Lisää Tonkopurosta...

tonkopuroltavai

Mistäpäin Suomea tulivat asukkaat Tonkopurolle? Joku jolla on tietoja?

27

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tonkopurosta

      Ainakin Nurmikumpu tuli Tonkopurolle Sallasta, tai alun perin kaiketi Soppelan kylässä syntynyt. Ehkä asui muuallakin välissä. Hän on tunnettu henkilö Tonkopurolta, tosin ei kovin kauan asunut siellä. Harjula lienee syntyperäinen Tonkopuron edustaja?

      • harmajapääkaarlo

        Totta - muutin Sallan Karhujäven kansakoulusta, -jossa asuin kunnan vuokralaisena- Heralammille, -kaupungin vuokrarivitaloon, v- 1984 ja 1985 siirryin Kamun kanssa Kemijärven Särkikankaalle, -kerrostalo Korkeakumpuun, -josta 1994 helmikuussa tähän nykyiseen kerrostalo
        - Lumpiolle...

        Soppelan kylän kansakoulussa synnyin 1940 toukokuun 5. päivä,
        -n. kello 5 aamulla. -äidin tietoa.
        -Sotaevakko perheen 11. lapseksi, -jäin kuopukseksi, kun isä menehtyi ns. "talvisodan" nostomiehenä saamiin kuolettaviin sisäelinvammoihin 29.9.1940.

        -Koti, maatila ja porot jäivät sinne, sekä karjan tapettuna polttivat navetan mukana, -sekä koko pihapiirin evakkoon hevosella 1.12.1939 lähtevien nähden, -tuhosivat suomalaiset rajavartijasotilaat.
        -Olin äidin kohdussa... -joten muistelin äidin kertomusten mukaan.

        -Henkilökohtaisesti olen koko elämän asunut toisten asunnoissa,
        -eri puolilla Suomen eri paikkoja, -ja myös täällä tekopitäjässä taas keväästä 1984.
        -Tässä Lumpiolla, -johon muutimme Kamun kanssa, -olen asunut helmikuusta 1994 alkaen jo yli 22 v: a. -Pisimpään samassa paikassa, -pian 76 v. elämäni vaiherikkaista vuosista...

        -Tässä nyt näin otin kantaa asioihin, - eli politikoin asumisesta eri paikoissa... -maan eri paikoossa kiertäjänä, -ja jopa ulkomaallakin -asuneena.

        12.3.2016,
        Kaarlo N...u. -Kemijärvi


    • kätilö

      Sieltä non tullu mistä muukki.

      • harmajapääkaarlo

        Joo, -lähes kaikki.
        -Mutta ei esim. poikani Urpo, -jonka ottivat Oulussa keisarinleikkauksella pois... -Samassa paikasa minultakin 2.9.2013 leikkasivat sydämestäni neljä nuoruudenajan rakkautta, -sekä hulivilipojan pahan elämäntavan, -juoppouden aiheuttamat tukokset pois... -Ns. -ohitusleikkaus, -sillä edelleen ns rollaattorilla liikun turuilla ja toreilla.

        Kaarlo Nurmikumpu - Kemijärvi.


    • Räisälästä suurin osa. Jopa molemmat. Herra ja rouva. Paljon myös räisälän talojen vävyjä jotka 30. Luvulla rakensivat asutustilan. 60 luvulla tehtiin viimeiset. Metsät hakattiin. Karja pois ja ruotsiin.

    • uuttaverta

      Suurin osa Räisälästä, paljon sukulaisia keskenään naimisissa. Onnellisia he joiden toinen vanhemmista tulivat kauempaa ja toivat uutta verta sinne.

      • Anonyymi

        Tonkopuron kylän matkailumahdollisuudet ovat vielä hyödyntämättä!

        Siinä on jo se ravintola avattu, se on hyvä juttu! Mitä muuta Tonkopurolle voisi tehdä?

        Kun sen ohi ajaa Posiolta Suomulle päin, niin näkee, että on kaunis kylä, mutta tosi autiota ja aika vähän palveluita, hotellimajoitusta tms, nyt siis toimintaa ja ideoita kehiin!


    • Anonyymi

      Tonkopuro. Siitä puhutaan täällä paljon.

      Miksi se kiinnostaa?

    • Anonyymi

      Juuri siksi koska se on erikoinen ja he jotka ovat asunneet siellä. Se on ,ja sitä ei ole.

      • Anonyymi

        Maa, jota ei ole. Tonkopuro.

        Unelmiemme kylä.
        Muistoissa se elää.


    • Anonyymi

      Tonkopurolainen korpikommunismi huokuu vieläkin kymmenien kilometrien päähän.
      Varsinkin näin Vappuna.
      Traktorin moottorin venttiilit he säätivät luontevasti käsityökaluilla, Sirpillä ja Vasaralla.
      Nämä korpikommunistit piirtelivät tulitikkuja Kervisen baarissa 70 luvulla saksalaisturistien silmien edessä. Näin saatiin liennytettyä vihaa ja vainoa pois, kuten työväen marssissa ponnekkasti mm. HISKI SALOMAAN esittämänä hoilataan.
      Ja sitten Soliferilla kotiin Boston aski rintataskussa.

      • Anonyymi

        Se lumiukko-ravintola kuulemma on lopettamassa? Voisko joku laittaa sinne nyt ravintolaa? TONKOPUROLLE? Kervisen baarikaan ei ole vissiin ollut enää moneen vuoteen toiminnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se lumiukko-ravintola kuulemma on lopettamassa? Voisko joku laittaa sinne nyt ravintolaa? TONKOPUROLLE? Kervisen baarikaan ei ole vissiin ollut enää moneen vuoteen toiminnassa.

        Kervinen loppui syksyllä 1975. Lumiukonbaari lopetti hiljattain. Voi olla että tosi pitkäksi aikaa, jos nyt Suomukaan elpyy koskaan sitten ensimmäisen Konkan 80 luvun loppu vuosilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se lumiukko-ravintola kuulemma on lopettamassa? Voisko joku laittaa sinne nyt ravintolaa? TONKOPUROLLE? Kervisen baarikaan ei ole vissiin ollut enää moneen vuoteen toiminnassa.

        Missä moinen Tonkopuro? Kuusamosta Kemijärvelle ajaissani näen sen kiinteistön jossa lumiukkoa muistuttava rakennelma pihalla ja talon josta on maalattu vain tienpuoleinen sivu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä moinen Tonkopuro? Kuusamosta Kemijärvelle ajaissani näen sen kiinteistön jossa lumiukkoa muistuttava rakennelma pihalla ja talon josta on maalattu vain tienpuoleinen sivu.

        Tonkopuro on upea kylä kappalekauneinta Suomea. Eläköön Tonkopuro. Kun ajat Posiolta Suomulle päin niin siellä sen näet ja koet elät. On kyltti Tonkopuro tien varressa. Pysäytä auto, näet entisen asutusalueen, Tonkopurolla myös voi kalastaa, jos on luvat kunnossa.


      • Anonyymi

        Soli tunturi millä mentiin kotiin ja koltti povi taskussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soli tunturi millä mentiin kotiin ja koltti povi taskussa

        Maailman kaunein kylä se on.
        Tutustukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonkopuro on upea kylä kappalekauneinta Suomea. Eläköön Tonkopuro. Kun ajat Posiolta Suomulle päin niin siellä sen näet ja koet elät. On kyltti Tonkopuro tien varressa. Pysäytä auto, näet entisen asutusalueen, Tonkopurolla myös voi kalastaa, jos on luvat kunnossa.

        Kylläpä ajoin Posiolta Suomulle päin empä nähnyt muuta kuin muutamia vanhoja osa hoitamattomia rakennuksia, Kauneus on varmaankin katsojan silmissä.


    • Anonyymi

      Kylä on mielestäni se, jossa on kauppa, ja kampaamo ainakin.

    • Anonyymi

      Kemijärven 150 v juhlissa pitäisi muistaa myös TONKOPURON legendaarinen asutusalue. Onhan sieltä niitä muistoja.

      Tonkopurolta on tullut paljon menestyviä ihmisiä, joita toiset kadehtii!

      Tonkopurolla oli SKDL suurin puolue, melkein kaikki kommunisteja.

    • Anonyymi

      Tonkopurolle pitäs tehdä retki.
      Se on kylien kylä.
      Maisemat upeat ja Suomu lähellä. Kalastaakin voi.

    • Anonyymi

      Toiselta planeetalta.

      • Anonyymi

        Ai-jai-jaaih! 👽


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai-jai-jaaih! 👽

        Tonkkopuro pithää liithää Ranuahan.


    • Anonyymi

      Kylä on kuollut ja kauan sitten, se on asutusalue.

      • Anonyymi

        Tonkopuron uusi nousu on aloitettava!

        Lumiukko-ravintola pitää saada takaisin!
        Myös legendaarinen "Kervisen baari" takaisin!
        Majoitustoimintaa esim. Tonkopuron koulu muutettava hotelliksi!
        Tonkopurolta raitiovaunuyhteys Suomulle, kulkee esim. 20 minuutin välein ja Suomun rinteile "funiculare", joka nostaa ihmiset Suomun huipulle Hiljaisuuden Keskukseen, jossa tarjotaan vaihtoehtoisia hoitoja.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonkopuron uusi nousu on aloitettava!

        Lumiukko-ravintola pitää saada takaisin!
        Myös legendaarinen "Kervisen baari" takaisin!
        Majoitustoimintaa esim. Tonkopuron koulu muutettava hotelliksi!
        Tonkopurolta raitiovaunuyhteys Suomulle, kulkee esim. 20 minuutin välein ja Suomun rinteile "funiculare", joka nostaa ihmiset Suomun huipulle Hiljaisuuden Keskukseen, jossa tarjotaan vaihtoehtoisia hoitoja.

        Hei, mitä kuuluu sille "Suomu-aloitteelle"?

        Joko Kemijärven Yrittäjät on käsitellyt kaupunginvaltuuston sille antaman toimeksiannon?

        Voisiko silloin järjestön johdossa ollut väki tulla julkisuuteen kertomaan, miten asia on edennyt?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe