Moi!
Onko kellään kokemusta hiusten pitempiaikaisesta pesusta vain vedellä? Itsellä luonnonkiharat ja todella kuivat hiukset... Aattelin kokeilla nyt pesua vain vedellä, mutta käyttää myös pesun jälkeen hoitoainetta, koska hiukseni ovat todella kuivat eikä ne rasvoitu juuri lainkaan. Pesen hiukseni kerta / viikko saunassa. Pelkkä co -pesu ei ratkaisevasti kosteuttanut hiuksiani. Käytössä on kampaamon kosteuttava hoitoaine ja syvähoito. Ajattelin myös pestä hiukseni kerran / kk miedolla (laimentamallani) shampoolla tai kosteuttavalla shampoolla, lähinnä päänahkaa ajatellen... Käytän myös jätettävää hoitista ja suihkeita... Tosin tuon jätettävän "voiteen" aion jättää tän kokeilun aikana vähemmälle ja käyttää kosteuttavaa suihketta raikastaan hiuksia esim aamusin...
Onko kokemusta tällasesta komposta vai onko tää jotenkin vahingoksi hiuksilleni? Tähän asti kaikki shampoot ovat olleet minulle liian peseviä ja pesutulos on narskuvan kuivat pörröhiukset...
HIUSTEN PESU VEDELLÄ
3
422
Vastaukset
- fgdfgdfgdfgfdgdfgdfgdfg
Olen atoopikko ja pääni on hilseillyt aina. Vesipesukokeilu oli katastrofi. Pääni oli tosi törkyinen, hilseinen ja rasvainen. Nyt pesen ruokasooda - etikka -systeemillä, ja itselleni se sopii. Kiharoille voi olla vähän hankala, sillä sooda tekee karkeaksi, tosin etikka palauttaa liukkauden. Oikeasti pesee puhtaaksi.
Ajoittain saatan käyttää luomuhilsehoitoainetta, pesupähkinäliuosta tai muuta luomua pesuainetta. Mitään kemiallisia markettituotteita (tai edes kampaamotuotteita) en käytä. Jos pesee luomusti, niin kemikaalikoktaileja ei pitäisi käyttää lainkaan edes välissä. Ne sisältävät silikoneja ym., jotka kerrostuvat hiukseen. Yleensä päänahka reagoi luomuun siirtymisellä, ja alkuun luomuaineet eivät tunnu puhdistavan, ja päänahka saattaa oireilla esim. ihottumalla. Tulee tavallaan "vieroitusoireita". Eli kemiallisia aineita ei pitäisi käyttää lainkaan, jos pesee luomusti. Tosin oma hiustyyppini on ihan erilaista (ohut rasvoittuva suora), joten vertailukohdaksi käyn huonosti.
Voit käydä katsomassa myös etnisistä kaupoista afrikkalaisille hiuksille tarkoitettuja tuotteita. Afrikkalaiselle kiharallehan on ominaista kuivuus. Skandinaavinen hius sisältää vettä ja siksi esim. sähköistyy ja kärsii muutenkin talvella, kun ilma on kuivaa. - heihau
Moi!
Minäkin olen hiustyypiltäni hieman erilainen kuin sinä mutta kommentoin kuitenkin. Olen myöskin atoopikko mutta en kärsi hilseestä. Hiukseni ovat juuri olkapäille ulottuvat ja ohuet, loiva s-laine löytyy jos annan kuivua itsestään mutta suoriksi kuivuvat jos harjaan kun ovat vielä hieman kosteat. Olen ollut nyt pelkällä vesipesulla noin kerran viikossa pessyt kananmunalla reilu 2 kk. Tarkoituksena olisi siirtyä kokonaan pelkkään vesipesuun mutta siirtymävaiheessa munapesu on ollut hiuksilleni täydellinen, antaen hieman rakennetta ja proteiinia hiuksiin. Välillä olen huudellut todella laimealla omenaviinietikka-liuoksella.
Kun vielä pesin shampoolla, hiukseni rasvoittuivat todella nopeasti ja väkisin sinnittelin että en joutuisi pesemään päivittäin. Nyt kun päänahkani on jo jonkin verran sopeutunut vesipesuihin, ei hiukseni enää rasvoitu samalla lailla vaikka näyttävätkin jo olevan pesun tarpeessa parin päivän päästä. Tämä on kuitenkin huima parannus entiseen todella öljyisen näköiseen hiukseen jo shampoopesua seuranneena päivänä. Olen huomannut että vesipesulla hiusten juuret ovat aina olleet puhtaan näköiset vaikka latvat hiusten ohuudesta johtuen ovat hieman rasvaiset ja klimppiytyneet keskenään. Hiukset ovat muutenkin pehmentyneet ja niissä on himmeä kaunis kiilto, kun päänahan rasva saa hoitaa pituuksiakin. Olen myös huomannut aivan älyttömän määärän uutta kasvua mistä olen innoissani!
En itse lähtisi käyttämään ruokasoodaa pesuun. Se on niin kovin emäksinen ja vaikka etikkahuuhtelun tekisikin jälkikäteen, on se emäksisyys jo kerennyt vaikuttaa hiukseen joka kuitenkin on itse hieman happaman puolella. Uskon että pidemmällä ajalla sooda voi haurastuttaa hiusta. Jos kuitenkin haluat siihen ryhtyä niin käytä max. kerran kuukaudessa syväpuhdistukseen. Hiusten pesuun löytyy jos monenmoisia muitakin no poo-vaihtoehtoja joista olen itse testannut tosiaan kananmunaa, keitettujä ja muussattuja porkkanoita (toimii!), hunajaa (pitää testata vielä uudemman kerran) ja olutta. Näitä löytyy. Itse olen tykästynyt kananmuniin, mutta joista pitää kyllä sanoa että hiuksiin jää hento munavaahdon haju jota vaa kyllä omenaviinietikka-huuhtelulla vähennettyä muttei aivan täysin. Siedän tämän kuitenkin koska tämä on vain välietappi pelkkään vesipesuun. :D - onko.shampoot.turhia
Itse kokeilen myös nyt lopettaa shampoopesun. Parisen viikkoa on mennyt niin että päivittäin olen pessyt humektanilla, kaksi kertaa soodalla, ja muutaman päivän välein etikkaa käyttänyt huuhteluaineella. Pelkällä vedellä pesu ei asiakaspalvelutyössä onnistu, likaisilla hiuksilla ei oikein kehtaa mennä töihin. Ilmeisesti suunta on oikeaan päin, kun hiuksia on yllättäen kehuttu ja kysytty olenko käynyt kampaajalla. Ennen käytin vaikka mitä hoitoainemömmöjä, kun hiukset meinasivat kuivua pahasti. Nyt ei tarvitse edes mitään tuuheuttamiseen, koska hiukset näyttävät kuohkeilta. Kertokaapas, ne jitka käyttävät etikkahuuhdetta, jätättekö etikkan hiuksiin, vai huuhteletteko sen pois? Ajattelin kokeilla jättää etikan hiuksiin, jos se hoitaisi silloin vielä enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537830- 614390
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404013Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233922Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko323287Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383228- 482963
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422741- 492484