Nälkä nälkä ja nälkä

warriorinjälkeläinen

Miksi ihmiset pelkää nälkää? Ei sitä kannata pelätä. Näläntunne on heikko mittari kertomaan milloin kroppa OIKEASTI tarvitsee lisää energiaa.

Nälkä on painoa tiputtavan ihmisen paras ystävä. Nälkää pitää tuntea jotta laihtuu. Mitä enemmän tunnet nälkää, niin sitä parempi ja sitä paremmalta myös ruoka maistuu, kun sen nälän tunteen katkaisee.

Sitten kun oikeasti oppii tuntemaan NÄLÄN tunteen, niin se nälkä mitä ennen tunsi ei edes ole nälkää, vaan mielihalua syödä jotain.

Terveellä ihmisillä on melko pitkä nälän sietokyky, jota käytetään hyväksi esimerkiksi paastottaessa. Terve ihminen voi selvitä hengissä jopa 50 päivää ilman ruokaa.

100

2154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minun_mielipide

      Ei tarvitse koskaan tuntea nälkää, jos ei syö hiilihydraatteja (sokeria).

      Esimerkiksi pari rasvaista makkaraa pitää hyvin nälän loitolla. Sama määrä leipää sensijaa ei pidä nälkää juurikaan vaan päinvastoin nälkä vain yltyy.

      • hpv

        Rasvaisessa grillimakkarassa on jopa yli 300 kcal/100 g. Pari sellaista tarjoaa sitten 700 kcal. Kannattaa mielummin syödä kasviksia, vähärasvaista lihaa ja vaikka keitinperunaa. 700 kcal ravitsemussuositusten mukaita ruokaa on isohko lounas, noin esimerkiksi.


      • minun_mielipide
        hpv kirjoitti:

        Rasvaisessa grillimakkarassa on jopa yli 300 kcal/100 g. Pari sellaista tarjoaa sitten 700 kcal. Kannattaa mielummin syödä kasviksia, vähärasvaista lihaa ja vaikka keitinperunaa. 700 kcal ravitsemussuositusten mukaita ruokaa on isohko lounas, noin esimerkiksi.

        Onko se vaikea käsittää, että ihminen tarvitsee energiaa toimiakseen. Kasvikset ovat ihan ok lisukkeena, mutta ei energiansaannin kannalta, koska ne eivät juurikaan sisällä rasvoja. No erilaiset pähkinät ja avokado sisältää näitä ja ovat terveellisiä.
        Jos vallan syö kasviksia niin ihmisen systeemi käyttää hyväkseen kasvisten sisältämän sokerin täydentääkseen energia tarpeensa.
        Elimistö ei erota minkä laatuisesta sokerista on kyse. Sokeri on aina terveyden kannalta huono vaihtoehto.
        Voi hyvin laskea mikä on normaali energiantarve ja miettiä mikä osuus tässä on sokerilla kasvissyöjillä. Nämä ovat asioita joita kannattaa miettiä. Ei esimerkiksi raskaan työn tekijä / liikunnallinen ihminen ei rehuilla tule toimeen.


      • ghghghghgh

        Makkarassa on suurin osa jauhoja, eli ei se mitään karppausruokaa ole. Jos karppaat, syöt täyttä lihaa. Nälkä pysyy kurissa vegaaniruuallakin. Ei siihen makkaroita tarvita.


      • hpv
        ghghghghgh kirjoitti:

        Makkarassa on suurin osa jauhoja, eli ei se mitään karppausruokaa ole. Jos karppaat, syöt täyttä lihaa. Nälkä pysyy kurissa vegaaniruuallakin. Ei siihen makkaroita tarvita.

        Kun makkalassa on tyypillisesti alle 5% jauhoja niin kuinka saat siitä aikaiseksi suurimman osan?


      • BMI_18
        minun_mielipide kirjoitti:

        Onko se vaikea käsittää, että ihminen tarvitsee energiaa toimiakseen. Kasvikset ovat ihan ok lisukkeena, mutta ei energiansaannin kannalta, koska ne eivät juurikaan sisällä rasvoja. No erilaiset pähkinät ja avokado sisältää näitä ja ovat terveellisiä.
        Jos vallan syö kasviksia niin ihmisen systeemi käyttää hyväkseen kasvisten sisältämän sokerin täydentääkseen energia tarpeensa.
        Elimistö ei erota minkä laatuisesta sokerista on kyse. Sokeri on aina terveyden kannalta huono vaihtoehto.
        Voi hyvin laskea mikä on normaali energiantarve ja miettiä mikä osuus tässä on sokerilla kasvissyöjillä. Nämä ovat asioita joita kannattaa miettiä. Ei esimerkiksi raskaan työn tekijä / liikunnallinen ihminen ei rehuilla tule toimeen.

        Voisiko joku älykkö vielä kertoa, miten lihotaan?
        Minulla ei ole juuri koskaan nälkä, "väkisin" yritän pari kertaa päivässä edes jotain syödä, etten kuihdu ihan olemattomiin. Syön aina, mitä mieli tekee.


      • Heidifjdkl
        minun_mielipide kirjoitti:

        Onko se vaikea käsittää, että ihminen tarvitsee energiaa toimiakseen. Kasvikset ovat ihan ok lisukkeena, mutta ei energiansaannin kannalta, koska ne eivät juurikaan sisällä rasvoja. No erilaiset pähkinät ja avokado sisältää näitä ja ovat terveellisiä.
        Jos vallan syö kasviksia niin ihmisen systeemi käyttää hyväkseen kasvisten sisältämän sokerin täydentääkseen energia tarpeensa.
        Elimistö ei erota minkä laatuisesta sokerista on kyse. Sokeri on aina terveyden kannalta huono vaihtoehto.
        Voi hyvin laskea mikä on normaali energiantarve ja miettiä mikä osuus tässä on sokerilla kasvissyöjillä. Nämä ovat asioita joita kannattaa miettiä. Ei esimerkiksi raskaan työn tekijä / liikunnallinen ihminen ei rehuilla tule toimeen.

        Olen lähestulkoon vegaani, teen raskasta työtä kokopäiväisesti, liikun työmatkani pyörällä ja liikun myös vapaa-ajallani suositusten mukaan. Jos et usko, että kasvisruoalla pärjää, niin kokeile tai ole hiljaa.


      • aert6r
        hpv kirjoitti:

        Kun makkalassa on tyypillisesti alle 5% jauhoja niin kuinka saat siitä aikaiseksi suurimman osan?

        Tota... missähän makkarassa on jauhoja alle 5%..
        Jopa parhaat lihaisimmat makkarat sisältää yli 10% jauhoja.. Tyypillisesti makkarat sisätää jauhoja sellaset 60-80%.. eli tyypillisesti makkarat voidaan lukea kavisruuaksi.


      • Semmottiinu
        BMI_18 kirjoitti:

        Voisiko joku älykkö vielä kertoa, miten lihotaan?
        Minulla ei ole juuri koskaan nälkä, "väkisin" yritän pari kertaa päivässä edes jotain syödä, etten kuihdu ihan olemattomiin. Syön aina, mitä mieli tekee.

        Älyköstä en tiedä, mutta voisiko olla niinkin kumma seikka kuin että eri ihmisillä on mm. erilainen aineenvaihdunta johtuen geeneistä. Toiset voivat syödä enemmän mutta paino ei silti kerry ja taas toisille jo pienempikin määrä alkaa näkyä.

        Aivan kuten toisilla mm. makeannälkä on huomattavasti suurempi mikä taas lisää energiansaantia huomattavasti jos sille tielle lähtee. Esim. itse en ole koskaan syystä tai toisesta ollut makean perään, joten nyt voisin sanoa että ne joilla suu vettyy kun näkevät vaikka kakunpalan ovat vain mieleltään heikkoja - toisin kuin minä.

        Mutta kun todellisuus on se että olen itse enemmänkin poikkeus kun "tappelin" jo ennen teini-ikää vastaan jos minulle koettettiin syöttää vaikka täytekakkua esim. sukujuhlissa. En kieltäytynyt painokkaasti painonhallinnan tms. takia, se ei koskaan ole ollut minulle erityinen ongelma, syy oli yksinkertaisesti se että erilaiset makeat asiat eivät vain maistuneet. Ja nyt kun ikää on tullut lisää, ne maistuvat jostain syystä vielä vähemmän.

        Toisaalta en taas muuten ole taipuvainen alipainoon, vaan painoa kyllä kertyy syömällä suht helposti, mutta huomasin jo vuosia sitten että proteiinipainoinen ruokavalio on minulle parempi, koska se pitää näläntunteen poissa huomattavasti paremmin.

        Minulla on myös itseasiassa alkoholin suhteen hyvin samanlainen tilanne kuin makeiden ruokien kanssa. Satunnaisesti on mukava ottaa seurassa vaikka useampi lasillinen, mutta jossain vaiheessa vain tulee täysin tietoisuudesta riippumaton stoppi, joka ilmoittaa että tämä määrä riittää, vaikka olo olisi muuten ihan hilpeä niin lisäalkoholi ei vain uppoa. Tilanne voi tulla vaikka kesken lasillisen.

        Joten en osaa tuostakaan ottaa kunniaa, koska kieltäytyminen tulee niin helposti eikä se ole täysin tietoista. Ja vaikuttaa että toisilta tämänkaltaiset suojamekanismit vain puuttuvat.

        Eli ihmisissä on eroja. Vaikea sanoa miten kenenkin pitäisi lihoa, kun jokainen on hieman erilainen ja siihen vaikuttaa sekä synnynnäiset asiat, että vaikka liikunnan määrä ja tyyppi jne.


      • he pelkäävät sitä samasta syystä kuin pedofiilejä


      • BMI_18
        Semmottiinu kirjoitti:

        Älyköstä en tiedä, mutta voisiko olla niinkin kumma seikka kuin että eri ihmisillä on mm. erilainen aineenvaihdunta johtuen geeneistä. Toiset voivat syödä enemmän mutta paino ei silti kerry ja taas toisille jo pienempikin määrä alkaa näkyä.

        Aivan kuten toisilla mm. makeannälkä on huomattavasti suurempi mikä taas lisää energiansaantia huomattavasti jos sille tielle lähtee. Esim. itse en ole koskaan syystä tai toisesta ollut makean perään, joten nyt voisin sanoa että ne joilla suu vettyy kun näkevät vaikka kakunpalan ovat vain mieleltään heikkoja - toisin kuin minä.

        Mutta kun todellisuus on se että olen itse enemmänkin poikkeus kun "tappelin" jo ennen teini-ikää vastaan jos minulle koettettiin syöttää vaikka täytekakkua esim. sukujuhlissa. En kieltäytynyt painokkaasti painonhallinnan tms. takia, se ei koskaan ole ollut minulle erityinen ongelma, syy oli yksinkertaisesti se että erilaiset makeat asiat eivät vain maistuneet. Ja nyt kun ikää on tullut lisää, ne maistuvat jostain syystä vielä vähemmän.

        Toisaalta en taas muuten ole taipuvainen alipainoon, vaan painoa kyllä kertyy syömällä suht helposti, mutta huomasin jo vuosia sitten että proteiinipainoinen ruokavalio on minulle parempi, koska se pitää näläntunteen poissa huomattavasti paremmin.

        Minulla on myös itseasiassa alkoholin suhteen hyvin samanlainen tilanne kuin makeiden ruokien kanssa. Satunnaisesti on mukava ottaa seurassa vaikka useampi lasillinen, mutta jossain vaiheessa vain tulee täysin tietoisuudesta riippumaton stoppi, joka ilmoittaa että tämä määrä riittää, vaikka olo olisi muuten ihan hilpeä niin lisäalkoholi ei vain uppoa. Tilanne voi tulla vaikka kesken lasillisen.

        Joten en osaa tuostakaan ottaa kunniaa, koska kieltäytyminen tulee niin helposti eikä se ole täysin tietoista. Ja vaikuttaa että toisilta tämänkaltaiset suojamekanismit vain puuttuvat.

        Eli ihmisissä on eroja. Vaikea sanoa miten kenenkin pitäisi lihoa, kun jokainen on hieman erilainen ja siihen vaikuttaa sekä synnynnäiset asiat, että vaikka liikunnan määrä ja tyyppi jne.

        Kiitos asiallisesta vastauksesta!
        Eri ihmiset tyydyttävät perustarpeitaan eri tavoilla, uskon aiheenvaihdunnan eroihin, en niinkään "muka" sairauksista johtuviin syihin.
        MUTTA suurin osa ns. liikalihavista ei harrasta tarpeeksi liikuntaa suhteessa syömäänsä energiamäärään. Syytellään kaikkea muuta, ei omaa sohva-herkku-elämää.
        Itse liikun paljon, mutta en muista/ehdi syödä tarpeeksi. Hengissä olen kuitenkin ja kaikki veriarvot ok.


      • halapuuttamassasta

        meillä ei ollut kun mentiin yhteen kuin.yksi kattila ja lusikka.siinä kiehui aamukahvi,ja samassa katilassa ruoka.rahaa oli paljon kun laskettiin kaikki pennit saatiin yksi 2dl jukurtti ja syötiin puoliksi.en halua enää nähdä nälkää syön kaiken minkä saan kiinni.siitä huolimatta paino on laskenut 8kg.syökää ja nauttikaa elämästä nälkää kokematta.hölmö on nälässä kun ruokaa on kaupat pullollaan ja mikä hintasota olevinaan.lidl on valitettavasti halvin.ostin vahingossa maitoa s kaupasta.lidilistä olisin saanut kaksi litraa enemmän samalla hinnalla.että se siitä halapuatuamasta


      • Anonyymi
        aert6r kirjoitti:

        Tota... missähän makkarassa on jauhoja alle 5%..
        Jopa parhaat lihaisimmat makkarat sisältää yli 10% jauhoja.. Tyypillisesti makkarat sisätää jauhoja sellaset 60-80%.. eli tyypillisesti makkarat voidaan lukea kavisruuaksi.

        Jauho ei kyllä ole mikään kasvis, vaan se on vilja. Viljasta saa hiilihydraatteja ja kasviksista vitamiineja ja kuituja.


    • kjfipsjdfdsj

      harva kai nälkää tänä päivänä jää vartoomaan, kun ei ole pakko.

      • nälkäkurrrki

        Tervetuloa yltäkylläisyys,täysi vatsa,jatkuva nälkä,rapistuminen,sairastuminen ja kuolema.


    • serehellinenveku88889

      warriorinjälkeläinen

      Parempi kysyä ja pohtia vastausta siihen: "Miksi pitää olla nälkäinen OIKEALLA ravinnolla?"

      Oikealla ravinnolla ei tarvitse olla nälkäinen. Syö kun on nälkä ja syö itsesi aina kylläiseksi.

      Lue kirjoituksesi uudelleen. Puhut itseäsi vastaan.

      • warriorinjälkeläinen

        "Oikealla ravinnolla ei tarvitse olla nälkäinen. Syö kun on nälkä ja syö itsesi aina kylläiseksi."

        Kyllä tarvitsee olla eka nälkäinen ennen kun voi olla kylläinen :) Hyvin loogista. Kylläinen ei tarvitse olla kuin yhden kerran päivässä.


      • ujmhgt
        warriorinjälkeläinen kirjoitti:

        "Oikealla ravinnolla ei tarvitse olla nälkäinen. Syö kun on nälkä ja syö itsesi aina kylläiseksi."

        Kyllä tarvitsee olla eka nälkäinen ennen kun voi olla kylläinen :) Hyvin loogista. Kylläinen ei tarvitse olla kuin yhden kerran päivässä.

        Miten saat nukuttua nälän kurniessa suolistossa? Kyllä minusta noin muuten syöminen on melkoista pakkopullaa, jos ei ole yhtään nälkä.


      • ei_välipaloille

        Syön kolmesti päivässä. En ole koskaan nälkäinen sillä tavoin, että mahassa kurnisi. Tiedän ruokavälin venyneen liikaa, kun on voimaton olo. Eli nälkää ei tarvitse tuntea siitäkään huolimatta, että söisi harvoin. Ja jos vähän nälkäisenä menee nukkumaan, niin aamulla ei ole nälkäinen. Elimistön omat prosessit ovat alkaneet käsitellä energiavarastoja.

        Jos syö koko ajan, energia tulee aina ravinnosta, ei koskaan vararavinnoista. Siinä mielessä kannattaisi pitää kunnollinen vuorokautinen tai viikottainen paasto, jotta kerrankin poltettaisiin vararavintoa. Siinä mielessä suositukset mässytellä parin tunnin välein, jotta laihtuu, ovat täyttä puppua. Silloin varastoenergiaa ei käytetä todellisuudessa ikinä energianlähteenä. Suurin osa ihmisistä ei osaa arvioida annoskokoja ja energiamääriä, eli tiheästi syömällä syö liikaa. Ainoa mahdollisuus on syödä tiettyinä ruoka-aikoina ja kasata eteensä kerralla sen, mitä aikoo syödä. Tällöin määrän voi arvioida silmillä. Maha on petollinen mittari.


      • warriorinjälkeläinen
        ei_välipaloille kirjoitti:

        Syön kolmesti päivässä. En ole koskaan nälkäinen sillä tavoin, että mahassa kurnisi. Tiedän ruokavälin venyneen liikaa, kun on voimaton olo. Eli nälkää ei tarvitse tuntea siitäkään huolimatta, että söisi harvoin. Ja jos vähän nälkäisenä menee nukkumaan, niin aamulla ei ole nälkäinen. Elimistön omat prosessit ovat alkaneet käsitellä energiavarastoja.

        Jos syö koko ajan, energia tulee aina ravinnosta, ei koskaan vararavinnoista. Siinä mielessä kannattaisi pitää kunnollinen vuorokautinen tai viikottainen paasto, jotta kerrankin poltettaisiin vararavintoa. Siinä mielessä suositukset mässytellä parin tunnin välein, jotta laihtuu, ovat täyttä puppua. Silloin varastoenergiaa ei käytetä todellisuudessa ikinä energianlähteenä. Suurin osa ihmisistä ei osaa arvioida annoskokoja ja energiamääriä, eli tiheästi syömällä syö liikaa. Ainoa mahdollisuus on syödä tiettyinä ruoka-aikoina ja kasata eteensä kerralla sen, mitä aikoo syödä. Tällöin määrän voi arvioida silmillä. Maha on petollinen mittari.

        Kyllä näin juuri ja kun näitä paastoja pitää, niin mahakin tottuu nälkään, eikä silloin edes tunnu nälkä nälkä. Pitää vain kärsiä nälän kanssa jonkin aikaa.

        Edellinen kysyi miten voin nukkua nälän tunteessa.

        -Syön illalla sen ainokaisen ateriani ja syön niin paljon kuin pystyn. Hyvin nukkuu yön ja seuraavaan päivään riittää energia hyvin, vaikka paastoaisi koko päivän iltaan asti.

        Maha on petollinen mittari, jos sen pitää jatkuvasti kylläisenä. Muuten se on hyvä mittari syödä silloin, kun oikeasti kroppa tarvitsee energiaa..


    • oikeaa ruokaa oikeaan aikaan 2-3 tunnin välein nälkään ei pidä syödä, syötävä ennen kuin tulee nälkä eikä nälkäisenä mennä kauppaan, jos syö liian vähän vaikka on laiha niin on laiha läski, lihasmassa katoaa ennen läskiä, on väärin laihduttaa vähällä ravinnollaa, mutta senhän kaikki tietää paitsi suomi24 provoilijat,

      • warriorinjälkeläinen

        Lihas ei välttämättä minnekkään katoa, jos syöt vähemmän kuin kulutat. Salaisuus lihaskatoon on se että treenaat samalla kun tiputat painoa. Silloin voit saada lihasta jopa lisää vaikka söisit vähemmän kuin mitä kulutat.

        Jos treenaat ja lopetat treenaamisen, niin lihaksesi katoaa, syöt sitten miten paljon tai vähän tahansa.

        Kehonkoostumuksesi vaikuttaa ja aikaisempi elämäntapasi. Esim. treenaamaton, lihaksiton 40% rasvoissa oleva voi huoletta paastota vaikka 3 viikkoa menettämättä olemattomia lihaksiaan. Tuona aikana jos vaikka käy kävelemässä kerran päivässä, niin vielä parempi.

        Treenattu tyyppi 10% rasvoissa täytyy panostaa syömiseen, jos meinaa puristaa rasvat vielä pienemmäksi, tai jos haluaa kasvattaa lihasmassaansa, silloin jos ei tiedä mitä tekee, niin lihasta voi lähteä, vaikka treenaisi.


    • lounaat

      onko nälkä vai sen tunne syörään valmiiksi ja välipalat päälle vähän kuin nautinto aine hyvään oloon vailla ikävää oloa.

      • ehäuseakin

        Tuolla ikävä-palstalla on esiintynyt joku tunnevammainen.


    • lesyni

      Olen samaa mieltä,jos ihmiset ymmärtäisivät,mitä tällä tarkoitetaan,ei liika lihavuutta olisi ...terveydestän huolehtiva ihminen ymmärtää tämän !

    • lesyni

      Nykyajan ihminen ,ei ole koskaan ollut oikein nälissään,tekisi hyvää välillä tietää mitä se on..sotaaikana syntyneet tietää ,aika moni ainakin !

    • TiedoksiKansalaisille

      Täytyy muistaa myös se, että aineenvaihdunta hidastuu, jos syö liian vähän.
      Parempi on syödä sopivasti ja kiihdyttää aineenvaihduntaa liikunnalla.
      On nimittäin melko vaikea tehdä mitään, jos ei syö. Huono homma lihaksillekin.

    • cvbcvbvcbvcb

      Mä pelkään nälkää tai oikeastaan nälän tuomaa nälkäkiukkua.. Isääni pelkäsin myös pienenä kun nälkäkiukkusena suuttui jatkuvasti meihin tenaviin kun ei arvostettu ruokaa tai osattu käyttäytyä pöydässä.. ite oon kyllä samallainen ja yritän vaan olla purkamatta sitä muihin.. jos mahottomaksi menee niin meen lattialle mahalleni makaamaan ettei mahaan sattuisi.. saatan joskus jopa sortua ja ottaa siinä ruoanlaitonyhteydessä jotain pkkunaposteltavaa vaikka harvoin pystyn ainakaan nälkäsenä mitään pahaa ja kylmää ottamaan.. aamullakaan en mitään syö kun vasta sitten kun tulee nälkä.. sokerista ja leivästä en tykkää joten sen pitää olla kunnon lihaa mitä osaan syödä.. jos en oo nälissäni voi syödä vaikka lihapullia ja makaronia.. mutta joo pointti että pelkään nälkää koska silloin kohdistan pahan oloni muihin..

    • älytöntä

      no kuule. olen syönyt nyt 3kuukautta pelkkiä kasviksia laihtumatta grammaakaan saati että olisin saanut vatsaa pois. nälkää en ole nähnyt, mutta kylläkin alkanut pohtia dieettien järjellisyyttä. miksi perusterve laihduttaa?

    • kyläseonihimme

      Minä kun laihdutan niin ruokana on vitamiineja ja ..jotain syön ?..Jos näkisitte kuinka
      vähällä ruokamäärällä tulee toimeen ja samalla laihtuu niin ihmettelisitte. Aamulla söin liossa olleita pellavansiemeniä noin 4 rkl , ja kaksi lasillista vettä . Kyytipojaksi rypsiöljyä että suoli toimii. Joskun iltapäivällä 4 rkl neljän viljan hiutaleita liotettuina. Ehkä iltapalaksi hieman mustikkaa. ..? Eikä maha kurni eikä ole varsinainen nälkäkään ? Mahtavaa !

      • Tyhmyysonaina

        Aivoihin asti ravintoaineesi eivät selvästikään ole päässeet.


      • PorkkanaHappi

        Minä taas leikkaan illalla yhden porkkanan kolmeen osaan josta syön 1/3 aamupalaksi, 1/3 päivälliseksi ja 1/3 iltapalaksi.Ennen nukkumaan menoa menen terassille ja haukkaan kaksi suulista ilmaa jonka nielaisen.Eikä tule nälkä koko yönä!


      • huulihattu
        PorkkanaHappi kirjoitti:

        Minä taas leikkaan illalla yhden porkkanan kolmeen osaan josta syön 1/3 aamupalaksi, 1/3 päivälliseksi ja 1/3 iltapalaksi.Ennen nukkumaan menoa menen terassille ja haukkaan kaksi suulista ilmaa jonka nielaisen.Eikä tule nälkä koko yönä!

        Tuuli käy lounaasta?


      • PorkkanaHappi
        huulihattu kirjoitti:

        Tuuli käy lounaasta?

        Ei, kyllä se pitää olla jotain täyttävämpää; 1 lasi vettä.


    • OhukainentaiPaksukainen

      Pitäisi osata tehdä ero koska on oikeasti nälkä ja koska tekee muuten vain mieli syödä. Toisin sanoen pitäisi syödä vain nälkään eikä huvikseen.
      Jos haluat laihtua, syö vähemmän kaloreita kuin kulutat. Toisin sanoen, jos syöt, liiku enemmän, jos et liiku, syö vähemmän.

      • ifipuratofpfd

        Jos pelkällä liikkumisella yrittää laihduttaa , saa liikkua todella todella paljon. Kenellä on aikaa..
        Järkevämpää on myös katsoa mitä syö.
        Tärkeää on pitää verensokeri tasaisena.


    • Eikaloripommeja

      Miksi pitäisi tuntea nälkää? Oikea ja hyvä ruokailuväli on kolme - neljä (3 - 4) tuntia ja jos syö oikeaa, terveellistä, ravintorikasta ruokaa tai välipalaa ei tarvitse nälässä riutua. Tällä tavalla myös verensokeritaso pysyy koko ajan hyvänä ja se auttaa laihtumista enemmän kuin mikään muu.

    • saittekojärkeä

      Tunneäly.. hmm, maailma on jakanut tunteita ihan riittävästi.

    • Joo joo siinä kirjoittaa ihminen joka ei todellakaan ole nähnyt nälkää. Helppo kirjoittaa kun pöydät notkuvat itselläsi ruokaa.

    • warriorinjälkeläinen

      Paastoaminen ei ole huono homma lihaksille eikä aineenvaihdunnalle ja on helppo tehdä vaikka mitä monta tuntia syömättä. Jossainvaiheessa kroppa kyllä kertoo milloin syödä, ei maha.

      Jos olet letkuruokinnassa (syöt monta kertaa päivässä), eli elämäsi on syömistä ja paskoomista, olet totuttanut elimistösi jatkuvaan syömiseen niin perusteellisesti, että kätesi alkaa tärisee, kylmä hiki pukkaa otsalle ja päivä menee pilalle, jos joutuu olemaan 6-7 tuntia syömättä. Energia tuntuu olevan täysin lopussa ja treeni ilman energiajuomaa on kuin juoksisi suolla rautakuula jalassa.

      Virheellisiä väittämiä:

      Aivot tarvitsevat xx grammaa sokeria toimiakseen
      Sokeri on aivojen energiaa
      aivot tarvitsevat hiilihydraatteja
      Energia loppuu ilman hiilihydraatteja

      Aivot käyttävät sokeria, mutta ne toimivat loistavasti, vaikka emme söisi grammaakaan sokereita. Aivot toimivat ketoaineilla paremmin kun hyvin.

      Tiheä ateriointi voidaan toteuttaa, mikäli hiilihydraattien määrää rajoitetaan. Hiilihydraatit voidaan syödä vain yhdellä-kahdella aterialla päivässä. Tällöin 3-4 ateriaa koostuu lähes kokonaan proteiineista ja rasvoista. Mutta ei tämä ole järkevä tapa, kun on helpompikin tapa, eli syödä 1-3x päivässä...

      Kun kropan on toeuttanut oikein syömiseen (vähähiilihydraattiseen) voi syödä vaikka 1-3 x päivässä. Jos 1 kerran, kuten itse syön, niin silloin ilta-aterian tulisi olla ruhtinaallinen. Päivää voi kuitenkin siivittää vaikka marjoilla. Tapoja on monia syödä oikein. Idea on kuitenkin siinä, että hiilihydraattien määrää rajoitetaan, ja jatkuva syönti lopetetaan. Syödä saa muuten kuinka paljon tahansa, kun toteuttaa ja ajoittaa syömisensä oikein.

    • Ljdat

      En pelkää nälkää, mutta inhoan sen mukana tulevia rytmihäiriöitä.. Ei kiva. En tosin ole lihava, joten en näe mitään tarvettakaan nitkua nälissään.

      • syöppö

        Siis mitä? Saat rytmihäiriöitä jos et syö?


      • Ljdat

        Kyllä. Kun verensokeri laskee alkavat rytmihäiriöt. Sain ne riesakseni sairastaessani anoreksiaa ja pysyväksi muistoksi jäivät. Se ei lääkärin mukaan ole vaarallista, mutta aivan helvetillisen epämiellyttävää.


    • SyökääSoppaa

      Keitot on hyvää ruokaa. Maistuvaa, täyttävää ja kuitenkin aika kevyttä energiasisällöltään. Eli saat niistä kyllä hyvin energiaa päivän touhuihin, mutta ne eivät sisällä juurikaan taas mitään kropan kannalta turhaa.
      Eikä niihin kyllästy, kun keittoja on kuitenkin niin julmetusti, mistä voi aina vaihdella päivän annoksen.
      Itse pudotin aikanaan painoani liki 130 kilosta 95 kiloon muutamassa kuukaudessa aika pitkälti keittojen ansiosta. No okei, lihoin takaisin 100 kiloon, mutta paino on pysynytkin siinä sitten jo kohta 10v. Niin juu, mä olen 190cm pitkä ihminen, jos joku ihmettelee noita mun kilojani. Olen vielä aika roteva luonnostani, joten senkin puolesta noita kiloja on.
      Viimeisimmässä terveystarkastuksessa syksyltä lääkäri sanoi mun olevan hyvässä painossa, just tuon ruumiinrakenteeni puolesta ja muutenkin(ikä, työ ym. vaikuttaa siihen lisäksi) eli mulla ei ole mitään pakkosyytä laihtua tästä enää, paitsi jos itse haluan välttämättä väkisin saada painostani jotain pois. Mutta mitäpä sitä tästä enää laihemmaksi, jos kerta terveyden ammattilainenkin sanoo tuon painon olevan mulle passeli.
      Veriarvot ym ovat myöskin mulla todella hyvät(paitsi hemoglobiini, joka on liian korkea), joten hyvin menee.

      • warriorinjälkeläinen

        Joo, keitot on hyviä ruokia, mun lemppari on kalakeitto.


    • 12121212121212212121

      SYÖKÄÄ ,JUOKAA ,NAIKAA LOPPUELÄMÄ ON AIKAA

    • Yksinkertaisesti siksi koska nälkään kuolee.Samoin kun sukellat niin vaistosi tuovat sinut pintaan koska ilman happea kuolee.Sitäpaitsi nälkä ei ole mukava olotila.

    • nälkäinen

      En pelkää nälkää. Nälkä kertoo mulle millon pitää syödä.

    • ravitsemustera

      Väärin. Eteenkin lahduttavien ihmisten ei pitäisi tuntea nälkää KOSKAAN. Laihduttamisessa tärkeintä on syödä vähän ja usein, vähintään 5 kertaa päivässä. Nälän tunnetta ei saisi missään vaiheessa olla, sillä kun nälän tunne iskee, alkaa elimistö varastoimaan läskiä ja kuluttaa lihasta. Ennen ku tollasta sanot, kannattaisi vähän faktaa selvittää. Joku pian uskoo noita sun höpinöitä.

      • jooooooooo

        3-4 kertaa päivässä riittää ihan mainiosti. Ja miten tämä läskin varastointi ja lihaksen kuluttaminen samanaikaisesti käytännössä tapahtuu? Nälkä on kehon normaali reaktio, jonka tarkoitus on ilmoittaa kehon tarpeesta saada ravintoa.


      • eipidähuudellajoseitieda

        Kun ihminen lopettaa syömisen eikä energiaa tai rakennusaineita enää tule, menee keho ns. selvitymismoodiin. Selvitymistilassa keho alkaa varastoimaan energiaa, madaltamaan energiakulutusta ja käyttämään lihaksistoa energianlähteenä. Keho alkaa siis pikkuhiljaa syömään itseään selviytyäkseen. Se on aivan normaali hengissä pysymisen keino, ennen vanhaan kun sitä ruokaa ei tosiaankaan tullut yhtäkkiä päiviin tai viikkoihin, oli elimistön pakko selviytyä pitkistäkin ajoista ilman ravintoa madaltamalla energiankulutusta ja hajottamalla energiaa omasta kehostaan. Miksi sitten lihakset palaa paljon suuremmassa roolissa kuin rasva? Elimistömme on sen verran fiksu, että se tietää mitä ilman emme selviä: aivoja. Aivot ovat ne, jota kehomme pyrkii suojelemaan kaikin keinoin. Mitä se sitten tarkottaa? No sitä, että kun aivomme nyt sattuvat koostumaan melkein kokonaan pelkästä rasvasta, niin keho jättää automaattisesti elimistön rasvat rauhaan aivoja varten ja purkaa selviytyäkseen laadukkaampaa energiaa: lihaksia. Joillain anorektikoilla saattaa mennä sairaus niin pitkälle että keho alkaa hajottamaan jopa sydäntä energiaksi. Se kun on myös lihas.


    • 1947ukko

      kuule ystävä ,1950 lapsena nälkä oli aina vieraana. Me lapset oltiin koulusta pois käpyjä keräämässä .Nälkäisenä nukkumaan nälkäisenä herättiin .1958 oli hyvä käpyvuosi Kymiyhtiö maksoi käpykilosta 25 penniä .

      • warriorinjälkeläinen

        Ei varmaan lihavuus vaivannut?


    • PERJAATE

      TAVALLAAN LIHAVAN IHMISEN EI TARVITSE SYÖDÄ YHTÄÄN MITÄÄN,JOS EI HALUA. Voi vain juoda kalorittomia nesteitä. Silloin elimistö menee ketoosiin ja alkaa kuluttamaan elimistön rasvakudosta. Sitten,kun elimistö on kuluttanut kaiken rasvan, niin pitää alkaa syömään, koska muuten elimistö siirtyy seuraavaksi lihasten kimppuun ja se ei ole terveellistä.

      Siksi moni anorektikko kuolee, koska ei ole enää rasvakudosta poltettavana ja elimistö alkaa kuluttamaan lihasta ja sydän on myös lihas ja lopulta sydän pettää.

      • periaate

        Kyllä se elimistö kuluttaa sitä lihasta samalla kun rasvavarastoja, jos ei mitään syö.


      • hoohhooh

        Uskomatonta, miten tässä maailmassa, jossa terveellisyys on trendi, on mahdollista, että ihmiset eivät tiedä edellenkään miten elimistö toimii. Ota silmät käteen ja ala lukemaan faktaa, ennen kuin opetat muita. Kuten periaate -nimimerkki sanoikin jo, ei se niin mene, että elimistö polttaisi ensin rasvan ja sitten vasta lihakset. Eikä todellakaan niin mene jos lopettaa syömisen, sillä elimistö menee säästötilaan ja ennen rasvaa, alkaa kuluttamaan lihaksia. Asian voi vaikka googlettaa tai kysyä keneltä tahansa terveysalan ihmiseltä.. tai vaikka ylipäätään keneltä tahansa joka on edes peruskoulun käynyt.


      • warriorinjälkeläinen
        hoohhooh kirjoitti:

        Uskomatonta, miten tässä maailmassa, jossa terveellisyys on trendi, on mahdollista, että ihmiset eivät tiedä edellenkään miten elimistö toimii. Ota silmät käteen ja ala lukemaan faktaa, ennen kuin opetat muita. Kuten periaate -nimimerkki sanoikin jo, ei se niin mene, että elimistö polttaisi ensin rasvan ja sitten vasta lihakset. Eikä todellakaan niin mene jos lopettaa syömisen, sillä elimistö menee säästötilaan ja ennen rasvaa, alkaa kuluttamaan lihaksia. Asian voi vaikka googlettaa tai kysyä keneltä tahansa terveysalan ihmiseltä.. tai vaikka ylipäätään keneltä tahansa joka on edes peruskoulun käynyt.

        Tunnen tapauksia jotka on vesipaastonnut 3vk ja laihtunut 10-15kg sinä aikana.

        Lihas ei välttämättä minnekkään katoa, jos syöt vähemmän kuin kulutat. Salaisuus lihaskatoon on se että treenaat samalla kun tiputat painoa. Silloin voit saada lihasta jopa lisää vaikka söisit vähemmän kuin mitä kulutat.

        Jos treenaat ja lopetat treenaamisen, niin lihaksesi katoaa aika nopeaa, syöt sitten miten paljon tai vähän tahansa.

        Kehonkoostumuksesi vaikuttaa ja aikaisempi elämäntapasi. Esim. treenaamaton, lihaksia vain liikkumiseen ja 40% rasvoissa oleva voi huoletta paastota vaikka 3 viikkoa menettämättä olemattomia lihaksiaan. Tuona aikana jos hän vaikka käy kävelemässä 1h päivässä, niin sekin on monelle jo enemmän liikuntaa, kun mitä aikaisemmin tehnyt, joten lihaksia ei katoa.

        Treenattu tyyppi 10% rasvoissa täytyy panostaa syömiseen, jos meinaa puristaa rasvat vielä pienemmäksi, tai jos haluaa kasvattaa lihasmassaansa, silloin jos ei tiedä miten kannattaa panostaa ravintoon, niin lihasta voi lähteä, vaikka treenaisi kuin kovaa.

        Perustreenaaja 20% rasvoissa voi aika huoletta syödä n. 1000kcal päivässä menettämättä lihaksiaan, kunhan jatkaa treenaamista. 15% rasvoissa kannattaa hidastaa painon tiputusta ja syödä enemmän.


      • periaate
        warriorinjälkeläinen kirjoitti:

        Tunnen tapauksia jotka on vesipaastonnut 3vk ja laihtunut 10-15kg sinä aikana.

        Lihas ei välttämättä minnekkään katoa, jos syöt vähemmän kuin kulutat. Salaisuus lihaskatoon on se että treenaat samalla kun tiputat painoa. Silloin voit saada lihasta jopa lisää vaikka söisit vähemmän kuin mitä kulutat.

        Jos treenaat ja lopetat treenaamisen, niin lihaksesi katoaa aika nopeaa, syöt sitten miten paljon tai vähän tahansa.

        Kehonkoostumuksesi vaikuttaa ja aikaisempi elämäntapasi. Esim. treenaamaton, lihaksia vain liikkumiseen ja 40% rasvoissa oleva voi huoletta paastota vaikka 3 viikkoa menettämättä olemattomia lihaksiaan. Tuona aikana jos hän vaikka käy kävelemässä 1h päivässä, niin sekin on monelle jo enemmän liikuntaa, kun mitä aikaisemmin tehnyt, joten lihaksia ei katoa.

        Treenattu tyyppi 10% rasvoissa täytyy panostaa syömiseen, jos meinaa puristaa rasvat vielä pienemmäksi, tai jos haluaa kasvattaa lihasmassaansa, silloin jos ei tiedä miten kannattaa panostaa ravintoon, niin lihasta voi lähteä, vaikka treenaisi kuin kovaa.

        Perustreenaaja 20% rasvoissa voi aika huoletta syödä n. 1000kcal päivässä menettämättä lihaksiaan, kunhan jatkaa treenaamista. 15% rasvoissa kannattaa hidastaa painon tiputusta ja syödä enemmän.

        Lihaskasvu vaatii proteiinia, jota saa vain ravinnosta. Jos olet vesipaastolla lihas ei voi kasvaa, koska et yksinkertaisesti saa ravinnosta lihaksen rakennusaineita, kehon rasva ei sitä ole. Lihas ei voi kasvaa tai säilyä merkittävillä miinuskaloreilla myös edellämainitusta syystä. Kun ruokaa on vähän, on hengissä selviämisen kannalta optimaalista olla lisäämättä lihasmassaa ja jopa pyrkiä vähentämään sitä.
        Kehon optimaalinen toiminta vaatii aminohappoja (proteiineja), aminohapot ovat monien kehon toiminnan kannalta välttämättömien hormonien ja solun uusiutumisen rakennusaineita. Jos näitä ei saa ravinnosta, ne otetaan lihaksista, lihas on energiavarasto siinä missä sokeri- ja rasvavarastotkin. Muutaman päivän paasto ei vielä lihasmassaa merkittävästi syö, mutta mikäli proteiineja ei ravinnosta tarpeeksi saa, keho alkaa syödä lihasta samalla kun polttaa rasvaa. Kyllä kolmen viikon vesipaasto syö jo lihasta. Ja sekottaa aineenvaihduntaa muutenkin, pitkäaikainen suuri kalorivaje antaa kropan ymmärtää, että on nälänhätä ja pistää jarruja päälle rasvanpoltossa. Ja kun lisäät energiansaantia, keho varastoi uutta nälänhätää varten ja saatat lihota lyhyessä ajassa paljon.


      • warriorinjälkeläinen
        periaate kirjoitti:

        Lihaskasvu vaatii proteiinia, jota saa vain ravinnosta. Jos olet vesipaastolla lihas ei voi kasvaa, koska et yksinkertaisesti saa ravinnosta lihaksen rakennusaineita, kehon rasva ei sitä ole. Lihas ei voi kasvaa tai säilyä merkittävillä miinuskaloreilla myös edellämainitusta syystä. Kun ruokaa on vähän, on hengissä selviämisen kannalta optimaalista olla lisäämättä lihasmassaa ja jopa pyrkiä vähentämään sitä.
        Kehon optimaalinen toiminta vaatii aminohappoja (proteiineja), aminohapot ovat monien kehon toiminnan kannalta välttämättömien hormonien ja solun uusiutumisen rakennusaineita. Jos näitä ei saa ravinnosta, ne otetaan lihaksista, lihas on energiavarasto siinä missä sokeri- ja rasvavarastotkin. Muutaman päivän paasto ei vielä lihasmassaa merkittävästi syö, mutta mikäli proteiineja ei ravinnosta tarpeeksi saa, keho alkaa syödä lihasta samalla kun polttaa rasvaa. Kyllä kolmen viikon vesipaasto syö jo lihasta. Ja sekottaa aineenvaihduntaa muutenkin, pitkäaikainen suuri kalorivaje antaa kropan ymmärtää, että on nälänhätä ja pistää jarruja päälle rasvanpoltossa. Ja kun lisäät energiansaantia, keho varastoi uutta nälänhätää varten ja saatat lihota lyhyessä ajassa paljon.

        Pääsääntöisesti noin. Kuten sanoin, kehonkoostumuksesi ja aikaisempi elämäntapasi kertoo miten sinun kannattaa syödä jos meinaat tiputtaa painoa. Lihaskatoon tai vahvistumiseen vaikuttaa treenaaminen enemmän kuin ruokailu. Tietysti on parempi syödä laadukasta ruokaa.

        En sanonut että 3vk vesipaastolla saat lihasta, mutta pätkäpaastolla lihakset voi vahvistua ja kasvaa vaikka söisit vähemmän kuin kulutat. Tietysti ravintosi täytyy olla laadukasta.

        Kaveri veti 3vk paastoa, eikä hän mihinkään olemattomia lihaksiaan menettänyt, ei kyllä treenannut, mutta käveli päivittäin ja käveleminen kuulemma helpottui, kun paino tippui. (aloituspaino 140kg, melkein pelkkää läskiä, lihasta minimaalisen vähän). Itse en ole ikinä paastonnut noin pitkiä aikoja, mutta pätkäpaastoan kyllä jatkuvasti.

        Treenaamisen lopettaminen vaikuttaa lihaskatoon melko nopeasti, vaikka söisit samalla tavalla, kuten söit kun treenasit. Lihakset surkastuu ja paino nousee. Jos olet treenannut 4 kertaa viikossa, niin voit menettää lihasvoimaa noin 20 prosenttia kahdessa kuukaudessa, jos lopetat treenaamisen kokonaan.

        Treenaamisen aloittavat henkilöt, eli aloittelijat, ovat ennen syöneet köyhästi ja urheilleet vähän. He voivat saada hyvinkin nopeita tuloksia kun aletaan treenaamaan ja etenkin jos ruokavalio on kunnossa. Kehon rasvamäärä vähenee ja lihasta/voimaa tulee lisää. Ruokavalion merkitys kasvaa mitä kauemmin treenanataan, mitä parempia tuloksia halutaan, mitä isommaksi ja vahvemmaksi haluaa ja mitä pienempään rasvaprosenttiin pyritään.


    • Turnauskestävyyskoeteltu

      Ehkä kysymys on samasta asiasta kuin siinäkin, kun ihmiset 'pelkäävät' rasitusta. Liikkuminen on mahdotonta, koska se rasittaa tai työn tekeminen, koska sekin on raskasta joko fyysisesti tai henkisesti.

      Nykyajan ihmiset ovat mukavuudenhaluisia plösöjä, joilta puuttuu täysin ja kokonaan kestävyys. Laji, jonka hallitsee vain harjoittelemalla pitkään ja kestävästi.

    • mehuratti

      Ihmiset pelkää kaikkia tunteita yhtä lailla. Nälkä on vaan jäävuoren huippu, ja paljon helpompi tunne tuntea kuin esim. tukahdutettu paniikki.

      • Vaanmikähänseolisi

        Mitä pelko kertoo ihmisten aikuisuudesta? Vastaus: se ei ole koskaan vielä alkanutkaan, sillä ikä pelkästään ei tee aikuiseksi.


    • Syömies

      Minua lääkitetään vastoin tahtoani. Jollen syö tasaisesti niin lääkkeillä on pahat vaikutukset kuten nyt. Pitää vain syödä.

    • pelkäänhämähäkkejä

      En mä ainakaan pelkää näläntunnetta, onhan se inhottavaa jos on ihan järkyttävä nälkä, mutta miksi kukaan sitä PELKÄISI???

      • warriorinjälkeläinen

        Ai miksi jotkut pelkää nälkää?

        No esim. siksi että pelätään että tulee heikko olo, verensokeri laskee, kädet alkavat tärisee, ei pystytä hoitamaan päivän askareita. Tunnen monia jotka pelkää näitä asioita, heidän on kannettava mukanaan välipalaa (jos ei ole kahvilaa lähellä), napattava banaani tai muu välipala, vaikka ateriasta olisi pari tuntia, jotta tuo ikävä tunne pysyy poissa, vaikka olisivat terveitä, ei diabeetikkoja.

        Terve ihminen ei menetä toimintakykyään vaikka ei saisi murua rinnan alle koko päivänä.


      • kjkkjkk

        "Terve ihminen ei menetä toimintakykyään vaikka ei saisi murua rinnan alle koko päivänä."
        Ei aivan noin. Itse teen fyysistä työtä ja treenaan aktiivisesti ja lähes 20 vuoden kokemus on opettanut ravinnon ja nesteen tärkeyden. Päiväkulutukseni nousee parhaimmillaan 7000-8000kcal ja siinä toimintakyky todellakin katoaa ilman ravintoa...


      • warriorinjälkeläinen
        kjkkjkk kirjoitti:

        "Terve ihminen ei menetä toimintakykyään vaikka ei saisi murua rinnan alle koko päivänä."
        Ei aivan noin. Itse teen fyysistä työtä ja treenaan aktiivisesti ja lähes 20 vuoden kokemus on opettanut ravinnon ja nesteen tärkeyden. Päiväkulutukseni nousee parhaimmillaan 7000-8000kcal ja siinä toimintakyky todellakin katoaa ilman ravintoa...

        Olet varmaan aika iso? Kannattaaki tolla kulutuksella syödä päivällä, etenki jos joka päivästä, muuten menee hermot. Mutta luulisin että et luhistuisi, vaikka et söisi päivällä. Kyllä terve keho kestää rääkkiä paljon, mutta henkisesti raskaaksi kävisi.. Paljon on peruskulutuksesi? Mulla n. 2500. 5000-6000 päivä vielä menee paastossa ihan ok, illalla ateria normisti.


    • Tootsiebootsie

      Yks tuttu pelkää nälkää koska se on lapsena joutunut oleen tosi paljon ilman ruokaa :( Siis oikeesti nähny nälkää.

    • Ennen söin kuin ahne harakka mutta tajusin että jatkuva kylläisyyden tunne on epätervettä. Solut ei tykkää. Nyt en edes jaksa syödä isoja annoksia. Paasto parantaa ja vatsa pienenee kun liikkuu. Varmaan vatsalaukkukin kutistunut kun tulee kylläiseksi pienestä.Jos on vähän nälkä niin voi voi tai sit vaikka sitruuunavettä vatsaan.

    • bumstibum

      Saa tuntea nälkää, kun ei syö mitään

    • lauhdutusta

      Nälkä on yhtä kuin katabolia. Nälkää näkemällä lihakset lähtee läskit jää. Siksi läskilläkin on nälkä. Vaikka rasvaa riittää, metabolia on heikko. Pitää syödä suojatakseen lihakset. Tai kiihdyttää rasvanpolttometaboliaa. Kevyt kävelylenkki pitää nälän loitolla.

      • warriorinjälkeläinen

        "Nälkää näkemällä lihakset lähtee läskit jää."

        Ei pidä paikkansa..


    • hmhmhm

      Jättää turhat sokerit ja herkut pois, ja syö säännöllisesti, niin eikö se ole siinä ?

      Ei tarvitse olla nälissään.

    • Ilmannäläntunnetta

      En ole samaa mieltä avaajan kanssa siitä, että "Nälkä on painoa tiputtavan ihmisen paras ystävä", sillä itse olen laihduttaessani syönyt laadukasta kotiruokaa enemmän kuin koskaan, tuntematta lainkaan nälkää. Jokainen joka on onnistuneesti laihduttanut, tietää mistä "puhun".

      • warriorinjälkeläinen

        En usko että olet voinut syödä "enemmän kuin koskaan". Tai mitä tarkoitat "enemmän kuin koskaan"? Laihdutus vaatii pakosti energiavajetta.


      • Puhupukille

        Eikä vaadi.


    • warriorinjälkeläinen

      Artikkeli Amerikkalaisen lääketieteen tohtorin Andrew Weilin kirjoituksen jaksottaisesta paastoamisesta, esim. paastotaan 16h ja syödään päivän energiatarpeet 8 tunnin sisällä. Tai paastotaan 20h ja 4h aikana syödään, eli kerran päivässä maha täyteen.

      1980-luvulla on tieteellisesti huonosti perusteltu tämä tiheästi syöminen eli syödään hiilaripitoisia ruokia monesti päivässä. Lihavuus alkoi nopeasti yleistyä 1980-luvulla samaa tahtia kuin tiheän syömisen suosituskin.

      On paljon tieteellistä näyttöä pitkien ateriavälien terveydellisistä vaikutuksista.

      Jo vuonna 1946 Chicagon yliopiston tutkijat havaitsivat, että jos rotille jätettiin antamattta ruokaa joka kolmas päivä, niin urosrottien elinaika kasvoi 20% ja naaraiden 15%. Vuonna 2007 Kalifornian yliopiston tutkijat havaitsivat että pätkäpaastoaminen voi:

      vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä
      vähentää syöpäriskiä
      alentaa diabetesriskiä
      parantaa kognitiivisia toimintoja
      suojella Alzheimerin ja Parkinsonin taudeilta

    • elop

      Luin joskus hyvän kirjan "nälän pelko" aiheeseen liittyen, sen nimi oli "Tietoinen syöminen" ja kirjoittaja Jan Chozen Bays niminen henkilö. Kirja antoi minulle paljon, olen sairastanut syömishäiriötä, lähinnä bulimiaa, useamman vuoden ajan ja lapsesta alkaen suhteeni ruokaan on myös ollut häiriintynyt, vanhempieni vuoksi, he rankaisivat minua mm. siten etteivät antaneet kunnolla ruokaa, jouduin joskus olemaan jopa vklopun syömättä, kouluaikoina ei ollut tavatonta ollenkaan se, että arkipäivieni ainoa ruoka oli kouluruoka ja koulussa söinkin aina, kuin hevonen ja opettajat ihmettelivät, että miten noin pieni tyttö jaksaa syödä noin paljon, kun eivät tienneet mitä kotonani tapahtuu. :/ Kasvuni hidastui ala-asteikäisenä tämän häiriintyneen kotikasvatuksen johdosta. Kamalalta kuulostaa, tiedän, ja minut otettiinkin onneksi huostaan teini-iän kynnyksellä. Nykyisin suhteeni ruokaan on terveempi, vaikka aijoittain yritän tukahduttaa traumaperäistä ahdistustani syömällä, mutta se ei lähde enää käsistä juurikaan. Eikä syömiseni ole enää terveydelleni mitenkään vaaraksi.

      • warriorinjälkeläinen

        Mitä nuorempi sen useammin täytyy syödä. Vastasyntynyt syö melkein kellon ympäri. Pieni mahalaukku, syövät tosi vähän kerrallaan. Meidän vauva syö noin 20ml kerralla.

        Itselläni myös nuorena sama kuin sinulla. Söin kerran päivässä koulussa älyttömän annoksen, kouluajan ulkopuolella en juuri mitään. Pysyin hoikkana, hyväkuntoisena, terveenä, olin todella harvoin kipeä, kasvuni oli myös normaali. Olin erittäin aktiivinen nuori. Kaikissa lajeissa liikunnassa olin hyvä. Miten sun terveys noin muuten nuorena?

        Alle 18 vuotiaalle ei suosita pätkäpaastoa, ei myöskään raskaana oleville, eikä diabeetikoille. Itse pätkäpaastosin pakosti nuorena kun ei ollut kukaan tekemässä ruokaa eikä itse viitsinyt tai osannut. Päivät meni ulkona hilluessa kavereiden kanssa.


      • warriorinjälkeläinen

        Opettajat ja kaverit muuten myös ihmettelivät miten voin syödä niin paljon lihoamatta. Mutta helposti, kun söi vain sen kerran päivässä kunnon aterian. Muut ei oikein kunnolla edes koulun pöperöihin koskenut, itse nautin ja söin älyttömästi. Usein olin myöhässä tunnilta sen takia kun sen annoksen syömiseen meni niin kauan.

        Kaverit kun meni kotiin syömään, niin itse jäin vain odottelemaan heitä ulos. Joskus saatoin päästä syömään, jos kehtasin kerjätä. Viikonloppuja en muista, aika vähällä ruualla taisin olla myös silloin, eiköhän tuota itse tullut jotain kokattua viikonloppuna. Vanhempani ei kuitenkaan pakottanut minua olemaan syömättä, ne ei vaan ollut koskaan kotona.


    • 54321ssadfg

      vetäkää vähän tehokkaita parasiittilääkkeitä, sitten syötte tavallaan ne sisältänne. ettekä tnnue nälkää ja laihdutte.

    • toivokaammeparasta

      Näissä oloissa, kun on ruokaa saatavilla ei tarvitse normaali-ihmisen pelätä näläntunnetta.
      Toivottavasti ei ruuasta tule sellaista pulaa, että ihmisille tulee todellinen nälkä.

    • diplomiliikkuja

      On tästäkin tehty juttu. Jos on nälkä niin syö niin paljon että nälkä katoaa. Liikun paljon niin nälkä tahtoo vierailla aika useasti, ei se minua haittaa jääkaapissa on aina jotakin hyvää syötävää:) Toinen asia näyttää olevan veden jatkuva lipittäminen, joka välissä juodaan ja pullo kädessä kävellään niinkuin se olisi jokin aarre.Tuohonkin on hyvä vinkki, jos janottaa niin juo niin paljon ettei enään janota, ei sitä tartte lipittää kuin pikkulintu pitkin päivää joka välissä.

      • warriorinjälkeläinen

        Joo, itse juon aamulla paljon ennen töihin lähtöä, ei tartte töissä jatkuvasti lipitellä. Tulee aika paljon toisinaan käveltyä töissä, kun ulkohommia teen, niin näin talvisaikaan riittää kun tauolla taas juo paljon. Kesällä menee enempi nestettä, sillon kenttäpulloa on ihan fiksua kannella mukana.


      • vhhwoman

        Miksi ihmeessä sua häiritsee, jos joku kantaa vesipulloa mukana? Ei sun tartte jos et taho. Itellä on vesikannu työpöydällä josta täytän lasini silloin kun tuntuu siltä. Jos unohdan juoda, sen huomaa olossa myöhemmin, alkaa väsyttää.


      • Tarkasteletarkemmin

        Jos on "diblomi"-jotain niin luulisi että asioista tietäisi paremmin ja oikeasti jotain. Ja jututhan tehdään juuri siksi, että on liian paljon pyöristyviä kansalaisia, jotka eivät tiedä syömisestä, juomisesta (poislukien alkonesteet) eikä liikkumisestakaan yhtään mitään.


      • warriorinjälkeläinen
        Tarkasteletarkemmin kirjoitti:

        Jos on "diblomi"-jotain niin luulisi että asioista tietäisi paremmin ja oikeasti jotain. Ja jututhan tehdään juuri siksi, että on liian paljon pyöristyviä kansalaisia, jotka eivät tiedä syömisestä, juomisesta (poislukien alkonesteet) eikä liikkumisestakaan yhtään mitään.

        "...liian paljon pyöristyviä kansalaisia, jotka eivät tiedä syömisestä, juomisesta (poislukien alkonesteet) eikä liikkumisestakaan yhtään mitään."

        Näin on. Ei ihme että ihmiskunta on tuhon tiellä kun niin suuri osa kansasta ei välitä edes itsestään, miten silloin voisi edes välittää läheisistään? Joku kommentoi, "syökää, juokaa ja naikaa", näillä arvoilla mennään, viis muusta. Kansa lihoo ja tyhmistyy. Ihminen on tyhmistymisen tiellä. Saippuasarjat ja mäkit tehneet tehtävänsä. TV, elokuvia, musiikkia, tietokonepelejä, pornoa, huumeita, kaljaa, urheilua ym.. Kansalla sirkushuveja.

        Offtopikkia! Me ihmiset teemme lähes kaiken väärin mitä vain voi väärin tehdä.. Koko meidän yhteiskuntajärestelmämme tulisi laittaa remonttiin. Ihmisten luoma rahajärjestelmä tukee paljon huonoja arvoja, kuten: "itsekkyyttä, ahneutta ja omaneduntavoittelua". Nämä arvot määrittää koko ihmiskunnalle perusarvot ja pelin hengen. Ihmisten toimeliaisuus ei saisi perustua ulkoisiin markkinapakkoihin ja voitontavoitteluun vaan aitoihin tarpeisiin ja arjen ongelmiin. Sisäänrakennettu niukkuus ja yhä kovenema kilpailu luovat ihmiskunnalle tarpeen juosta aina vain kovempaa, joten ihmisten sisäinen arvojärjestelmä kehittyy väistämättä yhä etenevässä määrin rahajärjestelmässä selviytymistä palkitsevaksi, eli kylmemmäksi, kovemmaksi, minäkeskeisemmäksi ja epärehellisemmäksi. Yhteiskuntajärestelmän ideologia pitäisi muuttua siten, että se palvelisi ekologisia ja humaaneja arvoja.


      • diplomiliikkuja
        vhhwoman kirjoitti:

        Miksi ihmeessä sua häiritsee, jos joku kantaa vesipulloa mukana? Ei sun tartte jos et taho. Itellä on vesikannu työpöydällä josta täytän lasini silloin kun tuntuu siltä. Jos unohdan juoda, sen huomaa olossa myöhemmin, alkaa väsyttää.

        vhhwoman ei minua häiritse jos jollakin on vesipulloon läheinen suhde, se vain kummastuttaa minua. Minä urheilen paljon ja minullakin on nestettä mukana lähes aina. Minua ei myöskään vaivaa ollenkaan jos sinä pidät vesikannua työpöydällä. Minä kirjoitin näin: ( Toinen asia näyttää olevan veden jatkuva lipittäminen, joka välissä juodaan ja pullo kädessä kävellään niinkuin se olisi jokin aarre) sinä et ymmärtänyt mitä haen takaa kun kirjoitin noin. Yritän nyt vähän yksinkertaisemmin selittää. Ymmärrän että oikeaan janoon juodaan vettä, jos esim työ on rakasta ja sen takia jano yllättää on ymmärrettävää juoda vettä. Vielä kärryillä? kummastelin sitä kun vettä lipitellään vaikkei edes janota, se on vähän niinkuin muoti-ilmiö, siis kannella juomapulloa jokapaikassa. Esim, joitakin vuosia sitten ei katukuvassa juurikaan nähnyt vedenlipittäjiä. Luulen että se on tullut nykyään tavaksi, kun ihmisten trendi on että vettä pitää juoda mielellään noin 3- 4litraa päivässä.


      • diplomiliikkuja
        Tarkasteletarkemmin kirjoitti:

        Jos on "diblomi"-jotain niin luulisi että asioista tietäisi paremmin ja oikeasti jotain. Ja jututhan tehdään juuri siksi, että on liian paljon pyöristyviä kansalaisia, jotka eivät tiedä syömisestä, juomisesta (poislukien alkonesteet) eikä liikkumisestakaan yhtään mitään.

        Tarkasteletarkemmin kirjoitit: ( jotka eivät tiedä syömisestä, juomisesta (poislukien alkonesteet) eikä liikkumisestakaan yhtään mitään.) Minä en yleensä tyrkytä täällä jotain höpödietti ruokia. Liputan normaalin ruokaympyrän puolesta jonka ovat ihan muut laatineet, en minä. Luulen tietäväni liikkumisesta melkopaljon kun olen sitä opiskellut ja olen nuorempana ollut ihan aktiiviurheilija, nykyään olen vain aktiiviharrastaja, kylläkin liikun 6krt viikko periaatteella.


      • Twelvepoints
        warriorinjälkeläinen kirjoitti:

        "...liian paljon pyöristyviä kansalaisia, jotka eivät tiedä syömisestä, juomisesta (poislukien alkonesteet) eikä liikkumisestakaan yhtään mitään."

        Näin on. Ei ihme että ihmiskunta on tuhon tiellä kun niin suuri osa kansasta ei välitä edes itsestään, miten silloin voisi edes välittää läheisistään? Joku kommentoi, "syökää, juokaa ja naikaa", näillä arvoilla mennään, viis muusta. Kansa lihoo ja tyhmistyy. Ihminen on tyhmistymisen tiellä. Saippuasarjat ja mäkit tehneet tehtävänsä. TV, elokuvia, musiikkia, tietokonepelejä, pornoa, huumeita, kaljaa, urheilua ym.. Kansalla sirkushuveja.

        Offtopikkia! Me ihmiset teemme lähes kaiken väärin mitä vain voi väärin tehdä.. Koko meidän yhteiskuntajärestelmämme tulisi laittaa remonttiin. Ihmisten luoma rahajärjestelmä tukee paljon huonoja arvoja, kuten: "itsekkyyttä, ahneutta ja omaneduntavoittelua". Nämä arvot määrittää koko ihmiskunnalle perusarvot ja pelin hengen. Ihmisten toimeliaisuus ei saisi perustua ulkoisiin markkinapakkoihin ja voitontavoitteluun vaan aitoihin tarpeisiin ja arjen ongelmiin. Sisäänrakennettu niukkuus ja yhä kovenema kilpailu luovat ihmiskunnalle tarpeen juosta aina vain kovempaa, joten ihmisten sisäinen arvojärjestelmä kehittyy väistämättä yhä etenevässä määrin rahajärjestelmässä selviytymistä palkitsevaksi, eli kylmemmäksi, kovemmaksi, minäkeskeisemmäksi ja epärehellisemmäksi. Yhteiskuntajärestelmän ideologia pitäisi muuttua siten, että se palvelisi ekologisia ja humaaneja arvoja.

        Yeah, wautsi, kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.


    • Anonyymi

      Kun olin nuori, piti muuttaa pois kotoa jo varhain, 14 ikäisenä... ei ollut tuloja, ei sosturvaa, vain lapsilisä 4xvuodessa... nälkä oli, ei syötävää... sitten kun sain rahaa, ostin perunan, munan, pätkän lenkkiä, suolakurkun, leipää ja maitoa... ja mä söin, se oli taivaallista...

    • Anonyymi

      Nälkää ei kannata nähdä. Kun näkee nälkää, elimistö menee säästöliekille, ja kaikki energia menee läskiksi. Kun syö nälän pois monta kertaa päivässä, jaksaa liikkua ja rasva palaa.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe