Kelanauhurikysymys

Mä_kelaan_vaan

Mulla oli 80-luvun lopulla (tai 90-luvun alussa) kelanauhuri, muistaakseni Sony merkiltään, transistorilaite jostain 70-luvulta tai 80-luvun alusta. Ei pelkkä dekki vaan vahvistinmalli. Laitteen mukana oli kaiuttimet, jotka kuljetusasennossa oli kiinnitetty etulevyn päälle salvoilla. Siis varsinainen raahattava kelanauhuri sekä kokonsa että painonsa ansiosta. Suurin kelakoko (jälleen kerran) muistaakseni 7", vakiokiinnitys (keskeltä) kelalautaseen. Kolme nopeutta 4,75 - 19 cm/sek. Nopeuden valinta mekaanisella vipukytkimellä, joka sijaitsi kelojen keskellä laitteen yläreunassa. Rahapulassa piti myydä pois jo kauan sitten.

Tuleeko jollekulle mieleen, mikä Sony kelamankka mahtoi olla kyseessä? Eihän sen äänenlaatu mitään huippuluokkaa ollut, mutta ihan riittävä. Kaapissa on iso läjä kelanauhoja ja niiden kuntoa olisi mukava testata. Ja sitä varten voisi hankkia samanlaisen kelamankan jos jostakin sattuisi löytymään. En vain ole onnistunut löytämään netistä oikeaa mallia.

6

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksivaihtoehto
    • PhilipsN4511

      "Tuleeko jollekulle mieleen, mikä Sony kelamankka mahtoi olla kyseessä?"

      Laita Googleen tai muuhun hakuun Sony kelanauhuri tai Sony kelamankka tai Sony reel to reel tai Sony reel to reel tape recorder, ja katso kuvahausta. Oikean kuvan / kuvien kohdalle sattuessa saatkin nauhurista enemmän tietoa.

      • Mä_kelaan_vaan

        Juu on katseltu. Sony TC-270 on lähellä, mutta muistaakseni ei ole just se oikea malli.


    • Mä_kelaan_vaan

      Itse itselleni vastaten. Nyt kun löytyi oikeat hakusanat googlettamiseen, etsimäni laitemalli on ilmeisesti Sony TC-630.

    • Moni.malli.käy

      Ei ostamasi mankan tarvitse olla täsmälleen samaa tyyppiä kuin aikaisemmin omistamasi. Riittää, että siinä on nopeus, jolla nauhasi on nauhoitettu ja että se on neliraitainen. Omistin muuten itsekin Sonyn ensimmäisen kotikäyttöön tarkoitetun stereonauhurin vuonna 1965. Vieläkin kaapissa on sen mukana tullut esittelynauha, vaikka en ole omistanut kelanauhuria noin 30 vuoteen.

      • Mä_kelaan_vaan

        Juu, ei tarvikaan. Mutta haluaisin mielelläni just tuon mallin, koska siinä on pääteaste ja kaiuttimet mukana. Ei tarvitse alkaa virittelemään piuhoja vahvariin. Eihän niiden kajareiden äänenlaatu kaksinen ollut, meikälle kuitenkin ihan kelvollinen. Mutta mahtoiko olla muunmerkkisiä vastaavia mobile-mallin kelanauhureita?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe