Minua on ehdotettu isännöitsijäksi taloyhtiöömme. Olen asunut asunnossa vasta vajaa 6 kk enkä oikein kunnolla edes tunne koko asuntoyhtiölakia. Eniten minua kuitenkin huolestuttaa isännöintiin liittyvät tekniset tehtävät. Minulla ei ole lainkaan mitään teknistä osaamista (ts. vasara ei pysy kädessä). Eikös tämä tekninen osaaminen ole aika välttämätöntä isännöitsijän tehtävissä? Kirjanpito /tilinpäätösosaaminen sen sijaan on suht hyvin hanskassa.
Taloyhtiömme on pieni (4 asuntoa) ja nykyinen isännöitsijä haluaisi luopua tehtävistään ja pyytää, että minä hoitaisin jatkossa taloyhtiön isännöinnin. Entä jos kieltäydyn ja kukaan muukaan ei halua isännöintivastuuta taloyhtiössä? Sittenhän isännöitsijä pitäisi ulkoistaa, vai mitä? Tämä ilmeisesti aika kallis vaihtoehto...
Mielipiteitä?
Isännöitsijäksi?
5
122
Vastaukset
No, ensimmäinen sääntö, jos et osaa, älä tee!
Toinen on sitten koko asetelma, teknistä osaamistahan isännöitsijä ei tarvitse, se ostetaan ulkopuolelta. Isännöitsijä on tuollaisessa pienessä yhtiössä sitten samalla se ainoa joka ei kuulu hallituksen, eli samalla ainoa joka on oikeutettu vaatimaan hallitukselta vahingonkorvauksia väärästä hoidosta (kun yhtiö rapautuu käsiin).
Käytännössä asiat kannattaa ulkoistaa, niin isännöinti kuin itse talon huoltokin. Helpottaa elämää loppujen lopuksi pientä lisämaksua vastaan.- slidari
Kyllä isännöitsijä voi olla hallituksen jäsen, mutta ei puheenjohtaja.
- HJKHJK
Samaa mieltä, eli älä tällä tiedolla aloita isännöintiä. Ei se mahdoton tehtävä etenkään tuon kokoisessa taloyhtiössä ole, mutta jos hankaluuksia tulee niin ikävää se on samassa talossa sitten asustella.
Nykyisin on tarjolla "kevyttä isännöintiä", joka voisikin sopia taloyhtiöönne hyvin. Mutta älkää valitko suurta isännöintitoimistoa siihen, silloin menee nekin rahat kankkulan kaivoon. - pööpöö69
Omakotitalon omistaja on isännöitsijä. Hän tekee taloaan koskevat tarvittavat päätökset. Jos jokin asia kaipaa kunnostusta tai päivitystä, niin hän tekee sen. Kuuntelee perheen jäseniä. Hankkii mahdollisesti tarvittavat viranomaisluvat, asiantuntijalausunnot, urakoitsijat ja pankkilainat.
Isännöitsijän työ ammattina ei eroa omakotitalon omistajasta.
Noin pienessä yhtiössä voitaneen keskustella ja sopia asioista ilman virallisiakin kokouksia. Laillisuuden vuoksi täytyy olla hallituksen/yhtiökokouksen päätökset.
Käytännössä porukalla päätetään ja vastataan päätöksistä.
Teknisen osaamisen voi ostaa ulkopuoliselta.
Kirjanpito kannattaa ulkoistaa luotettavuuden vuoksi. Kirjanpitäjä/isännöitsijä samassa roolissa epäilyttää aina.
Pienessä taloyhtiössä on se mukava puoli, että rutisijoita ei ole paljoa, korkeintaan asukkaiden määrä. - KohtaIATsuorittanut
Suosittelen miettimään asiaa ainakin hetken. Monesti pienissä taloyhtiöissä asukkaat ajattelevat että laitetaan kirjanpitotaitoinen ihminen isännöitsijäksi. Korvausta siitä hommasta tietenkään ei saa, vaan kaikki työt vaan tulevat tälle henkilölle. Laskujen maksut, arkistoinnit, kirjanpito, kokoukset, lainsäädännön seuraaminen ja paljon muuta kuuluu hommaan. Oma sukulaiseni alkoi tehdä hyvää hyvyyttään tuota työtä mutta edes kukkia ei hän ole saanut ihmisiltä kiitokseksi töistä. Toki ulkopuolinen ihminen maksaa mutta sillä välttyy keskinäisiltä riidoilta, Isännöitsijähän on pappi, lakimies ja sosiaalityöntekijä ja rakennusmestari samassa paketissa näin kärjistetysti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683