Monien mielestä Toyota LandCruiser HJ 60 on maasturien kuningas. Varsinkin sen moottori, 4-litrainen suora kuutonen, on voimanpesien voimanpesä. Autolla saa vetää 3.500 kg perävaunua ja kun omistajilta kysytään, niin siellähän se tulee perässä kuin tyhjää vaan. Kyllä HJ vetää!
HJ 60 moottorissa on tehoa 105 hv ja vääntöä 204 nm
Skoda Fabia 1,4 TDi:ssä on tehoa 105 hv ja vääntöä 250 nm
Koneensa puolesta tänä päivänä siis jo Skoda Fabia TDi on parempi veturi, kuin vanha kunnon HJ 60. Ei varmaan tuottaisi ongelmaa saada Skodan 1,4-litraista konetta mahtumaan HJ:n pellin alle, niin vääntö hieman kasvaisi?
No, 80-luvun puolivälin jälkeen HJ:n koneisiin saatiin turbo. Tämä malli se vasta jotain on. Jos oikein raakaa veturia tarvitaan, niin kyllä HJ 61 -mies edelleen tänäkin päivänä on sitä mieltä, että kyllä HJ paremmin vetää, kuin vaikka uusi MB GLE, eihän se pidä niin komeaa ääntäkään, kuin HJ.
HJ 61 moottorissa on tehoa 135 hv ja vääntöä 312 nm
Opel Astra 1,6 CDTi on tehoa 136 hv ja vääntöä 320 nm.
Väkivahva Toyota HJ 61:ssä on siis melkein yhtä voimakas moottori, kuin uudessa 1,6-litraisessa Opel Astrassa. Jos ajatellaan teho-ominaisuuksia sulalla kelillä, niin mieluummin Saariselän mäkiin lähtee asuntovaunun kanssa Astralla, kuin HJ:llä, sillä painoa Astrassa kuitenkin on melkein sen vaunun verran vähemmän. Käytännössä, astran teho-/painosuhde vaunun kanssa on sama, kuin HJ 61:ssä ilman vaunua.
Vieläköhän pitää kuunnella, kuinka rajuja ja vahvoja vetureita vanhat HJ:t ovat?
Toyota HJ vs. Skoda Fabia / Opel Astra
9
212
Vastaukset
- Paskapuhetta
Luvut on lukuja! Ihan varmasti HJ61 hakkaa uuden Mersu-lelumaasturin vetoautona mennessä ja tullessa.
- hmhmhmhmhm
Niin siis, ei kärryä vedetä hevosvoimilla tai vääntömomentilla kuin maantienopeuksissa.
Hitailla nopeuksilla se on aina pito joka loppuu ensin.
Suurempi massa vetävällä pyörällä => enempi pitoa. Neliveto => enempi pitoa.
Näistä syistä maasturi, uusi tai vanha, on yleensä parempi vetoauto kuin henkilöauto. - hmhmhmhmh
hmhmhmhmhm kirjoitti:
Niin siis, ei kärryä vedetä hevosvoimilla tai vääntömomentilla kuin maantienopeuksissa.
Hitailla nopeuksilla se on aina pito joka loppuu ensin.
Suurempi massa vetävällä pyörällä => enempi pitoa. Neliveto => enempi pitoa.
Näistä syistä maasturi, uusi tai vanha, on yleensä parempi vetoauto kuin henkilöauto.Tässä demonstraatio aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=FLQhvruimfs
Eli diesel traktori vs höyry traktori.
Tuollaisessa tuunatussa diesel traktorissa on hevosvoimia monin verroin enempi kuin höyrytraktorissa. Mutta höyrytraktori painaa paljon => paljon pitoa => josta syystä se myös vetää paljon isommalla voimalla.
Sama juttu tässä videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=Q-hIGKrxUWo
Eli 3 tai peräti 4 kpl ? monsteriautoja vs yksi ruotsalainen maansiirtoauto. Hevosvoimina tarkasteltuna maansiirtoautolla ei ole mitään mahdollisuutta. Mutta kuten videosta näkyy, hevosvoimilla ei tee hevon persettä kun ei ole painoa vetävillä pyörillä, eli pitoa.
- metsurin
nyky ajan maastudeilla ei arvaa joka paikkaan ajaa muovi helmoineen.
- H00J11
Toyotan vanha matalaviritteinen dieselmoottori kyllä kestää ainakin kaksi kertaa pitempään kuin uusien kinnereiden konepeltien alla surisevat lehtipuhaltimet.
- 2637474
Mites se painavan veneennosto liukkaalta rampilta noilla 2 vetoisilla. Mites sitten sen raskaan peräkärryn tai asuntovaunun hinaaminen liukkaalla? Neliveto kun rauhoittaa sitä hinausta ihan pitävälläkin pinnalla. Millähän sitä raskasta peräkärryä on paras peruutella vaikka ylämäkeen. Mikähän näistä menee parhaiten lumipyryn jälkeisillä lumisilla teillä tai kelirikkoteillä? Puhumattakaan kestävyydestä. Olen täysin samaa mieltä tuon ed. kirjoittajan kanssa tuosta pikkumoottorien kestävyydestä.
Mikähän ton aloittajan pointti ja pyrkimys edes oli. Kyllähän autoissa on aina ollut erillaisia ja eritehoisia moottoreita? - MuuttuvaMaailma
Ketjun aloitus laittoi miettimään. Eipä ole tullut ajateltua. Huimasti on dieseltekniikka mennyt eteenpäin, kun ykskuutonen Ooppeli on tehoissa samanarvoinen 90-luvun taitteen kovimman vetokoneen kanssa. Vähän kovempana olisin lantaruiskua tänäkin päivänä vielä pitänyt. No, 25-vuoden kuluttua mennään sähköllä. Vääntöä ja tehoa riittää, luultavasti vaikka kuinka pitkälle.
- hmhmhmhm
Eihän se voima lopu juuri koskaan, vaan pitohan se aina loppuu hitailla nopeuksilla kauan ennen voimaa.
Tuolla 105 hv HJ:llakin saat kaikki neljää pyörää vetämään asfaltilla tyhjää.
Vetämiseen tarvii pitoa, ja jotta olisi pitoa tarvitsee painoa vetäville pyörille ja hyvä neliveto auttaa myös.
Painosta on myös hyötyä kärryn käsiteltävyyden kannalta, ettei käy niin, että kärry vie autoa. - Vetopelit
Eli ei se HJ:n hyvä puoli ollutkaan vääntävä moottori, vaan iso omamassa ja neljä vetävää pyörää! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869