Kun ei enää kestä

opettajanaolemista

Olen 31-vuotias nainen, jolla on kasvatustieteen maisterin tutkinto. En ole siis luokanopettaja, vaan kasvatustieteilijä. Valmistuin vuonna 2011, ja siitä alkaen olen tehnyt epäpätevänä luokanopettajan sijaisuuksia. Joka lukuvuosi eri koulussa ja joka ikinen kevät valtava hakurumba ja stressi uuden työn saamiseksi.. Tämä on toki tuttua monelle. Tein opettajan hommia koko opiskeluajan, joten opetuskokemusta on jo kertynyt suht hyvin. Myös muuta työkokemusta on. Toisaalta olen kiitollinen, että edes näitä sijaisuuksia on ollut, vaikka epäpätevänä palkka on mikä on ja viranhaltija palaa usein kesäksi työhön, jolloin minä olen työtön ja saan ansiosidonnaista päivärahaa. Koen jatkuvaa alemmuutta siitä, että minulla ei ole opettajan pätevyyttä ja valitettavasti osa opettajista jaksaa tästä muistuttaa.

Nyt koen, että en kestä tätä työtä enää. En ole koskaan pitänyt opetustyöstä, mutta olen kestänyt, tottunut ja yrittänyt sopeutua. Teen työni hyvin ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä, mutta kaikki on pelkkää esittämistä - en ole millään muotoa kiinnostunut työskentelemään lasten parissa, opetustyössä, tai muutenkaan. Aloitan valehtelun jo työhaastattelussa kun esitän innostunutta ja kiinnostunutta. Toki minulla on paljon hyviä ominaisuuksia opettajan työhön ja oppilaiden kanssa tulen hyvin juttuun, mutta mielestäni opettajan työhön pitää olla jonkinlainen "kutsumus".

Nyt olen joutunut toteamaan, että vihaan tätä työtä sydämeni pohjasta. Tähän mennessä muitakaan tapoja ansaita elantonsa ei ole tullut vastaan. Kaikki ne kiinnostustani vastaavat työt, joita voisin KM-tutkintoni pohjalta tehdä.. no, niitä ei oikein ole ollut tarjolla ja jos onkin ollut, hakijoita on aina vähintään sata.

Tämä tilanne vaikuttaa jo mielenterveyteen tai ainakin -tasapainoon. Koen valtavaa turhautumista, en pääse käyttämään kykyjäni ja osaamistani oikealla tavalla. Minulla olisi valtavasti energiaa ja motivaatiota tehdä minulle sopivaa työtä.

Opiskelen työn ohella AMK-tutkintoa loppuun, sosiaalialalta. Toivon tämän avaavan minulle uusia ovia, mutta olen jo menettänyt toivoni ennen kuin edes valmistun. Ne muutamat sosiaalialan paikat, joita olen hakenut, eivät ole tuottaneet tulosta. En pääse edes haastatteluun. En usko, että saan töitä niitä hakemalla. Miten sitten, sitä en tiedä, kun ei ole kontakteja..

Olen kohta jo niin opiskellut henkilö, että alan hävetä itseäni kun en vain pääse tästä tilanteesta eroon ja eteenpäin. Ymmärrän, että "vika" ei ole minussa ja että saan olla kiitollinen siitä, että ylipäätään on työtä. Oma jaksaminen ja mielenterveys tässä eniten huolettavat. Tämäkö on minun tulevaisuuteni?

Okei. Tämä oli tällainen purkaus. Onko muilla samanlaisia ajatuksia? Miten jaksaa eteenpäin tällaisessa tilanteessa?

11

1463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riiiiiiiiii

      Nyt rauhassa tuo toinen tutkinto valmiiksi ja haet sitten alaasi vastaavia töitä, toki keikkaa kannattaa hakea jo aikaisemminkin. PIdempiin paikkoihin otetaan mielellään niitä joilla on jo tutkinto, eli ei ihme ettet vielä opiskelevana ole päässyt haastatteluun. Kun valmistut, ja jos et heti työllisty tee opettajan lyhyitä sijaisuuksia (jos niitä on) niin voit osoittaa että olet tehnyt jotain.
      Työtilanne nyt on mikä on, mutta ei kannata menettää uskoaan.

    • Meni_jo

      "Tämäkö on minun tulevaisuuteni?"
      "Miten jaksaa eteenpäin tällaisessa tilanteessa?"

      Onko sinulla tarkalleen ottaen minkäänlaisia vaihtoehtoja vaihtoehtoja?

    • öhöhohoiä

      Mites aikuiskasvatuksen puolella? Alakoululaisten opettaminen voi olla haastavaa ja kuluttavaa. Itse saattaisin tosin siitä tykätäkin, vaan olen ihan eri alalla. Mutta luulisin, että aikuiskasvatuksen puolella työ olisi varmasti erilaista kuin alakoulussa.

      Oletko harkinnut työtä konsulttina? Onko sinulla jotain vahvaa sivuainetta yliopistossa, joka antaisi pätevyyden esimerkiksi aikuislukion opettajaksi? Aikuislukiossa oppilaat ja opettajat ovat tasa-arvoisia. Itse kävin aikoinani iltalukion, ja muistan, että kerrankin kävimme opettajan kanssa välitunnilla kaljalla tien toisella puolella sijaitsevassa baarissa.

      Sinulle sopiva työnkuva voisi löytyä henkilöstöpäällikkönä, oppilaanohjaajana, iltalukion opettajana, valmentajana... Luulisin, että aikuiskasvattajalle töitä löytyy.

    • Maisteri-myös-31-v

      Eikö amk-tutkintoon kuulu harjoittelujaksoja? Itse lähdin maisterin papereiden jälkeen, kun työllistyminen näytti huonolta, tekemään toista tutkintoa amk:hon ja kaksi harjoittelujaksoa poikivat itselleni alan töitä.

      Olen siinä samaa mieltä, että opettajana oleminen on "kutsumusammatti", lähipiirin kokemusten perusteella. Joillekin se on valtavan palkitsevaa, mutta siihen vaaditaan sopiva kutsumus/motivaatio.

      Tosin sijaisuuskokemuksen ja sosiaalialan tutkinnolla on olemassa se riski, että sinua haviteltaisiin lasten ja nuorten kanssa tehtäviin töihin. Jos opiskeluun kuuluu harjoittelujaksoa, kannattaa harjoittelupaikat hakea tarkoin, tehdä pesäero harjoittelun ja nykyisen työkokemuksen välille, ts. monipuolistaa työkokemusta.

      Äläkä lannistu! Nyt työtilanne on lähes kaikilla aloilla huono. Jos vaan pää kestää, mene alhaisen tason töihin paikkaan, josta voit edetä paremmille paikoille tulevaisuudessa. Itsellä on tältä vuodelta kymmeniä työhakemuksia takana ja nyt vasta pääsin haastatteluun, kun tutkinto on viittä vaille valmis.

    • oksmanni

      Kannattaako noin korkeasti koulutetun maisterin tyytyä mitättömän huonosti palkattuun sosiaalialan työhön? Kannattaisiko edes harkita sitä vaihtoehtoa, että hankkisit puuttuvan opettajan pätevyyden, jolloin palkkasi nousisi aivan eri sfääreihin? Ja jos mahdollista, suuntaisit vaikka ammatilliseen koulutukseen, jossa opiskelijat ovat yllättävänkin kivoja?

    • opettajanaolemista

      Kiitos teille kommenteistanne! Sain niistä paljon uutta ajateltavaa. Tilanne on nyt hieman muuttunut.

      Kuukausia jatkunut paha olo ja turhautuneisuus sekä työhön että tuohon uuteen tutkintooni kuuluvaan työharjoitteluun johtivat maaliskuun lopulla siihen, että oli pakko jäädä sairaslomalle muutamaksi päiväksi. Sydämen muljahtelu nukkumaan mennessä oli epämiellyttävää ja muutaman tunnin itkut työpäivän päätteeksi pakottivat jäämään kotiin. Tästä on nyt selvitty.

      Olosuhteiden pakosta eli kokopäivätyön takia olen tehnyt tähän uuteen AMK-tutkintooni kuuluvaa harjoittelua iltaisin nuorisopalveluissa. Tämä on ollut pettymys kaikin puolin, mutta tämä oli ainut keino jolla saan harjoittelun suoritettua. Ilman muuta olisin tehnyt harjoittelun "paremmassa" paikassa ellen olisi työssäkäyvä. Uusia ovia tämän avulla on nyt avattu nuorten kanssa tehtävään työhön.

      Viime viikolla sain tiedon päässeeni opiskelemaan opettajan pedagogiset opinnot. Luokanopettajaa minusta ei siis ikinä tule, mutta haluan ehdottomasti suorittaa nämä ja otin jo paikankin vastaan. Itsetunnolle tämä on nyt tosi tärkeä juttu. Töissä saan joka päivä kokea olevani toisen luokan opettaja, kun en ole pätevä.

      Ensi vuodelle on siis luvassa opiskelua mutta toimeentulon varmistaminen on nyt suuri ongelma. Opetusharjoittelun aikana voi olla vaikea olla palkkatyössä.

      Ajatus luokanopettajana työskentelemisestä on ahdistava, ja olen jopa ajatellut, että en enää kesäkuun alun jälkeen ikinä astu alakouluun jalallani. Olen kuullut että omaehtoisesti voisi opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla, jos vain TE-keskus tekee myönteisen päätöksen. Tähän sivuun joku osa-aikatyö, niin voisin selvitä, heikosti mutta kuitenkin. Palkkani opettajan työstä on pieni, joten ansiosidonnainen on vielä pienempi.

      Enää en tiedä kuka olen ja mitä haluan tehdä. Minulla oli selvät suunnitelmat: maisterin tutkinnolla esim. koulutussuunnittelijan työhön tai vaikkapa kunnan tai kaupungin opetustoimeen hallinnon suunnittelijaksi tms.

      Enää ei ole oikein mitään suunnitelmia. En tiedä mihin työhön sovellun, onko sosiaaliala minulle sopivaa. En välttämättä näe itseäni työskentelemässä syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kanssa tai kehitysvammaisten kanssa.

      Voi kuulostaa siltä, että olen vaikea tapaus ja nirso, mutta voin todella vakuuttaa, että näin ei ole. Olen saanut päälleni vaikka mitä opettajan työssä, ottanut kaikki sijaisuudet vastaan vuosien ajan, opiskellut ja kehittänyt itseäni, näköjään fyysiseen ja henkiseen oireiluun asti.

      Jokin ammatillinen opettajuus tai opinto-ohjaajana toimiminen voisivat olla minulle sopivia töitä. Sen verran saan sekavista ajatuksistani kiinni.

    • Uuudet_päivä_rutiinit

      Ei kannata naulata omia työ- ja uravaihtoehtoja liian tiukasti kiinni siihen mitä on opiskellut AMK:ssa tai yliopistossa. Tärkeintä että viet nyt opiskelusi kunnialla maaliin. Moni on löytänyt itsensä aivan toisaalta mihin on alunperin opiskellut. Sellaista tapahtuu. Pohdit valmistuttuasi eri vaihtoehtoja. Maailma muuttuu vauhdilla. Uusia ammatteja syntyy koko ajan ja vanhoja ammatteja katoaa historian multiin. Tärkeintä on pitää itsensä elinvoimaisena ja avartaa omaa ajatteluansa. Helposti omat ajatukset kun jäävät pyörimään samaa loputonta kehää. Ihminen kopio itse itseänsä koko ajan. Samat rutiinit päivästä toiseen. Uudet rutiinit/tavat --> Uusiutuminen ja muutos!

    • Ihmettelevä_ope

      Kuulostaa aika itsetuhoiselta polulta tuo aloittajan ajatusketju "en halua enää opettaa -> siispä menen pedagogisiin opintoihin". Motivoitumaton ja työtään inhoava opettaja voi tuhota oppimisen ilon varsin monelta sukupolvelta.

      Mieleen tulee sellainen ajatus että aloittajan voisi olla hyvä työstää uratoiveitaan ihan asiantuntijan kanssa. Esimerkiksi työkkäreissä työskenteli ainakin menneinä vuosina asiaan perehtyneitä ammatinvalintapsykologeja.

      Jos tietää että valittu polku on omalta kannalta väärä niin miksi sitä pitää sitten jatkaa eteenpäin?

    • opettajanaolemista

      Tarkennus. Vihaan opettamista alakoulussa, luokanopettajana olemista. Toisen asteen oppilaitokset ja amk:t ja opettajuus niissä ovat sen sijaan ihan eri juttu ja siksi haluan opiskella ne. Eikä niiden opiskeleminen sitä tarkoita, että opettajaksi välttämättä päätyisin. Pedagogisia opintoja arvostetaan/vaaditaan muissakin tehtävissä kuin opetusalalla.

      • PlanToBee

        Ehkä päädyt vielä opettamaan sosiaalialaa tai kasvatusalaa johonkin AMK:iin tai toisen asteen oppilaitokseen. Onnea matkaan sinulle!


    • HankiAmmatti

      Olisit hankkinut kunnollisen koulutuksen, vaikka putkimiehen. Tuollaisilla huuhaa tutkinnoilla ei ole mitään virkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1284
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1281
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1019
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1012
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      276
      922
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe