Voiko sähköautoa ladata vuokra-asunnon maksetussa 6€ autopaikan lämmitystolpassa? 220/230V pistoke Teslasta löytyy vakiona.
Tulee hieman kuoletettua (500km/yhdellä latauksella mallin) yli 100.000 €:n ostohintaa.
Tesla-sähköauton lataus parkkipaikalla 6EUR/kk
29
2014
Vastaukset
- varmaansallittua
Kyllä se onnistuu. Käyt vaan aina kahden tunnin välein kääntämässä kellokytkintä eteenpäin.
- TeslaSRules
Hienoa!
Teslalle huippupisteet.
Aivan liian kallis vaan ja älyttömän iso näyttö, silti pientä piiperrystä, kolarin ajaa kun tuota alkaa katsella. Kiihtyvyys ihan kohdallaan, n. 3,5s 0-100km/h.
http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknologia/2015/08/28/uusi-tesla-rikkoi-arvostetun-testijarjestelman-sai-103100-pistetta/201511036/66
Teslan vääntö on uskomaton, moni on ajanut uuden Teslansa metsään heti autoliikkeestä lähtiessään.
Teslan 500km yhdellä latauksella malli olisi varmaan 10 kertaa yleisempi jos sen hinta laskisi 100.000 eurosta 50.000 euroon. Muuten lähes täydellinen auto tekniikaltaan, väännöltään ja ulkonäöltään. Mahdollisuus 7 hengelle, mahdottoman iso takaluukku ja myös etuluukun alla vapaa iso tavarasäilytystila. 17":n näyttö navigaattoreineen, kattoluukku ja täysalumiinikori. Ei paljonkaan huoltoa vaativia osia. Lähes täydellinen auto.
Voidaan ladata myös pihan autojen lohko/sisätilalämmitintolpasta.
Isot sarjat laskee hintoja ja Tesla rakentaa ympäri maailmaa mm. Eurooppaan ja Suomeen latausasemia, josta Teslan saa ladattua ilmaiseksi koko sen käyttöiän. Tulee melkoisia säästöjä polttoainekulutukseen kun jo normaalilla sähkön hinnalla ajo on puolet halvempaa kuin bensa/dieselautoilla. - Halvalla_lähtee
"Kyllä se onnistuu. Käyt vaan aina kahden tunnin välein kääntämässä kellokytkintä eteenpäin".
Netistä löytyi jo ajastin joka osaa automaattisesti siirtää kellokytkintä eteenpäin ja jatkaa latausta halutusn jakson. Hinta 25€. - ownwfrjne
Lähinnä katsoa paikkaa josta saa 32 amppeeria ulos vähintään ja lyöt rahat kouraan jos saa lainata.
- kaha53
Halvalla_lähtee kirjoitti:
"Kyllä se onnistuu. Käyt vaan aina kahden tunnin välein kääntämässä kellokytkintä eteenpäin".
Netistä löytyi jo ajastin joka osaa automaattisesti siirtää kellokytkintä eteenpäin ja jatkaa latausta halutusn jakson. Hinta 25€.Tulee kallis ajastin, kun se tolppa lämmittyään polttaa Teslan ja palaa pari viereistä autoa ja vakuutusyhtiö pesee kätensä koska oltiin tehty laiton asennus.
- teppp
100ke hankitahinta on posketon, mutta maksaahan akutkin jo yksistään 25-30ke.
Tavallisella bensa "krematiolla" ajellessa 100 000km bensiinit maksaa sen 10ke, eli säästämisellä ei Teslan hankintaa oikein voi perustella.
Jännä nähdä miten tulevaisuudessa hinnoitellaan 8v käytetty Tesla, jonka takuu on juuri päättynyt.- Teslallako
Käyhän ostamassa saman suorituskyvyn omaava bensa"krematorio". Niin, semmoistahan ei taida olla edes olemassa, mutta noin puolella miljoonalla pääsee jo liki.
Luulen ettei teslaa kukaan osta ainoastaan vähäisten käyttökulujen takia. - tsaatser
Puolet halvempi Hellkatti sotaratsu menee tosta patterilelusta 403 metrin kohdalla heittämällä ohi.
Patterilelu lähtee siis alussa hyvin kun ei ole pito ongelmia, mutta voiman puute näkyy nopeasti. - 234324
Onkos tuo vekotin mukava perheauto millä koko perheen tuvallsita matkustaa?
- teslallako
tsaatser kirjoitti:
Puolet halvempi Hellkatti sotaratsu menee tosta patterilelusta 403 metrin kohdalla heittämällä ohi.
Patterilelu lähtee siis alussa hyvin kun ei ole pito ongelmia, mutta voiman puute näkyy nopeasti.Ja mitä käytännön hyötyä yli 200km/h.n nopeudessa tuosta on liikenteessä?
Tesla on ylellinen, tilava perheauto erittäin hyvällä suorituskyvyllä, kyllä se lelu taitaa olla juurikin tuo mainitsemasi "Hellkatti". - tsaatser
Öö, itsehän aloit sönköttämään suorituskyvystä väittämällä tarvittavan puoli milliä päästäkseen suorituskyvyssä edes lähelle.
Patterilelu on ylihintainen lelu, ja puolta halvemmalla tsaatserilla ei mene bensaan rahaa edes patterilelun akkupaketin vertaa.
Tosin itse ajaisin eekasifemmalla, koska sillä tulee ohjelmoinnin ja hihnapyörän vaihdon jälkeen 900 hp. - tsaatser
234324 kirjoitti:
Onkos tuo vekotin mukava perheauto millä koko perheen tuvallsita matkustaa?
On se, eikä tarvitse pysähtyä muutaman sadan kilometrin välein odottamaan patterien latautumista, jolloin ei voida edes puhua ainakaan mukavasta matkustamisesta:
http://www.motortrend.com/news/2015-dodge-charger-srt-hellcat-vs-tesla-model-s-p85d/ - Perheautoilija
tsaatser kirjoitti:
Öö, itsehän aloit sönköttämään suorituskyvystä väittämällä tarvittavan puoli milliä päästäkseen suorituskyvyssä edes lähelle.
Patterilelu on ylihintainen lelu, ja puolta halvemmalla tsaatserilla ei mene bensaan rahaa edes patterilelun akkupaketin vertaa.
Tosin itse ajaisin eekasifemmalla, koska sillä tulee ohjelmoinnin ja hihnapyörän vaihdon jälkeen 900 hp.Mahtuuko Hellcattiin 7 henkilöä?
Jatka etsintää..
- kostakommareille
Voit ladata täysin vapaasti. En usko että mukavat naapurit ilmoittaisivat asiasta isännöitsijälle. Sähköhän on kuitenkin periaatteessa ilmaista, kun se tulee töpselistä.
- Teslallasähköä
Itse latailen omaa Teslaani taloyhtiön parkkipaikan lämpötolpasta. Tolpassa toki 2tunnin kiekkoajastin, mutta tulitikku ajastimen viereiseen I/O pyörylään ja avot, sähköä tulee 24/7. Toki peruslaturilla latausteho schukosta vain 230V/13A, mutta kyllä sillä puolet akusta latailee yön aikana.
- ElectricPhantom
Lämpötolpat käyvät sellaisenaan hienosti latailuun. Jokaisesta sähköautosta saa asetettua pienemmän latausvirran verkosta. Mikäli p-auton mootorilämmitintä käyttää ja myös sisälämmitintä niin lämmitystolppa vaatii jokatapauksessa 16A sulakkeet; on siis jo alkujaan tehty tuohon virranottoon. Tämä jostain syystä unohdetaan. Kuullostaa todella tietämättömän typerältä kun joku sanoo etteivät lämmitystolpat kestä sähköauton latausta. Onko asennusfirma siis tehnyt tietoisesti huonoa työtä asennuksessa ja mitoituksessa? Taloyhtiöiden olisi syytä kysyä asennusfirmalta asiaa ja vaatia hyvityksiä mikäli ovat asennettu väärin mitoituksin.
Jos ottaa vaikka 10A töpselistä ja auto on yön yli latauksessa (vaikkapa 10 tuntia) niin sähköä on valunut noin 23kWh jolla pääsee runsaat satakaksikymmentä-sataviisikymmentä kilometriä. Fyrkkaa on taloyhtiöltä kulunut 13c/kWh sähkönhinnalla 3e. Pienikulutuksisella p-autolla (5L/100km) olisi mennyt ajelijalta vähintään 10e.
En ole oikein ymmärtänyt käytännön kannalta miksei nykyiset töpselit, schukot ja normaalit kolmivaiheiset käy hommaan. Nehän pelaavat erinomaisesti. Autoissa itsessään on systeemit jotka määrittelevät lataustarpeen/virran. Ei tarvita mitään ulkopuolisia säätöhömpötyksiä. Yhteenkään vuodesta 1992 vuoteen 2016 valmistettuun sähköautoon ei tarvita ulkopuolista rukkauskoneistoa (lue: lataustolppaa). Bisnes ei ole hyväksyttävä selitys mikäli se on hyödytön itsetarkoitus. Itse pystyn latailemaan mistä tahansa näkyvillä olevasta töpselireijästä oli se sitten schuko, CE tai mennekes tai J1772. - kaha53
Sanoit:" Lämpötolpat käyvät sellaisenaan hienosti latailuun". Väärin, eivät käy.
Sanoit "En ole oikein ymmärtänyt käytännön kannalta miksei nykyiset töpselit, schukot ja normaalit kolmivaiheiset käy hommaan."
Schuko-pistorasiaa ei ole sunniteltu jatkuvaan maksimivirtaan. Lämmitystolpat on suunniteltu jatkuvaan max 2 h maksimivirtaan.
Nyt sitten ymmärrät - ElectricPhantom
kaha53 kirjoitti:
Sanoit:" Lämpötolpat käyvät sellaisenaan hienosti latailuun". Väärin, eivät käy.
Sanoit "En ole oikein ymmärtänyt käytännön kannalta miksei nykyiset töpselit, schukot ja normaalit kolmivaiheiset käy hommaan."
Schuko-pistorasiaa ei ole sunniteltu jatkuvaan maksimivirtaan. Lämmitystolpat on suunniteltu jatkuvaan max 2 h maksimivirtaan.
Nyt sitten ymmärrätNiin, Schukorasioita on paria eri sorttia joista toinen on 16A jatkuvaan. Mikäli takana oleva sulake on 16A niin rasiankin pitää olla tai selkeästi mainittu ettei ole jatkuvaan tarkoitettu. Euroopassa tämä tiedetään muttei Suomessa.
Sen ainoan kerran kun olen yleisessä paikassa Schukosta ladannut stadin eräässä ostarissa niin otin 13A kotimaisen valmistajan lataustolpparasiasta noin tunnin ajan. Kun tulin takaisin niin rasia oli hemmetin kuuma. Tsekkasin sen ja oli 10/16 eli ei vaan osattu panna oikeaa rasiaa. Sen koommin en ole yleisiä uskaltanut käyttää ja toisaalta en ole tarvinnutkaan.
Lämmitintolpissa on yleensä 16A sulakkeet ja kaksi rasiaa eli vaatimus 16A jatkuvalle kestolle on luonnollinen. 2 tuntia voidaan katsoa jatkuvaksi... niin, paitsi Suomessa kun meillä tiedetään kauhian paljon eri jutuista.
Helpottava asia on että monissa sähköautoissa voi laittaa latausvirran vaikkapa 6A tai pistää sen portaattomasti säädettäväksi.
No niin, nyt me tiedämme molemmat. - kaha53
Suuressa osassa muuttobuumin aikana (70-80-luvulla) rakennetuissa lähiöissä lämpötolpan sulake 10 A/ 2 paikkaa.
Schuko pistorasia ei ole tarkoitettu jatkuvalle virralle, esim. ilmalämpöpumppua et saa asentaa schukoon pistokkeella.
No nyt tiedät lisää.
- Pisneksiä
Eihän nykyiset öljy-yhtiöt halua että sähköautoilu yleistyy, eli kyllähän sähköauton lataus pitää tehdä mahdollisimman hankalaksi. Sähköautojen latausasemien kanssa on jatkuvasti ongelmia, milloin rfid-lukija on rikki, milloin windowsin bluescreen(sic!) latausaseman näytössä. Polttoaineen tankkausasemat tietysti toimivat moitteetta 24/7 koska niillähän se raha tahkotaan.
- Tuleva_jakelija
Olet aika pihalla, sähköautojen lataamista tuottavampaa bisnestä saa hakea. Tuote tulee piuhoja pitkin jaettavaksi, ei vaadi paljon. Minäkin voisin ottaa tontilleni latausaseman ja kerätä rahat hommasta. Nämä tulevat lisääntymään kun yrittäjät huomaavat kuinka vaivaton bisnestä lataaminen on.
- kaha53
Sinä se vasta pihalla olet. Tankkausasemalla tankataan satoja autoja päivässä. Latausasemalla kykenee lataamaan muutaman. Tankkausasemalla kertaostos, sanotaan vaikka 60,- €. 30% katteella tuotto 18€. Latausasemalla kertaosotos vaikka 12,- €, vaikka kate olisi 80%, niin vaaditaan 2 asiakasta enemmän kuin tankkausasemalla, jotta saadaan sama tuotto.
- ElectricPhantom
Tuleva_jakelija kirjoitti:
Olet aika pihalla, sähköautojen lataamista tuottavampaa bisnestä saa hakea. Tuote tulee piuhoja pitkin jaettavaksi, ei vaadi paljon. Minäkin voisin ottaa tontilleni latausaseman ja kerätä rahat hommasta. Nämä tulevat lisääntymään kun yrittäjät huomaavat kuinka vaivaton bisnestä lataaminen on.
Olen huomannut myös tuon kalleuden. Ihan hyvä bisnes. https://www.virta.fi/?hinnoittelu
- kaha53
Palvelun kalleus ei tarkoita, että palvelu olisi hyvä bisnes. Latausbisnes ei ole hyvä bisnes, koska asiakasmäärä/h pieni järkevillä kustannuksilla. Tarkoittaa, että ruuhkahuiput jäävät hyödyntämättä.
Tankkausasemassa 3 mittaria tarkoittaa 60 asiakasta/ ruuhkatunti.
- Lataamoon
Haluaisinpa nähdä taloyhtiön, jonka osakkat antavat sähköauton omistajien latailla ilmaiseksi autojaan. Kyllä siitä sähköstä pitää taloyhtiölle maksaa käypä hinta.
Tolppien muuttaminen jatkuvaan käyttöön soveltuviksi ei myöskään ole ilmaista. Taloyhtiöt tuskin tulevat sitä tekemään ennekuin enemmistöllä osakkaista on sähköauto.
Yön aikana saisi ladatuksi noin 30 kWh, jolla sitten ajelee päivän ajot, ehkä.lataamoon- sähköllä
Juu, ei ole ilmaista tolpan muuttaminen jatkuvaan käyttöön, eli kello pois ja kwh-mittari tilalle = n. 200€. Tuon kulun ja sähkön tietenkin maksaa sähköauton omistaja. Muuten tolpista voi ottaa sähköä kuten mistä hyvänsä pistokkeesta jos ei ole kyse 50-60 luvulla asennetuista sähköistä.
- Talokerros
Mitähän maksaisi laittaa tolppaan kaksi etäluettavaa kWh- mittaria?
- kaukolämpöä
Ehkä ny ekana se lämmin karsina, sähkö orille? Purkautuu kylmässä sun akkulit muuten!
- jokumuu_
Mittarin hankinta muutamia kymppejä kappale, sähkärin minimilaskutus työstä lienee sadan ja kahdensadan euron välillä. Itse hommahan on olematon.
Kannattaa samalla varmistaa että pistorasiat ovat ajan tasalla. Mahdollinen uusinta menee sitten siinä mittareiden asennuksen yhteydessä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301- 181280
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232