Kiinnostaisi kokeilla puolimaratonia/kymppiä ens keväällä, riippuen vähän kuinka ahkerasti jaksan lenkkeillä ennen sitä. Olisinkin erityisen kiitollinen, jos voisitte kertoa, missä kaupungeissa kyseisiä tapahtumia järjestetään kevään/alkukesän aikana??
Onko puolimaratonilla yleensä paljon ns. harrastelija juoksijoita (niinku mä), jotka lähtee lähinnä vaan kokeilemaan kyseistä matkaa. Vai onko kaikki sellasia himokilpajuoksijoita, jotka on maalissa monta tuntia aikasemmin? =)
Mitä vauhtia häntäpään juoksijat yleensä juoksee tai miten paljon aikaa niillä suunnilleen matkaan menee?
Ja vielä yks kysymys, kuinka pitkiä lenkkejä pitäis yleensä juosta, että uskaltaa lähteä kokeilemaan 1/2-maratonia?
Saa kertoilla muitakin aiheeseen liittyviä vinkkejä!
kiitokset kaikille vastaajille jo etukäteen! =)
puolimaraton
16
24574
Vastaukset
- misu
itse en muistaakseni ensimmäiselle puolimaratonille lähtiessäni ollut juossut kuin korkeintaan 10 km:n lenkkejä. ohjelmassani taisi silloin olla 2-3 lenkkiä viikossa ja pari kertaa kuntosali. edes sykemittaria en silloin omistanut. puolikkaan kuitenkin juoksin, ja aikaa meni muistaakseni noin 2,5 tuntia. niin että kyllä sen melko vähällä harjoittelulla selvittää.
puolimaratoneja järjestetään lähes jokaisen täysmaratonin yhteydessä ja niitähän on nykyään ympäri suomen. esimerkiksi juoksija-lehden kalenterista voi sopivia juoksuja katsella. mukana on yleensä kaikentasoisia juoksijoita, on "tosissaan" juoksevia ja kuntojuoksijoita. ja varmasti on muitakin ensikertalaisia mukana, joten rohkeasti mukaan vain! - L.Brandy
eli itse juoksin puolikkaan harjoiteltuani tasan 100 km mukana vain yksi yli 10 km:n lenkki n.16km tosin 17 km:n jälkeen juoksuvauhtini putosi yli minuutin kilometriä kohti mutta suurin syy siihen oli että juoksu tapahtui aamupäivällä ja oli vallan harjoitellut iltaisin. Aikaa minullakin meni tuollainen lähes kaksi tuntia eli sanoisin 300 km:n harjoittelun jälkeen voisi juosta jo enemmän tosissaan. Hae kirjastosta Bruce Tullohin, Ensimmäinen maratoonini, Kirja on pieni mutta niin hyvä ettei sinun tarvitse kysellä juuri mitän sitä tavattuasi, ehkä tankkausneuvoja kokeneemmilta juoksijoilta.
- Sim
Itse harjoittelin aktiivisesti (n. 3-4 kertaa viikossa) kuukauden verran ennen juoksua. Pisin lenkkini oli n. 13,5 km. Juoksui vaikeutui todella paljon 15 km jalkeen, tana vuonna aion siis juosta valmistautuessani hieman pitempia lenkkeja. Aikani oli 2 tuntia ja 15 min., tana vuonna parannan aikaani toivottavasti noin vartilla. Mutta varmasti selviat tuosta matkasta!
- juoksija
Itse en ole juossut koskaan puolimaratonia,jos nyt omia reilun 20km:n lenkkejä ei sellaiseksi katsota.Kaksi maratonia olen juossut(ajat n.4h 10min) joten voisin sanoa että voit luottavaisesti lähteä 1/2maratonille...pisimmät lenkit eivät tarvi olla ainakaan kovin paljoa yli 15-17km...14-17km:n lenkkäjä ainakin 2kpl.Juoksija-lehteen kannattaa tutustua(myös netissä),koska sieltä löytyy asiantuntijoiden neuvoja sekä juoksijalehden kalenterista löytyvat myös kaikki puolimaratonit.Tsemppiä!!!
- juoksija
Niin ja suurin osa niin maratoneilla ja puolikkailla olevista juoksijoista ovat harrastajia ja matkalla omaksi ilokseen.Voin luvata että sama mihin juoksemaan lähdet et taatusti jää viimeiseksi,eikä se mitään vaikka jäisitkin.Mukana on varmasti muitakin ensikertalaisia.
- Fast Eddie
juoksija kirjoitti:
Niin ja suurin osa niin maratoneilla ja puolikkailla olevista juoksijoista ovat harrastajia ja matkalla omaksi ilokseen.Voin luvata että sama mihin juoksemaan lähdet et taatusti jää viimeiseksi,eikä se mitään vaikka jäisitkin.Mukana on varmasti muitakin ensikertalaisia.
Itse juoksin vuosi sitten puolimaratonin ilman minkaanlaista harjoittelua, aika oli 2:06. Mukana on yleensa kaikentasoisia juoksijoita, ja viimeisten ajat ovat yleensa n. 2:30 tasoa, ehka vahan alle. Mutta parasta naissa juoksutapahtumissa on, ettei siella kilpailla muita vastaan, ainoastaan oman itsensa kanssa! Rohkeasti mukaan vaan!
- Seppo
Vastataampa aluksi noihin kysymyksiin:
http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=117 Tonne juoksija-lehden kilpailukalenteriin ilmestyy juoksuja lisää kunhan tässä ootellaan kuukausi tai pari. Sieltä löytyy kaikkein kätevimmin.
Mun kotisivuilta löytyy maratonarvosteluja, eli täältä: http://seponkotisivut.com/maratonarvosteluja.php Sinne voi jättää myös omat kommentit. Tuo linkki siksi, että useitten maratonien yhteydessä juostaan myös puolimaraton, eli tuolta saat vähän hajua minkälainen tapahtuma on juoksijoiden mielestä.
Puolikkaalla ja maratonilla kaikki kilpailee vain itseään vastaan. Eli kukaan ei laske sijotuksia. Mä en esimerkiksi muista yhtään mun sijotuksia millään maratonilla, mutta loppuajat kyllä on muistissa :) Sitä kaikki juoksua harrastamattomat ihmetteleekin. Eli kyllä sinne mukaan uskaltaa lähtee. Häntäpään vauhtia kun kysyit, niin esimerkiksi viime kevään Helsinki City Run:n juoksusta eniten nauttineet kulutti aikaa hieman alle 3h puolimaratonilla. Kyseiset tulokset löytyy täältä: http://www.helsinkicityrun.com/s_tulokset.html
Lenkkien pituus: Puolikkaalle riittää normaaliksi lenkiksi 5-10km ja kerran parissa viikossa voit juosta pitkän lenkin joka olis noin 15km. Noilla juoksee läpi. - Mindy
Heips Satuliini !
Täällä Mindy jonka tähtäimessä on ensi toukokuun
Helsinki City Run eli ½ maraton. Aloitin juoksun
viime kesän lopulla ihan nollasta ( muuta liikuntaa kyllä oli tehtynä ) ; nyt hölkkäilen
2-3 krt/vko, pyrin juoksemaan yhden peruslenkin
n.8 km tasaista vauhtia, sitten yksi pidempi
(tällä hetkellä n. 10 km mutta pidennän tätä parin
viikon välein niin että pisin aika on n. 1 h 45 min) , ja yksi lenkki tempoa vaihdellen eli vauhtileikittelyä ( kesto n. 45-50 min).
Luulen että tällä menolla pitäisi puolikas sujua,
aikatavoitetta minulla ei ole kunhan maaliin pääsen ! Välipäivinä käyn kuntosalilla tai jumpissa tai vesijumpassa/juoksussa; kerta
viikkoon pidän ihan totaali lepopäivän.
Et kertonut kuinka paljon juokset tällä hetkellä mutta oletan että kuitenkin jo tiedät mitä juokseminen on joten ihan varmasti voit osallistua
jos nyt jaksat vaan säännöllisesti pitää juoksukuntoa yllä ja kokeilla muutamaa pidempää
( kestoltaan 1,45 - 2 h ) lenkkiä. Mutta muista -
hitaaaasti , pitkillä lenkeillä otetaan aina rauhallisesti ! - satuliini
..kaikille suurkiitos rohkaisevista vastauksista ja vinkeistä :) Ei muutakun harjottelemaan.. ja toivottavasti ens keväänä pääsen (itseni)voittajana maaliin! :)
- viira
Kiitoksia! Tästä lyötyi minullekin paljon juoksuvinkkejä ehkä joskus tulevaa puolimaratonia varten. Se kiinnostaa sen verran paljon, että en aio jättää sen juoksemista (joskus) väliin!
- Sitten niin
Juokse ihmeessä. Tapahtumat on sairaan kivoja eikä niistä pinkojista kannata välittää!
- Jere
Kyllä puolikkaan jaksaa juosta kylmiltäänkin jos peruskunto on edes kohtalainen. Itse juoksin ensimmäisen puolikkaani ilman ensimmäistäkään juoksuharjoitusta. Aikaa meni vähän alle kaksi tuntia. Olen toki harrastanut ikäni kaikenmoista liikuntaa, tosin hyvin epäsäännöllisesti, ihan fiiliksen mukaan.
- A-M
Olen juossut enemmän ja vähemmän säännölisesti työpaikan kuntosalin juoksumatolla 10 km:n lenkkejä jo muutamia viikkoja kerran, pari viikossa. Aikaa on mennyt noin 1h 20 min. Pari kertaa olen vetäissyt 15 km aikaan 1h 55 min. Onko vauhtini puolimaratoniin liian hidas? Juoksen yleensä 7-7,5 kilometrivauhtia.
Onko olemassa juoksumatkamittaria, jolla voisi mitata matkan ulkona lenkkeillessä?
Mieli halajaa mukaan Helsinki City maratonille, mutta kuinkahan näin hitaana uskallan mukaan...? - jumiukko
A-M kirjoitti:
Olen juossut enemmän ja vähemmän säännölisesti työpaikan kuntosalin juoksumatolla 10 km:n lenkkejä jo muutamia viikkoja kerran, pari viikossa. Aikaa on mennyt noin 1h 20 min. Pari kertaa olen vetäissyt 15 km aikaan 1h 55 min. Onko vauhtini puolimaratoniin liian hidas? Juoksen yleensä 7-7,5 kilometrivauhtia.
Onko olemassa juoksumatkamittaria, jolla voisi mitata matkan ulkona lenkkeillessä?
Mieli halajaa mukaan Helsinki City maratonille, mutta kuinkahan näin hitaana uskallan mukaan...?Morjens. Tuohon matkojen mittaukseen voisin antaa vinkin, jota oon ite käyttänyt. Kuntien ja kaupunkien kotisivuilla on monesti karttapalvelu, jossa voi mitata matkoja tietokoneella!
- runners
Mulla on kans sama tavoite, juosta puolikas 2h:tiin. En ole aiemmin juossu kovinkaan paljoa. Mie meinaan mennä Ouluun juoksemaan, siellä on tervahölkkä ja se on 21.5. Kattelin eellis vuen aikoja ja siellä "huonoin" aika oli melkein 3h. Eiköhän siellä ole muitaki aloittelijoita, toivottavasti. Netistä löytyy harjoitus ohjelmia vaikka kuinka, mutta minusta jotkut on aika kovia. Ajattelin itte juosta 3-4 lenkkiä viikossa joita yks vähän pitempi. Alussa on parempi juosta hiljaa ja vaikka kävellä välissä, ettei paikat mene tohjoksi. Osan lenkeistä vois juosta niitä vetoja...
eikö mukaan vaan - Juoksu
itse vitunmoisella harjoitelulla 1.29 15.v
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802