Tulehtuuko septum helposti?

Septumhaluu

Moi! Ooon siis 13-vuotias tyttö ja oon halunnu septumia ehkä kuukauden tai pidempään. Pari viikkoo sitten kysyin mun vanhemmilta mutta ne ei oikein innostunu ideasta. Niiden mielestä siinä on iso tulehdusvaara. Onko? Onko jollakin tulehtunut se? Ja tietäiskö kukaan miten saisin mun vanhemmat suostuteltua?

Olen varmaan joidenkin mielestä liian nuori ottamaan septumin, mutta omasta mielestäni olen tarpeeksi vanha ja saahan sen aina pois jos sitä myöhemmin katuu joten toivoisin ettei tänne tulisi "oot liian nuori" kommentteja tai sen tyyppisiä.

3

2212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lävistetty94

      Ei se septum tulehdu yhtään herkemmin kuin muutkaan lävistykset. Jos hoidat sitä tarpeeksi hyvin (puhdistat säännöllisesti suolavesiliuoksella tai ihan juoksevalla vedellä) etkä liikaa lyö sitä mihinkään niin se paranee kyllä hienosti. Toki 13v on nuori, mutta septum on lävistys joka on todella kätevä kolmesta syystä. Eka syy on että arvet eivät ole näkyviä. Arpeutuminen saattaa monella vanhemmalla olla argumenttina miksi eivät anna nuoren ottaa lävistystä, mutta kyseisen lävistyksen kohdalla se ei ole toimiva ;) Toinen syy on että sen saa käännettyä nenän sisälle (jos on siis ns hevosenkengän muotoinen koru), eli piilotettua näkyvistä ilman erillisiä häivekoruja. Kolmas syy on ettei se vahingoita muita kehon osia. Tällä tarkoitan enemmän ehkä suussa olevia lävistyksiä, kuten smileytä tai huulikoruja, sillä ne saattavat vahingoittaa hampaita tai ikeniä, mikä saattaa myös olla argumenttina joillekkin vanhemmille mikseivät halua että nuori itseään lävistää.

      Kuukaus voi tuntua pitkältä ajalta, ja voi tuntua, että on halunnut lävistystä jo kauan kun sitä on kuukauden päivät miettinyt. Myönnän, etten itse kohta 22 vuotiaana ole välillä pistänyt paljoakaan ajatusta lävistykseen, vaan viikon sisällä sen hankkinut, että ei me "aikuisetkaan" välttämättä aina niin tarkkaan asioita harkita. Se ei silti tarkoita, etteikö lävisyksestä tykkäisi tai etteikö se olisi mieluinen.

      Itse sain luvan hankkia ekan lävistyksen tekemällä diilin vanhempien kanssa. Sovittiin, että jos päättötodistuksessa (yläasteelta päästyäni) ei ole yhtään 6 arvosanaa niin saan kaksi lävistystä. Noh, matikkahan sielä kuitenkin oli 6, mutta sain silti ottaa yhden lävistyksen. Jos et jaksa odottaa siihen asti, voit toki ensin laatia vaikka listan miksi septum lävistys on "harmiton" (käytä vaikka aikaisemmin mainitsemaani kolmea kohtaa), sitten ehkä joitain "faktoja" siitä sekä miten sitä hoidetaan, jotta näytät että tiedät asiasta jotain. Sitten voit tietysti kysellä jos voisit ansaita rahat kyseiseen lävistykseen, etteivät ns. ilmaiseksi sitä joudu kustantamaan. Aina voi myös koettaa ett joksikin "palkinnoksi" tai vaikka tietyn ajan kuluessa (jos esim kesällä vielä sen haluat). Ehdotan vielä tähän loppuun, että käy kyselemässä lävistysliikkeistä, vaikka ihan sähköpostilla jos et muuten uskalla tai tiedä missä sijaitsevat, näitä "faktoja" sun muita, ettet täältä netin syövereistä etsi kaikkea tietoja..

      Älä kuitenkaan päädy itseäsi lävistämään, vaan jos eivät suostu niin kunnioita heidän päätöstään. Saat kuitenkin 16 vuotiaana ottaa ilman vanhempia vaikka koko kehon täyteen lävistyksiä.

      • Septumhaluu

        Kiitti tosi paljon! Tässä oli paljon hyviä tietoja ja tää auttaa mua :)


    • samaamieltä

      Samaa mieltä.
      Odota kunnes oot 16.

      Vanhempasi ovat viisaita ja ajattelevat sinun parasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe