väkivallan keskellä elänyt lapsi

lapsuudeton

Pahoittelen valmiiksi sekavuutta tai väärinkirjoituksia koska kirjoitan tunnekuohun aikana tämän.

Ajattelin jakaa tänne kaikille nyt asian jonka keskellä kasvoin,joka oli minulle arkea ja normaalia päivittäin.
En hae tällä sääliä vaan haluan sekä toivon että se herättäisi monia aikuisia miettimään suhteitaan pitkään jossa väkivaltaa on ja lapsia myöskin.

Olen siis 26vuotias nainen ja minä elin talossa jossa väkivalta kukoisti.
Isäni ja äitini joivat aina heti perjantaina,sitten äitini haukkui isäni ja puhui vihdoin suunsa puhtaaksi,jonka seurauksena isäni aina hakkasi äitini.
Ja sitten lauantaina äiti hiljaisena siivosi jälkiä jotka siitä seurasi ja isä aamut räyhäsi.omasta huoneestaan ei voinnut poistua ennen klo 12,koska isä käski takaisin kun he "keskustelevat" äidin kanssa.
Siltikin huudon kuuli huoneeseen saakka ja taas illalla juotiin,tapeltiin ja sunnuntaina taas sama aamu räyhäys.
Olin lapsi joka vihasi viikonloppuja koska silloin tapahtui huonoja asioita.

Äiti itki minulle huonoa oloaan,kertoi satunnaisesti että tänä yönä hän saattaa kuolla tai että hän eroaa isästä kun olemme aikuisia.
Hän vihaa elämäänsä.

He ovat yhä yhdessä vaikka me kaikki olemme aikuisia...

Vanhin veljistäni asui kellarissa ja vältteli näitä tapahtumia,oli usein kavereilla ja ei koskaan viettänyt aikaa meidän muiden kanssa.hän vihasi perhettämme silloin ja kaikkia siinä olevia.
Toinen vanhin veljeni on vammainen ja pelkäsi suuresti silloin ja reagoi siihen väkivaltaisesti koulussa.
Josta isä kotona häntä rankaisi lyömällä tai huutamalla.
Viikonloppu yöt veljeni haki minusta lohtua..veljeni on minua 4vuotta vanhempi ja silloin kuin kaikki alkoi minä 5v lohdutin 9v veljeäni joka itki sekä pelkäsi.
Minulla on myös pikkuveli,minua 4v nuorempi.
Tein kaikkeni suojellakseni häntä tältä kaikelta ja en ihan onnistunut siinä..
Kyllä silloin tällöin isäni onnistui häntä satuttamaan mutta silloin hyökkäsin heti isäni kimppuun ja vannoin että tapan hänet mikäli hän koskee uudestaan häneen.
Silti se toistui aina silloin tällöin mutta aika harvoin.
Usein riitojen aikaan vein veljeni ulos ettei hän joutuisi kuulemaan mitään tai järjestin häntä kavereiden luokse yöksi.
Hän vältti pahimmat riidat näin..

Tunsin lapsena usein etten saisi olla lapsi ja en voisi olla näin lapsellinen enkä vaivaksi kellekkään.
Itkeminen ei ollut sallittua,eikä tunteiden näyttö.
Asiasta ei puhuttu kellekkään eikä edes veljien kanssa..
En ole vieläkään läheinen isäni kanssa enkä oikeastaan kenenkään kanssa.
On kavereita mutta ketään en halua päästää lähelle,en ole suhteissa koska en pidä läheisyydestä.sitä kun en lapsena saanut.
Kovat äänet herättävät minut heti,nukun aina huonosti seurassa.
En vieläkään itke seurassa ja jos itken tunnen oloni huonoksi ja kauheaksi olennoksi.
En näytä tunteitani tai kerro muille jos tunnen oloni yksinäiseksi tai hylätyksi.
Tai jos minua on loukattu.
Minua on kehuttu siitä että olen aina auttamassa ihmisiä ja avulias mutta se johtuu ainoastaan siitä että minulle on tullut kaiken tapahtuman keskellä pakkomielle auttamisesta ja hyvistä teoista.olla se "hyvä" tyttö...

En voi puhua veljieni puolesta mutta kyllä heissäkin heijastuu välillä väkivallan keskellä elämisen merkit,
Hiljaisuus,vaikeneminen ja viha.

Olen yllättynyt ettei kukaan meistä ole alkoholisti(veljistäni).

Kirjoitus on pitkä ja tylsä,ehkäpä sekavakin.kirjoitan tätä tunnekuohun keskellä koska muuten en varmaan ikinä kertoisi tätä kaikkea mutta asian idea on se,että jos puolisosi on väkivaltainen ja teillä on lapsia,lapsi kärsii myös.AINA!!

minua ei ole ikinä pahoinpidelty mutta olen seurannut sitä,nähnyt sitä ja ollut sen välissä.
Se on jättänyt minuun syvät arvet ja sitä ei helpolla näe jos ei katso tarkkaan tai tajua mutta kyllä se näkyy.
Ainainen yksinäisyys,epäluottamus,miespelko ja suojelun halu,miellyttämisen halu sekä hyväksymisen tarve.masennusta ja unettomuutta tai liikaa nukkumista,äänten pelko ja muutakin...
Pyydän lähtekää suhteestanne ajoissa ja suojelkaa lapsianne sekä itseänne tältä..
Sitä ei lapset aina näytä mutta kyllä se heihin vaikuttaa ja he kuulevat sekä tajuavat paljon asioita..

8

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi-kyllä-tiedän

      Sanot: "minua ei ole ikinä pahoinpidelty mutta olen seurannut sitä,nähnyt sitä ja ollut sen välissä."

      Kuule, kyllä sinua on pahoinpidelty, samoin kuin veljiäsikin! Jopa erittäin vakavasti! Psyykkinen pahoinpitely on yhtä julmaa kuin fyysinenkin.
      Katsopa netistä posttraumaattinen stressi. Kuulostaako tutulle? Mutta sinun ei tarvitse jäädä uhriksi, on mahdollista myös posttraumaattinen kasvu! Siitäkin löydät googlettamalla.
      Jos kärsit näistä kertomistasi asioista, voisitko hakeutua terapiaan? Se on raskasta ja vie aikaa mutta kannattaa!
      Olet oikeassa, lapsi näkee,tuntee ja tajuaa,jo ihan pikkuinen vauva. Ja se juuri jos mikä, on julmaa psyykkistä pahoinpitelyä, joka jättää rankat jäljet.

      • niin_tuttua

        Posttraumaattinen kasvu. Myös minä haluan parantua. Oireet tuntuvat tutuilta; masennus, unettomuus tai liiallinen nukkuminen, miellyttämisen halu, hyväksymisen tarve sekä yliherkkyys äänille. Väkivaltaisessa kodissa eläminen on kuin eläisi sisäisen sodan keskellä. Vanhemmat siskoni piilottivat minut vauvakopassa sängyn alle julmuuksien keskellä. Kuka muistaa tai uskaltaa kertoa, kauan olen siellä ollut? Olen kuljettanut äidille kenkiä naapuriin, kun on tullut äkkilähtö. Äidin päälle heitetyt kuumat perunat ja ihon mustelmat. Sitten äiti ei enää jaksa vaan jättää minut yksin isän hoidettavaksi. Tulee ero. Isä ei jaksa pitää minusta huolta. Mitä pahaa olen tehnyt kokeakseni kaiken vihan? Kirkko auttaa pakolaisia. Missä Jumala silloin on, silloin kun sitä tarvittaisiin perheessä?


      • psyykkinen on vielä julmempaa koska siitä jää elinikäiset arvet ja siksi tykkään harrastaa sitä


    • raskaslapsuus

      Hei, kirjoituksesi kosketti ja nosti pinnalle omat lapsuuden kokemukseni.
      Turvaton, pelon kyllästyttämä lapsuus on takana ja sen työstäminen on ollut raskasta ja vienyt vuosia. Tunnelukot ovat auenneet joiltain osin, vielä minun pitää opetella luottamaan muihin ihmisiin niin että kykenen ja uskallan näyttää joka tilanteessa tunteeni.

      Jokaisella on oikeus tulla kuulluksi, ymmärretyksi, nähdyksi ja tuetuksi. Rankat lapsuuskokemukset täytyy saada käsitellyiksi turvallisten ihmisten seurassa, terapeuttien, psykologien, psyk.hoitajien kanssa.

    • olenkokenutpahaapaljon

      Minä olin pitkään parisuhteessa alkoholistin kanssa joka oli väkivaltainen,lapset joutuivat usein näkemään kuinka äitiltä meinasi henki lähteä...olen saman miehen kanssa yhä,hän on lopettanut juomisen ihan kokonaan,ja tulee hyvin lasteni kanssa toimeen.Minua vain kaduttaa kun en älynnyt hankkiutua hänestä eroon.Nimenomaan hankkiutua,sillä olimme siinä pisteessä,että suunnittelin vaikka mitä että pääsen hänestä eroon.Kellekkään ei voinut kertoa,eikä ulospääsyä ollut näkyvissä.

    • YksTurpiinsaSaanut

      Kuulosti hyvin tutulta, olen yli 50-vuotias eikä näitä unohda koskaan. Minulla oli myös pikkuveli jota suojelin, äitini lisäksi. Nyt meidän perhe on ihan hajallaan. Onneksi on ystävät <3, mutta kyllä se on jälkensä jättänyt

    • Voi Lapsuudeton

      Myötätuntoa sinulle. Olet kokenut jotain sellaista, mitä kenenkään lapsen (tai aikuisen) ei pitäisi kokea.

      Mielestäni olet analysoinut tilannettasi oikein hyvin. Näet, mitä on tapahtunut ja näet kirkkaasti myös tapahtumien seuraukset omassa elämässäsi.
      On hienoa, että olet pystynyt kirjoittamaan kokemuksiasi tähän. Ehkä rohkaisut myös kertomaan kokemuksistasi jollekin. Minusta tuntuu, että tarvitset terapeutin, jonka kanssa voisit käydä läpi kokemuksiasi.

      Olet nuori ihminen. Sinulla on paljon voimavaroja ja elämä on edessäsi. Siksi sinun kannattaa käydä läpi kokemuksesi. Ne voivat myös kääntyä vahvuuksiksi. Vaikka ehkä juuri nyt ei siltä tunnu.

      Et ole vastuussa äitisi tai isäsi valinnoista, mutta oma elämäsi on sinun käsissäsi. Voit valita sen, että kohtaat ja käsittelet vaikeat asiat, voit lopettaa hiljaisuuden ja vaikenemisen.

      Toivon siunausta elämällesi
      Päivi-pappi

    • murheellinen

      Tiedän valitettavasti tunteesi :( Oon itse samaa ikäluokkaa oleva nainen. Elin lapsuuteni perheväkivallan keskenä. En edes muista enkä halua muista kuinka monta kertaa jouduin pahoinpidellyksi lapsuuteni aikana. Pahimmoillaan olin lähes päivittäin väkivallan uhri. Jatkuva väkivallan keskellä eläminen ja pelko seuraavasta teosta teki lapsuudesta/ nuoruudestani sanoin kuvailemattoman kamalaa.

      Toi sun tarinas kuulostaa tosi kamalalta ja oon pahoillani puolestas :( väkivalta jättää arvet, mut on tärkeää hakea apua ja tukea läheisiltä. Ja tommosten kokemuksien kans ei vaan ilman ammattiapua yksinkertaisesti pärjää. On tärkeetä käsitellä kokemaansa ja pikkuhiljaa päästä elämässä eteenpäin. On kyse ajanjaksosta, johon ei ole itse voinut vaikuttaa. Me ollaan kuitenkin nuoria ja paljon hyvää elämää edessä. Oon itse nähnyt aikuisuuden mahdollisuutena ottaa vaaka ja laittaa sille hyvälle puolelle asioita. Kokea uusia hienompia kokemuksia, etsiä rinnalle ihmisiä jotka tekee onnelliseksi ja saa tuntemaan olon rakastetuksi ja arvostetutksi.

      Tsemppiä kovasti! Toivon todella, että lastensuojelussa oikeasti olis ressursseja auttaa meitä lapsi kohtaloita. Tämmöstä ei vaan oikeesti saa tapahtua!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe