Laihduttaminen=henkisesti huono olo

anteeksit

Aloitin laihduttamisen, mutta sain ihmettelyjä kavereiltani. Osa myös suuttui minulle ja se sai ajattelemaan että teenkö oikein. Kaveri toi minulle herkkuja, mutta jouduin kieltäytymään ja kaveri otti sen aika pahasti. Nyt tuntuu että se on joku kamala teko jos haluan olla terve. Sain huonon mielen ja tuntuu että minun pitäisi alkaa taas syömään kuin ennenkin. Mutta sitten en laihdu ja olen taas masentunut. Miksi muut ajattelevat laihduttajista näin? Olisi paljon piristävämpää ja rohkaisevaa jos muut ympärillä tsemppaisi ja olisi iloisia.

9

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MulOn

      tässä Fazerin sinistä, se lohduttaa. Haluatko maistaa :) Jotkut ihmiset ovat vain luotuja lihaviksi ja kaverisi pelkäävät, että sinusta tulee tylsä kieltäytyjä.

    • 89yh098y9

      Taidat etsiä vain tekosyitä...

    • anteeksit

      En, vaikka tuntuukin todella pahalta kieltäytyä herkuista. Kun toinen niin hyvällä hyvyydellä tarjoaa. Tuntuu siltä että olen ilkeä muille. Mutta ei se niin ole. AIon laihduttaa, toivon että muutkin tajuavat, miksi.

      • Advisoori

        Epäilenpä vahvasti, että hyvällä hyvyydellä oli liikkeellä. Kaikenlaisia sabotoijia nimittäin riittää. Tuokin saattoi mielessään ajatella, että ei se laihdutusyrityksesi kuitenkaan kestä, ja päätti piruuttaan torpedoida sen. Motiivejahan on monia: Kateus, vahingonilo, kontrollinhalu, pelko laihdutuksen vaikutuksista suhteeseenne, silkka pahantahtoisuus jne.

        Olenkin sitä mieltä, että ei oikea kaveri rupea tyrkyttämään herkkuja, jos tietää sinun haluavan laihtua. Ja ainakaan ei suutu, jos kieltäydyt ystävälliseen sävyyn. Jos siis kyseinen ihminen on ottanut nokkiinsa, niin siinähän otti. Älä turhaan välitä hänestä, vaan jatka omaa projektiasi parhaaksi katsomallasi tavalla. Tottahan tuo siitä rauhoittuu ja järkiintyy, jos on niin tehdäkseen. Et ole tilivelvollinen kenellekään siitä, mitä omalle kropallesi teet.


    • Hyvin.meni

      Laihdu ja laihduta! Valitse älä valita!

    • näin_on

      Ei sitä niin vain voi laihduttaa ilman täydellistä ruoka remonttia. Ei ole olemassa mitää konstia, mikä laihduttaa pysyvästi.
      Ainoa konsti on vähähiilihydraattinen ruokavalio. Jos ei tätä ymmärrä, niin turha on vikistä.
      Ennen kaikkea VHH ruokavaliota noudatettaessa voi syödä reilusti ja hyviä ruokia.

    • HylkääNeKiusaajat

      Itsekin huomasin aikoinaan kun laihdutin, että osa ihmisistä, joita olin luullut ystävikseni, olivatkin vain kateellisia kavereita, joiden kanssa oleminen oli perustunut siihen, että pitivät minua vaarattomana, kilttinä ja sopeutuvana läskinä. Jotkut näkivät todella paljon vaivaa, jotta olisivat saaneet minut houkuteltua pois laihduttamisesta.

      On jäänyt mieleen, kuinka kerrankin eväsannostani (uunissa paistettua kuhaa ja salaattia) arvosteltiin, tyyliin "eihän tuo voi maistua millekään ilman kunnon kastiketta, tosi kuivan ja puisevan näköistä" - vaikka ruoka oli oikeasti tosi hyvää, ja kyllä salaatinkastikkeessa oli öljyäkin. En syönyt mitään täysin rasvatonta ruokaa kuitenkaan, vaan terveellistä perusruokaa pieninä annoksina.

      Oma lukunsa olivat tietysti sitten nuo karppaususkovaiset, joiden "tieto" perustui vahvaan uskoon. Omakohtaisesti kukaan tuttuni ei ole ravitsemusalan tutkija tai muukaan ammattilainen, vaan heidän uskomuksiinsa vaikuttaa eniten se, miten vakuuttavasti jokin taho osaa heille asiansa esittää. Tottakai laihduttaessani nipistin pois turhia kaloreita sisältävistä valkoisista hiilareista, mutta en kuitenkaan täysin karpannut, mikä herätti joissakin outoa ärsytystä. Vaikka laihduttaa, niin kyllä voi juhlissa ottaa vähän täytekakkua, jouluna pari piparia ja joskus muutaman karkinkin, jos mieli tekee. Ei ole mitään sellaista lakia, että jostain ruoasta pitää luopua kokonaan.

      Kun aloin laihtua, niin kaveripiiri meni uusiksi. Osa lopetti tervehtimästä, en tiedä johtuiko muuttuneesta ulkonäöstä, etteivät enää tunnistaneet, vai mistä. Oikeat ystävät kuitenkin jäivät ja tuli uusiakin. Nimittäin muutamalla muullakin työyhteisössä oli takana sama kokemus, joka yhdisti. Niin, että tervetuoa vaan meidän onnistuneesti laihtuneiden joukkoon :-)

    • nälätön

      Minulla on vähän samansuuntaisia kokemuksia. Laihduttajana tunnen, ettei minua oikein ymmärretä, kun en syö. Välttelen jonkin verran ihmisten kanssa olemista ja etenkin pitkiä, 5 tuntia kestäviä kohtaamisia. Jos kerralla näkee ihmistä monta tuntia putkeen, niin ennen pitkää muilla on yleensä jo nälkä, mutta itselläni alkaa korkeintaan hieman väsyttää, jos sitäkään. Sitten kun toinen kysyy että hei, eiköhän mennä syömään jonnekin kun on koko päivä tässä touhuttu, niin paniikki iskee. Ei ravintoloissa lue kalorimääriä, toinen tahtoo pitsaa ja kebabia ja pastaa, minä en tahtoisi oikein mitään kun tähänkin asti olen hyvin pysynyt tasapainossa pussidieettiä noudattaen, nälkää tuntematta. Ahdistaa ja syyllisyys painaa, kun ei syökään kuten tavallisesti. Tuntuu, etten voi yhtäkkiä vain "pelkkää" salaattia ottaa kun aina ennen on rasvainenkin ruoka ihan hyvin maistunut...

      Yksi pakokeino voisi olla ottaa pizza puoliksi kaverin kanssa ja parin palan päästä todeta että on vähän huono olo, yrittää saada kaveri syömään ne ylimääräiset, ettei mene hukkaan. Olen tammikuussa aloittanut laihduttamisen ja olen ollut todella tyytyväinen olooni ja tuloksiini, en todellakaan kaipaa "kunnon ruokaa", kuten minulle mainostetaan. Voin aivan aidosti todella hyvin, vaikken esim. usein lämmintä ruokaa syökään - tällä viikolla kaksi lämmintä ateriaa, kumpikin tuli syötyä seuran painostuksesta, etten herättäisi kummastusta. Ei tullut hyvä olo, päinvastoin syönnin jälkeen olo oli järkyttävän turvonnut ja tukkoinen, vaikka olisi syönyt pienen annoksen lihaa ja kasviksia.

      Minä olen aina pitänyt jotenkin heikkona niitä, jotka antavat seuran päättää, mitä syövät. Jotka perustelevat läskiyttään sillä, että eihän sitä nyt voi jotain pupunruokaa mussuttaa jos on KUNNON RUOKAAKIN tarjolla ja KAIKKI MUUT sitä syövät. Olen edelleen varma, että suurin osa käyttää sitä keppihevosenaan ruoanhimolleen, kun eivät vain halua olla ilman karkkia ja limsaa ja pullaa ja sipsiä ja viina. "Ainahan nyt voi vähän herkutella." Mutta nyt olen huomannut senkin, että on se vain vaikeaa silloinkin, jos oikeasti kieltäytyy kaikesta tuosta. Olo on kuin valokeilassa, jossei syö, eikä oikeasti haluaisikaan syödä. Alkaa tuputus ja päteminen, kuinka pitää syödä ja pitää olla terveellinen ja mitä kaikkea. :( Olisipa joku sopiva patenttivastaus, joka heittää aina, kun jotain tarjotaan. En ikävä kyllä ole edes allerginen millekään niin en sitäkään voi käyttää syynä. Tämä on vähän samanlaista kuin joskus, kun lähti nuorena baariin eikä juonut, niin välittömästi jokainen kyseli että olenko raskaana?? "Ei... mulle ei vaan maistu nyt. Ei kiitos, en mä vaan oikeasti halua, joskus toiste sitten. Siis ei vaan maistu, en mä missään selibaatissa ole, kaikki on ihan hyvin. Juu ei kiitos. En tarvitse."

      • nälätön

        Pitää tähän nyt lisätä vielä, että BMI:ni on tällä hetkellä 32, eli minulla todellakin on myöskin varaa pudottaa painoa roimasti. En ole anorektinen, en edes normaalipainon rajoilla tai muuten hurahtanut, olen nyt vain uudenvuoden jälkeen päättänyt poistaa ylipainon puntaristani. En juo, en tupakoi, en syö ollenkaan herkkuja tai viljatuotteita, vaan jonkin verran lihaa, kalaa, kasviksia sekä pussidieetin annoksia, lisäksi vitamiineja ja hivenaineita purkista. Ei tee edes mieli mitään rasvaista, makeaa tai suolaista, ensimmäiset pari viikkoa olivat mielellisesti hieman haastavia kun teki vielä mieli syödä, mutta sen helpotettua onkin ollut suurin vaikeus sopeutua siihen, ettei muille ole syömättömyyteni OK.

        Olen ylipainoinen läski ja laihdutan, antakaa minun olla rauhassa ja päättää omista syömisistäni.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe