Jos tippuu hevosen selästä niin onko silloin hyvä vai huono ratsastaja?

Nimetön

Mun kaverit aina sanoo et jos tippuu hevosen selästä niin on hyvä ratsastaja!! must se on kyll silleen et ku tippuu vaik silleen et ei oo keskittyny ja tekee mitä sattuu ja sit tippuu niin must sillo ei oo hyvä ratsastaja mut jos vaikk menee jotain estettä semmosella hepalla joka on vähän "laiskahko" tyyppii ja sitt tippuu nii must sillo on hyvä ratsastaja koska on tavallaa yrittäny yli omien rajojen tavallaa!!! ;) ei kukaan varmaan mitää ymmärtäny muutt voisitteko sitt itte kertoo jotain stoorei tost tippumis jutusta!!! :)

49

4112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muoriska

      Että jos ei ikinä ole tippunut hevosen selästä, niin silloin on kyseessä kokematon ratsastaja.

      Jos taas tipahtaa lähestulkoon joka kerta, kun sinne selkään nousee, niin silloin on varmaan aika huono ratsastaja...

      Paitsi jos ammattina on rodeo, silloin on kyseessä mahdottoman hyvä ratsastaja, vaikka tipahtaakin aina lopulta.....

      Niin että harvoin on mihinkään asiaan yhtä ja ainoata oikeata vastausta!

    • Senioriratsastaja

      Meidän opettajalla on tapana sanoa, että kun on tippunut 100 kertaa, sitten on hyvä ratsastaja. No joo...

      • kaisa

        Mut sataa kertaa ei kannata tippua tahalleen. Niitä ei lasketa... kai


      • demory
        kaisa kirjoitti:

        Mut sataa kertaa ei kannata tippua tahalleen. Niitä ei lasketa... kai

        joo mä oon kaikkien kans aika paljon samaa mieltä!!
        entä onks teijän mielestä sillon hyvä ratsastaja jos tippuu 3 kertaa saman tunnin aikana??? :)


      • Milla
        demory kirjoitti:

        joo mä oon kaikkien kans aika paljon samaa mieltä!!
        entä onks teijän mielestä sillon hyvä ratsastaja jos tippuu 3 kertaa saman tunnin aikana??? :)

        esimerkiks must sillon on huono ratsastaja jos tippuu vaik laukan aikana jos vaikka hevonen menee liian nopeesti tai jotain et se menee sillee äkkipikasesti jonkun kulman vaik!! ja sillon on hyvä ratsastaja jos tippuu ku vaikk esteel!! ainaki mun ratsastus ope sanoo niin!!


      • jokunen
        Milla kirjoitti:

        esimerkiks must sillon on huono ratsastaja jos tippuu vaik laukan aikana jos vaikka hevonen menee liian nopeesti tai jotain et se menee sillee äkkipikasesti jonkun kulman vaik!! ja sillon on hyvä ratsastaja jos tippuu ku vaikk esteel!! ainaki mun ratsastus ope sanoo niin!!

        mä taidan olla jo tippunut sen sata kertaa eikä vieläkään tunnu että hyvä ratsastaja olisin. ainahan sitä opittavaa on.


      • Sisse

        Lopetin laskemisen n 60 kohdalla mutta uskoisin että 100 on jo rikki enkä TODELLAKAAN voi sanoa olevani hyvä ratsastaja....

        Mulle tulee putoamisesta aina pieni "kammo", etenkin jos se tapahtuu esteellä. Mutta joka kerta ollaan menty reippaasti takaisin selkään ja hypätty edes se yksi este; helpottaa paljon sen "kammon" suuruuteen


    • Nimetön

      ei toi piä paikkaansa et jos tippuu seläst ni sit on hyvä raysastaja!!en oo tippunu kertaakaa HEVOSEN seläst mut oon tippunu PONIN seläst...silti oon tallin omistajan mielest 3paras ratsastaja....

      • demory

        esimerkiks ku miettii.. hevosen selästä ei oo tarkotus tippuu!! ja jos ei niinku tipu niin on tavallaan niin hyvin yhtä sen hevosen kaa et sielt ei niinku varmana tipu!! ja niinku outoo silleen et sillo on hyvä ratsastja ku tippuu.. niinku aatelkaa aina ku ratsastaa niin onks niinku tavallaan takotus tippuu et on hyvä ratsastaja.. kukaan ei varmaankaa tiiä tähän koko juttuun oikeeta vastausta!!!


      • alakiuttu1989
        demory kirjoitti:

        esimerkiks ku miettii.. hevosen selästä ei oo tarkotus tippuu!! ja jos ei niinku tipu niin on tavallaan niin hyvin yhtä sen hevosen kaa et sielt ei niinku varmana tipu!! ja niinku outoo silleen et sillo on hyvä ratsastja ku tippuu.. niinku aatelkaa aina ku ratsastaa niin onks niinku tavallaan takotus tippuu et on hyvä ratsastaja.. kukaan ei varmaankaa tiiä tähän koko juttuun oikeeta vastausta!!!

        Jos ei ole tippunut kertaakaan, ei varmaan ole kokemusta vaikeista ja nuorista hevosista. Esimerkiksi, koulu tunnillakin voi tippua, jos hevonen hermostuu ja alkaa käydä ylikierroksilla. Ja ei ole huono ratsastamaan, jos tippuu ns. säikkylaukasta, jossa on kiito ja pukkilaukkaa.


      • demory
        alakiuttu1989 kirjoitti:

        Jos ei ole tippunut kertaakaan, ei varmaan ole kokemusta vaikeista ja nuorista hevosista. Esimerkiksi, koulu tunnillakin voi tippua, jos hevonen hermostuu ja alkaa käydä ylikierroksilla. Ja ei ole huono ratsastamaan, jos tippuu ns. säikkylaukasta, jossa on kiito ja pukkilaukkaa.

        ei sillo oo huono ratsastaja jos se hevonen pelästyy ja just alkaa menee jotain pukki laukkaa.. mut must sillon on jos se hevonen menee ihan tavallisesti rauhallista laukkaa mut se ratsastaja ei oo keskittyny ja tippuu vaik jossain mutkass sen takii ku se hevonen teki vähän nopsan kurvin..


      • kolmanneks paras

        siitä teiän porukasta....


      • demory
        kolmanneks paras kirjoitti:

        siitä teiän porukasta....

        Mitä meijän porukasta????

        Mutt kaikki sanokaa nyt ihan suoraan et onko sillo ku tippuu niii HYVÄ RATSASTAJA VAI HUONO!!!!!! :0)


    • KäyttäkääAivoja

      EI TIPPUMINEN TEE RATSASTAJASTA HYVÄÄ (TIETENKÄÄN!) AJATELKAA NYT VÄHÄ OMILLAKI AIVOILLA JOS TEILTÄ SEMMOSET LÖYTYY. JOS TIPPUU VAIKKA SEN TAKIA ETTÄ HEVONEN VÄHÄ KOMPASTUU JA MENETTÄÄ TASAPAINON JA TIPAHTAA SEÄSTÄ NIIN SE TARKOTTAA TIETENKI SITÄ ETTÄ ON HUONO TASAPAINO! HYVÄTKI RATSASTAJAT SAATTAA TIPPUA JOS HEVONEN VAIKKA SÄIKÄHTÄÄ JA NOUSEE PYSTYYN EIKÄ SIIHEN OO OSANNU RATSASTAJA VARAUTUA.

      • demory

        MÄ OON SUN KAA IHAN SAMAA MIELTÄ!!!!!!!! KAIKKI MUN KAVERIT VAAN SANOO ET SILLO ON HYVÄ RATSASTAJA JOS TIPPUU!! MUT MUN BESTA KYL YMMÄRTÄÄ MUO JA SANOO KANS ET SILLON EI OO HYVÄ RATSASTAJA JOS TIPPUU!!!!


      • Rähinä (VRL-10138)

        omnomnom... voisit opetella laittamaan Caps Lockin pois päältä, sillä tikkukirjainten lukeminen ei ole mitenkään eri ihanteellista... myös kirjoittamaan opetteleminen voisi olla hyvä vaihtoehto, sillä seästä ei ole sana :/

        Ja vaikka tippuisi - jopa 1000 kertaa - ei se tarkoita että on hyvä tai huono. Vaikka tippuisit tunnin aikanan 34 kertaa voit silti olla hyvä ratsastaja! Tosiaan KÄYTTÄKÄÄ AIVOJA, mihin perustuu meidän mielipide hyvästä ratsastajasta; onko se ratsastaja joka sahaa hevosen suuta ja potkii, mutta ei tipu alas selästä vaikka hevonen mitä tekisi VAI onko se ratsastaja joka ratsastaa hevosen ehdoilla ja saa hevosen toimimaan, mutta omaa hieman huonomman tasapainon ja siksi tippuu aina silloin tällöin??
        Asia ei ole noin mustavalkoinen kuin miten sitä katsotte/katsot. Jokaisesta asiasta on aina olemassa kääntöpuoli :)


    • *sennu*

      Mitä ihmeen sekoilua!? Saanko kysyä, että miten se hepan selästä tippuminen liittyy siihen, onko hyvä vai huono ratsastaja!? Tsiisus!

      Ammattiratsastajakin tippuu satulasta silloin tällöin. Maailman huiputkin putoilevat aina välillä. Varsinkin, kun kouluttaa nuoria hevosia, on riski putoamiseen suuri. Tietty tasapainolla ja kokemuksella välttyy aika monelta putoamiselta, mutta on kuitenkin tilanteita, joissa ei selässä pysy erkkikään. Ja esteratsastajilla riski putoamiseen on suurempi kuin kouluridaajilla.

      Älkää hyvät ihmiset miettikö näin tyhmiä. Keskittykää mieluummin siihen selässä pysymiseen... ;)

      • demory

        Toi oli hyvin sanottu!!!!!!! :) :) :)


      • Unski
        demory kirjoitti:

        Toi oli hyvin sanottu!!!!!!! :) :) :)

        Mitä pahaa siinä on jos tippuu ite tipuin laukassa ja onko siinä jotain pahaa? Ei ole väliä tippuuko laukasa vai käynnissä eihän ole paha asia jos heppa menee käyntiä ja pillastuu/Pukittaa? Pakolahan siitä tippuu jos ei ole huippu ridaaja? joten älkää valittako tippumisesta se on ihan normaali asia!


    • Hehcu

      Et tule hyväksi ratsastajaksi jos tiput hevosen selästä, mutta sanoisin että jotain on pahasti pielessä jos joku on ratsastanut 10 vuotta eikä ole kertaakaan tippunut. Mitä siellä hevosen selässä on tullut tehtyä jos kertaakaan ei ole onnistunut niin mokaamaan? Virheistä oppii, ja sanoisin että jos joku niin kauan aikaa ratsastanut ei ole tippunut, ei se ole siellä hevosen selässä mitään muuta tehnyt kuin istunut ja roikkunut kiinni.

      • Saara

        Itse olen ratsastanut 15 vuotta ja tippunut 4 kertaa yhden kerran kärryiltä.Viimeiset 10 vuotta on ollut oma hevonen ja alas tultu vain 2 kertaa. Tietenkin mahdollisuuksia on ollut varmasti satoja.Mutta nopeasti sitä oppi mitä hevonen saattaa missäkin tilanteessa tehdä,että pystyy ennakoimaan ja mukautumaan yllättäviinkin liikkeisiin.Ja jos on hyvä tasapaino ei sieltä alas ihan helposti tullakaan.

        Tuo tippumisten määrä ei ole varsinainen mittari.Se vain kertoo siitä,että on jotain josta oppia.
        Ja jos selässä vain istuu ja roikkuu niin varmasti tippuu.Jos hallitsee hevosen hyvin,ei niitä tilanteita juurikaan synny,tai ainakaan kehity kovin vaarllisiksi.


      • Miinn
        Saara kirjoitti:

        Itse olen ratsastanut 15 vuotta ja tippunut 4 kertaa yhden kerran kärryiltä.Viimeiset 10 vuotta on ollut oma hevonen ja alas tultu vain 2 kertaa. Tietenkin mahdollisuuksia on ollut varmasti satoja.Mutta nopeasti sitä oppi mitä hevonen saattaa missäkin tilanteessa tehdä,että pystyy ennakoimaan ja mukautumaan yllättäviinkin liikkeisiin.Ja jos on hyvä tasapaino ei sieltä alas ihan helposti tullakaan.

        Tuo tippumisten määrä ei ole varsinainen mittari.Se vain kertoo siitä,että on jotain josta oppia.
        Ja jos selässä vain istuu ja roikkuu niin varmasti tippuu.Jos hallitsee hevosen hyvin,ei niitä tilanteita juurikaan synny,tai ainakaan kehity kovin vaarllisiksi.

        Toi oli kyll ihan sika hyvin selitetty!! oikeesti!!! mä en oo ikinä kuullu noin hyvää selitystä tohon juttuuu


      • hevosrakkaus100
        Miinn kirjoitti:

        Toi oli kyll ihan sika hyvin selitetty!! oikeesti!!! mä en oo ikinä kuullu noin hyvää selitystä tohon juttuuu

        Mä en oo tippunu kertaa kaan :( :)


    • hepparainen

      Elikkäs: no tuo tippumien kuuluu ratsastamiseen. Kaikki jota on ratsastanut pidemmän aikaa, tai on "kokeineita" on tippunu joskus. On tosi monia syitä miks tippuu, joskus se on hepan syytä ja joskus ihan vaan ratsastajan huonon tasapainon syy. Esim: usein tippuu kun menee tasapaino, esim esteen jälkeen kun heppa innostuu ja laukkaa vähän vauhdikkaammin, ja esteen jälkeen on kurvi. Ratsastaja saattaa olla menossa "eri suuntaan" kuin hevonen siinä mutkassa, ja silloinhan sieltä putoaa.
      Myös kaikki pukkilaukat ja pystyynnousemiset sun muut "heittää ratsastajan" pois selästä. Mä oon pudonnu yheltä ponilta jotain pari kertaa sen pukkilaukoissa, mitä on aika älyttömän hurjia.. ;D
      Sit oon pudonny yheltä ponilta, joka aina esteen jälkeen veti pään ihan alas.. sillo ei oikeesti mahtanu yhtään mitään. Mun ratsastuksen opekin tippu siltä mun jälkeen 2 kertaa ja mä sillä tunnilla 3 kertaa siltä poinilta... Joka kerta kaulan yli.. se oli aika noloa.. :D

    • mimisuma

      Parasta ratsastajaa ei ole olemassakaan. Ei mustakaan tippuminen tee hyvää ratsastajaa.Tämä minun mielipide.

    • emsux

      Ei hyvää ratsastajaa määritellä tippumisen perusteella. Vaikka olisi ratsatanut monta vuotta ja hevonen yht'äkkiä alkaa pukittaa ja ryöstää voi hyväkin ratsastaja tippua.

      Jos hyppää laiskahkolla hevosella ja tippuu, niin mitä rajojenylittämistä siinä muka on? Ensinnäkin hevosen täytyy liikkua reippaasti esteelle mentäessä on se sitten laika tai ei. Hevosen on vaikea hypätä, jos se ei mene reippaasti.

      On sanonta että kun on tippunut 100 kertaa on hyvä ratsastaja, mutta ei se niin mene. Riippuu ihan mitä tekee, missä, milloin ja millä hevosella. Jos menet koulua, laiskahkolla hevosella kesällä kentällä on aika varmaa että ei siinä tipu, jos hevonen ei ala vetämään omaa showtaan. Kun taas jos hyppää maneesissa talvella nuorella hevosella ja maneesin katolta tippuu samalla lunta on mahdollista tippua jos hevonen säikähtää kun lunta tippuu.

    • N_UMB

      Jaa, taidan olla äärimmäisen kehno ratsastaja pudottuani tässä pari vuotta sitten kävelevän hevosen selästä. No, se otus tosin kynti turvallaan hiekkaa.
      Onhan noita tullut. Ja jokaisesta oppii jotakin.

    • uhsfaofhasipo

      siiiss, periaatteessa, mitä enemmän on tippunut sitä taitavampi on KOSKA joka tippumisesta yleensä oppii uutta. Ihan sama tiputko käynnistä vai esteillä, kummallakin kerralla mitä luultavimmin opit mitä teit väärin ja seuraavalla kerralla teet asiat toisin. Pukissa jos tiput, opit että ne kantapäät pidetään siellä alhaalla ja olkapäät takana muuten lennetään selästä hienosti.

    • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Mä en ole koskaan tippunut hevosen selästä (paitsi lapsena alle kouluikäisenä pikkuponin selästä), ja olen myös kuullut että et ole "oikea" ratsastaja jos et ole tippunut. Tämmöiset puheet ovat aika kamlia, koska se on saanut hirveän pelkotilan mussa aikaan koska nyt odotan sitä koko ajan että koska mä putoan! :/

      Itse olen ratsastanut ehkä n. 5 vuotta. Ensimmäiset 4-5 vuotta ratsastin vain maastoja ulkomailla asuessani. Ratsastin usein yksin ja usein ryhmässä. Olen mennyt pelloilla, kalliolla, kukkuloilla. Olen hypännyt ojia, ratsastanut aavikolla, "roikkunut" pillastuneen kisailevan hevosen selässä joka lähti "laukkaamaan auringonlaskuun". Lapset ovat potkineet palloja hevoseni jalkoihin ja lyöneet sitä pelästyttääksee sen (Egypti). Kerran helikopteri lensi liian matalalta yli ja hevonen säikähti ja nousi ensi takajaloilleen ja sitten yritti heittää minut selästä (kevyesti, ei kovin tosissaan) heittämällä takajalkoja ilmaan. Hevoseni ovat monta kertaa kompastuneet, mutta eivät koskaan kaatuneet.

      Aloitin koulutunnit ekaa kertaa 2 kk sitten. Näillä tunneilla on hevoset säikähtäneet jo pari kertaa ja molemmilla kerroilla joku on pudonnut. Se en ole ollut minä.

      Joten kertokaa hyvät ihmiset: olenko hyvä vai huono ratsastaja????? No siis, oletan että olen SUPERHYVÄ tai sitten älyttömän onnekas...

      Oikeastaan olen sitä mieltä, että ratsastustunneille ei opi odottamaan odottamatonta. Olen kokenut niin paljon maastossa, että osaan olla koko ajan "skarppina", enkä mieti ainoastaan sitä omaa suoritusta. Ehkä sekin vaikuttaa, että olen harrastanut kamppailulajeja koko ikäni (potkuja suorittaessa tarvitaan tasapainoa!). En tiedä, mutta koen sen ikäväksi kun minulle sanotaan etten osaa ratsastaa jos en ole koskaan pudonnut

      :( :( :(

    • jonnaparasratsastaja

      no mä en yleens tipu mut mul on semmonen bard red heppa ja se on villi .... mut toi sun kamu ei vaikuta hirveen hyvältä ratsastajlta kauan se o ratsastanu ?? mä oon ratsastanu 12vuotta :)

    • Selästä_Pudonnut

      Musta ei voi sanoo onko hyvä vai huono ratsastaja, muutkun opettaja/valmentaja. Tasohan riippuu mitä osaat.

      Jos hevonen tekee äkkikäännöksen ja suistut selästä nii ei se musta sillon nii paljoo tasapainosta oo kysymys.

      Itte oon pudonnu monesti, enimmäkseen esteillä mut on äkkikäännöksii ja jarrutuksiki ollu. Eikä musta putoomisesta kannata nolostua tai sitä väheksyä sillä niistä vaan oppii!

    • Turhuuksia

      Mun mielestä kuinka hyvä ratsastaja tahansa voi pudota selästä -ihan ilman niitä äkkijarrutuksia, -käännöksiä, pukkeja ym. Joskus ratsastaja saattaa olla niin väsynyt, että ei jaksa enää tasapainotella. Itse olen tippunut ihan jopa käynnistä, estetunnilla tosin. Hevonen hyppäsikin esteen KÄYNNISSÄ! Että mielestäni tämä keskustelu on ihan naurettava. Selästä tippuminen on yleensä monen tekijän summa, joten turha sitä on jahkailla, että onko hyvä vai huono ratsastaja!

    • aivan turha palsta

      Jopa taitavakin ratsastaja voi tippua hevosen selästä!
      Kysynpä nyt sitten vaan että meinasin yhdellä tunnilla tippua selästä(estetunti)
      ja vaikka olen ratsastanut vasta puoli vuotta niin ratsastuksenopettajani on sanonut että olen aika lahjakas,että oonko mä nyt sitten joku kokematon vaikka mulla niitä kokemuksia riittää! :)

    • Noeikai

      Ei se putoamismäärä kerro kyllä kamalasti ratsastustaidoista, vaan huonosta tasapainosta..
      Ite oon ratsastanu nyt 8 vuotta ja oon tipahtanu vaa kolme kertaa :DD Yhellä niistä kyl murtu solisluu mutta uudestaa selkää mentii... Siinä ei kauheesti ratsastustaidoista oo apua jos tasapaino menee :P Mutta hyvällä ratsastajalla pitää olla myös hyvä tasapaino, mutta se ei oo ainut asia mikä tekee susta hyvän ratsastajan, se on vaan yksi osa-alue.

    • timo harja

      SULLE AIVAN TURHA PALSTA ;)

      Niinkuin Noieikai jo sanoi,tippuminen hevosen selästä johtuu tasapainosta.
      Tasapainoa voi harjoitella...ja kannattaakin!
      Minä olen tippunut,ja sen jälkeen rupesin harjoituttamaan tasapainoani.
      Sen jälkeen ei ole kyllä tullut tippumisia.

      • aivan turha palsta

        Tiedän et se on vaan yksi osa-alue,mut mä sanoinkin niistä yhden!


    • HH

      Ratsastaja ei ole koskaan huono kuten ei hevonenkaan vaan tasapaino meni ja se on siinä . Joskus ratsastuksessa voi murtua paikkoja ym . Mutta huono ratsastaja on kyllä sellainen joka ei koskaan tipu :(

    • ertsuppa

      Mä oon tippunu ekaa kertaa hevosen selästä nii mulla murtukäsi. Mä tipuin silleen ku yks aika rauhallinen hevonen lähti yhtäkkiä pukki laukkaa. Mä yritin pitääkii ja pyräyttää sitä mut ennen ku eehin ajatella mitään niin olin jo maassa. Nii et ei mun mielestä ihminen oo huono ratsastaja vaikka tippuuki, siitä hän saa kokemusta.

    • koutzi

      Siis mun mielipide on se tässä harrastuksessa; jos aloitat ratsastuksen, on varmaa että tuut tippumaan joskus. // Ja ite oon tippunu monii kertoi vain ponin / hevosen pelästymisen (sivuun hyppäämisen) , pään vetämisestä alas. Ja eihän se tarkoita että olen aivan ammattilainen :----D
      Mutta joo, kyllä te tuutte vielä joskus tippumaan jos harrastatte , se o mu mielipide (=

    • Ada jjjjjjokinen

      Mun mielestä, kun sanotaan että kun on pudonnu hevosen selästä 100 kertaa, nii mä tajusin sen sillee et sitte siihen on jo tottunu ( koska on jo niin monta kertaa pudonnu ) ja sitte oppii esim. Jos sul on semmone villi hepo, nii sitte tajuut että sitä täytyy määrätä josai asias missä on ennen tippunu....... en oo hyvä selittää ;)

    • ei tod!

      Musta sellaset jotka ei oo tippunu eivät ole kokeneita ratsastajia!

    • Palatkaa tosiasiaan!

      Minusta EI TODELLAKAAN ole niin, että aina kun on tippunut hepan selästä on joku ammattilainen XD. Naurettavaa! Jokuhan voi " tippua " eli periaatteessa kömmähtää Shettiksen selästä alas ( pudotus alle 100 cm) ja kikattaa päälle. Onko nyt sitten ratsastaja TOSI HYVÄ? Ei välttämättä. Ja niinhän sanotaan, että " kun on tippunut 100 kertaa on hyvä ratsastaja " . Itse en ole tippunut edes 35 kertaa, ja olen monien ammattilaistenkin mielestä jo hyvä ratsastaja. Itsekin olen, en aio vähätellä kokemustani & taitojani, mutten myöskään leveillä niillä :)
      Ei voi sanoa tippumisen perusteella onko hyvä vai huono. Täytyy itse olla kuskina, jotta tietää mitä tapahtui ja oliko tehtävissä OIKEASTI MITÄÄN! Hevonen voi olla ihmispiireissä erittäin " kiltti ", mutta kiukutella jollekulle ratsastajalle ja muut vaan sanovat että " Ratsastaja oli vaan niin huono. Toi heppa on kyllä niin luotettava ja kiltti! "

    • jumppapallo-96

      kun mä sain oman ponin niin jouduin menee ilman satulaa koska sille tuli Valkuaispatteja. tiedä häntä mistä tuli , heinästä rehusta? en kuiten uskaltanu laittaa satulaa ettei hierrä puhki niitä:/

      niinpä menin KOKO TALVEN PONILLA, EKALLA PONILLANI ILMAN SATULAA
      siinä voi miettiä miten meni:) tipuin varmaan yhellä ridaus kerralla vähintään kerran pelkästään huonon tasapainon takia, mutta jännää että muutamassa kuukaudessa en sitten olekaan enää tippunu kun tasa paino parani.sitten kun oli tarpeeksi hyvä tasa paino aloin hypätä esteitä (60cm) ja nykyään minua ei sieltä selästä tiputa mikään hevonen enää siitä vaan tiputa mua selästään, mutta en silti ole mikään hyvä ridaaja ainoastaan tasa paino on hyvä koska ridaan nykyäänki ilman satulaa koska on hauskempaa:)) en tiiä siitä 100 kertaa tippunu hyvä ridaaja?

    • heppasara2

      ÄLKÄÄ RIIDELKÖ.
      hyväksi ratsastajaksi pääsee hyvällä tasapainolla ja ankaralla harjoittelulla.
      sitä paitsi jokainen ratsastaja putoaa joskus.
      putoaminen ei johda siihen,että olisi hyvä ratsastaja.
      putoaminen ei myöskään johda siihen,että olisi huono ratsastaja.
      jokainen on hyvä ratsastaja omalla tavallaan.tippuminen kuuluu ratsastajan perus-asijoihin.
      tippuminen parantaa ratsastajan mahdollisuutta pysyä selässä,koska aina kun tippuu yrittää parantaa omaa tasapainoaan,ja pian pysyy selässä paremmin.
      itse en ole tippunut kertaakaan.
      sattuuko se?

    • OMAMIELIPITEENI

      No minun mielestäni, ei ole hyvä eikä huono ratsastaja jos putoaa.
      Mutta myös olen sitä mieltä, ettei ole kovin hyvä ratsastaja jos putoaa mm. kun hevonen tekee äkki käännöksen. Taisiiis tarkoitan sitä, että aina kannattaa olla valmiina yllätyksiin ! :)
      Hyväksi ratsastajaksi tulee kun oppii virheistään ja korjaa asioita .

    • Anonyymi

      Mä oon tippunu

      • Anonyymi

        Minäkin olen tippunut 3 kertaa. 2 viimeisimmällä kirjaimellisesti lensin. :0 Sattui, muttei tullut muuta kuin aivotärähdys ja lihakset menivät muussiksi.🥲🐎


    • Anonyymi

      Mun mielestä se o niin että se et on tippunu sata kertaa nii ei tarkota sitä et on hyvä tai huono ratsastaja. sanotaan et pitää tippuu sata kertaa et on hyvä, koska joka tippumisesta saa kokemusta esim siitä et miten sä tiput.

    • Anonyymi

      No siis oon tippunu kerran mut lensin sillee kaulalle kerran et oisin voinu tippua mut siis oon harrastanu epäaktiivisesti jonku 2 vuotta ja aktiivisesti puol vuotta. Mut ei mun mielestä oo mitään että on hyvä ratsastaja jos tippuu tai jotai tämmöstä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe