Työpaikkakiusaajien paras työmaa on sairaalassa

terrierri

Työpaikkakiusaaminen, henkinen väkivalta kuuluu arkipäivään, työtapoihin sairaalassa.
Moniportainen raskas esimies hierarkia on esimerkillinen käytöksellään ja työtavoillaan
tässä.
Osastonhoitajaksi hakeutuu vaikealuonteisia. mielivaltaisesta vallankäytöstä nauttivia.
Myöskin työntekijöiksi , joista tulee osastonhoitajan suosikkeja ja henkiystäviä.
He ovat taitavia saamaan muita innokkaita mukaan , osa myös pelosta ( voin olla seuraava kohde )
Kohteeksi usein valitaan uusi , koska hän ei tunne talontapoja . Kateudesta ,esim.
hyvä ammattitaito, asiakkaisen pitämä ,vakituinen vakanssi , syömällä hänet ulos
saadaan määräaikais työsuhteen ystävälle vakipaikka.
Kohteen ammattitaitoa osaamista vähätellään , mitätöidään , siitä levitetään väärää
tietoa. Häntä mustamaalataan kaikin tavoin, yksityiselämästä juorutaan asiattomia
ulkonäöstä tehdään naureskelun ja pilkan kohde.
Eristetään työyhteisöstä , hänelle ei puhuta, työasioihin ei vastata
Hän ei pääse osastokokouksiin , koulutuksiin , näin hänen ei saa tietoa uusista asioista,
muutoksista.
Hänelle laitetaan hankalat työvuorot , raskaimmat työtehtävät ,
Hänelle huudetaan , haukutaan , solvataan.
Vaikka asiasta on annettu tietoa esimiesportaalle toistuvasti . Ei asian puututa
Vastuu ei ole kenelläkään. Kaikkihan on hyvin .
TYÖSUOJELULAKI velvoittaa työnantajaa välittömästi puuttumaan saatuaan tietää
työntekijän henkiseen tai fyysiseen terveyteen haittaavia tekijöitä.
Kohteella ei ole muuta mahdollisuutta kuin irtisanoutua.
Ystävä sai vakipaikan , tiskin alta järjestettiin , ilman virallista hakua.
Kaikki hyvin aina ollut, en suosittele tätä työpaikkaa kenellekkään.

23

1072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulostettu

      Työpaikkakiusaajien paras työmaa on sairaalassa! Totta. Esimiehillä on käytännössä diktaattorin toimintaoikeudet. Ylemmät esimiehet eivät puutu mielivaltaisuuksiin, henkiseen väkivaltaan. Ylin johto tukee valitsemaansa linjaorganisaatiota eli kuuntelee vain esimiehiä. Hallitukselle annetaan valikoitua ja vääristeltyä tietoa, jos sitä kautta yrittää saattaa henkistä väkivaltaa päivänvaloon. Oikeuteen esimiehet tulevat valehtelemaan kunniansa ja omantuntonsa kautta, jotta henkisen väkivallan kanne ei menesty. Oikeuslaitoksestakin löytyy hyväveli rappareita. Näin on turvattu luonnehäiriöisille vapaa temmellyskenttä ilman pienintäkään riskiä joutua vastuuseen teoistaan. Ja veroeuroja palaa...

      • terrierri

        Näin on. Koko organisaatio antaa hyväksyntänsä tälle .
        Heidän lakiyksikkönsä on erikoistunut näiden asioiden peittelyyn.
        Mainos lupaa kaikkea hyvää työpaikasta. Totuus on hyvin kaukana tästä.


      • Kokemusta-on

        Totta toki. Persoonallista ja työlle omistautunutta ihmistä ei arvosteta työ-yhteisössä. He jotka loisivat tupakka-tauolla he pitävät yhtä kun yksi raitis tupakoimaton tekee työt muiden puolesta. Ei koskaan terveydenhuolto-alalle vaikka kutsumus olisikin!


    • tasantarkkaan

      Puhutte ihan asiaa.

      Näin se toimii sairaalamaailmassa. Jos uskallat avata suusi, olet enenkuin huomaatkaan sairaslomalla.
      Siellä on tasantarkkaan kaksi vaihtoehtoa: Teet vain työsi ja kotia Tai irtisanoudut.
      Mutta, näin on myöskin vanhusten hoitolaitoksissa, siellä tosin pelkää vanhuksetkin puhua, ettei vain nakata talvi pakkaseen.

      • Juurikinnoin

        Tässä on asiaa!! Kokemusta löytyy tuolta saralta! Eräs Sörnäisissä toimiva kaupungin vanhustenkeskus harrastaa hoitajien ulos savustamista -eritoten hoitajien, jotka uskaltaa sanoa ääneen, puolustaa asukkaita ja puuttua epäkohtiin! Talon johtaja ja esimiehet ovat vanhoja kavereita keskenään eli "osastonhoitajan" virat annettu pöydän alta ja se myös näkyy johtamisessa ja sen osaamisessa. pelottelu ja uhkailu ovat johtamistyyleinä. Työpaikkakiusaaminen arkipäivää ja lähtee esimies tasolta ja työpisteissä pyörii näitten esimiesten hännystelijät, jotka säännöllisesti ottavat jonkun silmätikukseen ja savustaminen alkaa. Työpaikkana erittäin vaarallinen.


      • jatjuu

        Hoitoalle hakeutuvien esimiesten soveltuvuutta tai motivaatiota ,ei arvioida ja selvitellä mitenkään.
        Tämä mahdollistaa vaikealuonteisen ja mielivaltaisesti valtaa käyttävän
        valinnan.
        He hallitsevat työyhteisöä pelolla , jakaen heidät suosikit, eivät mitään,
        kiusaamisen kohteet.
        Hänen tärkein työnsä on kiusaamisen kohteiden ulos syöminen.
        Tässä hän on hyvin osaava, hallitsee kierot ja mustamaalaamisen keinot.
        Hän jyrää agressiivisesti työsuojelupäällikön ja henkilökunnan lääkärin
        puuttumisen asiaan.
        Ylempi esimies porras hänen hyvät ystävänsä ovat hyvin tietoisia,että esimiehen työskentelytavat eivät ole henkilöstö ohjeiden ja määräysten mukaisia.
        Heillä on vastuu tästä,mutta eivät puutu tähän . Hyviä ystäviä kun ollaan.
        Näin kaikki jatkuu kuin ennenkin. Kaupungissa kaikki hyvin.


    • Lastenpsykiatri

      Ja sairaanhoitopiirissä ihan samaa jo vuosien ajan. Olo on kuin Pohjois-Koreassa.

    • no.huhhuh

      Yksikin lääkärikoulutuksen saanut riittää pilaamaan työpaikan. Näin olen todennut kokemuksistani työelämässä. Näyttää olevan yleinen meininki terveydenhuoltoalalla. Luulisi äkisti, että ihmisten terveydestä jossain vaiheessa innostuneet ihmiset olisivat sitä koulutuksen jälkeenkin, vaan ei. Osaavat vain sitten kiusata ja alistaa muita paremmin. Järjetöntä.

      Muistui mieleen myös erään entisen hoitajan kommentti, kuinka hän on "kärrännyt teidänlaisia poikia kärryillä ruumishuoneeseen". Ja hän on siis ohjelmistoyrityksessä nykyisin asiakaspalvelijana. Ei voi kuin ihmetellä näitä tyyppejä.

    • NallePuhki

      Totta, hoitoalalla ylipäätään. Liekkö oman egon pönkitystä vai sairasta nauttimista kun nämä ns.esimiehet kuten osastonhoitajat laativat omia lakeja seinän täydeltä, jolla nimenomaan heikennetään työntekijöiden elämää ja jaksamista. Itse kyllästyin tähän, varsinkin kun se ulottui yksityselämään saakka, ja otin yhteyttä ammattiliittoon. Selkeästi nähtiin asia kiusaamisena sekä tasa-arvoinen kohtelu ei toteudu esim. Työvuorolistoissa ja lomaoikeuksissa. Esimies ei tilanteeseen puuttunut, antoi vuosia vuosia jatkua.

      Nyt ammattiliitto hoitaa asiaa, minä odotan.

    • Kihinhiski

      Kaikki työpaikat joissa on melkoinen hierarkia, sekava työnkuva ja stressaava työ ovat otollisia työpaikkakiusaamiselle.

    • katsottavissa-tämä

      https://www.youtube.com/watch?v=VSsv3Pqnk3k

      Minun tarinani – tapausesimerkki työpaikkakiusaamisesta
      Outi Korhonen, professori, Turun yliopisto
      Narsistihäiriöiset-> aseman tuhoaminen-> erilleen muista, mustamaalaus-> stressin aiheuttaminen, ansojen viritys ym.

    • Horror

      Kyllä itse koin saman tunnelman kun olin sairaalassa töissä että mulle mollisteltiin,oli vissiin sitä paljo että ei ois huvittanut mua perehdyttää työhön.Onneksi ei tartte olla siellä toisten arvosteltavana enää.

    • Yhteisetvihanaiset

      Työpaikalla voi ruveta vihaamaan eräitä henkilöitä. Jo heidän äänensä muuttuu petomaiseksi. Kuuntele seuraavan kerran, hyeenan naurunhykerrys, et voi erehtyä.

    • kiukuttelevat

      On hyvä että asioista keskustellaan ja tuodaan julki, itse menin sairaalaan siivoojaksi ja luulin että hoito alalla on kiva olla töissä kun on terveydenhuollon ammattilaisia työkavereina. Mutta auta armias sitä kuraa, kiukkua, vihaa mitä sain joka päivä ihan päin naamaa, joten jouduin sanomaan itseni irti koko työpaikasta, en henkisesti kestänyt. Ihmettelen vieläkin, että mikä meitä ihmisiä vaivaa kun työmaalla ei voida olla ihminen ihmiselle ..... ja yrittää edes jotenkin asiallisesti käyttäytyä.

    • hgfdsal

      Kiusaamiseen ei puututa, koska koetaan, että epäasiallinen kohtelu on arka ja tunteita herättävä asia, josta ei haluta puhua.

    • Remove

      Mitä tehdä jos työkaveri on liian utelias?Ärsyttävä piirre?

      • väsytystaktiikka

        Mulla on naapuri liian utelias. En pääse siitä lainkaan eroon paritalossa asumisen takia. Tulee tupakalle kun yritän saada auton liikkeelle talviaamuisin. Kysymyksiin vastailen huokailemalla ja vastauksella että toivotaan parasta. Ympäripyöreitä vastauksia. Luulisi tuon jossain vaiheessa kyllästyvän. Muuten tervehdin ja olen äärinmäisen ystävällinen. Mutta kyllä ärsyttää. Ei niin typerälle ihmiselle kehtaa ärähtääkkään. Tiedä mitä kiusaa se pikkuaivoissaan keksisi.


      • suorat_sanat

        Sano suoraan, että et halua puhua yksityisasioistasi tai mitä tämä nyt sitten uteleekaan. Hänen on se hyväksyttävä, etteivät kaikki ihmiset halua jakaa itsestään ja omista asioistaan kaikkea jokaisella halukkaalle utelijalle. Tai tee vastakysymys, eli et vastaa hänen kysymykseensä, mutta kysyt samat asiat häneltä itseltään. Kokeile niin päin... Ehkä tyytyy siihen, että pälättää omat asiansa tietoosi.


      • asdfsdfg

        Tällaisissa utelijoissa voi olla se ansa mukana, että kun jotain hänelle kerrot, niin se kertomasi lähtee tuon utelijan suusta liikkeelle ympäri taloa. Siksi se kyselee, että pääsee muille juoruilemaan. Ehkä olet oikeastikin omissa oloissasi pysyttelevää sorttia, mikä ei tietenkään ole moitteen eikä valittamisen paikka, jokaisella on oikeus pitää asiansa ominaan.


    • totta_tosiaan

      Juu just näin. Valittiin hakijoista parhaimpana ensin sijaiseksi ja sen jälkeen oli tarkoitus muuttua vakituiseksi, kun edellinen oli jäämässä eläkkeelle. No, homma oli itsenäinen homma, mutta tämä eläkkeelle jäävä oli aina saanut tarvittaessa apua. Ja tälle uudellekin sitten aina lomille lähtiessään sanoi, että juu, pyydä vaan apua, kyllä ne auttaa. No, yhden kerran kysyi jeesaushalukkuutta, ja vastaus oli, että autetaan vasta hätätilassa, niin ei enää toista kertaa sitten kysynyt. Mutta eipä tullut sitä hätätilaakaan, että olisivat päässeet sitä kautta sekaantumaan, sopihan sitä päiviä venyttää ja ottaa sitten tilaisuuden tullen aika takaisin.
      No, sitten tässä oli olevinaan myös se, että yhtä näistä jeesaustyypeistä olisi tämä uuden pitänyt auttaa hänen omissa töissään. Mutta missään vaiheessa tämä tyyppi ei osoittanut minkään moista halukkuutta perehdyttää niihin jeesausta vailla oleviin hommiinsa. Sen sijaan kun joku häneltä tätä kysyi, ja sinä hetkenä tämä uusi oli jälleen hommassaan yksin eläkkeelle lähtöä tekevän ollessa vapailla, niin tämä tyyppi vastasi, ettei tämä uusi ole halukas tekemään niitä töitä. Siis valehteli, sillä se jolla ei ollut halua oli hän itse, ei halunnut auttaa vähimmässäkään määrin, eikä myöskään halunnut omiinsa perehdyttää tai jakaa. Ja sitten vielä tähän tyyppiin voi sanoa sen, että hän oli sitä tyyppiä, joka käytti puheissaan esimieskorttia. Eli aina kun jotain kertoi, niin väitti ikään kuin tuovansa esimiehen sanoman tiedoksi. No kysyä sopii miksei se esimies itse tullut kertomaan, esim. sitä että autetaan vasta hätätilassa!

      Ja kuitenkin esimies esim. työtuntilistojen kautta tiesi mikä tilanne on, eli näki että tietyissä paikoissa uusi venytti päiväänsä!

      Ja sitten tässä oli se, että toimipisteitä talolla oli useassa eri kylässä, ja kun porukka piti suurin piirtein kerran kuussa jotain kokouksia, joitten jälkeen mentiin sitten kai yhdessä vielä pitsallekin tai jotain, niin tota, tällä uudelle ei ollut autoa käytössään, joten kyytiä olisi tarvinnut.... tai mentävä sitten bussilla toisten perässä. No, ei se mitään, lopulta näistä kokouksista ei edes kerrottu hänelle. Eikä muuten löytynyt niistä muka kirjoitettuja tiedotteitakaan koneelta.

      No joo.... Sellainen. Työsuojeluhenkilö ei vastannut, tai vastasi sitten lopulta, mutta sanoi: "mitä mun pitäs tehdä!" ja luottamusmies ei vastannut ikinä, ei puhelimeen eikä sähköposteihin!

      Juu, että "esimies sanoi näin".....

    • sssadasd

      Onpahan ainakin apu lähellä.

    • Uhuh

      Jos omat asiat on kotona pielessä,niin heijastuu siten että on epäluuloinen työkaveria kohtaan ja häijykin.Nähty on.

    • Anonyymi

      kirjoitin aika pitkän viestin siitä miten on kiusattu vanhan vaasan sairaalassa kun olin siellä töissä. se poistettiin sääntöjenvastaisena. en tiedä mitä sääntöjenvastaista siinä oli.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4299
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2110
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1560
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1381
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      253
      1070
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1057
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1035
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      136
      1033
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      908
    Aihe