Oletko uskonnollinen?

Ristiriippuja

Pääsiäisen kunniaksi kysyn, mitä pääsiäinen ja Jumala teille merkitsee?

50

83

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UskomatonMies

Ei mitään. Mun usko on evoluutioteoria. Eli onko oikea uskontoni nimitys sitten ateisti? Kaikkiin täällä on biologinen ei huuhaa selitys. Kun kuollaan koittaa ikuinen pimeys vai muistaako kukaan aikaa ennen syntymää häh? Luonto ja avaruus elää toimii ja liikkuu ilman minun ajatusmaailmaakin sitten kun kuolen. En leijaile missään pilven päällä toisessa ulottuvuudessa ottaen huomioon senkin et aurinko kärventää myös maapallon joskun parin miljardin vuoden päästä. Kai joillekin on helppo käsitellä kuolemaa kun kuvittelee et toisella puolen olis muka jotain. Ählämeilläkin tolkun pillunpuute pistää räjäyttämään itsensä. Voivoi. Ei siellä niitä neitsyeitä ole ainakaan enempää mitä maanpäällä. Aivopesuksihan uskontoa on kutsuttu ja kuoleman pelon ehkäisyksi.

• 2493

Voisin selittää, mutta tämä on väärä palsta.

• UskomatonMies

Kyllä näkee että olet ulkona kun lumiukko tieteestä. Kahlaa ensin tietoa vaikkapa Higgsin hiukkasesta, auringon etäisyys planeettoihin ja lämmön vaikutus, kuun vaikutus maapalloon, vesi pitoisista asteroideista, alkuaineista yms yms niin pääset perille asioista ilman noita huuhaa luulojasi. Tänne en ala noista esitelmää kirjoittamaan koska ensinnäkin merkkitila loppuisi kesken ja ei kuulu palstan aihe alueeseen ja toisekseen koska asenteesi on jo valmiiksi tuollainen et sitä kuitenkaan lukisi.

• Perinteitä. Munivia pupuja ja ristille naulattavia juutalaisia ja muuta sellaista.

• Muniva pupu on yhtä outo eläin kuin kalakukko.

• Ratikkakuski kirjoitti:

Muniva pupu on yhtä outo eläin kuin kalakukko.

Tuosta evoluutioteoriasta tässä jo oli puhe. Joskus vaan tapahtuu sellaisia mutaatioita, että kukolle kasvaa kidukset tai kala nousee kuivalle maalle kiekumaan. Maailmankaikkeuden historiassa on tietenkin ollut kaikenlaisia välimuotoja, mutta ikävästi kaikki tällaiset fossiilit on sattuneet tuhoutumaan ja todisteena on vain savolaisessa kansanperinteessä kulkeva tarina kalakukosta.

• UskomatonMies
        scrg kirjoitti:

Tuosta evoluutioteoriasta tässä jo oli puhe. Joskus vaan tapahtuu sellaisia mutaatioita, että kukolle kasvaa kidukset tai kala nousee kuivalle maalle kiekumaan. Maailmankaikkeuden historiassa on tietenkin ollut kaikenlaisia välimuotoja, mutta ikävästi kaikki tällaiset fossiilit on sattuneet tuhoutumaan ja todisteena on vain savolaisessa kansanperinteessä kulkeva tarina kalakukosta.

Jos puhutaan kymmenistä, sadoista tai tuhansistamiljoonista vuosista niin siihen mahtuu kuule senverran erilaista elukkaa että pieni promille niistä kivettyy tulevaisuuteen tutkittavaksi. Vaatii täydellisen optimaaliset olosuhteet. Tiettyyn maaperään haudattu sukulainenkin on multaa luineen päivineen kun joskus kymmenien vuosien päästä puoliso laitetaan samoihin multiin kun taas tietyssä maaperässä muumioitunu torso ei ole taas paljoa muotoaan muuttanu. Sadan miljoonan vuoden päästä ihmiskunnastakaan ei ole löydettävissä miljardeja luukasoja vaan joitain satoja ehkä. Senverran esihistoriallista elukkaa on jääny vähän joka radiohiilikerrokseen että eläinkunnan kehitys on voitu hyvinkin perusteellisesti tutkia aina alkuaikojen soluista merellisiin eliöihin ja maalle nousseisiin eläimiin kasveista puhumatta.

• UskomatonMies kirjoitti:

Jos puhutaan kymmenistä, sadoista tai tuhansistamiljoonista vuosista niin siihen mahtuu kuule senverran erilaista elukkaa että pieni promille niistä kivettyy tulevaisuuteen tutkittavaksi. Vaatii täydellisen optimaaliset olosuhteet. Tiettyyn maaperään haudattu sukulainenkin on multaa luineen päivineen kun joskus kymmenien vuosien päästä puoliso laitetaan samoihin multiin kun taas tietyssä maaperässä muumioitunu torso ei ole taas paljoa muotoaan muuttanu. Sadan miljoonan vuoden päästä ihmiskunnastakaan ei ole löydettävissä miljardeja luukasoja vaan joitain satoja ehkä. Senverran esihistoriallista elukkaa on jääny vähän joka radiohiilikerrokseen että eläinkunnan kehitys on voitu hyvinkin perusteellisesti tutkia aina alkuaikojen soluista merellisiin eliöihin ja maalle nousseisiin eläimiin kasveista puhumatta.

Ei mulla ole mitään parempaakaan teoriaa esittää, mutta tuossa evoluutioteoriassa on tiettyjä juttuja mitä on mun maalaisjärjellä vaikea ymmärtää: miten maalla olevalle eläimelle tapahtuu sattuman seurauksena sellainen geenivirhe että sen raajoista tuleekin toimivat siivet. Melkein toimivat siivet, joilla ei voi lentää mutta ei myöskään juosta kunnolla kun ei kuulosta kovin elinkelpoisilta. Olisi helpompi uskoa, jos joku taikoisi laboratoriossa sellaisen hiiren, jolla on siivet tai pupun joka munii.

• UskomatonMies
        scrg kirjoitti:

Ei mulla ole mitään parempaakaan teoriaa esittää, mutta tuossa evoluutioteoriassa on tiettyjä juttuja mitä on mun maalaisjärjellä vaikea ymmärtää: miten maalla olevalle eläimelle tapahtuu sattuman seurauksena sellainen geenivirhe että sen raajoista tuleekin toimivat siivet. Melkein toimivat siivet, joilla ei voi lentää mutta ei myöskään juosta kunnolla kun ei kuulosta kovin elinkelpoisilta. Olisi helpompi uskoa, jos joku taikoisi laboratoriossa sellaisen hiiren, jolla on siivet tai pupun joka munii.

Eihän ne tapahdukkaan silmän räpäyksessä. Kun sopeutuvuutta uuteen elinympäristöön tapahtuu se ei ole tietyn yksilön muutos vaan kokonaisen lajin hiljalleen etenevä sopeuma. Aivan kuten rusakon leviäminen yhä pohjoisemmaksi. Saman eteläisen arojäniksen väri on muuttunut pohjoisen yksilöillä yhä vaaleammiksi vaikka niillä ei ole samanlaista sopeutumaa kuin metsäjäniksellä joka vaihtaa ruskean puvun valkoiseen ja päinvastoin. Todennäköisesti pohjoisen rusakot tulevat saamaan tuhansien vuosien kuluessa talveksi kokonaan valkoisen puvun siinä missä eteläinen alalaji pysyy läpi vuoden ruskeana. Hiiri jolla on siivet löytyy ja sellainen on lepakko. Nisäkäs jonka varpaisiin kehittyi vuosimiljoonien saatossa lentämiseen soveltuva nahkainen siipi. Pupu joka munii löytyy periaatteessa myös maapallolta ja se on vesinokkaeläin jolle nisäkkääksi epätyypillisellä tavalla on muodostunut harvinainen lisääntymistapa eli muniminen. Nykyajan linnutkin ovat läheistä sukua ennen eläneille dinosauruksille.

• UskomatonMies kirjoitti:

Eihän ne tapahdukkaan silmän räpäyksessä. Kun sopeutuvuutta uuteen elinympäristöön tapahtuu se ei ole tietyn yksilön muutos vaan kokonaisen lajin hiljalleen etenevä sopeuma. Aivan kuten rusakon leviäminen yhä pohjoisemmaksi. Saman eteläisen arojäniksen väri on muuttunut pohjoisen yksilöillä yhä vaaleammiksi vaikka niillä ei ole samanlaista sopeutumaa kuin metsäjäniksellä joka vaihtaa ruskean puvun valkoiseen ja päinvastoin. Todennäköisesti pohjoisen rusakot tulevat saamaan tuhansien vuosien kuluessa talveksi kokonaan valkoisen puvun siinä missä eteläinen alalaji pysyy läpi vuoden ruskeana. Hiiri jolla on siivet löytyy ja sellainen on lepakko. Nisäkäs jonka varpaisiin kehittyi vuosimiljoonien saatossa lentämiseen soveltuva nahkainen siipi. Pupu joka munii löytyy periaatteessa myös maapallolta ja se on vesinokkaeläin jolle nisäkkääksi epätyypillisellä tavalla on muodostunut harvinainen lisääntymistapa eli muniminen. Nykyajan linnutkin ovat läheistä sukua ennen eläneille dinosauruksille.

"Eihän ne tapahdukkaan silmän räpäyksessä. "

Ei niin, mutta mitä evoluutioteoria väittää, on että elämän syntyminen ja lajien kehitys satunaisena tapahtumana on tapahtunut 4,5 mrd vuodessa? Mitä kehittyneempi eläin, niin sitä hitaampi sykli uuteen sukupolveen. Ja edelleen, mitä kehittyneempi laji, sitä pienempiä populaatiot tuppaavat olemaan. Tuo hyvin rajallinen aika ja hyvin rajallinen yksilöiden määrä tarjoaa paljon pienemmät mahdollisuudet tuottaa satunnaisesti erilaisia elämänmuotoja kuin jos aikaa olisi äärettömästi, jolloin mikä tahansa äärimmäisen epätodennäköinenkin tapahtuisi joskus.

Ymmärrän hyvin hiljalleen tapahtuvan sopeutumisen olosuhteissa joissa pieni muutos yksilössä "oikeaan" suuntaan tuo sille suhteellisen edun ja "geenivirhe" saa siirtyä eteenpäin. Toisaalta ihmisen hyvin vähä-älyisellä älykkäälläkin suunnittelulla on saatu villakoira ja vinttikoirakin eri näköisiksi hyvin lyhyessä ajassa.

• atännä

Pääsiäinen merkitsee minulle Mignon-munia.
      Jumala taas on yksityisasiani. Jokaisella on oma "jumalansa". Ex-työkaverini uskoi omien sanojensa mukaan koiranpaskaan.

• Viimeistään pääsiäisen tulisi merkitä naisille suklaa munaa jolla siemennetään teidät.

• 190
        164cmM kirjoitti:

Viimeistään pääsiäisen tulisi merkitä naisille suklaa munaa jolla siemennetään teidät.

Pitkät miehet siementävät.

• 190 kirjoitti:

Pitkät miehet siementävät.

Pitkät mustat miehet.

• "Jokaisella on oma "jumalansa""

Ei ole.

• mustille.pikku.sieluille
        super-atm kirjoitti:

"Jokaisella on oma "jumalansa""

Ei ole.

Onpas. Sinäkin uskot itseesi niin saatanasti.

• mustille.pikku.sieluille kirjoitti:

Onpas. Sinäkin uskot itseesi niin saatanasti.

On eri asia uskoa johonkin asiaan kuin pitää sitä jumalana.

• Pyhäpäivät on mukavia. Jumala ei juurikaan merkitse, mutta eihän sitä tiedä minkälaisen herätyksen tässä vielä kokee

• Totuudenkertojatar

Vapaapäiviä/tuplapalkkaa. Herkuttelua, kevään juhla. Kesäsuunnitelmista keskustelua. Ei pahat pyhät.

• Nnaainennnnn

Olen panenteisti.

• Pane mustan miehen kanssa niin mä koitan nuolla sun pilluas sen jälkeen lyhyellä kielelläni.

• Nnaainennnnn
        164cmM kirjoitti:

Pane mustan miehen kanssa niin mä koitan nuolla sun pilluas sen jälkeen lyhyellä kielelläni.

Kukaan ei nuole pilluani. Olen uskonnolliselta suuntaukseltani panenteisti...se on pikkasen eri ku panteisti mut aika lähel.

• Luolalamadonna

Kyllä olen.

Uskonnollisuus on minulle sitä mitä tuli on paperialmanakalle, suklaamunille ja ihmiskunnalle.

(Naurua kyläbaarista)

• Luolamadonna

Pelastin muuten juuri paikallisen pubiruusun tukehtumiskuolemalta. Tämä orpo elämän tallustaja oli sammunut tuolilleen ja kuristunut omaan käsilaukkuunsa. Kukaan ei noteerannut violettia naamaa ja suusta ulkona törröttävää kieltä, ennen kuin itse tajusin, mistä oli kyse.

Kansalaisvelvollisuus on hyve.

(hihitystä)

• Luolamadonna
        Luolamadonna kirjoitti:

Pelastin muuten juuri paikallisen pubiruusun tukehtumiskuolemalta. Tämä orpo elämän tallustaja oli sammunut tuolilleen ja kuristunut omaan käsilaukkuunsa. Kukaan ei noteerannut violettia naamaa ja suusta ulkona törröttävää kieltä, ennen kuin itse tajusin, mistä oli kyse.

Kansalaisvelvollisuus on hyve.

(hihitystä)

Jotenkin mulle jäi sellainen kuva, että vetelä nainen on painavampi kuin samanlainen vetelä mies.

(gramman tarkkaa naurua)

• Luolamadonna kirjoitti:

Jotenkin mulle jäi sellainen kuva, että vetelä nainen on painavampi kuin samanlainen vetelä mies.

(gramman tarkkaa naurua)

Kevätauringon ensimmäiset lämmittävät säteet tuovat aina esiin Kallion kovimmat elämänkohtalot.

• Luolamadonna
        Ratikkakuski kirjoitti:

Kevätauringon ensimmäiset lämmittävät säteet tuovat aina esiin Kallion kovimmat elämänkohtalot.

Siis mie oon Parikkalas.

Kylhä sie tiiät nää piiat ja siiat.

(reps)

Siis mie oon Parikkalas.

Kylhä sie tiiät nää piiat ja siiat.

(reps)

Joo, vaikka olenkin juuriltani kiero savolainen ja ylpeä siitä.

• Luolamadonna
        Ratikkakuski kirjoitti:

Joo, vaikka olenkin juuriltani kiero savolainen ja ylpeä siitä.

Mä olen aina ymmärtänyt tämän verivihollisuuden kammottavan legasyn lähes raskaana kantaa.

(naurua

Mä olen aina ymmärtänyt tämän verivihollisuuden kammottavan legasyn lähes raskaana kantaa.

(naurua

No jaa... Minusta karjalaiset ovat vähän kuin samanhenkisiä serkkuja meidän savolaisten kanssa. Toista on julmat ja uhoavat pohjaalaiset suomenruotsalaisista puhumattakaan.

• Pääsiäinen merkitsee ryyppäämistä.

• Sekin?

• Kiva kysymys.

Itse olen juuri nyt sellaisessa elämäntilanteessa etten pysy Pääsiäsitä kunnolla viettämään, ja kuten sitä haluaisin viettää.

Eli Jeesuksen ja Pääsiäisen tapahtumien kunniaksi.

Hieman pipariksi meni tämä Pääsiäinen. Valitettavasti. :(

• NoGodinMyRealm

Ateisti minä olen. Pääsiäinen: muutama vapaapäivä, ruokineen ja munineen. Ei mitään perinteitä.

• Ev.lut. alkujaan, joten noudatan kristillisiä perinteitä, mutta en kuulu enää mihinkään uskontokuntaan. Tällaiset pyhät pääsiäinen, joulu yms. ovat herkuttelua ja perhe- / sukutapaamisia varten. Muuta merkitystä ei niillä ole.

• super-atm

"Oletko uskonnollinen?"

En.

"Pääsiäisen kunniaksi kysyn, mitä pääsiäinen ja Jumala teille merkitsee?"

Pääsiäinen merkitsee vapaapäiviä. Jumala ei merkitse mitään.

• 232323

Merkitsee suljettua Alkoa :(

• Tutkijasi

Pääsiäinen merkitsee folklorea. Jumala ei mitään, koska olen jumalankieltäjä.

• cyxxcyc

En ole uskonnollinen. Pidän uskontoja vastenmielisenä ilmiönä. Kaikkia niitä ja kaikkia uskontojen ilmenemismuotoja. Niihin liittyy niin paljon kaikkea negatiivista ja pahaa. Kaikissa uskonnoissa.

Pääsiäinen merkitsee vapaapäiviä silloin kun töitä on. Työttömänä ei sitäkään. Pääsiäinen ei ole niin paha "juhla" kuin joulu, joka vasta karseaa aikaa onkin. Pääsiäisenä on sentään keväistä ja se lievittää pitkien pyhien turhauttavuutta.

Jumalaan en usko tai en ainakaan ennen kuin itse näen tai muulla tavoin voin todeta, että sellainen on olemassa.

• vanhankansannuori

Pääsiäinen kuten kaikki juhlapyhät ovat hienoja pientä erilaisuutta arkeen perinneruokineen ja muutenkin hieman erilaista olemista.Jumala ei kuulu
      meidän rukapöytään.Joulukirkko, hautausmaa,joululaulut ja virretkin jossainmuodossa
      kyllä.

• ev.lut.aion

No kyllä se on sitä mitä se alkujaan 2000 vuotta sitten on kirjoitettu. Kärsimystä, kuolemaa ja kuolleista heräämistä. Inhimillisiä piirteitä kahden ensimmäisen osalta mutta jälkimmäinen jokaisen oma valinta. Ja mikä on kärsimyksen syy? Nainen tietysti. Toivo kaikkein pohjimmiltaan sanomana myös. Voimme vapautua femisnismistä ja pillusta jos vain niin haluamme. Lihasta ja materiasta joka on kaiken kärsimyksen alkuperä. Perisynti. Se on jo sovitettu. Ei tarvitse muuta kuin uskoa siihen, eikä mitään tarvitse tehdä sen eteen ja on kaikille sama. Tai sitten jatkaa kärsimystä uskoen että jokin nirvana koittaa aikanaan hyvittäen kaiken uurastetun kärsimyksen.

• En ole. Eipä juuri mitään, vapaita silloin kun ei muutenkin ole kotona. Lapsena luulin, että uskontotunnit on nk. satutunteja kunnes jossain vaiheessa isompana tajusin, että kyllähän ihmiset asiaa ihan tosissaan jauhaa. :)

• 15plus15

Sulla harittaa silmät. Mut naisillehan se on ok. Jos mulla harittais en sais silläkään pienellä prosentilla naisia mitä nyt saan.

• 15plus15 kirjoitti:

Sulla harittaa silmät. Mut naisillehan se on ok. Jos mulla harittais en sais silläkään pienellä prosentilla naisia mitä nyt saan.

Kyllä sivu profiilissa sivulle katsoessa harittaa juu. :)

Älä ole pessimisti.

• ishtartarpihvi

Pääsiäinen on pakajuhla, perustuu Ishtarin palvontaan. Hyvin teitä luterilaisia kusetetaan. :D

• Vähiin jäi uskovaiset tässä ketjussa.

Eikös joulukin ole jonkun pakanajuhlan päälle liimattu?

• atännä
        Ratikkakuski kirjoitti:

Vähiin jäi uskovaiset tässä ketjussa.

Eikös joulukin ole jonkun pakanajuhlan päälle liimattu?

Kaikki perinteiset kristilliset juhlapyhät ovat jotain vanhoja pakanajuhlia. Talvi- ja kesäpäivänseisaukset (joulu ja juhannus). Kevätpäiväntasaukset osuu pääsiäiseen, mikäs tuo syyspäiväntasaus sitten on.. Mikkelinpäivä? Sadonkorjuut ja kylvöt, valoisuus ja pimeys, sellaiset luonnon armoilla eläville tärkeät asiat.

• naiseton.ätmi

Jumala ei ole suonut tälle ätmille naista.

• EiJumaliaEiNaista

Siinäs näät ettei mitään jumalia ole olemassa. Kaikki sais naisen jos jumalat niistä päättäis. Ruma ei saa naista joten omassa hallussa ja rumuudessa koko juttu.

• Marianajatus

Usko on luja luottamus siihen mitä ei näe.

Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli suuri surullinen sovitus.

Pääsiäinen kertoo ylösnousemuksen kauniin viestin. Meidän edestämme annettu ja vuodatettu.

Uskon kuin pieni lapsi. Luottaen ja turvaten.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      79
      5367
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      82
      4341
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      378
      4295
    4. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      499
      3860
    5. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      152
      3418
    6. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      50
      3056
    7. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      56
      2914
    8. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2738
    9. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2316
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      52
      2221
    Aihe