Mun riittävän tilava yksiöni on nippa nappa 48 neliöö. Mietin tossa, että vaikeata tästä olisi nyt muuttaa muualle, niin on mun näköiseni ja just sillä paikalla jossa haluun asua. Kauan tätä etsin ja lainaakin on pikkuisen, mutta onpahan oma. :)
Kaveri muutti kimppaan kuukausi pari sitten ja nyt ne riitelee siellä kahvikuppien väreistä. Kai se kuuluu asiaa, koetella toisen sietorajoja... :D
Minkä kokoisessa kämpässä asut?
85
521
Vastaukset
- boheemiolen
En ymmärrä miksi pitää riidellä kahvikuppien väreistä. Kunhan on kuppi ja lautanen pöydässä.
- atännä
Just näin. Ja niitä saa olla useampiakin siinä pöydällä, ja vaikka muutama lattiallakin. Ei sen niin väliä. :)
- sinkkumuija
Kyllä mä sen ymmärrän hieman. Mulla eräs ystävä, joka haluaa että KAIKKI on pinkkiä. Tapetit, huonekalut, verhot, lakanat, kahvinkeitin, telkkari, tiskiharja, ihan kaikki. Miestä se ymmärrettävästi ei kauheasti miellytä ja heillä tulee siitä riitoja aika paljon.
Kyllä minuakin ärsyttävät jotkut värit, esimerkiksi pastellit. En halua sellaisia värejä kotiini jotka ärsyttävät mua. Jos joku niitä roudais mun huusholliin väkisin, kyllä muakin se ärsyttäis. Ihminen ei oikein voi sille mitään jos joku väri ärsyttää.
Sinkkuna ei onneks tarvitse tällaisiakaan asioita murehtia. =) - 2626
sinkkumuija kirjoitti:
Kyllä mä sen ymmärrän hieman. Mulla eräs ystävä, joka haluaa että KAIKKI on pinkkiä. Tapetit, huonekalut, verhot, lakanat, kahvinkeitin, telkkari, tiskiharja, ihan kaikki. Miestä se ymmärrettävästi ei kauheasti miellytä ja heillä tulee siitä riitoja aika paljon.
Kyllä minuakin ärsyttävät jotkut värit, esimerkiksi pastellit. En halua sellaisia värejä kotiini jotka ärsyttävät mua. Jos joku niitä roudais mun huusholliin väkisin, kyllä muakin se ärsyttäis. Ihminen ei oikein voi sille mitään jos joku väri ärsyttää.
Sinkkuna ei onneks tarvitse tällaisiakaan asioita murehtia. =)Totta, oma tupa, oma lupa. Joskus hiukan surettaa, jos kaipaa kainaloa, mutta kainalon omistaja on umpi-idiootti mitä sisustukseen tulee, karmein esimerkki mustaa nahkaa ja kromia...
- ettänäintäällä
35 neliötä kunnon juoppo alueella.. koittanut hakea 4v asuntoa muualta,että saisi nukuttua rauhassa öitä ja olisi virkeä töissä ja alakertalainen polttaa sisällä ja itse en niin kärsin siitäkin... valitettu on,mutta polttaminen sallittua sisällä... yksin ei saa asuntoa mistään :(
- Ex------------PUA
Kuulostaa aivan siltä, kuin asuisit edellisellä asuinalueellani. :D
Tai ei se ehkä ihan noin paha ollut, mutta samaa kokoa ja tuollainen maine sillä oli vähäsen oollut.
Sittemmin, vuosien myötä se nosti profiiliaan, muuntautuen ghetton ja nukkumalähiön yhdistelmäksi, mennen yhä enemmän jälkimmäisen suuntaan.
Julkisivut ja perus- ja parannuskorjaukset siellä oli tehtynä jo kun lähdin. Nekään eivät saaneet pysymään. Tullessa se ooli sisältä kuin 70-lluvulta, lähtiessä hyvinkin ajanmukainen, mutta imago ei ole mitään.
Mutta tuo kyllä kuulostaa tutulta muuten, siellä ppääasiassa asuivat mummelit, nuoret jotka tulivat häiriköimään ja saamaan lähdöt ensimmäisestä asunnostaan, sekä sitten sekavan kirjava sakki.
Sinne joskus päädyin opiskelujen ohella, ja siellä tuli asuttua myös erään naisenkin kanssa, mikä osiltaan osoitti että naisia on helpompi rakastaa etäisyydeltä kuin samassa asunnossa. Sittemmin siellä jokunen ramppasikin, muttta ei se totta puhuen mikään esiteltävä kämppä ollut siinä mielessä.
Siellä myös tutustuin PUA-oppeihin, ja siellä myös ryhdyin palstailemaan. Sikäli kyseessä on maamerkki.
Tuo alakerran naapuri jotenkin sopii myös kuvaan, minun alakerran naapurini poltteli myös sisällä, ja mölysi ja ryyppäsi yö myöhään, ja lopulta sekosi hiljaksiin. Nainen, joka ensiksi lihoi, sitten ajoi hiukset pois ja lähti lomailemaan hullujenhuoneelle, ja eränä kauniina sunnuntaisena iltana tappoi itsensä. Metelöinti loppui. Mutta jotenkin kirouksen omaista on, että hänen entiseen kämppäänsä muutti aika samanlainen tapaus, selllainen pyylevä ja vähäsen nyrpeä, femakolta näyttävä muija, joka valitti muiden metelöinnistä, mutta metelöi itse yötä myöden. Ihan kuten edellinenkin tapaus. Joskus taas näin kun naapuritalon teiniporukka huuteli oman talon parvekkeenn miehille, ja päinvastoin. Joku räkänokka haastooi heille riitaa, mietin yhä enemmän darkkismaisia ajatuksia, jos se meteli olisi jatkunut. Ehkä karmein näky oli kun naapuritalossa ooli pihassa poliisauto ja ruumisauto, ja ruumisäkkiä kannettiin toiseen niistä, ja miestä talutettiin toiseen; aika multaa muistot. En edes mene niihin automurtoihin joita siellä tehtiin.
Sieltä kyllä oli vaikea päästä pois. Uskon että poispääsyysi vaikuttaa se, että asut tuollaisella alueella. Sillä on ihan selvä korrelaatio, minullakin kesti jokusen kuukauden, joskin minun kriteerit olivat korkealla. Enkä edes tuosta kaupunginosasta hakenut kämppää, päätin että se jätetään taakse.
Suosittelen että teet samoin, voit joutua odottamaan kauankin, mutta se odotus kyllä kannattaa. Se vaikutta apljonkin minkälainen on asuinympäristö. Kun nykyisestä kämpästä katselen jonkun naisen kanssa ulos, avarasta ikkunasta, ei ensimmäisenä ole vastassa "neuvostokuution seinää", vaan uusia taloja, avarapiha, lapsia leikkimässä, me juomassa joko kahvia tai hyvää viniä jne (Eräälle naiselle piti sanoa, kun se pyöri täällä tissit paljaina, oli muuten juurikin tämä kuuluisa erogeeninen nainen joka oli hyvin ylpeä muodoistaan, mutta olisi se ollut noloa jos joku piltti olisi suu auki katsellut niitä valtavia, 180 cm pitkän naisen tissejä).
Huvittavaa oli, että vuokraaja yritti tuota murheenkryyniä minulle vielä myydäkin. Ei tarvinnut miettiä kahta kertaa sanaa "ei". :D
- kurpisinen
Kaupungissa pieni kaksio, 40 neliötä suurinpiirtein.
.
Kunhan asiat alkaa sujua karkaan pikkumökkiini maalle rauhaan. Virallista asuintilaa 77 mutta matala yläkerta lisäksi. Vielä joutuu lähihommia tekemään enemmän kaupungissa. Mutta "isona" etäduuni mahdollistaa maalaiselon :P En edes tiedä, veikkaan että 30.
- hehehhh
super-atm kirjoitti:
Ei taida neliöillä olla niin väliä kun sossu kuitenkin maksaa asuntosi?
Eipäs maksakaan kun peräkammarinpoika makoilee äiteen omistamassa luukussa.
hehehhh kirjoitti:
Eipäs maksakaan kun peräkammarinpoika makoilee äiteen omistamassa luukussa.
Ei nyt sentään, sillä n. 30 neliötä olisi vähän pieni kahden asuttavaksi, vaikka yksin asuessa en oikeastaan osaa suurempaa luukkua kaivata. Enemmän siivottavaa vain. Eikä kämppä ole edes äidin omistama, vaan ihan ulkopuolisen vuokranantajan. Vuokran toki maksaa Kela.
- asfaet23t
Helvetin pummi
- rumamaija
Tuleva kämppäni johon muutan ensikuussa: 63 neliötä. Nykyinen on hieman pienempi, jotain päälle 50 neliötä (olisiko ollut 54? en ole ihan varma).
- security.by.obscurity
25-30m² väliin osuva yksiö. Hyvin mahtuu 3:n istuttava sohva, pari pöytää, harrastusvehkeet, sänky jne. Parvisängyllä saisi jopa enemmän tilaa käyttöönsä, mutta haluan pitää takaoveni kulkuvapaana murtautujien & muiden hullujen varalta.
- Tintu34
Meillä oli aikanaan 27 m2 yksiössä pyöreä ruokapöytä neljä tuolia. Levitettävä 2-istuttava sohva ja 140 leveä sänky, 2 hyllystöä, kaappi ja tv-taso laatikoineen.
Jos on järkevä pohja. asuntoon saa ihmeen paljon tavaraa :) - pieniasunto
Tintu34 kirjoitti:
Meillä oli aikanaan 27 m2 yksiössä pyöreä ruokapöytä neljä tuolia. Levitettävä 2-istuttava sohva ja 140 leveä sänky, 2 hyllystöä, kaappi ja tv-taso laatikoineen.
Jos on järkevä pohja. asuntoon saa ihmeen paljon tavaraa :)Minulla on sohvana korkeajalkainen divaani. Se on siitä kätevä, että sen alle saa säilytyslaatikoita. Sohvahan vie aika ison osan asunnosta, joten divaanit on parempia kun niitä voi löytyä tosi korkeilla jaloilla, kun jaksaa etsiä. Ja nykyään on myös vuode divaaneita.
Ikeassa myydään paljon sänkyjä, joissa on alla vetoaatikot. Sellaisen haluan seuraavaksi.
- hyvänäinon
Peräti 90 m2 kerrostalossa kahden lemmikin kanssa. Alueella ei ole vuokrataloja. On siis siistiä ja rauhallista.
Ei ole kuitenkaan paikkaa ihmiskumppanille. - SinkkumiesTaiSitEi
86 neliöö ja yksin asun mut on mulla kamaakin. Tosin ei tarkoita nykynuorison mukaista että koti on kuin kaatopaikka vaan siististi järjestyksessä. Pari vuotta vielä makselen ennenkun on kokonaan oma. En ole varma seurustelenko kun suhteeseen tuli pieniä muuttujia mutta muija asuu vuokralla ison koiralauman kans jossain sikolätissä ja joo ei olla muuttamas yhteen. Miksi muuttaa kun toista ei kiinnosta siisteys pätkän vertaa. Sanoin et joko eletään näin erillään ja jos ei kelpaa hae uus ukko. On kyl alkanu vastentahtoisesti siivoamaan kun olen asiasta huomauttanut.
- 2626
Minullekin on äijä huomautellut siivoamisesta, vastaus on, että jos ketuttaa siivoa itse, en pane pahakseni.
- Tintu34
Me asutaan miehen kanssa nyt 65 m2 kaksiota. Mutta ollaan myös asuttu joskus yhdessä 27 m2 yksiötä, eikä koettu asuntoa mitenkään ahtaaksi :) Jos olisimme löytäneet tästä kaupungista asunnon yhtä järkevällä pohjaratkaisulla, olisimme siis hyvin tyytyneet puolet pienempään asuntoon.
Kaikki mikä pienentää ekologista jalanjälkeä on vaan plussaa. En itse voisi koskaan kuvitella asuvani keskiluokkaista ok-taloa. Mutta jos suuri perhe, ymmärtää kyllä tuonkin ratkaisun.- Bollock
Mulla tulee mieleen että kustaan ja paskannetaan joka paikka täyteen kun sanotaan että "ASUN tätä taloa" eli asun tätä taloa kusta paskaa ja hilsettä ja rasvaa täyteen!
- Tintu34
Bollock kirjoitti:
Mulla tulee mieleen että kustaan ja paskannetaan joka paikka täyteen kun sanotaan että "ASUN tätä taloa" eli asun tätä taloa kusta paskaa ja hilsettä ja rasvaa täyteen!
Okei... otahan lääkkkeet :)
- Pianpoisetelästä
22 neliötä riittää yhdelle.Eikä Stadissa keskustassa ole varaa isompaan.Jos ei sitten joku avusta.700e on on kova vuokra noista neliöistä.Vuosi vielä niin muutan satdista kauas pois,rahaa olen säästänyt nyt 6 vuotta ja vain siksi että on reilu puskuri kun muutan.Otan suuunnan pohjoisemmaksi,kun yksiön saa vuokrattua noin 350e kuukausi alkaa olla kohdillaan. Asuntoa en aio ostaa koska siitä voi olla vaikea päästä eroon.Putkiremontit tulen kiertämään kaukaa.
- OmistusAsuntoMies
Turhaan säästelet, jos hassaat rahojasi vuokraan on sama, kun tuikkaisit setelitukon tuleen kerran kuussa. Itselläni kolmas oma asunto menossa ja tästä en tule enään muuttamaan, sillä tässä on just ne kaikki kohdallaan. Omistusasunnoista olen päässyt helposti eroon toisin kuin väität. Vieläpä reiluilla myyntivoitoilla, joten enään ei tarvitse edes lainoja lyhennellä. Olen ikuisesti kiitollinen siitä, kun vanhemmat ensiasunnosta saakka neuvoi, että älä haaskaa rahaasi vuokraan, vaan elä järkevän taloudellisesti omassa. Koska asunto ei ota enään kuukausittaista lyhennystä voi nyt laittaa reilusti kuukaudessa säästöön yms sijoituksiin, jotka poikivat myöhemmin ja onpahan aina vara ostaa uutta yllättäviin menoihin esim rikkoutuneisiin kodinkoneisiin yms ihan kaikissa elämän osa alueissa.
- atännä
"Asuntoa en aio ostaa koska siitä voi olla vaikea päästä eroon."
Osta vaan. Sen voi aina vuokrata, jollei saa myydyksi tai haluaa muuttaa vähäksi aikaa muualle. Järkevämpää maksaa itselle kuin vuokranantajalle. - rumamaija
atännä kirjoitti:
Osta vaan. Sen voi aina vuokrata, jollei saa myydyksi tai haluaa muuttaa vähäksi aikaa muualle. Järkevämpää maksaa itselle kuin vuokranantajalle.Omakin tuleva kämppäni on omistusasunto, eikä kaduta sen osto tippaakaan. Nykyinen on vuokraläävä.
- 12121212
atännä kirjoitti:
Osta vaan. Sen voi aina vuokrata, jollei saa myydyksi tai haluaa muuttaa vähäksi aikaa muualle. Järkevämpää maksaa itselle kuin vuokranantajalle.Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Ensiksi on syytä miettiä mitkä maksut menevät "itselle".
Asuessasi vuokralla tietysti vuokra ja muut asumisen kulut menevät vuokraisännälle.
Omistaessasi asunnon yhtiövastike, lainan korko ja muut kulut ovat vuokraan verrattavaa kulua joita ei makseta itselle sen enempää kuin vuokraakaan. Kulu on kulua.
Ainoa "itselle" menevä raha on asunnon käteismaksu ja käytännössä lainan lyhennys. Mutta tietysti raha ei ole koskaan ilmaista, vaan "itselle" maksettavasta osuudesta on huomioitava ns. opportunity cost kun menetetään tilaisuus sijoittaa sama raha johonkin tuottavampaan.
Jokerina on arvonnousu...tai arvonlasku, niin kuin monet suomalaiset ovat viime aikoina joutuneet huomaamaan. Inflaatiokorjattuna ei ole syytä laskea arvonnousun varaan.
Useimmissa tapauksissa omistusasunto on tuulipukukansalle hyvä kohde, muutenhan rahat katoavat lompakosta kuin itsestään. Mutta esim. minulle on kannattavampaa asua vuokralla. Se on kallista, mutta jos ylipäätään saisin riittävästi lainaa (en tällä hetkelä saisi), jo korkokulut ja yhtiövastike lähemmäs 400 000 euron asunnosta vanhahkossa rakennuksessa eivät olisi vallan pienet. Pidän ylimääräiset rahat mielummin sijoituksista joiden tuotto-odotus on huomattavasti korkeampi kuin vuokraisäntäni saama (olematon) tuotto minun "kustannuksellani".
Suomalaisilla on neuroottinen pelko siitä että joku toinen pääsee tienaamaan minun kustannuksellani, vanha kunnon duunari-porvari-vastakkainasettelu. Tilanne voi myös olla, ja yleensä onkin, win-win. - sinkkumuide
Asunnosta pääsee AINA eroon, jos se on pieni, hyvällä paikalla eikä mikään vanha remppakohde. Itse ostin heti kun kotoa pois muutin niin oman asunnon vasta valmistuneesta kr-talosta. Ei näin uudessa tule mitään remppoja, saan ihan rauhassa maksella tätä ilman putkiremppoja, parvekeremppoja sun muita. Asuntoni on 45 neliöinen ja tän kokoisille keskustakämpille on aina kysyntää. Jatkuvasti välittäjät laittelevat postissa kyselyitä, olisinko myymässä asuntoa koska halukkaita ostajia on alueelle enemmän kuin vapautuvia kämppiä. Jopa nytkin, huonona aikana. Asunnon arvokin on kohonnut kymmeniä tuhansia siitä kun sen ostin. Naapurini tekikin niin, että osti kämpän, asui vuoden ajan ja sitten myi asunnon. Hän sai siitä 30 tonnia enemmän kuin itse uutena maksoi. Paljon vaikeampi on päästä eroon jostain ok-talosta metsän reunassa. Saati että sen myynnistä sais minkäänlaista voittoa itelleen.
Pikkukämpät menee kaupaksi AINA. Ja jos ei, niin ainakin vuokraksi. Ei ole mitään järkeä maksella vuokria, ellei elämäntapa edellytä sitä. - OmaOllaPitää
12121212 kirjoitti:
Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Ensiksi on syytä miettiä mitkä maksut menevät "itselle".
Asuessasi vuokralla tietysti vuokra ja muut asumisen kulut menevät vuokraisännälle.
Omistaessasi asunnon yhtiövastike, lainan korko ja muut kulut ovat vuokraan verrattavaa kulua joita ei makseta itselle sen enempää kuin vuokraakaan. Kulu on kulua.
Ainoa "itselle" menevä raha on asunnon käteismaksu ja käytännössä lainan lyhennys. Mutta tietysti raha ei ole koskaan ilmaista, vaan "itselle" maksettavasta osuudesta on huomioitava ns. opportunity cost kun menetetään tilaisuus sijoittaa sama raha johonkin tuottavampaan.
Jokerina on arvonnousu...tai arvonlasku, niin kuin monet suomalaiset ovat viime aikoina joutuneet huomaamaan. Inflaatiokorjattuna ei ole syytä laskea arvonnousun varaan.
Useimmissa tapauksissa omistusasunto on tuulipukukansalle hyvä kohde, muutenhan rahat katoavat lompakosta kuin itsestään. Mutta esim. minulle on kannattavampaa asua vuokralla. Se on kallista, mutta jos ylipäätään saisin riittävästi lainaa (en tällä hetkelä saisi), jo korkokulut ja yhtiövastike lähemmäs 400 000 euron asunnosta vanhahkossa rakennuksessa eivät olisi vallan pienet. Pidän ylimääräiset rahat mielummin sijoituksista joiden tuotto-odotus on huomattavasti korkeampi kuin vuokraisäntäni saama (olematon) tuotto minun "kustannuksellani".
Suomalaisilla on neuroottinen pelko siitä että joku toinen pääsee tienaamaan minun kustannuksellani, vanha kunnon duunari-porvari-vastakkainasettelu. Tilanne voi myös olla, ja yleensä onkin, win-win.Itse ihmettelen miten ihmisillä ylipäätään on varaa asua vuokralla. Itse maksan omistusasunnostani 400e lyhennyksiä ja 200e yv/kk. Vastaavat samankokoiset vuokra asunnot tässä kaupungin keskusta alueella ottavat yli tonnin kuussa. Samassa taloyhtiössä asuu lapsiperhe vuokralla ja identtisestä asunnosta kuittaavat 1200e/kk vuokraa. Voit uskoa että euron kuvat silmissä tekis mieli laittaa noilla summilla omakin vuokralle kun väliin pääsen firman piikkiin asumaan muuallekin mut kuitenkin oma on aina oma johon pitää pystyä palaamaan halutessaan. Mut kuitenkin puolta halvemmaksi tulee maksella omaa kuin vuokraa.
- 2626
sinkkumuide kirjoitti:
Asunnosta pääsee AINA eroon, jos se on pieni, hyvällä paikalla eikä mikään vanha remppakohde. Itse ostin heti kun kotoa pois muutin niin oman asunnon vasta valmistuneesta kr-talosta. Ei näin uudessa tule mitään remppoja, saan ihan rauhassa maksella tätä ilman putkiremppoja, parvekeremppoja sun muita. Asuntoni on 45 neliöinen ja tän kokoisille keskustakämpille on aina kysyntää. Jatkuvasti välittäjät laittelevat postissa kyselyitä, olisinko myymässä asuntoa koska halukkaita ostajia on alueelle enemmän kuin vapautuvia kämppiä. Jopa nytkin, huonona aikana. Asunnon arvokin on kohonnut kymmeniä tuhansia siitä kun sen ostin. Naapurini tekikin niin, että osti kämpän, asui vuoden ajan ja sitten myi asunnon. Hän sai siitä 30 tonnia enemmän kuin itse uutena maksoi. Paljon vaikeampi on päästä eroon jostain ok-talosta metsän reunassa. Saati että sen myynnistä sais minkäänlaista voittoa itelleen.
Pikkukämpät menee kaupaksi AINA. Ja jos ei, niin ainakin vuokraksi. Ei ole mitään järkeä maksella vuokria, ellei elämäntapa edellytä sitä.En voisi ikinä hankkia asuntoa vastavalmistuneesta. Nykyajan työmiehillä on moraali kadonnut mitä laatuun tulee. Uusissa asunnoissa ei ole kylpyhuonetta. En voi ymmärtää, miten joku voi elää kylpyhuoneettomassa kämpässä, makunsa kullakin.
Oman makuni asunto on omistus, vanhemmassa keskustan kerrostalossa, vähintään kolme huonetta, jos hyvä pohja kahdellakin ehkä selviää, on oltava kylpyhuone ja mielellään kaksi vessaa. Jos rikas nainen oisin, niin jugendasunto, missä palvelijanasunto vierashuoneeksi, alkuperäinen keittiö mistä tarjoiluluukku ruokasaliin. Nykyiseni on tulotasooni ja makuuni sopiva, kolme huonetta 50-luvun talossa, kylpyhuone on, parveke on, 13 minuuttia kävelyä Stockalle, pari lisää kauppatorille, 20 minuttia ravintola Uuteen Apteekkiin. Mitä muuta tämmöinen kurppa tarvitsee. - atännä
12121212 kirjoitti:
Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Ensiksi on syytä miettiä mitkä maksut menevät "itselle".
Suomalaisilla on neuroottinen pelko siitä että joku toinen pääsee tienaamaan minun kustannuksellani, vanha kunnon duunari-porvari-vastakkainasettelu. Tilanne voi myös olla, ja yleensä onkin, win-win.No minun on helppo tässä kohtaa todeta, että vai niin :)
Olen maksanut oman asuntoni. Siitä, että joku toinen huolehtii osakkeeni asumiskelpoisuudesta sekä pihan kunnosta ja siisteydestä, maksan mielelläni hiukan yhtiövastiketta.
Nyt minun ei tarvitsisi enää tehdä töitä, jos en haluaisi. Enkä teekään kuin sellaisia hommia, joista pidän. Yhtiövastike on joka tapauksessa paljon pienempi kuin vuokra. :) - 12121212
sinkkumuide kirjoitti:
Pikkukämpät menee kaupaksi AINA. Ja jos ei, niin ainakin vuokraksi. Ei ole mitään järkeä maksella vuokria, ellei elämäntapa edellytä sitä.Asuntojen hinnat nousevat AINA. Keskusta-asunnot menevät kaupaksi AINA. Asunnosta saa voittoa AINA. Kuultu 80-luvulla, 90-luvulla niitä kämppiä sitten myytiin tappiolla. Myös täällä Hkin keskustassa. Tuulipukukansalle n. 5-10 vuotta jatkunut nousu tarkoittaa samaa kuin aina, silloin kohtuullisen pitkään jatkunut trendi muuttuu fysiikan laiksi.
Esim. vuonna 2008 asuntojen hinnat olivat _inflaatiokorjattuna_ palautuneet samalle tasolle kuin 80-luvun huippuvuosina. Pitkällä aikavälillä asuntojen reaalihinnat voivat nousta tai laskea, arvonnousun varaan on hölmöä laskea.
Tässä esimerkkinä asunnot vs osakkeet USA:ssa, jossa asuntojen hinnat nousivat enemmän kuin meillä. b. 1987 ostetusta asunnosta sai takaisin yli puolet enemmän...mikä vaikuttaa hyvältä jos unohtaa ettei tässä ole mukana rahoja joilla asuntoa on parannettu. Vastaavasti osakkeista sai rahansa takaisin 7-kertaisena, ilman remppaamista.
http://investingcrunch.com/wp-content/uploads/2014/04/sp-housing-prices-v-sp-500-1987-2013.jpg
Jos minulla olisi mahdollisuus ostaa nykyinen asunto itselleni, pitkällä aikavälillä laittaisin n. 400 000 euroa osakkeisiin enkä asuntoon. Jonkun vanhuksen tilanne on tietysti eri, riskinottokyky ei ole samaa luokkaa ikäihmisillä. - 12121212
Ai niin, kaksi pikku täkyä sinkkumuidelle:
- jos on varmaa että arvo nousee tulevaisuudessa, se olisi noussut jo. Miksi kukaan myisi asunnon nyt ja hukkaisi 30 000 EUR? Jokaisessa kaupassa on myyjä ja ostaja, ja molemmat uskovat tekevänsä hyvät kaupat. Jälkikäteen voidaan todeta jomman kumman arvanneen oikein, 99,99% todennäköisyydellä pelkällä tuurilla
- asunto ei pysy uutena loputtomiin.Kun isot rempat tulevat 10-20v kuluttua, monella on vielä osa kämpästä maksamatta eikä tilillä ole ylimääräisiä kymppitonneja vaan joudutaan ottamaan lainaa/makselemaan taloyhtiön lainaa - 12121212
atännä kirjoitti:
No minun on helppo tässä kohtaa todeta, että vai niin :)
Olen maksanut oman asuntoni. Siitä, että joku toinen huolehtii osakkeeni asumiskelpoisuudesta sekä pihan kunnosta ja siisteydestä, maksan mielelläni hiukan yhtiövastiketta.
Nyt minun ei tarvitsisi enää tehdä töitä, jos en haluaisi. Enkä teekään kuin sellaisia hommia, joista pidän. Yhtiövastike on joka tapauksessa paljon pienempi kuin vuokra. :)No mutta ätsky sullahan on hyvin pullat uunissa. Onnittelut.
Itse olen laskenut niin että saavuttaakseni taloudellisen riippumattomuuden, olisi hyvä olla n. parin miljoonan salkku ja mahdollisesti oma maksettu kämppä siihen päälle. Sitten voi sanoa että jos nyt ei tapahdu mitään katastrofaalista, pärjää mukavasti ilman töissä käymistä. Jos tykkää lähinnä pyöriä laavuilla ja asuu jossain perähikiällä, vähempikin riittää mainiosti.
Jos olet tässä tilanteessa jo nelikymppisenä (taisit olla n. nelikymppinen), se on hyvä saavutus. - Happyy
Voe, 14 m2 riittää hyvin yhdelle ihmiselle. Ja pieneen tilaan saa sisustettua ihan oman maailmansa. Kämppiksistä on seuraa ja tukea, jaetaan tiski-ja siivousvuorot. Mukavaa yhteisöllisyyttä. Ja vuokrakin vain 320. Jää vielä 1700 puolikkaan mökin maksuun 100 km päässä, ja mikä tärkeintä...elämiseen!
- DarkFear-ei-kirj
27 neliön yksiössä, koska ei sillä mun pyllynpyyhintähommasta saadulla pienellä palkalla mihinkään isompaan ole varaa.
- Daarkkis
Eipä sitä kalju, keski-ikää lähestyvä mies tarvitse isompaa asuntoa.
- Darccis
Darkkikselle kävisi lehti-roskiskin, koska eihän nyt tuollainen 38 v. Sasi-kaljuinen daiju muuta tarvitsekkaan. kyllä ne finat pystyy heittään naamariin siellä lasikuitu-kopissakin. Ja sitä paitsi siinä olisi darkkikselle kerrankin sitä oikeaa aihetta siihen että ihmiset ajattelisivat siitä jotain negatiivista.
Ne varmaan miettisivät lehtiä sinne dumpatessaan kun ensimmäisenä näkynä kannen aukaisun jälkeen olisi paistava sisä-kumi a.k.a Sasi-kalju ja puoleen astiaan lojuvat tyhjät fina-törpöt, että _MIKÄ_SAATANA_TUO_ON ??!!!, se on varmaan joku köyhä kun se asuu täällä eikä sillä ole edes TUUHEAA EUROOPPALAISTA tukkaa päässään. Joka muuten pitää olla kaikilla SUVAITSEVAISILLA MILITARISTI-JUNTTI PERSUILLA. PERKELE!!!!!!!! Daarkkis kirjoitti:
Eipä sitä kalju, keski-ikää lähestyvä mies tarvitse isompaa asuntoa.
No itse asunkin 60 neliön kaksiossa, koska kyllähän sitä aina 27-vuotias NUORI MIES tarvitsee mahdollisimman ison ja tilavan asunnon, kun onhan se tilava ja hyvä asunto yksi niitä elämän kaikkein tärkeimpiä asioita yhdessä sen rahan ja varallisuuden kanssa.
Edellinen asunto oli Turussa 64 neliön kaksio. Kyllä se asia niin vaan on, että JOKAISEN SUVAITSEVAISEN EUROOPPALAISEN MIEHEN sitä pitääkin asua mahdollisimman isossa ja tilavassa asunnossa, koska täytyyhän sitä olla tilaa ja huoneita kaikelle sille tavaramäärälle, jota sitä täytyy ostaa ja omistaa, koska onhan se raha ja materialismi ne elämän ihan ylivoimaisesti kaikkein tärkeimmät asiat.
Ei ole koskaan edes tullut mieleen, että voisiko sitä edes olla maailmassa mitään yhtä tärkeää tai tärkeämpää asiaa, kun se raha, varallisuus ja materialismi.
Haluaisinkin joskus muuttaa asumaan vaikka johonkin 150 neliön omakotitaloon, niin että voisi sitten ostaa ja haalia sinne jatkuvasti lisää kaikkea mahdollista tavaraa. Mutta eipä sitä tämän palstan ahdasmieliset persujunttipaskat ole koskaan ymmärtäneet mistään tämänlaisesta materialismista, kun he asuvat vaan mieluumin niissä ahtaissa yksiöissä ilman mitään suurempaa omaisuutta sen heidän oman ahdasmielisyytensä vuoksi perkele!!!!!!!!!!!!!!!!!- Juice-tukka
DarkFear kirjoitti:
No itse asunkin 60 neliön kaksiossa, koska kyllähän sitä aina 27-vuotias NUORI MIES tarvitsee mahdollisimman ison ja tilavan asunnon, kun onhan se tilava ja hyvä asunto yksi niitä elämän kaikkein tärkeimpiä asioita yhdessä sen rahan ja varallisuuden kanssa.
Edellinen asunto oli Turussa 64 neliön kaksio. Kyllä se asia niin vaan on, että JOKAISEN SUVAITSEVAISEN EUROOPPALAISEN MIEHEN sitä pitääkin asua mahdollisimman isossa ja tilavassa asunnossa, koska täytyyhän sitä olla tilaa ja huoneita kaikelle sille tavaramäärälle, jota sitä täytyy ostaa ja omistaa, koska onhan se raha ja materialismi ne elämän ihan ylivoimaisesti kaikkein tärkeimmät asiat.
Ei ole koskaan edes tullut mieleen, että voisiko sitä edes olla maailmassa mitään yhtä tärkeää tai tärkeämpää asiaa, kun se raha, varallisuus ja materialismi.
Haluaisinkin joskus muuttaa asumaan vaikka johonkin 150 neliön omakotitaloon, niin että voisi sitten ostaa ja haalia sinne jatkuvasti lisää kaikkea mahdollista tavaraa. Mutta eipä sitä tämän palstan ahdasmieliset persujunttipaskat ole koskaan ymmärtäneet mistään tämänlaisesta materialismista, kun he asuvat vaan mieluumin niissä ahtaissa yksiöissä ilman mitään suurempaa omaisuutta sen heidän oman ahdasmielisyytensä vuoksi perkele!!!!!!!!!!!!!!!!!Mutta myönnät siis olevasi kalju?
Juice-tukka kirjoitti:
Mutta myönnät siis olevasi kalju?
En ole kyllä missään sellaista myöntänyt. Onneksi palstalaisista sentään mies67 tietää sen, että mulla on hyvälaatuinen ja tuuhea tukka päässäni, kun laitoin hänelle kuvani.
Niin ja ne elämän tärkeimmät asiat kun ovat siis nämä seuraavat: raha ja varallisuus, hyvälaatuinen ja tuuhea tukka, iso ja tilava asunto ja kaikki mahdollinen materialismi.
Eipä sitä ole edes olemassa mitään asioita, jotka sitä voisivat mitenkään menä näiden edellä mainittujen asioiden edelle tai edes kilpailla näiden kanssa.- Tukka_lähtee_poikuus_ei
Juice-tukka kirjoitti:
Mutta myönnät siis olevasi kalju?
Ja keski-ikää lähestyvä, eli neitsyt setä, sitä DF on myös.
- 2626
DarkFear kirjoitti:
En ole kyllä missään sellaista myöntänyt. Onneksi palstalaisista sentään mies67 tietää sen, että mulla on hyvälaatuinen ja tuuhea tukka päässäni, kun laitoin hänelle kuvani.
Niin ja ne elämän tärkeimmät asiat kun ovat siis nämä seuraavat: raha ja varallisuus, hyvälaatuinen ja tuuhea tukka, iso ja tilava asunto ja kaikki mahdollinen materialismi.
Eipä sitä ole edes olemassa mitään asioita, jotka sitä voisivat mitenkään menä näiden edellä mainittujen asioiden edelle tai edes kilpailla näiden kanssa."Eipä sitä ole edes olemassa mitään asioita, jotka sitä voisivat mitenkään menä näiden edellä mainittujen asioiden edelle tai edes kilpailla näiden kanssa."
Eikö edes oma tai läheisten terveys ja turvallisuus? - DF-fani
DarkFear kirjoitti:
Haluaisinkin joskus muuttaa asumaan vaikka johonkin 150 neliön omakotitaloon, niin että voisi sitten ostaa ja haalia sinne jatkuvasti lisää kaikkea mahdollista tavaraa. Mutta eipä sitä tämän palstan ahdasmieliset persujunttipaskat ole koskaan ymmärtäneet mistään tämänlaisesta materialismista, kun he asuvat vaan mieluumin niissä ahtaissa yksiöissä ilman mitään suurempaa omaisuutta sen heidän oman ahdasmielisyytensä vuoksi perkele!!!!!!!!!!!!!!!!!"Ei ole koskaan edes tullut mieleen, että voisiko sitä edes olla maailmassa mitään yhtä tärkeää tai tärkeämpää asiaa, kun se raha, varallisuus ja materialismi."
Et voi olla tosissasi? :D Taidat vaan trollata. 2626 kirjoitti:
"Eipä sitä ole edes olemassa mitään asioita, jotka sitä voisivat mitenkään menä näiden edellä mainittujen asioiden edelle tai edes kilpailla näiden kanssa."
Eikö edes oma tai läheisten terveys ja turvallisuus?No siis totta kai se oma ja läheisten ihmisten terveys ja turvallisuus ovat ne tärkeimmät asiat elämässä, mutta kyllä sen rahan ja varallisuuden voi hyvin sanoa tulevan tärkeysjärjestyksessä heti seuraavana noiden asioiden jälkeen.
- DF-fani
DarkFear kirjoitti:
No siis totta kai se oma ja läheisten ihmisten terveys ja turvallisuus ovat ne tärkeimmät asiat elämässä, mutta kyllä sen rahan ja varallisuuden voi hyvin sanoa tulevan tärkeysjärjestyksessä heti seuraavana noiden asioiden jälkeen.
"Heti seuraavana noiden asioiden jälkeen"
Mitä nyt aiemmin olet sanonut, että raha ja varallisuus ovat AIVAN YLIVOIMAISESTI tärkeimmät asiat elämässä :D
En viitsi edes sanoa, mutta käypi vähän sääliks nämä palstalaisten oltavat..Tuohan on koirankoppi elämää, eipä ihme että masennutaan.
Makunsa itse kullakin. Minä olisin sinkkuna voinut vallan mainiosti asua yksiössä. Vaan kun asunnot olivat 90-luvun laman jäljiltä halpoja, sain aspilla ensiasunnoksi kolmion. Kävi siis mieletön tuuri, mistä olen kiitollinen loppu elämäni.
Ratikkakuski kirjoitti:
Makunsa itse kullakin. Minä olisin sinkkuna voinut vallan mainiosti asua yksiössä. Vaan kun asunnot olivat 90-luvun laman jäljiltä halpoja, sain aspilla ensiasunnoksi kolmion. Kävi siis mieletön tuuri, mistä olen kiitollinen loppu elämäni.
En lähtisi rivitaloon enää mistään hinnasta, puhumattakaan kerrostaloasumisesta.
Aikoinaan asuin vuokralla 42 neliön kopperossa ja kyl se oli ihan perseestä ku vertaa nykyiseen luksukseen. Täällä on aivan eritavalla virikkeitä, kun on oma tontti asunnon lisäks ja ulkorakennukset, joissa voi tehä yhtä jos toistakin. Noissa kopperoissa eletään niin ku vankilassa masentuen ja toivoen nopeaa kuolemaa.- RealBoots
CamelBoots kirjoitti:
En lähtisi rivitaloon enää mistään hinnasta, puhumattakaan kerrostaloasumisesta.
Aikoinaan asuin vuokralla 42 neliön kopperossa ja kyl se oli ihan perseestä ku vertaa nykyiseen luksukseen. Täällä on aivan eritavalla virikkeitä, kun on oma tontti asunnon lisäks ja ulkorakennukset, joissa voi tehä yhtä jos toistakin. Noissa kopperoissa eletään niin ku vankilassa masentuen ja toivoen nopeaa kuolemaa.Sulla käy varmaan sitten joku hoitamassa tiluksesi vai remppaatko kaiken itse?
Se vasta säälittävää elämää onkin, aika menee homehtunutta pientä kartanoa ja pientä poisputoavaa piliä hoidellessa. CamelBoots kirjoitti:
Aikoinaan asuin vuokralla 42 neliön kopperossa ja kyl se oli ihan perseestä ku vertaa nykyiseen luksukseen. Täällä on aivan eritavalla virikkeitä, kun on oma tontti asunnon lisäks ja ulkorakennukset, joissa voi tehä yhtä jos toistakin. Noissa kopperoissa eletään niin ku vankilassa masentuen ja toivoen nopeaa kuolemaa.Makunsa itse kullakin. Me kävimme kolme vuotta kokeilemassa rivitaloasumista ja muutimme takaisin kerrostaloon. Hyvästi talkoot, lumityöt ja ruohonleikkuut!
Ratikkakuski kirjoitti:
Makunsa itse kullakin. Me kävimme kolme vuotta kokeilemassa rivitaloasumista ja muutimme takaisin kerrostaloon. Hyvästi talkoot, lumityöt ja ruohonleikkuut!
En tajua näitä ihmisiä, jotka kitisee jostain ruohonleikkuusta, se kun on mulle ihan himo hommaa ajella päältäajettavalla mukavassa auringonpaisteessa. Nää on just osa niistä virikkeistä mitä kaipasin vuokrakömmänässä.
Talkootöitä en harrasta..Hoitakoot jokainen omat ongelmansa.RealBoots kirjoitti:
Sulla käy varmaan sitten joku hoitamassa tiluksesi vai remppaatko kaiken itse?
Se vasta säälittävää elämää onkin, aika menee homehtunutta pientä kartanoa ja pientä poisputoavaa piliä hoidellessa.Kateutta ilmassa!!!
Ei tässä ole mitään remppamista, kun oon jo kaiken rempannu ja paljon on uuttakin..Mitä tahansa eteen tuleekin, niin sehän vain käy minulta niin ku niks naks vaan. Mulla ku sitä osaamista riittääkin ihan omasta takaa ihan kaikkeen..Mitenkähän minusta tulikin tälläinen jumala mieheksi.CamelBoots kirjoitti:
Aikoinaan asuin vuokralla 42 neliön kopperossa ja kyl se oli ihan perseestä ku vertaa nykyiseen luksukseen. Täällä on aivan eritavalla virikkeitä, kun on oma tontti asunnon lisäks ja ulkorakennukset, joissa voi tehä yhtä jos toistakin. Noissa kopperoissa eletään niin ku vankilassa masentuen ja toivoen nopeaa kuolemaa.No se riippuu siitä, kiinnostaako kaikenlainen puuhailu ulkorakennuksissa. Itse inhoan kaikenlaista nikkarointia ja vastaavaa yli kaiken (peukalo keskellä kämmentä). Tietokone ja tabletti (kirjat) riittävät virikkeeksi mainiosti, eikä se vaadi isoa tilaa.
- kaikille.jotain
CamelBoots kirjoitti:
Aikoinaan asuin vuokralla 42 neliön kopperossa ja kyl se oli ihan perseestä ku vertaa nykyiseen luksukseen. Täällä on aivan eritavalla virikkeitä, kun on oma tontti asunnon lisäks ja ulkorakennukset, joissa voi tehä yhtä jos toistakin. Noissa kopperoissa eletään niin ku vankilassa masentuen ja toivoen nopeaa kuolemaa.Kiva, että olet löytänyt oman kivan kodin ja harrastuksen.
Itse asun kerrostalossa. En ole masentunut, eikä minulla ole tarvetta arvostella muiden tapaa elää ja asua. Jotkut haluaa omaa rauhaa, jotkut elämää ja keskustan läheisyyttä. Eli kaikki voittaa jos saa asua unelmaansa :) - m-i-e-s
CamelBoots kirjoitti:
Aikoinaan asuin vuokralla 42 neliön kopperossa ja kyl se oli ihan perseestä ku vertaa nykyiseen luksukseen. Täällä on aivan eritavalla virikkeitä, kun on oma tontti asunnon lisäks ja ulkorakennukset, joissa voi tehä yhtä jos toistakin. Noissa kopperoissa eletään niin ku vankilassa masentuen ja toivoen nopeaa kuolemaa.Fiksu valinta, omakotitalo omalla tontilla. Naapureitaan kun ei voi valita, on paras valinta asumismuoto vailla naapureita. Kerrostalot ja rivitalot voi vielä ymmärtää, mutta ei omakotitaloja lähiörakentamisella, jossa naapuri alkaa aidasta.
Vaikka oikeastaan mikään ei ole rakettitiedettä ja täällä voikin yhtä sun toista nikkaroida, niin itse ensisijaisesti tähtään kotitalousvähennykseen, pysyy myös vakuutusyhtiökin tyytyväisenä, unohtamatta että duunaritkin saa leipää.
Onko talvisin lumilinko vai kolalla? =) - eipihahommiaenää
kaikille.jotain kirjoitti:
Kiva, että olet löytänyt oman kivan kodin ja harrastuksen.
Itse asun kerrostalossa. En ole masentunut, eikä minulla ole tarvetta arvostella muiden tapaa elää ja asua. Jotkut haluaa omaa rauhaa, jotkut elämää ja keskustan läheisyyttä. Eli kaikki voittaa jos saa asua unelmaansa :)Minusta kerrostaloasuminen on ihanan helppoa. Se on paras asumismuoto.
- Ex------------PUA
Ihan mistä pitää.
Tuossa on ehdottomasti puolensa, mutta itse näkisin että kiireisen MGTOW-suuntautuneen poikamiehen elämässä ei vaiin ole tilaa sellaiselle negatiivisuudelle mitä tuollainen tuo kaikkien näpertelyjen ja korjausten ynnä muiden muodossa.
Lisäksi kun roudaa tinsaa tiluksilleen, niin sekään ei ole niin selvää jos asut jossain metsän kupeessa. Toisaalta, voihan asujaimisto tehdä vaikutuksen.
Heikkoina hetkinä taas tuollainen määrää tyhjänä ja autiona kaikuvaa tilaa voi myös olla omiaan masentelemaan, sillä se on kuin yksinäisyyden kaikukoppa. Joten en tiedä eroaa se paljoa itsemurhayksiöstä. Kaippa se moderni maalaisherrasmies sitten menee ja hirttää itsensä ulkorakennuksessa, eikä tuvan ainoassa huoneessa? m-i-e-s kirjoitti:
Fiksu valinta, omakotitalo omalla tontilla. Naapureitaan kun ei voi valita, on paras valinta asumismuoto vailla naapureita. Kerrostalot ja rivitalot voi vielä ymmärtää, mutta ei omakotitaloja lähiörakentamisella, jossa naapuri alkaa aidasta.
Vaikka oikeastaan mikään ei ole rakettitiedettä ja täällä voikin yhtä sun toista nikkaroida, niin itse ensisijaisesti tähtään kotitalousvähennykseen, pysyy myös vakuutusyhtiökin tyytyväisenä, unohtamatta että duunaritkin saa leipää.
Onko talvisin lumilinko vai kolalla? =)Mullon pieni takapotku traktori ja takalevy perässä, joten eipä ole tarttenu kolailla.
Ex------------PUA kirjoitti:
Ihan mistä pitää.
Tuossa on ehdottomasti puolensa, mutta itse näkisin että kiireisen MGTOW-suuntautuneen poikamiehen elämässä ei vaiin ole tilaa sellaiselle negatiivisuudelle mitä tuollainen tuo kaikkien näpertelyjen ja korjausten ynnä muiden muodossa.
Lisäksi kun roudaa tinsaa tiluksilleen, niin sekään ei ole niin selvää jos asut jossain metsän kupeessa. Toisaalta, voihan asujaimisto tehdä vaikutuksen.
Heikkoina hetkinä taas tuollainen määrää tyhjänä ja autiona kaikuvaa tilaa voi myös olla omiaan masentelemaan, sillä se on kuin yksinäisyyden kaikukoppa. Joten en tiedä eroaa se paljoa itsemurhayksiöstä. Kaippa se moderni maalaisherrasmies sitten menee ja hirttää itsensä ulkorakennuksessa, eikä tuvan ainoassa huoneessa?Tosiaan niin ku sanottua, niin nuo "näpertämiset" on jo tehty, joten katellaan niitä seuraavan kerran joskus 20vuoden kuluttua.
Minun asunnossani ei kaiu kyllä yhtään mikään tyhjyyttään, kun mulla soi aina musiikki taustalla, taikka 60tuuman tv päällä, joten en minä hiljaisuudessa elä..
Eikä tämä mikään liian suuri asunto ole, eli juuri sopivana tämän koen..Minä esimerkiksi soitan erästä instrumenttia joskus jopa keskellä yötä, joten vuokrakömmänässä aikoinaan kärsin tilanteesta, kun ei moinen ollut mahdollista seinänaapureiden vuoks.
Itse en kyllä ole ollut eläissäni masentunut ja kun muutenkin viihdyn yksin erittäin hyvin, niin moiset ajatuksesi hirttoköysistä ovat kyllä täysin vieraita minulle.
Tuollaisissa pienissä yksiöissä, taikka kaksioissa on muutenkin se sisäilma aina ihan perseestä, tulee jotenkin ahdistava olo, mut tässä nykyisessä tuntuu, et on paras hengittää ku missään tähän saakka. Noh, jospa nää retostelut alkais ny riittää tältä erää:D- I.feel.for.you
CamelBoots kirjoitti:
Tosiaan niin ku sanottua, niin nuo "näpertämiset" on jo tehty, joten katellaan niitä seuraavan kerran joskus 20vuoden kuluttua.
Minun asunnossani ei kaiu kyllä yhtään mikään tyhjyyttään, kun mulla soi aina musiikki taustalla, taikka 60tuuman tv päällä, joten en minä hiljaisuudessa elä..
Eikä tämä mikään liian suuri asunto ole, eli juuri sopivana tämän koen..Minä esimerkiksi soitan erästä instrumenttia joskus jopa keskellä yötä, joten vuokrakömmänässä aikoinaan kärsin tilanteesta, kun ei moinen ollut mahdollista seinänaapureiden vuoks.
Itse en kyllä ole ollut eläissäni masentunut ja kun muutenkin viihdyn yksin erittäin hyvin, niin moiset ajatuksesi hirttoköysistä ovat kyllä täysin vieraita minulle.
Tuollaisissa pienissä yksiöissä, taikka kaksioissa on muutenkin se sisäilma aina ihan perseestä, tulee jotenkin ahdistava olo, mut tässä nykyisessä tuntuu, et on paras hengittää ku missään tähän saakka. Noh, jospa nää retostelut alkais ny riittää tältä erää:DVau, siis oikein 60-tuumainen tv :) Ja hyvä sisäilma. Yksin isossa talossa, kun ei ole kukaan muu sitä happea jakamassa.
https://rednet.punainenristi.fi/ystavatoiminta - Ex------------PUA
CamelBoots kirjoitti:
Tosiaan niin ku sanottua, niin nuo "näpertämiset" on jo tehty, joten katellaan niitä seuraavan kerran joskus 20vuoden kuluttua.
Tuollaisissa pienissä yksiöissä, taikka kaksioissa on muutenkin se sisäilma aina ihan perseestä, tulee jotenkin ahdistava olo, mut tässä nykyisessä tuntuu, et on paras hengittää ku missään tähän saakka. Noh, jospa nää retostelut alkais ny riittää tältä erää:DNo jos se sopii sinulle niin hyvä.
Enkä minä ainakaan itse välitä kateudesta, tai ole sitä sorttia.
Se on suomalaisten perusvaiva, ja tekee ihan hyvää oppia siitä pois, kun saa vähäsen siedätyshoitoa. :)
Joten nauti olostasi jo pytinkisi sen sinulle tuottaa.
- Kilttiatm
34 neliöö asun. Naiset ajattelee kaikkea negatiivista köyhistä jotka asuu vuokralla yksiössä.
- 3plus18
Kilttis? Mistä kaikesta tekemisestäsi naiset mahdollisesti ajattelisivat hyvää?:) Ei voi olla huomaamatta että kaikki mitä teet elämässäsi on sellaisia mistä naiset ajattelevat pahaa.
- Kiittimulleriitti
Olen asunut monen kokoisissa asunnoissa, myös 170m2 Ok-talossa... Nyt asun 30m2 yksiössä ja hyvin tähän mahtuu, kun yksin elelee... Luksuksestakin saa maksaa ja saa aina olla tekemässä pihatöitä ja muuta yhtä vaivalloista... Kerrostalo asuminen suositulla paikalla stadissa on mielestäni ihan tarpeeksi luksusta, vaikka siitä joutuukin pulittamaan toisin kuin taas Ok-talon menot on rikkaiden heiniä....
Sitäpaitsi itselläni on tapana avata ovi reaalielämään ihmisten ilmoille, aina saa oven kiinni perässään, eikä kukaan oo narisemassa enää siitä että istun päivät pitkät koneella ruohonleikkuuseen kyllästyneenä parintuhannen neliön tontilla!!!! - Kirkkovene
Kohtuu hyvällä alueella reilu 60 neliön kaksio.
Ja vaikka en ihan kädetön olekaan, ja pihahommistakin tykkään, on yksin asuvalle naiselle hyvä vaihtoehto soittaa aina tarvittaessa huoltoyhtiöön. Omanlaistaan vapautta sekin. - yksin-onnellinen
Asuin ennen 160 neliön talossa. Makkarista keittiöön kesti kävellä 30 sekuntia, ihan liian pitkä aika. Nyt asun yksiössä.
- KaikkiHoituuMakuulla
Joo siinä tulee vuositasolla mittava määrä turhaa kävelyä. Parashan se onkin että sängystä on kaikki saatavilla. Kahvinkeitin, kaukosäädin, jääkaappi kaljat, tiskiallas, paskapaperit ja pönttö, ulko oven kahva, vaatenaulakko kalsareista päällystakkiin.
- pihtarihuora
vanhassa hirsitalossa,120 neliötä,siinä on oikeastaan puolet liikaa,mutta minkäs sille mahtaa,onpahan säilytystilaa.mutta parasta tässä on puutarha,noin hehtaari,ja melkein joka vuosi se laajenee,onneksi on reilusti omaa lääniä ympärillä.
- kurpisinen
Upeaa. :)
Hehtaarin tontilla riittää jo puuhasteltavaa. Puolen hehtaarin pöpeliköt odottaa mulla kaivuuta muodonmuutokseen.
Mutta yllättävän nopeasti puutarha alkaa kehittymään. Kyllä se mielenrauha luomisessa on sellaista jota ei rahalla voi mitata..
120neliötä kuulostaa passelilta.
Taitaa Suomessakin olla useita "korpeen" muuttaneita yksineläviä naisia :D
- FiksuM1977
Niin kauan kun on lainaa, asunto ei ole oma. Ainakaan itse en kokisi sitä omaksi ja laina ahdistavaa. Siksi itse asun elämäni vuokralla. 43 neliön kaksio ja tyytyväinen velaton ihminen olen. 38v mies. Lainaa en tule ikinä ottamaan. Ei siis ajokorttia, autoa eikä omaa asuntoa koskaan.
tämä on erittäin hyvä periaate vaikkakin korot ovat nyt alhaalla niin velka on aina velka joka muistuttaa olemassaolostaan takaraivossa jatkuvasti ja pakottaa tekemään töitä tauotta. Ihmeen kevein perustein ihmiset ottavat lainaa loppuiäkseen
herra47lol kirjoitti:
tämä on erittäin hyvä periaate vaikkakin korot ovat nyt alhaalla niin velka on aina velka joka muistuttaa olemassaolostaan takaraivossa jatkuvasti ja pakottaa tekemään töitä tauotta. Ihmeen kevein perustein ihmiset ottavat lainaa loppuiäkseen
Laina loppuu joskus ja vastike on vain murto-osa vuokrasta. Moni vuokralla-asuja on kokenut katkeria hetkiä eläköityessään. Tulot puolittuvat ja vuokrat vaan jatkavat nousuaan. Espanjaan muuttohaaveet vaihtuvat Esson baariin ja syy on tietysti yheiskunnassa eikä peilissä...
- Winwins
Good for you. Itsellänikin parempi mieli elää kun ei ole sadan tonnin lainaa harteilla. Eikä näin ole pankin orja.
Asun keskustan kupeessa vuokralla 38 m2 täysin remontoitua yksiötä. Ja koska alueellamme on ylitarjontaa vuokra-asunnoista ja vuokranantaja vanhempi mies, joka ei halua etsiä uutta asiakasta, on vuokra vain 480. Ja joka kuukausi menee pari hunttia sijoituksiin toisaalle. Nämä investoinnit tulleet jo 8 vuoden aikana tuplana takaisin. Ei lainaa, vaan fiksuja sijoituskohteita -mutta näitä löytyy vain hyvillä suhteilla :) - voe.voe
Ratikkakuski kirjoitti:
Laina loppuu joskus ja vastike on vain murto-osa vuokrasta. Moni vuokralla-asuja on kokenut katkeria hetkiä eläköityessään. Tulot puolittuvat ja vuokrat vaan jatkavat nousuaan. Espanjaan muuttohaaveet vaihtuvat Esson baariin ja syy on tietysti yheiskunnassa eikä peilissä...
Kyllä ratikkakuskin kannattaakin ottaa laina. Jostainhan ne rahat on revittävä, että on varaa vanhainkodin maksuihin. Me muut perushyvää palkkatuloa nauttivat, voimme harjoittaa muuta sijoitustoimintaa. Sillä kyllähän se näin on, että köyhä ja tietämätön näkee vain asuntolainan mahdollisuutena sijoittaa.
voe.voe kirjoitti:
Kyllä ratikkakuskin kannattaakin ottaa laina. Jostainhan ne rahat on revittävä, että on varaa vanhainkodin maksuihin. Me muut perushyvää palkkatuloa nauttivat, voimme harjoittaa muuta sijoitustoimintaa. Sillä kyllähän se näin on, että köyhä ja tietämätön näkee vain asuntolainan mahdollisuutena sijoittaa.
Olisi jäänyt muut sijoitukset aika vaatimattomiksi ilman omaa asuntoa. Sitä vastaan kun on saanut sijoituslainaa ja ilman velkavipua vaurastuminen olisi ollut huomattavasti vaatimattomampaa. :-)
Nyt on väliaikaisena vuokrakoti ja olikohan 80-81 neliötä. Pieni oma takapiha. Jossain vaiheessa ok-talo jossa pikkasen enempi neliöitä, 148 neliötä asuintilaa. Autotallit ja piharakennukset sitten erikseen.
Kaikkia asumismuotoja olen kokeillut niin omistus kuin vuokraversionakin ja perheen kanssa jotenkin ok-asuminen tuntuu parhaimmalta. Oma tilava piha ehkä kaikista parasta varsinkin lasten kanssa. Rakastan pihatöitä ja puutarha hommia, joten niitä palavasti jo odotellen.
Kerrostalo ja rivari asuminen oli aikansa jees. Rivari asuminen voittaa kerrostalon, jos omaa pihaa on edes vähän. Missä saa kuopsutella ja istuskella kesäiltaa katsellen.- UrsulaJApiilopirtti
Kun tulee vanhemmaksi, ymmärtää sisäilmanlaadun olevan merkittävämpi osa asumista kuin neliöiden :)
- Ex------------PUA
Oma valintani on ollut tälläinen kahden huoneen ratkaisu keskiluokkaiselta asuinalueelta, vieläpä melko uusi asunto. Pitää nimittäin muistaa, että nuoresta miehestä sitä kun ajatellaankin kaikkea negatiivista jos hän asuu pienemmässä pytingissä, odottelemassa niitä parhaimpia nuoruusvuosiaan.
Myös materiaa olen tänne pyrkinyt haalimaan, juuri tuli ihan uusi astianpesukone, mikä onkin jokaisella EUROOPPALAISELLA ja suvaitsevaisella nuorella miehellä oltava, että tiedäkin sä se!
Tietysti ihan keskustassa olisi myös varsin passeli tuon suhteen asua. Siinä vaan hintalaatusuhde on aina keinottelijoiden käsissä, joten käytännössä ainoa mikä silloin auttaa naisten suuhteen, on asunnon sijainti, ja se ettei se ole ihan ruokottomassa kunnossa.
Tälle tosin oli eräs todella hyvä keskustakilpailija, todellinen löytö, mikä ehti mennä nenän edestä, se riepoo vieläkin, muut taas ovat sitä tasoa, että ne kyllä odottavat sinnemuuttajaansa jos vain haluaa mennä ja maksaa ylimääräistä vanhemmasta ja pienemmästä kämpästä, ja siitä että säästää 10 minuuttia keskustaan siirtymisessä. Toinen "kilpailija" oli ihan hyvältä paikalta ollut 100% kanakoppi, mutta eihän sinne nyt nuori mies mahdu kun hänellä kuitenkin on niin paljon materiaakin haalittuna, sillä se sitä kun onkin tärkein asia elämässä.
Tuo asunto-omistaminen on vähäsen niin ja näin. Itse näen että siinä on yhtä suuri mahdollisuus joutua loukkuun, kuin hyötyä. - Psyyke-eläkeläinen
LänsiSuomen pikkukaupunki.Kaupungin vuokra-asunto.
33 neliön yksiö.Vuokra 407€/kk.Asumistuki 256€/kk.
Olen 50 ja psyyke-eläkeläinen. Aika isossa omakotitalossa
- zzvzz
Vaatimaton.
Reilu 50m2. Minä ja poitsu.
- wadwadaw
29 neliötä... En malta odottaa että saan opiskeluni päätökseen ja pääsen pois täältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1986888- 1592036
- 1131688
- 511390
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551228Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001064Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?7996Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251944- 41929