Joulu anoppilassa nälissään

Sasha

Vietimme perheeni kanssa joulun mieheni lapsuudenkodissa. Se taisi olla sitten ensimmäinen ja viimeinen joulu siellä! Olen raskaana ja joka päivä sain olla siellä nälissään. Anoppi ei tarjoillut aamupaloja ei iltapaloja. Lämpimän ruoan hän laittoin yleensä siinä ilta seitsemältä. Enhän minä kehtaa toisten kaappeja mennä kaivelemaan ja laittaa itselleni ruokaa. Täytyy syödä sitä mitä talo tarjoaa. Jouduin välillä syömään välipaloja jotka olin ostanut lapselleni koska verensokeri tuntui olevan alhaalla. Mieheni on pieniruokainen ja pärjää tosi vähällä ruoalla. Itse olen tottunut syömään normaalisti aamupalan, lounaan, päivällisen, välipalan ja iltapalan. Lapselleni olin ostanut ruokatarvikkeet joulunajaksi, mutta enhän voinut uskoa, että joudun itse olemaan nälissään. Kävimme ulkona syömässä kun en jaksanut odottaa iltaan asti kunnes saan seuraavan aterian. Anoppi taitaa pitää meitä arvottomina vieraina kun ei edes kata aamiaista kauniisti pöytään ja laita lounasta lounasaikaan yms. Anoppi ei tiedä raskaudestani vielä mitään!

33

8148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen "rakastettu...

      mun entisen kanssa asuttiin niiden maatilalla ja meidän piti ostaa se parin vuoden sisällä, eipäs ostettukaan kun anoppi joka ei alunalkaenkaan tykänny musta, esitti kyllä, heitti pienen riidan takia taivas alle, myös oman poikansa! ja vielä vaati että poikaansa että hänen täytyy antaa anteeksi.
      mutta silloin vielä kun hyvin meni..
      ensimmäisenä jouluna hän sanoi jotenkin "etkai täällä joulua ole kait sun pitää kotiiskin mennä" olin että just joo, täähän se mun koti nykysin on, mä oon sun poikas avokki, mutta en kehdannut sanoa vastaväitteitä, mutta tottakai mentiin mun vanhemmille jouluksi, ei siellä kestäny!
      se oli aina niin koppava mua kohtaan..arghh! vieläkin v*****aa suoraan sanoen, sen käytös!
      silloin kun miehen kanssa lasta yritettiin päätin että lasta en näytille vie, lapsi saa itse päättää vanhempana haluaako olla tekemisissä, tai en olisi ainankaa sinne vieny!se oli miehenikin ajatus..noh, olin raskaana, mutta sain keskenmenon ja erosimme..
      kyllä haluaisin kuitata ex-anopille joskus jos törmään siihen.x)

      • harriina

        Olisit mennyt kauppaan ja ostanut lähtiessäsi ruokaa mukaan, niin ei olis tarvinnu valittaa nälkäänsä. Oisit sanonut, olen tottunut syömään, en olemaan nälissään. Jos se mummu olis siitä loukkaantunu, olisit lähtenyt kotiis.


      • Sasha
        harriina kirjoitti:

        Olisit mennyt kauppaan ja ostanut lähtiessäsi ruokaa mukaan, niin ei olis tarvinnu valittaa nälkäänsä. Oisit sanonut, olen tottunut syömään, en olemaan nälissään. Jos se mummu olis siitä loukkaantunu, olisit lähtenyt kotiis.

        Olisin ostanut ruokaa mukaan, jos olisin tiennyt etukäteen ettei siellä juurikaan sapuskaa laiteta.


      • Anonyymi
        Sasha kirjoitti:

        Olisin ostanut ruokaa mukaan, jos olisin tiennyt etukäteen ettei siellä juurikaan sapuskaa laiteta.

        No eikö sinne kauppaan sitten enää päässyt sen jälkeen kun oli asettunut taloksi ja nähnyt sen surkean ruokatilanteen? Vai onko niin kaukana ettei pizzahut tuo?

        Olet kyllä vähän marttyyri, jos et saa sanotuksi että on nälkä. Vai onko kyse kursailusta?Olitkos kylässä kuninkaan luona vai anoppilassa, kun et kehdannut suuta avata?

        No, nämä nyt on näitä appivanhempien kanssa tulevia ongelmia, mutta suurimmasta ongelmasta et maininnut mitään - ehkä haluat kieltää sen olemassaolon? Se on nimittäin sinun luuserimiehesi!!! Ei äijä sitten lähtenyt hakemaan ruokaa raskaana olevalle vaimokkeelleen joka nääntyy nälkään?? Tai kaivanut keittiön kaapista apetta? Tai... siis ihan sama miten, mutta Miehen tehtävä tuossa tilanteessa on hankkia pötyä pöytään keinolla millä hyvänsä, eikä jättää raskaana olevaa vaimoaan ihmettelemään, että mistä saisi evästä kun vatsassa polttelee!!
        Aika vätys mammanpoika, kun ei uskalla äidilleen sanoa, että nyt on kalorivajausta. Vai pelkääkö että äiti loukkaantuu? Rukoile, että se ei ollut hänen suurin huolensa tuossa tilanteessa. Itse pieniruokainen, niin kuvittelee, että silloin kaikki muutkin ovat, mukaan lukien raskaana olevat? Voi Kiesus, mitä porukkaa; niuho-tyly emäntä, sen vässykkäpoika ja marttyyri-tyttöystävä. Hyvää Joulua vaan teille!
        Onko se edes terveellistä olla miinuskaloreilla siunatussa tilassa, tiedä häntä...

        Hyvä, että olit kaukaa viisas ja järjestänyt vauvalle ruokaa. Ehkä anoppilassa kaikki on pieniruokaisia, eikä kukaan niistä osaa ajatella nenäänsä pidemmälle, että ehkä joku muu ei olekaan samanlainen...


      • Anonyymi
        harriina kirjoitti:

        Olisit mennyt kauppaan ja ostanut lähtiessäsi ruokaa mukaan, niin ei olis tarvinnu valittaa nälkäänsä. Oisit sanonut, olen tottunut syömään, en olemaan nälissään. Jos se mummu olis siitä loukkaantunu, olisit lähtenyt kotiis.

        Nälissään oli sekin vieras,joka päiväseltään kävi,joi kahvit kahdesti suolaisen ja imelän tarjottavan kanssa ja ajoi 125 km kotiinsa- ei kunnolla kotiinsa ehtinyt,kun jo haukkumakirje tuli kuten aina ennenkin. Nyt ei saa enää tulla kotiimme kuin viisaamman valvojan kanssa-onneksi korona estää nyt vierailut .


    • utelias

      Miksi ihmeessä rahtauduitte toisten riesaksi? Luulitteko vievänne joulun mennessänne vain olemalla omaa hurmaava itsenne???

      Jospa järjestäisit oman joulun!

      Aika outo persoona olet, jos et anopillesi raskaudestai ole mitään kertonut! Nyt tietysti syytät joko miestäsi tai anoppiasi siitä, ettet ole kertonut! Muista kuitenkin, että he eivät ole jättäneet kertomatta, vaan sinä!

      • Sasha

        Anoppi ei iloinnut ensimmäisestä raskaudesta lainkaan. Pitäisikö minun heti ensimmäisenä kertoa anopilleni kun raskaustesti näyttää positiivista? Sekö tekee minusta oudon persoonan? Kaikkea sitä kuuleekin. Sitäpaitsi meidät kutsuttiin sinne jouluksi.


    • provo

      Tuollaisia ei ole vastasyntyneetkään, nekin osaa HUUTAA!!!!

    • Optimisti

      Jaa-a, mitäpä tähän sanoisi?

      Olet raskaana, siis invalidi. Kaikkien pitäisi pyöriä sinun ympärilläsi ja palvella sinua.

      Arvovieraana menit anoppisi luo. Otit jopa vähän vauvanruokaa ja välipalaa mukaasi.

      Odotit saavasi istuutua kauniisti katettuun aamiais-, lounas-, päivällis-, välipala-, illallis-, iltapalapöytään kohottamatta itse pikkusormeasi. Anoppisi joutui tekemään paljon muutakin perheenne joulunviettoon, majoitukseen ja ruokkimiseen liittyen.

      Olisikohan anoppisi ansainnut hieman palvelua?
      Olisiko anoppisi ilahtunut, jos olisit etukäteen kertonut tuovasi tietyt jouluruoat mukanasi, ettei hänen olisi tarvinnut tehdä yksin kaikkea?

      Haluaisiko anoppisi pitää sinua perheenjäsenenä mieluummin kuin "arvovieraana"?

      Kasva ihmiseksi, mieti muutakin kuin itseäsi!

      Mitähän anoppisi olisi/on kirjoittanut tänne?

      • Sasha

        En todellakaan odota, että minua pitäisi palvella siksi koska olen raskaana. Olen itse se joka olen tottunut palvelemaan muita.

        Kuuleppas sinä senkin viisastelija! Anoppi ei kuule meidän takia juuri mitään vaivaa nähnyt. Itse teimme petimme, lämmitimme saunan yms. Emmekä ottaneet pelkästään lapsellemme ruokaa mukaan tullessamme, vaan veimme myös mukanamme ruokaa joulupöytään. Eikä anoppi ollut pahemmin panostanut koko jouluruokaan! Sitäpaitsi minulla on kädet täynnä töitä kun hoidan pientä vauvaamme. Enkä minä osta hänelle valmisruokapurkkeja vaan tein kaiken itse!

        Eikö tämä palsta ole juuri sitä varten, että täällä saa vapaasti kertoa omasta anopistaan/appiukostaan?


      • Anonyymi
        Sasha kirjoitti:

        En todellakaan odota, että minua pitäisi palvella siksi koska olen raskaana. Olen itse se joka olen tottunut palvelemaan muita.

        Kuuleppas sinä senkin viisastelija! Anoppi ei kuule meidän takia juuri mitään vaivaa nähnyt. Itse teimme petimme, lämmitimme saunan yms. Emmekä ottaneet pelkästään lapsellemme ruokaa mukaan tullessamme, vaan veimme myös mukanamme ruokaa joulupöytään. Eikä anoppi ollut pahemmin panostanut koko jouluruokaan! Sitäpaitsi minulla on kädet täynnä töitä kun hoidan pientä vauvaamme. Enkä minä osta hänelle valmisruokapurkkeja vaan tein kaiken itse!

        Eikö tämä palsta ole juuri sitä varten, että täällä saa vapaasti kertoa omasta anopistaan/appiukostaan?

        Tunnuit odottavan täyshoitoa. Eikä yhden vauvan kanssa ole kädet täynnä työtä, ehtii siinä välissä itsekin syömään vaikka kuinka avuton olisit.


    • anopit

      on perseestä... onneksi monet on tajunnut erota,
      katsos kun ne vanhat koirat ei opi istumaan.
      Sanompa vaan sullekkin kun lapsi on tulossa,
      että kannattaa varmaan miettiä vietätkö tästä lähtien onnellisen joulun omassa kodissa lastesi
      kanssa. Turhaa vaivaa lähtee anoppilaa..
      elä vaa ittelles ja lapsille kuitenkaan
      et kiitosta tule saamaan. kokemusta on!!!

    • omat eväät

      olen aina ottanut omat eväät mukaan

      mieleeni ei ole edes tullut että talo tarjoaisi

      sitten olen aina lomillani valmistanut kaikille ruoat

      kukaan ei ole ikinä valittanut enkä ole ollut nälissäni

    • toimintaa

      Mulla oli liuta sukulaisia ja omia lapsia monta päivää joulunvietossa.
      Osasivat itse tehdä aamiaisensa , että sain nukkua kun olin töissä aatonaattoon asti ja heti pyhien jälkeen.
      Auttoivat rosollinteossa ja pöydän kattamisessa ja tiskauksessa.
      Ottivat itse välipalaa koska/kun tarvitsivat verensokerin takia. Keittivät mullekin kahvia.
      Katsos kun ne oli kaikki sukulaisia eikä mitään maksavia asiakkaita. Mun koti ei ole hotelli.

      Työkaverini oli ihan nääntynyt pyhien jälkeen. Miniä oli istuskellut pöydän vieressä kattauksia odotellen ja ilmoitellut aikoja koska viimeistään pitää saaada syötävää.

    • Baariin vaan

      Ei aamu- ei iltapalaa, ruoka seitsemältä? Nyt on pakko sanoa, että meni yli käsityskykyni.
      Toisaalta, jos nukuit klo 12.oo asti ja aamukahvit oli juotu jo tunteja sitten, niin jäit ehkä ilman.

      Ihminen ei voi elää niin, että ensi kerran päivässä syö aterian klo 7 ja on nälässä siihen asti.
      Muu perhe söi salaa sinulta.
      Ainoa selitys tähän asiaan.

    • yks anoppi

      Eräs lauseesi kiinnitti huomion: " anoppi ei kata edes aamiaista kauniisti pöytään".
      Höh! Kun miniäni ja poikani tulevat yökylään, niin herättyään aamulla kattavat itse itselleen pöydän. Puolen päivän aikaan teen lämpimän ruoan. Lopusta huolehtivat nuoret. Kyllä anopin jääkaapille VOI mennä, sillä puhumalla asiat selviää. Eli KYSY ja PUHU. Ei kaikki anopit hirviöitä ole.

    • minä täältä

      Ymmärrän täysin miltä sinusta on mahtanut tuntua.
      Ei kyllä ollut kyllä fiksusti hoidettu ruokailu.
      Itse olin aikoinaan joulua viettämässä entisen kumppanin kotona.
      Anoppikokelas oli koristellut olohuoneen seinät täyteen ex-vaimon kuvia ja vanhat hääkuvat oli myös esillä.Se oli yksinkertaisesti kamalaa.
      Tarjoilu kyllä pelasi mutta muistan vieläkin kuinka pahamieli kuristi kurkkua sulhaseni äidin ylistäessä entistä vaimoa...sulhaseni siinä vain lehmämäinen ilme naamallaan kuunteli ja rouskutti kinkkua. Ajattelin, että jos ei mies minua nyt puolusta, ei hän kyllä tulevaisuudessakaan turvakseni tulisi pahoissa paikoissa. Rakkaus loppui siihen jouluun minun puoleltani.Nykyisin olen uuden kumppanin perheessä odotettu vieras, kuin oma tytär. Kiitos karmean kokemukseni menneisyydessä osaan mieheni perhettä korkealle arvostaa.

      • Anonyymi

        Puhut kyllä asiaa. Tollaset miehet kuuluu sinne äitinsä helmoihin, eikä parisuhteeseen.


    • tähtisiina

      Siinä se iso lapsi puhuu, kaiken pitäisi olla valmiiksi katettuna jne.. Mikset ottanut omia eväitä mukaan? Sen sijaan vingut täällä huonoa kohtelua, et uskalla edes ottaa anoppisi kanssa asiaa esille, että miten ruokapuoli on järjestetty.

      Kun itse olen lähdössä pyhien yli anoppilaan miehen kanssa, otan mukaan ruokaa. Talo tarjoaa kyllä iltaruoan, mutten koskaan kuvittele, että pääsisin mihinkään täysihoitoon. Aamu- ja välipalat, lounaan ja kahvit teen itselleni silloin, kun siltä tuntuu, omista eväistäni, en oleta, että anoppi juoksuttaa omista kaapeistaan kaiken eteeni silloin kun pikkuisen sattuu nälättämään.. Ja että pitäisi vielä pöytä kattaa, voi herrajumala..

      Ihme vikinää, joku hemmoteltu pullapentu täällä valittaa..

      • ukkomies

        Ja siinä toinen. Eipä tule nyt mieleen oudompaa tyyppiä kuin omien eväiden kanssa "vieraaksi" tuleva. Ehkä isäntien tarjoamiset ovat mielestäsi jotenkin huonoja? Ihme nirppanokkia.

        Tuot varmaan mukana omat huonekalutkin? Vai pistätkö teltan pihalle pystyyn? Tietenkin otat evään mukaan omaan kotiisikin, eikö?


      • on ...
        ukkomies kirjoitti:

        Ja siinä toinen. Eipä tule nyt mieleen oudompaa tyyppiä kuin omien eväiden kanssa "vieraaksi" tuleva. Ehkä isäntien tarjoamiset ovat mielestäsi jotenkin huonoja? Ihme nirppanokkia.

        Tuot varmaan mukana omat huonekalutkin? Vai pistätkö teltan pihalle pystyyn? Tietenkin otat evään mukaan omaan kotiisikin, eikö?

        ...meille kunnia-asia oli mahdollisimman vieraanvarainen ja hyvänä pitää tulijat. Varsinkin jouluna pannaan viimieisen päälle mahtavat herkut pöytähän jottei kenenkään missään tapauksesssa tarvitte nälässä olla. Oma poika ja miniä on arvovieraita. Omia eväitä ei ole meille koskaan tatvinnu kenenkään ottaa, eikä tarvitte.Ihan oudolta tuollainen kuulostaakin että omat eväät mukaan, jos erityisruokavalio jollakin vierahista, niin sekin järjestyy emännän puolesta,pääasia että vieraat viihtyy. Tulkaa Pohojanmaalle, täällei piretä näljässä!


      • Sasha
        on ... kirjoitti:

        ...meille kunnia-asia oli mahdollisimman vieraanvarainen ja hyvänä pitää tulijat. Varsinkin jouluna pannaan viimieisen päälle mahtavat herkut pöytähän jottei kenenkään missään tapauksesssa tarvitte nälässä olla. Oma poika ja miniä on arvovieraita. Omia eväitä ei ole meille koskaan tatvinnu kenenkään ottaa, eikä tarvitte.Ihan oudolta tuollainen kuulostaakin että omat eväät mukaan, jos erityisruokavalio jollakin vierahista, niin sekin järjestyy emännän puolesta,pääasia että vieraat viihtyy. Tulkaa Pohojanmaalle, täällei piretä näljässä!

        Minustakin kuulostaa tosi oudolta, että pitäisi omat eväät ottaa mukaan kun lähtee jonnekkin yökylään. Kun seuraavan kerran menemme anopin luokse niin taidan kuitenkin ottaa. Kun meidän kotiimme tulee vieraita niin heidän ei todellakaan tarvitse ottaa omia eväitä mukaan, sen verran vieraanvaraisia olemme, että huolehdimme vieraistamme. Minullakin on tapana huomioida vieraiden mahdolliset allergiat/sairaukset suunnitellessani tarjoilua. Oma äitini ja isäni kyllä laittavat ruoat vierailleen. Isä passaa vieraita heti viimisen päälle.


      • Anonyymi

        Siis tätisiina ottaa omat eväät mukaan kun menee kylään? LOL :)
        Syöttekö niitä sitten salaa vai ihan avoimesti? ;)

        Aika jännä anoppila teillä, kun tarjoaa vain iltaruuan, ihan kun AP:llä (klo 19??)


    • maha täynnä nykyään =)

      Suhteemme alussa n. 17 vuotta sitten anopilla oli tapana syödä miehensä kanssa lämminruoka kolmelta iltapäivällä aamulla vain kahvit ja illalla kahvit ja voitaleipää. Eka jouluna ei ollut tarpeeksi mitään "kinkku" oli jotain hikirullaa...No jossain vaiheessa sisarukset perheineen ja me sanoimme anopille että ruokaa pitää olla ja reilusti. Ja tänä päivänä on sitten kunnolla evästä ja kinkku viljasellaista ja olen itse ollut myös apuna kattamisessa yms. ja jos minulla tulee nälkä niin menen kyllä kaapille...

      • unto utelias

        Kun näin ollen anopilta (iäkkäältä naiselta ) vaadittiin sisarukset ja "me" pötyä pöytään runsaamman perään, niin kysyisin kohteliaasti, että kuka maksaa sapuskat? Tosin ko. henkilö osallistuu kattaukseen. Ja hienoa, että menee itse kaapille. Upea suoritus!


      • anoppi töihin

        Kyllä anopin pitää iloita, kun lapset tulee kerran vuodessa jälkikasvuineen joulua viettämään.
        Pöytä koreaksi, anoppi!
        Kyllä meni aikaa kasvattamisessa, kun yritti selvitä vähällä, mutta oppii se vanhakin anoppi lopuksi keittämään ja paistamaan, kun sanotaan selvästi mitä halutaan.
        Kaapissa hiukopalaa kunnolla, se pitää laspsillekin kertoa, sillä jouluna saa syödä yölläkin.
        Anopin uikutus on sietämätöntä, mutta siihenkin on jo tottunut.
        Anopilla on sentään valtava eläke. Lehdissäkin lukee, että eläkeläiset ne vasta verojakin maksaa, talletuksistaan ja osakkeistaan ja suurista, meidän maksamistamme eläkkeistä puhumattakaan.
        Anoppi oli osuuskaupan lihatiskissä koko ikänsä, kunnes pantiin työttömyyseläkkeelle. Kyllä on varmasti mahtavat säästöt hänellä.
        Varaa pitäisi olla joulutarjoiluihin edes kerran vuodessa.
        Kesällä kun mennään sinne lomiksi, niin aina viedään mukana lenkkimakkaraa ja kaljakorit, ei tartte saunan jälkeen tarjoiluja miettiä hänen.


      • palvelija-anoppi
        anoppi töihin kirjoitti:

        Kyllä anopin pitää iloita, kun lapset tulee kerran vuodessa jälkikasvuineen joulua viettämään.
        Pöytä koreaksi, anoppi!
        Kyllä meni aikaa kasvattamisessa, kun yritti selvitä vähällä, mutta oppii se vanhakin anoppi lopuksi keittämään ja paistamaan, kun sanotaan selvästi mitä halutaan.
        Kaapissa hiukopalaa kunnolla, se pitää laspsillekin kertoa, sillä jouluna saa syödä yölläkin.
        Anopin uikutus on sietämätöntä, mutta siihenkin on jo tottunut.
        Anopilla on sentään valtava eläke. Lehdissäkin lukee, että eläkeläiset ne vasta verojakin maksaa, talletuksistaan ja osakkeistaan ja suurista, meidän maksamistamme eläkkeistä puhumattakaan.
        Anoppi oli osuuskaupan lihatiskissä koko ikänsä, kunnes pantiin työttömyyseläkkeelle. Kyllä on varmasti mahtavat säästöt hänellä.
        Varaa pitäisi olla joulutarjoiluihin edes kerran vuodessa.
        Kesällä kun mennään sinne lomiksi, niin aina viedään mukana lenkkimakkaraa ja kaljakorit, ei tartte saunan jälkeen tarjoiluja miettiä hänen.

        Ensin synnytät ja kasvatat lapset, koulutat. Sitten saatkin lopun ikänsi passata nuorta herrasväkeä. Kun se jouluun jäisikin! Ettäs mua korpee nää nirppanokat, lipeäkalaakin pyöritellään lautasella ja ihmetellään mikä se on. Valtavahan se puotipuksun palkkapussi on ollut, ja siitä tullut eläke. Siitä sitä on hyvä säästellä jälkikasvun kitusiin, niin kuin käenpoikia syöttelisi. Ristiriitainen on anopin olotila. Älä suinkaan sotkeudu poikasi perheen asioihin, älä ole läheisriippuvainen, silti... he huutavat palveluksiasi. Oikein kuningasperhe koko sakki.


      • valittaako anoppi
        palvelija-anoppi kirjoitti:

        Ensin synnytät ja kasvatat lapset, koulutat. Sitten saatkin lopun ikänsi passata nuorta herrasväkeä. Kun se jouluun jäisikin! Ettäs mua korpee nää nirppanokat, lipeäkalaakin pyöritellään lautasella ja ihmetellään mikä se on. Valtavahan se puotipuksun palkkapussi on ollut, ja siitä tullut eläke. Siitä sitä on hyvä säästellä jälkikasvun kitusiin, niin kuin käenpoikia syöttelisi. Ristiriitainen on anopin olotila. Älä suinkaan sotkeudu poikasi perheen asioihin, älä ole läheisriippuvainen, silti... he huutavat palveluksiasi. Oikein kuningasperhe koko sakki.

        Jos anoppi ei ota iloiten ja riemuiten jälkikasvua perheineen vastaan, todetaan, että hän on hapan ja itsekäs.
        Hänen ei pidä luetella kolotuksiaan ja verenpaineitaan, vaan kattaa pöytä kauniisti ja ostaa viljapossukinkku tykötarpeineen.
        Hänen tulee ottaa kiitollisuudella vastaan jälkikasvun tuomat "joulupöydän ruuat". simpukat (säilykepurkki), ankanpatee (30 g), savuporo (100 g)kuivatut tomaatit (säilyke)jne, jotka kaikki jäävät avattuina ja kolhittuina täyttämään jääkaappia. Itse hän tekee laatikoita, paistaa pullat, tortut, piirakat ja kinkun, keittää puurot ja lämmittaa taas kaiken seuraavana päivänä. Mikään ei maistu. Liian rasvaista. Suolaista. Ihanaa, mutta täyttävää! Lapset eivät yleensäkään syö tuollaista, varsinkin joulun aikaan ovat niin jännittyneitä.
        Kun anoppi siten uutenavuotena heittää pois hapantuneet ruuat, voi hän laskea samalla kuinka paljon eläkkeestä menee kankkulan kaivoon.
        Pääasiahan kuitenkin on, että joulun tekee anoppi, kun hänellä on siihen aikaa, eläkeläisellä.
        Voihan jopa olla, että jälkikasvu jopa osallistuu rahallisesti hankintoihin. Moni anoppi, terve ja nuorekas, ihan pitää joulun valmistelusta. Kaikki eivät tunne sitä rasitukseksi, mutta ne jotka tuntevat, eivät osaa sitä sanoiksi pukea, vaan koettavat selvitä vielä tästä joulusta. Ja kyllä vielä ehkä ensi joulustakin.


      • Anonyymi
        valittaako anoppi kirjoitti:

        Jos anoppi ei ota iloiten ja riemuiten jälkikasvua perheineen vastaan, todetaan, että hän on hapan ja itsekäs.
        Hänen ei pidä luetella kolotuksiaan ja verenpaineitaan, vaan kattaa pöytä kauniisti ja ostaa viljapossukinkku tykötarpeineen.
        Hänen tulee ottaa kiitollisuudella vastaan jälkikasvun tuomat "joulupöydän ruuat". simpukat (säilykepurkki), ankanpatee (30 g), savuporo (100 g)kuivatut tomaatit (säilyke)jne, jotka kaikki jäävät avattuina ja kolhittuina täyttämään jääkaappia. Itse hän tekee laatikoita, paistaa pullat, tortut, piirakat ja kinkun, keittää puurot ja lämmittaa taas kaiken seuraavana päivänä. Mikään ei maistu. Liian rasvaista. Suolaista. Ihanaa, mutta täyttävää! Lapset eivät yleensäkään syö tuollaista, varsinkin joulun aikaan ovat niin jännittyneitä.
        Kun anoppi siten uutenavuotena heittää pois hapantuneet ruuat, voi hän laskea samalla kuinka paljon eläkkeestä menee kankkulan kaivoon.
        Pääasiahan kuitenkin on, että joulun tekee anoppi, kun hänellä on siihen aikaa, eläkeläisellä.
        Voihan jopa olla, että jälkikasvu jopa osallistuu rahallisesti hankintoihin. Moni anoppi, terve ja nuorekas, ihan pitää joulun valmistelusta. Kaikki eivät tunne sitä rasitukseksi, mutta ne jotka tuntevat, eivät osaa sitä sanoiksi pukea, vaan koettavat selvitä vielä tästä joulusta. Ja kyllä vielä ehkä ensi joulustakin.

        Meidät kutsuttiin joku joulu sitten ex anoppinaan syömään.no kun päästiin sinne niin joulu ruokaa ei annettu. Kinkku oli pöydässä .jne. ainut kuka oli saanut ruokaa oli ex vaimon sisko ja sen mies .kovin kehuivat miten on täysi olo. Se oli viimeinen joulu siellä. Sanoin jälkeen päin että en oo ennen jouluna ollut nälässäni.no erosimme muiden syiden vuoksi. En mee jouluna nykyään minnekkään sukulaisiin .syön kotona nykyinen vaimo laittaa kyllä ruokaa.


      • Anonyymi
        unto utelias kirjoitti:

        Kun näin ollen anopilta (iäkkäältä naiselta ) vaadittiin sisarukset ja "me" pötyä pöytään runsaamman perään, niin kysyisin kohteliaasti, että kuka maksaa sapuskat? Tosin ko. henkilö osallistuu kattaukseen. Ja hienoa, että menee itse kaapille. Upea suoritus!

        No jos isolla porukalla kokoonnutaan, niin tietysti sovitaan siitä, mitä kukakin vie. Ainakin järki sanoisi näin...


    • Anonyymi

      Puhuminen auttaa kyllä. esim. haittaisiko, jos tehtäis jotain ruokaa lounasaikaan? Keitettäiskö kahvit, onko sulla kastamista? Voisin tehdä salaatin tai jotain päivälliselle.
      Keittäisinkö kaurapuuroa aamupalaks?

      Jos ei ole aineita, ostetaan kaupasta.

    • Anonyymi

      Vanha viesti mutta taisit odottaa täyttä palvelua. Oliko kätesi kipsissä kun et saanut jääkaapin ovea auki ja ottanut sieltä syötävää. Onneton tapaus olet.

      • Anonyymi

        Vähän samaa mietin. Eihän monissa talouksissa edes ole tapana laittaa mitään yhteistä aamupalaa, kun ihmiset heräilee eri tahtiin jne. Monissa talouksissa se päivällinen on oikeasti se ainoa yhteinen ateria, kun lounasaikaankin harvemmin on kaikki yhtä aikaa kasassa (vei viikonloppusinkaan isompien lasten kanssa).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe