Opiskelijan pyyntö alueen historiaa tunteville.

NuoriOpiskelija

Olen ihmetellyt täällä olleita historian aloituksia. Minulla ei ole ollut aavistustakaan kuinka paljon tietoa on vieläkin saatavilla.
Myös nuo vanhojen asioiden nostot ovat paljastaneet, miten suuren yleisön ennen tuntemattomia asioita täällä onkaan käsitelty.
Olen seurannut tätä sivustoa vasta kolmisen vuotta, saatuani eräältä tutulta vihjeen.
Hän on seurannut tätä alusta asti, kertoen keränneensä aineistoa jo parisen sataa sivua, joiden tietoja tulee ottamaan mukaan erääseen työhönsä.
Jo näinä kolmena vuotena on tullut monia sellaisia asioita esiin, joista minulla ei ole ollut aavistustakaan, vaikka omaan kaikki alueen historiasta tehdyt teokset.

Mielestäni olisi sijaa vieläkin ainakin yhdelle paria viimeistä vuosisataa käsittelevälle kirjalle, jossa olisi omana lukunaan Lieksan palon jälkeinen kehitys, kapina-aika ja sen jälkeiset asiat, sekä huomattavasti vanhemmat aiheet.
Näyttää siltä, että noihin tietäjiin, niin kauan kuin heitä vielä on, lienee melko mahdoton saada yhteyttä.

Pyydän kaikkia jotka tietää ja tuntee asioita, kirjoittamaan niitä tänne, koska ainakaan useimmat ette ilmeisesti laadi omaa teosta, jos joku laatii niin vielä parempi.
Vaikka asia ei tuntuisi kirjoittajasta merkittävältä, niin se voi olla merkittävä pala täydentämään muuta kautta saatua tietoa, tai aivan uuden asian alkuun johdatus.

Opiskelen itse näihin liittyviä aineita Helsingissä.
Kirjoituksia odotellen innokas lukija.

22

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhoissa.paljon.tietoa

Jos tietäjät lähtee mukaan niin saat varmasti aineisto. aluksi selaa kaikki vanhaat.

• punaorvoista

Paljon on vielä mitä pitäisi penkoa osa hyvinkin mustaa historiaa.

• höähssfj

Täällä kiinnostaa vain mamut

• eitietoniekka

Todella oikein kannatettava ajatus. Tietoniekat tulkaa esiin.

• hyvä.vai.huono

Voisiko tietäjät vastata mitä mieltä aloituksesta

• se.on.hyvä

Kamuttaja lupasi arkistonsa paikallisyhdistykselle.

• jkiiuyh

Kiitti historia riitti

• ihmeettelen

Miksi tietäjät ei ota mitään kantaa tähän asiaan

• messevät-naurut

Tämä yksi ja sama "tietäjä" istuu kirjastossa etsimässä uusia aiheita joita voisi omina juttuinaan tuoda tänne. Sehän kärysi ja pahasti tuosta lagitoinnistaan.

• Mukavaa kun asiat kiinnostavat myös nuoria.
      Seuraile vain niin eiköhän tule uusia aiheita.

• MuroPlasa

Keksit Kamuttaja sitten uuden niken ( Nuori Opiskelija ) näköjään taasen.

• toinen-kamuttelija
        MuroPlasa kirjoitti:

Keksit Kamuttaja sitten uuden niken ( Nuori Opiskelija ) näköjään taasen.

Taidat ollakin todella pöljä Muro! Mielikuvistusta sinulla näyttäisi kuitenkin olevan.
        Vai että nuori opiskelija kamuttaja.

• Lagitoinnista
        toinen-kamuttelija kirjoitti:

Taidat ollakin todella pöljä Muro! Mielikuvistusta sinulla näyttäisi kuitenkin olevan.
        Vai että nuori opiskelija kamuttaja.

Lagiotoija messevät-naurut = MuroPlasa = onkirjoitettu-OIKEA on yksi ja sama.

• Lagitoinnista kirjoitti:

Lagiotoija messevät-naurut = MuroPlasa = onkirjoitettu-OIKEA on yksi ja sama.

Aivan selvästi ovat.

• Monien asioiden ja tapahtumien todenperäisyys, ajankohta ja paikka ovat tarkistettavissa esimerkiksi yliopistojen kirjastoista, kaupunkien kirjastojen tietolähteistä, paikallisista museoista, maakunta-arkistoista, yritysten arkistoista ja niin edelleen. Se ei ole ”lagitointia”, mikä täten nimimerkille ”messevät-naurut” mainittakoon.

Iäkkäille ihmisille on kertynyt paljon omakohtaista kokemusta ja myös arvokkaita tietoja paikkakunnan menneisyydestä, sen ihmisistä, tavoista ja tapahtumista, joita ei edellä mainituista tietolähteistä löydy. Ne ovat näiden ”tietäjien” rikkaus heidän kertomuksissaan. Monet asiat ovat kulkeneet sukupolvelta toiselle ja ehkä hieman värittyneetkin matkan varrella. Tällöin lukijalla on vastuu lukemastaan.

Monet turvautuvat tietojen hakemisessa nettiin ja siellä usein kansalaisten laatimaan tietosanakirja Wikipediaan. Sen tietoihin on suhtauduttava varauksella eikä luottaa sinisilmäisesti sen jokaiseen sanaan. Wikipedian artikkeleihin mahtuu paljon räikeitä virheitä. En lähde mainitsemaan niistä esimerkkejä, mutta olen korjannut ja muuttanut siellä joitakin oman paikkakunnan historiatietoja.

Myös sanomalehtien tietoihin kannattaa suhtautua varauksella. Ne ovat toimittajan näkemys tapahtuneesta ja se voi olla aivan muuta kuin koko totuus asiasta. Joskus sanottiin eräästä Lieksassakin ilmestyvästä sanomalehdestä, että siinä totta ovat vain kuolinilmoitukset!

• onkirjoitettu-OIKEA

Sinä juuri olet pahin lagitointi se on fagfa

• fagfa-lagitointi
        onkirjoitettu-OIKEA kirjoitti:

Sinä juuri olet pahin lagitointi se on fagfa

Et ollutkaan vielä sammunut tämän illan mömmöistä. Lähellä se taitaa jo olla. Hyviä unia!

• Näin se asia on kuin Wanha...kirjoitti.
        Tuo lopun kuolinilmoitus juttu oli hauskasti sanottu.

• Hutfwa

Nyt se on fagfa, ja kohta vissiin fatwa! Riippuu päivästä ja mielialasta!

• lait.kunniaan

Kuka tietää suojaako näitä kirjoituksia joku tekijänoikeus tai muu?

• Minun kirjoituksia ainakin voi vapaasti käyttää kuka hyvänsä.

• Minunkaan kirjoituksissa ei ole mitään suojaa ja ne ovat vapaasti käytettävissä. Valokuvat ovat suojattuja ja sen takia niissä on C -kirjain (copyright) keskellä kuvaa. Kuvasta voi tilata hyvän sähköisen kopion maksua vastaan ja tietyin käyttöehdoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      5168
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      374
      1879
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      1639
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1619
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      260
      1219
    6. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1043
    7. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      1014
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      775
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      766
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      729
    Aihe