Adventtikirkko on hyvä yhteisö

Adventisti

Olen syntynyt Adventistiperheeseen ja koen tämän yhteisön hyväksi. Minulle tulee ahdistunut olo usein, kun kuulen Helluntailaisten tai Jehovan Todistajien saarnoja. Mutta ei tule ahdistunut olo kun kuulen Adventtikirkon saarnoja.

Suosittelen Adventtikirkkoa

71

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu, Adventtikirkko on varmaan hyvä niille jotka sen hyväksi kokevat ja ei minullakaan ole mitään adventisteja vastaan .. vaikka en ole osallistunut kirkon kokouksiin tai esimerkiksi sapatti kouluun tai muihinkaan tehtäviin .. niin lueskeltuani näistä asioista pidän Adventtikirkkoa liian "rituaalisena" mikä ei ole hyvä koska riiteissä on aina olemassa riski että niistä tulee niin tärkeitä että ne ovat enemmänkin uskolle haitallisia koska niiden seuraaminen voi kaavoittaa uskon ja estää vapaan ajattelun.

      Mutta voi tietenkin olla että tämä ei ole ihan näinkään .. että se on vain minun käsitykseni .. koska olen n.s. raamatullinen uskova ja en pane kirkoille tai lahkoille muuta arvoa kuin sen mitä niissä opetetaan.. jos niissä opetetaan asiaa niin hyvä .. mutta valitettavasti näin ei ole edes Adventtikirkossa - ei ainakaan aina ..

      alex

      • Exap

        "pidän Adventtikirkkoa liian "rituaalisena" mikä ei ole hyvä"
        Mitä tarkoitat tässä "rituaalisena" ? Jalkojenpesuako ?
        Hassua sinänsä, sinä joka et koskaan ole ollut jäsen etkä käynyt vuosia säännöllisesti adventtikirkossa, tuot esille kaiketi sen vihoviimeisen argumentin jonka minä olisin tuonut esiin. :)
        Tietty järjestelmällisyys ja systemaattisuus on adventtikirkolle tyypillistä, mutta se on tietyllä tavalla myös hyväksi.
        Mielestäni suurimmat ongelmat ovat höttömytologia ja EGW:stä väen vänkään kiinni pitäminen, sekä myös se ettei seurakunta tee oikeastaan lainkaan lähetystyötä kotimaassa. Se elää omaa hienon menneisyyden hurmostaan, väki vanhenee, keski-ikä kasvaa ja uusia jäseniä ei näy ei kuulu, ja ylpeyden aiheena otetaan uusien alueiden kastamiset, samalla kun pääosa väestä nuivettuu kotimaassa.


      • Exap kirjoitti:

        "pidän Adventtikirkkoa liian "rituaalisena" mikä ei ole hyvä"
        Mitä tarkoitat tässä "rituaalisena" ? Jalkojenpesuako ?
        Hassua sinänsä, sinä joka et koskaan ole ollut jäsen etkä käynyt vuosia säännöllisesti adventtikirkossa, tuot esille kaiketi sen vihoviimeisen argumentin jonka minä olisin tuonut esiin. :)
        Tietty järjestelmällisyys ja systemaattisuus on adventtikirkolle tyypillistä, mutta se on tietyllä tavalla myös hyväksi.
        Mielestäni suurimmat ongelmat ovat höttömytologia ja EGW:stä väen vänkään kiinni pitäminen, sekä myös se ettei seurakunta tee oikeastaan lainkaan lähetystyötä kotimaassa. Se elää omaa hienon menneisyyden hurmostaan, väki vanhenee, keski-ikä kasvaa ja uusia jäseniä ei näy ei kuulu, ja ylpeyden aiheena otetaan uusien alueiden kastamiset, samalla kun pääosa väestä nuivettuu kotimaassa.

        No esimerkiksi jalkojen pesua - minulla ei ole mitään sitä vastaan jos ihmiset pesevät toistensa jalkoja .. mutta en ole varma, että jokainen tajuaa miksi he sen tekevät .. JOS jakojen pesusta tulee esimerkiksi jonkinlainen "pinnojen keruu" Jumalan edessä silloin se on haitaksi enemmän kuin hyödyksi ihmiselle.
        Jeesus pesi opetuslastensa jalat SYYSTÄ .. Koska ne olivat pölyiset ja väsyneet .. se on eri asia (mielestäni) kuin se että pestään puhtaita jalkoja - jotka ihmiset varmaan ovat pesseet jo kotona ennen kirkkoon menoaan ja panneet vielä puhtaat sukat .. sillä noloa olisi mennä kirkkoon hikisin ja pesemättömin jaloin jotka sitten joku pesisi. Jeesus pesi opetuslastensa jalat osoituksena rakkaudesta heihin - mutta on kyseen alaista että joku pesee lähimmäisensä puhtaat jalat samasta syystä..

        Joten aika hyvä esimerkki tämä jalkojen pesu ..
        ----

        Jos ajatellaan esimerkiksi sitä mitä ruokaa adventistit eivät syö (en tiedä onko se oikeastaan kiellettyä) mutta oli kuinka oli niin asia ymmärtääkseni aivan toinen koska kyse on terveydestä - ja siis hyvä asia ainakin, niin kauan kuin kyse on terveydestä - eikä jonkun säännön pakkonoudattamisesta... ja muiden arvosteleminen heidän syömisistään _ jos he syövät esimerkiksi sianlihaa - on vain haitaksi ..

        alex


      • Exap
        alex.kasi kirjoitti:

        No esimerkiksi jalkojen pesua - minulla ei ole mitään sitä vastaan jos ihmiset pesevät toistensa jalkoja .. mutta en ole varma, että jokainen tajuaa miksi he sen tekevät .. JOS jakojen pesusta tulee esimerkiksi jonkinlainen "pinnojen keruu" Jumalan edessä silloin se on haitaksi enemmän kuin hyödyksi ihmiselle.
        Jeesus pesi opetuslastensa jalat SYYSTÄ .. Koska ne olivat pölyiset ja väsyneet .. se on eri asia (mielestäni) kuin se että pestään puhtaita jalkoja - jotka ihmiset varmaan ovat pesseet jo kotona ennen kirkkoon menoaan ja panneet vielä puhtaat sukat .. sillä noloa olisi mennä kirkkoon hikisin ja pesemättömin jaloin jotka sitten joku pesisi. Jeesus pesi opetuslastensa jalat osoituksena rakkaudesta heihin - mutta on kyseen alaista että joku pesee lähimmäisensä puhtaat jalat samasta syystä..

        Joten aika hyvä esimerkki tämä jalkojen pesu ..
        ----

        Jos ajatellaan esimerkiksi sitä mitä ruokaa adventistit eivät syö (en tiedä onko se oikeastaan kiellettyä) mutta oli kuinka oli niin asia ymmärtääkseni aivan toinen koska kyse on terveydestä - ja siis hyvä asia ainakin, niin kauan kuin kyse on terveydestä - eikä jonkun säännön pakkonoudattamisesta... ja muiden arvosteleminen heidän syömisistään _ jos he syövät esimerkiksi sianlihaa - on vain haitaksi ..

        alex

        Aivan samoilla linjoilla kanssasi tuosta. Tuo vanhan liiton ruokamääräysten noudattaminen on legalismia (sitä ei saa oikein kymmenestä käskystäkään perusteltua), mutta tässä tapauksessa se todellakin myös tarjoaa terveellisemmän ravintovaihtoehdon. Mutta se, että legalismia perustellaan terveyssyillä, ei tee siitä yhtään sen vähemmän legalismia.
        Itse muuten söin tuossa muutamana päivänä "epäjumalille uhrattuakin", kun söin halal-lihaa. Mitenkähän advarit sitten suhtautuvatkin tähän - toisaalta liha on nautaa eli ok, mutta kun se teurastus oli toisen jumalan nimessä... :)
        No, sitä myytiin lihakaupassa, joten ihan Raamatullisesti toimin. :D


      • dbwv
        alex.kasi kirjoitti:

        No esimerkiksi jalkojen pesua - minulla ei ole mitään sitä vastaan jos ihmiset pesevät toistensa jalkoja .. mutta en ole varma, että jokainen tajuaa miksi he sen tekevät .. JOS jakojen pesusta tulee esimerkiksi jonkinlainen "pinnojen keruu" Jumalan edessä silloin se on haitaksi enemmän kuin hyödyksi ihmiselle.
        Jeesus pesi opetuslastensa jalat SYYSTÄ .. Koska ne olivat pölyiset ja väsyneet .. se on eri asia (mielestäni) kuin se että pestään puhtaita jalkoja - jotka ihmiset varmaan ovat pesseet jo kotona ennen kirkkoon menoaan ja panneet vielä puhtaat sukat .. sillä noloa olisi mennä kirkkoon hikisin ja pesemättömin jaloin jotka sitten joku pesisi. Jeesus pesi opetuslastensa jalat osoituksena rakkaudesta heihin - mutta on kyseen alaista että joku pesee lähimmäisensä puhtaat jalat samasta syystä..

        Joten aika hyvä esimerkki tämä jalkojen pesu ..
        ----

        Jos ajatellaan esimerkiksi sitä mitä ruokaa adventistit eivät syö (en tiedä onko se oikeastaan kiellettyä) mutta oli kuinka oli niin asia ymmärtääkseni aivan toinen koska kyse on terveydestä - ja siis hyvä asia ainakin, niin kauan kuin kyse on terveydestä - eikä jonkun säännön pakkonoudattamisesta... ja muiden arvosteleminen heidän syömisistään _ jos he syövät esimerkiksi sianlihaa - on vain haitaksi ..

        alex

        Alex, tuo on hyvää kritiikkiä. Minä esimerkiksi en osallistuisi jalkojen pesu rituaaliin, koska en ymmärrä sitä ja minulle se olisi vain rituaali. Mutta ne jotka katsovat sen olevan Jeesuksen käsky tai muuten ymmärävät asian hengellisen puolen paremmin tehköön ja olkoon siunattuja. En väitä itse ymmärtäväni tätä asiaa, päin vastoin.

        Ymmärtäisin sen, jos nyky- Suomessakin olisi palvelijat, jotka aina syömään mentäessä pesisivät kaikkien jalat niin kuin juutalaisilla, jotka kahlasivat avojaloin pölyssä ja paskassa. Kun näin ei ole niin katson, että on mentävä "hengellisesti puhtain jaloin", jotka Jeesus puhdistaa. Ja muutoin tulee asennoitua olemaan veljien / siskojen palvelija.

        Kasteelle olen mennyt, mutta en siksi että katsoisin sen rituaalin olevan muita oleellisempi, vaan koska Herran Henki on minua siihen kehoittanut. Ehkäpä jonain päivänä sama tapahtuu jalkojen pesun suhteen.


      • Exap kirjoitti:

        "pidän Adventtikirkkoa liian "rituaalisena" mikä ei ole hyvä"
        Mitä tarkoitat tässä "rituaalisena" ? Jalkojenpesuako ?
        Hassua sinänsä, sinä joka et koskaan ole ollut jäsen etkä käynyt vuosia säännöllisesti adventtikirkossa, tuot esille kaiketi sen vihoviimeisen argumentin jonka minä olisin tuonut esiin. :)
        Tietty järjestelmällisyys ja systemaattisuus on adventtikirkolle tyypillistä, mutta se on tietyllä tavalla myös hyväksi.
        Mielestäni suurimmat ongelmat ovat höttömytologia ja EGW:stä väen vänkään kiinni pitäminen, sekä myös se ettei seurakunta tee oikeastaan lainkaan lähetystyötä kotimaassa. Se elää omaa hienon menneisyyden hurmostaan, väki vanhenee, keski-ikä kasvaa ja uusia jäseniä ei näy ei kuulu, ja ylpeyden aiheena otetaan uusien alueiden kastamiset, samalla kun pääosa väestä nuivettuu kotimaassa.

        Exap: ##Mielestäni suurimmat ongelmat ovat höttömytologia ja EGW:stä väen vänkään kiinni pitäminen##.

        alex vastaa:
        Minä en pidä Ellen Whitea minään muuna kuin uskovana ihmisenä joka kertoi siitä minkä oikeaksi näki .. joskus oli hän väärässä, mutta usein myös oikeassa. Siksi minusta on väärin että Ellen Whitea aletaan tuomitsemaan siitä että hän puhui niinkuin teki - tietenkin hän oli joskus väärässä - sillä kukapa ei olisi ..

        Ei se KUKA sanoo ole niin tärkeää - vaan se MITÄ sanotaan .. ja ihmisten täytyy itse valita eikä syyttää ihmisiä .. Adventtikirkossa ollaan oikeassa niin monessa asiassa siellä tutkitaan Raamattua - mutta se ei tarkoita että jokaisen täytyy ottaa kaikki puheet ilman että ymmärtää mistä todella on kysymys.. tai että täytyy erota jos ei hyväksy 100%:sti mitä kirkossa milloinkin sanotaan . En minä ainakaan usko jos minulle sanotaan että näin Raamattu sanoo jos en minä sitä Raamatusta löydä itse.

        Maailmassa on yksi ratkaiseva harha joka pettää niin monet - ja se on "usko sielun luontaiseen kuolemattomuuteen" - ja siihen kuoppaan eivät adventistit ole pudonneet ja siksi heillä on epätavallisen selvä kuva siitä mitä Raamattu sanoo.

        Toinen asia missä adventisteilla on ihan oikea asenne on Jumalan lain asema lunastuksessa ja siis myös 10 käskyä .. näiden tajuaminen on oikein hyvä pohja todelliseen Raamatun sanoman ymmärtämiseen - se ei kuitenkaan tarkoita että jokainen adventisti ajattelisi kaikessa samalla tavalla. Ihmisillä erilaisia ajatuksia eri asioista, mutta tämä on osa etsimistä. Se joka

        Minulla on sellainenkin käsitys, että ei jokainen niistä 20 miljoonasta adventistista ajattele samalla tavalla jokaisesta asiasta ja että jokainen adventistikin on vain tavallinen ihminen (tavallisella tarkoitan vajavaista) ja miettii asioita parhaansa mukaan ..

        alex


      • Exap
        alex.kasi kirjoitti:

        Exap: ##Mielestäni suurimmat ongelmat ovat höttömytologia ja EGW:stä väen vänkään kiinni pitäminen##.

        alex vastaa:
        Minä en pidä Ellen Whitea minään muuna kuin uskovana ihmisenä joka kertoi siitä minkä oikeaksi näki .. joskus oli hän väärässä, mutta usein myös oikeassa. Siksi minusta on väärin että Ellen Whitea aletaan tuomitsemaan siitä että hän puhui niinkuin teki - tietenkin hän oli joskus väärässä - sillä kukapa ei olisi ..

        Ei se KUKA sanoo ole niin tärkeää - vaan se MITÄ sanotaan .. ja ihmisten täytyy itse valita eikä syyttää ihmisiä .. Adventtikirkossa ollaan oikeassa niin monessa asiassa siellä tutkitaan Raamattua - mutta se ei tarkoita että jokaisen täytyy ottaa kaikki puheet ilman että ymmärtää mistä todella on kysymys.. tai että täytyy erota jos ei hyväksy 100%:sti mitä kirkossa milloinkin sanotaan . En minä ainakaan usko jos minulle sanotaan että näin Raamattu sanoo jos en minä sitä Raamatusta löydä itse.

        Maailmassa on yksi ratkaiseva harha joka pettää niin monet - ja se on "usko sielun luontaiseen kuolemattomuuteen" - ja siihen kuoppaan eivät adventistit ole pudonneet ja siksi heillä on epätavallisen selvä kuva siitä mitä Raamattu sanoo.

        Toinen asia missä adventisteilla on ihan oikea asenne on Jumalan lain asema lunastuksessa ja siis myös 10 käskyä .. näiden tajuaminen on oikein hyvä pohja todelliseen Raamatun sanoman ymmärtämiseen - se ei kuitenkaan tarkoita että jokainen adventisti ajattelisi kaikessa samalla tavalla. Ihmisillä erilaisia ajatuksia eri asioista, mutta tämä on osa etsimistä. Se joka

        Minulla on sellainenkin käsitys, että ei jokainen niistä 20 miljoonasta adventistista ajattele samalla tavalla jokaisesta asiasta ja että jokainen adventistikin on vain tavallinen ihminen (tavallisella tarkoitan vajavaista) ja miettii asioita parhaansa mukaan ..

        alex

        "Ei se KUKA sanoo ole niin tärkeää - vaan se MITÄ sanotaan "
        Juuri näin. Ongelmahan on juuri se, että virallisissa opinkohdissa hölötetään aivan päättömiä - eli että Ellun kirjoitukset olisivat muka YHTÄÄN sen profeetallisempia kuin muidenkaan hengellisten kirjailijoiden. Se mikä nyt tekee Ellusta mestarillisen moneen muuhun verrattuna on hänen kirjoitustensa (ja plagiointiensa) määrä - ei suinkaan niiden laatu. Esim. "Kodin Ihanteita" -kirja pitäisi heittää roskakoriin jokaisessa perheessä, jossa perheenäiti on altis masennukselle. Todella tekopyhää sontaa koko teos.
        Adventistien pitäisikin lukea Cottrellia ja Ellua tai miksei vaikka Wilkersonia tai Yli-Vainiota ihan samalta viivalta - eli ei uskoa kumpaakaan ennen kuin on vertaillut ja itse tutkinut - eli nimenomaan tuo opinkohta ja Ellun korostus on aivan väärin.
        "Jumalan lain asema lunastuksessa"
        No, senhän me jo tiedämme. Jeesus täytti lain jotta meidän ei tarvitse, ja siis lunastus ja pelastus on armosta, ei laista. Lunastettuina me emme ole lain alla.


      • tulevaanaikaan
        Exap kirjoitti:

        Aivan samoilla linjoilla kanssasi tuosta. Tuo vanhan liiton ruokamääräysten noudattaminen on legalismia (sitä ei saa oikein kymmenestä käskystäkään perusteltua), mutta tässä tapauksessa se todellakin myös tarjoaa terveellisemmän ravintovaihtoehdon. Mutta se, että legalismia perustellaan terveyssyillä, ei tee siitä yhtään sen vähemmän legalismia.
        Itse muuten söin tuossa muutamana päivänä "epäjumalille uhrattuakin", kun söin halal-lihaa. Mitenkähän advarit sitten suhtautuvatkin tähän - toisaalta liha on nautaa eli ok, mutta kun se teurastus oli toisen jumalan nimessä... :)
        No, sitä myytiin lihakaupassa, joten ihan Raamatullisesti toimin. :D

        Katso, kun Herra saapuu ja hänen tulemuksensa yhteydessä surmaa niitä, jotka syövät inhottavia ruokia ja sianlihaa, jopa hiiriä. Herran surmaamia on paljon.
        Onko sianlihan syöjiä vähän?

        Jesaja: 66:15 Sillä katso, Herra tulee tulessa, ja hänen vaununsa ovat kuin myrskytuuli; ja hän antaa vihansa purkautua hehkussa ja nuhtelunsa tulenliekeissä.
        66:16 Herra käy tuomiolle kaiken lihan kanssa tulella ja miekallaan; ja Herran surmaamia on oleva paljon.
        66:17 Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarha-menoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra.

        Huomaa, että tässä Jahve puhuu niistä ihmisistä, jotka hän surmaa Kristuksen tulemuksessa, eli kyse on meidän aikamme ihmisistä, jotka syövät inhottavia ruokia ja sianlihaa, ja osa jopa hiiriä. Kyse ei ole siis vain juutalaisia koskevista ruokasäädöksistä, vaan nämä käskyt velvoittavat myös kristityitä, vaikka tästä asiasta on väärin kautta historian arvostettujen sanan opettajien toimesta opetettu.


      • mitenihmeessänoin
        Exap kirjoitti:

        Aivan samoilla linjoilla kanssasi tuosta. Tuo vanhan liiton ruokamääräysten noudattaminen on legalismia (sitä ei saa oikein kymmenestä käskystäkään perusteltua), mutta tässä tapauksessa se todellakin myös tarjoaa terveellisemmän ravintovaihtoehdon. Mutta se, että legalismia perustellaan terveyssyillä, ei tee siitä yhtään sen vähemmän legalismia.
        Itse muuten söin tuossa muutamana päivänä "epäjumalille uhrattuakin", kun söin halal-lihaa. Mitenkähän advarit sitten suhtautuvatkin tähän - toisaalta liha on nautaa eli ok, mutta kun se teurastus oli toisen jumalan nimessä... :)
        No, sitä myytiin lihakaupassa, joten ihan Raamatullisesti toimin. :D

        >> Tuo vanhan liiton ruokamääräysten noudattaminen on legalismia <<

        Mistä lähtien Jumalan mielen mukainen elämä on legalismia? Nythän sinä syytät Jumalaa legalismin lietsojaksi.


      • eikiitossinulle
        Exap kirjoitti:

        "Ei se KUKA sanoo ole niin tärkeää - vaan se MITÄ sanotaan "
        Juuri näin. Ongelmahan on juuri se, että virallisissa opinkohdissa hölötetään aivan päättömiä - eli että Ellun kirjoitukset olisivat muka YHTÄÄN sen profeetallisempia kuin muidenkaan hengellisten kirjailijoiden. Se mikä nyt tekee Ellusta mestarillisen moneen muuhun verrattuna on hänen kirjoitustensa (ja plagiointiensa) määrä - ei suinkaan niiden laatu. Esim. "Kodin Ihanteita" -kirja pitäisi heittää roskakoriin jokaisessa perheessä, jossa perheenäiti on altis masennukselle. Todella tekopyhää sontaa koko teos.
        Adventistien pitäisikin lukea Cottrellia ja Ellua tai miksei vaikka Wilkersonia tai Yli-Vainiota ihan samalta viivalta - eli ei uskoa kumpaakaan ennen kuin on vertaillut ja itse tutkinut - eli nimenomaan tuo opinkohta ja Ellun korostus on aivan väärin.
        "Jumalan lain asema lunastuksessa"
        No, senhän me jo tiedämme. Jeesus täytti lain jotta meidän ei tarvitse, ja siis lunastus ja pelastus on armosta, ei laista. Lunastettuina me emme ole lain alla.

        Olet tyypillinen adventistien vihaaja. Emme ota sinulta vastaan mitään.


      • Exap
        mitenihmeessänoin kirjoitti:

        >> Tuo vanhan liiton ruokamääräysten noudattaminen on legalismia <<

        Mistä lähtien Jumalan mielen mukainen elämä on legalismia? Nythän sinä syytät Jumalaa legalismin lietsojaksi.

        Apostolien teoissa kyllä löydät mitä ruokamääräyksiä annettiin pakanoille noudatettavaksi, ja se lista on todella lyhyt !
        Kun vielä muistat sen, että esim. sianliha, hiiret, etanat tai äyriäiset yleensä, suomuttomat merenelävät yms. olivat aivan laillista ruokaa Nooalle kun Jumala kaiken liikkuvan hänelle syötäväksi Raamatun mukaan antoi, niin alat päästä jyvälle. Aabraham noudatti samaa, eli ei ollut rajoituksia. Israelille annettiin rajoituksia, ja Jumala itse kertoo miksi, Hes 20:
        "10 Ja kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta ja tuonut heidät erämaahan,
        11 niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä.
        12 Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät."
        ...
        "24 koska he eivät pitäneet minun käskyjäni, vaan ylenkatsoivat minun käskyni, rikkoivat minun sapattini ja heidän silmänsä pälyivät heidän isiensä kivijumalain perään.
        25 Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää,"
        Eli, lyhyesti, Jumala antoi Israelilaisille:
        1: Käskynsä (oleelliset asiat), jotka pitävä on niistä elävä
        2: Edellisten LISÄKSI sapatin, MERKIKSI.
        3: Muita käskyjä, jotka EIVÄT OLLEET HYVIÄ.
        UT toistaa kohdan 1 käskyt kristityille, koska ne ovat oleellisia asioita, mutta >EI toista kohtaa 2 kristityille, koska sapatti oli merkki Israelin ja Jumalan välillä, kuten Hän itse asian niin monta kertaa Raamatussa sanoo. Sitten, kohdassa kolem tulevat kaikenlaiset muut määräykset, muun muassa ruuasta. Nämä eivät siis mitenkään palvele Jumalaa, vaan ovat turhia rasitteita jotka Jumala antoi rangaistukseksi siitä etteivät Israelilaiset halunneet kunnioittaa Herraa.
        Ruokamääräysten pitäminen uskonnollisesti merkittävänä asiana kristityille on legalismia - halutaan itse keksiä koodeksi jota kristityn pitäisi noudattaa, vaikkei sitä Jeesus uuden liiton asettajana tai edes koko UT kristitylle anna.


      • eikiitossinulle
        Exap kirjoitti:

        "pidän Adventtikirkkoa liian "rituaalisena" mikä ei ole hyvä"
        Mitä tarkoitat tässä "rituaalisena" ? Jalkojenpesuako ?
        Hassua sinänsä, sinä joka et koskaan ole ollut jäsen etkä käynyt vuosia säännöllisesti adventtikirkossa, tuot esille kaiketi sen vihoviimeisen argumentin jonka minä olisin tuonut esiin. :)
        Tietty järjestelmällisyys ja systemaattisuus on adventtikirkolle tyypillistä, mutta se on tietyllä tavalla myös hyväksi.
        Mielestäni suurimmat ongelmat ovat höttömytologia ja EGW:stä väen vänkään kiinni pitäminen, sekä myös se ettei seurakunta tee oikeastaan lainkaan lähetystyötä kotimaassa. Se elää omaa hienon menneisyyden hurmostaan, väki vanhenee, keski-ikä kasvaa ja uusia jäseniä ei näy ei kuulu, ja ylpeyden aiheena otetaan uusien alueiden kastamiset, samalla kun pääosa väestä nuivettuu kotimaassa.

        Sinä olet totuuden vihollinen.


      • oletuskotonpakana
        Exap kirjoitti:

        Apostolien teoissa kyllä löydät mitä ruokamääräyksiä annettiin pakanoille noudatettavaksi, ja se lista on todella lyhyt !
        Kun vielä muistat sen, että esim. sianliha, hiiret, etanat tai äyriäiset yleensä, suomuttomat merenelävät yms. olivat aivan laillista ruokaa Nooalle kun Jumala kaiken liikkuvan hänelle syötäväksi Raamatun mukaan antoi, niin alat päästä jyvälle. Aabraham noudatti samaa, eli ei ollut rajoituksia. Israelille annettiin rajoituksia, ja Jumala itse kertoo miksi, Hes 20:
        "10 Ja kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta ja tuonut heidät erämaahan,
        11 niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä.
        12 Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät."
        ...
        "24 koska he eivät pitäneet minun käskyjäni, vaan ylenkatsoivat minun käskyni, rikkoivat minun sapattini ja heidän silmänsä pälyivät heidän isiensä kivijumalain perään.
        25 Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää,"
        Eli, lyhyesti, Jumala antoi Israelilaisille:
        1: Käskynsä (oleelliset asiat), jotka pitävä on niistä elävä
        2: Edellisten LISÄKSI sapatin, MERKIKSI.
        3: Muita käskyjä, jotka EIVÄT OLLEET HYVIÄ.
        UT toistaa kohdan 1 käskyt kristityille, koska ne ovat oleellisia asioita, mutta >EI toista kohtaa 2 kristityille, koska sapatti oli merkki Israelin ja Jumalan välillä, kuten Hän itse asian niin monta kertaa Raamatussa sanoo. Sitten, kohdassa kolem tulevat kaikenlaiset muut määräykset, muun muassa ruuasta. Nämä eivät siis mitenkään palvele Jumalaa, vaan ovat turhia rasitteita jotka Jumala antoi rangaistukseksi siitä etteivät Israelilaiset halunneet kunnioittaa Herraa.
        Ruokamääräysten pitäminen uskonnollisesti merkittävänä asiana kristityille on legalismia - halutaan itse keksiä koodeksi jota kristityn pitäisi noudattaa, vaikkei sitä Jeesus uuden liiton asettajana tai edes koko UT kristitylle anna.

        "Ruokamääräysten pitäminen uskonnollisesti merkittävänä asiana kristityille on legalismia"

        SINÄ VASTUSTAT JUMALAN KÄKYJÄ! SE ON LEGALISMIA, ITSENVANHURSKAUTTA JA EPÄJUMALANPALVONTAA.


      • tulet.yllättymään

        Adventistien Jumalanpalveluksissa saa kaikki jotka haluavat äänensä kuuluviin Raamattutunneilla. Ei adventistien Jumalan palveluksissa muuta vikaa ole kuin se, että naiset ovat nykyisin pastoreina.
        Alez.kasikin voisi mielenkiinnosta joskus käydä tutustumassa.


      • tulet.yllättymään kirjoitti:

        Adventistien Jumalanpalveluksissa saa kaikki jotka haluavat äänensä kuuluviin Raamattutunneilla. Ei adventistien Jumalan palveluksissa muuta vikaa ole kuin se, että naiset ovat nykyisin pastoreina.
        Alez.kasikin voisi mielenkiinnosta joskus käydä tutustumassa.

        Minultakin kerran eräs helluntaisrk:n kuuluva veli kysyi, että miksiköhän hänen kirkossaan ei ole samantyylisiä Raamattutunteja, että saisi yleisö ottaa osaa keskusteluun? Pyysin häntä kysymään asiaa omalta pastoriltaan. Mutta jos joskus on joitakin vierailijoita muista kirkkokunnista ollut, kyllä he ihan kivasti ottavat keskusteluun osaa, eikä heidän ajatuksiaan ole kukaan tyrmännyt. Ensi neljänneksessä (huhti-kesäkuu) käydään Matteuksen evankeliumia läpi ja näköjään loka-joulukuussa on vuorossa Jobin kirja. Joten jos mielenkiintoa ja toisille jaettavaa riittää näistä kirjoista, tervetuloa Raamattutunneillemme!


      • AntagonistiPT
        tulet.yllättymään kirjoitti:

        Adventistien Jumalanpalveluksissa saa kaikki jotka haluavat äänensä kuuluviin Raamattutunneilla. Ei adventistien Jumalan palveluksissa muuta vikaa ole kuin se, että naiset ovat nykyisin pastoreina.
        Alez.kasikin voisi mielenkiinnosta joskus käydä tutustumassa.

        Eivät todellakaan saa. Adventtiseurakunnassa vahvatahtoinen nais"pastori" voi (lainaus:) laittaa seinän vastaan seurakuntalaiselle ja (lainaus:) lopettaa hänen toimintansa seurakunnassa.

        Allekirjoittaneella takana 7 vuoden kielto lausua mitään rasmattutunnilla adventtiseurakunnassa.

        Kyse ei ole uskosta tai uskonnosta. Kyse on valtapelistä.


      • EiAntagonisti
        AntagonistiPT kirjoitti:

        Eivät todellakaan saa. Adventtiseurakunnassa vahvatahtoinen nais"pastori" voi (lainaus:) laittaa seinän vastaan seurakuntalaiselle ja (lainaus:) lopettaa hänen toimintansa seurakunnassa.

        Allekirjoittaneella takana 7 vuoden kielto lausua mitään rasmattutunnilla adventtiseurakunnassa.

        Kyse ei ole uskosta tai uskonnosta. Kyse on valtapelistä.

        Seitsemän vuotta kestänyt puhekielto vaikuttaa suhteettoman pitkältä, jos olet kuitenkin halunnut osallistua raamattutunneille, kuten asian tulkitsin. Kertoisitko vielä lukijoille, miten puhekieltoa on perusteltu seurakunnassa! Entä oletko valittanut puhekiellosta millekään paikallisseurakuntaa ylemmälle taholle? Jos olet, millä tuloksella?


    • Hei!

      Ei henkilökohtainen ahdistus ole mittari kuin korkeintaan omaan henkilökohtaiseen.

      Mutta kirkon teologia lepää Kristus kalliolla vankasti, eikä siitä hievahdakaan koskaan maailman synnin puolelle.

      Monenlaisia ristiriitoja ihmiset kohtaavat aina siellä missä ihmisiä on koolla.
      Olet onnekkaasti selvinnut niin että voit rauhassa istua kirkon penkillä, ettei mikään aiheuita hengenahdistusta toistaiseksi.


      Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelija

      • omalehmä

        >>Ei henkilökohtainen ahdistus ole mittari kuin korkeintaan omaan henkilökohtaiseen.>>
        Jokaisen ihmisen oma elämä nyt sattuu vain olemaan tälle ihmiselle varsin henkilökohtainen.


    • Kokenutsen

      Adventtikirjossa ei kyseenalaisteta mitään ja jos tähän tyydyt niin voi pärjätä siellä.

    • miksipitäävalehdella

      Älä viitsi valehdella, sinä et ole adventisti, minä tiedän että valehtelet koska minä kun tulin adventistiksi, niin adventti kirkossa kehoitettiin menemään kuuntelemaan muitenkin saarnoja ja tutkimaan sitten raamatusta ovatko ne raamatullisesti pitäviä, tämä on totuus mutta aloittaja koettaa mustata tuossakin adventistien mainetta.

      • Kannustanmyös

        Minä kehoitan myös kaikkia ihmisiä tutustumaan laajasti eri kirkkokuntiin sillä miksipäs ei. Se on paitsi sivistävää niin myös ainakin sen jälkeen kun on puolueettomasti tutustunut muihinkin kuin siihen yhteen mihin vanhemmat ovat kasvattaneet, voi sanoa että tämä sopii näkemyksiini parhaiten. On kuitenkin totta että jos syntyy perheeseen jossa vanhemmat ovat jonkin tietyn kirkkokunnan jäseniä niin kaikella todennäköisyydellä lapsi tulee joko pysymään tässä samassa kirkossa tai sitten hänestä tulee ateisti. Näin minä olen ainakin käsittänyt asian joskin mitään tilastollista faktaa minulla ei tästä ole.


      • seurannutolen
        Kannustanmyös kirjoitti:

        Minä kehoitan myös kaikkia ihmisiä tutustumaan laajasti eri kirkkokuntiin sillä miksipäs ei. Se on paitsi sivistävää niin myös ainakin sen jälkeen kun on puolueettomasti tutustunut muihinkin kuin siihen yhteen mihin vanhemmat ovat kasvattaneet, voi sanoa että tämä sopii näkemyksiini parhaiten. On kuitenkin totta että jos syntyy perheeseen jossa vanhemmat ovat jonkin tietyn kirkkokunnan jäseniä niin kaikella todennäköisyydellä lapsi tulee joko pysymään tässä samassa kirkossa tai sitten hänestä tulee ateisti. Näin minä olen ainakin käsittänyt asian joskin mitään tilastollista faktaa minulla ei tästä ole.

        Asiaa puhut, sillä kynnys loukata vanhempiaan ja sukulaisiaan on usein liian suuri. Ja pelätään eräänlaista karttamista ja myötä häpeää sen jälkeen. Myöskin toisiin seurakuntiin tutustumista adventismissa pidetään kyllä hiukan epäilyttävänä toimintana. Sen olen kyllä huomannut. Jos joku tällaista harrastaa niin hänestä hymistään selän takana ja varsinkin jos henkilö esittelee jotain uusia ajatuksia joita on saanut jostain muilta kristityiltä kuin adventisteilta.


      • Adventisti87

        "Älä viitsi valehdella, sinä et ole adventisti" "aloittaja koettaa mustata tuossakin adventistien mainetta"

        Minä en todellakaan valehtele. Minä olen oikeasti Adventisti ja itse koen tämän yhteisön hyvänä. Minä kehuin tuota yhteisöä, enkä mustaa adventistien mainetta. En ymmärrä sinun kommenttejasi.


    • adventismi.saastaa

      Olin pitkään adventtikirkon jäsen, koska vanhempani olivat adventisteja kun synnyin ja he suorastaan pakottivat menemään kasteelle jo 13 vuotiaana. Mikään muu ei kaduta näin jälkeenpäin kuin se, että synnyin adventistikotiin. Karmaiseva kohtalo! 100 kertaa ennemmin olisin syntynyt täysin ateistiseen kotiin. Olen nyt itse ateisti ja siitä syystä, että näin sen adventismin tarpeeksi läheltä ja myös ne ahdasmieliset adventistityperykset, joita inhoan ja halveksin. En edes pidä heitä ihmisinä enää.

      • Adventisti87

        Olet ihan samanlainen kuin enoni. Hän lähti pois Adventtikirkosta ja pisti välit poikki meihin muihin sukulaisiin koska olemme uskossa olevia Adventisteja. Hänellä on samanlaisia kokemuksia kuin sinulla. Täytyy myöntää että ennen vanhaan Adventistien yhteisö oli erilainen kuin nykyisin. Nyt ollaan menty vapaamielisempään suuntaan ja se on mielestäni hyvä asia.


      • alvunisti
        Adventisti87 kirjoitti:

        Olet ihan samanlainen kuin enoni. Hän lähti pois Adventtikirkosta ja pisti välit poikki meihin muihin sukulaisiin koska olemme uskossa olevia Adventisteja. Hänellä on samanlaisia kokemuksia kuin sinulla. Täytyy myöntää että ennen vanhaan Adventistien yhteisö oli erilainen kuin nykyisin. Nyt ollaan menty vapaamielisempään suuntaan ja se on mielestäni hyvä asia.

        >>>Nyt ollaan menty vapaamielisempään suuntaan ja se on mielestäni hyvä asia.>>>

        Missä suhteessa vapaamielisempään suuntaan? Samanlaista EGW kirjojen kirjainten palvontaa kuin aina .. sunnuntai vietto pedonmerkki ja kadotuksen paikka ja lauantai sapatti elämän ja kuoleman kysymys.


      • Adventisti87

        >>>Missä suhteessa vapaamielisempään suuntaan? Samanlaista EGW kirjojen kirjainten palvontaa kuin aina .. sunnuntai vietto pedonmerkki ja kadotuksen paikka ja lauantai sapatti elämän ja kuoleman kysymys>>>

        Nykyisin ollaan menty siinä asiassa vapaamielisempään suuntaan, että ketään ei painosteta, eikä pakoteta uskomaan mitä tahansa. Myös nykyisin Ellen G Whiten kirjoituksiin suhtaudutaan neutraalisti. Emme palvo Ellenin kirjoja.


      • Exap

        "Nykyisin ollaan menty siinä asiassa vapaamielisempään suuntaan, että ketään ei painosteta, eikä pakoteta uskomaan mitä tahansa."
        Uskomaan painostuksesta luopumiseen on kyllä parempikin ilmaisu: ollaan luovuttu lainvastaisesta toiminnasta. Toki se on hyvä asia.
        Mutta niin kauan kuin Ellun nimi on osana opinkohtia ja vieläpä kuulemma hänen kirjoituksillaan on "profeetallinen arvovalta", on uskonpuhdistukselle töitä adventtikirkossa. Toki jokainen askel irti Ellun profeetallisuudesta on askel parempaan.


      • eikiitossinulle

        Olet Jeesuksen vastustaja.


      • vapaaeipakollinen
        Exap kirjoitti:

        "Nykyisin ollaan menty siinä asiassa vapaamielisempään suuntaan, että ketään ei painosteta, eikä pakoteta uskomaan mitä tahansa."
        Uskomaan painostuksesta luopumiseen on kyllä parempikin ilmaisu: ollaan luovuttu lainvastaisesta toiminnasta. Toki se on hyvä asia.
        Mutta niin kauan kuin Ellun nimi on osana opinkohtia ja vieläpä kuulemma hänen kirjoituksillaan on "profeetallinen arvovalta", on uskonpuhdistukselle töitä adventtikirkossa. Toki jokainen askel irti Ellun profeetallisuudesta on askel parempaan.

        Eihän sinun Exap ole pakko uskoa E.W sinähän et ole adventisti, usko niinkuin sinua kirkkosi opettaa ja jätä rauhaan E.G.Whiten kirjoitukset, ne kuuluvat vain adventtikirkolle, toiset uskoo, toiset ei se on vapaa valinta.


      • kokeilesittentiedät

        Sinun adventisti. saastaa, olisi pitänyt syntyä jehovantodistajiin taikka lestatiolaisiin sitten tietäisit mitä pakko paita on, voithan niitä kokeilla kyllä vielläkin jos luulet että adventisti vain on pakko uskontoa.


      • Exap
        vapaaeipakollinen kirjoitti:

        Eihän sinun Exap ole pakko uskoa E.W sinähän et ole adventisti, usko niinkuin sinua kirkkosi opettaa ja jätä rauhaan E.G.Whiten kirjoitukset, ne kuuluvat vain adventtikirkolle, toiset uskoo, toiset ei se on vapaa valinta.

        "sinähän et ole adventisti"
        No, minä kun nyt vaan olen adventisti, halusit tai et. Jäsenenä minulla on oikeus ilmaista mielipiteeni kirkon vääriä opetuksia vastaan.


      • eikiitossinulle

        Et sinä mikään adventisti ole. Pelkkä väärämielinen eksyttäjä sinä olet. Ulos tuollainen pitää potkia ja heti.


    • Isä-poika-tytär-kolminai

      Jos tykkää hyvästä insestistä, niin mikä jottei.
      Noilla lahkolais porukoilla on tapana nautiskella hyvästä seksistä ihan perheen sisäpiirissä.

      Pyhä kolminaisuus: Parrua perseeseen vaan.

    • iloinen_naurajaa

      Jos haluaa olla pahojen pastorien aivo-orja, niin kannattaa kuulua adventtikirkkoon HAHAHAHHAHAHAHAHAHAA!!!!!

      • säälittävää

        Oletko useinkin huumehuuruissasi?


    • Täällä oli muutamassa viesteissä ajatuksia ehtoollisesta ja jalkojenpesu asetuksesta. Nyt ollaan ensimmäisen vuosineljänneksen loppupuolella ja monissa adventtikirkoissa on ehtoollinen lähi sapatteina, joten asia on sitenkin ajankohtainen. Tässä pari linkkiä aiheeseen liittyen, toinen Nykyajan online sivuilta ja toinen opinkohdista lisäaineisto puolelta:

      http://www.nykyaika.fi/2015/11/11/adventistit-ja-herran-ehtoollinen/

      http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-ehtoollinen

      Muistan kun eräs helluntaiseurakuntaan kuuluva pariskunta kävi meillä ehtoollisella (eli adventtikirkossa kuin muissakin vapaissa suunnissa on avoin ehtoollinen, koska sitä ei ymmärretä sakaramentiksi) ja nainen liikuttui jalkojenpesussa ja sanoi itkien: "Nyt ymmärrän miksi teillä on jalkojenpesu!"
      Se, miten hän sen ymmärräsi on taas oma asia, mutta tämä on yksi sellaisista asioista, että jos ei ole omaa kokemusta, on vaikea mennä tuomitsemaan asetus vääräksi.

      • Ei kai se jalkojen pesu ole kaiketi väärin mutta perin omituinen hukkapukka käytäntö se on ja muutenkin hankalaa ja vie ajatukset pois ehtoollisen perusajatuksesta.

        (Ps. itse olen käynyt adventistien ehtoollisella ! )

        Mutta ei tämä adventistien ehtoollinen ole ihan yhtä hullua kuin Jehovan todistajien ehtoollinen joka jaetaan vain 144 000 tuhannelle "Pyhälle" joita kaiketi suomessakin muutama... muitten nenän edestä vaan kuljetaan ehtoollinen... :O

        Lainaus wikipedia: "Leipää ja viiniä muistonvietossa nauttivat vain ne, jotka tuntevat kuuluvansa 144 000:een hengestä siinneeseen, joilla on taivaallinen toivo. Heidän joukossaan on muutamia suomalaisia, mutta heistä ei tehdä maakohtaista tilastoa. Suurin osa läsnäolijoista ei osallistu ehtoolliseen, vaan he seuraavat tilaisuutta ”kunnioittavina tarkkailijoina”, jotka eivät syö leipää tai juo viiniä vaan ojentavat heille tarjotun leivän ja viinin eteenpäin niistä kieltäytyen. Vuoden 2013 muistonvietossa leipään ja viiniin otti osaa 13 204 henkilöä ympäri maailman ja kaiken kaikkiaan muistonvietossa oli läsnä 19 241 252 henkilöä."


      • Kyllä jalkojen pesun pitäisi viedä ajatukset tulevaan ehtoolliseen, mutta voihan sen kokea eri tavoin. Puolisoni oli joku vuosi sitten uteliaisuudesta Jehovan todistajien ehtoollisella, kun se sattui sinä vuonna, kuten tänäkin vuonna olemaan ennen pääsiäistä. Heti ovella oltiin sanottu, että leipään ja viiniin ei saa koskea ja jotain vertauskuvallisesta oltiin myös mainittu. Luther-säätiöön on tullut sellainen tapa, että jos seurakuntaan kuulumaton menee alttarille, kun on ehtoollinen, pitää ottaa vasemmasta olkapäästä kiinni oikealla kädellä, että pappi tietää antaa tälle henkilölle vain siunauksen, ei ehtoollista ja samoin isoissa kirkoissa ehtoollinen olisi vain kirkkoon kuuluville, koska se ymmärretään sakramentiksi. Joten käytäntöjä on monia. Itse olen ollut ehtoollisella luterilaisessa, advareissa, hellareilla, vapiksessa ja eräässä pienessä karismaattisesta yhteisössä. Ajatus on kuitenkin samantyylinen, ainakin vapaissa suunnissa, vaikka käytännöt vaihtelee


      • eikiitossinulle
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Ei kai se jalkojen pesu ole kaiketi väärin mutta perin omituinen hukkapukka käytäntö se on ja muutenkin hankalaa ja vie ajatukset pois ehtoollisen perusajatuksesta.

        (Ps. itse olen käynyt adventistien ehtoollisella ! )

        Mutta ei tämä adventistien ehtoollinen ole ihan yhtä hullua kuin Jehovan todistajien ehtoollinen joka jaetaan vain 144 000 tuhannelle "Pyhälle" joita kaiketi suomessakin muutama... muitten nenän edestä vaan kuljetaan ehtoollinen... :O

        Lainaus wikipedia: "Leipää ja viiniä muistonvietossa nauttivat vain ne, jotka tuntevat kuuluvansa 144 000:een hengestä siinneeseen, joilla on taivaallinen toivo. Heidän joukossaan on muutamia suomalaisia, mutta heistä ei tehdä maakohtaista tilastoa. Suurin osa läsnäolijoista ei osallistu ehtoolliseen, vaan he seuraavat tilaisuutta ”kunnioittavina tarkkailijoina”, jotka eivät syö leipää tai juo viiniä vaan ojentavat heille tarjotun leivän ja viinin eteenpäin niistä kieltäytyen. Vuoden 2013 muistonvietossa leipään ja viiniin otti osaa 13 204 henkilöä ympäri maailman ja kaiken kaikkiaan muistonvietossa oli läsnä 19 241 252 henkilöä."

        Herjaat Jeesusta hukkapukaksi.

        Joh. 13:14-17 "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat."

        Sinä vastustat Jeesuksen käskyä.


      • Exap
        eikiitossinulle kirjoitti:

        Herjaat Jeesusta hukkapukaksi.

        Joh. 13:14-17 "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat."

        Sinä vastustat Jeesuksen käskyä.

        "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."
        Mietipä hieman, mikä oli tilanne:
        Jeesus oli OPETTAJA, JOHTAJA... ja pesi toisten jalat. Opetuslapset (eli "seurakuntalaiset") itse EIVÄT pesseet kenenkään jalkoja.
        Jos halutaan toteuttaa Jeesuksen esimerkkiä kirkossa, se muuten tarkoittaa sitten sitä että pastori ja kenties vanhimmat pesevät muiden seurakuntalaisten jalat.
        Jään odottamaan ilolla sitä että adventtikirkossa aletaan toteuttaa Jeesuksen opetusta ja esimerkkiä JUURI NIIN KUIN HÄN SEN ITSE ANTOI.


      • nöyryysennenkaikkea
        Exap kirjoitti:

        "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."
        Mietipä hieman, mikä oli tilanne:
        Jeesus oli OPETTAJA, JOHTAJA... ja pesi toisten jalat. Opetuslapset (eli "seurakuntalaiset") itse EIVÄT pesseet kenenkään jalkoja.
        Jos halutaan toteuttaa Jeesuksen esimerkkiä kirkossa, se muuten tarkoittaa sitten sitä että pastori ja kenties vanhimmat pesevät muiden seurakuntalaisten jalat.
        Jään odottamaan ilolla sitä että adventtikirkossa aletaan toteuttaa Jeesuksen opetusta ja esimerkkiä JUURI NIIN KUIN HÄN SEN ITSE ANTOI.

        Eikös tuo Jeesuksen sana jo riitä Exap kun Jeesus sanoo että hän sen tekee, vaikka on herra ja opettaja mutta opetuslastenkin tulee se tehdä toisilleen ja se viellä jatkuu että olette autuaat jos sen teette. Mitä muuta tuohon pitäisi viellä lisätä että Exap ymmärtäisi että tuo jalkain pesu tarkoittaa kaikkia seurakuntalaisiakin.
        Mutta eihän siinä Jeesus muuta tarkoittanutkaan kun miten nöyriä hänen seuraansa ovat että voivat jopa alistua vieraan ihmisen jalkoja pesemään, nöyryys usein puuttuu Jeesusksen seuraajiltakin.


      • eikiitossinulle
        Exap kirjoitti:

        "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."
        Mietipä hieman, mikä oli tilanne:
        Jeesus oli OPETTAJA, JOHTAJA... ja pesi toisten jalat. Opetuslapset (eli "seurakuntalaiset") itse EIVÄT pesseet kenenkään jalkoja.
        Jos halutaan toteuttaa Jeesuksen esimerkkiä kirkossa, se muuten tarkoittaa sitten sitä että pastori ja kenties vanhimmat pesevät muiden seurakuntalaisten jalat.
        Jään odottamaan ilolla sitä että adventtikirkossa aletaan toteuttaa Jeesuksen opetusta ja esimerkkiä JUURI NIIN KUIN HÄN SEN ITSE ANTOI.

        Puhut taas täyttä potaskaa. Jeesus antoi esimerkin jota meidän ON seurattava, jos ollenkaan haluamme olla Jeesuksen seuraajia. Sinä et ole, koska kiellä Jeesuksen sanat.


      • eisevoiymmärtää
        nöyryysennenkaikkea kirjoitti:

        Eikös tuo Jeesuksen sana jo riitä Exap kun Jeesus sanoo että hän sen tekee, vaikka on herra ja opettaja mutta opetuslastenkin tulee se tehdä toisilleen ja se viellä jatkuu että olette autuaat jos sen teette. Mitä muuta tuohon pitäisi viellä lisätä että Exap ymmärtäisi että tuo jalkain pesu tarkoittaa kaikkia seurakuntalaisiakin.
        Mutta eihän siinä Jeesus muuta tarkoittanutkaan kun miten nöyriä hänen seuraansa ovat että voivat jopa alistua vieraan ihmisen jalkoja pesemään, nöyryys usein puuttuu Jeesusksen seuraajiltakin.

        Ei se voi ymmärtää, koska on hylännyt totuuden ja vaihtanut sen valheeseen. Jeesuksen seuraaja hän ei ole.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ei kai se jalkojen pesu ole kaiketi väärin mutta perin omituinen hukkapukka käytäntö se on ja muutenkin hankalaa ja vie ajatukset pois ehtoollisen perusajatuksesta.

        (Ps. itse olen käynyt adventistien ehtoollisella ! )

        Mutta ei tämä adventistien ehtoollinen ole ihan yhtä hullua kuin Jehovan todistajien ehtoollinen joka jaetaan vain 144 000 tuhannelle "Pyhälle" joita kaiketi suomessakin muutama... muitten nenän edestä vaan kuljetaan ehtoollinen... :O

        Lainaus wikipedia: "Leipää ja viiniä muistonvietossa nauttivat vain ne, jotka tuntevat kuuluvansa 144 000:een hengestä siinneeseen, joilla on taivaallinen toivo. Heidän joukossaan on muutamia suomalaisia, mutta heistä ei tehdä maakohtaista tilastoa. Suurin osa läsnäolijoista ei osallistu ehtoolliseen, vaan he seuraavat tilaisuutta ”kunnioittavina tarkkailijoina”, jotka eivät syö leipää tai juo viiniä vaan ojentavat heille tarjotun leivän ja viinin eteenpäin niistä kieltäytyen. Vuoden 2013 muistonvietossa leipään ja viiniin otti osaa 13 204 henkilöä ympäri maailman ja kaiken kaikkiaan muistonvietossa oli läsnä 19 241 252 henkilöä."

        Olen kuullut (liekö totta?) että Jehovan todistajien keskuudessa on jo nyt useampia "pyhiä" kuin 144000.. johtuen siitä että kukaan toinen ei voi sanoa kuka kuuluu niiden 144000 joukkoon kuin asianomainen itse .

        alex


      • Exap
        nöyryysennenkaikkea kirjoitti:

        Eikös tuo Jeesuksen sana jo riitä Exap kun Jeesus sanoo että hän sen tekee, vaikka on herra ja opettaja mutta opetuslastenkin tulee se tehdä toisilleen ja se viellä jatkuu että olette autuaat jos sen teette. Mitä muuta tuohon pitäisi viellä lisätä että Exap ymmärtäisi että tuo jalkain pesu tarkoittaa kaikkia seurakuntalaisiakin.
        Mutta eihän siinä Jeesus muuta tarkoittanutkaan kun miten nöyriä hänen seuraansa ovat että voivat jopa alistua vieraan ihmisen jalkoja pesemään, nöyryys usein puuttuu Jeesusksen seuraajiltakin.

        Oletat siis, että tuon jalkojenpesun SOVELLUS olisi se, että seurakuntalaisten pitäisi peseskellä jalkoja tuomiopäivään asti ? Mitä muuta adventtikirkon jalkojenpesu edustaa, kuin että sen sijaan että ottaisimme Jeesuksen opetuksen ja soveltaisimme sitä elämäämme, teemme jonkin rituaalin joka ei ketään hyödytä eikä lähennä meitä Jumalaan piirun vertaa !
        Juuri se onkin pointtini.
        Sanon asian uudestaan: JOS tavoite olisi, että pastori ja vanhimmat haluavat antaa uudelleen Jeesuksen esimerkin nöyryydestä ja palvelualttiudesta seurakunnalle, silloin olisi kenties hieno ele jos pastori ja vanhimmat pesevät jokaisen seurakuntalaisen jalat, ja sitten kun seurakuntalaiset ovat saaneet MUISTUTUKSEN Jeesuksen esimerkistä, seurakuntalaiset TEKEVÄT hyvää seurakuntalaisille ja muille, ja OVAT NÖYRIÄ omassa palvelustyössään.
        Jeesuksen jalkojenpesu ei missään tapauksessa ollut mikään konkreettinen malli seurakunnille, vaan nimenomaan toimii muistutuksena siitä että ne jotka ovat johtajia, ovat toisten palvelijoita !
        Kannattaa myös muistaa se, että nuo apostolit eivät suinkaan itse olleet tuon jalkojenpesun jälkeen enää "seurakuntalaisia", vaan heistä tuli seurakunnan johtajia.
        Jeesus antoi apostoleille mallin, esimerkin, opetuksen ja muistutuksen siitä, että jokaisen tulee olla nöyriä palvelustyössään, eikä ylpistyä asemastaan tms.
        Nyt, kun tuo jalkojen pesu suoritetaan rituaalina ehtoollisen yhteydessä, mikä on sen sanoma ? Ei mikään ! Se on vain rituaali, jossa kukaan ei oikeasti tee mitään hyvää toiselle vaan ainoastaan lilluttaa toisen jalat kevyesti vatissa ja kuivaa ne. Ja rituaalin jälkeen ihminen kokee saaneensa nyt täytettyä Jeesuksen vaatimuksen nöyryydestä, joten voi ihan hyvin olla ylpeä, kova ja karkea muille sitten seuraavaan ehtoollisen asti. Sama henkilö voi sitten sanoa joskus: "emmekö me Sinun nimessäsi pesseet toistemme jalkoja ?"
        Tämä rituaali on täysin järjetön. Se ei vähääkään edusta sitä mitä Jeesus esimerkillään pyrki esittämään.


      • Exap kirjoitti:

        Oletat siis, että tuon jalkojenpesun SOVELLUS olisi se, että seurakuntalaisten pitäisi peseskellä jalkoja tuomiopäivään asti ? Mitä muuta adventtikirkon jalkojenpesu edustaa, kuin että sen sijaan että ottaisimme Jeesuksen opetuksen ja soveltaisimme sitä elämäämme, teemme jonkin rituaalin joka ei ketään hyödytä eikä lähennä meitä Jumalaan piirun vertaa !
        Juuri se onkin pointtini.
        Sanon asian uudestaan: JOS tavoite olisi, että pastori ja vanhimmat haluavat antaa uudelleen Jeesuksen esimerkin nöyryydestä ja palvelualttiudesta seurakunnalle, silloin olisi kenties hieno ele jos pastori ja vanhimmat pesevät jokaisen seurakuntalaisen jalat, ja sitten kun seurakuntalaiset ovat saaneet MUISTUTUKSEN Jeesuksen esimerkistä, seurakuntalaiset TEKEVÄT hyvää seurakuntalaisille ja muille, ja OVAT NÖYRIÄ omassa palvelustyössään.
        Jeesuksen jalkojenpesu ei missään tapauksessa ollut mikään konkreettinen malli seurakunnille, vaan nimenomaan toimii muistutuksena siitä että ne jotka ovat johtajia, ovat toisten palvelijoita !
        Kannattaa myös muistaa se, että nuo apostolit eivät suinkaan itse olleet tuon jalkojenpesun jälkeen enää "seurakuntalaisia", vaan heistä tuli seurakunnan johtajia.
        Jeesus antoi apostoleille mallin, esimerkin, opetuksen ja muistutuksen siitä, että jokaisen tulee olla nöyriä palvelustyössään, eikä ylpistyä asemastaan tms.
        Nyt, kun tuo jalkojen pesu suoritetaan rituaalina ehtoollisen yhteydessä, mikä on sen sanoma ? Ei mikään ! Se on vain rituaali, jossa kukaan ei oikeasti tee mitään hyvää toiselle vaan ainoastaan lilluttaa toisen jalat kevyesti vatissa ja kuivaa ne. Ja rituaalin jälkeen ihminen kokee saaneensa nyt täytettyä Jeesuksen vaatimuksen nöyryydestä, joten voi ihan hyvin olla ylpeä, kova ja karkea muille sitten seuraavaan ehtoollisen asti. Sama henkilö voi sitten sanoa joskus: "emmekö me Sinun nimessäsi pesseet toistemme jalkoja ?"
        Tämä rituaali on täysin järjetön. Se ei vähääkään edusta sitä mitä Jeesus esimerkillään pyrki esittämään.

        ## Jeesuksen jalkojenpesu ei missään tapauksessa ollut mikään konkreettinen malli seurakunnille, vaan nimenomaan toimii muistutuksena siitä että ne jotka ovat johtajia, ovat toisten palvelijoita !##

        Tämän olemme ymmärtäneet aivan samalla tavalla .. jalkojen pesu voi (pahimmassa tapauksessa) johtaa ajatukset vikateille - jos/kun siitä tulee eräänlainen tapa "riitti" - ja riski on ehdottomasti olemassa että asian todellinen tarkoitus jää taka alalle että tehdään jonkinlainen "hyvä" teko ikäänkuin leikisti.

        Ajatushan ei periaatteessa voi olla että pesemme toistemme puhtaita jalkoja - vaan esimerkiksi, että autamme lähimmäisiämme jotka tarvitsevat apuamme - tänään esimerkiksi sotapakolaisia. Hyvä tilaisuus on, että muistaisimme esimerkiksi kerjäläistä kaupan ovella pikku summalla, emmekä vain kulkisi ohi.

        Luuk. 10:25 - 37
        Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?"
        - Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?"
        - Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
        - Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee näin, niin saat elää."

        Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"

        - Jeesus vastasi hänelle näin: "Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin. Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi.
        Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.
        "Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta. Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.'
        Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
        - Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta."
        - Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
        ---------------

        Ilman että väitän mitään kenestäkään olen sitä mieltä että kaikki toistuvat "riitit" voivat olla haitaksi ihmiselle - siitä on vaikka kuinka paljon esimerkkejä.

        Tuota sapatti asiaa tutkiessani etsin YouTube'sta sapatti aiheisia videoita - halusin tietää kuinka eri kirkkoihin tai lahkoihin kuuluvat ihmiset sapattiin suhtautuvat ja tuli eteen esimerkiksi tämä "sapatti koulu" (tai oikeastaan Sabbath School) ja ihan uteliaisuuttani katselin senkin videon läpi ja se osoittautui paremmaksi kuin ajattelinkaan. Mielestäni jopa paremmaksi kuin keskustelijat ehkä tajusivat itse .. Se oli eräänlainen ihmisen esikuvaa siitä 1000 vuotisesta tulevasta sapatista jolloin Jeesus hallitsee ..

        Joka tapauksessa oli keskustelu sinänsä eräänlainen "riitin vastakohta", koska siinä keskusteltiin ukonasioista ja ihan ilman että kukaan konttasi pitkin lattiaa tai puhui kielillä :) - Hyvä kohde verrata riittejä ja esimerkiksi tätä toisiinsa ..

        https://www.youtube.com/watch?v=KNp8k-lehFg&ab_channel=BibleTruth101

        Minun mielestäni se on esimerkki riitin vastakohdasta .

        https://www.youtube.com/watch?v=KNp8k-lehFg&ab_channel=BibleTruth101
        ---------------

        Niin kuin näkyy olen erittäin skeptinen kaikenlaisia riittejä kohtaan, joita näkee aivan liian usein esimerkiksi monissa karismaattisissa lahkoissa (esimerkiksi Benny Hin'in ja muiden samanlaisten saarnamiesten jättiläismäisissä kokouksissa joissa kolehti ämpärit kiertävät ja eksyneet rikastuttavat pastoreita kymmenillä miljoonilla vuosittain).

        Raamatun tutkiminen ilman pelkotiloja tai suurempia mielenliikutuksia mihinkään suuntaan on mielestäni paras tapa .. riitit voivat eksyttää..

        alex


      • Stork7 kirjoitti:

        Kyllä jalkojen pesun pitäisi viedä ajatukset tulevaan ehtoolliseen, mutta voihan sen kokea eri tavoin. Puolisoni oli joku vuosi sitten uteliaisuudesta Jehovan todistajien ehtoollisella, kun se sattui sinä vuonna, kuten tänäkin vuonna olemaan ennen pääsiäistä. Heti ovella oltiin sanottu, että leipään ja viiniin ei saa koskea ja jotain vertauskuvallisesta oltiin myös mainittu. Luther-säätiöön on tullut sellainen tapa, että jos seurakuntaan kuulumaton menee alttarille, kun on ehtoollinen, pitää ottaa vasemmasta olkapäästä kiinni oikealla kädellä, että pappi tietää antaa tälle henkilölle vain siunauksen, ei ehtoollista ja samoin isoissa kirkoissa ehtoollinen olisi vain kirkkoon kuuluville, koska se ymmärretään sakramentiksi. Joten käytäntöjä on monia. Itse olen ollut ehtoollisella luterilaisessa, advareissa, hellareilla, vapiksessa ja eräässä pienessä karismaattisesta yhteisössä. Ajatus on kuitenkin samantyylinen, ainakin vapaissa suunnissa, vaikka käytännöt vaihtelee

        Tampereella näkyi olevan Aitolahden kirkossa eilen ehtoollisjumalanpalvelus. Ehkä youtube-videosta näkyy vähän vinkkiä, millaisia ne adventtikirkoissa on.
        https://youtu.be/PDGxF9d78NY


    • juoruämmien.lahko

      Pienen amerikkalaisen lahkon ongelma on se, että se on hyvin sisäänpäin suuntautunut ja siksi hyvin ahdistava. Kaikki ainakin luulevat tuntevansa toisensa ja lahkoissa aina löytyy niitä, jotka levittelevät perättömiä juoruja toisista lahkon jäsenistä ja varsinkin niistä, joiden naama ei miellytä.

      • eikiitossinulle

        Valehtele mitä valehtelet.


    • jalanvälistä

      Jalkojen pesu inhottaa minua. Juustolle haisevat jalat ja sukista irtoava nukka kelluvana töhnänä vesivadissa saa yrjön lentämään pesuvatiin. Joudut vielä olemaan polvilla jonkun vanhuksen haisevan haarovälin lähellä. Yök!

      • eikiitossinulle

        Oletko oikeasti noin tyhmä?


    • ei.jalkojenpesua

      Sain käsiini kynsisienen jalkojenpesutilaisuudesta. Ihan hirveä vaiva, kun en heti tajunnut, mikä kynsiäni vaivasi. Toisten jalkojen peseminen ei ole hygieenistä ja ehtoollistilaisuudessa ei pitäisi nykymaailmassa enää järjestää jalkojen pesua.

      • eikiitossinulle

        Eli haluat meidän kiroavan Jeesusta ja hänen käskyään. Just. EI tule tapahtumaan.


      • KäskyPakkoKäskyPakko
        eikiitossinulle kirjoitti:

        Eli haluat meidän kiroavan Jeesusta ja hänen käskyään. Just. EI tule tapahtumaan.

        Jalkojenpesukäsky? KÄSKY? Adventisteille kaikki on vaan yhtä käskyä ja määräystä ja pakkoa ja noudattamista. Minne unohtui: "Vapauteen Kristus vapautti meidät!", vai oletteko koskaan kuulleetkaan?


      • suojattavakädet

        "Sain käsiini kynsisienen jalkojenpesutilaisuudesta."
        Ilmeisesti olit raapinut ihoasi tai sormissasi on ollut haava, jos kynsisienienen sait.
        Ikinä ei avonaisten haavojen kanssa saa mennä pesemään toisten jalkoja tai muutenkaan koskettelemaan.
        Kertakäyttö käsineitä olisi hyvä käyttää jalkojenpesussa.


      • eikiitossinulle kirjoitti:

        Eli haluat meidän kiroavan Jeesusta ja hänen käskyään. Just. EI tule tapahtumaan.

        ## Eli haluat meidän kiroavan Jeesusta ja hänen käskyään. Just. EI tule tapahtumaan.##

        Kuulepas nyt - ei ole oikein väittää että kyse olisi sellaisesta Jeesuksen antamasta jalkojen pesu - "käskystä" - koska mitään sellaista "käskyä" ei ole siinä mielessä että jos et pese naapurisi puhtaita jalkoja .. niin et pääse sisään Jumalan valtakuntaan. Tätä minä juuri tarkoitin sillä että riitit voivat viedä ihmisen harhaan ..
        Ja on jopa niinkin (kuulemani mukaan) että ei edes Adventtikirkko sellaista käskyä opeta ..

        Ilman että mitenkään nyt vertaan asioita otan kuitenkin esimerkin Jehovan todistajien uskosta että veren käyttö on kiellettyä esimerkiksi sairauden hoitamisessa .. ja monet kuolevat siten tällaisen opetuksen seurauksena .. vaikka Jeesus nimen omaan sanoi että kukaan ei voi rakastaa lähimäistään enemmän kuin antaa elämänsä hänen puolestaan. Nyt kuvaa veri ihmisen elämää - esimerkiksi Jeesus antoi elämänsä meidän syntiemme lunnaaksi .. siksi sanotaan että Jeesuksen veri pelastaa meidät ..

        Mitä siis Raamattu sanoo veren käytöstä? Juu, että meidän tulisi kunnioittaa ja arvostaa elämää ... eikä syödä verta - siis syödä .. koska veri Raamatussa on elämän symboli .. mutta ei se että me annamme oman veremme toisen ihmisen elämän jatkumiseksi ole elämän epäkunnioittamista .. vaan päin vastoin .. elämän arvostamista ..

        Tämä sanottuna esimerkkinä siitä kuinka jonkun asian jatkuva ajattelematon toistaminen voi viedä ihmisen aivan hakoteille .. asiasta tulee riitti jota seurataan .. ja riitissä ei ehkä ole minkäänlaista ajatusta ..

        alex


      • eikiitossinulle
        KäskyPakkoKäskyPakko kirjoitti:

        Jalkojenpesukäsky? KÄSKY? Adventisteille kaikki on vaan yhtä käskyä ja määräystä ja pakkoa ja noudattamista. Minne unohtui: "Vapauteen Kristus vapautti meidät!", vai oletteko koskaan kuulleetkaan?

        Lueppa kuule Jeesuksen sanat äläkä molota.


    • paskalahkot

      Adventtikirkko on vain yksi paskainen jenkkilahko muiden joukossa.

      • eikiitossinulle

        Mielipiteesi ei merkitse mitään.


      • 3enkeliä

        Ateismi amerikasta keksitty höpö hapatus uskonto. Uusateistit on narsistien tiedeuskovaisuutta, jolla ei mitään tekemistä oikean tieteen kanssa. Ateismi on sivistyksen tappokone. Hävittää filosofian, luovuuden, taiteen ja teologian. Uusateismin tuotetta on bushmanni ja merkit näkyy sen puolesta. Pelkkää vainoa, katkeruutta , antisemitistia, vihan lietsomista hartaita uskovaisia kohtaan. Bushmanni pitää mielisairautena olla uskovaine, tämähän on jos mikään niin Ihmisarvon polkemista ja kiusaamista.


      • iloinen_naurajaa
        3enkeliä kirjoitti:

        Ateismi amerikasta keksitty höpö hapatus uskonto. Uusateistit on narsistien tiedeuskovaisuutta, jolla ei mitään tekemistä oikean tieteen kanssa. Ateismi on sivistyksen tappokone. Hävittää filosofian, luovuuden, taiteen ja teologian. Uusateismin tuotetta on bushmanni ja merkit näkyy sen puolesta. Pelkkää vainoa, katkeruutta , antisemitistia, vihan lietsomista hartaita uskovaisia kohtaan. Bushmanni pitää mielisairautena olla uskovaine, tämähän on jos mikään niin Ihmisarvon polkemista ja kiusaamista.

        Uskonto on mielisairaus. Ateismi on PARANNUSKEINO HAHAHAHAAHAHAHAHAAHAAAA!!!!


      • iloinen_naurajaa kirjoitti:

        Uskonto on mielisairaus. Ateismi on PARANNUSKEINO HAHAHAHAAHAHAHAHAAHAAAA!!!!

        Kysymys : Voiko ateisti "paremmin" jos käyttää kannabista ?
        Kuinka huonosti ateisti voi ilman kannabista .. ja miksi?

        Oma vastaukseni on suunnilleen näin: Kun illalla ottaa "hilpeänä kaljaa" ja aamulla on "kalpeana hiljaa" - niin silloin voi joku pilleri auttaa pään särkyyn .. ja kun näitä aamuja tulee monia .. niin silloin nousee pillerin arvo sen mielessä joka on usein aamuisin "kalpeana hiljaa" - mutta sille joka ei pilleriä aamuisin tarvitse on pillerit vain turhaa myrkkyä ..

        Jos tajuat ?

        alex


      • säälittävää
        iloinen_naurajaa kirjoitti:

        Uskonto on mielisairaus. Ateismi on PARANNUSKEINO HAHAHAHAAHAHAHAHAAHAAAA!!!!

        Tyhjä elämäsi säälittää.


    • parempi.vaihtoehto

      Parempi olla aamulla kalpeana hiljaa, kuin olla uskovainen ja mennä kalpeana adventtikirkkoon kuuntelemaan rahanahneita paskanjauhajia puhujakorokkeella.

      • säälittävää

        Onko sinulla aina noin vaikeaa elämässä?


    • lahkon-päämäärä

      USA:sta kotoisin olevan lahkon tilaisuudet ovat viimeinen paikka, jonne ikinä menisin. Dollarien palvonta näkyy kaikessa adventtikirkonkin toiminnassa. Uskonto on vain kulissi, jolla peitetään lahkon todellinen päämäärä. Se tärkein päämäärä on kerätä herkkäuskoisilta rahat pois keinoja kaihtamatta.

      • kysynpähän

        Mitä uskonsuuntaa suosittelet?


      • säälittävää

        Elätkö useinkin valheissasi?


    • pesu.ja.katkaisu

      Tuon jalkojen pesun voisi muuttaa adventtikirkoissa perustellusti sukuelinten pesuun. Sen verran ovat uskovaiset seksihullua ja perverssiä porukkaa, että kaikki adventtiseurakuntien mulkut tulisi pestä ja leikata irti. Jos mulkkusi viettelee sinua, niin hakkaa se poikki. Mulkulle on kuitenkin vaikeaa luopua mulkustaan, joten mulkku on aina mulkku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe