Mulla oli 80-luvun lopulla (tai 90-luvun alussa) kelanauhuri, muistaakseni Sony merkiltään, transistorilaite jostain 70-luvulta tai 80-luvun alusta. Ei pelkkä dekki vaan vahvistinmalli. Laitteen mukana oli kaiuttimet, jotka kuljetusasennossa oli kiinnitetty etulevyn päälle salvoilla. Siis varsinainen raahattava kelanauhuri sekä kokonsa että painonsa ansiosta. Suurin kelakoko (jälleen kerran) muistaakseni 7", vakiokiinnitys (keskeltä) kelalautaseen. Kolme nopeutta 4,75 - 19 cm/sek. Nopeuden valinta mekaanisella vipukytkimellä, joka sijaitsi kelojen keskellä laitteen yläreunassa. Rahapulassa piti myydä pois jo kauan sitten.
Tuleeko jollekulle mieleen, mikä Sony kelamankka mahtoi olla kyseessä? Eihän sen äänenlaatu mitään huippuluokkaa ollut, mutta ihan riittävä. Kaapissa on iso läjä kelanauhoja ja niiden kuntoa olisi mukava testata. Ja sitä varten voisi hankkia samanlaisen kelamankan jos jostakin sattuisi löytymään. En vain ole onnistunut löytämään netistä oikeaa mallia.
Kelanauhurikysymys
6
140
Vastaukset
- yksivaihtoehto
Kysy hifiharrastajilta. Tuolla on vanhankin hifin ja vähemmänkin hifin harrastajia, jotka tietävät kaiken kaikesta.
http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/ - PhilipsN4511
"Tuleeko jollekulle mieleen, mikä Sony kelamankka mahtoi olla kyseessä?"
Laita Googleen tai muuhun hakuun Sony kelanauhuri tai Sony kelamankka tai Sony reel to reel tai Sony reel to reel tape recorder, ja katso kuvahausta. Oikean kuvan / kuvien kohdalle sattuessa saatkin nauhurista enemmän tietoa.- Mä_kelaan_vaan
Juu on katseltu. Sony TC-270 on lähellä, mutta muistaakseni ei ole just se oikea malli.
- Mä_kelaan_vaan
Itse itselleni vastaten. Nyt kun löytyi oikeat hakusanat googlettamiseen, etsimäni laitemalli on ilmeisesti Sony TC-630.
- Moni.malli.käy
Ei ostamasi mankan tarvitse olla täsmälleen samaa tyyppiä kuin aikaisemmin omistamasi. Riittää, että siinä on nopeus, jolla nauhasi on nauhoitettu ja että se on neliraitainen. Omistin muuten itsekin Sonyn ensimmäisen kotikäyttöön tarkoitetun stereonauhurin vuonna 1965. Vieläkin kaapissa on sen mukana tullut esittelynauha, vaikka en ole omistanut kelanauhuria noin 30 vuoteen.
- Mä_kelaan_vaan
Juu, ei tarvikaan. Mutta haluaisin mielelläni just tuon mallin, koska siinä on pääteaste ja kaiuttimet mukana. Ei tarvitse alkaa virittelemään piuhoja vahvariin. Eihän niiden kajareiden äänenlaatu kaksinen ollut, meikälle kuitenkin ihan kelvollinen. Mutta mahtoiko olla muunmerkkisiä vastaavia mobile-mallin kelanauhureita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418