Ahdistuksen alkuperänä lapsuus ja oma äiti

AnnaBelj

Haluaisin jakaa oman kokemukseni ja elämäntarinani, jos se toisi vertaistukea muille ahdistusta kärsiville. Olen käynyt psykoterapiassa nyt hieman vuoden ja olen alkanut hahmottamaan kokemani ahdistuksen ja paniikkihäiriön alkuperää.

Olen kärsinyt sosiaalisesta fobiasta ja paniikkihäiriöstä yläasteikäisestä asti pahentuen iän myötä tähä päivään, 24-vuotiaaksi saakka. Oireeni alkoivat itseasiassa jo hyvin nuorena, noin kolmannelta luokalta ovat ensimmäiset kokemukseni erilaisena olemisesta. Muistan ne hetket, kun aloin katsomaan itseäni tarkasti peilistä ja ajattelin olevani rumin ihminen maan päällä. Ajatus rumana olemisesta ei kuitenkaan tule vilpittömän ja elämäniloisen lapsen omista ajatuksista, vaan ulkomaailman viesteistä. Nämä ulkomaailman viestit eivät kuitenkaan olisivat satuttaneet (välttämättä) niin paljon, jos ne olisivat tulleet ventovierailta, mutta olisin kuitenkin tiennyt, että olen arvokas sellaisena kuin olen ja, että vanhempieni rakkaus on järkkymätöntä.

Eniten satutti se, että rumana olemisen ajatus oli lähtöisin äitini viesteistä ja vertailusta muihin ihmisiin, erityisesti siskooni. Hän oli nuoruudessaan kaunis vaaleaverikkö ja omien tarinoidensa mukaan hyötynyt paljonkin ulkonäöllään elämässään ja saanut huomiota upeilla vaaleilla hiuksillaan ja piirteillään. Toki jos ulkonäkö on poikkeuksellisen viehättävä, on vaarana se, että kyvyt ja henkisen pääoman kehittäminen jää vähäisemmäksi. Näin koen, että esimerkiksi oman äitini kohdalla on käynyt.

Äitini puheista kävi ilmi, kuinka luonnostaan vaalea siskoni oli upea ja kaunis sekä sen, että maailmassa on harvinaista olla vaaleaverikkö skandinaavi. Itse olin perinyt tummapiirteiseltä isältäni vaaleanruskeat hiukset ja tumman ruskeat kulmakarvat. Kuulin aina miten vaaleat hiukset ja vaaleat hiukset tekevät ihmisestä kauniin. En koskaan kuullut omia hiuksiani tai piirteitäni kehuttavan; koin itseni valtavan rumaksi äitini ja siskoni seurassa. Pian ajatus rumana olemisesta alkoi pinttyä ajatusmaailmaani ja vertailin surullisena ja kadehtien vaaleatukkaisia naisia ja tyttöjä. Vihasin katsoa peilistä tummaakin tummempia kulmakarvojani, jotka eivät edes nyppimällä muuttuneet yhtään vaaleammiksi. Vihasin joka ikistä kuvaa, jota katsoin itsestäni, koska ensimmäinen mitä näin, olivat tummat kulmakarvani. Hiuksiani aloin vaalentamaan heti neljännellä luokalla, jotta olisin äitini silmissä edes hieman hyväksyttävämpi. Koin, että olin ruma ja en kelvannut sellaisena kuin olen. Mietin usein, miksi minun piti olla niin ruma. Olin valtavan kateellinen ja surullinen noihin aikoihin. Aloin elämään elämääni siitä lähtökohdasta, että olen muita huonompi ja rumempi ja se sama ajatusmalli yrittää edelleen, vielä 24-vuotiaana, nostaa päätään.

Kuitenkin ristiriitaista oli se, että murrosikään tullessa, kasvaessani naiseksi, en tiedä mitä tapahtui, mutta aloin saamaan ulkomaailmalta viestejä viehättävyydestäni. En ollut uskoa korviani! Luulin, että ihmiset salaa pilailivat kustannuksellani ja rumuudellani kehuessaan minua. Se oli mullistava hetki, kun koko elämäni ajan minulle oli syötetty olevani ruma ja huonompi ja yhtäkkiä treffipyyntöjä sateli, kehuja ulkonäöstä, erityisesti kasvojen piirteistä ja vartalosta. Sitä riemun ja nautinnon tunnetta, kun sain kehuja, nautin joka hetkestä. Sain kuulla olevani "täydellinen" ja ventovieraat ihmiset alkoivat pysäyttelemään minua kadulla ja pyytämään kahville tai malliksi jne.

Kuitenkin sisälläni tähän päivään asti on edelleen ollut tunne siitä, etten riitä omana itsenäni sekä siitä, että olen ruma ja arvoton. Pelkään, että kun pesen meikkini pois tai jos lihon yhdenkin kilon, minusta tulee ruma. Minulla on pelko "kiinni jäämisestä", että ihmiset huomaavatkin, että olen todellisuudessa ruma ja sisimmiltäni kateellinen ja inhottava.

Vasta psykoterapiassa tämä koko vyyhti, miksi olen aina pitänyt itseäni muita huonompana ja arvottomana, selvisi. Jokainen vanhempi tekee virheitä ja ehkä äitini tosiaan oli pettynyt etten perinyt hänen ulkonäköään ja vaaleita piirteitään.

Kuitenkin aina kun olen vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa ahdistun, punastun, hikoilen ja mietin mielessäni kuinka ruma olen (jos on sellainen päivä, etten ole täysin ehtinyt panostamaan ulkonäkööni) ja kuinka minun täytyy mennä pois muiden silmistä, ettei heidän tarvitse sietää minun rumuuttani.

Elämä, epävarmana ja arvottomuuden tuntoa vailla, on ollut yhtä helvettiä, kun mietin mielessäni elämäni viimeistä kymmentä vuotta. Minulla on sosiaalinen fobia sekä univaikeuksia. Koen olevani arvoton ja ruma, vaikka teenkin paljon töitä fyysisen olemukseni sekä positiivisen ajattelumallin omaksumiseni eteen. Välttelen sosiaalisia tilanteita ja valoisia paikkoja, etteivät muut näkisi kuinka ruma todellisuudessa olen.

Onko kellään muilla ahdistuksen takana vanhempien käyttäytymiseen liittyviä seikkoja? Kuulen mielelläni muiden kokemuksia :)

10

3382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olmutteienää

      Ja kun täytetään 80 vuotta, niin aika saman näköisä mummon köppänöitä olemme. Nyt aikuisena voit kyllä ihan järjellä alkaa miettimään mitä ihmisenä olet. On kai sinulla muutakin kuin ulkokuori.

      • AnnaBelj

        Toki ihmisessä on muutakin kuin ulkokuori ja sisin on ihmisessä tärkein. Henkistä pääomaa kun pystyy kasvattamaan käytännössä niin korkealle tasolle kuin haluaa, kun taas ulkonäköön käytetty aika ja vaiva ovat pitkällä tähtäimellä melkein merkityksettömiä, koska kuten totesit, 80-vuotiaina olemme kaikki "saman näköisiä mummon köppänöitä".

        Mutta kuitenkin olemme kaikki loppujen lopuksi vain ihmisiä ja inhimillisiä olentoja, jotka syvimmällä sisimmissään haluavat tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin ovat. Ja jos sitä ei ole koskaan kokenut, niin sitä yrittää tavoitella keinoin millä hyvänsä. Ja minun tapauksessani se on ollut ulkonäköni peittely/muuttaminen, koska ulkonäkö on ollut perimmäisenä syynä, miksi minua ei omien kokemuksieni mukaan ole hyväksytty.


    • Odinin.poika

      Jos tytöllä on äitinsä kaa ollut selvittämättömiä ongelmia, silloin vaa'itaan paljon työtä hyvän parisuhteen rakentamiseksi.
      Miehenä minulla oli jyrkkä ja vaativa isä. Hänelle pojan salskeus ja tietty soturimaisuus vain kolahtivat.
      Olen sisäistä soturiani joutunut rakentamaan kymmenen vuotta. Siinä kehittyi suojamuurin rakentaminen tarve ympärilleen.

      Ahdistuksista en silti kai eläessäni pääse. Joku päivä voi olla parempi mut sitä varmemmin tyrin jonkun asia ja ryven moisessa.

      • AnnaBelj

        Kyllä, pitää täysin paikkansa. Silloin kun ei itse arvosta ja rakasta itseään, koittaa jatkuvasti hakea rakkautta ja hyväksyntää parisuhteen toiselta osapuolelta. Se on raskasta ja kuluttavaa molemmille ja kehiin astuvat helposti mustasukkaisuus, koska kokee itsensä riittämättömänä.

        Koen vahvaa myötätuntoa siitä, mitä olet kokenut. Tiedän hyvin riittämättömyyden tunteesta aiheutuvan ahdistuksen, kun painostetaan ja tuodaan kovasti esille ominaisuuksia ja persoonallisuuden piirteitä, joita itsellä ei koe olevan. Sinun tapauksessa mainitsemasi piirteet miehellä; salskeus ja soturimaisuus.

        Suojamuurien ylläpitäminen on raskasta ja voimia vievää. Yritän itse päästä yli tietyn tyyppisestä katkeruudestani vanhempiani kohtaan, ajattelemalla, että he tekivät parhaansa niillä tiedoilla ja taidoilla mitä heillä oli. Sekä toki myötätunto heitä kohtaan, että heillä myös itsellään vaikuttaa olevan jonkin asteisia käsittelemättömiä asioita itsensä kanssa ja elämä niiden kanssa on täytynyt olla vähintäänkin haastavaa. Hyvä, jos he ovat pystyneet purkamaan omia riittämättömyyden ja pahan olon tunteitaan minuun, ja ovat saaneet edes hetkeksi jonkinlaista hyvää oloa siitä. Koska itse aion päästä tästä pahasta olosta ja henkisestä ahdistuksesta eroon, sillä en aio laittaa pahaa kiertämään purkamalla tätä muihin!

        Kovasti voimia sinne ja muista, että omien tunteiden ja kokemusten purkaminen ei ole koskaan turhaa! Aina on kehitystä eteenpäin, kun uskaltaa jakaa kokemuksiaan ja saada uusia näkökulmia.


    • Acedia

      Äitisi ei ole voinut todellisuudessa olla itseensä ja elämäänsä tyytyväinen, koska itseensä tasapainoisen tyytyväinen ihminen ei koe tarpeelliseksi alentaa muita. Tunnistin paljon tuosta tekstistäsi itseeni liittyvää: meillä kotona oli yleisesti vanhemmilla (etenkin äidillä) sellainen asenne, että "lapset eivät saa alkaa luulla itsestään mitään".

      Minulla tuo ns. paljastumisen tunne ei liity pelkästään ulkonäköön, vaan myös siihen, että persoonastani paljastuu lopulta jotakin perinjuurin mädännyttä ja vastenmielistä. Tästä syystä en esimerkiksi halua ystävystyä kenenkään kanssa, koska pelkään, että tuotan ihmisille kuitenkin pettymyksen. Näyttelen omasta mielestäni mallikelpoista ystävää niin kauan kuin jaksan, mutta lopulta etäännyn, koska koen etten kelvannut omana itsenäni. Vaikken antanut toiselle edes mahdollisuutta nähdä minua omana itsenäni.

      Se on suorastaan surullisen huvittavaa, kuinka minunkin tekee mieleni meikittä liikkuessa pyytää kaikilta vastaantulijoilta anteeksi sitä, että olen sen näköisenä julkisella paikalla. Samoin muutaman lisäkilon vuoksi tekee mieli sanoa kaikille ihmisille jo heti kättelyssä että joojoo, tiedän että vyötäröllä on ylimääräistä, olen siitä pahoillani. Ja olen kuitenkin jo 39-vuotias.

      On tuo jonkun verran ajan mittaan helpottanut. Hiukan hermostuttaa yhä, jos joku tuttu näkee minut ensi kertaa ilman meikkiä, mutta mielestäni häpeäntunne ei ole niin kokonaisvaltainen ja musertava kuin nuorena. Vähän on mukaan tullut sellaista ota tai jätä -asennetta ja hittoako se kellekään kuuluu -uhmaa.

      • AnnaBelj

        Osuit juuri asian ytimeen! Kun hieman nuorempana ihmettelin ääneen kotona, miksi muiden vanhemmat kehuivat lapsiaan ja minun vanhemmiltani ei minun suuntaani kuulunut koskaan kehuja, totesi äitini " Jos kehuu liikaa omia lapsia, niistä tulee ylimielisiä". Juurikin tuo mainitsemasia asia itsensä liikaa luulemisesta. Kylläkin niin vanha ja takapajuinen ajattelutapa kun vain voi olla!

        Minulla myös vahvasti uskomus itsestäni, ulkonäön paljastumisen lisäksi, on se, että inhottava persoonallisuuteni tulisi esille. Ystävyyssuhteita en jaksa pitää yllä, koska koko ajan pelkään, että toinen kyllästyy ja huomaa todellisuudessa kuka olen ja koen oloni entistä huonommaksi ja ahdistuneemmaksi. Kuitenkin eräs hyvä ystäväni on pysynyt rinnallani hyvinä ja huonoina aikoina, mikä on valanut uskoa siihen, että saatankin olla aika mukava ja arvokas ihminen. Joten uskon vahvasti myös siihen, että olet ymmärtäväinen ja miellyttävä, mukava ihminen, kenen seurassa viihtyy kuka tahansa. Olen huomannut, että ihmiset, ketkä ovat taistelleet ahdistuksen ja itsetunto-ongelmien kanssa ja ovat päässeet työstämään niitä, ovat muille myös inhimillisempiä ja lempeämpiä, koska ymmärtävät muiden ihmisten olotiloja herkemmin. Tämä siis oma uskomukseni.

        Ja tuo asenne "mitä se muille kuuluu" on aivan loistava! Koska tosiaan, kenenkään muun mielipiteellä ei loppujen lopuksi ole väliä, kun tietää, että joka tapauksessa itse hyväksyy itsensä sellaisena kuin on ja rakastaa itseään. Toki muiden ihailua, kehuja ja hyväksyntää on kiva saada, mutta se ei enää ole välttämätöntä ja muiden mielipiteet eivät määrittele sinua ihmisenä.

        Yritän päästä tästä ahdistuksesta yli ymmärtämällä omaa käyttäytymistäni paremmin ja mistä ahdistuksen alkuperä johtuu. Luen paljon, paljon aiheeseen liittyviä kirjoja, ja koen saavani niistä uusia näkökulmia ja käyttäytymismalleja.

        Toivottavasti olotilasi parantuu entisestään iän myötä sekä tietoisesti kehittämällä!


    • onnellinenelämäni

      Olen parikymppinen nainen itsekkin. Halusin myöskin jakaa täällä tarinani muistutuksena, että vaikeista asioista voi selvitä. Olen käynyt reilu 2 vuotta terapiassa. Olin vielä reilu 2 vuotta sitten todella pahassa kunnossa. Kärsin melko vaikeasta masennuksesta, nukuin hädin tuskin ikinä, elin eräänlaisesta kuplassa ja tunsin olevani erillään todellisuudesta.

      Koko vyyhti lähti liikenteeseen lapsuudesta. Olin lapsena ujo, herkkä ja kiltti lapsi. Aloin saada omituisia oireita, poissa olo kohtauksia, olin omissa maailmoissani, eksyin tutuissa paikoissa, menetin muistini hetkellisesti. Lista on pitkä... Kävin kaikki mahdolliset tutkimukset läpi ja syytä ei koskaan löytynyt.

      Hain vanhempana apua useaan otteeseen ja ollessani 22 pääsin lopulta terapiaan. Mutta, syy oli karu. Sekä lapsuuden käytös, että myöhempi psyykkinen sairastuminen sai selityksen. Näin jatkuvia painajaisia. Lopulta terapiassa tajusin niiden olevan muistoja. En halua eritellä mitä, kaikkea jouduin kestämään tarkasti, mutta lapsuuteeni kuului suuressa osassa raju fyysinen ja henkinen väkivalta.

      Terapia on auttanut todella paljon. En ole juurikaan tekemisissä ihmisen kanssa, joka aiheutti kaiken tämän. Ja psykoterapeutti on saanut ymmärtämään, että vaikka, olisin tehnyt mitä, en olisi voinut muuttaa historiaani. Lisäksi mulla on liuta ystäviä, isovanhemmat, sisaruksia ja valtavan ihana kumppani jotka, tukee aina silloin, kun tarvitsen piristystä vaikeiden asioiden läpi käymisessä.

    • Anonyymi

      En tiedä palaako alkuperäinen kirjoittaja tänne enää koskaan, mutta viesti kyllä kolahti. Myös minussa oli vialla se, etten ollut vaalea. Äitini esitteli minut uusille ihmisille suurin piirtein niin, että joo, tässä on tämä meidän tyttö, mutta sen serkku on kuitenkin tosi kaunis ja vaalea.

      Tutustuin aikoinaan netissä yhteen mukavaan nuorukaiseen, joka kuitenkin lakkasi pitämästä yhteyttä ensimmäisen videopuhelumme jälkeen. Äitini mukaan tämä johtui siitä, että latinona hän oli tietenkin olettanut minut vaaleaksi skandinaaviksi ja oli pettynyt, kun olinkin tumma. Äitini toi minulle ongelman ratkaisemiseksi purkillisen vaalennusainetta.

      • Anonyymi

        Näin se psykologia selittää, nuorudesta kaikki johtuu. Minäkin olin kauhean ujo nuorena ja ihan samoja ulkonäkö juttuja.

        Kaikkein hirveintä oli sisäinen tyhjyys, tunsin itseni täysin vieraaksi.

        Opiskelu on ollut tosi tärkeää, kun en mistään löytänyt sitä mitä hain perustin "oman koulun". Opiskelin siis yksityisesti.


    • Anonyymi

      Minulla on myös rumuuden tunnetta, toivoisin mieheni sanovan kivoja asioita ulkomuodosta i mutta ei paljon tule, olen saanut paljon palautetta että olen kaunis, ongelma on mun pään sisällä. Meikkaan myös joka päivä ettei rumuuteni näy, aloittajan kanssa paljon yhteistä. Lapsena en saanut äidiltä kehuja, jotakin kommenttia mikä ei ollut hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe