En pysty lopettamaan synnissä elämistä.

utelias11

Tiedän että Jumala kutsuu minua, mutta en pysty lopettamaan synnissä elämistä. Olen elänyt synnissä jo lapsuudesta asti. Nuoruudessa tuli päihteet osa elämääni. Nyt tälläkin hetkellä juon kaljaa keskellä päivää välittämättä seurauksista. Haluaisinkin kysyä miten lopettaa syntien tekeminen. Olen selkeästi lihassa heikko. En vaan voi lopettaa syntistä elämäntapaani.

36

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MonetTodistukset

Moni on kertonut, kuinka ennen uskoontuloa yritti päästä vapaaksi vaikkapa viinasta mutta ei pystynyt. Sitten kun tulivat uskoon, Jumala antoi voiman. Sitten on joitain ihmisiä joilla on taisteluita asioiden kanssa sen jälkeenkin, kun ovat tulleet uskoon. Sitten moni kokee, että yhteys toisiin uskoviin (=seurakunta) on asia, joka antaa voiman. Ei tee enää kovin paljoa mieli vanhoja asioita, kun Jumala on antanut tilalle uutta.

• pitkäänuskossa

Anna silti elämäsi Jumalalle, ja tunnusta tämä asia ja synnin ja lihan voima Jeesukselle. Kun kirjoitat tästä tällä palstalla, niin olet asian kanssa ahtaalla. Monelle riippuvuudet ovat pitkäaikainen riesa ja ei kaikki välttämättä pääse irti koskaan. Kuitenkin nämä tapaukset ovat harvassa. Ja uskon, että jos ihminen haluaa, voimaa ei ole ja sitä vapautusta ei tule, niin ihminen pelastuu jos kuolee, kun on riippunut Jeesuksessa.

Minulla ei ole ollut alkoholiongelmaa, mutta kärsin jostain sinnikkäästä kahleesta pitkään vaikka olin tullut uskoon. Sitten kyllä jo vapauduin ja olin jo vuosia irti. Elämän koetusten ja väsymisen myötä ajauduin sitten jälleen helmasyntiini ja sitten kyllä oli kova kamppailu. Olin jo masentunut, mutta sitten tuli profetia, että Jumala tulee vapauttamaan minut jostain erittäin sinnikkäästä kahleesta. Vielä kului muutama vuosi kunnes vapauduin.

Uskon että tämä on minulle yksi "työkalu", että saan rohkaista siteissä kamppailijoita pysymään uskossa, luottamaan armoon ja pitämään kiinni Jeesuksesta. Olisin kyllä varmaan jos silloinkin pelastunut, vaikka olin lirissä. Jumala kyllä näkee, jos kahle on ylivoimainen.
      Minun ongelma ei ollut ulkopuolelle näkyvä ja kärsin siitä hiljaa. Yleensä alkoholiorjuudessa elävät saattavat saada ymmärtämättömyyttä uskovilta, joilla ei ole ollut päihdekoukkua tai ovat hetkessä siitä vapautuneet.

• helluntailainen

Jumalan lupaus. Kyllä saat vielä voiman. Älä koskaan hyväksy ja puolustele itsellesi oikeutta tehdä syntiä.

Ps. 91:14 - 'Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. ...

• kaljan juonti on ihan jees.

se mitään syntiä ole.

• erttkkl

Armahda itseäsi! Luther joi olutta! Turvaudu Jeesukse pitkämielisyyteen, joonn apostoli Pietari kirjeessään kehoitaa turvautumaan!

• erttkkl: voi hemmetti teitä Jumalanne lähettiläitä! Kuvitteletteko oikeesti ettei teille kukaan naura!? :D

• MokS

Karavaani kulkee ja koirat hakkuu.

• aerfrfe

Niin et voikaan lopettaa synnin tekemistä, ihmisellä ei ole itsessään mitään, kaikki voima on Jumalalla. Tuo on sitä "synnin orjuutta" josta raamattu puhuu. Et voi ikinä lopettaa omassa voimassasi synnin tekemistä ja "alkaa hyväksi" omalla päätökselläsi.

Mutta tiedä, että on olemassa ihmisiä, jotka ovat valinneet oman elämänsä tilalle Jumalan ja joilla on Jumalan Pyhän Hengen osallisuus, ja jotka näkevät asiat aivan uudesta näkökulmasta ja ovat vapaat tuosta orjuudesta. Kysymys on valinnasta, löytääkseen elämän ihmisen on kadotettava se. Mutta joka kadottaa elämänsä Jeesuksen takia, löytää oikean elämänsä. "Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. "

Mutta sinut on kutsuttu vapauteen, ei orjuuteen ja juuri sinä voit olla yksi näistä valituista, koska mitä heikompi ihminen on sitä väkevämpi Jumala voi olla hänessä. Ota siis ihmeessä vastaan Jumalan kutsu ja anna Jumalan muuttaa itsesi uudeksi luomukseski, jollaiseksi sinut on tarkoitettu. Aloita aina päiväsi rukouksella, jossa pyydät Jumalaa muuttamaan sinua omaksi kuvakseen. Tämä on Jumalan tahto, tarvitaan vain sinun suostumuksesi.

• aerfrfe: "Niin et voikaan lopettaa synnin tekemistä, ihmisellä ei ole itsessään mitään, kaikki voima on Jumalalla."

Mitähän voimia sillä olemattomalla henkiolennolla on!?

• ateisti1982 kirjoitti:

aerfrfe: "Niin et voikaan lopettaa synnin tekemistä, ihmisellä ei ole itsessään mitään, kaikki voima on Jumalalla."

ei ole millään voimalla saanut Jumalanne meitä ateistejakaan uskoon sillä tällöin olisi olemassa Suomi väärällään "antiteistejä".

• ruttukorvaM
        ateisti1982 kirjoitti:

aerfrfe: "Niin et voikaan lopettaa synnin tekemistä, ihmisellä ei ole itsessään mitään, kaikki voima on Jumalalla."

Mitähän voimia? No, kts vaikka ja lue www.uskojaurheilu.fi kohdasta Todistuksia.

• ruttukorvaM kirjoitti:

Mitähän voimia? No, kts vaikka ja lue www.uskojaurheilu.fi kohdasta Todistuksia.

Onko se urheilijakin vielä? Viekää nuo uskontonne pois ateismi palstalta, jollette Suomen peruskoulusta pysty sitä viemään!

• 12_13

"Nyt tälläkin hetkellä juon kaljaa keskellä päivää välittämättä seurauksista."

Mistä seurauksista? Ja miksi et välitä niistä seurauksista?

• pidäristiä

Kyl se siitä kun demonit lähtee . Riivaajjat pitää vankina joskus. Nikotiini on kauheempaa kun viina. Voi rukoilla isämeitää jeesus päästä vapaaksi kauheita himoista ilman vierotusoireita mutta älä tee hulluksi äläkä lahkolaiseksi eikä lakihenkiseksi . Armosta eletään . Jeesus vaan sanoi viinistä juopumisesta että siitä tulee irstas meno. Kyllä se itsekin joi ja söi syntisten kanssa . Älä rupee nipottaan . Armosta pikkuhiljaa Jeesus tulee tutummaksi se on projekti. Rakkaus vetää parannukseen eikä viha eikä laki. Laki vaan näyttää synnin. Jeesus armon. Sitten kun selviää krapulasta voi lueskella Raamattua ja käydä ehtoollisella nauttia luonnosta. Jeesus rakastaa ihmistä . Oot saanu anteeksi ristillä .

• syntinen.kamala.kurja

Utelias 11, ensin tullaan Jeesuksen luo sellaisena kuin ollaan, syntisenä ja kamalana. Puolustelematta, peittelemättä. Tunnustetaan hänen edessään synnit ja pyydetään päästä hänen seuraajakseen.
      Vasta sitten alkaa ulkoinen puhdistus hänen voimassaan.
      Ei niin päin että ensin siistiydytään. Jeesus tuli pelastamaan syntistä, ei valmiiksi vanhurskasta.

• näinonaamen

Noin justiinsa noin asia menee kun oikein menee!!

mutta se on jo paljon että tänä aikana joku tiedostaa jotain edes synnistä !!

• Huumeet on tainnut sotkea sun ajatuksesikin? Uskominenkin on päihde eli haluat vaihtaa päihteen toiseksi ja mahdollisesti sairastua vielä suuremmin?! Oletko siihen valmis ja onko siihen sulla varaa?! Miten sellainen taho kuin Jumala voi kutsua sua, jota ei ole miltään osin todistettu olemassa olevaksi tai siitä ei ole mitään havaintoa?

Olen tietty sitä mieltä, että huumeista sun kannattaa päästä eroon, mutta en näkisi että uskominen eli huumeiden vaihtaminen "toiseen päihteeseen" eli uskoon auttaisi asiaa tai helpottaisi elämääsi yhtään. Huumeiden tai runsaan alkoholin käytön on katkaistava ihan muilla keinoilla kuin uskoon tulolla, koska se jos mikä olisi sulle taas takapakkia.

Synti? Mikä se on? Se on minulle täysin vieras asia. Joku väittää kun itsekin elän avoliitossa niin eläisin jossakin synnissä. Mä en taas itse koe niin vaan uskovat sen yleensä sanelee, mitä ihminen saa tehdä ja mitä ihminen ei saa missään nimessä tehdä ja se on mielestäni hyvin kummallista!

• Siis mä sanoisin että sä et elä missään synnissä vaikka olet huumeriippuvainen, mutta lääketieteellisesti katsottuna huumeet ovat vaaraksi ihmisen terveydelle.

• moiccaM
        ateisti1982 kirjoitti:

Siis mä sanoisin että sä et elä missään synnissä vaikka olet huumeriippuvainen, mutta lääketieteellisesti katsottuna huumeet ovat vaaraksi ihmisen terveydelle.

Mitä on synti, se selviää lukemalla Raamattua,ei muuten mutta kun itse peräät, mitä se on ja toteat, sen olevan sinulle vieras asia. Täytyhän kaveria, siis sinua jelpata, kun noin ulkona oot uskon asioista, joista synti käsite on perusasia ja lähtökohta ymmärtää asioita !

Lisää selviää tutustumalla www.tv7.fi

• moiccaM kirjoitti:

Mitä on synti, se selviää lukemalla Raamattua,ei muuten mutta kun itse peräät, mitä se on ja toteat, sen olevan sinulle vieras asia. Täytyhän kaveria, siis sinua jelpata, kun noin ulkona oot uskon asioista, joista synti käsite on perusasia ja lähtökohta ymmärtää asioita !

Lisää selviää tutustumalla www.tv7.fi

Taas kehotettiin lukemaan Raamattua ja katsomaan tv7.fi...heh!

• Enkeli_Gabriel

Säästä se syntiesi anteeksi anominen elämän ja kuoleman rajalla olevalle kalkkiviivalle. Elämän aikana tehty syntien anteeksi anominen, vaikka ihan viime sekunnillakin suoritettu on aivan yhtä hyvä, kuin läpi elämän tehty toistuva synnin teko ja niiden anteeksi anelemisen kierre. Voi olla että kertaluonteinen syntien anteeksi anominen on jopa Jumalan kannalta suotavampi ja mieleisempi ja rasittaa häntä vähemmän. Onhan niin, että Jumalan nimeä ei pitäisi edes turhaan lausutaman, vai mitä farisealaiset hihhulit?

Parempi kerta rytinä kuin ainainen kitinä, vai mitä Farisealaiset?

• äläleikiarmolla

Gabriel on tässä susensuuna. Ei Jumala suosi tietoista ja tahallista syntielämää. Ei kukaan tiedä sitä viimeistä hetkeään milloin se tulee. Verisuoni voi katketa tänään päästäsi tai voi joutua onnettomuuteen.

• www.uskojaurheilu.fi

Minä panen toivoni Herraan, odotan pelastuksen Jumalaa ; minun Jumalani on minua kuuleva. Miika 7:7

Hän armahtaa meitä jälleen, polkee maahan meidän pahat tekomme. Kaikki heidän syntinsä sinä heität meren syvyyteen. Miika 7:19

Herra on pitkämielinen ja suuri voimassansa, mutta Herra ei jätä rankaisematta. Naahum 1:3

Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.
        Onnellinen se ihminen, joka aina on aralla tunnolla; Sananlaskut 28:13

Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle: tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Evankeliumi Markuksen mukaan 1:15

Lopuksi:

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

Evankeliumi Johanneksen mukaan 3 luku jakeet 16 ja 17

• tulipamieleeni

Kaipa ihminen pysyy myös syntisenä. Esim. tällä hetkellä mietin, onko syntiä, että lueskelen vain Jumalasta ja kristinuskosta kaikenlaista, mutta se käytännön kristityn elämä jää täydellisesti unholaan.

Kullakin omat syntinsä. Ei siinä, onhan tänään klassinen kristinuskon pyhäpäivä, mutta tätä on jatkunut nyt jo pitkään ja pitäisi tehdä jo muutakin. Epäilen, että tämä on tekosyy laiskuudelle. Näin voin sitten hurskaasti sanoa, että luin sinusta Jumala...

Mistä ihminen toivottamana tapauksena voi edes tietää, mistä päin aloittaa parannus? Sikäli hyvä, että Jeesus Kristus oli puolestani täydellinen ja synnitön, sillä ei minulla olisi kyllä yhtään mitään chansseja ilman.

• örkki.erkki

Ota se tennismailasi ja hakkaa sillä kalloas, se helpottaa.

• enoleenääaddikti

Niin kauan kun se synnissä eläminen sinua vaivaa ja harmittaa, niin nosta pääsi ja tajua, että se on Jumala joka sinua on johtamassa siitä ulos, paatunutta ihmistä ei synninteko edes harmita, sillä eihän hän enää edes tee mitään syntiä silloin kun on täysin paatunut, ne teot ei enää silloin edes miltään synniltä tunnu enää.
      Älä anna periksi, vaan yritä aina vaan uudelleen ja uudelleen.
      Sanoit että elät synnissä.
      Se on eri asia kuin langeta.
      Lankeamiset eivät täällä ajassa koskaan lopu, hyväksy se, mutta "eläminen synnissä" on saatava katki, kun sinulla on vielä "päällä" tuo tila, jossa tajuat tekeväsi väärin.
      Voin kertoa, että sitten kun olet paatunut, niin se päivä, ja sellaisiakin vielä silloin tulee, kun tajuat että olet paatunut, niin se on kauhea.
      Sanoin aiemmin, että paatunut ei edes välitä mitä tekee, no, ei välitäkään, mutta Jumala on suuri armossaan, ja vielä silloinkin kutsuu takaisin yhteyteensä, mutta kauheus on silloin siinä, että kun on paatunut, niin se nouseminen ei enää olekaan mikään helppo asia, ja usein jopa lähes mahdoton.
      Älä ikinä sano itsellesi niin, että ei tästä ikinä tule mitään, koska se on valhe.
      Kyllä tulee, tulee päivä, jolloin saat huomata, että "synnissä eläminen", tuo viheliäinen kahle, vankila, riippuvuus on hellittänyt, etkä enää edes laske mitään päiviä, milloin viimeksi vedit tai joit.
      Synnittömiä meistä ei tule ajassa, lankeamuksia tulee, mutta niistä saa ja pitää tehdä parannus, ja ne saa mielenmuutoksen ja katumuksen kautta Jeesuksen veressä anteeksi.
      Nykyään on vaikea löytää raitista opetusta ja usein se meneminenkin voi olla vaikeea, eikä seurakunta välttämättä olekaan se avain asioiden poikki saamiseen.
      Raamattu on sinun aseesi, käytä sitä.
      Niin kauan kun et jaksa ottaa sitä käteesi, vaan pakenet sitä Jumalan totuutta, että Hän kirjoitetun Sanansa kautta sinulle puhuu ja ohjaa, niin niin kauan saat lyödä päätäsi seinään.
      Jollei sinulla ole, niin hanki esim Digi Novum tai joku selitysteos, ja ryhdy lukemaan Raamattua niin, että luet samalla Novumista selitysosion lukemaasi kohtaan.
      Itselleni tämä tapa oli mitä mainioin päästä Raamatun luvussa kunnolla liikkeelle.
      Siunausta ja voimia, älä luovuta, vaan tee parannus (mielenmuutos) ja palaa Herran luo!

• Brina

Synnin määritelmä on kullakin uskomustensa mukainen, siis hyvin subjektiivinen. Jos pidät juomista syntinä, siis erehdyksenä, niin jollain tietoisuutesi tasolla ymmärrät sen olevan vahingollista kehollesi ja siis tälle elämällesi. Mikäli jatkat juomistasi, se vahingoittaa ennen pitkää aivojasi ja kehosi toimintaa siihen pisteeseen, että kuolet ennen aikojasi. Noh, onhan sekin kokemus ja sinällään arvokas; ehkä seuraavassa elämässä olet sitten raivoraitis? Kukaan muu "taho" ei kuitenkaan tuomitse sinua tästä "synnistäsi" kuin sinä itse omien uskomustesi mukaisesti. Jokainen päivä on kuitenkin uusi mahdollisuus muuttaa elämän asennettaan! Kuitenkin elämäntavat ovat painuneet syvälle alitajuntaan "ohjelmaksi" joka hallitsee kaikessa jokapäiväistä käytöstä. Muutoksen tekeminen vaatii kovaa työtä ja harva onnistuu siihen yksin. Jotkut ovat löytäneet uskosta sen voiman, mikä saa heidät muuttumaan, jotkut muita keinoja kuten lääketieteen yms. keinoilla, mutta aina, joka tapauksessa ALKU on muutokseen on ihmisen itse TAHDOTTAVA (toivomuksella ei ole tehoa) !!!

• Vastauksiin

Oluen juominen ei ole syntiä, ennemminkin epäterveellistä.
      Älköön kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, jotka ovat vain tulevaisen varjo.
      Liioittelu on pahasta, synti on asenne.

• helluntailainen

Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno. Efes. 5:17

Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? ... ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa. 1 Kor. 6. luku.
        Kyllä Raamattu juomisen synniksi sanoo.

• Vastauksiin
        helluntailainen kirjoitti:

Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno. Efes. 5:17

Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? ... ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa. 1 Kor. 6. luku.
        Kyllä Raamattu juomisen synniksi sanoo.

Eipä sano, vaan liioittelun, senkin vasta kun on tullut ymmärrykseen. Jos mies on yksin, silloin hän tekee vain itselleen pahan olon.
        Joosef juopotteli veljiensä kanssa, teki taatusti enemmän hyviä tekoja kuin yksikään helluntaiuskoinen! Hän pelasti perheensä nälkäkuolemalta. Antaisitko rahaa kerjäläiselle?

• Hispano_Suiza

Suitseta marisätkä siihen kaljoittelun päälle, ikäänkuin uhrilahjana ja sano ANTEEKS. Saat varmasti kaikki syntisi anteeksi.

• elämäarmosta

MISSÄ EI OO LAKIA SIELLÄ EI OO SYNTIÄKÄÄN . PYSYT UUDEN LIITON ARMOSSA . KALJASSA EI OO SYNTIÄ . SE MITÄ TEET KALJOISSAS ON SYNTIÄ JOS HUORAAT KOHTUUTTOMASTI SELVINPÄIN ELÄVÄT HUORAA JA RAISKAA MYÖS SEKÄ HOMOILEE SUKURUTSAA JA VIELÄPÄ JOKAISESSA USKONNOSSA USKONLAHKOSSA JA USKOTTOMATKIN . JEESUS SANOI KAIKKI SYNTISIKSI. SIKSI ME EI TUOMITA MUITA KUN TUOMARIT VARASTAA ITSEKIN HUIJAA . OO VAPAA.

• alfa123om2222

Eräs Evankelis-Luterilainen piispa ilmaisi Kotimaa lehdessä: OIKEA OPPI JOHTAA OIKEAAN ELÄMÄÄN. Itse löysin tuollaisen oikean opin (valattomuus, haureuttomuus, verettömyys) Jehovan todistajien joukossa. Muitakin kokemuksia on esim. Vapaakirkossa loppui kiroileminen kuin seinään kun kävin vuoden 2002 siellä. Puoli vuotta 1997 kokeilin Messiaanista juutalaisuutta ja sen tarjoama joka perjantainen runsas sapattiateria kynttilänvalossa riitti korvamaan kaikki muut huvit.

Juutalaisuus, Vapaakirkko, Jehovan todistajat, islam ja jopa Hare Krishna liike ovat kaikki kyenneet vapauttamaan minua riippuvuuksista. Kun pukeutuu kerran viikossa parhaaseen pukuunsa ja syö kerran viikossa kynttilöiden valossa juhla-aterian nuo riittävät korvaamaan muita huveja.

Evankelis-Luterilaisen kirkon ongelma on esim. että naiset eivät salli miesten osallistuvan juhlamenoihin ja pyhityksiin, vaan pitävät ne omassa hallussaan mustasukkaisesti. Muissa uskonnoissa on miehillä enemmän sananvaltaa.

• Oskarinero-hoitoon

Mikä noita uskovaisia oikein vaivaa, kun aina pitää olla niin alhainen, kärsivä olento, joka synnissään valittaa, ja sitten monien vuosien uskovaisuuden jälkeen ilotaan, kun lopettaa jonkun kiroilun? Lopeta jokin Paavin hyväksikäyttäjäpappien suojelu, teologian laitoksen valta yliopistoista, ja käy vaikka paskalla saarnastuolissa, niin siitähän se apu tulee, helpottaa se vähäksi aikaa ainakin, vähenee ainakin jokin paino, ei nyt ehkä niskoiltasi...mutta suolistosta ainakin

• Vastauksiin

Kiroilu aiheuttaa mielipahaa, pelkoakin nuoremmissa.
        Alfa123 kaunis kirjoitus.

• Totuus55

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      42
      2734
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      73
      1722
    3. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      99
      1720
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1608
    5. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      77
      1359
    6. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1254
    7. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1144
    8. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      85
      1140
    9. Oon vähän pettynyt

Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi
      Ikävä
      110
      1115
    10. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      251
      1108
    Aihe