Isännöitsijäksi?

Vivian114

Minua on ehdotettu isännöitsijäksi taloyhtiöömme. Olen asunut asunnossa vasta vajaa 6 kk enkä oikein kunnolla edes tunne koko asuntoyhtiölakia. Eniten minua kuitenkin huolestuttaa isännöintiin liittyvät tekniset tehtävät. Minulla ei ole lainkaan mitään teknistä osaamista (ts. vasara ei pysy kädessä). Eikös tämä tekninen osaaminen ole aika välttämätöntä isännöitsijän tehtävissä? Kirjanpito /tilinpäätösosaaminen sen sijaan on suht hyvin hanskassa.

Taloyhtiömme on pieni (4 asuntoa) ja nykyinen isännöitsijä haluaisi luopua tehtävistään ja pyytää, että minä hoitaisin jatkossa taloyhtiön isännöinnin. Entä jos kieltäydyn ja kukaan muukaan ei halua isännöintivastuuta taloyhtiössä? Sittenhän isännöitsijä pitäisi ulkoistaa, vai mitä? Tämä ilmeisesti aika kallis vaihtoehto...

Mielipiteitä?

5

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No, ensimmäinen sääntö, jos et osaa, älä tee!

Toinen on sitten koko asetelma, teknistä osaamistahan isännöitsijä ei tarvitse, se ostetaan ulkopuolelta. Isännöitsijä on tuollaisessa pienessä yhtiössä sitten samalla se ainoa joka ei kuulu hallituksen, eli samalla ainoa joka on oikeutettu vaatimaan hallitukselta vahingonkorvauksia väärästä hoidosta (kun yhtiö rapautuu käsiin).

Käytännössä asiat kannattaa ulkoistaa, niin isännöinti kuin itse talon huoltokin. Helpottaa elämää loppujen lopuksi pientä lisämaksua vastaan.

• slidari

Kyllä isännöitsijä voi olla hallituksen jäsen, mutta ei puheenjohtaja.

• HJKHJK

Samaa mieltä, eli älä tällä tiedolla aloita isännöintiä. Ei se mahdoton tehtävä etenkään tuon kokoisessa taloyhtiössä ole, mutta jos hankaluuksia tulee niin ikävää se on samassa talossa sitten asustella.

Nykyisin on tarjolla "kevyttä isännöintiä", joka voisikin sopia taloyhtiöönne hyvin. Mutta älkää valitko suurta isännöintitoimistoa siihen, silloin menee nekin rahat kankkulan kaivoon.

• pööpöö69

Omakotitalon omistaja on isännöitsijä. Hän tekee taloaan koskevat tarvittavat päätökset. Jos jokin asia kaipaa kunnostusta tai päivitystä, niin hän tekee sen. Kuuntelee perheen jäseniä. Hankkii mahdollisesti tarvittavat viranomaisluvat, asiantuntijalausunnot, urakoitsijat ja pankkilainat.
      Isännöitsijän työ ammattina ei eroa omakotitalon omistajasta.
      Noin pienessä yhtiössä voitaneen keskustella ja sopia asioista ilman virallisiakin kokouksia. Laillisuuden vuoksi täytyy olla hallituksen/yhtiökokouksen päätökset.
      Käytännössä porukalla päätetään ja vastataan päätöksistä.
      Teknisen osaamisen voi ostaa ulkopuoliselta.
      Kirjanpito kannattaa ulkoistaa luotettavuuden vuoksi. Kirjanpitäjä/isännöitsijä samassa roolissa epäilyttää aina.
      Pienessä taloyhtiössä on se mukava puoli, että rutisijoita ei ole paljoa, korkeintaan asukkaiden määrä.

• KohtaIATsuorittanut

Suosittelen miettimään asiaa ainakin hetken. Monesti pienissä taloyhtiöissä asukkaat ajattelevat että laitetaan kirjanpitotaitoinen ihminen isännöitsijäksi. Korvausta siitä hommasta tietenkään ei saa, vaan kaikki työt vaan tulevat tälle henkilölle. Laskujen maksut, arkistoinnit, kirjanpito, kokoukset, lainsäädännön seuraaminen ja paljon muuta kuuluu hommaan. Oma sukulaiseni alkoi tehdä hyvää hyvyyttään tuota työtä mutta edes kukkia ei hän ole saanut ihmisiltä kiitokseksi töistä. Toki ulkopuolinen ihminen maksaa mutta sillä välttyy keskinäisiltä riidoilta, Isännöitsijähän on pappi, lakimies ja sosiaalityöntekijä ja rakennusmestari samassa paketissa näin kärjistetysti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe