mikä on yleinen hevosenhoitajan palkka. Olen ensimmäistä kertaatöihin menevä tyttö ja paikka tiedossa. mutta palkkaa mietin. mikä on se minimipalkka hevosenhoitajalle tunnissa?
mikä palkka hevosenhoitajalle??
28
23160
Vastaukset
- järkevä
palkkaako??? olen iloinen että saan olla hevosten parissa kun itselläni ei ole hevosta... palkaksi saan ainakin ratsastaa aina välillä... mutta jos rahaa haluat niin jos yhtä hevosta hoidat sanoisin 1-3e tunti olisi hyvä... :D xD tyydy siihen että saat olla hevosten parissa se on parasta palkkaa mitä on...
- *tietämätön*
olenhan minä tyytyväinen jo hevosten kanssa oleiluun.. mutta hevosenhoitaja ei ole pelkkä hevosten harjaaja. Työnäni on talutusta, hevosten kuntoonlaittoa tunnille, ruokkimista, tarhausta, ja hoidettavanani olisi noin 20 hevosta. ja tekisin sitä ihan työnä jotta tallin omistajalla ei olisi niin kova kiire.
- ööö...
*tietämätön* kirjoitti:
olenhan minä tyytyväinen jo hevosten kanssa oleiluun.. mutta hevosenhoitaja ei ole pelkkä hevosten harjaaja. Työnäni on talutusta, hevosten kuntoonlaittoa tunnille, ruokkimista, tarhausta, ja hoidettavanani olisi noin 20 hevosta. ja tekisin sitä ihan työnä jotta tallin omistajalla ei olisi niin kova kiire.
no siinä vaiheessa pyytäisin noin 4-7e tunti tai 100-300e viikolta mitä mieltä itse olet... jos olisin sinuna pyytäisin viikolta joku 150-250e niin voisin elättää itseni ja tulevan hevosen...
- alakiuttu1989
ööö... kirjoitti:
no siinä vaiheessa pyytäisin noin 4-7e tunti tai 100-300e viikolta mitä mieltä itse olet... jos olisin sinuna pyytäisin viikolta joku 150-250e niin voisin elättää itseni ja tulevan hevosen...
20 euroa illalta on sopiva. Niin ainakin toimitaan meidän tallilla.
- Shine_
alakiuttu1989 kirjoitti:
20 euroa illalta on sopiva. Niin ainakin toimitaan meidän tallilla.
Meillä (tosin ravitalli) päivän palkka on 20e ja siihen ei siis kuulu reenaus vaan hoito ihan
- muistaakseni
Shine_ kirjoitti:
Meillä (tosin ravitalli) päivän palkka on 20e ja siihen ei siis kuulu reenaus vaan hoito ihan
eli muistaakseni markka-aikana suomessa oli minimipalkka 25 mk/tunti elikkäs n.4,2€.
Mielestäni sinä saat/pitää pyytää vähintään sen verran.
Minulle ainakin maksettiin 15-vuotiaana n. 40 markkaa tunti kesätöissä eli siinä (6,7€) olisi mielestäni kohtuullinen tuntipalkka. Olla kesätöissä tallilla on ihan eri juttu kuin käydä skidinä vähän harjailemassa pollea.
Tsemiä sulle kesätöihin! - alakiuttu1989
muistaakseni kirjoitti:
eli muistaakseni markka-aikana suomessa oli minimipalkka 25 mk/tunti elikkäs n.4,2€.
Mielestäni sinä saat/pitää pyytää vähintään sen verran.
Minulle ainakin maksettiin 15-vuotiaana n. 40 markkaa tunti kesätöissä eli siinä (6,7€) olisi mielestäni kohtuullinen tuntipalkka. Olla kesätöissä tallilla on ihan eri juttu kuin käydä skidinä vähän harjailemassa pollea.
Tsemiä sulle kesätöihin!20 euroa saa lattian lakaisusta, tenavien auttamisesta hevosen selkään, hevosten harjaamisesta, ruokkimisesta, tarhasta hakemisesta.
- gaselli
Ymmärrän kantasi kyllä täysin, mutta minkä ikäinen mahdatkaan olla? opiskeletko? Toki itse hevosten parissa työnteko on mukavaa, mutta yleistä on, että opiskelijalla ei ole resursseja tehdä ilmaista työtä talleilla. Minun ja varmasti muidenkin opiskelijoiden kesä kuluu rahan hankinnassa. Vuoran maksu ja koulukirjat eivät ole halpoja. Pieni opintotuki ei varsin riitä. On ymmärrettävää, että pyrkii hankkimaan työn josta saa myös rahaa iloisen mielen ohela. Mielellään minäkin vain "chillailisin" tallilla, jos se olisi mahdollista.
- työkseen hevosenhoitaja
hei,jotkut tekevät hevosenhoitamista työkseen, ja saavat ihan oikeasti palkkaa
huonoa, sillä elää juuri ja juuri, mutta se onkin elämäntapa jos siihen ryhtyy
- Hevosenhoitaja
.. hevosenhoito on ihanaa, kaikkihan me sen tiedämme. Silloin, kun hoitaminen on harjailua ja tallilla "hengaamista", sitä ei oikein voi laskea työksi. Ei kukaan yrittäjä maksa sellaisesta palkkaa. Työssä joudut tekemään oikeasti jotain palkkasi eteen. Kun hoitaminen on tarhausta, ruokintaa, karsinoiden siivousta yms, silloin se on työtä (ja raskasta sellaista).
Olen itse ammatiltani hevosenhoitaja ja haluaisin varoittaa teitä nuorempia ja toivon että otatte neuvosta vaarin. Tämä hevosala on valitettavasti aika villi ala, nuoria tyttöjä käytetään helposti hyväksi, jos he eivät tunne lakia ja omia oikeuksiaa.
Jos sinut palkataan tallille töihin, ota oikeasti selvää oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi. Ensinnäkin: työsopimus on tehtävä! vaikka tallinomistaja olisi kuinka kiva tyyppi, palkanmaksupäivänä voi käydä huonosti ilman työsopimusta. ja ota selvää tes:in (maatalousalan työehtosopimus, www.finlex.fi..jotain) mukaisista palkoista. Suomessa on laki, jonka mukaan kenellekään ei saa maksaa ihan paskaa palkkaa. Esim hevosenhoitajan minimipalkka on muistaakseni about 6,46e/tunti (tarkista tes). Alle 16v taitaa olla vähemmän.
Tietysti eri juttu on, jos työnantaja maksaa pimeenä (ilman verokorttia), joka tietysti on laitonta. Tallinomistajat ovat monesti ovelia ja haluavat tietysti päästä halvimmalla ja helpoimmalla. Nuoren tytön on usein vaikea asettua vastaan.. niin se vaan on. Jos olet nuorena menossa tallille töihin, pyydä vanhempiasi auttamaan asioiden sopimisessa, jottei sinua hyväksikäytetä.
tsemppiä! - Entinen hevostenhoitaja
Hei!
Ota vaikka työkkäriin yhteyttä ja kysy sieltä nykyinen minimipalkka. Se sinun ainakin pitää saada.
Työstä kuuluu saada myös viikonloppulisät, iltatyöstä (klo.18 jälk.) iltalisät ym. Olin alalla vielä 90-luvun alussa ja silloin sain palkkaa 5000mk /kk työsuhdeasunto (omakotitalo yksin minulla) autonkäyttömahdollisuus. Joka toinen vkonloppu oli vapaa. Viikonloppu ym. muut lisät maksettiin pykälien mukaan. Lomat kertyivät ja lomakorvaukset ym. maksettiin. Niinkuin pitää nykyäänkin maksaa.
Pimeenä älä suostu tekemään mitään! Se nimittäin tulee näkymään tulevaisuudessa eläkekertymässäsi. Eli pimeenä tehty työ ei kerrytä eläkettäsi.
Hevostenhoitajan työ on raskasta ja kuluttavaa. Lakisääteinen työterveyshuolto pitää olla myös järjestetty työnantajan taholta. Ja paljon muutakin.
Ota yhteyttä hevosalan ammattiosastoon niin siellä osataan varmaankin kertoa missä nykyään mennään.
Hevosala on hieno ala ja siitä pitää saada sellainen palkka, että sillä pystyy elämään.
Tsemppiä sinulle ja kaikille muillekin alalla oleville. - Entinen hevostenhoitaja
Lisäys vielä edelliseen viestiini. Työaika tallillamme oli 8 h / pv. Ylityöt saatiin lyhennyksinä. Tosin ylitöitä tuli harvoin. Porukat tulivat töihin porrastetusti ja homma toimi hienosti. Kyseessä siitostalli jossa myös treenattavia hevosia.
Aamuruokintavuorot vaihtuivat viikottain eli aamu - iltaviikot vuorottelivat. Jos oli varsotuksia niin se vaikutti tietysti työaikaan ja siitä sai ylimääräisiä vapaita.
Koimme tällaisen tosi hyväksi. Ilmankos meillä ei työntekijät vaihtuneet. Ikävä kyllä tämä talli lopetettiin ja siirrettiin kaikkinensa ulkomaille. - <3<3<3
Mielestäni on kiva jos saa hoitaa hevosta mutta joissain paikoissa voi saada palkaksi ratsastustunteja.. =)
- -veine
Itse olen ollut nyt 2,5v tallilla töissä, ensimmäiset 9kk työaika oli klo 9-17 (ei aikasia herätyksiä, mutta illalla ei ikinä kerennyt mihinkään), koko loppuajan olin töissä klo 6-14 (aikaset heräämiset, lyhyet yöunet, aina väsynyt mutta erikoisliikkeissä ehti käymään jos jaksoi).
Esimmäisen 9kk:n palkka oli 6,83€/h, ja sopihan se silloin kun kotona asui eikä tarvinnut kuin puhelinlasku ja auton menot maksaa. Loppuajalta palkka oli 7,18€/h eikä se riittänyt vuokralla asuessa mihinkään. Työaika oli raskas ja kaikki tallin hommat, karsinoiden siivous, hevosten tarhaus ja sisälle otto/uudet pihalle, loimitukset jne, aamu- ja päiväruokinta, tallin siisteys ja muiden eläinten huolehtiminen kuului työhön.
Työt lopetin koska rahat ei enää riittäny, olin jatkuvasti väsynyt ja meni mielenkiinto koko hommaan ja eläimiin. Ei se ole niin kevyttä ja ihanaa, eikä todellakaan palkaksi riitä se hevosten kanssa olo. *hohhoijaa*
Palkka on todellakin työn raskauteen ja vaarallisuuteen nähden aivan liian pieni. - M-team<3 :)
-veine kirjoitti:
Itse olen ollut nyt 2,5v tallilla töissä, ensimmäiset 9kk työaika oli klo 9-17 (ei aikasia herätyksiä, mutta illalla ei ikinä kerennyt mihinkään), koko loppuajan olin töissä klo 6-14 (aikaset heräämiset, lyhyet yöunet, aina väsynyt mutta erikoisliikkeissä ehti käymään jos jaksoi).
Esimmäisen 9kk:n palkka oli 6,83€/h, ja sopihan se silloin kun kotona asui eikä tarvinnut kuin puhelinlasku ja auton menot maksaa. Loppuajalta palkka oli 7,18€/h eikä se riittänyt vuokralla asuessa mihinkään. Työaika oli raskas ja kaikki tallin hommat, karsinoiden siivous, hevosten tarhaus ja sisälle otto/uudet pihalle, loimitukset jne, aamu- ja päiväruokinta, tallin siisteys ja muiden eläinten huolehtiminen kuului työhön.
Työt lopetin koska rahat ei enää riittäny, olin jatkuvasti väsynyt ja meni mielenkiinto koko hommaan ja eläimiin. Ei se ole niin kevyttä ja ihanaa, eikä todellakaan palkaksi riitä se hevosten kanssa olo. *hohhoijaa*
Palkka on todellakin työn raskauteen ja vaarallisuuteen nähden aivan liian pieni.mielestäni paras pallka ikinä on vaan oleskella jonkun kiltin hepan karsinassa ja jutella sille kaikki murheet ja antaa sille namuja ja herkkuja ja haleja ja pusuja!
- vEinE
M-team<3 :) kirjoitti:
mielestäni paras pallka ikinä on vaan oleskella jonkun kiltin hepan karsinassa ja jutella sille kaikki murheet ja antaa sille namuja ja herkkuja ja haleja ja pusuja!
Pelkillä "hoitajilla" ei vielä saada 20 hevosta ulos ja sisälle joka aamu ja ilta, ruokittua, pidettynä terveinä, tallia siistittyä ja liikutettua hevosia, eli kyllä niitä _oikeitakin_ tallityöntekijöitä tarvitaan. Ja silloin kun työtä tehdään elättääkseen itsensä, siitä tehdystä työstä on pakko saada rahallista korvausta. Vuokranantaja tuskin tykkää jos menet selittämään sille "minä nyt maksaisin tämän vuokran näillä viidellä ratsastustunnilla ja sähkölaskun maksan sillä että saat silitellä noita hevosia joita kävin ratsastamassa eilen". Eijei, rahaa siis tarvitaan, ja raskaasta työstä pitää kyllä saada kunnon korvaus.
- h
vEinE kirjoitti:
Pelkillä "hoitajilla" ei vielä saada 20 hevosta ulos ja sisälle joka aamu ja ilta, ruokittua, pidettynä terveinä, tallia siistittyä ja liikutettua hevosia, eli kyllä niitä _oikeitakin_ tallityöntekijöitä tarvitaan. Ja silloin kun työtä tehdään elättääkseen itsensä, siitä tehdystä työstä on pakko saada rahallista korvausta. Vuokranantaja tuskin tykkää jos menet selittämään sille "minä nyt maksaisin tämän vuokran näillä viidellä ratsastustunnilla ja sähkölaskun maksan sillä että saat silitellä noita hevosia joita kävin ratsastamassa eilen". Eijei, rahaa siis tarvitaan, ja raskaasta työstä pitää kyllä saada kunnon korvaus.
Joo kyllä se vain niin menee, että vaikka heppojen hoitaminen ois kuin ihanaa ja kivaa niin täytyy siitäkin palkkaa maksaa. Itse n. 5 vuotta ollut tallilla töissä kesät, viikonloput, hiihtolomat jne. muut loma-ajat. Voi olla että kun viikonloppunakin talli vuoroa menen tekemään niin ainoa kontakti heppoihin on se kun aamulla ne talutan pihalle. Sen jälkeen ruokinta ja tallin siivous. Yksinkös tämän tekee niin helposti on jo päivä pitkällä ennenkuin on valmis. Riippuen tietenkin hevosten määrästä, itsellä yleensä 12-15. Eli hevostenhoitaminenkin on rankkaa työtä ja siihen liittyy niin paljon muutakin kuin heppojen kanssa hengailu:) Ja muistakaa muutkin että yksi ihminen ei saa/pysty hoitamaan kovin montaa hevosta. olikohan joku 12 maksimi (jos joku tietää paremmin niin voi ilmoittaa) mutta kokemuksesta tiedän että onnistuu se useammastakin hepasta huolehtiminen.
- tiedän
h kirjoitti:
Joo kyllä se vain niin menee, että vaikka heppojen hoitaminen ois kuin ihanaa ja kivaa niin täytyy siitäkin palkkaa maksaa. Itse n. 5 vuotta ollut tallilla töissä kesät, viikonloput, hiihtolomat jne. muut loma-ajat. Voi olla että kun viikonloppunakin talli vuoroa menen tekemään niin ainoa kontakti heppoihin on se kun aamulla ne talutan pihalle. Sen jälkeen ruokinta ja tallin siivous. Yksinkös tämän tekee niin helposti on jo päivä pitkällä ennenkuin on valmis. Riippuen tietenkin hevosten määrästä, itsellä yleensä 12-15. Eli hevostenhoitaminenkin on rankkaa työtä ja siihen liittyy niin paljon muutakin kuin heppojen kanssa hengailu:) Ja muistakaa muutkin että yksi ihminen ei saa/pysty hoitamaan kovin montaa hevosta. olikohan joku 12 maksimi (jos joku tietää paremmin niin voi ilmoittaa) mutta kokemuksesta tiedän että onnistuu se useammastakin hepasta huolehtiminen.
ratsutallille kuukaus palkka on 1200€ -verot 8h päiväs 5pvä viikos
- töissäää
itse alotin eilen yhellä tallilla työharjottelun ja tallin pitäjä sanoi että jos on käynyt hevosenhoitaja koulutuksen niin minimipalkka on 9e.
ajattelin että oisin oppisopimuksella mennyt sinne mutta sen jälkeen ei voi palkata ellei joku työntekijä lähde pois, koska tulee kalliiksi. en sitten tiedä että jos ei oo tuota koulua käyny että mikä minimipalkka silloin on- hörh..
oli ihan pakko vastailla ku on niin värikästä sakkia täällä:)
Eli meijän hevostenhoitajien palkka on PASKA! En tiedä oletko alan "ammattilainen" vai menossa 16-kesäsenä ekakertaa töihin. Yllämainitut seikat on hyviä ja auttaa aina tulevaisuudessa kun on dokumenttia, että olet ollut paikassa x töissä. Mutta valitettavan monilla talleilla ei makseta juuri mitään, koska aina on tulijoita ja pikkutyttöjä käytetään armotta hyväksi. Ei hevosmaailmassa pääse Suomen korkeuksilla rikastumaan. Onhan varmasti hyviä paikkoja missä maksetaan ja ylityöt korvataan..mutta näin ei suinkaan monesti ole. Saat aloittaa päivän 7:ltä aamulla ja olla vielä raveissa mukana klo.20.00 illalla! Ja ylitöistä ei tietoakaan, että niistä maksettaisiin. Itse olin reilun 20 hevosen tallilla, ja työ ei mielestäni ollut niin älyttömän rankkaa, mutta tässä paikassa olikin vaan tarhaus, ruokinnat, karsinat, yleinen siisteys ja parin varsan opetus kärryille, sekä kahden hevosen treenaus.
Työ on vaativaa ja raskasta, ei mitään helvetin silittelyä.. sille ei jää paljonkaan aikaa!
Jos teissä on tulevia alasta haaveilevia, niin opetelkaa mahdollisimman paljon ja kaikkea, se on aina plussaa! (selkä rikki nyt, joten en töissä) mutta siis itse ratsastan sekä ajan. Opetan varsoja kärryille, sekä ex-ravureita ratsuiksi. Kengät pystyn laittamaan paikoilleen, joten tallin omistaja säästää siinä, kun ei tarvitse aina kenkääjää tilata. Käyttäkää kaikki osaamisalueenne, niin voitte yrittää korottaa palkkaanne. Kouluaikanani opettaja sanoi minulle, että kun osaat mahdollisimman paljon, edes vähäsen joka alasta, pystyt treenaamaan tallin hankalimmat hevoset ja juurikin tuo kengitys, niin voit jollain tallilla itse määrätä palkkasi, koska se tulee loppupeleissä halvemmaksi tallin omistajalle.
- fgkreioe33
Eipä nykyään mitää hommaa kannata alle kahden tonnin tehdä. Omistajista varmasti olisi kivaa jos palkaksi kävisi silittelyt ja ratsastustunnit. Tarkkana pitää olle ja pitää oikeuksistaan huoltoa. Tarkistaa myös että vakuutukset ovat työnantajalla kunnossa jos sattuu joku haaveri. Eikös 10 euroa/tunnilta ala nykyään oleen se minimi alalla kuin alalla.
- --::::___---
Kyllä se nyt ainakin yli 8e/h, koska millä rahalla sä muuten vuokran maksat ja ruuat? Hah "hevosten silittely on jo niin kivaa, ei siitä rahaa tarvi" :D Muuttakaa omaan asuntoon ja maksakaa omat ruokanne ja olkaa siellä tallille aamu kuudesta ilta seitsemään ja tehkää KAIKKI niin katsotaan alkaako vituttaa :D
Hevosalan minimipalkka on 8,5€/h (tai se joku 8,48tms.) Hevosalan työntekijät kuuluu vähintään palkkaluokkaan 3 koska työ on ruumiillisesti raskasta ja vaatii aiempaa kokemusta.
- hevosenhoitaja 2014
keskieuroopassa minimipalkka on 8.5€/h, se sen verran saa aloitteleva, se nousee kun on ollut pidempään töissä. viikonloppulisät ja ylityökorvaukset saa unohtaa ihan täysin.
- Kake-hullu
No siel tallil mis käyn, ni ei saa hevosten hoitamisesta palkkaa, vaa raskaista hommista kuten: Kaikkien karsinoiden siivous, tarhan siivous, harjojen pesu, varusteiden puhdistus(satula ja suitset), satulahuoneen lattian rarjaus ja pesu, kärryjen pesu, ja talutus/avustus.
Yhdestä hommasta saa yhden rastin, ja kun on 6 rastia, pääsee ilmatteeks ratsastamaan.
Oon 1* v. ja rakastan hevosia ja poneja ihan älyttömästi!!
-Issikan hoitaja_ - (:::
Tää on niin hyvä kun kaikki pikkutytöt tulee selittämään siitä, ettei hevosten hoitamisesta tarttee palkkaa kun se on niin ihanaa.. Itse ainakin käsitin tän aiheen silleen, että täällä kerrotaan OIKEASTA työstä ja oikeiden työntekijöiden kokemuksista, jotka joutuvat oikeasti käymään töissä elannokseen. (: Oli pakko kommentoida vähän off-topic koska vähän ketutti tää kun koitin vaa ettii vastauksia :D
- Anonyymi
Vanha ketju, mutta tilanne kaiketi edelleen sama: hevostalleilla pitäisi tehdä töitä ilmaiseksi. Milloinkahan tähän villiin touhuun tulee muutos? Tuskin niin kauan, kun (pääosin) tytöt pitävät työtä vain harrastuksena.
Millä elää, jos tuntipalkka olisi tuo jonkun mainitsema 6,45€/tunti?
Jos poikia/miehiä olisi tallitöissä, niin palkat olisivat taatusti "oikeita" palkkoja, eikä leikisti. - Anonyymi
Niille jotka sivulla ottavat esiin esim. sellaisen käsitteen kuin minimipalkka tiedoksi ettei Suomessa ole säädettynä minimipalkkaa. matalimmat palkat on usemmilla aloilla määritelty työehtosopimuksilla.
Mielenkiintoista onkin sitten se. että jos maksetan oikeasti palkkaa, silloin on kyseessä työsuhde ja siihen liittyykin erinäisiä muitakin asioita työturvallisuuskysymyksistä, vakuutuksista jne. alkaen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2026413Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442337
- 952151
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382041Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311457- 781432
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131356Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3821237