Hei
Olen 17 vuotias lukiolainen ja asun äitini ja isäni kanssa. Minulla on suuria ongelmia henkisen jaksamiseni kanssa tässä perheessä. Isäni on pitkäaikaistyötön, aika alkoholisoitunut ja omaa hyvin naristisen luonteenpiirteen. Äitini käy töissä ja hän on koittanut pitää kaikkea epätoivoisesti koossa.
Suurimmat ongelmat liittyät hunoon isä suhteeseeni. Lapsesta saakka olen pelännyt häntä fyysisen kasvatustapansa takia. Koko elämäni aikana hän on tehnyt huonoja päätöksiä, jotka ovat vaikuttaneet kaikkiin häntä lähellä oleviin ihmisiin, kuten myös minuun. Kaikki asiat mistä olen välittänyt, on hän vienyt ympäriltäni. En pysty katsomaan isääni silmiin ja pyrin olemaan hiljainen ja alistuivainen hänen tahtoonsa, etten saisi kohtauksia aikaan. Aina kun hän korottaa ääntään, minulle iskee kauhea ahdistus ja alan itkemään, enkä saa hallittua sitä mitenkään. Minulla ei siis ole minkäänlaista luottamusta isääni.
Äitini on minulle hyvin tärkeä ja pystyn puhumaan hänelle ongelmistani ja mieltä askarruttavista asioistani. Hän on parhaansa mukaan yrittänyt tehdä elämästäni hyvää ja ihanaa. Mutta äidilläni on tapana luvata minulle asioita, kuten, että hän voisi viedä minut viikonloppuna opiskelemaan koululle (asumme kaukana maaseudulla), mutta hän yleensä rikkoo lupauksensa esim. vain lähteäkseen ystäviensä kanssa baariin. Silloin jään kännisen isäni kanssa kotiin kahdestaan, mikä pelottaa minua. Yleensä lukkiuidun huoneeseeni ja koitan pitää matalaa profiilia. En välillä ymmärrä miksi hän jättää minut isäni kanssa kotiin, koska hän kuitenkin tietää että minulla on vaikeaa pärjätä hänen kanssaan.
Ystäväni eivät tiedä mitään tästä puolesta perhettäni. En ole ikinä pystyn kertomaan heille, koska en halua että he säälisivät minua tai ajattelisivat että olisin erilainen. En halua menettää heitä.
Pitkät opiskelupäivät vievät minulta paljon jaksamista, ja kotona odottaa aina uudet henkistä jaksamista koettelevat asiat. En ole käynyt koulupsykologin puheilla, koska en halua aiheuttaa enempää ongelmia äidilleni. Välillä vain tuntuu, että tulen hulluksi kotona ja ettei minulla ole ketään kehen luottaa, ja tuntuu että olen yksin maailmassa.
Mitä tapahtuisi, jos kertoisin huolistani koulupsykologille?kavereille? Joskus tuntuu että haluan apua, mutta auttaako se tilannettani yhtään? Kiitos jos sinulla olisi antaa neuvoja.
Henkinen jaksaminen vaikeassa perheessä
1
80
Vastaukset
Syystäkin olet henkisesti väsynyt, sillä olet sietänyt yksin paljon turvattomuutta ja välinpitämättömyyttä. Pelkäätkö sitten jotain pahaa tapahtuvan, jos kerrot koulupsykologille? He ovat siellä sitä varten, että heille voi avautua olostaan vaikka juurikin perhesyistä. Ajattele nyt omaa hyvinvointiasi! Psykologin olemassaolo on hieno mahdollisuus, eikä se ole keneltäkään toiselta pois, jos kerrot.
Ei kavereillasikaan ole varmaan mitään myyttien "täydellistä perhettä". En usko, että menettäisit heitä mitenkään - toisinaan vaikeista asioista kertominen päinvastoin lähentää suhdetta ystäviin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113445MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768