moi, oon just alottamassa laitesukeltamista keväällä, joten mietinpähän vaan kun sukellus on aina kiinnostanut, että mitä vauhtia sitä pitää tulla ylöspäin uidessa ettei saa sukeltajantautia?en tiiä oliko kauheen selkee kysymys, mut jos tajusitte haluun selkeitä vastauksia ...:D
Vastaukset 5
- Kurssilla_opetetaan
Kurssilla kyllä kerrotaan maksimi nousunopeudet ja muut tärkeät asiat. Nousunopeus ei ole tärkein asia sukeltajantaudin osalta vaan syvyys ja siellä vietetty aika ratkaisevat enemmän, maksimiaika eri syvyyksillä selviää sukellustaulukosta joiden käyttöä harjoitellaan kursseilla.
Maksiminousunopeus on 10 metriä/minuutti eli hyvänä nyrkkisääntönä "älä nouse nopeammin kuin uloshengitysilman pienimmät kuplat nousevat".- kurssille_vaan
On toi nousu nopeus myös yhtä tärkeää kuin typpikertymä tietyssä syvyydessä! Jos nouset liian nopeasti ylös, niin typpi ei kerkeä poistumaan verenkierrostasi. Mutta juurikin peruskurssilla sinulle opetetaan nämä asiat. Sukeltajantautia on vaikea saada alle 18 metrin sukelluksilla, mutta ei se ole kuitenkaan poissuljettua.
- Kurssilla_opetetaan
"Jos nouset liian nopeasti ylös, niin typpi ei kerkeä poistumaan verenkierrostasi. "
Millään edes suunnilleen järkevällä nousunopeudella typpi ei ehdi poistumaan elimistöstä sen nousun aikana vaan syvyys ja aika on sovitettava niin että pysytään suoranousurajoissa, jos ei pysytä suoranousurajoissa niin silloin ei hidas nousu auta vaan on tehtävä dekompressioPYSÄHDYKSET ja ne ovat helposti pitkiä pysähdysaikoja. Sukeltajantaudin saa helposti myös alle 18 metrin sukelluksilla ylittämällä suoranousurajan. Ei se suoranousuraja ole 18 metrissä kuin 56 minuuttia, 16 metrissä 72 minuuttia. 12 metrissä alkaa jo vaara olla vähäinen kun suoranousuraja on 147 minuuttia, harvalla on niin isot pullot että tuon ylittää (ellei satu olemaan rebreather käytössä mutta niitä harvoilla on varsinkaan harrastuksen alkuvaiheessa). - JormaGustafsson
Lisäksi toinen sukellus edellisen jälkeen , ylipaino jne lisää sukeltajan taudin riskiä. Kursseilla niistä kyllä kerrotaan. Nykyaikaiset sukellustietokoneet myös informoivat lähes kaikesta jos sellaisen hommaa ja myös osaa sitä käyttää. Niihin myös taulukot sis. Rakennettu.
Itsellä liian nopeat nousut ja laskut aiheuttaneet lähinnä huimausta jonka uskoisin aiheutuneen korvien eriaikaisesta paineentasauksesta.. - Kurssilla_opetetaan
Noita uusintasukelluksia ajatellen, tableteille löytyy useita sovelluksia joilla sukellusten suunnittelu on helppoa (paljon näppärämpää kun taulukoilla) kun voi kokeilla erilaisia sukellus/pinta-aikayhdistelmiä nopeasti. Ainakin tuo itse käyttämäni näyttää jopa antavan ihan paikkansapitäviä tietoja vaikka noihin ei kannata liikaa luottaa eli itse sukellus aina joko sukellustietokoneella tai varmistaa suunnitelman taulukosta ennen sukellusta. https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.codespace.divemax.air.free ja tuosta taitaa löytyä iPad versiokin. Noita on paljon muitakin mutta kokeilemistani tuo oli näppärin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa
Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t1461425Paljonko on etäisyytesi kiinnostavaan naiseen km?
Kaipailen tärkeää miestä ja pohdin hänen ajatuksiaan... ❤️991164Kuuleppas
ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää2551023On meillä harvinaisen törkeä valtuuston puheenjohtaja
Ja tyhmä! Kannattaisi googlettaa "julkisuuslaki" ja nojata siihen vasta sitten. Samalla voisi googlettaa muiden kuntien75827Olet mieleni päällä edelleen, J
En voi sille mitään. Ja olen yrittänyt voida, monen monta kertaa. Miten jäinkin näin kiinni sinuun... 😞40826- 55787
- 66707
- 47685
- 43661
Oletko miettinyt
Mikä minusta tekee sinulle niin erityisen? Onko se samanlaiset lapsuusmaisemat? Työpaikan liian pitkät katseet? Selvittä36645Mulla ei ole Suomessa enää mitään
4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.164640Provider miehistä..
Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah199618Mikko Leppilampi loi TTK:ssa ankaran tavan - Jatkaako Veronica Verho haastavaa perinnettä?
Suorien lähetysten juontaminen vaatii rautaista ammattitaitoa ja kovaa työtä. Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa on näh30597Miksi älyllinen ponnistelu ei ole kaikille ihanaa?
Auttakaa minua, en ymmärrä. 🥵 Miten on mahdollista, että joku ei pidä pähkäilystä ja älyllisestä ponnistelusta? Minus104555- 201544
- 106518
Sinulle nainen
En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen59513- 35501
Oulaisten kaupunki/ Honkamajan kuntolenkit
Mikä ihme riivaa Oulaisten kaupunkia,kun honkamajan kuntopolut jääneet koko kesältä heinät ja pajut niittämättä? Kenelle18492Miten tehdään Todellavaikeeta hulluksi?
Tässä on nainen, jolla on korkea vaatimustaso! Todellavaikeeta voisi lukea tämän ja kiehua kateudessaan. 🤭 "[Etunimi91468