.

        Omat lapset on käyny koulua Keminmaassa 80-luvulla ja 90-luvulla, joten tiedän silloisen tilanteen varsin hyvin. Nykyisen tiedän entisten naapurieni kertomuksista.

        Keminmaan keskuskoulun yläasteella on miltei 500 oppilasta. Ja on ainoa yläaste kunnassa.

        Olen asunut Keminmaassa 20 vuotta ja kummasti helpotti kun muutin Kemiin. Ilmapiiri on niin paljon parempi ja naapurikyttäys pienempää.


      • Mie ite
        Noora kirjoitti:

        Kyllä vain on keminmaassa koulut täynnä. Pieniä jokivarren kouluja on lakkautettu ja se tarkoittaa sitä, että muut koulut pullistelevat.

        Lassilan koulukin on melkoisen täysi, koska Jokisuulla ja Lassilassa ja pörhökänkankaalla yhä rakennetaan ja sinne muuttaa lapsiperheitä.

        Omat lapset on käyny koulua Keminmaassa 80-luvulla ja 90-luvulla, joten tiedän silloisen tilanteen varsin hyvin. Nykyisen tiedän entisten naapurieni kertomuksista.

        Keminmaan keskuskoulun yläasteella on miltei 500 oppilasta. Ja on ainoa yläaste kunnassa.

        Olen asunut Keminmaassa 20 vuotta ja kummasti helpotti kun muutin Kemiin. Ilmapiiri on niin paljon parempi ja naapurikyttäys pienempää.

        Jokivarren kouluja lakkautettu ja koulu pullistelevat? Heh. Itäkoskella oli kai n. 10 oppilasta luokilla 1-6. Ja Katajarannalla samaa tasoa. Jos ne niistä nyt pullistelee niin kovin on koulut ahtaita.

        Keminmaan keskuskoulussa oli 80-luvulla 500 oppilasta. Nykyään on noin 400, eli selvästi vähemmän kuin 80-luvulla. Sen jälkeen on rempattu koko talo. Samoin on rempattu lukio ja Kirkonmäen ja Pölhön koulut. Olisko tilat siinä pienentyneet? Höpöpuhetta.


      • mania
        Mie ite kirjoitti:

        Jokivarren kouluja lakkautettu ja koulu pullistelevat? Heh. Itäkoskella oli kai n. 10 oppilasta luokilla 1-6. Ja Katajarannalla samaa tasoa. Jos ne niistä nyt pullistelee niin kovin on koulut ahtaita.

        Keminmaan keskuskoulussa oli 80-luvulla 500 oppilasta. Nykyään on noin 400, eli selvästi vähemmän kuin 80-luvulla. Sen jälkeen on rempattu koko talo. Samoin on rempattu lukio ja Kirkonmäen ja Pölhön koulut. Olisko tilat siinä pienentyneet? Höpöpuhetta.

        Kyllä keminmaan koululaisilla kelpaa opiskella uusissa ja hyvissä tiloissa. Kaikki isot koulut on uusia tai uudenveroisia tiloissa. Remontteihin on kyllä satsattu. Ja jos kauempaa täytyy oppilaita kuljettaa niin sekin on vain järkevää. Oman pikkukoulun ylläpito on varmasti kalliimpi ratkaisu.


    • tuomo

      huora paikka

    • sopeutuja

      Asuinympäristönsä ja paikkansa viihtyvyyttä luodessaan.Ihminen itse on tärkeimmässä asemassa.Jos teet työsi hyvin,olet ulospäin suuntautuva,pärjäät vaikka "aijan vittaksena" jonkin aikaa.Siirtotyömaiden kultaisella kuusikymmen luvulla,ei kysytty minne haluat työhön,lyötiin vain lappu kouraan jossa oli parakkikylän osoite.Sielläkin pärjäsivät ulospäin suuntautuneet ja omilla aivoillaa ajattelevat.
      Tämän päivän Suomi taas tarjoaa eräänlaista siirtotyömaa politiikkaa.Vai onko monilla mahdollisuus tehdä elämäntyönsä,kotipaikoillaan tai edes lähellä.Niin se taas kasvaa juurettomien apaattinen joukko.

    • minä

      no jaa...Itse muualta muuttaneena voin sanoa että kulkuyhteydet ei kyllä ole kehumisen arvoiset.Eli ainakin minulla on ollut ongelmia linja-autoilla ja junilla liikkumisen kanssa.
      Muittenkin palveluitten saanti täällä todella huonoa.(esim.terveyden hoito)
      Asuminen on kyllä edullista...

    • tampatti

      Eli vuosi on nyt asuttu kemissä, ostin perheelle oikein omakotitalon. Muutin tänne Rovaniemeltä, jossa asuin 9 kk työkomennuksella perheen kanssa. Sitä ennen asuin Tampereella 5 v ja sitä ennen Kuopiossa 4 vuotta.

      Tärkein: toistaiseksi olen viihtynyt hyvin, jos tuota loppuvuoden paskanhajua oteta huomioon, mutta kajaanissahan haisee samalla tavalla...

      Kemi on työläiskaupunki, eli täällä kävellään paskahaalareissa keskustan liikkeissäkin, sitä en ole nähnyt missään muualla suomessa. Toisaalta tämä on inhimillinen kaupunki, ihmisillä on vielä järki päässä, ainakin suurimmalla osalla.

      Kemi ei ole ostoskaupunki, mutta perusvalikoimat ovat hyvät, täältä pääsee nopeammin Ouluun kuin kajaanista... Toisaalta ihmetyttää paljasjalkaisten vähättely omasta kaupungistaan, mielestäni tämä on ihan kiva pikkukaupunki, peruspalvelut toimivat ja kaikki on kävelymatkan päässä.

      Viihdepuoli on jäänyt vähän vähemmälle, mutta pubeja näyttää olevan paljon, tosin niiden tasottomuudestakin on kuulunut juttua. Yökerhoja ei ole kuin yksi, jossa örveltävät kaikki, tasokkaita ravintoloita pitää hakea Oulusta tai Rovaniemeltä.

      Vähän tätä paikkaa leimaa hälläväliä-tyyli, asioista ei kanneta vastuuta eikä työtä tehdä kunnolla loppuun. Yrittäjää ei tässä kaupungissa arvosteta, siksi heistä suurin osa asuukin keminmaassa. Matkailu on kirosana, kuten aina punaisissa kaupungeissa, ellei kaikki ole kaupungin omistamaa ja järjestämää.

      Tornio on vieressä, useita kaupunkeja kiertäneenä tornio on sisäänlämpiävä paikka, johon on vaikea päästä sisään. Siellä arvostetaan vain keskustan jäsenkirjaa ja leijona-klubin jäsenyyttä. Ei kemi paljoa parempi ole, mutta ainakin näennäinen demokratia toimii paremmin. Itse voin todeta valinneeni asuinpaikkani oikein, vaikka kokoomusta äänestänkin.

      Kemi on ihan ok-paikka, on itsestäsi kiinni miten pääset sisään arkielämään.

    • Roista lähtöisin ja sinne t...

      Suoraan sanottuna paska paikka. Kemi kirjaimellisesti haisee ja katukuvaa leimaavat niin ihanaiset pummit, eivät vain olemukseltaan mutta myös seurallisuudeltaan. Muutenkin vuosi vuodelta tuntuu tulevan enemmän kaheleita katukuvaan. On tallaajaa laidasta laitaan... eikä todellakaan aina niin hyvällä. Lähdinkin täältä heti takaisin Roin suuntaan kun elämän tilanne sen sallii. Paha virhe muuttaa tähän paikalleen jääneeseen kaupunkiin. Harvoin mitään uutta, esim. asuntoja tai liikkeitä. Suurin osa niistä vähäisistäkin uudistuksista pysyy auki vain starttirahan verran...

    • ARTZGEIGE

      Hyvää Juhannusta Utelija.
      Toivottavasti en ole myöhässä.
      Vaikka kehua pitäisi työllisyyden ja väestökehityksen entraamiseksi, niin valehtelemaankaan en taivu. Kemissä(kään)
      ei pelaa peruspalvelut: sosiaali- ja terveystoimi, sivistystoimi, koulutoimi eikä
      mikään muukaan (vaikka ns. strategioissa toisin väitetetään ja korkeilla virkamiessuilla hyssytellään omaa pesää likaamasta.)
      Alamäki lähti nuistini mukaan 1956 ja jatkuu....
      Yksipuoluejärjestelmä (kuten Keminmaassakin) on syönyt tehon ja uskottavuuden*. Pikkupomojen päinvaihto Oulun kanssa vain pahensi asioita...molemmissa. peruskemiläinen ihminen menettelee, mutta byrokratia & politikointi ovat asiantuntemattomuudessaan, Paasikiven sanoin, "hirmuisia". *-merkittyyn lisuke: Onneksi on "koalitioita"... vaiko epäonneksi?
      Tule meille vaan, meillä leivotaan ... ja syytä itseäsi.

    • 15 vuotta kemissä

      Olen asunut Torniossa, Oulussa, Tampereella sekä joissain pienemmissä etelä-suomen paikkakunnissa. Pidän kemistä koska se on lähellä kotiseutuani (tornion maaseutu), mutta ei ole Tornio. Tornio on tavallaan mukava paikka, mutta jotenkin ahdistava...en osaa määritellä asiaa. Ihmisistä puhutaan sillä, joka "pieraisu" urkitaan. Jos ei puheen aihetta ole, se keksitään. kemi on helpompi hengittää, vaikka haiseekin joskus. Mielestäni näitä haisupäiviä on eneintään 10/vuosi. Vai riippuuko se haju siitä, missä päin asuu. Täällä meillä haisee joskus matalapaineella. kemiläiset ovat samalla tavalla tuttavallisia kuin torniolaisetkin, eli pohjoisen ihmisiä.

      Kemi on mielestäni myöskin kaunis kaupunki. Oikeastaan "kauhukseni" huomasin tämän vasta joskus viime vuonna. Yleensähän sitä ei juuri tuttuja paikkoja katsele. Muistin miltä kaupunki näytti joskus 30 vuotta sitten. Nyt samatkin maisemat näyttävät kauniilta. Kemin kirkon tietämillä on persoonallisen kaunista. Kemissä on näinkin pieneksi kaupungiksi yllättävän hyvä kulttuuri ja harrastusmahdollisuus.

      kemi on lähellä Oulua, Tornio-Haaparantaa. Luulajaa(hyvät syysalet : )....ja ennen kaikkea Kemi on lähellä kaunista luontoa.

      tervetuloa, meihin tutustut heti.

    • Anonyymi

      On todella hyvä paikka asua muuttaisit sinäkin kemiin

    • Anonyymi

      Kemi on kaupunki,jossa pn juna-asema ja lentoasema.törniö on maalaiskylä,johon ei ei pääse kun raktorilla ja kaikki kyttäävät toistensa tekemisiä.🤣

    • Anonyymi

      Olen asunut molemmissa ( nykyään Mansessa).

      Kemissä on ison kaupungin tuntua ja tunnelmaa. Mielenkiintoinen kunnallispolitiikka.

      Torniossa vielä pikkukaupungin tunnelmaa, huolimatta Haaparannasta ja Ikeasta.

      Se on pitkälle luonne kysymys, missä viihtyy.

      P.S. kemi ei enää hirveästi haise.

      • Anonyymi

        Tornion keskusta on nykyään täynnä tyhjiä liiketiloja, aivan kuin kulkisi jonkin aavekaupungin katuja.


    • Anonyymi

      Miksi aloittaja kysyt torniolaisilta kemistä,sen tietää mitä vastauksia tulee.

      • Anonyymi

        Koska tuohon aikaan Kemi ja Tornio olivat saman palstan alla.
        Tämän jälkeen Torniossa alkoi se "kaksois kaupunki" buumi ja haaparuottalaisten nuoleminen, jonka seurauksena Haaparanta liitettiin virheellisesti saman keskustelupalstan alle Tornion kans, ja Kemi sai oman palstan.


    • Anonyymi

      Hirveä paikka nykyään! Kunnallisvero niin kova että oli pakko muuttaa pois ja hirveästi myös sosiaalisia ongelmia huumeitten ja maahanmuuttajien kanssa! Kuoleva kaupunki!
      Tornioon muuttaneena niin asiat positiivisesti kyllä yllättynyt! Kannattaa muuttaa tänne!

    • Anonyymi

      Jaa että minkälainen,no Perämeren persereikähän se on.Eli kertonee paljon eli täys slummi kaupunki siks asunnot niin halpoja.Kanta kemiläiset kuvittelevat olevansa jotenkin parempia kuin muut,no kertoo vain vallitsevasta epätoivosta.

    • Anonyymi

      Varmaankin just nii paha kuin pelkäät. Muuta Tornioon jos liian kallist niin Haaparannalta irtoaa edullisemmin.

    • Anonyymi

      Ikivanha ketju. Ei taida enää kaivella vastausta.

    • Anonyymi

      Aivan hirveä. 2 vuotta jaksoin asua, sitten oli pakko muuttaa pois.

    • Anonyymi

      Kemi on Lapin Kauniainen ja Hanko samassa paketissa.

      • Anonyymi

        :-)


    • Anonyymi

      Töitä löytyy, hyvät harrastusmahdollisuudet, ihmiset alussa vähän ennakkoasenteellisia ( siellähän tunnetaan toisemme paremmin kuin monessa muussa paikassa), välillä haisi - ei kai enää.

      • Anonyymi

        Ihmiset eivät tunkeile, urki ja juoruile naapureiltaan niin kuin Torniossa on tapana, vaan elävät omaa elämäänsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe