Miksi laihduttaminen ei onnistu?

tyhmäkyselee

Laitoin vahingossa väärään osioon viestini eli:

160/70 eli 6kg pudotettavaa normaalipainoon. Oon nyt melkein 3 viikkoa ollut ruodussa eli syönyt säännöllisesti ja terveellisesti. Ei yhtään repsahduksia, ei yhtään sipsipussia tai edes sipsiä! Aamupalana puuro, raejuusto ja mehukeitto sekä kahvia maidolla. Kaks lämmintä ateriaa ns. perusruokaa - tosin makaronit ja vastaavat vaihdettu vihanneksiin ja kastikkeet mausteisiin. Iltapalalla rahkaa tai ruisleipää. Syön pienemmältä lautaselta, jotta annoskoko on varmasti maltillinen. Kellosta olen katsonut ruoka ajat 3-4h välein. Liikuntaa olen hieman myös lisännyt.

Olen luullut tekeväni kaiken suunnilleen oikein. Laskin, että 1920kcal ois suunnilleen mun tarve ja tuntuu uskomattomalta, että olisin ylittänyt sen. Kaikesta tsempistä huolimatta paino ei ole tippunut yhtään!! Aikaisempaa kokemusta laihduttamisesta ei ole eli ihan mahdotonta arpoa, missä vika. Alkaa pikkuhiljaa nyppimään koko touhu, koska karkkia syömällä olisin ihan samassa jamassa. Luulisi, että tässä ajassa jo hieman olisi paino tippunut. En siis oleta ihmeitä ja tarkoituksena olisi jatkaa tätä säännöllistä syömistä eikä tavoitella mitään pikadieettiä.

Olisiko viisaimmilla antaa vinkkiä aloittelijan avuksi? Olisin tuhannesti kiitollinen :)

14

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saman_kokenut

      Minkälainen on liikuntahistoriasi? Onko sinulla entuudestaan lihasmassaa?

      Jos liikkuu vain vähän, kävelyä, ehkä jumppa tai salitreeniä kerran viikossa, portaiden kiipeämistä, niin joudun harmiksesi sanomaan, että tuo 1920 kaloriakin on liikaa. Itse hoikistuin vasta 1500-1600 kalorin ruokavaliolla, koska olen äärimmäisen laiska liikkuja eikä minulla ole entuudestaan lihasmassaa lainkaan. Olen huomannut, että nyt kun kuntosalilla käynnin myötä lihasmassaa on rahtusen kertynyt, pystyn jo syömään normaalimmin lihomatta, kun lepokulutus on korkeampi. Tietysti myös aineenvaihdunta toimii varmaan vilkkaammin.

      Tuota alun jumittamista voi selittää myös homeostaasi-periaatteella, eli elimistö pyrkii aina pitämään yllä vallitsevan asiaintilan. Nyt se pitää kiinni rasvastasi, vaikkei olisi tarvis. Muutoksen käynnistyminen vie aina hetken.

      Olet järkevästi liikkeellä, itsekin lähden aina siitä, että muutoksen on pidettävä lopun ikää. Muuten se on elimistölle pelkkää turhaa rääkkiä. Olen pudottanut painoa kaiken kaikkiaan yli 20 kiloa ja se on myös pysynyt poissa jo vuosia.

      Muista syödä riittävästi hyviä rasvoja (lisää tuohon listaasi vaikka vähän pähkinöitä) ja proteiinia. Tsemppiä!

    • 09y098yh0h

      Sinulla on aika vähän pudotettavaa, saman verran on itselläni mutta olen tiputtanut jo yli 20kg. Viimeisten kilojen tiputtaminen on vaikeinta, on aika helppo syödä se 2000 kilokaloria, jolloin ei tietenkään laihdu.
      Suosittelisin pitämään kirjaa syömisistä jonkin aikaa, että näet oikeasti ruoasta saamasi energian. Itsellänikin on ollut joitain yllätyksiä vaikka luulinkin tietäväni.

    • tyhmäkyselijä

      Ookei.. ehkä kroppa ei siis vielä ole tajunnut, että pitäisi laihtua. Laitoin eilen netissä olevaan kalorilaskuriin ruokiani ja kaloreita tuli vain juuri ja juuri päälle 1000. Toki vaikea arvioida tarkasti monta grammaa syö, mutta noin suunnilleen uskon, että "pieni annos" tai "keskikokoinen mandariini" on ihan tarpeeksi tarkka, että saa jotain arviota.
      Harmi, että pähkinät olisi juuri hyväksi ja en saa syödä niitä!

      Kiitos näistä vinkeistä! :)

    • 182ja99

      Ei tuosta painosta voi pudottaa.
      Miksi pitäisi laihtua?

      Itse laihduin 6 kg kun olin syömättä kolme päivää ja se jälkeen vihenneskeitolla viikon. Minulla olikin mistä laihtua. Ajattelin laihtua 90 kg saakka.

    • 34re34re

      Hei,

      Olen aivan samassa tilanteessa ja samoissa mitoissa. Kolme viikkoa aika tiukassa ruodussa ja kaloreita lasken tarkkaan. Paino ei vaan tahdo lähteä putoamaan. Laihdutin viime keväänä 5 kg ja ihan sama homma, ensimmäisinä viikkoina ei tapahtunut mitään, mutta sitten ne lähtivät tippumaan ihan mukavasti kunnes tuli stoppi. Pitää vaan taas jatkaa ja odotella ihmettä tapahtuvaksi. Ja ehkä pitää pari nutrauspäivää ja pari kohtuullista tankkauspäivää välissä.

      Tsemppiä sinne, kyllä ne siitä lähtevät sinnikkyydellä:)

    • takuuvarma1

      Moi...mitäs jos kokeilisitte liikuntaa
      Takuuvarma painonpudotus....roskaruoka pois ja sokeri.ei tarvitse kaloreita laskea eikä nutrailla..

      Kaupanpäälle sporttinen olo

    • aurinkoineeeeen

      hei:)
      Kannattaa jatkaa vaan sitkeästi, mutta lisää hieman enemmän liikuntaa ja jos et ulos jaksa lähteä niin lisää sitten hyötyliikuntaa:)
      itsekin pudotin painoa 10kiloa ruokavaliolla (noin 1000-1200kaloria päivässä) ja sillä että rupesin istumaan ryhdissä, siivoamaan suurieleisestiXD, heiluin hillittömästi musiikin tahdissa (silloin kun olin yksin) ja nauroin niin paljon kun pystyin:D
      tein pieniä asioita päivässä, mutta usein eli saatoin kahvia hakiessa kiertää keittiön ympäri tai roskia viedessä kävelin takaovelle ja vettä join 2litraa vähintään päivässä:)
      kyllä se paino siitä lähtee laskuun kun jaksat vaan vielä muutaman kuukauden ja usko pois 2kk päästä kiität itseäsi kun jaksoit vaikean kohdan yli:) itsellä oli paha jumi kanssa yhessä kohtaa ja jatkoin vain sitkeästi ja lopulta se paino lähti hitaaaaasti mutta varmasti:)
      tsemppiä sinne!

    • kylllähtee

      Kyllä se on hieno tunne kun on viimein sporttisessa ja terveessä kunnossa.
      Se vei kaksi vuotta 38 kg pois.alkoi hiipiä sokeritauti ja olihan tuo kolestroolikin 7 nurkilla.kunto oli 2 kerrosta rappusia ja tuntui taju lähtevän ja happi loppuvan.tämän kerron vain siksi että jokainen voi tehdä jos haluaa painonsa eteen jos minä siihen pystyin.ja miten ensin jätin makean pois.yhyy.kyllä.aloin kävelläiltaisin pienen lenkin.sitten jätin kovan rasvan.ja taas mentiin alaspäin.rupesin jo hölkkäilemään lenkillä.sitten lisäsin ruokavalioon kasvikset.hedelmät ja vedenjuonnin ja taas mentiin alaspäin.nyt olen osittain palannut silloin tällöin ihan peruskotiruokaan ja paino on pysynyt hallussa.siis lisäsin kuntosalijumppaa myös ja hiihdon talviaikaan vaikka olenkin edelleen umpisurkea hiihtäjä
      Ja edellinen tarkastus terkkarissa näytti jo kolestrooli y.m osalta todella hyvältä
      Eli kyllä painon saa haltuun jos todella haluaa.tsemppiä ja vähän hikeä siitä se lähtee
      T kylllähtee

    • Näillälähtee

      Karkkia syömällä lihoisit luultavasti kokoajan, muutaman kilon vuosivauhtia. Mitä liikuntaa harrastat? Aineenvaihdunnan boostaamiseen ehdottomasti parasta on raskas painoharjoittelu esimerkiksi kuntosalilla. Suosittelen myös kahvakuulaa, Kukka Laakson ja Varpu Tavin Maanantaisoturit- kirjassa on hyviä ohjelmia ja ohjeita.

    • Kaitse

      Kalorivajetta pitäisi tulla joka päivä kuitenkin esim se 400-500 kaloria, joten esim 1500 kaloria päivässä kun syöt, pitäisi alkaa paino tippua sopivan maltillisesti. Tuota alhaisemmalla kalorimäärällä ei kannata laihduttaa. kun syöt 1500 kaloria, paino tippuu aika hitaasti, korkeintaan puoli kiloa viikossa, joskus voi lähteä vähän enemmänkin jos esim innostut liikkumaan enemmän ja jos esim alat treenata itselle lihaksia, jotka tietysti kuluttaa enemmän energiaa ihan lepotilassakin. Puoli kiloa viikossa on kuitenkin sellainen tahti, että sillon ne tiputetut kilot herkemmin pysyy poissa! Ruokavalio kannattaa olla sellainen, että sitä pystyy noudattamaan sittenkin kun et enää "laihduta". Jos palaat takas sipsien pariin sitten kun paino on tippunut, niin kilot on tullu takas muutamassa kuukaudessa. Siksi salli mieluummin itselle muutama sipsi sillon tällöin kohtuudella kuin se riski että jossain vaiheessa sorrut ahmimaan "kiellettyjä herkkuja"! Tämän takia mitään ei kannata kieltää itseltä!
      Ruokapäiväkirja on ollut itselläni ehdoton, myös ruuan punnitseminen! Jos en näitä käytä, ei paino tipu, jotenkin vaan tulee arvioitua väärin kalorit.
      Katsoppa täällä on aika hyvä artikkeli tästä aiheesta: http://www.mynewsdesk.com/fi/tuomas-luukkonen/news/naein-paeaeset-eroon-jojo-laihdutuksesta-10-vinkkiae-149365

    • Rauhanen

      Miten on kilpirauhasesi laita, kärsitkö sen vajaatoiminnasta? Mikäli niin painonpudotus onkin hankalaa, jopa mahdotonta.

    • tietäväinen

      normaalipaino on pituus -100 -10%- Eli sinun kohdalla 60 - 10% = 54 kg.

      • tietäväinen

        Indeksi sulla 54-kiloisena olisi 21,1. Myös sen mukaan paino olisi silloin tasan normaalihaarukan keskellä. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse olla indeksin mukainen, vaan katsoa itse mikä on sopiva paino, että sen myös pystyy pitämään. Saat varautua kateellisten kauhisteluihin ja haukkumisiin riisitautiseksi, vaikka et olisi vielä lähelläkään keskinormaalia. Pitää olla vahva ja itsenäinen tavoitteessaan. Tämmöisiä tämä täti tällä kertaa.


      • kuivakesä
        tietäväinen kirjoitti:

        Indeksi sulla 54-kiloisena olisi 21,1. Myös sen mukaan paino olisi silloin tasan normaalihaarukan keskellä. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse olla indeksin mukainen, vaan katsoa itse mikä on sopiva paino, että sen myös pystyy pitämään. Saat varautua kateellisten kauhisteluihin ja haukkumisiin riisitautiseksi, vaikka et olisi vielä lähelläkään keskinormaalia. Pitää olla vahva ja itsenäinen tavoitteessaan. Tämmöisiä tämä täti tällä kertaa.

        Oma normaalipaino olis tällöin 63kg. Aika kitukuurilla saisin olla, että sinne pääsisin. Olisin myös aika kuiva, rasva% olis varmaan jotain 10, etenkin kun rasvaton paino tällä hetkellä on jotain 58kg inbody-mittauksen mukaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe