Jo muutaman kuukauden ikäiset vauva katsovat pidempään kasvoja, joita yleisesti pidetään kauniina:
https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/200804/all-stereotypes-are-true-except-ii-beauty-is-in-the-eye
Se mikä ymmärretään kauneutena on geneettistä ja kehityksellistä terveyttä:
https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/200805/all-stereotypes-are-true-except-iii-beauty-is-only-skin
Kauneus on katsojan silmässä?
7
83
Vastaukset
- cruel.world
"kauneus on katsojan silmässä" on kaunis valhe. Naiset yleensäkin harrastaa tuollaisia lauseita samoin kuin "olisit hyvä mies jollekin naiselle". Pelkkää valhetta.
Yksi mies saa kaikki naiset kun toinen mies ei saa ketään, kukaan nainen ei pidä sitä toista miestä hyvänä. - 11miinus1
En jaksanu linkkejä avata mutta kauneus kylläon katsojan silmässä. Se tarkottaa että asiassa on vaihtelua. Varmaan tilastollisesti saadaan etsittyä keskiarvokauneus jota jokin suurin joukko pitää viehättävänä, mutta sen lisäksi on hajontaa. Ehkä tilastollinen jakauma on tuttu käsite.
Aina löytyy jokin arvo tai ominaisuus, joka saa eniten suosiota, mutta se ei koskaan ole ainoa.
http://tilastokoulu.stat.fi/data/tkoulu_tlkt/img/tlkt_04_02_02.gif
Varmasti siis löytyy jokin kaava, jonka mukaan keskimääräinen "kaunein" saadaan määritettyä. Mutta se ei viime kädessä kuitenkaan edusta enemmistön makua, vaan suurimman vähemmistön. - ddfdfs
Totta, mutta tämä hajonta on merkityksetöntä sirontaa, joka jää mediaanisen keskiarvon ulkopuolelle. Avaa ihmeessä ensimmäinen linkki:
"It appears that people from different cultures share the same standards of beauty because they are innate; we are born with the knowledge of who’s beautiful and who’s not"- Eisyytätoraan
Tästä voi väitellä loputtomiin, siltikään saamatta mitään oikeaa lopputulosta koska kauneus on katsojan silmissä. Onko tuo sitaatti ehkä intialaisen, somalialaisen vai ehkä jonkun eurooppalaisen tutkijan? Silläkin on merkitystä.
Ihan niin kuin klassikkoesimerkissä intialaisesta tutkijasta, joka tutki Tanskan kulttuuria - miksi ihmeessä, oli yleinen kysymys ja vähän muutakin. No, ehkä hieman sivuraiteilla asiasta mutta kauneuskäsitys syntyy toki kulttuurisidonnaisesti mutta on myös hyvin subjektiivinen käsite; joku näkee jotakin viehättävää jossain, missä toinen ei näe yhtään mitään.
- tsktsk
Kyllä. Minun pääni kääntää täysin toisentyyppinen nainen kuin 99% muista!
En todellakaan näe kaunista siinä,mitä pidetään yleisenä kauneusihannteena. Päinvastoin, tylsänä. Ja näin on kaiken muunkin kanssa, siksi minua pidetään hulluna ja omituisena. En kuitenkaan koskaan enkä milloinkaan suostu olemaan itselleni uskoton, juoksemaan lauman mukana. Ja minulla on todella laaja ystävä- ja tutavapiiri, lähinnä rock-hengessä. Ennemmin kuolen kun valitsen Täydellinen-Nainen-Pirkon. Mitä tekee tyhjälla pakkauksella? Tässä porukassa on uskomattoman hyvä yhteishenki, ja kaveria eijätetä. - Luolamadonna
Entä jos on sokea?
(Mielikuvituksetonta naurua)- Luolamadonna
Sokea varmaan näkee kauneutta musiikissa. Ja jos on kaiken lisäksi vielä kuuro, niin tuoksuissa. Jos nenäkin on tukossa, niin kosketuksissa ja hellyydessä.
Jos on päälle päätteeksi vielä tunnoton, niin sitten on vain kehitettävä mielikuvitusta.
(Reps)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264606Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17595- 66548
- 93535
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437