Henkinen jaksaminen vaikeassa perheessä

wert234

Hei
Olen 17 vuotias lukiolainen ja asun äitini ja isäni kanssa. Minulla on suuria ongelmia henkisen jaksamiseni kanssa tässä perheessä. Isäni on pitkäaikaistyötön, aika alkoholisoitunut ja omaa hyvin naristisen luonteenpiirteen. Äitini käy töissä ja hän on koittanut pitää kaikkea epätoivoisesti koossa.
Suurimmat ongelmat liittyät hunoon isä suhteeseeni. Lapsesta saakka olen pelännyt häntä fyysisen kasvatustapansa takia. Koko elämäni aikana hän on tehnyt huonoja päätöksiä, jotka ovat vaikuttaneet kaikkiin häntä lähellä oleviin ihmisiin, kuten myös minuun. Kaikki asiat mistä olen välittänyt, on hän vienyt ympäriltäni. En pysty katsomaan isääni silmiin ja pyrin olemaan hiljainen ja alistuivainen hänen tahtoonsa, etten saisi kohtauksia aikaan. Aina kun hän korottaa ääntään, minulle iskee kauhea ahdistus ja alan itkemään, enkä saa hallittua sitä mitenkään. Minulla ei siis ole minkäänlaista luottamusta isääni.
Äitini on minulle hyvin tärkeä ja pystyn puhumaan hänelle ongelmistani ja mieltä askarruttavista asioistani. Hän on parhaansa mukaan yrittänyt tehdä elämästäni hyvää ja ihanaa. Mutta äidilläni on tapana luvata minulle asioita, kuten, että hän voisi viedä minut viikonloppuna opiskelemaan koululle (asumme kaukana maaseudulla), mutta hän yleensä rikkoo lupauksensa esim. vain lähteäkseen ystäviensä kanssa baariin. Silloin jään kännisen isäni kanssa kotiin kahdestaan, mikä pelottaa minua. Yleensä lukkiuidun huoneeseeni ja koitan pitää matalaa profiilia. En välillä ymmärrä miksi hän jättää minut isäni kanssa kotiin, koska hän kuitenkin tietää että minulla on vaikeaa pärjätä hänen kanssaan.
Ystäväni eivät tiedä mitään tästä puolesta perhettäni. En ole ikinä pystyn kertomaan heille, koska en halua että he säälisivät minua tai ajattelisivat että olisin erilainen. En halua menettää heitä.
Pitkät opiskelupäivät vievät minulta paljon jaksamista, ja kotona odottaa aina uudet henkistä jaksamista koettelevat asiat. En ole käynyt koulupsykologin puheilla, koska en halua aiheuttaa enempää ongelmia äidilleni. Välillä vain tuntuu, että tulen hulluksi kotona ja ettei minulla ole ketään kehen luottaa, ja tuntuu että olen yksin maailmassa.
Mitä tapahtuisi, jos kertoisin huolistani koulupsykologille?kavereille? Joskus tuntuu että haluan apua, mutta auttaako se tilannettani yhtään? Kiitos jos sinulla olisi antaa neuvoja.

1

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syystäkin olet henkisesti väsynyt, sillä olet sietänyt yksin paljon turvattomuutta ja välinpitämättömyyttä. Pelkäätkö sitten jotain pahaa tapahtuvan, jos kerrot koulupsykologille? He ovat siellä sitä varten, että heille voi avautua olostaan vaikka juurikin perhesyistä. Ajattele nyt omaa hyvinvointiasi! Psykologin olemassaolo on hieno mahdollisuus, eikä se ole keneltäkään toiselta pois, jos kerrot.

      Ei kavereillasikaan ole varmaan mitään myyttien "täydellistä perhettä". En usko, että menettäisit heitä mitenkään - toisinaan vaikeista asioista kertominen päinvastoin lähentää suhdetta ystäviin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1541
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1245
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      176
      979
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      978
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      974
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      824
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe