Auto vs pyörä kustannukset

AutoiluKallista

Autosta aiheutuu vuodessa yllättävän suuret kustannukset. Ajatellaanpa, että yli joku ostaa 20 000€ uuden auton ja tilanne on, että paikalle saapuu pyöräilijä upouudella cyclocrossilla, niin jos autoilija toteaa pyöräilijälle, että onpas sinulla hieno ja komea pyörä, minäkin hankkisin heti tuollaisen, jos vain olisi siihen varaa. Tuntuu vain aika erikoiselta, että autoon saatetaan laittaa kymmeniä tuhansia, mutta pyöräksi ostetaan joku käytetty ja halpa pyörä, jossa ajomukavuudesta ei ole tietoakaan.
No riippuu tietenkin siitä paljonko pyörälle on käyttöä, jolloin ei kannataa ostaa mitään kalliimpaa pyörää, jos se seisoo ajamatta jossakin vajan perällä ja ajetaan pelkästään autolla.

Autosta aiheutuvat kustannukset vuodessa ovat nykyään jo niin suuret, jos ajaa vuodessa 10 000 km, niin polttoaineeseen menee ajotavasta, polttoaineen hinnasta ja ajopaikasta riippuen 700-1200€.
Lisäksi vakuutusmaksut yli 200€
Katsastukseenkin menee vähintään 50€
Ajoneuvovero riippuen autosta 70€- lähes 500€
Huolto ja korjauskustannuksiin muutamasta kymmenestä eurosta satoihin euroihin.

Autoon uppoaa vuodessa useita satoja euroja, vaikkei ajaisin, kuin muutaman tuhannen kilometriä. Varsinkin kaupunkiajossa polttoainetta kuluu huomattavasti enemmän, joten kaupunkiajossa polkupyörä tienaa itsensä takaisin nopeasti.
1000-2000 euron investointi hyvään ja laadukkaaseen polkupyörään maksaa itsensä takaisin ajomääristä riippuen muutamassa vuodessa tai nopeammin.
Onhan se pyöräilykin aivan toisenlaista laadukkaammalla pyörällä, kuin halvalla, painavalla ja huonolaatuisella pyörällä.

18

1769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PientäLaivastoaLöytyy

Siitä "halvasta": Käytettynä saatavat 80-luvun kilpurit (Peugeot, Bianchi ym.) tietysti jäävät tuuleen aavistuksen enemmän teräsrunkoineen, mutta ei niillä ajo nyt mitään ähkimistä ole, toisin kuin nykyisillä jättirengas-maastureilla. (Oikeaa amerikkalaista beach cruiseria en ole vielä päässyt ajamaan, mutta veikkaisin että siinä takapaino pilaa sen matalamman polkuautoasennon?)

• 37män

Vähän niin kuin laskenta kysymys. Jos laskee vain bensakulut matkoihin ja muut laskee yleiskuluihin tyyliin, kun se kuitenkin pitää olla, niin eihän omalla autolla ajelu kallista ole, ei sen kalliimpaa, kuin yleisilläkään. Todellisuus on tietysti vähän toista.
      Minä olen laskeskellut, että voisin ainakin joka toinen vuosi vaihtaa uuteen pyörään jos kaikki pyörällä tehdyt hyötymenot olisin tehnyt vaikkapa bussilla.
      Sanovat, että terveysmenoissakin säästää, mutta se taitaa olla jo vähän vaikeampi laskea.

• www1

Vähän turhaa miettiä polkupyörän ja auton käyttökustannuksia. Auto hankitaan usein tarpeeseen jota pyörä ei voi tyydyttää.

Pyörä ja auto eivät myös sulje toisiaan pois hankintoina.

• retropyörämies

Toisaalta autolla ajetaan paljon lyhyitä 1-3km:n matkoja, jotka voisi ajaa aivan hyvin pyörällä.

• NäitäVoiLaskeaMitenVain

Jos ei ole autoa, ei pysty kuljettamaan mitään vähnkään isompaa ostosta, jolloin tarvitsee maksaa kotiinkuljetuksesta.

• aina_maksaa

Kannattaakin ostaa se 20 000€:n auto, että saa sohvakaluston kuljetettua helposti kotiinsa itse.

• aina_maksaa kirjoitti:

Kannattaakin ostaa se 20 000€:n auto, että saa sohvakaluston kuljetettua helposti kotiinsa itse.

Miksi 20.000€ auto...

Satunnaiseen käyttöön riittää alle tonnin auto );

• VähänAutollaAjan

Toivottavasti toteutuu tämä vakuutus uudistus, että olisi tasa-arvoisempi vakuutus, kun kaikilla on ollut saman suuruinen vakuutus maksu, ajoi vähän tai paljon. Nyt saisi halvemman vakuutuksen vähän autolla ajavat. Katsastuksen yhteydessähän selviää paljonko on ajettu katsastusten välissä.
        Samoin ajoneuvovero pitäisi määräytyä ajettujen kilometrien mukaan, koska ajoneuvoverohan on auton käyttömaksu, joka pitäisi määräytyä auton käytön mukaan, ei niin, että sama maksu ajoi sitten vähän tai 100 000km vuodessa.

Minulle tulee autoon alle 5000km vuodessa, nekin maantiellä, mutta kaupungissa ajan 90% ajoista polkupyörällä.
        Näin vähän, kun ajaa, niin ei ole mitään järkeä ostaa yli 5000€ käytettyäkään saatikka päätöntä olisi mennä liikkeeseen ja ostaa uusi yli 20 000€ auto.
        Minulla on vanha auto, josta ei 1000€ enempää saa, joten sillä on pärjätty.

Jos auto on ainoa kulkuneuvo, työmatka päivää kohden 100 km ja muut ajot päälle 10 000km, ei harrasta pyöräilyä, niin siinä tapauksessa ymmärtää, että jos ostaa yli 20 000€ uuden auton autoliikkeestä.
        Silloin sille autolle on paljon käyttöä, mutta ei alle 5000km vuosiajoilla kannata moiseen sekaantua.
        Siinä vain harmittaisi, kun uusi auto seisoo pihalla, kun lähtee pyörällä ajamaan, eikä sitä huviajoan takia kallista autoa kannata ostaa, jollei ole rahaa tuhlattavaksi.

• Aurajuusto

Mitä tuo "vähänkään isompi" mahtaa olla? Poreallas, kustavilainen astiakaappi, olohuoneen isot ikkunat olleet niitä joita en pyörällä ole saanut kulkemaan. Eivät toisaalta farmari- autoonkaan olisi mahtuneet. Pyörän peräkärryllä oon siirtänyt mm. 2,5m pitkä finnfoam- levy, parisänky, kirjoituspöytä, astianpesukone, 40" tv, 250l akvaario, muutama pöytä, tuolit, ym. Kärry maksoi 90€, polkupyörä yhä kunnossa, maksoi 12v sitten 450€. Tuossa ajassa pyörään mennyt 350€ yhteensä varaosina ja huoltoina. Ei paha, kun kuitenkin 27000 kilsaa. 6v aikana peräkärryyn uudet renkaat kustansivat 50€.

• äkkiä.laskettu

Äkkiä laskettu, laina 180,-/kk, bensat n. 1200,- vuosi. huollot 500,-, renkaat joka kolmas vuosi, 500x2/3, eli 330,- vakuutukset (täyskasko) 600,- Parkkimaksut? satanen vuosi? Lasolit, pesut ja sen sellaiset, ehkä 200,-, lämmitystolppa 120,- vuosi, käytömaksu samaa luokkaa.

500,- kuussa plus sitten se arvonalenema.

Fillari. Rengassatsi 1 per vuosi, 150, huollot 100,-, pesut ja sellaiset 10,- plus sitten se 1500,- fillarin arvonalenema.

• Ulkosuomalainen_

Auto vienee tuon viitisensataa kuussa, olettaen, että on lainarahalla ostettu perusnoppa. Itsellä autoa ei ole.

Sensijaan pyörä on, ja kilometrejä karttuu sen viitisen tuhatta vuodessa. Ruumiillisen ja henkisen kunnon ylläpitäminen näin päälle nelikymppisenä on hyvin arvokas asia, jonka arvoa on vaikea saada rahalliseen muotoon. Ainakin vuon viissataa per kuu tässä säästyy.

Lokakuussa hankitulle marketti-Scottille on kilometrejä kertynyt kolmisen tuhatta. Kulut käytännössä nolla euroa toistaiseksi. Ketjuöljyä ja puhdistusaineita.

• äkkiä.laskettu

Sen se vie, Lainaa saa autokaupoissa sentään nollakorolla mutta se mitä usein ei lasketa on tuo arvonalennus. Se on aika merkittävä, sen n. 20 000 auton arvo (josta 10 000 rahoitettu tosin vaihtoautolla) kun on kymmenen vuoden päästä se kymmenesosa...

• www1

Noilla kilsoilla kantsii niitä ketjujakin vaihdella aika ajoin.

• pmpösilö

Talvella 20 pakkasta ja 50 km matka kauppaan tai lääkäriin.
      kumpi parempi ja nopeampi.
      hautajaiset tai häät matkaa 200km.
      käsittääkseni molemmilla eri käyttö tarkoitus

• retropyörämies

50km kauppaan, mene ihmeessä vaan autolla jatkossakin. Useimmilla on kauppamatka vain 1-3km ja menevät silti laiskuuttaan autolla.
        Hautajaisiin tai häihin tuskin kukaan autoa hankkii, eiköhän taksikyyti tule halvimmaksi.

• KaksiTäysinEriAsiaa

Autoilun ja pyöräilyn kuluja on vähän höperöä vertailla. Fillari syö enimmäkseen renkaita ja ketjuja, muita palikoita menee sitten vähän harvemmin. Fillarin huolto maksaa vajaan satasen, mutta kun auton joutuu viemään jonnekin, niin se on helposti kymmenkertainen summa. Auto vie koko ajan, ellei se ole velaton ja seiso paljon käyttämättömänä. Jos autolla käy jossain vähän pidemmällä, niin bensoihin menee enemmän kuin mitä fillariin maksaa ne uudet ketjut ja takarataspakka yhteensä.

• www1

Kuluja on myös hassu verrata koska fillari ja auto kulkuvälineenä hankitaan eri syystä. Mulla on pakko olla molemmat. Autolla menen mökille perheen kanssa ja tätä tarvetta ei fillari pysty täyttämään. Autolla haen myös viikonlopun safkat.Fillarilla menen työmatkat koska pysyn paremmassa kunnossa ja pidän fillaroinnista ja fillareista(Säästyy myös seutulipun hinta). Kunnon kohottamiseen auto ei ole se paras väline.

Molemmat on kivoja ja minulle välttämättömiä. Jos olisin sinkku niin ei mulla autoa olisikaan.

• KaksiTäysinEriAsiaa
        www1 kirjoitti:

Kuluja on myös hassu verrata koska fillari ja auto kulkuvälineenä hankitaan eri syystä. Mulla on pakko olla molemmat. Autolla menen mökille perheen kanssa ja tätä tarvetta ei fillari pysty täyttämään. Autolla haen myös viikonlopun safkat.Fillarilla menen työmatkat koska pysyn paremmassa kunnossa ja pidän fillaroinnista ja fillareista(Säästyy myös seutulipun hinta). Kunnon kohottamiseen auto ei ole se paras väline.

Molemmat on kivoja ja minulle välttämättömiä. Jos olisin sinkku niin ei mulla autoa olisikaan.

Aivan. Minullakaan ei ole autoa, koska pystyn elämään mainiosti ilman sitä. Fillari on oltava, koska haluan harrastaa pyöräilyä. Ostin tuon pyörän kohta 3 vuotta sitten, eikä se ole mahdottomasti rahaa vienyt. Toista sataako tuo on kuluttanut tässä ajassa. Jos oisin ajellut sillä yhtä paljon kuin mitä ajelin parikymppisenä, niin renkaita ja ketjuja olisi tarvinnut uusia enemmän ja myös huollon tarve olisi ollut suurempi. Mutta kun ei vanha enää jaksa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe