Laitesukellus

sukellus

moi, oon just alottamassa laitesukeltamista keväällä, joten mietinpähän vaan kun sukellus on aina kiinnostanut, että mitä vauhtia sitä pitää tulla ylöspäin uidessa ettei saa sukeltajantautia?en tiiä oliko kauheen selkee kysymys, mut jos tajusitte haluun selkeitä vastauksia ...:D

5

799

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurssilla_opetetaan

Kurssilla kyllä kerrotaan maksimi nousunopeudet ja muut tärkeät asiat. Nousunopeus ei ole tärkein asia sukeltajantaudin osalta vaan syvyys ja siellä vietetty aika ratkaisevat enemmän, maksimiaika eri syvyyksillä selviää sukellustaulukosta joiden käyttöä harjoitellaan kursseilla.

Maksiminousunopeus on 10 metriä/minuutti eli hyvänä nyrkkisääntönä "älä nouse nopeammin kuin uloshengitysilman pienimmät kuplat nousevat".

• kurssille_vaan

On toi nousu nopeus myös yhtä tärkeää kuin typpikertymä tietyssä syvyydessä! Jos nouset liian nopeasti ylös, niin typpi ei kerkeä poistumaan verenkierrostasi. Mutta juurikin peruskurssilla sinulle opetetaan nämä asiat. Sukeltajantautia on vaikea saada alle 18 metrin sukelluksilla, mutta ei se ole kuitenkaan poissuljettua.

• Kurssilla_opetetaan

"Jos nouset liian nopeasti ylös, niin typpi ei kerkeä poistumaan verenkierrostasi. "

Millään edes suunnilleen järkevällä nousunopeudella typpi ei ehdi poistumaan elimistöstä sen nousun aikana vaan syvyys ja aika on sovitettava niin että pysytään suoranousurajoissa, jos ei pysytä suoranousurajoissa niin silloin ei hidas nousu auta vaan on tehtävä dekompressioPYSÄHDYKSET ja ne ovat helposti pitkiä pysähdysaikoja. Sukeltajantaudin saa helposti myös alle 18 metrin sukelluksilla ylittämällä suoranousurajan. Ei se suoranousuraja ole 18 metrissä kuin 56 minuuttia, 16 metrissä 72 minuuttia. 12 metrissä alkaa jo vaara olla vähäinen kun suoranousuraja on 147 minuuttia, harvalla on niin isot pullot että tuon ylittää (ellei satu olemaan rebreather käytössä mutta niitä harvoilla on varsinkaan harrastuksen alkuvaiheessa).

• JormaGustafsson

Lisäksi toinen sukellus edellisen jälkeen , ylipaino jne lisää sukeltajan taudin riskiä. Kursseilla niistä kyllä kerrotaan. Nykyaikaiset sukellustietokoneet myös informoivat lähes kaikesta jos sellaisen hommaa ja myös osaa sitä käyttää. Niihin myös taulukot sis. Rakennettu.
        Itsellä liian nopeat nousut ja laskut aiheuttaneet lähinnä huimausta jonka uskoisin aiheutuneen korvien eriaikaisesta paineentasauksesta..

• Kurssilla_opetetaan

Noita uusintasukelluksia ajatellen, tableteille löytyy useita sovelluksia joilla sukellusten suunnittelu on helppoa (paljon näppärämpää kun taulukoilla) kun voi kokeilla erilaisia sukellus/pinta-aikayhdistelmiä nopeasti. Ainakin tuo itse käyttämäni näyttää jopa antavan ihan paikkansapitäviä tietoja vaikka noihin ei kannata liikaa luottaa eli itse sukellus aina joko sukellustietokoneella tai varmistaa suunnitelman taulukosta ennen sukellusta. https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.codespace.divemax.air.free ja tuosta taitaa löytyä iPad versiokin. Noita on paljon muitakin mutta kokeilemistani tuo oli näppärin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinkahan monen

Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran
      Ikävä
      99
      959
    2. Mies, kumman ottaisit mieluummin

176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?
      Sinkut
      158
      912
    3. Kauan mökötetään toisillemme?

Loppuelämäkö? Vai oisko jo pussailutreffit?
      Ikävä
      64
      740
    4. Pettymys TTK-parketilla! Anna Hanski tippui - Sami-opelta erikoinen heitto: "Nyt sä pääset..."

Toisena parina Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta tippuivat Anna Hanski ja Sami Helenius. Pettymys oli käsinkosketeltava y
      Tanssii tähtien kanssa
      26
      692
    5. Anteeksi mies

En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.
      Ikävä
      47
      684
    6. Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi

Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.
      Ikävä
      46
      654
    7. Eikö olisi mukavaa

Jakaa arki yhdessä mies. Tämmöisin aatoksin.
      Ikävä
      50
      638
    8. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      39
      580
    9. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      577
    10. Poliisi etsii kadonnutta henkilöä Lapualla

Henkilö on kadonnut 18-19.9.2026 välisenä yönä. Henkilö on hoikka,n 185 cm pitkä. Kadonneella on ollut katoamishetkellä
      Lapua
      32
      572
    11. Oot komea

etkä näytä vanhenevan. Mieskarkki. Mä en yritä mitään, mä oon sulle liian vanha. Olis kuitenkin kiva tutustua suhun. n
      Ikävä
      20
      543
    12. Laittaisit viestin suoraan!!

Haluaisin...
      Ikävä
      31
      541
    13. Venäjä häviämässä 30 vuoden sodan

Ukraina vapautti kolme aluetta, operaatio Vivaldi laajenee
      Maailman menoa
      472
      539
    14. Jonkun mussukka ajanu rallia

S- Marketilla. Vautsi vau.
      Hyrynsalmi
      6
      506
    15. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      43
      493
    16. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      72
      490
    17. Se oli molemminpuolinen limerenssi

Limerenssi myös sinulla kun näin pitkän ajan jälkeen päivystää palstaa. 🤭
      Ikävä
      81
      489
    18. Onko kaivattusi

Hoikistunut?
      Ikävä
      31
      475
    19. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      44
      471
    20. Rydman, herätys!

"Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski tienasi kiinteää palkkaa 445 891 euroa ja lisiä 72 157. Kuukausipalkka oli 3
      Maailman menoa
      65
      444
    Aihe