Olen todella laiska hiustenlaittaja. Hiushoitooni kuuluu pesu ja kuivaus. Nyt olen varannut ajan kampaajalle aikomuksenani leikata lyhyeksi. Nyt kaipaisin kokemuksia lyhyttukkaisilta, että onko "wash and go"- mallia olemassa? Jos leikkaus on hyvä ja tukka tarpeeksi lyhyt voinko selvitä pelkällä pesulla ja kuivauksella ja saada siitä huolimatta siedettävät ja ei päätämyöten valuvat hiukset?
Lyhyt tukka
8
2229
Vastaukset
- Jamie King
Mutta kyllä aina hyvännäköinen ja sikahelppo lyhyt tukka on enemmänkin urbaanilegenda kuin kokototuus.Eli kannattaa nyt miettiä toisenkin kerran ennen kuin pätkäiset..
Endinnäkin ultralyhyt look näyttää hyvältä vain, jos nainen on kasvoiltaan riittävän kaunis ja upealuustoinen "paljastamaan kasvosna".Hiuksilla ja leikkauksella voi pikku kauneusvirheitä kompensoida, mutta ultralyhyt look ei armahda yhtään.Mieti siis oletko oikeasti riittävän kaunis lyhyeen tukkaan.
Toisekseen lyhyt kampaus vaatii superhyvän leikkauksen ja valitettavasti Suomessa näitä veistä (ei saksia) käyttäviä huippuhiusmuotoilijoita ei ole montaa.Helsingissä pari kuuluisaakin, mutta heillä kohtaavat hinta ja laatu, eivätkä ole ihan jokatytön tavoitettavissa. Hyvän leikkauksen lisäksi myös väri täytyy stailata huolella, ja sitten tämän komeuden ylläpitäminen vaatii sitä, että jaksaa juosta n. 6 viikon välein kampaajalla huollattamassa frisyyriään.Mikään ei ole kamalampi kuin ylikasvanut luhyt, jossa muoto ja mittasuhteet roikkuvat.Ja hyvällä kampaajalla tämä 6 viikon välein tapahtuva laittaminen maksaa helposti 100 euroa kerta, joten siihenkin kannattaa sitten varautua.
Pakko sanoa, että muutaman superkauniin (kaikki ovat olleet tummia, joten en tiedä miten toimisi blondilla) suurisilmäisen supernaisen ultralyhyellä hiuksella olen Suomessa tavannut. Ja valitettvasti ison joukon lyhyeksi ei niin menestyksellä leikanneita. Näitä kaunottaria on sitten yhdistänyt se, että asiasta kysyttäessä he luettelavat "suunnittelu ja stailaus se-ja-se, väri se-ja-se ja leikkaus -se-ja-se kampaaja" eli ei ole mitään tusinatuotteita sitten vaan hiusmaailman eliitiä.
Ehkä tästä on jotain apua, mutta itsehän sen päätöksen lopulta tekee. ja kyllä sitä lyhyttä hiusta joutuu laittamaan myös, wash and go tarkoittaa todellisuudessa wash by redken, conditioner by redken and finishing by redken..ja se maksaa.. - Mie
Täältä löytyy kuvia lyhyistä hiuksista:
http://www.cropsforgirls.com/- Laiskuri
Kiitoksia vastauksista!
Tuossa linkissä olevat naiset olivat suht normaalin näköisiä - eivät siis erityisiä bambinsilmäisiä kaunottaria - ja minusta lyhyt tukka sopi lähes jokaiselle heistä.
Luulen, että lyhyttä tukkaa on pakko kokeilla, muuten asia jää kaivelemaan. - May
Laiskuri kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista!
Tuossa linkissä olevat naiset olivat suht normaalin näköisiä - eivät siis erityisiä bambinsilmäisiä kaunottaria - ja minusta lyhyt tukka sopi lähes jokaiselle heistä.
Luulen, että lyhyttä tukkaa on pakko kokeilla, muuten asia jää kaivelemaan.Aina kannatta kokeilla, tääälä usein pelotellaan, mutta tukka kasvaa kyllä!
Voithan pätkästä vähitellen jos kerrasta poikki hirvittää. Mutta luulen että sinä olet jo miettinyt että haluat sporttisen lyhyen! Onnea! - elen0r
May kirjoitti:
Aina kannatta kokeilla, tääälä usein pelotellaan, mutta tukka kasvaa kyllä!
Voithan pätkästä vähitellen jos kerrasta poikki hirvittää. Mutta luulen että sinä olet jo miettinyt että haluat sporttisen lyhyen! Onnea!mulla on ollu 6 vuotta lyhyet hiukset, ja malli sekä väri on vaihdellu aika paljonkin. Kokemuksesta voin sanoa, että kun malli on hyvin leikattu eikä ylikasvanut niin hiukset ovat 100 kertaa helpommat laittaa ja hoitaa kuin pitkät. Kuitenkin mieti tarkkaan väri ja muoto! suosittelen ettet leikkaa aivan sänkilyhyeksi heti, koska jos malli ei sovi kasvoihisi niin sitten on hieman petraamisen varaa(itse nimittäin tein ton virheen). Itse yleensä teen niin, että etsin sopivan mallin lehdestä/netistä ja marssin kampaajalle se kourassa jottei tulisi ikäviä yllätyksiä. Toivottavasti olin hieman avuksi:)
- Yasmine
elen0r kirjoitti:
mulla on ollu 6 vuotta lyhyet hiukset, ja malli sekä väri on vaihdellu aika paljonkin. Kokemuksesta voin sanoa, että kun malli on hyvin leikattu eikä ylikasvanut niin hiukset ovat 100 kertaa helpommat laittaa ja hoitaa kuin pitkät. Kuitenkin mieti tarkkaan väri ja muoto! suosittelen ettet leikkaa aivan sänkilyhyeksi heti, koska jos malli ei sovi kasvoihisi niin sitten on hieman petraamisen varaa(itse nimittäin tein ton virheen). Itse yleensä teen niin, että etsin sopivan mallin lehdestä/netistä ja marssin kampaajalle se kourassa jottei tulisi ikäviä yllätyksiä. Toivottavasti olin hieman avuksi:)
*Kokemuksesta voin sanoa, että kun malli on hyvin leikattu eikä ylikasvanut niin hiukset ovat 100 kertaa helpommat laittaa ja hoitaa kuin pitkät.*
Tavallaan totta, mutta pitkän tukan voi suihkun/uinnin jälkeen laittaa ponnarille ja antaa kuivaa itsestään, näin siis kesällä, ja silti hiukset näyttää kivalta. Samoin aamullakin vain ponnarille, eikä likaisuuskaan näy helposti jos ei jaksa suihkus käydä.
Mutta lyhyehköt (tuolta linkistä short pituset) hiukset pitää kuivata, etteivät sojottaisi ties minne sekä aamullakin on melkein pakko kastella hiukset jotta saisi edes jonkinmoisen kampauksen aikases. Mutta saa kuivaksi nopeemmin kuin pitkät hiukset. Voisi melkein väittää, että pitkät(ponnarille yltävät) hiukset ovat helppohoitosemmat, varsinkin jos urheilee tai muuten joutuu suihkussa käymään usein. Ainaskin itse tulin tämmöseen päätöksen, kun harrastukseni on aika liikuntapainottaiset aerobicia ja uintia 3-5 kertaa viikos, miten nyt jaksaa ja on aikaa.
Lyhkäset (tuolta linkistä very short pituset) ovat huomattavasti helppohoitosemmat, nopea pestä sekä suihkunjälkeen riittää kuivaus ja sormilla pörröttely tai kammal.
Piikkitukka (spiky pituset tuolt linkist) on todella helppo hoitonen, vain kuivaus suihkunjälkeen, ei tarvitse vältäämättä edes kammatakkaan, ja kuivaa todella nopeesti.
Itselläni oli montavuotta sitten yli puoleenselkään ulottuvat hiukset, leikkautin ne eka olkapäille ulottuvas, kun en lyhkäsemmäs uskaltanut kerralla. Ei mitään erikoisempaa mallia vaan tasapituset, pitemmän päälle tylsä malli, mutta halutessa on helppo kasvattaa takas pitkis.
Sen jälkeen leikkautin lyhyehkön polkkamallisen, sillee eteenpäin pitenevästi välissä kuitenkin itempiä töyhtöjä ja etutukka sillää hapsutusti, todella kiva malli olikin, mutta peilin edessä meni paljon aikaa kun piti kammata ja suihkutel lakkaa, jos sai pysymään kivannäköisenä. Sekä kampaajalla noin parinkuukauden välein, ja sitä ennen sai leikata itse saksil etuhiuksia, etteivät silmille tule.
Vähän juoneena suostuin rahasta leikkauttamaan koneella ihan lyhkäses, ensis harmittelin mitä olin tehnyt, mutta hiusten vähän kasvettua jäin koukkuun ihan lyhyisiin hiuksiin, juuri helppohoitoisuuden ja vaivattomuuden takia sekä värinkin vaihtaminen on helppoa.
Nyt tapahtumasta on kulunut nelisen vuotta, ja yhä pidän hiukset melkein yhtä lyhyinä. 2-4 kertaa vuodessa kaverini leikkaa hiukseni saksilla lyhkäses nippu hiuksia sormien väliin ja sormia myöten naps naps (säästää kampaamo kuluissa). Ennen seuraavaa leikkausta hiukset kasvaa semmoses peikkokampaukses, kiva ja helppohoitonen.
Sinänsä jännä asia, kun hiukseni olivat pitkät, kaverini eikä sukulaisetkaan olisi antaneet minun leikata hiuksiani lyhkäses kun usein heitä peloittelin ajatuksella, sanoivat eivät lyhkäset hiukset sulle sovi jne.... Mutta nyt asia tuntuu olevan päinvastoin. Ja muutenkin olen saanut kehuja kun leikkautin lyhkäses.
Toki mailmaan mahtuu niitäkin kenen mielestä naisilla/tytöillä pitää olla pitkät hiukset, ja lyhkäset hiukset on merkki lesbolaisuudesta jne... ja antavat muille julki oman mielipiteensä viis muiden tunteista.
Muutama hauska juttu on käynyt, liittyen näihin ennakko oletuksiin hiustenpituudesta, mutta ei niistä sen enempää kun on vähäsen kiirekkin.
Nykyään ihmettelen useinkin, miksen aikasemmin leikkauttanut lyhkäses kai uskalluksen puutetta. Mutta jos ei viihdy lyhyissä hiuksissa, niin aika nopeesti hiukset kuitenkin kasvavat, sekä voihan aina ottaa pidennyksenkin.
Yleissäntönä voidaan pitää jos iso pää, niin pitemmät hiukset sopii paremmin, jos pien ja siro pää niin lyhkäset hiukset sopii paremmin. Mitä tuon aikasemmin mainitun linkin kuvia kattelin, niin mielestäni monelle sopii paljon paremmin lyhkäset hiukset kuin pitkät. Jotenkin pirteemmäs ja ilosemmas tuli. Toki kuvista löytyi poikkeuksiakin.
Oma ehdotukseni sulle on, että leikkauta niinlyhkäses kuin uskallat, sekä älä leikkauta mitään erikoisempaa mallia, mikäli haluat helppohoitoset hiukset. Jos epäröit, niin pyydä kampaajaa leikkauttamaan eka hieman pidempi malli ja sit lyhkäsempä mikäli haluat.
Jos päädyt ihan lyhkäsiin, niin älä anna koneella leikata, mielummin saksilla, tulee elävempä lopputulos kun kaik hiukset ei oo samanpitusii.
Toivottavasti olet tyytyväinen lopputulokseen, pääsyit sit leikkauttamaan vähäsen tai paljon.
- on hyvä
Voin sanoa että lyhyet hiukset on hyvän näköiset,kun on hyvä väri ja käy "usein"siistimässä,et pysyy mallissaan.
- minäminä
Mul on ollu lyhyt tukka jo vuosia, ite tykkään paljo enemmän tästä kun joskus aikanaan oli tosi pitkätkin..ne ei kyl todellakaa miellyttäny.
Joutuuhan lyhyenkin tukan eteen näkeen vaivaa, mun aamurutiinin hiustenlaitossa kuuluu päivittäinen pesu, föönaus, vaha&lakka.
Leikkaa vaan lyhyeks jos yhtään tekee mieli.
Ei sitä tartte olla mikään kruunuprinsessa että voi olla lyhyt tukka!! =) Ja mielestäni lyhyen tukan raja kulkee siinä et jos korvat näkyy ni sit vasta on lyhyt, joku polkkatukka kuuluu mielestäni pitkään luokkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110