Henkinen jaksaminen vaikeassa perheessä

wert234

Hei
Olen 17 vuotias lukiolainen ja asun äitini ja isäni kanssa. Minulla on suuria ongelmia henkisen jaksamiseni kanssa tässä perheessä. Isäni on pitkäaikaistyötön, aika alkoholisoitunut ja omaa hyvin naristisen luonteenpiirteen. Äitini käy töissä ja hän on koittanut pitää kaikkea epätoivoisesti koossa.
Suurimmat ongelmat liittyät hunoon isä suhteeseeni. Lapsesta saakka olen pelännyt häntä fyysisen kasvatustapansa takia. Koko elämäni aikana hän on tehnyt huonoja päätöksiä, jotka ovat vaikuttaneet kaikkiin häntä lähellä oleviin ihmisiin, kuten myös minuun. Kaikki asiat mistä olen välittänyt, on hän vienyt ympäriltäni. En pysty katsomaan isääni silmiin ja pyrin olemaan hiljainen ja alistuivainen hänen tahtoonsa, etten saisi kohtauksia aikaan. Aina kun hän korottaa ääntään, minulle iskee kauhea ahdistus ja alan itkemään, enkä saa hallittua sitä mitenkään. Minulla ei siis ole minkäänlaista luottamusta isääni.
Äitini on minulle hyvin tärkeä ja pystyn puhumaan hänelle ongelmistani ja mieltä askarruttavista asioistani. Hän on parhaansa mukaan yrittänyt tehdä elämästäni hyvää ja ihanaa. Mutta äidilläni on tapana luvata minulle asioita, kuten, että hän voisi viedä minut viikonloppuna opiskelemaan koululle (asumme kaukana maaseudulla), mutta hän yleensä rikkoo lupauksensa esim. vain lähteäkseen ystäviensä kanssa baariin. Silloin jään kännisen isäni kanssa kotiin kahdestaan, mikä pelottaa minua. Yleensä lukkiuidun huoneeseeni ja koitan pitää matalaa profiilia. En välillä ymmärrä miksi hän jättää minut isäni kanssa kotiin, koska hän kuitenkin tietää että minulla on vaikeaa pärjätä hänen kanssaan.
Ystäväni eivät tiedä mitään tästä puolesta perhettäni. En ole ikinä pystyn kertomaan heille, koska en halua että he säälisivät minua tai ajattelisivat että olisin erilainen. En halua menettää heitä.
Pitkät opiskelupäivät vievät minulta paljon jaksamista, ja kotona odottaa aina uudet henkistä jaksamista koettelevat asiat. En ole käynyt koulupsykologin puheilla, koska en halua aiheuttaa enempää ongelmia äidilleni. Välillä vain tuntuu, että tulen hulluksi kotona ja ettei minulla ole ketään kehen luottaa, ja tuntuu että olen yksin maailmassa.
Mitä tapahtuisi, jos kertoisin huolistani koulupsykologille?kavereille? Joskus tuntuu että haluan apua, mutta auttaako se tilannettani yhtään? Kiitos jos sinulla olisi antaa neuvoja.

1

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syystäkin olet henkisesti väsynyt, sillä olet sietänyt yksin paljon turvattomuutta ja välinpitämättömyyttä. Pelkäätkö sitten jotain pahaa tapahtuvan, jos kerrot koulupsykologille? He ovat siellä sitä varten, että heille voi avautua olostaan vaikka juurikin perhesyistä. Ajattele nyt omaa hyvinvointiasi! Psykologin olemassaolo on hieno mahdollisuus, eikä se ole keneltäkään toiselta pois, jos kerrot.

Ei kavereillasikaan ole varmaan mitään myyttien "täydellistä perhettä". En usko, että menettäisit heitä mitenkään - toisinaan vaikeista asioista kertominen päinvastoin lähentää suhdetta ystäviin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      272
      2410
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      299
      1299
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1201
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1201
    5. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1155
    6. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      81
      1096
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      962
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      897
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      22
      860
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      767
    Aihe