En jaksa enää

tyttösuruinen

Olen 14 vuotias tyttö ja olen todella ylipainoinen. Olen ollut masentunut ihan juuri tämän asian takia ja tuntuu ettei kukaan ymmärrä. Minulla on todella ahdistavaa elää. Joskus nuorempana syötiin kotona niin paljon herkkuja että tässä on sitten tulos. Terkkari on sanonut minulle monta monta kertaa että minun täytyy jotenkin saada painoa alas. Olen sanonut siitä vanhemmille monta kertaa että älkää ostako herkkuja. Olen sellainen ihminen että en raaski heittää mitään pois joten joudun aina kieltää vanhempia ostamasta herkkuja. Jos niitä ostetaan niin ne on sitten pakko syödä. Onneksi ei olla pitkään aikaan herkkuja ostettu nyt. Mutta se toinen asia. Me syödään aina todella raskaita eväitä ja paljon. Äitini on sellainen "hössöttäjä" niin kuin varmaan muidenkin äidit on, mutta tuntuu että tämä on jo liikaa. Jos otan vähän ruokaa niin äiti laittaa minulle enemmän. Olen sanonut siitäkin, että ei sitä ruokaa tarvitse keittää ja ostaa niin paljon että joutuu ähkyyn syömään. En voi vähentää ruokailuani koska melkein pakotetaan syömään. En kehtaa jättää ruokaa hukkaan lautaselle, kun ne on siihen laitettu. Tuntuisi jotenkin todella epäkohteliaalta ja ilkeältä heittää että "en syö". Hyvää hyvyyttään varmaan äiti niin tekee. Ei auta mitään että sanon että haluan hallita syömistäni jotenkin, koska olen ylipainoinen ja se asia vaivaa minua. Olen kehottanut vanhempiani ostamaan kevyttä, vihreää ruokaa. Mutta ei kun aina jääkaappi on täynnä hampurilaisia sun muuta. Tuntuu että en jaksa enää. Miksi laihduttaminen on niin vaikeaa minun vanhemmille, miksi he eivät anna minun laihduttaa? En tiedä enää mitä voisin tehdä. :( Minua masentaa koko elämä, ja tuntuu ettei minulla ole mitään. Olen melkein erakoitunut sen takia etten uskalla enää mennä ihmisten luo. Välillä tuntuu että helpompi olisi vain lähteä koko maailmasta pois. En jaksa enää tätä oloa.

10

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin_on

      Syö mitä äiti laittaa mutta jätä kaikki ruoka-aineet pois ruokavaliostasi, jotka sisältää sokeria. Viljatuotteet, karamellit perunan jne Jos tätä et tee, niin turha marista.
      Siis ei pizzaa eikä hampurilaisia. Hampurilaisen voit ottaa, mutta ilman pulla.
      Pizzakin vois syödä, mutta sitä ei saa tehdä jauho pohjalle.
      Hae kirjastosta joku karppaus kirja ja lue sitä yhdessä äitisi kanssa, niin kyllä se siitä

    • hpv

      Jos on tuputtava äiti/vaimo/tyttöystävä/jne niin ainoa oikea systeemi on jättää tuputettu ruoka syömättä. Aika nopeasti tuohon oppivat.

    • osallistuvalmistukseen

      täytä puolet lautasesta salaatilla ja vihanneksilla. Silloin olet jo hyvällä tiellä.
      Jos teillä ei ole salaattia ja vihanneksia, niin mene vanhempiesi mukana kauppaan. Osaat kyllä tehdä salaattia ja keittää vaikka parsakaalia. Osallistu siis kokkaamiseen, niin takaat sopivat ruoat.
      Pyydä terveydenhoitajaltasi esite, jossa kerrotaan hyvästä ruokavaliosta ja anna se vanhemmillesi.

    • me-myself-and-i

      Sinulla on erittäin järkevät ajatukset ja terve itsetunto. Älä luovu niistä koskaan! : )
      Nyt ei ole kysymys laisduttamisesta, vaan koko elämäntavan muuttamisesta, koska vain isolla yleisremontilla tehdään pysyviä, loppuelämän kestäviä tuloksia.
      Kukaan ulkopuolinen ei voi pakottaa sinua syömään YLI kehosi todellisen energiantarpeen, se on fakta nro 1.
      Eikä ole sinun syytäsi, ettei äitisi TAJUA sinun olevan jo ylipainoinen, se on fakta nro 2.
      Sen sijaan sinä olet vastuussa ITSELLESI siitä, millaisella asenteella sinä syöt. Jos asenteesi on se, että annat äidille kaiken anteeksi, annat silloin myös vastuun omasta terveydestäsi hänen käsiinsä - vaikka olet jo teini, jolla pitäisi olla jo omatkin mielipiteensä, ja ärhäkät sellaiset! ; )
      Ei se ole epäkohteliaisuutta, että osoittaa omat rajansa muillekin. Se on vastuun kantamista ja itsenäistä päätöksentekoa itseä koskevissa asioissa, ja sinulla on oikeus siihen, oikeus sanoa, että nyt riittää, minä en syö enempää, kiitos.
      Äiti saattaa jopa suuttuakin siitä, kun alat rajoittamaan hänen määräysvaltaansa sanomalla ei kiitos ylimääräisille ruoka-annoksille, mutta ei se silti tarkoita sitä, etteikö hän rakastaisi sinua. Häntä ei vain ole haastettu lastensa toimesta koskaan ennen, joten totta kai hän ensin tyrmistyy kun niin tapahtuu.
      Pidät vaan pääsi ja kieltäydyt, kohteliaasti mutta päättäväisesti, ensikin kerralla ja sanot äidille, että haluat alkaa itse päättämään siitä mitä ja miten paljon syöt. Pikkuhiljaa hän kyllä tottuu sihen ja kun vielä kiität häntä hänen "joustavasta yhteistyöstään", niin johan luulisi tehoavan.
      Sitten vaan alat liikkumaan enemmän jotta varastoitunut energia alkaa kulumaan, istu vähemmän ja syö terveellisesti. Nakkele kaupassa ostoskärryyn hedelmiä sun muuta ja sano, että nää on sitte mun. Luulenpa, että uteliaisuus herää pian muillakin.
      Kesää kohti kannattaa innostua kaikenmaailman salaateista ja opetella tekemään niitä ihan ite. Salaattiin voi heitellä mukaan mitä vaan, marjoista herelmiin ja pähkinöihin, pilkottuja juureksiakin, ohjeita siihen on täällä netissäkin vaikka kuinka.
      Eli ota rohkeasti oman elämäsi ohjat omiin käsiisi, neitonen, äläkä suostu enää olemaan passattava lapsi vanhemmillesi. Sitä on itsenäistyminen. : )

    • aluksi

      Paljonko painat ja mikä on pituutesi eli kuinka ylipainoinen olet?

    • Tasapaino1

      Hei tyttösuruinen!

      Olen ollut samassa tilanteessa sinun ikäisenäsi. Äitini oli myös tuputtaja - syyllisti minua African nälkäänäkevillä, jos en syönyt kaikkea ja osoittanut tyytyväisyyttä hänen tekemiään pöperöitä kohtaan. Tuohon aikaan 70-luvulla:) ei kauheasti herkkuja ollut, mutta perusruokaa tuputettiin liikaa eikä äiti tukenut mua laihduttamisessa, vaikka näki, että olen ylipainoinen.

      Teini-iässä itsetunto on muutenkin koetuksella (normaalipainoisillakin), joten aikuisten tuki ja kannustus on todella tarpeen! Porukkasi eivät osaa nähdä, kuinka vakavasta asiasta on kysymys. Nyt tarvittaisiin ulkopuolista apua ja joku täällä jo mainitsikin terkkarin. Ensinnäkin, käy juttelemassa terkkarille ja mietitte yhdessä tarvitsetko masennukseen psykologin apuja. Keskustelusta kaikki lähtee!

      Terkkarin tehtävä on myös auttaa terveellisten ruokatottumusten ohjeistuksessa ja . tarkistaa sun painoindeksi yms. Joissain kouluissa on myös mahdollista ja järkevää kutsua perheestä aikuinen yhteiseen keskusteluun. Tällä tavoin voidaan sopia yhteiset tavoitteet, joita kaikki noudattaa - paremman terveytesi ja hyvinvoinnin eteen.

      Ja tosiaan, itse kannttaa myös tutkia ravitsemusasioita. Monipuolinen ravinto on tärkeää - kokonaiskalorimäärä ja liikunta ovat avainasemassa. Tärkeätä on ymmärtää, että ihannepainoa ei saavuteta hetkessä, mutta pienemmillä askelilla muutos on pysyvää ja tulee osaksi arkeasi:)

      Olet oikealla tiellä ja onnistut varmasti kun käännyt koulun ammattilaisten puoleen!
      Paljon tsemppiä!

    • zazfy

      On upeaa, että sä tajuat olevasi kaunis ja arvokas nuori tyttö, joka ANSAITSEE kauniin ja terveen kehon. Se on sun oikeutes. Mä neuvoisin samaa, kun toi yksi ylempi kirjoittaja, että syö lautaseltasi vain kasviksia ja pihviä yms. Hampurilaisista ja hodareista heivaa sämpylät linnuille. Jätä kaikki höttöhiilarit, kuten sokeri, pasta ja perunat pois. Hanki kirjastosta Antti Heikkilän kirjoja. Esim. diabeteksen hoito ruokavaliolla, on ihan hyvä perusopus terveellisestä ruokavaliosta, vaikka ei oliskaan sokeritautia.

      Jos esim. makeanhammasta kolottaa, niin tee itsellesi vaikka terveellinen sekoitus tummasta suklaasta, manteleista ja kuivatuista luumuista. Luumut on tosi terveellisiä, niissä on kuituja ja se sokeri niissä on jotain ksylitolin tapaista luonnon sokrua, joka ei nosta veren sokeria. Kananmunat on myös terveellisiä ja niistä saa vaikka mitä. Mantelit ja pähkinät on myös sun juttus.

      liikuntaa suosittelen myös. Se ei ole kovin hyvä laihdutuskonsti, mutta se kiinteyttää eli vaatekoko pienenee vaikka paino ei. Liikunta myös auttaa kun on masentunut. Kannattaa satsata kotiliikuntaan, koska totta puhuen, ihmisillä tuppaa olemaan aina siinä ja siinä, hotsittaako mennä salille vai jääkö vain himaan telsun ääreen röhnöttään. Youtubesta löytää ihan mahtavia videoita. Älä kuitenkaan mene millekään Jillian Michaelsin tai biggest looser -tyyppisille sivuille vaan aloita aina rauhallisemmin. Se on tärkeää, sillä sun lihakset ei kehity ja kunto kasva yhtään sen nopeammin vaikka sä kuinka rääkkäisit niitä. Ne kasvaa hissukseen, sä et voi nopeuttaa niiden kasvua.

      Hanki itsellesi iso jumppapallo, kevyet painot, esim. täytä mehukatti-pönikät vedellä yms. ja muutamat jumppakuminauhat. sitten etsit vaikka YouTubesta beginners gym ball, fit ball yms. videoita. Kirjastoissa on myös hyviä jumppakirjoja. Aluksi jumppaat vaikka vain15 min kerralla, tai mikä nyt tuntuu hyvältä. Jumppaa joka päivä ja vaihtele teemoja ja raskausasteita eri päiville. Näin siihen tulee sulla rutiini, joka kestää sun lopun elämän. Myös hyvän ruokavalion voi ottaa rutiiniks. Eli ne sipsit ja pullat ja karkkihyllyn kannattaa jo sun iässä opetella kiertämään suht kaukaa.

      Älä vaan rupea millekään nälkäkuureille, sillä se voi haitata sun naiseksi kehittymistäsi todella paljon. Jos tossa iässä ei keho saa tarpeeksi rakennusaineita, niin naiselliset muodot voi jäädä kehittymättä. Sä tarvit laadukasta ravintoa jotta sä saat kauniin lantion, rinnat yms. lisäksi hiuksille ja iholle ei tee todellakaan hyvää mitkään nälkäkuurit.

    • entinenpikkujätti

      Moi.tämä on niin helppo sanoa ja itseasiassa helppo toteuttaa.tuloksiakin tulee 100 varmasti jos vain teet.eli hiilarit pois.leivät pullat karkit limut pizzat maitotuotteet vähärasvaisiksi yogortit
      Tuoremehut eli kaikki sokerisotkut tilalle hedelmiä vihreää salaattia kalaa kanaa ja lihaakin voi syödä kohtuullisesti.syö usein ja vähän kerrallaan.juo paljon VETTÄ .ja sitten liikkeelle.kävele pyöräile ui ihan mikä sinulle sopii.makean himoon omena pari päivässä.nämä dieetti litkut sun muut voi jättää omaan arvoonsa
      Perusruoka ilman hiilari rasvapommia käy hyvin.saat vaihtelevasta ruuasta hedelmistä kaiken vitaamiinit ym lisäravinteita ei tarvita.Se on sinusta kiinni.valitettavasti en voi henk.koht olla käskyttämässä sinua mutta takaan että tuloksia tulee jos otat tästä vaarin.ei muuta kuin homma haltuun.
      Tsemppiä sillä vain sinä päätät miten homma etenee ja ota rauhallisesti tämä dieetti on pitkä tie mutta tulokset ovat sitäkin palkitsevampia ja antaa itsevarmuutta ja terveempää tulevaisuutta eli voi hyvin. T entinenpikkujätti

    • niinyleistä

      Tuputtavat äidit ovat yleinen ongelma, omakin ylipaino on peräisin lapsuudesta tai pitäisikö sanoa, että ruokailutottumukset ovat. Oma äitini itse sairastaa ja sairasti jo kun olin lapsi anoreksiaa ja luultavasti tuo tuputtaminen liittyy hänen sairauteen, itse söi erittäin vähän ja muille tuputti koko ajan ruokaa, ehkä halusi muiden olevan lihavempia kuin hän itse. Monet vanhemmat, jotka lihottavat lapsensa eivät ajattele yhtään mitä vaikutusta sillä on lapsen koko loppu elämään. Hienoa, että tiedät mikä ongelma on. Sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jutella asiasta äitisi kanssa tai käskeä terveydenhoitajan jutella siittä hänelle (suosittelen, usein ulkopuolinen ihminen saa tajuamaan) ja kylmästi jättää syömättä hänen tuputtamat annokset ja kehottaa ostamaan erillaisia kasviksia, joilla voi sitten korvata puolet annoksista.

    • Unaliini24

      Heippa. Älä huoli kyllä se paino lähtee putoamaan kun menisit vaikka lenkille :) olen itsekin erittäin ylipainoinen mutta olen saanut jo 15kg pois. Eikun vaan sanot äidillesi että haluat syödä kevyemmin. En usko että äitisi siitä suuttuu. Älä masennu! Tiedän mitä tää elämä on ja se on ihan ok:)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      408
      1633
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1318
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1230
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      851
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      840
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      192
      768
    Aihe