Tarvitseeko amk- tutkinnon jos haluaa ulkomaille?

14plus9

Moikka!

On käynyt yhä useammin ja useammin mielessä, että millaista olisi elää muualla kuin suomessa? Valmistun tänä keväänä ja ammattinimikkeeni on merkonomi. Olen 18 vuotias eli vielä nuori. Miten suomalaiset olette yleensä päätyneet ulkomaille muuta kuin vaimon tai miehen perässä? Työkokemusta löytyy ihan hyvin ja olen opiskellut pitkän saksan peruskoulussa ( kielitaito kyllä ruostunut ). Voiko ilman ammattikorkea-tutkintoa olla mahdollisuuksia löytää jobeja ulkomailta? Saksa on maa joka on aina kiinnostanut, mutta koko kieltä ei ole 9-luokan jälkeen tullut oikeen käytettyä.. :D Haluaisin siis tehdä töitä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun parissa.

4

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AMK-40

Kaikki kolme toivomaasi tehtävää vaativat hyvin vahvan kielitaidon. Monet suomalaiset(kin) yritykset palkkaavat myyntikonttoreihinsa vain paikallisia. Päällikkö saattaa juuri ja juuri olla suomalainen. Siitä voit sitten päätellä mitkä ovat mahdollisuutesi myynnin tehtäviin ulkomailla ulkomaalaisena.

Yksi sauma edellisessä ovat hyvin kansainväliset lähinnä matkailuun liittyvät yritykset. Hotellin respassa tai lentokentän lähtöselvityksessä pärjää loppujen lopuksi hyvin suppealla sanavararastolla, mutta se sama suppea on syytä löytyä usealla kielellä. Tämä toki se on meidän suomalaisten vahvuus.

Suosittelisin yliopistotutkintoa, mutta myös AMK-tutkinnolla esim. tekniikan alalta voi päästä alkuun. Myös terveydenhuolto tuntuu olevan hyvä. Ns. pehmeämmät alat kannattaa unohtaa. AMK-vaihtoehdossa ala heti tutkia ulkomaisia paikkoja kesätöihin ja pakolliselle harjoittelujaksollesi esim. CIMOsta. Vaihto-oppilasvuosi ja -maa myös heti valmisteluun.

Saisinpa minä foorumilla kysyessäni tämän mittaisia vastauksia. Jouluja kaikille!

• Kdkdk

Suurin osa kansainvälisistä työpaikoista Pariisissa vaatii bachelors tason tutkintoa eli amk koulutusta. Kyllä ilman koulutustakin saa töitä, mutta ranskalaisella palkkauksella, ja hyvällä ranskankielen taidolla. Ranskassa opiskellaan alemman koulutustason tutkinto vuodessa eli väistämättä olisit merkonomina joihinkin töihin ylikoulutettu ja toisiin et riittävän pätevä.

• KieliJaKokemus

Jos puhutaan "oikeista töistä" ulkomailla, niin kaksi asiaa pitää olla kohdallaan:

Kohdemaan erittäin hyvä kielitaito ja todella hyvä ammattitaito ko alasta. Peruskoulutuksella ei ole niinkään merkitystä, vaan pitkästä kokemuksesta, ennen kaikkea vahvasta osaamisesta.

Noissa myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun tehtävissä ei oikein koulukielitaidolla pärjää.

Itse "ajauduin" ulkomaille yli kymmeneksi vuodeksi, ensin Venäjälle ja sitten Baltian maihin. Edelletyksenä oli lähes natiivi venäjäntaito hyvä englanti. Lisäksi toimiminen alalla (IT) ennen komennusta yli 15 vuotta Koultuspohja on ammattikoulu, eli sillä ei ollut merkitystä, vaan vahvalla osaamisella.

• KieliJaKokemus

Korjataan vähän:

"Noissa myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun tehtävissä ei oikein koulukielitaidolla pärjää."

Tarkoitin siis ketjun aloittajan kielitaidolla. Pitää siis olla noissa hommissa todella hyvä kielitaito.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      4001
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3545
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3368
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      37
      2747
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1673
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1154
    8. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1134
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      120
      1055
    Aihe