Sepeli rikkoo renkaita?

ketjuariittää

Mikä on kun pyörän takarengas on puhjennut jo kolme kertaa kaupunkiajossa tänä talvena? Voisiko hiekoitussepeli olla niin teräväreunaista, että rikkoo takarenkaan vai mistä vikaa alkaisi etsiä? Olen vaihtanut joka kerta uuden sisuskumin kun reikä on vaikuttanut sen verran suurelta.

44

3315

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4-14

      Mitä ulkorengasta käytät? Jotkin ulkorenkaat ovat paitsi heikkoja myös kuvioinniltaan alttiimpia kivien aiheuttamille rikkoontumisille.

      Nokian W106 / Suomi Tyres W106 ainakin kestää hyvin myös sepelin ja kuviointi hylkii kiviä ja sepeliä.

      Mutta kai olet tarkistanut niin ulkorenkaan sisäpuolen kuin vannenauhan alapuolen ettei siellä ole mitään ongelmia?

      • ketjuariittää

        Jotkut Schwalbe-merkkiset ne on, en muista mallia/numeroa. Olen tarkistanut ulkorenkaan sisäpinnan, enkä löytänyt mielestäni mitään epänormaalia.
        Ajan Tampereella, joten olisiko sitten tuota tunnelimursketta.
        Auttaisiko jonkunlainen pistosuojattu rengas?


      • kissansilmä

        Pistosuojattu rengas auttaa, mutta sensuuri iski kun laitoin viestin. Siispä tuskaile sitten vaan rikkoontuvien renkaiden kanssa, ei saa kertoa,mikä auttaa.


      • 3232323232

        Tule meille Tuusulanjärvelle ajelemaan.Ei sepeli vaivaa ja sopivan tasaista menoa


    • Ebelis

      Sepeli on kuin lasimurskaa. Se pitäis kieltää kevyenliikenteen väyliltä. Tavallinen hiekotushiekka riittää mainiosti siihen tarkotukseen. On esimerkki aivan läheltä, kun kuntaraja vaihtuu, niin sepeli muuttuu hiekaksi. En näe mitään syytä hiekotussepelin käytölle.

      • kissansilmä

        Hiekka on katoava luonnonvara. Yleensä kaikki ns. hiekkatiet ovat nykyään itse asiassa sepeliteitä. Sepeli on siis ihan arkipäiväistä kesälläkin. Vaan kovasti ihmettelen, miksi sepeli muuttuu kaupungissa ties miksi tappajasepeliksi.


      • Perusteluja
        kissansilmä kirjoitti:

        Hiekka on katoava luonnonvara. Yleensä kaikki ns. hiekkatiet ovat nykyään itse asiassa sepeliteitä. Sepeli on siis ihan arkipäiväistä kesälläkin. Vaan kovasti ihmettelen, miksi sepeli muuttuu kaupungissa ties miksi tappajasepeliksi.

        Väitätkö, että hiekkateille on levitetty murskattua sepeliä? Minkähän vuoksi? Ajoin kyllä viime kesänäkin sorateitä, mutta sellaisia tikarimaisia piikkejä ei näkynyt - oli vaan hiekkaa ja isompia kiviä seassa.


      • kissansilmä
        Perusteluja kirjoitti:

        Väitätkö, että hiekkateille on levitetty murskattua sepeliä? Minkähän vuoksi? Ajoin kyllä viime kesänäkin sorateitä, mutta sellaisia tikarimaisia piikkejä ei näkynyt - oli vaan hiekkaa ja isompia kiviä seassa.

        Murskattua sepeliä? Sepeli on murskattua kiviä tai kalliota.
        Etkö ymmärrä, hiekka kuuluu myös katoaviin luonnonvaroihin? Hiekkaa säästetään esim. rakentamiseen. Sen verran viisautta löytyy jopa Suomesta, että soraharjuja säästetään myös pohjavettä varten.
        Viime vuosia ei ole ollut paljoa varoja parantaa ns. sorateitä. Muutaman kerran sulana aikana tie karhutaan, jolloin vanha sepeli nousee pintaan. Käytössä sepeli kuluu, niin ettei näy teräviä piikkejä.
        Kaupungissa näin melko pyöreää sepeliä pyörätiellä, ei ollut tikarisepeliä. (Taitaa itse palstan seriffi potea sepelimaniaa.)


      • hidason
        Perusteluja kirjoitti:

        Väitätkö, että hiekkateille on levitetty murskattua sepeliä? Minkähän vuoksi? Ajoin kyllä viime kesänäkin sorateitä, mutta sellaisia tikarimaisia piikkejä ei näkynyt - oli vaan hiekkaa ja isompia kiviä seassa.

        Hiekkateitä on kaupungissa kevyen liikenteen väylinäkin ja talvella niitä sitten hiekotetaan sepelillä.


      • Anonyymi
        kissansilmä kirjoitti:

        Hiekka on katoava luonnonvara. Yleensä kaikki ns. hiekkatiet ovat nykyään itse asiassa sepeliteitä. Sepeli on siis ihan arkipäiväistä kesälläkin. Vaan kovasti ihmettelen, miksi sepeli muuttuu kaupungissa ties miksi tappajasepeliksi.

        NO siksi koska se on asfaltin päällä .Siis kova alusta.Ei pitäisi olla vaikea ymmärtää.


    • voisko_olla

      Ainakin Tampereella kun louhitaan rahtaväylän tunnelia, niin hiekoitussepeli tulee kuulemma tunnelityömaalta ja se on käytännössä lähes kuin lasimurskaa renkaille.

    • eiusein

      ei usein

    • EiPuhutaPäästä

      Tutki missä se reikä on. Olisiko mahdollista, että pinnasi ovat löysällä ja jokin pinnan pää pääsee pistämään sisuriin kierteiden korkattua nupista?

    • Sepeli menee aina joskus myös pistosuojauksesta lävitse. Testailin taannoin pistosuojanauhoja, jotka asennetaan sisä- ja ulkorenkaan väliin. Niistä ei kylllä mene sepeli läpi.
      Video pistosuojanauhojen asentamisesta: https://youtu.be/BisEvbpXTLQ
      Video käyttökokemuksista 1000 km jälkeen: https://youtu.be/IR70j_S0IIg

      • hidason

        Nythän sinulla on se uusi video umpikumirenkaista.


      • Velogi

    • määjatapparanmies

      vaan swalbe marathon plussasta ei mene tappaja sepeli eikä pullon sirut läpi ..testattu on ...ja nyt alkaa olla liki 30.000 km ilman rengasrikkoa ..toki välissä olen kerran uusinut renkaat mutta tyyppiä en vaihda vaikka renkaat ei ajoominaisuuksilta parhaimmistoa olekaan

      • hidason

        Siinä renkaassa ei ole vaan minkäänlaista nappulamaista kuviointia, joten liukkaalla huono.


      • narskis
        hidason kirjoitti:

        Siinä renkaassa ei ole vaan minkäänlaista nappulamaista kuviointia, joten liukkaalla huono.

        Liukkaita kelejä varten ovat nastarenkaat.


    • PyörälläAjava

      Eipä se pistosuojattu ulkorengaskaan paljon auta, niin vain oli rengas tyhjä, kun piti lähteä liikkeelle.
      Vanhalla maastopyörällä olen nyt ajanut, ja siinä on senverran karkeakuvioiset renkaat, ette sepeli pure.
      Viime kesänä laitoin hybridin, mutta ei sillä arvaa lähteä liikkeelle, ennenkuin pyörätiet on putsattu hiekoitus sorasta.
      On senverran sileäkuvioiset renkaat, että varmana on renkaat puhki pyöräreissun jälkeen.
      Ajattelin, että vaihtaisi sen uudempaan maastopyörään, jolla tulee ajeltua vuoden ympäri, kun hybridillä tulee ajeltua vaan kesällä.

    • 37män

      Minä ajelen joka säässä ympäri vuoden. Minun pyöristäni si sepeli ole koskaan rikkonut sisäkumia.
      Tärkeää on ajassa katsoa eteensä ja valita sellainen ajolinja, ettei aja terävien kivensirujen yli. Ne pyöreiksi kuluneet sepelinmurut eivät ole niin vaarallisia.
      Pimeällä pitää tietysti olla kunnon valot, jotta ne terävät sepeli erottaa niistä vaarattomista.
      Tietysti renkaiden ilmanpaineet täytyy tarkastaa riittävän usein, ettei likistä kumia vanteen ja jonkin jyrkän esteen, esimerkiksi kvl-jatkeen reunan väliin. Sellainen likistys rikkoo huolimattoman pyöräilijän pyörän sisäkumin aika varmasti.
      Tietysti, jos kumit ovat alkuperäiset ja vaikka jopa parikymmentä vuotta vanhat, niin ne ovat jo aika hauraat ja alttiit vaurioille.
      Kannattaisi ehkä ostaa jo uudet kunnolliset.

    • kukamitähähh

      ei sillä ole väliä pistosuojatussa renkaassa onko sulla rengas täpösen täysi vai tyhjähkö..eikä ole väliä onko pinnassa kuviota vai ei ole ....vaan teho perustuu esim marathon plussassa siihen kulutus pinnan alla olevaan siniseen kudokseen...siitä ei mene kyllä läpi lasit eikä sepelit...on se niin kovaa kevlaria ilmeisesti. mutta tosiaan sateella noi ei ole hyväy vaan pirun liukkaat .vaan onhan se mukavaa kun voi ajella rauhassa kun tietää ettei rengas rikkoja ole tiedossa kun joskus renkaan kulumisen seurauksena

    • poistuosepeli

      Eikö tätä sepelia saada pois, pitäisi kieltää kokonaan kun puhkoo autojenkin renkaat.

      • Svensson

        Höpö höpö. Hanki paremmat renkaat tai putsaa joka reissun jälkeen uriin tarttuneet hiekanjyväset.


      • poistuosepeli
        Svensson kirjoitti:

        Höpö höpö. Hanki paremmat renkaat tai putsaa joka reissun jälkeen uriin tarttuneet hiekanjyväset.

        Jo vuosia sitten on Kalevankin sivuilla ihmiset sanoneet että puhkoo myös heillä renkaat, minun renkaani on hyvät ja kahdesta autosta on mennyt nyt vuoden sisään.
        Tuo sepeli tulisi kieltää lailla tai jokaisesta puhjenneesta renkaasta korvaus.

        Kuinka voit edes kannattaa tuollaista, puhkoppa omat renkaasi tuolla sepelillä ja tule sitten sanomaan onko sepeli hyvä asia.


      • Svensson

        "minun renkaani on hyvät ja kahdesta autosta on mennyt nyt vuoden sisään"

        Nythän jo vitsin murjaisit.


      • Anonyymi

        Ei näköjään saa.Sora on liian kallista.


      • Anonyymi
        Svensson kirjoitti:

        Höpö höpö. Hanki paremmat renkaat tai putsaa joka reissun jälkeen uriin tarttuneet hiekanjyväset.

        Svensson.Käytössä pp continental 40€ kpl renkaat .Putsaa ite uras hiekanjyvistä.Hiekkaa kaivataan ei sepeliä.


      • Anonyymi
        poistuosepeli kirjoitti:

        Jo vuosia sitten on Kalevankin sivuilla ihmiset sanoneet että puhkoo myös heillä renkaat, minun renkaani on hyvät ja kahdesta autosta on mennyt nyt vuoden sisään.
        Tuo sepeli tulisi kieltää lailla tai jokaisesta puhjenneesta renkaasta korvaus.

        Kuinka voit edes kannattaa tuollaista, puhkoppa omat renkaasi tuolla sepelillä ja tule sitten sanomaan onko sepeli hyvä asia.

        Miksi mulla kestää renkaat? Pyöräilen tuhansia km vuodessa, eikä edes joka vuosi ole rengasrikkoa. En edes muista, milloin viimeksi on rengas tyhjentynyt tien päällä tai maastossa. Ehkä painoni 70kg vaikuttaa asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi mulla kestää renkaat? Pyöräilen tuhansia km vuodessa, eikä edes joka vuosi ole rengasrikkoa. En edes muista, milloin viimeksi on rengas tyhjentynyt tien päällä tai maastossa. Ehkä painoni 70kg vaikuttaa asiaan.

        Riippuu missä asuu. Jossain on käytössä tappajasepeli, toisissa paikoissa taas tavallisempi pyöreämpi kiviaines millä ei renkaisiin juuri ole vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu missä asuu. Jossain on käytössä tappajasepeli, toisissa paikoissa taas tavallisempi pyöreämpi kiviaines millä ei renkaisiin juuri ole vaikutusta.

        Jep. Noin se menee. Jossain käytetään luonnon hiekkaa. Se on ruskeaa. Se ei puhko mitään renkaita.

        Monesti käytetään kalliosta murskattua sepeliä hiekottamiseen. Jotkut noista sepeleistä on sellaista tappajasepeliä. Terävää ja piikikästä. Toiset kiviainekset murskautuu mukavan pyöreäksi rakeeksi joka ei puhko renkaita.


    • röhrööh

      Täällä metsätielle on laitettu kiuaskiviä. Toisinaan pyöräilen tietä pitkin. Meno on aika rouheaa, mutta renkaat ovat pysyneet kunnossa.

    • Anonyymi

      Kaikkinainen hiekoittaminen ja suolaus olisi välittömästi kiellettävä koko maassa. Nytkin jo kevyen liikenteen väylillä on monen sentin hiekkakerros asfaltin päällä. Aivan kahelia touhua. Keväällä sitten hiekkapöly pimentää auringonkin. Kansa köhii ja keuhkotaudit leviää. Jos haluaa liikkua liukkaalla ulkona, hankkikoon hän nastarenkaat tai nastat kenkien pohjiin.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Hiekoitus ja suolaus on ihan hullun hommaa. Kaupunkilaiset muutenkin kuolee vanhuuteen keuhkot mustina..


    • Anonyymi

      Ennen puhuttiin tappajasepelistä, nykyisin tappajasuolauksesta. Paras olisi siirtyä takaisn 1960-luvulle, jolloin kadut vain aurattiin ja mutkat hiekotettiin. Hiekka tosin on uusiutumaton luonnonvara, jonka saatavuus on nykyisin huono.

    • Anonyymi

      Kaksi kertaa paukahtanu rengas nyt ja kun laittaa korvan ulkorenkaan päälle niin suhisee siitä ilma läpi kun täytin renkaan. Sepeli mennyt kuviosta läpi.

      Ei mitään järkeä vaihdella sisärengasta jatkuvasti. Mikä olisi hyvä karkea maastorengas talveksi mikä pitää rengasrikot loitolla? 26 x 2,25 koko tms. Schwalben 365 kitkarengas irtoaa Saksasta 20€, mutta kun tarttisi nopeasti renkaan pk-seudulta.

      • Anonyymi

        Saksasta tilaukset tulevat yleensä viikossa. Rengas näyttää aika hyvältä. Päälirenkaan voi paikata tilapäisesti gorilla ym. vahvalla teipillä. Melko kestävän pakkauksen voi tehdä ohuista paikkarasian paikan pikku siivuista, jotka tungetaan yhdessä vulkanisointiaineen kanssa reikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksasta tilaukset tulevat yleensä viikossa. Rengas näyttää aika hyvältä. Päälirenkaan voi paikata tilapäisesti gorilla ym. vahvalla teipillä. Melko kestävän pakkauksen voi tehdä ohuista paikkarasian paikan pikku siivuista, jotka tungetaan yhdessä vulkanisointiaineen kanssa reikään.

        tämä on ihan hyvä. https://www.velo-oxygen.fi/weldtite-sureride-pistosuojanauha-pari.html


      • Anonyymi

        Nokia w240 on kestävä rengas.

        Kumi on sellasta että sepeli ei jää renkaaseen kiinni eikä siten mene läpi.


    • Anonyymi

      Rhinodillos pistosuojanauha on kanssa hyvä se on vaan millin paksu , niin minä en leikannut edes pituudesta pois ylimääräistä . Enkä ole huomannut siellä sepelin keskellä ajaessani , että rengas olisi epäkeskeinen.

      • Anonyymi

        Jatkoskohta on varmaan kriittisin , laittaisin teipin. Apteekin kangashefta vois olla sopiva.


    • Anonyymi

      Tähän asti ei omat renkaani ole vielä sepelin vuoksi koskaan rikkoutuneet (koputetaan puuta). Mikä mahtaa olla syy että joillakin rikkoontuvat? Liian suuret paineet renkaissa?

      • Anonyymi

        Sama tilanne täällä. Ei koskaan. Ajoin joulukuussa 175 km ja nyt tammikuussa olen ajanut yli 200 kilometriä ja lisää tulee. Alueena Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa. Kehäteiden pyöräteiltä pääosa matkasta.

        Onko joku rengastyyppi herkempi? Minulla on pistosuojatut renkaat, jotka ovat aika paksut, leveys 37, kuviosta 2-3 milliä ehkä jäljellä ennen kuin niistä tulee sliksit.
        Aion vaihtaa nastarenkaat alle, jos tännekin tulee pysyvää lunta ja jäätä. Ostin ne jo marraskuussa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama tilanne täällä. Ei koskaan. Ajoin joulukuussa 175 km ja nyt tammikuussa olen ajanut yli 200 kilometriä ja lisää tulee. Alueena Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa. Kehäteiden pyöräteiltä pääosa matkasta.

        Onko joku rengastyyppi herkempi? Minulla on pistosuojatut renkaat, jotka ovat aika paksut, leveys 37, kuviosta 2-3 milliä ehkä jäljellä ennen kuin niistä tulee sliksit.
        Aion vaihtaa nastarenkaat alle, jos tännekin tulee pysyvää lunta ja jäätä. Ostin ne jo marraskuussa...

        Eivät schwalben marathon plussat hevin puhkeakkaan, kilometrejä tänä vuonna jo n.400km. Viime syksynä ja monena muunakin syksynä ja keväänä samoilla renkailla hangattu pk seutua tuhansia kilometrejä.
        Nastat on muuten kakkos fillarissa jo valmiiksi laitettuna, ollut jo tosin pari vuotta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe