Mistä cv:si ja hakemuksesi koostuu? + kysymyksiä

opiskelija1612

Olen katsonut useita malleja.
Nykyisin minulla on tämänlainen:
Henkilötiedot, profiili (millainen olen), koulutus, työkokemus, IT-taidot, kielitaito, harrastukset.

Onko profiili kuinka tarpeellinen? Olen miettinyt että korostan siinä työpaikkailmoituksessa olevia asioita. Jokainen lauseeni alkaa kyllä "Olen jotain"

Entä jos IT-taitoihin kuuluu vain Wordin, Excelin ja PowerPointin sujuva osaaminen? Nykyisin minulla on jokaisesta esimerkkejä mitä osaan. Tämä lisää vähän pituutta, muttei liikaa. Voisiko sen lyhentää myös pelkästään MS Office? Eikö MS Officeen kuulu myös Access ja jotain muita? Eikö MS Office tällöin tarkoittaisi että osaan kaikkia?

Miten arvioitte kielitaitoanne? Minulla on vieraista kielistä suullinen: jotain, kirjallinen: jotain.

Mitä kerrotte harrastuksista? Luettelon, esimerkiksi juoksu, kalastaminen ja veneily. Vai kerrotteko lausein? Entä jos harrastaa videopelien pelaamista, niin miten mainitsisitte? Olen käyttänyt itse esimerkkinä että olen kehittynyt englannissa niiden avulla.

Ensimmäisen työpaikan sain suhteella. Katson vielä tänäkin päivänä sitä hakemusta jonka lähetin ja sillä ei kyllä kukaan antaisi töitä, varmaan nauraisivat kun heittävät roskiin. Tänä päivänä (3v myöhemmin) olen kehittynyt huomattavasti ja hakemuksestni/cv huomaa kaikki olennaiset asiat mutta silti ei ole töitä tullut.
En ole saanut kertaakaan kutsua edes haastatteluihin, eikö tämä kerro että hakemuksessa cv on vikaa?

Kiitän mikäli joku jaksaa avustaa tämmöistä nuorta opiskelijaa :) Jos tänä kesänä ei tarvitsisi olla työttömänä..

6

1316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Napakoita

Ensinnäkin CV pitää olla vain luettelo osaamisesta ja työkokemuksesta. Se pitää mahtua yhdelle A4:lle.

Itsellä jo ikää reilu 50 ja useita työpaikkoja IT-alalla, ja mahtuu hyvin A4:lle.
      Eli siihen vain oleellinen. Haastattelussa voi sitten avata asioita.

Osaamista, mm kielitaito ja IT-osaaminen, ei pidä liioitella, mutta ei tietenkään myös vähätellä.
      Ja se Office osaaminen: Onko se todellakin "sujuvaa"? Esim. Excelin sujuva osaaminen tarkoittaa mm. makroja, kaavoja, VB osaamista. Yksinkertaisten kaavojen (normaalit laskutoimitukset) ei ole sujuvaa osaamista. Eli laita siihen vaikka asteikolla 3/5.

Hakemus pitää olla lyhyt. Muutama lause. CV kertoo osaamisesi.

Linkissä on hyviä pohjia:

http://www.kolumbus.fi/tyohakemus_ja_cv/

• pituus_ratkaisee

Itse kyllästyin tuohon "sivun CV"-juttuun aikanaan ja tein 48 sivua pitkän CV:n itsestäni. Kehuin itseäni, kaverini kehuivat minua(hauska kirjoittaa toinen toisesta kehukirje työkkärille) ja sain jopa ex-pomot kirjoittamaan "suosittelen lämpimästi" kirjeitä. Lisäsin kirjottajien valokuvat poseeraamassa itseni kanssa ja sitten suurensin vähän fonttia ja.. sain töitä. Pointti näyttäisi olevan siinä, että saa itsensä näyttämään narsistiselta ja henkilöpalvonnan kohteelta. En usko että kukaan varsinaisesti luki CV:tä, mutta kun muistin myös haastattelussa käyttäytyä maailman omistajana.

• näillämennäänntaas

Minusta lausein avatut osaamiset ovat mielekkäämpää luettavaa kuin kaavamaiset ranskalaisin viivoin töksäytetyt luettelot. Jätä jotain "arvailun varaan" jota sitten valmistaudut avaamaan haastattelussa.

• AnsioLUETTELO

"Minusta lausein avatut osaamiset ovat mielekkäämpää luettavaa"

Olen ollut paljon mukana rekrytoinneissa, ja oma mielipiteeni on, että CV pitää olla nimen omaan vain luettelo osaamisesta. Ei siinä tarvitse selittää osaamista tarkemmin. Kyllä se kiinnostus herää, jos osaaminen kohtaa työtehtävät. Haastattelu on paikka, jossa sitten voidaan tarkemmin, referensseillä, kartoittaa osaamista.

CV, eli Curriculum Vitae, pitää nimensä mukaisesti olla vain ansioLUETTELO.

• johtaja12345

Hakemus pitää olla lyhyt ja osuvan asiallinen. Lue ilmoitus huolella, mitä haetaan, vastaa siihen. Heti asiaan, herätä mielenkiinto. Vältä jaarittelua ja monisäikeisiä selittelyjä ym kaunopuheita. Mitä hyötyä sinusta olisi? Miksi palkkaisimme sinut? Mitä sinulla on tarjota? Yrityksissä ja rekryfirmoissa on kiire, 80-200 hakemusta käsiteltävänä; yhtä hakemusta silmäillään muutama sekunti. Herättääkö mielenkiintoa vai ei? -Seuraava...

CV: luettelonomainen, henkilötiedot, kuvasta plussaa, olennainen työkokemus, mahdollisia referenssejä ym näyttöjä voi mainita. Säädä joka hakemukseen, kaikkea mahdollista ei tarvitse listata vaan tehtävän ja ammatillisen profiilisi kannalta olennainen. Harrastukset ym OK, kiva lisä loppuun, kertoo jotain sinusta ihmisenä.

Tsemppiä!

• eräs_hakija

Hiukan häiritsee, kun esim. yleisimmistä IT-taidoista ei ole mitään yleistä kriteeristöä. Suurin osa "hyvistä" ja "erinomaisista" ei kuitenkaan osaa juuri mitään. Samoin joka toisessa työpaikassa on vaatimuksena hyvät taidot, vaikka käytännössä työ olisi oeruskliksuttelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8199
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2201
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2092
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1708
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1647
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      30
      1217
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1081
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe