Onko Napadynamo hidaste?

napadynamo

Osaiskohan joku laskea tai kertoa paljonko tommoinen hidastaa matkantekoa.
Vaikkapa vertailukohde kuinka monta ylikiloa napadynamo tuottaa polkijalle yms...
Oonpa ajatellu ostaa tavallisen vantee eteen ja korvata napadynamo pattereilla.

25

2427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukionfyssalla

      No onhan se. Mutta tuskinpa puhutaan kiloista edes. Kyseinen laite tuottaa sen verran vähän virtaa eli siis vie minimaalisen vähän energiaa sun polkemisesta että merkitys ei voi olla kovin suuri.

      3W on teho mitä nuo tuottaa. Hiha-arvio siis että noin 300g.

      • Lukionfyssalla

        Tosin ehkä tätä kannattaa funtsia suhteellisesti koska eihän tähän kysymykseen ole vastausta ellei tiedetä kaikkia parametreja kuten vauhtia.

        Esim:

        An elite cyclist can produce about 5 watts (5W) of power for every kilogram of bodyweight for a 1-hour event. For example, a 70kg cyclist who is able to maintain a power output of 350W for 1 hour would be considered to be in the elite category

        Elikkä optimaalisen hyvällä napadynamolla superpolkijan tehosts menee noin prosentin verran dynamon aiheuttamaan kitkaan.


    • Alkup_maantiepyöräi

      Napadynamolla ja napadynamolla on eroa. Pelkän tuotetun virran mittaaminen ei anna todellista kuvaa. Halpiksien vastus on melkoinen, mutta SONdeluxin dynamoita käytetään randonneur pyörissäkin.

    • napadynamo_

      Kiitos hyvistä vastauksista, sainpahan pohjaa mietinnöille.
      En tiedä oonko ihan väärässä mutta lenkkini varrella on yksi mäki joka vapaa pudotuksella on mennyt noin 40/kmh mutta dynamon kanssa noin 30/kmh. Kutakuinkin samoilla olosuhteilla. Sama asia tasamaalla, keskinopeus on tippunut on 18kmh 16kmh. Vaikuttaisi että mitä enemmän vauhtia sitä kovempi vastustus.
      Kiitoksia vastauksista - saa toki laittaa lisääkin.

      • Ei.hätää

        No, jos sulla on napadynamo pyörässä, ei varmaan pääasia ole enää vauhti?
        Aattele asia niin, että kunnolle se on parempi asia se dynamo, jos hiukan lisää vastusta.
        Sitten kun pari vuotta poljet tolla, vaihdat rinkulan normaaliin, niin on keskinopeus 25 :)


      • Aktiivi_pyöräilijä
        Ei.hätää kirjoitti:

        No, jos sulla on napadynamo pyörässä, ei varmaan pääasia ole enää vauhti?
        Aattele asia niin, että kunnolle se on parempi asia se dynamo, jos hiukan lisää vastusta.
        Sitten kun pari vuotta poljet tolla, vaihdat rinkulan normaaliin, niin on keskinopeus 25 :)

        Minulla on kahdessa vakituisesti käytettävässä pyörässä napadynamo. Toisessa SON, toisessa Shimano. Kummassakaan ei tasan huomaa, onko valot päällä vai ei. Eikä tiedä mitään mistään "ylimääräisestä vastuksesta". Napadynamon vastus on normaaliajossa niin pieni, ettei sen vaikutusta vain tunne.

        Enemmän eroa rullausnopeuksiin saat muuttamalla rengaspaineita pari prosenttia optimaalisesta. (Kai tiedät, paljonko juuni nyt alla olevissa kumeissa pitää olla painetta parhaan rullaavuuden saavuttamiseksi?) Pyörällä on tärkeää saada valot päälle aina tarvittaessa ja ilman vaivaa. Siksi napadynamo ja valokennokatkaisimella varustetut valot.


      • Anonyymi
        Aktiivi_pyöräilijä kirjoitti:

        Minulla on kahdessa vakituisesti käytettävässä pyörässä napadynamo. Toisessa SON, toisessa Shimano. Kummassakaan ei tasan huomaa, onko valot päällä vai ei. Eikä tiedä mitään mistään "ylimääräisestä vastuksesta". Napadynamon vastus on normaaliajossa niin pieni, ettei sen vaikutusta vain tunne.

        Enemmän eroa rullausnopeuksiin saat muuttamalla rengaspaineita pari prosenttia optimaalisesta. (Kai tiedät, paljonko juuni nyt alla olevissa kumeissa pitää olla painetta parhaan rullaavuuden saavuttamiseksi?) Pyörällä on tärkeää saada valot päälle aina tarvittaessa ja ilman vaivaa. Siksi napadynamo ja valokennokatkaisimella varustetut valot.

        Eihän valojen päällä oleminen vaikuta. Napadynamosta katsottuna se on "aina päällä". Se tuottaa vastuksen kun poljetaan, riippumatta siitä meneekö virta lampulle asti. Jos oikeasti haluaisi nähdä eron, niin tilalle pitäisi vaihtaa sama kiekko mutta "normaalilla" navalla. Vasta tällöin huomaa eron.


    • Hieno-vehje

      Tuskin edes huomaa että on napadynamo. On sen verran kevyt polkea.

      • no.ei.kinnaa

        Se vaan on niin, että kun matka pitenee, vaikuttaa kaikki. Ei tarvi kuin vaijerinpätkä olla törröllään ja esim osua nilkkaan joka polkaisulla niin jo ottaa päähän, kun olet satakunta kilsaa mennyt ja väsy alkaa painaa.
        Ei napadynamo mikään jarru ole, mutta jossain kohtaa sen tekis mieli heittää hiiteen :) kun alkaa reidet puutua ja joutuu satulaa keventelemään..


      • Aktiivi_pyöräilijä
        no.ei.kinnaa kirjoitti:

        Se vaan on niin, että kun matka pitenee, vaikuttaa kaikki. Ei tarvi kuin vaijerinpätkä olla törröllään ja esim osua nilkkaan joka polkaisulla niin jo ottaa päähän, kun olet satakunta kilsaa mennyt ja väsy alkaa painaa.
        Ei napadynamo mikään jarru ole, mutta jossain kohtaa sen tekis mieli heittää hiiteen :) kun alkaa reidet puutua ja joutuu satulaa keventelemään..

        Ethän vain yritä liian pitkiä matkoja, kun noin vaikealta tuntuu?

        Napadynamon vastuksen huomaa käytännössä vain kun kiekko on irti. Jos silloin yrität pyörittää akselista sormin, tunnet pykäläisen vastuksen. Kiekko kiinnitettynä eron huomaa ehkä toiseen pyörään verratessa. Napadynamollinen kiekkokin pyörii monen-monta kierrosta ihan vain ilmassa kun pyöräytät.


      • no.ei.kinnaa

        Joskus pitää vetää hiukan yli, siitä on apua myöhemmin. Tuo oli vähän kuin esimerkki vain ;) ei tarvi olla isoa asia, ihan vaikka henkinen vain, siinä kohtaa kun energiat loppuu.


    • napamoottori

      Ei ole hidaste, jos on akku tarakalla, mistä syöttää virtaa dynamolle potkimaan lisävauhtia :)

    • b.ananas

      Tuotahan voisi joku testata: Napadynamolla varustettu vanne ja sähkömoottori pyörittämään akselia. Vertaa energiankulutusmittarilla eroa kun vanne pyörii tai on pysäytetty. Itse kokeilin kerran porakoneella pyörittää napadynamoa hetken ja kyllä se dynamo kuumeni niin ettei kehdannut koskea. Oli halpa shimano ja ei tuntunut mukavalta pyörässä. Edes 5mm keltaista lediä en saanut dynamolla käräytettyä alamäessä.

      • juu.ikiliikkuja

        yksi kokeilemisen arvoinen juttu olisi myös propelli tarakalla, alamäessä valot palaa kirkkaasti ja ainahan meill on vastatuuli?


    • LightOn

      Jos ei muuta niin napadynamo lisää polkupyörän hintaa n. 100 eurolla. Satasalle saa vinon pinon pattereita ja valaisimia.

      • LedItPii

        Yhtä tehokkaan lampun (400lumenia) saa 23€, jossa on mukana akku mitä voi ladata ja valaisee ~2h täydellä kirkkaudella. Lampussa on mukana päivävilkku.


    • ghjkty

      Napadynamon (a kiinteän valaisimen) idea on kai

      1.Se on aina mukana.

      2.Hyytyy vasta kun polkijakin.

      3.Vaikeammin varastettava parkissa.

      • valotpalaayötäpäivää

        Ja palaa niin yöllä kuin päivällä. Katselee tuolla pyöräilijöitä, niin niillä palaa ne dynamolamput keskellä kirkasta päivääkin, kun niitä ei vissiin saa mistään kytkettyä pois päältä. Mutta tuleehan sille polttimolle jossain kohtaa tunnit täyteen, on sitten lediä tai vanhan liiton halogeenia.


      • Anonyymi
        valotpalaayötäpäivää kirjoitti:

        Ja palaa niin yöllä kuin päivällä. Katselee tuolla pyöräilijöitä, niin niillä palaa ne dynamolamput keskellä kirkasta päivääkin, kun niitä ei vissiin saa mistään kytkettyä pois päältä. Mutta tuleehan sille polttimolle jossain kohtaa tunnit täyteen, on sitten lediä tai vanhan liiton halogeenia.

        Saa kytkettyä pois mutta miksi näkisin sen vaivan, eli palaa aina.


      • Anonyymi
        valotpalaayötäpäivää kirjoitti:

        Ja palaa niin yöllä kuin päivällä. Katselee tuolla pyöräilijöitä, niin niillä palaa ne dynamolamput keskellä kirkasta päivääkin, kun niitä ei vissiin saa mistään kytkettyä pois päältä. Mutta tuleehan sille polttimolle jossain kohtaa tunnit täyteen, on sitten lediä tai vanhan liiton halogeenia.

        Saa pois, mutta palaa aina. Mitäpä sitä naksuttelemaan.


      • Anonyymi
        valotpalaayötäpäivää kirjoitti:

        Ja palaa niin yöllä kuin päivällä. Katselee tuolla pyöräilijöitä, niin niillä palaa ne dynamolamput keskellä kirkasta päivääkin, kun niitä ei vissiin saa mistään kytkettyä pois päältä. Mutta tuleehan sille polttimolle jossain kohtaa tunnit täyteen, on sitten lediä tai vanhan liiton halogeenia.

        Parempi kun on samalla poljinvastusvaivalla valot aina päällä, huomaapahan autoilijat paremmin.


    • pellepelotonrakentaa

      Semmonen lamppu olis hyvä, että se lataisi virtaa pimeydestä ja se olisi integroitu pyörän runkoon.

    • Anonyymi

      Napadynamo aiheuttaa vastusta kun valo päällä, sen voi todeta kun pyörittää käsin rengasta valot päällä tai pois.Siitä aiheuttaako pienintäkään vastustusta kun valot pois en osaa sanoa.

    • Anonyymi

      Napadynamon rooli nykypyöräilyssä on antaa latausvirtaa, ei käyttövirtaa.

      Ikiliikkujaa ei tuostakaan saa.

      • Anonyymi

        Yleisimpiä ovat vieläkin ne pelkkää valontuottoa tarjoavat dynamot koska ovat huomattavasti halvempia kuin ne joilla voi ladata kännyköitä tms.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe