Tuhoan suhteeni mustasukkaisuudella

zillo

Hei,

Kirjotin tämän jo tuonne tunteet puolelle, mutta täällä taitaa olla enemmän lukijoita.

Onko täällä ketään, kuka olisi oikeasti päässyt irti mustasukkaisuudesta?

Niin kauan, kun asiat menevät hyvin ja saan puolisoltani/tapailultani/ihastukseni kohteelta huomiota, välittämistä ja/tai rakkautta, en ole mustasukkainen. Mutta sitten, kun vastakaiku alkaa hiipumaan, hiipii mustasukkaisuuskin. Olen tällä lailla tuhonnut monta ihmissuhdetta. Mustasukkaisuus on minulla lähinnä kyttäämistä ja itseni kiusaamista. Suhteet kuitenkin tuhoutuu yleensä siinä, kun tyhmänä menen kysymään "kyttäyksen tuloksia" siltä toiselta. Usein myös tätä kyselyä tapahtuu useampana kertana ja eihän sellaista kukaan jaksa. Olen aina kuvitellut sen, että asioista on parempi kysyä toiselta kuin itse pyöritellä päässä.

Olen yrittänyt todella paljon päästä irti tästä. Lukenut kirjoja, tehnyt netistä löytämiäni mielikuvaharjotteita, jutellut, ollut avoin tästä ongelmasta, mutta silti aina, ihan aina onnistun toistamaan tätä samaa kuvioa. Mitä tässä voi tehdä? En halua tuhota enää yhtä ainutta suhdettani tällä, enkä myöskään aiheuttaa pahaa oloa sillä itelle.

13

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psychology

      Sun pitäisi hyväksyä se, että sillä toisella saa olla muitakin kavereita. Sekä omaa elämää. Lopeta stalkkaaminen.

      • zillo

        Tiedän tän ja hoen sitä itelle. Mutta aina jossain välissä se tunne menee liian isoksi. Oon päässyt yli jo siitä, että en enää yritä estää toista olemasta kavereidensa kanssa. Mutta silti sellainen tunne, että jotain tapahtuu on ihan ylivoimainen ja sille en tunnu voivan mitään. Nykyään olen päässyt sentään sen verran eteenpäin asian kanssa, että en enää yritä estää toista olemasta oma itsensä, mutta silti kyselen mikä tilanne, kuka joku on ja millainen suhde ja että onko hän uhkaamassa meidän välejä yms. Ei se toinen varmasti ole se uhka vaan tuo mun käytös ja mustasukkasuus ne välit sitten tuhoaa. Tiedän sen, mutta en vain pääse siitä kokonaan irti vaikka kuin haluan ja yritän. Voin pitää naamani peruslukemilla ja esittää niinkuin kaikki olisi ok, mutta kun toisella silmä välttää saatan romahtaa ihan täysin, kun kaikki epäilykset ja ajatukset ottaa vallan ja pyörii päässä.


      • epätoivoerkki

        Sinulla on huono itsetunto. Kuvittelet että toiset ovat sinua niin paljon parempia, että ihastuksesi lähtee tuosta vaan heidän matkaan. Minulla on ollut myös useita tällaisia suhteita joissa kytätään ja epäillään. Se on kamalaa ja tappaa suhteen. Etkö voisi olla vain rennosti ja ajatella että menköön jos menee? Uusia aina löytyy.


      • zillo

        Itsetunto minulla taitaakin olla heikko. Olen yrittäny vahvistaa sitä. Ja yritän ajatella niin, että aina tulee uusia. Ja ehokkaita olisi paljonkin tarjolla, mutta olen todella hitaasti lämpeävää tyyppiä ja en osaa aina lähestyä tai lähteä toisten lähestymisiin mukaan.


    • menetettytapaus

      Minulla on aivan sama ongelma kuin sinulla zillo. Olen yrittänyt ajatella, että menköön ja pettäköön jos niin tekee, sille ei voi mitään, mutta sitten päähän hiipii ajatus, että mitä jos en saakaan tietää pettämisestä... Että minua pidetään narrina ja petetään selän takana...

      Päädyn kohta olemaan yksin loppuelämäni, en opi luottamaan ja olen kamalan mustasukkainen.

      • zillo

        Liiankin tuttu tunne. Edellisessä suhteessani yritin pysyä tuon ajattelun yläpuolella. Sanoin kumppanille, että käyttäköön hyväksi jos näkee sellaisen käytöksen hyväksi. Yritin kaikin keinoin olla vahva ja uskotella itselle, ettei se ole minun häpeä jos toinen pitää minua narrina. Valitettavasti tämä johti myös siihen, että omat tunteeni alkoi hiljalleen hiipumaan. Tämä ongelma on todella stressaava ja vaikea. En haluaisi viettää elämääni yksin.


    • Näinonkäynytmulle

      Ehkä sinunkin kannattaa suuntautua suhteessasi siten, ettet luovu siitä omasta elämästäsi tyystin sen seurustelukumppanin hyväksi eli älä luovu kavereistasi, harrastuksistasi tai niistä omista menoistasi olemalla ja elämällä vain häntä varten. Silloin on aikamoinen epäsuhta suhteessa, jos toisella on niitä harrastuksia ja kavereita ja toisella ei, ja väkisinkin alkaa kokemaan itsensä yksinäiseksi ja takertua, kun suhteen alkuhuuma on ohi ja sovitellaan sitä omaa elämää siihen seurustelusuhteeseen. Itse olen sortunut suhteissani siihen, että elän vain sitä toista varten ja odotan sekä joustan aina kaikessa toisen menojen mukaan, kun sen pitäisi olla niitä kompromisseja ja joustamista puolin toisin. Suhteessakin on osattava pitää puolensa, rakastaa myös itseään ja kohdella toista niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan, liiallisella takertumisella ja kontrolloimisella saa vain toisen osapuolen etääntymään. Jos ihmiseen pystyy normaalisti luottamaan eli hän pitää sanansa, on rehellinen, ei puhu itseään pussiin ja tekee kuten sanoo eikä ole millään lailla ristiriitainen, niin kyllä se suhde silloin kantaa ja osaa luottaa eikä edes epäile yhtään mitään. Mutta sellainen käytöksen ja sanojen ristiriitaisuus, sellaista suhdetta ei jaksa kukaan pidemmän päälle. Se syy ei joka kerta saatakaan olla sinussa, vaan myös toisen ihmisen käytöksessä sinua kohtaan, mistä se epäluottamus sitten syntyy ja sellainen sinun täytyy osata myös erottaa.

      • zillo

        Pidän kyllä omat harrasteet ja kaverit. Kuitenkin yleensä, kun kiinnyn johonkuhun, tulee kumppanista todella tärkeä. En sitten tiedä onnistunko kaikesta huolimatta tekemään itsestäni aina liian itsestäänselvyyden, mutta en halua myöskään pelata mitään. Osoitan tunteeni aina hyvin avoimesti ja pitämälleni ihmiselle saatan tehdä suhteellisen paljonkin kaikkea pientä hyvää pyyteettömästi. En kuitenkaan koe, että tulisin hyväksikäytetyksi, koska kuitenkin lopetan kaiken tuon, kun alkaa tuntumaan siltä, etten toiselta saa mitään takaisin. Tällöin tilalle turhankin usein kuitenkin astuu mustasukkaisuus.


      • Yötä
        zillo kirjoitti:

        Pidän kyllä omat harrasteet ja kaverit. Kuitenkin yleensä, kun kiinnyn johonkuhun, tulee kumppanista todella tärkeä. En sitten tiedä onnistunko kaikesta huolimatta tekemään itsestäni aina liian itsestäänselvyyden, mutta en halua myöskään pelata mitään. Osoitan tunteeni aina hyvin avoimesti ja pitämälleni ihmiselle saatan tehdä suhteellisen paljonkin kaikkea pientä hyvää pyyteettömästi. En kuitenkaan koe, että tulisin hyväksikäytetyksi, koska kuitenkin lopetan kaiken tuon, kun alkaa tuntumaan siltä, etten toiselta saa mitään takaisin. Tällöin tilalle turhankin usein kuitenkin astuu mustasukkaisuus.

        Niin miksi olla suhteessa, jossa ei saa toiselta mitään takaisin tai sitä mitä todella haluaisi. Ihan turhaa olla mustasukkainenkaan ja kokea sitä omaa riittämättömyyttä, jos ei saa itse mitä haluaa. Kyllä varmasti löytyy ihminen, jolle riittää ja jonka kanssa saa sen mistä haaveilee, kun ne haaveet ovat samankaltaiset.


      • zillo

        Niin. Totta tämäkin. Jostain syystä sitä haluaa uskoa siitä toisesta niin paljon hyvää ja uskoa, että kyllä tämä kaikki kääntyy parhain päin, JOS se toinen VAAN rakastaISI. Ehkä mulle on vaikeinta vain myöntää se, että se toinen ei rakasta ja sillä siisti. Itse ihastun ja rakastun hitaasti, mutta kun se tapahtuu, mennään sata lasissa eteenpäin vailla suojia. Kai tällaisestakin tavasta pitäisi yrittää oppia edes vähän eroon. Lisäksi tuntuu, että onnistun rakentamaan suhteet aina jonkun sellaisen kanssa, joka loppupeleissä päätyy vaan käyttämään hyvää luonnettani hyväksi. Onko maailma täynnä vain itsekkäitä ihmisiä? Ihmekkös tuo, jos omanarvontunne menee nollaan ja tilalle tulee mustasukkaisuudet sun muut. Pitäisi kai olla vähemmän hyvä, mutta en haluaisi omaa luontoa vastaan myös olla mikään kusipääkään. Biologiako se ohjaa, että röyhkeät pärjää?


      • päivänjatkoatänne
        zillo kirjoitti:

        Niin. Totta tämäkin. Jostain syystä sitä haluaa uskoa siitä toisesta niin paljon hyvää ja uskoa, että kyllä tämä kaikki kääntyy parhain päin, JOS se toinen VAAN rakastaISI. Ehkä mulle on vaikeinta vain myöntää se, että se toinen ei rakasta ja sillä siisti. Itse ihastun ja rakastun hitaasti, mutta kun se tapahtuu, mennään sata lasissa eteenpäin vailla suojia. Kai tällaisestakin tavasta pitäisi yrittää oppia edes vähän eroon. Lisäksi tuntuu, että onnistun rakentamaan suhteet aina jonkun sellaisen kanssa, joka loppupeleissä päätyy vaan käyttämään hyvää luonnettani hyväksi. Onko maailma täynnä vain itsekkäitä ihmisiä? Ihmekkös tuo, jos omanarvontunne menee nollaan ja tilalle tulee mustasukkaisuudet sun muut. Pitäisi kai olla vähemmän hyvä, mutta en haluaisi omaa luontoa vastaan myös olla mikään kusipääkään. Biologiako se ohjaa, että röyhkeät pärjää?

        Ehkä on vain opittava rakastamaan itseään siinä määrin ettei anna kohdella itseään väärin. Aurinkoisempaa...


    • Auausattuu

      Olen päässyt irti, tosin ikävä kyllä erittäin huonolla tavalla. Minulla mustasukkaisuus loppui, kun miesystäväni tarpeeksi monta kertaa jäi kyttäilyni tuloksena kiinni pettämisestä. Lopulta en enää uskonut muutosvalheisiin vaan lähdin suhteesta.

      Nykyään en oikeastaan tunne mustasukkaisuutta. Se on ollut jopa ongelmana uusissa suhteissa, kun mies on tuntenut itsensä "vähemmän tärkeäksi", kun en olekaan kynsin ja hampain roikkumassa ja sähisemässä käsikynkässä, kun kaunis nainen menee ohi. Ajattelen vaan tuolloin: "no, jos mies hänet haluaa, niin kyllä mieheni hänet saa, olin minä mustasukkainen tai en."

      En tiedä, olisinko päässyt asiasta eroon ilman exääni. En välttämättä.

      • Terveellinenjatoimiva

        Ei pelkästään se kyttääminen, vaan toisen osapuolen luottamuksen kyseenalaistaminen ja ne jatkuvat epäilyt etäännyttävät ja sammuttavat ne rakastavat tunteet siinä suhteessa. Mutta pakkoko hänen oli pettää, ihan yhtähyvin olisi voinut lopettaa suhteen kanssasi ensin ja vasta sitten etsiä itselleen uuden ihmisen elämäänsä. Mutta tuo on hieno asenne, miten nykyisin suhtaudut ja ajattelet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3135
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2361
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1720
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      856
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      774
    Aihe