Täällä on viime aikoina juteltu kolariautoista ja niiden mainontaan liittyvistä asioista. On selvinnyt mm. Kuningaskuluttaja-ohjelman avulla, että monet liikkeet salaavat ostajilta sen, etä auto on aikaisemmin poistettu rekisteristä vaurioituneena ja kolarikorjattu.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14139226/kamux-ja-rinta-jouppi-myyvat-kolariautosta-tehtyja
Useat myyjät eivät kerro kolaroinnista ilmoituksissaan, eivätkä edes puhelimesssa asiakkaan soittaessa. Sen vuoksi monet menevät turhaan katsomaan kolaroidusta tehtyä autoa, jollaista he eivät missään tapauksessa ostaisi, jos asiasta informoitaisiin. Tärkeiden tietojen kertomatta jättäminen on asiakkaiden harhaanjohtamista.
Kolaroidusta autosta ei saada koskaan yhtä hyvää kuin alkuperäisestä. Kolarikorjatut autot voivat olla hengenvaarallisia. Korjaaja saattaa esim. suoristaa auton suurlujuusteräksiä, ja tämän seurauksena palkkirakenne voi ratketa jostakin muualta, minne katsastaja ei näe. Tämän jälkeen auton rakenteet eivät toimi oikein, jos auto joutuu uuteen kolariin. Lisäksi kolaroitujen auton arvo on huomattavasti pienempi kuin alkuperäisten.
Kuningaskuluttajan ohjelmassa myyjät eivät kertoneet kolaroinneista edes siinä vaiheessa, kun asiakas oli paikan päällä autoa katsomassa. Jälkeenpäin kysyttäessä myyjät tietenkin arvatusti väittivät, että "kyllä he olisivat kertoneet kolaroinneista ennen kauppaa." Kuka uskoo?
Eli ensin puristetaan asiakkaalta ostopäätös kertomalla autosta puutteelliset tiedot, ja sitten ehkä kauppakirjan johonkin kohtaan kaiken muun keskelle kirjoitetaan pienellä sana kaksikilpinen. Se ei kerro useimmille maallikoille yhtään mitään. Autojen kolarihistorian ilmoituksissaan salaavia liikkeitä ovat olleet mm.
Kamux
AL-Kaupat
Rinta-Jouppi
Jorma Kokko Oy
Sami Eskelinen Oy
Esimerkkinä selkeästä kolarihistorian kertomisesta on mainittu Visa-auto: "Vauriokorjattu, vaihdetut osat 7, 5 %, (Etulokasuoja, Vasen Etusäleikkö, Etupuskuri, Etuovi, Vasen Kattopelti, Etukansi, Etuvalaisin).
Mitkä muut liikkeet salaavat auton kolarihistorian? Laita mielellään linkki tarkoittamasi liikkeen ilmoitukseen kolaroidusta autosta.
Mitkä liikkeet kertovat kolaroinneista ilmoituksissaan? Miksi joku yleensä edes myy kolariautoja, kun kolaroimattomia on kuitenkin suurin osa autoista?
Mitkä liikkeet salaavat autojen kolarihistorian?
66
3074
Vastaukset
- AutoliikeMarkoSipiläMyi
Kannattaisi olla rehellinen kaikissa asioissa, kun myy autoja.
https://www.riemurasia.net/kuva/Rehellista-autokauppaa/117356 - Ruttutukku
Kyllä jokainen noista liikkeistä kertoo auton olevan kokaroitu jos sitä erikseen kysyy myyjältä.
Mikäli asiakas ei tuota kysy niin asia ei selvästikkään merkitse hänen ostopäätökseenä millään tavalla.
Olisi aivan älytöntä merkata auton myynti-ilmoitukseen auton olevan kolarikorjattu, se karsisi hyvin monen ostajaehdokkaan joka olisi kuitenkin auton saattanut ostaa kunhan juttelee ensin myyjän kanssa joka selvittää minkälaisesta korjauksesta on ollut kyse.
Nykyautot menevät hyvinkin helposti lunastukseen; riittää esim. että joutuu maalaamaan koko kyljen jos siinä on ollut syvät naarmut koko matkalla. Onko tämäkin mielestäsi hengenvaarallinen korjaus? Pitääkö tämän takia auton hintaa laskea puoleen koska siinä on kaksikilpisyys taustalla ja kyljessä UUDET maalit?
Suomen teillä ajaa varmasti kolmasosa kolariautoja, jotkut tietävät asiasta toiset eivät. Pelkästään AVKn kautta tulee vuosittain suuria määriä autoja takaisin liikenteeseen. Entäs ne mistä ei ole mitään merkintää? Amerikasta, Saksasta ja Baltiasta tuodut kolarikorjatut ovat myös hyvin yleisiä liikenteessämme.
Jos myyjä asiallisesti KYSYTTÄESSÄ kertoo kolarista niin milä rikos siinä muka tapahtuu?
Vai pitääkö autoliikkeen mainita, että autossa on edellinen koeajaja piereskelly penkkiin kun sekkn voi vaikuttaa jonkun ostopäätökseen?
Realismia peliin!
Terv. 80-100 autoa vuodessa, yli puolet kolarikorjattuja eikä mistään ilmoiteta etukäteen myynti-ilmoituksessa vaan vasta kun ostaja sitä kysyy.- RehellinenAlustaAsti
Epärehellinen myyjä tietää, että kolarihistorian kertominen ilmoituksessa karsisi pois kolaroimatonta autoa etsivät ostajat. Vastuullinen autoliike kertoo rehellisesti kolaroinneista jo mainonnassaan. Useimat merkkiliikkeet eivät ota kolaroituja autoja edes vaihdossa.
Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on erikseen ja nimenomaisesti kerrottava (ilman erillistä kysymistä asiakkaan puolelta) ostajalle autosta KAIKKI oleelliset asiat, jotka voivat vaikuttaa mm. auton arvoon ja kolariturvallisuuteen jatkossa.
Kuluttajariitalautakunta:
"Jos auto on kolaroitu niin pahasti, että se on välillä poistettu rekisteristä,
myyjän on nimenomaan kerrottava tämä seikka ostajalle,
koska tällaisen tiedon voidaan olettaa vaikuttavan ostopäätöksen tekoon. Kun kuluttaja ostaa autoa elinkeinonharjoittajalta, joka ammatikseen harjoittaa autokauppaa, ei kuluttajan tarvitse erikseen tutkia auton rekisteriotetta.
Jos auton kolaroinnista ei ole kerrottu ennen kaupantekoa ja tällä seikalla olisi olettavasti ollut merkitystä kauppaan, on siinä kuluttajansuojalain tarkoittama, myyjän vastuulle jäävä virhe." - Virhevastuupelleilyä
RehellinenAlustaAsti kirjoitti:
Epärehellinen myyjä tietää, että kolarihistorian kertominen ilmoituksessa karsisi pois kolaroimatonta autoa etsivät ostajat. Vastuullinen autoliike kertoo rehellisesti kolaroinneista jo mainonnassaan. Useimat merkkiliikkeet eivät ota kolaroituja autoja edes vaihdossa.
Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on erikseen ja nimenomaisesti kerrottava (ilman erillistä kysymistä asiakkaan puolelta) ostajalle autosta KAIKKI oleelliset asiat, jotka voivat vaikuttaa mm. auton arvoon ja kolariturvallisuuteen jatkossa.
Kuluttajariitalautakunta:
"Jos auto on kolaroitu niin pahasti, että se on välillä poistettu rekisteristä,
myyjän on nimenomaan kerrottava tämä seikka ostajalle,
koska tällaisen tiedon voidaan olettaa vaikuttavan ostopäätöksen tekoon. Kun kuluttaja ostaa autoa elinkeinonharjoittajalta, joka ammatikseen harjoittaa autokauppaa, ei kuluttajan tarvitse erikseen tutkia auton rekisteriotetta.
Jos auton kolaroinnista ei ole kerrottu ennen kaupantekoa ja tällä seikalla olisi olettavasti ollut merkitystä kauppaan, on siinä kuluttajansuojalain tarkoittama, myyjän vastuulle jäävä virhe."Onko omien juttujen massapostaus kivaa sinusta? Esittäisit jotain uutta.
Myyjällä on tiedonantovelvollisuus mutta missään ei sanota milloin on tieto kolaroinnista annettaa muuta kuin tietysti enne kauppakirjan allekirjoitusta.
Fiksumpi liike (=suurinosa) kirjoittaa ''kolarikorjattu'' kauppakirjaan huomaamattomasti ja tarvittaessa on näyttää sitten todiste jos asiakas onkin virhevastuupelle. - MiksiEtOleRehellinen
"Fiksumpi liike (=suurinosa) kirjoittaa ''kolarikorjattu'' kauppakirjaan huomaamattomasti"
Yrität siis huijata ostajan paikalle jättämällä kertomatta kolaroinnista. Kun saat auton myytyä tärkeitä tietoja pimittämällä, kirjoitat kauppakirjaan mahdollisimman huomaamattomasti jotain kolariin viittavaa. - KaikkiKerronJosKysytään
MiksiEtOleRehellinen kirjoitti:
"Fiksumpi liike (=suurinosa) kirjoittaa ''kolarikorjattu'' kauppakirjaan huomaamattomasti"
Yrität siis huijata ostajan paikalle jättämällä kertomatta kolaroinnista. Kun saat auton myytyä tärkeitä tietoja pimittämällä, kirjoitat kauppakirjaan mahdollisimman huomaamattomasti jotain kolariin viittavaa.Huijata? En tietenkään.
Kaikille autosta soittajille kerrotaan auton historia, myös kolarikorjauksesta jos sitä kysytään. Nykypäivänä kun kaikki soittavat jos tulevat kauempaa autoa katsomaan.
Jos ostaja ei kysy niin ei tietenkän sanota mitään, eihän kukaan rupea omiin muroihin kusemaan? - Irestmycase
Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat erittäin tärkeän asian eli kolarihistorian salaaminen on valehtemista.
Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on erikseen ja nimenomaisesti kerrottava (ilman erillistä kysymistä asiakkaan puolelta) ostajalle autosta KAIKKI oleelliset asiat, jotka voivat vaikuttaa mm. auton arvoon ja kolariturvallisuuteen jatkossa.
Kuningaskuluttajan ohjelmassa Kamux ja Rinta-Jouppi salasivat autojen kolarihistorian sekä ilmoituksissaan että puhelimessa ja vielä paikan päällä.
Lisäksi yksi vastaaja kertoi täällä omista kokemuksistaan;
"Fiksumpi liike (=suurinosa) kirjoittaa ''kolarikorjattu'' kauppakirjaan huomaamattomasti"
Kannattaa kiinnittää huomiota sanaan: "huomaamattomasti". - Miksi_ihmeessä
Virhevastuupelleilyä kirjoitti:
Onko omien juttujen massapostaus kivaa sinusta? Esittäisit jotain uutta.
Myyjällä on tiedonantovelvollisuus mutta missään ei sanota milloin on tieto kolaroinnista annettaa muuta kuin tietysti enne kauppakirjan allekirjoitusta.
Fiksumpi liike (=suurinosa) kirjoittaa ''kolarikorjattu'' kauppakirjaan huomaamattomasti ja tarvittaessa on näyttää sitten todiste jos asiakas onkin virhevastuupelle.Miksi se kolarikorjattu teksti pitäisi olla kirjattuna kauppakirjaan huomaamattomasti, jos sinä kerran senkin asian kerrot jo ennen kaupantekoa? Luokitteletko tuohon lainausmerkeissä kirjoittamaasi "fiksumpi liike" (=suurinosa) myös merkkiliikkeet? Vai puhutko nyt omasta puolestasi ja vedät muutkin liikkeet tuohon sinun toimintatapaasi mukaan?
- JokoVihdoinTajuat
Irestmycase kirjoitti:
Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat erittäin tärkeän asian eli kolarihistorian salaaminen on valehtemista.
Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on erikseen ja nimenomaisesti kerrottava (ilman erillistä kysymistä asiakkaan puolelta) ostajalle autosta KAIKKI oleelliset asiat, jotka voivat vaikuttaa mm. auton arvoon ja kolariturvallisuuteen jatkossa.
Kuningaskuluttajan ohjelmassa Kamux ja Rinta-Jouppi salasivat autojen kolarihistorian sekä ilmoituksissaan että puhelimessa ja vielä paikan päällä.
Lisäksi yksi vastaaja kertoi täällä omista kokemuksistaan;
"Fiksumpi liike (=suurinosa) kirjoittaa ''kolarikorjattu'' kauppakirjaan huomaamattomasti"
Kannattaa kiinnittää huomiota sanaan: "huomaamattomasti".Taidat keksiä jo itse noita juttuja ajankuluksi. Ei kumpikaan noista mainitsemistasi liikkeistä salannut mitään vaan toimittaja tahallisesti jätti kysymättä ''Onko auto kolaroitu?'' ohjelmaa varten. Kyllä he olisivat asian kertoneet kysyttäessä.
Mikäli ostaja ei kysy, ei tarvitse sanoa mitään mutta kauppakirjaan pitää merkitä koska kauppakirjahan on LUETTAVA ennen allekirjoittamista. Viimeistään silloin asian hyväksyy.
On täysin järjenvastaista jos kaikki automyyjät kävisivät käymään ostajien kanssa auton kaikki viat ja puutteet läpi - kauppaa ei syntyisi ollenkaan tai hinta olisi naurettava.
Sama pätee tähän kolarihistoriaan:
JOS ostaja kysyy, pitää kertoa niin kuin asia on.
JOS ostaja EI kysy, hänen ostopäätökseen asia ei vaikuta eikä sitä tarvitse erikseen mainita - merkintä kauppakirjassa riittää.
Mitä et ymmärrä näinkin yksinkertaisessa asiassa?
Autokauppaa olen tehnyt jo 90-luvun loppupuolelta tähän päivään. Noin ollaan meillä toimittu aina eikä ongemia ole syntynyt. Kolariautoja ln meidän valikoimasta yli puolet joita myös itse kunnostamme. - OttakaaOppia
Miksi_ihmeessä kirjoitti:
Miksi se kolarikorjattu teksti pitäisi olla kirjattuna kauppakirjaan huomaamattomasti, jos sinä kerran senkin asian kerrot jo ennen kaupantekoa? Luokitteletko tuohon lainausmerkeissä kirjoittamaasi "fiksumpi liike" (=suurinosa) myös merkkiliikkeet? Vai puhutko nyt omasta puolestasi ja vedät muutkin liikkeet tuohon sinun toimintatapaasi mukaan?
No jottei kaikki asiaa huomaisi.
Et uskokaan kuinka monta ostajaa ei nykypäivänä avaa edes konepeltiä kun autoa on ostamassa, sitten valitetaan kun päästään kotiin että venttiilikopantiiviste hikoilee ja nyt äkkiä auto korjaamolle liikkeen piikkiin.
Juuri tuollaisten virhevastuupellejen varalle pitää kauppakirjaan kirjoittaa noita seikkoja. On monia muitakin mutten käy niitä paljastamaan täällä.
Tämä ei ole pelkästään meillä käytäntönä vaan samalla kadulla toimivat pari muuta autoliikettä ja koripaja käyttää samaa tapaa.
Meillä löytyy vielä joka myyjällä neljä eri kauppakirjamallia eri asiakastyypeille ja erityyppisille autoille. Jos asiakas on tietämätön, käyttöön otetaan kauppakirja jossa on lueteltuna eri ''vikoja'' mitä autossa olevinaan on. Sitten kun jos asiakas osoittautuu virhevastuupelleksi niin eipä voi mitään kun autohan myytiin ''korjattavaksi'' - käytäpäätäsi
Miksi_ihmeessä kirjoitti:
Miksi se kolarikorjattu teksti pitäisi olla kirjattuna kauppakirjaan huomaamattomasti, jos sinä kerran senkin asian kerrot jo ennen kaupantekoa? Luokitteletko tuohon lainausmerkeissä kirjoittamaasi "fiksumpi liike" (=suurinosa) myös merkkiliikkeet? Vai puhutko nyt omasta puolestasi ja vedät muutkin liikkeet tuohon sinun toimintatapaasi mukaan?
Jos myyjällä jää kertomatta tai asiakas ei muista kysyä niin jos tulee jälkimaininkia niin voi turvata selustansa tuolla kauppakirjamerkinnällä. Jos ostaja sitten huomaakin tuon merkinnän niin hänhän pyytää alennusta, eihän sellainen käy pitäähän minun maksaa palkkaa myyjilleni ja vielä enemmän itselleni.
- Kolaripommit
JokoVihdoinTajuat kirjoitti:
Taidat keksiä jo itse noita juttuja ajankuluksi. Ei kumpikaan noista mainitsemistasi liikkeistä salannut mitään vaan toimittaja tahallisesti jätti kysymättä ''Onko auto kolaroitu?'' ohjelmaa varten. Kyllä he olisivat asian kertoneet kysyttäessä.
Mikäli ostaja ei kysy, ei tarvitse sanoa mitään mutta kauppakirjaan pitää merkitä koska kauppakirjahan on LUETTAVA ennen allekirjoittamista. Viimeistään silloin asian hyväksyy.
On täysin järjenvastaista jos kaikki automyyjät kävisivät käymään ostajien kanssa auton kaikki viat ja puutteet läpi - kauppaa ei syntyisi ollenkaan tai hinta olisi naurettava.
Sama pätee tähän kolarihistoriaan:
JOS ostaja kysyy, pitää kertoa niin kuin asia on.
JOS ostaja EI kysy, hänen ostopäätökseen asia ei vaikuta eikä sitä tarvitse erikseen mainita - merkintä kauppakirjassa riittää.
Mitä et ymmärrä näinkin yksinkertaisessa asiassa?
Autokauppaa olen tehnyt jo 90-luvun loppupuolelta tähän päivään. Noin ollaan meillä toimittu aina eikä ongemia ole syntynyt. Kolariautoja ln meidän valikoimasta yli puolet joita myös itse kunnostamme.Ei ole olemassa mitään JOSSIA. Kuluttajaviraston kanta on täysin yksiselitteinen. Myyjän on kerrottava kaikki oleelliset tiedot autosta ENNEN KAUPPAA, eli ennen kuin kauppakirjaa aletaan tehdä, mutta asia pitää lukea myös kauppakirjassa.
Kaikki muut selittelyt ovat huijarille tyypillistä kieroilua ja valehtelua. - Luetunymmärrys
Kolaripommit kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään JOSSIA. Kuluttajaviraston kanta on täysin yksiselitteinen. Myyjän on kerrottava kaikki oleelliset tiedot autosta ENNEN KAUPPAA, eli ennen kuin kauppakirjaa aletaan tehdä, mutta asia pitää lukea myös kauppakirjassa.
Kaikki muut selittelyt ovat huijarille tyypillistä kieroilua ja valehtelua.Tajuatko edes mitä itse kirjoitit?
Kauppakirja on osa kauppaa ja sen allekirjoittamalla hyväksyt kaupan ehdot jotka on kirjoitettu juurikin siihen kauppakirjaan jonka ostaja lukee ENNEN allekirjoittamista.
Turha on kanssasi kinastella mutta lue ajatuksen kanssa se kuluttajansuojalaki ja tule sitten uudelleen toteamaan, kuka oli oikeassa.
P.S Kuluttajasuojalaissa nimenomaan on paljon JOSSIA. Moni asia jää tulkinnanvaraiseksi mikä on myyjälle eduksi jos osaa pyöritellä asiaa oikein. - kiitosvinkistä
OttakaaOppia kirjoitti:
No jottei kaikki asiaa huomaisi.
Et uskokaan kuinka monta ostajaa ei nykypäivänä avaa edes konepeltiä kun autoa on ostamassa, sitten valitetaan kun päästään kotiin että venttiilikopantiiviste hikoilee ja nyt äkkiä auto korjaamolle liikkeen piikkiin.
Juuri tuollaisten virhevastuupellejen varalle pitää kauppakirjaan kirjoittaa noita seikkoja. On monia muitakin mutten käy niitä paljastamaan täällä.
Tämä ei ole pelkästään meillä käytäntönä vaan samalla kadulla toimivat pari muuta autoliikettä ja koripaja käyttää samaa tapaa.
Meillä löytyy vielä joka myyjällä neljä eri kauppakirjamallia eri asiakastyypeille ja erityyppisille autoille. Jos asiakas on tietämätön, käyttöön otetaan kauppakirja jossa on lueteltuna eri ''vikoja'' mitä autossa olevinaan on. Sitten kun jos asiakas osoittautuu virhevastuupelleksi niin eipä voi mitään kun autohan myytiin ''korjattavaksi''Onko se kertomasi sama katu, jossa tuollaista huijaamista harrastetaan, Sulantie Hyrylässä?
- Lopetahuijaus
Luetunymmärrys kirjoitti:
Tajuatko edes mitä itse kirjoitit?
Kauppakirja on osa kauppaa ja sen allekirjoittamalla hyväksyt kaupan ehdot jotka on kirjoitettu juurikin siihen kauppakirjaan jonka ostaja lukee ENNEN allekirjoittamista.
Turha on kanssasi kinastella mutta lue ajatuksen kanssa se kuluttajansuojalaki ja tule sitten uudelleen toteamaan, kuka oli oikeassa.
P.S Kuluttajasuojalaissa nimenomaan on paljon JOSSIA. Moni asia jää tulkinnanvaraiseksi mikä on myyjälle eduksi jos osaa pyöritellä asiaa oikein.Rehellisen myyjän ei tarvitse pyöritellä asioita. Kuluttajansuojalakia heikentävät lauseet kauppakirjassa eivät ole päteviä.
- Aatokaappias
Yksi pappa oli ostanut pari vuotta sitten auton jostain liikkeestä Keravalta. Otin sen vaihdossa, vaikka auto oli kolaroitu ja kilvet vaihdettu. Kolarikorjauksen jälki on niin huonoa, että varmaankin joku kyläseppä ole takonut sen leimalle. Papalle ei oltu kerrottu kolaroinnista mitään, ja hän oli tietysti vihainen myyjälle kun asia paljastui. Lupasi soittaa myyjälle tulikivenkatkuisen puhelun tai mennä käymään. Primeran hinta oli ollut vielä keskitasoa kalliimpi ostaessa. Itse myin sen suoraan purkaamoon, vaikka auto oli ajokunnossa.
- Asiallinen_vastaus
Tämän palstan otisikon alla lukee: "Keskustele autokaupoista ja auton ostamisesta. Mitä kannattaa muistaa kun ostaa auton?"
Jos joku kertoo täällä siitä, mitä mm. YLEN:n Kulungaskuluttaja-ohjelma on saanut selville autoliikkeiden käytännöistä, niin miten voit kokea sen mollaamisena? Osuiko aihe arkaan paikkaan?
Sen verran tiedän, että ainakin monet merkkiliikkeet myyvät halvimpia autoja purkaamoihin, koska olisi työläämpää alkaa korjailla niiden vikoja, katsastaa jne. Jos autosta saa myydessä vaikka muutaman satasen korjattuna ja katsastettuna, niin tehty työ ei ole sen arvoista.
Varmasti halpojen autojen kauppaaminen olisi monille liikkeille myös imagoa heikentävää toimintaa. Ne eivät myöskään halua kuulla asiakkaiden valituksia halpiksista, joihin tulee yleensä enemmän ja nopeammin lisää vikoja kuin uudempiin autoihin. - Just_näin
Tässäkin ketjussa olevista kommenteista saa hyvin käsityksen minkälaisten kauppiaitten kanssa kannattaa asioda ja minkälaisten ei. Kuitenkin suuriin totuus on se, että ole ostajana tarkka ja huolellinen. Lisäksi yritä oivaltaa myös se, että kannattaako aina sen halvimman perässä juosta ja voiko se halvin vaihtoehto lopulta olla sen halvin vaihtoehto, kun ajatellaan sitä auton omistusaikaa, mitä autoa pidät.
- KaikkiKusettavatMyösSinä
Just_näin kirjoitti:
Tässäkin ketjussa olevista kommenteista saa hyvin käsityksen minkälaisten kauppiaitten kanssa kannattaa asioda ja minkälaisten ei. Kuitenkin suuriin totuus on se, että ole ostajana tarkka ja huolellinen. Lisäksi yritä oivaltaa myös se, että kannattaako aina sen halvimman perässä juosta ja voiko se halvin vaihtoehto lopulta olla sen halvin vaihtoehto, kun ajatellaan sitä auton omistusaikaa, mitä autoa pidät.
Minkä ikäinen olet kun tuntuu sinulle tulleen yllätyksenä että kaupassa kuin kaupassa yritetään aina kusettaa. Koska miten muutenkaan tehtäisiin voittoa?
Pelkästään halvalla ostaminen ja kalliilla myyminen on eräänlaista kusetusta vai mitä? - RehtiKauppias
KaikkiKusettavatMyösSinä kirjoitti:
Minkä ikäinen olet kun tuntuu sinulle tulleen yllätyksenä että kaupassa kuin kaupassa yritetään aina kusettaa. Koska miten muutenkaan tehtäisiin voittoa?
Pelkästään halvalla ostaminen ja kalliilla myyminen on eräänlaista kusetusta vai mitä?Ehkä sinä yrität aina kusettaa kaupoissa, mutta älä yleistä sitä muihin. Ihmettelet varmasti, miksi muut myyvät autoja vuodesta toiseen samoille asiakkaille, mutta sinä saat myytyä yhdelle vain kerran.
- KarlMarx
RehtiKauppias kirjoitti:
Ehkä sinä yrität aina kusettaa kaupoissa, mutta älä yleistä sitä muihin. Ihmettelet varmasti, miksi muut myyvät autoja vuodesta toiseen samoille asiakkaille, mutta sinä saat myytyä yhdelle vain kerran.
Et tainut ymmärtää pointtiani.
Kaikki kauppa perustuu tavalla tai toisella kusettamiseen - molemmin puolin.
Kapitalismi aiheuttaa tämän ja se onkin ihmisen perusluonne. - heräisitjo
KarlMarx kirjoitti:
Et tainut ymmärtää pointtiani.
Kaikki kauppa perustuu tavalla tai toisella kusettamiseen - molemmin puolin.
Kapitalismi aiheuttaa tämän ja se onkin ihmisen perusluonne.Sinun tekemäsi kaupat voivat perustua kusetukseen. Suurin osa kaupoista ei sisällä mitään kusetusta.
- Talkki
Tuota tuota mikähän merkkiliike myy purkaamoon?
- Aminoff
Esim. Veho.
- Talkki
Sattumalta mikähän piste, kun broidini on siellä duunissa? Siksi hieman epäilen, koska hän sanoi ettei tiedä yhtään merkkiliikettä joka myisi purkaamoon.
- ihmejakummako
Sinä ja broidisi ette tiedä kaikkia maailman asioita. Veholla on paljon toimipaikkoja ympäri Suomea.
- Talkki
No jos pienen pään mielestä Vehon kuusi henkilöautojen merkkiliikettä on paljon, niin kyllä sitten on. Joidenkin muiden mielestä se ei kovinkaan paljoa ole. Iloksesi kyllä Vantaalle aukeaa uusi MB talo.
- kuullut.juttuja
Yksi jobbariliike kauppasi Toyota Yarista ihan tavallisesti, sitten joku tällä palstalla paljasti auton olevan kolarikorjattu, vasta sen jäljeen jobbari lisäsi tiedon myynti-ilmoitukseen, muuten olisi pimittänyt.
No se jobbari on muutenkin vanha koijari. - miksisekoitat
Jobbariliikettä ei ole olemassa. Jobbari on aina pimeää kauppaa tekevä yksityishenkilö.
- FoliohattuHiljaa
Kyllä on ja vieläpä satoja ihan Suomessakin.
Nettiauto ei ole mikään raamattu, sieltähän vedät tuon tulkintasi siitä, kuka on jobbari ja kuka ei. - ootnolomies
Taisi itse koijarijobbari ilmoittautua.
- Jobbari_On_Yksityinen
Nettiauto tietää asiat varmasti paremmin kuin joku netissä sekoileva hörhö.
- Autoliikkeellinen
Jobbari_On_Yksityinen kirjoitti:
Nettiauto tietää asiat varmasti paremmin kuin joku netissä sekoileva hörhö.
Täällä on vain yksi hörhö ja se olet sinä, foliohattu.
- autokaupoilla
Minä en lähde edes katsomaan autoa ennenkuin olen tarkistanut rekisteritiedoista sen historian. Maksaa hieman, mutta eipä kulu sitten polttoainettakaan turhaan ajeluun.
- Autoliikkeellinen
Oikein!
Juuri noin pitäisi jokaisen ostajan toimia niin säilytään monilta turhilta kädenväännöiltä.
Nykypäivänä on turha valittaa ettei tiennyt auton olevan kakskilpinen. Tietoa on saatavilla monista lähteistä.
Terv. Autoliikkeen pitäjä
- vastauskysymykseen
Autoliikkeet. Lisäksi suuri osa on sitä mieltä ettei kolareista tarvitse kertoa ellei autoa ole lunastettu.
- MYRSKYvesilasissa
Taas kerran mistään-mitään-tietämättömän suusta pääsi sammakko:
"Lisäksi suuri osa on sitä mieltä ettei kolareista tarvitse kertoa ellei autoa ole lunastettu."
Sehän nyt ei perustu kenenkään mielipiteeseen, kun SUOMEN LAIN ja mm. kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen Mika Hakamäen, Autovahinkokeskuksen realisointipalvelu vastaavan johtajan Santtu Niemisen sekä Koulutuspalvelu Vaurio kouluttajan Riku Kangastienkin mukaan se on ihan oikein toimittu.
http://yle.fi/uutiset/jokaisella_autolla_ajetaan_jossakin_vaiheessa_kolari__mista_kaytetyn_auton_ostaja_tunnistaa_kolariauton/8683130?ref=leiki-uu
"Auton myyjän ei tarvitse kolhuista kertoa, jos vakuutusyhtiö ei ole kolariautoa lunastanut. Kolhuista ja kolareista ei kuitenkaan tarvitse kertoa, jos auto on kunnolla korjattu, eikä vakuutusyhtiö ole koskaan lunastanut autoa kolarivaurion vuoksi. Tämä kuluttajariitalautakunnan linjaus koskee niin liikkeenharjoittajaa kuin autoaan kaupittelevaa yksityishenkilöä. "
"Omasta aloitteestaan automyyjän ei sen sijaan tarvitse mahdollisista kolhuista kertoa mitään." - vilunkiveijoteikerro
No missä tuossa sanotaan ettei rehellinen myyjä kerro kolareista? Siinä sanotaan juurikin kuten sanoin että suomalainen vilunki myyjä ei kerro kolareista ellei siitä ole merkintää rekisteröintipapereissa mistä sen sokea reettakin näkee!
- Kuluttajavirasto_määrää
Toimittaja Marcus Ziemann yrittää syöttää lukijoille pajunköyttä. Väite "Jokaisella autolla ajetaan jossakin vaiheessa kolari" ei tietenkään pidä paikkaansa. Useimmilla autoilla ei ajeta koskaan minkäänlaista kolaria.
Tämä kohta jutussa oli oikein: "Tärkein kysymys jokaiselle käytettyä autoa hankkivalle on kysyä auton kolarihistoriaa suoraan myyjältä. Autoliikkeillä on elinkeinoharjoittajan ilmoittamisvelvollisuus. Kysyttäessä ammattimyyjä ei saa valehdella."
Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat erittäin tärkeän asian eli kolarihistorian salaaminen on valehtemista.
Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on erikseen ja nimenomaisesti kerrottava (ilman erillistä kysymistä asiakkaan puolelta) ostajalle autosta KAIKKI oleelliset asiat, jotka voivat vaikuttaa mm. auton arvoon ja kolariturvallisuuteen jatkossa.
Asiakkaan on hyvä tietää kolarin takia tapahtunut lunastus. Se laskee hyvityshintaa joskus jopa kymmeniä prosentteja, jos auton vaihtaa myöhemmin.
Kuningaskuluttajan ohjelmassa Kamux ja Rinta-Jouppi salasivat autojen kolarihistorian sekä ilmoituksissaan että puhelimessa ja vielä paikan päällä.- LUE_SISÄISTÄ
Höpöhöpö...
SUOMEN LAIN ja mm. kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen Mika Hakamäen, Autovahinkokeskuksen realisointipalvelu vastaavan johtajan Santtu Niemisen sekä Koulutuspalvelu Vaurio kouluttajan Riku Kangastienkin mukaan kolhuista ja kolareista ei kuitenkaan tarvitse kertoa, jos auto on kunnolla korjattu, eikä vakuutusyhtiö ole koskaan lunastanut autoa kolarivaurion vuoksi. Tämä kuluttajariitalautakunnan linjaus koskee niin liikkeenharjoittajaa kuin autoaan kaupittelevaa yksityishenkilöä.
- Salaat_eli_valehtelet
Missä on automyyjän moraali, jos hän jättää kertomatta auton kolaroinnista, vaikka sen itse hyvin tietää? Tieto kolaroinnista kiinnostaa varmasti auton ostajaa.
Eläimiin kohdistuva seksi ei myöskään ole Suomessa rikos, mutta entä se moraalinen puoli?- audkauppias
Eläinseksi on ok koska eläimet nauttii siitä.
- MietiNytHeiItsekin
"Tieto kolaroinnista kiinnostaa varmasti auton ostajaa."
Mistäs myyjä sen voi tietää mikä asia autonostajaa kiinnostaa ja mikä ei?
Tapana on yleensä KYSYÄ asioita jotka kiinnostavat tai vaikuttavat ostopäätökseen. Jos ei ostaja kysy, niin älä kerro on kultainen sääntö alalla kuin alalla.
Liikkeenharjoittaja on tekemässä voittoa, ei hyväntekeväisyyttä - se kannattaa muistaa aina! - RuskeaAudiTT
audkauppias kirjoitti:
Eläinseksi on ok koska eläimet nauttii siitä.
Satuseksi on vielä parempaa nautintoa.
- eioletuttua
MietiNytHeiItsekin kirjoitti:
"Tieto kolaroinnista kiinnostaa varmasti auton ostajaa."
Mistäs myyjä sen voi tietää mikä asia autonostajaa kiinnostaa ja mikä ei?
Tapana on yleensä KYSYÄ asioita jotka kiinnostavat tai vaikuttavat ostopäätökseen. Jos ei ostaja kysy, niin älä kerro on kultainen sääntö alalla kuin alalla.
Liikkeenharjoittaja on tekemässä voittoa, ei hyväntekeväisyyttä - se kannattaa muistaa aina!"Jos ei ostaja kysy, niin älä kerro on kultainen sääntö alalla kuin alalla."
Tuo sääntö ei kyllä ole tunnettu missään muualla kuin autokaupan alalla. Sehän nyt on jo ihan perinteistä että automyyjän moraalikäsityksen mukaan asioista kertomatta jättäminen ei ole epärehellisyyttä.
Myyjällä on kuitenkin lakien mukaan velvollisuus kertoa kaupan kannalta olennaisista asioista, ja kuluttajavirastokin on yksiselitteisesti linjannut että kolarilunastus & siitä johtuva kaksikilpisyys on kaupan kannalta olennainen asia. Ei siinä ole mitään tarvetta arvailla kiinnostaako asia ostajaa vai ei. Eri asia on sitten pienet parkkipaikkakolhut tms. niistä harvemmin myyjä tietääkään eikä käytännössä edes pysty selvittämään onko autoa joskus korjailtu.
Liikkeenharjoittaja on aina tekemässä voittoa - millä periaatteilla tai moraalilla sitä tekee on sitten toinen asia.
- Kamux_tuo_Saksasta
Auton matkamittarin väärentämiseen tarkoitettu laite maksaa 150 euroa.
Kysy itseltäsi, voiko esimerkiksi isolla dieselmoottorisella, 10 vuotta vanhalla Mercedeksellä todellakin olla mittarissa vasta 120 000 kilometriä? On se mahdollista, mutta ei kovin todennäköistä. Jos auto on tuotu Saksasta kysy itseltäsi, miksi tällainen loistoyksilö ei mennyt kaupaksi siellä vaan myytiin Suomeen?
Kun auto viedään Suomessa ensimmäistä kertaa kolmevuotiaana katsastukseen, tallennetaan auton kilometrilukemat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin järjestelmään. Kilometrilukema katsastuskonttorilla ei kuitenkaan vielä kerro, pitääkö lukema myös paikkansa. Yleensä mittaria manipuloidaan ensimmäisen kerran jo ennen ensimmäistä katsastusta.
Suomalainen autonostaja on edelleen sinisilmäinen. Osa ei usko mittarimanipulointia tapahtuvan ja osa ei välitä. Toisaalta paljon ei ole myöskään tehtävissä, sillä käytetyn auton ostajalla ei ole keinoja selvittää, paljonko autolla on todellisuudessa ajettu.
Autoliikkeilläkään ei suurta kiinnostusta selvitystyöhön ole, sillä mitä vähemmän kilometrejä auton mittarissa näkyy, sitä enemmän euroja voi laittaa auton hintalappuun.
Kiinalaislaite muuttaa lukemat 30 sekunnissa.
Mittarimanipuloiduista autoista tiedetään, että keskimäärin auton kilometrinäytöstä puuttuu noin 100 000 kilometriä. Esimerkiksi Saksassa Golf-kokoluokan auton manipuloinnista saatu keskimääräinen hintahyöty on myyjälle 3000 euroa.
Pelkästään Saksassa myydään poliisin antamien tietojen mukaan noin kaksi miljoonaa manipuloitua autoa vuodessa. Arviot perustuvat autojen ohjelmointiin myytävien laitteiden myyntimäärillä sekä rikosepäilyjen yhteydessä takavarikoitujen ohjelmointilaitteiden määrään.
Vielä muutama vuosi sitten mittarilukemien muuttamiseen tarvittiinkin ammattilaista, jolla oli ammattimaista laitteistoa. Nyt auton diagnostiikkapistokkeeseen kytkettäviä jokamieslaitteita saa kuitenkin helposti suoraan netistä. Halvimmillaan kiinalaisvalmisteisen laitteen on saanut 150 eurolla.
Saksan autoliitto ADAC:n testikäytössä halpalaite on toiminut moitteetta jo kolme vuotta. ADAC:n laite tunnistaa käytännössä kaikki yli kaksivuotiaat autot. Jokainen ohjeita lukemaan oppinut on oppinut laitetta käyttämään. Matkamittarilukeman muuttaminen vie puoli minuuttia. - MälliPate
Millä tavalla kolari laskee auton arvoa, jos vahingot on korjattu ja auto katsastettu liikenteeseen hyväksytysti?
- II-kilpiParempi
Sepä siinä on, ettei mitenkään tai korkeintaan 5 % halvimmasta myynnissä olevasta vastaavasta eli normaalin alennuksen verran.
Täällä jotkut huutavat, että kolariauto on automaattisesti puolet hinnasta. Saattaahan ne autoliikkeessä noin kertoa että saavat halvalla uutta kalustoa myyntiriviin mutta todellisuus on toista. - eikelpaaollenkaan
Valtaosa liikkeistä ei ota II-kilpistä kolariautoa ollenkaan vaihdossa. Eli ei ole millään tavalla kyse siitä että yritettäisiin jotenkin saada "halvalla" myytävää sisään.
- Kolarionongelma
Kolaroidusta tehdyn auton osto on aina riski
Kolariauton ostaminen on arpapeliä ilman riittävää asiantuntemusta. Huonosti tehty korjaus ei välttämättä paljastu heti, mutta voi poikia kalliita korjauksia.
Helsinkiläinen Jouni Halinen hankki muutamia vuosia sitten Volvo V70 -henkilöauton, joka oli joutunut kolariin. Hän luotti, että korjaus oli tehty asianmukaisesti. Melkein uutena rutatussa autossa oli kilometrejä vain reilut 10 000. Niinpä saattoi odottaa, että auto on hyvässä kunnossa.
Mutta Volvolla ei ole ajettu kovin monta kivutonta kilometriä.
- Nämä tärinät alkoivat melkein heti, sanoo Halinen.
Sittemmin ovi ja ikkuna ovat reistailleet, vetonivel ja tukivarsi rikkoutuneet, ja muitakin pikkuvikoja on ilmaantunut. Halisen auto on niin sanottu lunastusauto, jonka vakuutusyhtiö on ensin lunastanut ja sitten myynyt korjattavaksi.
- Oli minua kolariautosta varoitettu, mutta en uskonut. Ei enää ikinä kolariautoa, sanoo Halinen.
Kolariauto vältettävissä.
Kiistat kolariautojen korjauksista eivät ole harvinaisia. Tekniikan Maailman 2000-luvulla tekemien selvitysten perusteella kolarikorjauksissa on paljon parantamisen varaa.
Lehden selvityksissä tuli monesti vastaan hutilointia, joka vaikuttaa auton käyttöön, kestoikään tai jälleenmyyntiarvoon. Esimerkiksi huono maalaus päästää ruosteen kukkimaan nopeasti.- Autoliikkeellinen
''Huonosti tehty korjaus ei välttämättä paljastu heti, mutta voi poikia kalliita korjauksia.''
- Kyllä se paljastuu ihan autoa katsoessa ennen ostopäätöksen tekoa. Jos ei itse osaa autoa tutkia pitää ottaa mukaan joku joka osaa.
- Kalliita korjauksia vai? Nuo mitä tuossa oli lueteltu on täysin normaalista kulumasta johtuvia vikoja. Nuo nivelet ja tukivarret ovat varsinkin Volvossa ja Mersuissa kulutustavaraa kun ovat raskaita autoja. Yksittäisestä ääripäätapauksesta ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä.
Välillä käyn ihan huvikseen isoissa autotaloissa ja siellä sisältä löytyy kolariautoja joista ei ilmoiteta mitenkään. Minä vanhana tekijänä kiinnitän heti huomiota muiden korimiesten virheisiin. Pahimmillaan olen nähnyt auton, jossa ovenväli oli sentin kokoinen. Pitää olla todella autokuumeinen tai puolisokea jos ei moisia korimittaheittoja huomaa.
Itseasiassa autokaupoille kannattaisikin ottaa sokea ihminen mukaan hivelemään autoa; sokealla todella herkät kämmenet niin tunnistavat heti jos auto on huonosti kitattu. Sama homma maalareilla ja korimiehillä.
Vaarallisia kolarikorjauksia on vain ns. palapeliautot eli missä kahdesta autosta tehdään yksi. Autot liitetään toisiinsa ilman mitään tietämystä auton koritekniikasta. Näitä ei onneksi Suomessa harrasteta, muualla Euroopassa kylläkin.
- Yksiplus
"Vaarallisia kolarikorjauksia on vain ns. palapeliautot eli missä kahdesta autosta tehdään yksi. Autot liitetään toisiinsa ilman mitään tietämystä auton koritekniikasta. Näitä ei onneksi Suomessa harrasteta, muualla Euroopassa kylläkin."
Kovasti niitä autoja tuodaan Suomeen Euroopasta kun halvalla saadaan.
Jos auto on tuotu Saksasta kysy itseltäsi, miksi tällainen loistoyksilö ei mennyt kaupaksi siellä vaan myytiin Suomeen?- seerguut
"Jos auto on tuotu Saksasta kysy itseltäsi, miksi tällainen loistoyksilö ei mennyt kaupaksi siellä vaan myytiin Suomeen?"
Koska onni potkaisee ulkomailla vain suomalaista ostajaa romanialaisen jobbarin kanahäkin pihalla. Halavalla kun saa.
- SuloVilen
Autoliike minullakin ja olen aivan varma, että hermostuisin tosi kovaa, jos sellainen vahinko sattuisi tapahtumaan että 2kilpinen tulisi tietämättä varastoon. Varsinkin jos puhutaan tuoreemmista autoista. Yli kymmenvuotiaissa voi jopa olla eduksi, että vähän jo restauroitu. Siitä voidaan olla montaa mieltä, onko suurten liikkeiden korikorjaukset ja maalaukset asian mukaisia. Itse olen sitä mieltä, että heidän maalaustyö on hyvin usein ala-arvoista.
- BILLIA
Samat kilvet olleet autoss koko ajan ajettu useita kolareita ja korjattu useita kertoja myyty monta kertaa eteenpäin ostetaan 700 myydään 17000e eteenpäin siitä se kate tulee veron voi laskea jokaiselle 5 dennele autolle jobbarointia
- MitäsLäksitKikkelis
Kyllähän sen paikan päälle mennessä näkee onko kyseessä tilkkutäkki.
Ei siinä paljoa papereita tarvitse katsoa, jos toinen lokasuoja on erivärinen kuin toinen.
Pikkuisen voisi luottaa omaan arviointikykyyn ja käyttää sitä tarpeen tullen.
Esim. vaippaikäistä kakaraa ei aina haitaa, vaikka on kakka vaipassa ja leikit sen kuin jatkuu. Toista se on aikuisella. Harva tykkää ajaa taksia paskat housussa saat olla kaupan kassan niin ikään.
Ite päätät, minkä ostat. Toiset liikkeet tunnetaan hyvistä tavoista, toiset huonoista/epämiellyttävistä.
OSTAKAA AUTONNE NIISTÄ LIIKKEISTÄ, JOISTA EI PUHUTA PASKAA!!!!.
Hyvää ja halpaa ei ole olemassa. - Niinminämielenipahoitin
"OSTAKAA AUTONNE NIISTÄ LIIKKEISTÄ, JOISTA EI PUHUTA PASKAA!"
Puhua paskaa = puhua perätöntä, puhua valhetta, puhua potaskaa.
Jokaisen liikkeen osalle koituu useampi mielensäpahoittaja, joka kokee kärsineensä vääryyttä, koska vanha auto ei ollutkaan uutta vastaava.
"Hyvää ja halpaa ei ole olemassa."
Noin sanoo se, joka maksaa aina kaikesta liikaa. - UskonHyväänHaltiaan
Huomoitavaa on, että kovin helpolla menee autot lunastukseen, koska näiden rakentajat kuitenkin myydessään ilmoittavat esim. Etupuskuri, etulokasuoja ja umpio vaihdettu. Kuitenkin minäkin senverran ahne ja halvan perään olen, että sellaisen ostaisin ja purkaamolta puskuri ja kaupasta uusi lokasuoja ja umpio, jos ei purkaamolta löydy. Tuurissaan voisi löytyä jo valmiiksi oikean värisetkin. AVK:lla olen sitten niitä käynyt katselemassa, mutta koskaan vain ei niin vähän kolhaistua ole ollut tarjolla. Taitaa kyläsepät satuilla.
- Kolhu-ei-tee-pommia
Asiallisesti tehty korjaus nostatta jopa auton jälleenmyytni arvoa...
Esim, pakettiauto jossa vetokoukku poikkipalkissa peruutta parkki paikalla 20km/h toisen auton keulaan,
vaurioitunut auto on vaikkapa,
sedani noin 150tkm ajettu pääasiallisesti moottoritiellä ajettu 6 vuotta vanha auto jossa konepelti sekä etupuskuri täynnä kiveniskua ja ilmastoinnin kennossa myös kiveniskuista tulleita vaurioita, ilmastointi ei enään toimi yhtä nopeasti ja hyvin kuin uutena. Ajovalo umpiot ovat jo alkaneet haalistumaan hieaman ja ovat myös täynnä kiven iskeämiä, valoteho on pienentynyt. Konepelti on alkanut jopa ruostumaan hieaman suurimmissa kiveniskeämän kohdissa.
Kun pakettiauton teräksinen vetokoukku ja vetokoukun kiinnitykseen käytetty poikkipalkki otta kontaktia toisen auton muoviseen/alumiiniseen etuosaan jää toiseksi nimetty altavastaajaksi.
sedanin umpiot painautuvat pois paikoiltaan ja umpioiden muoviset kiinikkeet rikkoutuvat, etupuskuri (muovia) painautuu sisään ja saa muotovaurion, umpiot painautuvat konepellin etukulmia vasten ja lohkaisee maalipinnan parin cm' matkalta, ilmastoinnin alumiinininen kennosto rikoutuu kun vetokokku lävistää sen.
Korjauksessa laitetaan uusi etupuskuri, kennosto sekä umpiot.
Konepelti hiotaan peilin sileäksi ja alkava ruoste poistetaan konpellistä hapolla, jonka jälkeen konepelti maalataan kokonaisuudessaan, myös etupuskuri saa uuden virheettömän maalipinnan.
Korjaus suoritetaan alkuperäis osilla sekä valmistajan laatimilla korjaus menetelmillä.
Korjauksen jälkeen ilmastointi toimii paremmin kuin aiemmin uuden kennoston ansiosta sekä valoteho umpiohin on parantunut, alkava ruoste konepellistä on poistettu sekä koko keula kiiltää kuin uusi.
Ostaisitteko mielummin auton jossa kulunut keula jossa näkyy selvästi käytön jälkiä, vai auton jossa on uusia virheettömiä ja käyttämättömiä osia?- Jautaa
Sehän se juuri ongelma onkin, kun auton tekee kaltaisesi tuhertaja, joka ei osaa edes kirjoittaa. Varmasti hienon näköistä, jos etuosa kiiltää, kuin uusi ja tuulilasista taaksepäin on kauhtunutta väripintaa.
- KASKOKANNATTAA
VAKUUTUS YHTIÖT MYYNEET VUOSIKYMMENIÄ NS PURKAAMO AUTOO KILVET PAIKALLAAN EI JÄÄ JÄLKIÄ REKISTEREIHIN VOIDAAN HUUTAA KOVEMPAA HINTAA
OSITTAIN SUOMESSA VAKUUTUS TARKASTAJAT OLLEET MUKANA NS ASIANTUNTIJOINA. NÄITÄ ON SUOMESSA TUHANSIA TAPAUKSIA - halpaa.hyvää.laadukasta
Kaikkein luotettavimmat kaupat tarjoaa yleisissä vessoissa mainostarroillaan mainostavat kauppiaat.
- VessojenPuolestaRY
Viattomien vessojen ja yleisten käymälöiden terrorisointi sekä tarhiminen loppuu - liike on myytävä kun möi autoja liian halvalla.
- Anonyymi
Myös yksityiset henkilöt myy paskoja autoja.
- Anonyymi
Volvol pakkeloivat kans aikas paljon fixarit hankaa minkä ehtii paikkamaalaavat jne
Toyotaa pestään painepesureilla sisukset jos sattuu olee maan viljejän käytös voi sian paskaa olla takapenkillä jne kattoo hierottu kämmenii - Anonyymi
Samanlaista piilottelua on esimerkiksi matkailuatojen kohdalla kun rinta-jouppi tuo saksasta suoraa maahan ohin maajantuojan Hymer merkkisiä matkailuautoja joihin ei saa sitten niitä suomalaisia nettiyhteyksiä tai näytön valikoita koska ne on reksiteröity alunperin saksaan!
Siitä aiheutuu myös sellainen ongelma ettei mersedes huolto voi huoltaa ohjelmistopuolen asioita koska se on saksalainen auto ja hymer center pesee myös kätensä suoraa maahantuoduista autoista ?
Miksi hymer - center ei saa suljettua rista-joupin suoratuontia jos se häiritsee näin paljon EU aluella autojen päivityksiä?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521