Vakuutusmaksu sähköpyöriin

zykles-b

Tästä päivästä alkaen siis pitää yli 250 W:n sähköavusteisen pyörän olla vakuutuksessa; minkähän suuruinen ja millä nimikkeellä tuo olisi?
Onko se sama kuin skootterin vakuutus tjsp..aika kallis?

32

6687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      Mistä olet saanut tuollaista tietoa?

      Yst. t. Jari

      • zykles-b

        Hei:) Ihan sattumalta eilen tuo IS:n juttu osui silmiin; en ole aiemmin moisesta kuullut mitään. Täytyy nyt mennä toimistoon kysymään, millainen riittäisi...
        Normisähköpyöräähän tämä ei koske mitenkään.

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451384315225.html

        Hyvät uudet vuodet Sinulle.


      • zykles-b kirjoitti:

        Hei:) Ihan sattumalta eilen tuo IS:n juttu osui silmiin; en ole aiemmin moisesta kuullut mitään. Täytyy nyt mennä toimistoon kysymään, millainen riittäisi...
        Normisähköpyöräähän tämä ei koske mitenkään.

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451384315225.html

        Hyvät uudet vuodet Sinulle.

        Kiitos paljon.

        Pitää tutustua. Mutta harmi ettei tuossa ole lakisäädöstä ilmoitettu, sillä olen pakotettu etsimään lakitekstin ennen kuin uskon asian.

        En voi iltapäivälehtien juttuihin luottaa koskaan.

        Ei sellaista hetkeä ole ettenkö pitä varausta Iltapäivälehtien juttuihin, ja etten etsisi tiedon mittapuut täyttävää tietoa.

        Yst. t. Jari


    • ilmansähköä

      ministeriön sivuilla ei löydy mitään mainintaa vakuutuksesta.

      aiemminhan nämä 250 W - 1000 W olevat sähköpyörät luokiteltiin pienitehoisiksi mopoiksi. mikä siis todella muuttuu?

      • Vak.meklarit

        Ja mopossa pitää olla liikennevakuutus, mutta näitä ei tarvitse rekisteröidä.


      • 10000Wsähköpyörä

        Eikös mopot pidä rekisteröidä, kun niissä on rekisterikilpikin?
        Eikös se tähän saakka ollut laiton polkupyörä, jos siinä oli yli 250W sähkömoottori puhumattakaan 1000W moottorista, jolloin polkupyörä piti katsastaa ja rekisteröidä vähintään mopoksi.

        Liikennevakuutusta pitäisi kyllä uudistaa, että jos on auton liikennevakuutus, niin ei tarvitsisi lisäksi erilllisiä vakuutuksia muihin ajoneuvoihin, jotka ovat kevyempää luokkaa, kuin auto, kuten mopot, mökijät.
        Sekin on järjetöntä, että joka autolle pitää ottaa oma vakuutus, jos on kaksi autoa, kun ihminenhän sillä autolla ajaa, jolla on se vakuutus, eikä se auto aja.

        Taitaa olla vaan rahastus taas mielessä, kun tuollaisia lakeja keksivät.


      • zykles-b

        Joo tuurilla minäkin ajoin 500-wattisellani, mutta tänä vuonna pitänee ottaa lusikka kauniiseen käteen.
        Kai siellä liikenneministeriössä tai Trafin sivuilla ainakin pian on ohjeistuksia tästä...


      • jyrkkäehkä
        10000Wsähköpyörä kirjoitti:

        Eikös mopot pidä rekisteröidä, kun niissä on rekisterikilpikin?
        Eikös se tähän saakka ollut laiton polkupyörä, jos siinä oli yli 250W sähkömoottori puhumattakaan 1000W moottorista, jolloin polkupyörä piti katsastaa ja rekisteröidä vähintään mopoksi.

        Liikennevakuutusta pitäisi kyllä uudistaa, että jos on auton liikennevakuutus, niin ei tarvitsisi lisäksi erilllisiä vakuutuksia muihin ajoneuvoihin, jotka ovat kevyempää luokkaa, kuin auto, kuten mopot, mökijät.
        Sekin on järjetöntä, että joka autolle pitää ottaa oma vakuutus, jos on kaksi autoa, kun ihminenhän sillä autolla ajaa, jolla on se vakuutus, eikä se auto aja.

        Taitaa olla vaan rahastus taas mielessä, kun tuollaisia lakeja keksivät.

        Entäs sitten kun lainaa autoa vaikka lapselleen, jolla ei sitä ole ja näin ei myöskään vakuutusta. Ehkä ihan hyvä, että on autokohtainen vakuutus.


      • Jospiiskanuhkaeitehoa
        jyrkkäehkä kirjoitti:

        Entäs sitten kun lainaa autoa vaikka lapselleen, jolla ei sitä ole ja näin ei myöskään vakuutusta. Ehkä ihan hyvä, että on autokohtainen vakuutus.

        Pentuja varten pitää olla varkausvakuutus. Isin autoa ei oteta luvatta käyttöön.


    • VaarallinenLeijulauta

      Aika järjetöntä, että yli 250W sähkömoottorilla varustettulle polkupyrölle pitäisi hankkia vakuutus, kun sitä ei tarvitse 1000W leijulaudallekaan.
      Eikö näillä vakuutus kohteita määrittelevillä ole lainkaan asiantuntemusta, ei näytä olevan. Leijulauta on huomattavasti vaarallisempi ja käyttäjälleen tapaturmia aiheuttava laite, kuin huomattavasti tehokkaampi sähköpolkupyörä, jotka täytyisi nyt sitten vakuuttaa.
      Leijulaudasta puuttuu täysin ohjattavuuteen ja hallintaa helpottavia laitteita, kuten ohjaustanko ja lisäksi jarruttaminen tapahtuu niin, että laitteen kuljettaja voi horjahtaa selälleen.
      Laitteella liikkuminen vaatii tasapainoa ja on holtittomampaa, kuin polkupyörällä ajo.
      Jos tällainen polkupyörääkin vaarallisempaa laitetta ei tarvitse vakuuttaa, niin tuskinpa vakuutan yli 250W sähkömoottorilla varustettua polkupyörääni, jos sellaisen joskus hankin, koska on se nyt paljon turvallisempi ja varmempi ajettava, kuin tuollainen leijulauta, jonka kyydistä on helppo horjahtaa selälleen tai nenälleen.
      Jos leijulaudan rengas törmää tiellä olevaan irtokiveen, oksaan, katukivetykseen tai muuhun esteeseen, niin leijulaudan kyydissä ollut menettää välittömästi tasapainonsa ja kaatuu maahan nenälleen.
      Leijulaudalla tulee tapahtumaan huomattavasti enemmän onnettomuuksia, kuin polkupyörällä.

    • vielä_jaksaa

      Pyörän on tarkoitus liikkua lihasvoimalla. Laiskuudesta joutuu maksaa aina tavalla tai toisella. Jostainhan ne sähköpyöräilijöiden aiheuttamat vahingot pitää korvata.
      Parempi, että nämä sähköavustimet olisi jätetty vanhuksille ja muille jotka eivät muuten enää jaksa polkea.

      • SähköpyöränHankkiva

        Montakohan vahinkoa sähköpyöräilijät ovat aiheuttaneet. Tuskin montakaan ja paljon enemmän vahinkoja sattuu lihasvoimalla liikkuville polkupyörille. Sama polkupyörä se on, kulki se sähköllä tai lihasvoimalla, ei ole merkitystä millä nopeuteen päästään. Lihasvoimalla polkupyörällä voidaan saavuttaa 50-70 km nopeus. Onko se muka turvallisempi, kun se on ilman sähkömoottoria saavutettu. Ne jotka ajavat paljon polkupyörällä, ei ole mitään merkitystä pyörän hallintaan, vaikka voimanlähteenä olisi sähkömoottori.
        Yhtä paljon vahinkoa saa aikaa vaikka 30km/h nopeus oli se sitten tavallinen polkupyörä tai sähköpyörä. Samanlaiset fysiikan voimat vaikuttavat, eikä sähkömoottorilla varustettu pyörä yhtään sen enempää vahinkoa aiheuta, kuin ilman sähkömoottoria kulkevakaan.

        Minä ainakin aion hankkia sähkömoottorin polkupyörään jo siitäkin syystä, että minulla on jalkaterät senverran kipeät, että pyörän polkeminen aiheuttaa jalkateriin kipua. Toiseksi kaupungissa on edullisempi liikkua pyörällä, kuin autolla, kun auto kuluttaa paljon enemmän polttoainetta kaupungilla ajettaessa.


    • Vihroinkin

      Mikä loistava uudistus!

      Vihdoinkin vähän tehokkaammat sähköpyörät ovat laillisia. Tuollainen vakuutusmaksu on varmasti hyvin halpa ja siten nimellinen kustannus.

      Hommaan varmasti tuollaisen 1 kW sähköpyörän pikapuolin.

      • pienitehoinen.mopo

        1 kW sähköpyörät ovat olleet tieliikennelaillisia tähänkin asti, tehokkaammista en tiedä.


      • voltamp
        pienitehoinen.mopo kirjoitti:

        1 kW sähköpyörät ovat olleet tieliikennelaillisia tähänkin asti, tehokkaammista en tiedä.

        No, mikäs se 250 W:n raja sitten on, joka on "turhaan" ollut olemassa, jos kumminkin 1000 W on laillinen???
        Eikä yhtäkään sellaista tonnista ole kaupoissa ollut myytävänä katupyöräksi, sikäli kun olen itse havainnut...


      • pienitehoinen.mopo
        voltamp kirjoitti:

        No, mikäs se 250 W:n raja sitten on, joka on "turhaan" ollut olemassa, jos kumminkin 1000 W on laillinen???
        Eikä yhtäkään sellaista tonnista ole kaupoissa ollut myytävänä katupyöräksi, sikäli kun olen itse havainnut...

        se on raja josta tehokkaammat sähköpyörät ovat olleet pienitehoisia mopoja, jotka on rekisteröitävä ja vakuutettava. en tiedä miksi niitä jatkossa kutsutaan ajoneuvoluokituksessa, mutta rajat pysyvät samoina. uutta on se ettei yli 250 W sähköpyörää tarvitse enää rekisteröidä, vakuutuksen ottaminen riittää.


    • SähkömoottorinAsennus

      Trafissa ei taida olla asiantuntijoita näiden uusien liikkumisvälineiden suhteen, jos yli 250W sähköpyörälle vaaditaan vakuutus, mutta ei 1000W leijulaudalle.
      Kummallakohan tulee tapahtumaan enemmän onnettomuuksia. Sanompa vaan, että leijulaudalla, sehän on miljoona kertaa kiikkerämpi liikkumisväline, kuin sähköpyörä.
      Naurettavaa tuo nopeusrajoituskin 25km/h, kun polkemallakin pääsee kovempaa, että ei kai sen pitäisi mitään merkitä millä voimanlähteellä liikutaan, vaan nopeus itsessään.
      Olen ajanut vanhalla 5 vaihteisella polkupyörällä alamäkeä melkein 40km/h ja siinä vauhdissa vanha polkupyörä oli huomattavasti kiikkerämpi, kuin uudemmat hybridit ja maastopyörät. Tuolla vanhalla 5 vaihteisella ei meinaa päästä edes 30 km/h tasaisella tiellä.

      Olen ajanut uudenmallisella hybridillä ja sillä pääsee helposti tasamaalla 40km/h nopeuksiin, eikä se vauhti tunnu yhtään miltään ja hybridi oli siinä vauhdissa tukeva ja helposti kestää mennä 60km/h nopeutta, jos vaan jaksaisi niin kovaa polkea.
      Samoin maastopyörä, ajoin 20 vuotta vanhalla maastopyörällä ja silläkin yli 30km/h nopeus ei tuottanut vaikeuksia ja ajettavuus oli vakaa. En ole uudemmilla maastopyörillä ajanut, mutta ovat ne 20 vuodessa kehittyneet, että ei tuota varmaan mitään ongelmia yli 50km/h nopeuden pyörän ajovakauteen.

      Aikaisemmin ajattelin hankkia sähköskootterin, mutta oli se vaan onni, etten hankkinut, koska nyt voi asentaa sähkömoottorin polkupyörään ja kyyti on todella halpaa ja ennenkaikkea ympäristöystävällistä.
      On se nyt kumma, jos valtio ei kannusta sähköpyöräilyyn enemmän, koska sehän on ympäristöteko ajaa sähköpyörällä polttomoottoriauton sijaan ja vielä parempi, kuin mikään sähköauto, jonka lataaminen syö paljon virtaa, vaikka toisin mainostetaan.

      Se ei ole mikään suuri rikos, jos ajelee sähköpyörällä yli 25km/h ilman vakuutustakin. Ei siinä kellekään tee vahinkoa ja voi käyttää silmiä, kun ihminen tulee vastaan, niin hiljentää nopeutta vaikka kävely vauhtiin ja sitten kun on tyhjää tietä edessä, niin voi päästellä vaikka yli 30km/h.
      Paljon suurempaa vaaraa liikenteessä aiheuttavat rattijuopot ja ampuma-aseiden kanssa pelleilevät, ne tappavat ihmisiä.
      Taitaa olla pelkästään rahastus kaiken takana, kukaan ei saisi liikkua mahdollisimman edullisesti millään apuvoiman avulla.

      Taitaa ne kateelliset autonomistajat kadehtia, kun eivät halua luopua peltilehmästään, josta koituu suuria ylläpitokuluja ja ovat kateellisia niille, jotka liikkuvat muulla tavalla lähes ilmaiseksi. Lopettakaa kadehtiminen, ostakaa polkupyörä ja tuunatkaa siihen sähkömoottori.

    • Sähköpyörämies

      Ammatikseni näitä myyn = sähköpyörämies : Trafin sivuilta löytyy kohtuullisen hyvä selvitys, mistä on kysymys http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvoluokat/sahkoiset_liikkumisvalineet

      Eli kyseessä on sähkökäyttöinen polkupyörä, joka on siis eri ajoneuvoluokka kuin sähköavusteinen polkupyörä. Sähkökäyttöinen pyörä voi olla lähellä mopoa oleva ajoneuvo, mutta se saa kulkea max 25kmh , mutta silti moottorin teho voi olla jopa
      1000 wattia. Noin suurella teholla kiusaus virittää se kulkemaan yli 25 on varmasti suuri. Sähköavusteisissa 250 wattia riittää hyvin, koska se ero tulee itse asiassa moottorin vääntömomentista. Ne vaihtelevat noin 20 Nm aina 80 Nm saakka. Kiihtyvyys on suurella vääntömomentilla , sopivalla välityksellä ja kireillä säätökäyrillä tosi rivakka.. mukava kiusata autoja aina siihen 25 kmh asti.

      Sähkökäyttöisessä polkupyörässä pitää olla polkimet, mutta pyöriä siinä saa olla jopa neljä. Käytännön sovelluksissa on vielä paljon kysymysmerkkejä ja soveltamisohjeet ovat vähissä. Sinne vaan korkeimpaan oikeuteen äkkiä juttuja, niin saadaan meille ohjeet soveltaa näitä määräyksiä oikein. Nyt joudutaan vähän itse arpomaan, kukin parhaan tuntumamme mukaan.

      Sähkökäyttöisen polkupyörän liikennevakuutus maksaa kuulemma 80 - 130 euroa, riippuen vakuutusyhtiöstä (siis noin puolet mopon vakuutuksesta). Kaikki tosin eivät vielä tunne koko termiä... joten arpomista riittää sielläkin.
      Rekisteröintiä ei tarvita. Voi ajaa kevyen liikenteen väylällä ja pyöräilykypärä riittää.

      Jos laite kulkee yli 25 kmh niin se on aina luokiteltava mopoksi (L1e).
      Tosin, silloin pitäisi valmistajalta saada vaatimuksenmukaisuus todistus, jolla
      tuote on hyväksytetty EU:n alueella käytettäväksi tässä ajoneuvoluokassa.
      Tätä ei kaikille myytäville 45 kmh ole olemassa, joten en oikeasti tiedä
      miten katsastuskonttorilla käy kun yrittää kilpiä saada.

      Kevytmopo kategoria on suomessa vähän väliinputoaja, siitä mainitaan Trafissa,
      mutta oikeasti ei niitä saa luokiteltua oikein mihinkään. Muualla ne ovat mahdollisia.

      Jos joku saa tietoa, niin laittakaahan foorumeille, kiitti.
      Lakitekstejä on yli 70 sivua, kyllä siinä yksi viikonloppu meni rattoisasti niitä lukiessa
      enkä vieläkään saanut kaikista yksiselitteistä vastausta.
      Trafi kyllä vastaa hyvin ja ystävällisesti yksittäiseen kysymykseen, mutta ne ovat aina niitä virkamiesvastauksia, eli vedotaan tiettyyn pykälään. Soveltaminen on sitten ihan eri asia.

    • harkitseva

      Onkohan kenelläkään tietoa vakuutuksen hinnoista ja/tai mistä sellaisen voisi saada?

    • SähkömoottoriPyöreä

      Tämän perusteella, että polkupyörä määritellään laittomaksi, jos siinä on on yli 1000W moottori ja nopeus on yli 25km/h, niin kaikki autot ja moottoripyörät ovat laittomia, koska niillä pääsee kovempaa, kuin laki sallii. Trafi ja lainsäätäjät syrjivät polkupyöräilijöitä, koska heidän mielestä yli 300km/h kulkevat autot ja moottoripyörät eivät ole laittomia, vaan niillä saa kaahata liikenteessä.
      Onko muka hirveä rikos, jos polkupyörällä joku ajaa sähkömoottorin avustuksella 30km/h, kun sama ihminen polkee pyörällä 40km/h ilman mitään moottoria. Eihän siinä ole loppujen lopuksi kyseessä pyörän nopeus, vaan se millä nopeus saavutetaan eli mukavuus/kateus kysymys.
      Auto- ja moorroripyörä myönteisen ilmapiirin mieleen ei ole se, että joku voi ajaa mukavasti lähes ilmaiseksi pyörällä sähkömoottorin avulla vähän nopeampaa, kuin 25km/h.
      Pyöräilijä on täysin eri asemassa autoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden kanssa. Eihän niilläkään saisi päästä yhtään kovempaa, kuin mitä lain mukaan saa ajaa.
      Eikä oteta tähän sellaista perustetta, että autossa ja moottoripyörässä sallitaan 200-300km/h nopeuden mahdollistavat moottorit, mutta kuljettaja päättää ajoneuvon nopeuden.
      Samaahan tulisi soveltaa sähköpyöriinkin, että kuljettajahan sen nopeuden päättää, vaikka pyörä kulkisi 30km/h.
      Joku vetää tästä herneen nenään ja vauhkoaa, että et sitten aja kevyenliikenteenväylällä, kun muiden turvallisuus vaarantuu.
      Samaa voi vauhkota moottoripyöräilijöille ja autoilijoille, että ette sitten ajan niillä 200 km/h kulkevilla autoilla ja moottoripyörillännne tieliikenteen seassa.

      Nykyaikaiset polkupyörät ovat senverran vakaasti ajettavia, ettei 50km/h nopeuskaan tunnu ajovakaudessa, verrattuna vanhoihin polkupyöriin, joissa jo 25km/h nopeus heikensi ajovakautta merkittävästi.
      Miksi nopeus on aina kuuma peruna, kun kyse on polkupyöristä ja vastaavasti kiihtyvyyttä ja nopeutta kehutaan, kun kyse on autosta ja moottoripyörästä, että niillä lähes rehvastellaan.

    • YLi 250 wattiset polkupyörät ovat todella harvinaisia

      Jos sellaisen kuitenkin omistaa ja ei halua maksaa vakuutusmaksuja (ja ehkä ajaa pienessä kännissäkin) niin ei muutakuin polkimet pois käytöstä esim. reikänauhalla, jolloin se tulkitaan potkulaudaksi, helppoa

      • IlmanMoottoriaKovempaa

        En minä ainakaan ala sähköpyörästä vakuutusmaksuja maksamaan, kun joutuu autosta maksamaan vakuutusmaksun.
        Olen pyöräillyt 35 vuotta, eikä kertaakaan ole kadulla pysäytetty polkupyörän tarkastusta varten.
        Tämä polkupyörien vakuutus maksu juttu on pelkästään rahastus juttu.
        Se ei ole edes suuri rikos, jos ajaa yli 250W sähkömoottorilla varustetulla polkupyörällä, paljon suurempi rikos ovat laittomat aseet ja alkoholin aiheuttamat liikenne onnettomuudet, terroristit ym.
        Jos joku ajaa sähköpyörällä hiljaisella pyörätiellä, jossa on hyvin vähän liikennnettä 30-40km/h nopeutta ja hidastaa 10km/h nopeuteen, kun ohittaa kävelijän tai näkee, kun joku tulee vastaan, niin se on täysin turvallista, eikä ole kenellekään yhtään mitään haittaa.
        Kumma juttu, kun tästä tehdään hirvittävän suuri asia, että sähköpyöräilijä olisi suurempi rikollinen, kuin rattijuoppo tai autolla/moottoripyörällä 200km/h kaahaava, joka aiheuttaa huomattavasti suuremmat vaaratilanteet, eikä välitä muista tiellä kulkijoista pätkän vertaa.
        Vai onko kyse autoilijoiden kateudesta, kun joku pääsee paikasta A paikkaan B lähes ilmaseksi ja yli 25km/h nopeudella.

        Mitäs siihen sanotte, että ajetaan sitten ilman sähkömoottoria 30-40km/h nopeudella pyörätiellä muiden seassa sen kummemmin hidastelematta ja puikkelehditaan jalankulkijoiden välistä, jotka ovat kuin keiloja, onko se sitten turvallisempaa, no varmasti, kun kuuma peruna "sähkömoottori" on poissa.
        Enemmänhän siinä tulee vaurioita yhteentörmäyksessä, jos pyörässä on sähkömoottori, mutta ilman sähkömoottoria jäävät henkilövahingotkin paljon vähäisemmiksi.
        Suurin etu on se, ettei tarvitse ottaa mitään vakuutusta, vaikka vauhti on 40-45km/h, kun ei ole sähkömoottoria, mutta vakutuus pitäsi ottaa huomattavasti hitaammasti 26km/h kulkevalle sähköpyörälle.

        Polkupyöräähän ei voi edes kutsua ajoneuvoksi, ksoka ajoneuvossa on moottori ja polkupyörässä ei ole mitään moottoria. Ei ihminen ole moottori. Moottori ajoneuvossa tekee ajamisesta helppoa, koska ei tarvitse käyttää ihmisen omia voimia liikkeen aikaansaamiseen.


      • IlmanMoottoriaKovempaa kirjoitti:

        En minä ainakaan ala sähköpyörästä vakuutusmaksuja maksamaan, kun joutuu autosta maksamaan vakuutusmaksun.
        Olen pyöräillyt 35 vuotta, eikä kertaakaan ole kadulla pysäytetty polkupyörän tarkastusta varten.
        Tämä polkupyörien vakuutus maksu juttu on pelkästään rahastus juttu.
        Se ei ole edes suuri rikos, jos ajaa yli 250W sähkömoottorilla varustetulla polkupyörällä, paljon suurempi rikos ovat laittomat aseet ja alkoholin aiheuttamat liikenne onnettomuudet, terroristit ym.
        Jos joku ajaa sähköpyörällä hiljaisella pyörätiellä, jossa on hyvin vähän liikennnettä 30-40km/h nopeutta ja hidastaa 10km/h nopeuteen, kun ohittaa kävelijän tai näkee, kun joku tulee vastaan, niin se on täysin turvallista, eikä ole kenellekään yhtään mitään haittaa.
        Kumma juttu, kun tästä tehdään hirvittävän suuri asia, että sähköpyöräilijä olisi suurempi rikollinen, kuin rattijuoppo tai autolla/moottoripyörällä 200km/h kaahaava, joka aiheuttaa huomattavasti suuremmat vaaratilanteet, eikä välitä muista tiellä kulkijoista pätkän vertaa.
        Vai onko kyse autoilijoiden kateudesta, kun joku pääsee paikasta A paikkaan B lähes ilmaseksi ja yli 25km/h nopeudella.

        Mitäs siihen sanotte, että ajetaan sitten ilman sähkömoottoria 30-40km/h nopeudella pyörätiellä muiden seassa sen kummemmin hidastelematta ja puikkelehditaan jalankulkijoiden välistä, jotka ovat kuin keiloja, onko se sitten turvallisempaa, no varmasti, kun kuuma peruna "sähkömoottori" on poissa.
        Enemmänhän siinä tulee vaurioita yhteentörmäyksessä, jos pyörässä on sähkömoottori, mutta ilman sähkömoottoria jäävät henkilövahingotkin paljon vähäisemmiksi.
        Suurin etu on se, ettei tarvitse ottaa mitään vakuutusta, vaikka vauhti on 40-45km/h, kun ei ole sähkömoottoria, mutta vakutuus pitäsi ottaa huomattavasti hitaammasti 26km/h kulkevalle sähköpyörälle.

        Polkupyöräähän ei voi edes kutsua ajoneuvoksi, ksoka ajoneuvossa on moottori ja polkupyörässä ei ole mitään moottoria. Ei ihminen ole moottori. Moottori ajoneuvossa tekee ajamisesta helppoa, koska ei tarvitse käyttää ihmisen omia voimia liikkeen aikaansaamiseen.

        Et tarvitse vakuutusta, koska käytännössä ei ole yli 250 wattisia sähköpolkupyöriä tai sähköpolkupyöriä jotka kulkisi polkematta


      • vakuuuuutus

        Varsinainen juju on tässä:

        Jos ajat fillarilla (ihan sama onko siinä sähkömoottoria vai ei) kolarin ja sinut todetaan syylliseksi, niin silloin:

        1) Jos sinulla ei ole mitään vakuutusta, niin sinä korvaat toisen osapuolen sairaalakulut ja muut vahingot. Jos toinen vammautuu pysyvästi, niin voit joutua maksamaan hänen loppuelämänsä kuukausittaista korvausta.

        2) Jos sinulla on liikennevakuutus, niin se maksaa ylläolevat, sinun ei tarvitse. (Ihan niinkuin autoissakin pakollinen liikennevakuutus maksaa).

        3) Jos sinulla on vapaa-ajan tapaturma vakuutus tms., niin se jok amaksaa tai sitten ei, ihan riippuen vakuutusehdoista.


      • vakuuuuutus kirjoitti:

        Varsinainen juju on tässä:

        Jos ajat fillarilla (ihan sama onko siinä sähkömoottoria vai ei) kolarin ja sinut todetaan syylliseksi, niin silloin:

        1) Jos sinulla ei ole mitään vakuutusta, niin sinä korvaat toisen osapuolen sairaalakulut ja muut vahingot. Jos toinen vammautuu pysyvästi, niin voit joutua maksamaan hänen loppuelämänsä kuukausittaista korvausta.

        2) Jos sinulla on liikennevakuutus, niin se maksaa ylläolevat, sinun ei tarvitse. (Ihan niinkuin autoissakin pakollinen liikennevakuutus maksaa).

        3) Jos sinulla on vapaa-ajan tapaturma vakuutus tms., niin se jok amaksaa tai sitten ei, ihan riippuen vakuutusehdoista.

        Totta, jos ei ole liikennevakuutusta, niin vahingot menee omasta pussista, simppeliä :)

        Mutta jos on yli 250 wattinen sähköpyörä ja EI halua ottaa liikennevakuutusta, niin ei muutakuin reikänauhalla polkimet niin ettei voi polkea


    • pohjolankylmätuuli

      Jos kävelet (ihan sama onko sähköavusteinen kenkä jalassa) kolarin sattuessa ja sinut todetaan syylliseksi, niin silloin:

      1) Jos sinulla ei ole mitään vakuutusta, niin sinä korvaat toisen osapuolen sairaalakulut ja muut vahingot. Jos toinen vammautuu pysyvästi, niin voit joutua maksamaan hänen loppuelämänsä kuukausittaista korvausta.

      2) Jos sinulla on vapaa-ajan tapaturma vakuutus tms., niin se jok amaksaa tai sitten ei, ihan riippuen vakuutusehdoista.

      Nyt alko pelottamaan.....

    • Vakuutusmaksu

      Fenniassa motoroidun polkupyörän vakuutusmaksu on 180 EUR vuodessa.

      Koska motoroitua polkupyörää ei voi rekisteröidä, on vakuutusmaksu henkilökohtainen eikä ajoneuvokohtainen.

      Ehdotin Fenniaan, että henkilö, jolla jo on tapaturma- ja vastuuvakuutus, saisi alennusta polkupyörän vakuutuksesta. Tämä sen takia, koska nämä vakuutukset ovat osittain päällekkäisiä.

      Fenniassa pitivät ideaa mielenkiintoisena, mutta nyt ei kohta vuoteen ole kuulunut mitään...

      • uyguyugy

        Melko kallista ottaen huomioon, että näissäkin avustus loppuu 25km/h nopeudessa, eli ei pitäisi olla yhtään turma-alttiimpi kuin 250w pyörä.

        Ei tuon pitäisi maksaa kuin kympin tai pari, jos vertaa kotivakuutukseen ja mitä sillä saa.


      • Soffalta_satulaan

        Olisko joku ymmärtänyt väärin tai ei mitään...?
        Moottoroitu polkupyörähän on sellainen, jota ei tarvi polkea ja jossa on kaasukahva. Sähköavusteinen polkupyörä ei ole tuollainen.

        Olis kiva, kun vakuutusvirkailija ja kysyjä hallitsisivat oikeat termit.


      • Vakuutusmaksu

        Niin ja vakuutusluokka oli "rekisteröimätön mopo". Asia on siis vakuutusyhtiöille vielä vieras.


      • Anonyymi

        OP:ssa 217 € vuodessa. Turhan kallista.


    • Ei_tipu

      AHAHAHAHAHAHAHA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1476
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      916
    5. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      13
      900
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      858
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      821
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      74
      742
    10. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe