Tunturi polkupyörät

pyöräilijä1

Ostin pari kuukautta sitten kotimaisen tunturi polkupyörän prismasta. Malli rx-400 28tuumainen miesten hybrigi. n 200 kilometriä olen ajanut ja nyt jo alkaa ongelmia tulemaan. Jarrut ei jarruta, vaihteet pomppii kun yrittää laittaa pienemmälle takaanta. Etuvaihtaja hankaa rattaaseen ja kurakaari on irronnut. Kysyin naapurilta joka on entinen kilpapyöräilijä että voisiko mennä takuuseen mutta sanoi että on kuluvia osia.
Naurettavaa että kotimainen ei kestä päivittäistä ajoa, entinen 30 vuotta vanha jupiter toimii todella hyvin eikä ole tarvinut koskaan huollattaa. Tuntuu että vanteetkin hieman heittää. Onko muilla kokemuksia kotimaisista pyöristä. Kiitos

34

23565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinhänsetahtoollajuu

      tuota tuota....eihän tuo ole kotimaista nähnytkään....ei sitten millään...lähinnä suomalaista pyörää taitaa olla "tähtipyörä"ennen vanhaan tunturit ja helkamat ym tekivät suht hyviä käyttöpyöriä vaan nykyisinhän nuo on ihan kuraa.....itse olen ostanut kymmenkunta pyörää ja joukossa on inseraa...tunturia...helkamaa...ja voin sanoa että ei voi kehua...oikeastaan pyöräilyn maailmaan pääsin sisään ostamalla ensimmäisen cyclo crossarin,...siitä innostuin koko lajista ja sitten hetken perään maantiepyörän ...ja se on tosiasia että alle 1000e lla ei saa uutta hyvää pyörää...käytetyn voi löytää ...

      • SeOnMekaniikkaa

        200 kilometriä on juuri se matka, jonka jälkeen pyörä kuuluu viedä ensihuoltoon. Sen tehtävä on säätää alussa pois säädöistä menneet jarrut, vaihteet ja muut paikat. Jos tätä ei itse ymmärrä, pitää kysyä vaikka netistä...


      • Anonyymi

        No entä kasvavalle lapselle.1000E vai


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No entä kasvavalle lapselle.1000E vai

        Lastenpyöriä saa eurooppalaisista verkkokaupoista viiteen sataan, kun tietää, mistä hakee.


    • KateellinenEtelästä

      Ei ole kokemuksia, mutta: Vaihteiden ongelmat kuulostavat ihan vaan säädön tarpeelta. Se taas on ihan normaalia pyörän alkutaipaleella. Suurinpiirtein noilla kilometreillä pyörälle kuuluukin tehdä ensihuolto, jossa mm. säädetään vaihteet.

      Jarruista, ethän vaan ole ketjuja rasvatessa vahingossa ruiskinut öljyä myös jarrulevyille? Levyjarrullisessa pyörässä pitää aina olla rasvauksen kanssa varovainen.

    • 5-11

      kilpapyöräilijä ei tiedä kuluttajansuojasta yhtään mitään.

      ensinnäkin takuupaperit voi yleensä heittää suoraan paperinkeräykseen. suomessa on voimassa takuuta yleensä laajempi ja paljon vahvempi lakisääteinen virhevastuu. kaikki mainitsemasi virheet kuuluvat myyjän virhevastuuseen. useimmat varmasti myös takuuseen.

      myyjällä on vastuu kaikista virheistä jotka eivät johdu käyttötarkoituksesta poikkeavasta käytöstä. vastuu on voimassa tavaran koko odotettavissa olevan elinkaaren ajan ja sitä ei voi takuuehdoilla heikentää.

      tee myyjälle kirjallinen valitus ja vaadi virheiden korjaamista tai pyörän vaihtamista. myyjällä on aina ensin oikeus yrittää korjata virheet, vaihto ja kaupan purkaminen tulevat kyseesen vasta toissijaisesti.

      jos myyjä ei ota vastuuta, niin ole yhteydessä kuluttajaneuvojaan.

    • Alkup_maantiepyöräi

      Tunturi on yksi hollantilaisen Accell Groupin tuotemerkeistä. Asemoitu halvaksi markettipyöräksi. Vähän parempia, alemman keskitason pyöriä Accell Group myy Suomessa Nishikin teipeillä. Harraste pyöriä ei Suomeen ole tuotu muutamaan vuoteen pl. joitakin maantiepyöriä Nishikiksi teipattuna, joilla merkin imagoa on pönkitetty. Viimeksi kun asia oli esillä, pyörä tuli Turkista, missä kootaan Accell Groupin halpikset.

      http://www.accell-group.com/nl

      Jos ostaa halpaa roskaa, niin saa halpaa roskaa.

      http://www.tunturi.fi/tuote/hybridipyorat/rx400-miesten-pyora/

      Ongelmat viittaavat osittain siihen, ettei pyörälle ole tehty ollenkaan luovutushuoltoa. Osittain kyse on vain ala-arvoisista osista. Vie takaisin liikkeeseen ja vaadi kunnollinen luovutushuolto. Tosin itse en viitsisi 14 kg alumiinikankea edes huollattaa.

    • ttorvinen

      Tunturit tehdään nyt ja on tehty jo monta vuotta Turkissa ja Indonesiassa.
      Lentävät Hollanitilaiset antoivta viime viikolla kenkää tunturin tj:lle kun oli päästäny laadun niin kehnoksi

    • Ulkomaallatehdään

      Monet "kotimaiset" merkit eivät ole olleet kotimaisia vuosikausiin. Tunturi on yksi tällainen, kuten kirjoituksista näkee.

    • lössy4567

      Ostin Tunturin RX700. Oli edellistä vuosimallia (2015), joten makso alennuksessa 600€. Nestejarrut, laadukas säädettävä stemmi ja XT:n takavaihtaja oli kyllä itselle kovia plussia tuossa hintaluokassa. Hyvin on rullannut.

      Vuoden 2016 mallisto on lähes identtinen, paitsi hintoja on nostettu kaikilta malleilta 100-300€. Nyt RX400:n tapaisia hieman alle perustason malleja myydään marketeissa hinnalla 700€ (vm 2015 oli 400-500€). Tuo on suoranaista ryöstöä kuluttajilta. Vastaavan laadun saa 300-400€ haarukasta muilta valmistajilta. On turvallista sanoa, että Tunturin RX-mallisto on hintalaadultaan Suomen pohjamudissa.

    • TunturiActive

      Entisenä aktiivipyöräilijänä ajattelin kokeilla tänä kesänä josko vanha suola janottaisi. Paino on kivunnut 110 kiloon jtn. jotain tarttee tehdä. Tsekkasin tarjonnan uusista fillareista sillä ajatuksella että ostan paremman jos innostun. Edellinen fillarini oli Cressun Hamra. No, päädyin hakemaan prismasta :) Tunturin Activen 05/18 ja olen suhannut tolla pelkkää maantietä 40-70 km. lenkkejä yli parikymmentä. Ainoastaan kumien kulutuskestävyys oli aika vaatimaton ja toisen renkaan venttiili vuosi. Ei tarvitsekaan vielä tälle kaudelle päivittää parempaan. Muuta vikaa ei fillarissa ole ollut joten suosittelen.

    • Tunturin_ulkoiluttaja

      Alla tammikuussa ostettu Tunturin RX700 ja kilometrejä on kertynyt reilut 2500. Oon ajanut sekä työmatkaa (~20 km päivässä) että pidempää matkaa (pisimmät vuorokausimatkat yli 100 km). Fillaria olen pessyt vedellä & harjalla säännöllisen epäsäännöllisesti ja rasvaillut ketjua tietysti. Muuta huoltoa ei ole tarvittu, pois lukien normaali sisäänajohuolto tietysti.

      Olen tykännyt pyörästä. RX700 on hyvä ajaa, kaikki toimii moitteettomasti, ja ainakaan toistaiseksi osissa ei ole suurempaa kulumaa. Edes ketju ei ole vielä vaihtokunnossa, vaikka matkaa onkin taitettu yli 2000 km. En tiedä millaisia laatuongelmia Tuntureissa esiintyy, vai esiintyykö ollenkaan, mutta tämä yksilö on ollut hyvä. Edellinenkin fillari oli Tunturi (muistaakseni H300, vm. 2002), ja se kesti omassa käytössä suht kevyillä huoltotoimilla n. 17 000 km, ennen kuin myin sen eteenpäin, edelleenkin ajokuntoisena ;)

      RX700n ominaisuuksia omien kokemusten perusteella:
      - hyvä fillari kovalle alustalle, erityisesti jäykän rungon ja hyvien kiekkojen ja renkaiden ansiosta
      - ei niin hyvä pehmeällä alustalla, mutta menettelee tarvittaessa sielläkin
      - hyvät jarrut
      - suht vähähuoltoinen; satunnainen pesu, ketjun rasvaus ja rengaspaineiden täyttö riittävät
      - ajoasento on melko pysty ja tyyppillinen retkipyörälle
      - mikään osa ei vielä ole kulunut tai mennyt rikki
      - heijastimia ei ole juuri ollenkaan, joten talvifillaroija joutuu asentamaan ne itse

    • Anonyymi

      tunturri onhuono ja vaika veinpyörän hultoon ei tehnyt asiaan eteen muta muta raha kelpassi älkää osta ketää polkupyörää ole petynyt

    • Anonyymi

      älkää osta ketään tunturi pyörää huono pyörä

    • Anonyymi

      tunturi on huono pyörä älkää ostako ketään laatu on huonotunut

    • Anonyymi

      älkää osta halpoja pyöriä älkää osta roska pyöriä

      • Anonyymi

        7-8 vaihteinen Shimano takakappa on yleisin takavaihteisto.


    • Anonyymi

      sen verran kokemusta meidän perheessä tuntureista, etten koskisi tikullakaan

    • Anonyymi

      Yleispyörinä Tunturit ovat parhaimmassa kategoriassa.

      Kannattaa huollattaa , pyörää kuin pyörääkin , ja tutustua vaikka suomalaisrouvien blogiin viime keväältä, kun ajoivat tuntsuilla Espanjan ympäri. Siinä otettiin pyörästä mittaa.

    • Anonyymi

      Kaikki tunturit tehdään Turkissa,myös sähköpyörät.
      Minäkin ostin sen kotimaisena kunnes tarkistin asian.
      Helkama sähköpyörät tehdään Hangossa.

      • Anonyymi

        Mitä tuolla "tekemisellä" sitten tarkoitetaan? Jokaisessa pyörässä on enemmän tai vähemmän muualla tehtyjä osia vaikka kotimaassa kenties satuttaisiin se pyörä kasaamaan.


    • Anonyymi

      Tässäkin tapauksessa on se paradoksi että huoltotaidoton ihminen yleensä ostaa halvan pyörän ja ajautuu kohta sen kanssa ongelmiin kun taas mekaanikkotason ostaja ostaa kalliin pyörän joka kestää vähemmälläkin huolenpidolla.
      Tämänkin Tunturin viat voisi itse helposti korjata pienillä säätötoimenpidoilla.
      Itse en yleensä viitsi edes pyörää ensihuoltoon viedä kun sen voi laittaa kuntoon itsekin vähemmällä vaivalla.
      Yksi asia on pyörän huollossa tärkeää vikoja ei saa päästää kasaantumaan vaan heti ongelman ilmetessä se on välittömästi korjattava.
      Näin menetellen ei tule tilannetta kuten tässä että tekee mieli heti nostaa kädet pystyyn.

      • Anonyymi

        Tunturi spin lastenpyörä.kerro miten vaihdetaan etuvaloon paristo.Kiitos


    • Anonyymi

      Herättelen uudelleen keskustelua Tunturin laadusta. Ostin yli 1.200 euron kuntopyörän rekumbentti E80R ja se oli eläkeläiselle todella kallis ostos, mutta ajattelin että ikää alkaa olla niin olisi hyvä laite. Pyörässä (rekumbentti) oli heti uutena ruostetta joka oli lohkaissut maaliakin pois istuimen alta. Tein kirjallisen reklamaation. Tunturin tekninen asiakaspalvelu ei vastannut siihen ennen kuin laitteen palautus asianmukaisesti oli jo myöhäistä. Heidän vastauksensa kuului: "En katso että ruoste vaurio on käyttöä estävä tai laitteen arvoa mitenkään alentava. Ja siten emme lähde hyvityksiin tässä tapauksessa." Ei se käyttöä estäkää mutta alentaa arvoa - olisin miluummin ottanut ruosteettoman niinkuin varmasti moni muukin. Olkaa tarkkana Tunturin laitteiden kanssa - monilla valmistajilla on hinta-laatuuhteeltaan parempia - päädyin tuohon kun jotenkin pidin sitä kotimaisena :-(

    • Anonyymi

      Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että keskiö kannattaa vaihtaa heti.
      Poistuu samalla muutama muukin hankaus ongelma. Näin on käynyt nyt jo kolmessa pyörässä eikä viimeisin melkein kaksi tonttua maksanut ollut sen suhteen yhtään parempi. Halvat osat ei vaan kestä.

    • Anonyymi

      Miksi kysyt entiseltä kilpapyöräilijältä takuuasioista? Vaikka naapurisi on joskus polkupyöräillyt jossain kilpailuissa, niin ei se tarkoita, että hän välttämättä ymmärtää takuuasioista mitään. Niistä kannattaa lukea Finlexistä tai kysyä Kilpailu- ja kuluttajavirastolta. Jos pyykinpesukoneesi hajoaa, niin älä tule minulta kysymään, että meneekö se takuuseen, vaikka olenkin joskus pyykkiä pessyt.

    • Anonyymi

      Tunturi fillari on hollantilaisesa omistuksessa.
      Fillareita tehdään ainaskin Turkissa.Puolassa.Unkarissa.
      Se siitä suomalaisuudesta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ja taas tuli todistettua tunturin ala-arvoinen asikaspalvu ja pyörien laatu. ÄLKÄÄ OSTAKO TUNTURIA JOS ETTE HALUA HARMRJA. Hölmö kun olin menin kiireellä ostamaan suht kalliin tunturi pyörän et pääsis poitsun kanssa fillaroimaan, no kotimatkalla huomasin ettei vaihteet toiminu niinkuin pitää. Seuraavana päivänä reklamoin kauppaan ja sain huoltopisteiden yhteystietoja lähin n4km päässä...fine...soitin ja lähin ajelemaan sinne. Pääsin 500m matkan kun vaihdoin vaihdetta ja ketjut tippu paikoiltaan, no taluttaen perille ja huoltaja otti samantien työn alle ja sääti vaihteita....kunnossaa...aattelin et hyvä...no eipä ollukkaan sama vika edelleen ja taas säädettii ja säädettiin....no nyt on kunnossa ja kokeilin parikytmetriä vaihteita kokeillen ja ketju tippu pois.....no ei auttanu kun jättää pyörä sinne tarkempia tsekkauksia varten...Eli upouusi pyörä ja ei pääsekkään ajamaan sama kun bussilipun ostais mut saatkin käyttää sitä vasta viikon päästä😳. No taas reklamaatiota tunturille ja vihdoin vastausta......juu meidän politiikka ollut näissä tapauksissa 20e hyvitys...20e HYVITYS NÄISSÄ TAPAUKSISSA eli ovat siis arkipäivää tunturille. 20e siitä hyvästä että ostan uuden pyörän ja joudun viemään sen heti huoltoon ennenkuin pystyn kunnolla ajamaan puhumattakaan siitä mitä jouduin aikaa tuhlaamaan. No fillarihuoltoon kysymään ootteko ehtiny tekeen mittään, ei ollut. No hyvä, pyörä kantoon ja takas kauppaan ja rahat pois, kaupanpurku. Mitä opimme tästä: TUNTURIN asikaspalvelu pitää ASIAKKAITAAN HÖLMÖINÄ juoksupoikinaan ja myyvät täyttä skeidaa. ÄLKÄÄ OSTAKO TUNTURI pyörää, eihän se edes ole enään SUOMALAINEN.
      EI ENÄÄN IKINÄÄN TUON FIRMAN TUOTTEITA.

    • Anonyymi

      10 vuotta vanha Tunturi menossa metallikierrätykseen! Laatu todella huono! Renkaat meni vuodessa hauraaksi, vanteet, polkimien keskusta hajosi ja jatkuvasti laakereiden paukuntaa! Suuri pettymys n. 800 euron pyöräksi!

      • Anonyymi

        Mulla on vasta 24 vuotias Tunturi hybridi talvipyöränä, onhan siihen toki vaihdettu voimansiirto kerran ja takapakkakin ja ketjut, takavannekkin kerran mut pelittaa huoltojen jälkeen hyvin. Kokonaisuudessaan sillä on ajettu n. 30000 km, oli nääs aikanaan myös lumettoman ajan pyöränä.


    • Anonyymi

      Täällä tunturi cx500,kesti 30km,keskimmäinen eturatas solmuun ja vaihdevaijeri sinne väliin ja poikki.Miks ne vetää noi vaijerit alakautta.Tunturi otti pyörän itelleen ja hain uuden samanlaisen paskan prismasta.

    • Anonyymi

      Laatu vissiin laskenut nykyisillä, mutta omassa 300 Platinum series tunturissa tuli mittariin juuri 60000km. Näiden palstojen fiksujen tietäjien mukaan olisi pitänyt etuhaarukan ja rungon ratketa vähintään kolme kertaa tällä matkalla. Viisaimmat sanoo jotta 20tkm jälkeen fillari paaliin :D Osia tietenkin vaihdettu roppakaupalla niiden normaalin kulumisen mukaan ja vanteita puolattu useampi vannejarrujen takia. Runko ja etuhaarukka kestäneet mainiosti ja ohjainlaakeritkin ovat alkuperäisiä samoin vaihtajat ja navat. Ainoastaan muutaman kerran on navoista kartiot ja kuulat vaihdettu, mutta ulkokoolit alkuperäisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe