irtiottoIII

ongelmajäte

Sanon irti itseni anopin roolista. Miniä ja vävy, en ole teille enää anoppi. Haluan elää vain tätä omaa elämääni juuri niin kuin haluan. En jaksa kuunnella teidän arvostelua ja sitä kehua, kun kehutte ja ylistätte oman perheenne elämäntyyliä. Totuushan on se, että kukin taaplaa tyylillään ja paskaa löytyy joka nurkista.
Ja lapseni, olette puolisonne itse valinneet, että älkääpä valinnoistanne enää mulle valittako. Ja jos teidän appivanhemmat ovat niitä maailman parhaita, olkaa onnellisia.
Eli en halua olla enään kenenkään anoppi.

16

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • very_simple

      eihän tuo ole ongelma eikä mikään.
      Sanot vanhemmuuden irti.
      Sanot lapsillesi, että eletään kukin tahoillamme, ei tarvitse soitella eikä käydä enää ikinä, tämä meidän äiti/lapsisuhde oli tässä, kiitos ja hyvästi, hyvää elämää teille.

      Ja kas anoppina olemisen kauheus on saatu pysyvästi pois päiväjärjestyksestä.

    • Näinonmarjat

      Et varmaan ymmärtänyt. Äiti olen kuolemaan saakka. Lapsien puolisot ja heidän sukunsa saavat olla tahoillaan.

      • nähnyt_ennenkin

        ymmärsin erittäin hyvin.
        Et halua olla tekemisissä miniäsi ja vävysi kanssa enää ikinä.
        Miten se käytännössä onnistuu?
        Siten, että tapaisit jatkossa vain tytärtäsi ja poikaasi, mutta oikeassa elämässä: hei, eivät he tule hyppäämään luonasi ilman puolisoitaan/perhettään. Älä unta näe. Alussa käyvät muutaman kerran vuodessa olemassa pari tuntia, mitä vanhemmaksi tulevat sitä harvemmin käyvät. Lopulta käyvät enää jouluna ja äitienpäivänä pikaisesti tuomassa lahjan. On kiire, oma perhe odottaa.

        Äiti voit olla kuolemaasi saakka mutta mitä merkitystä on äitiydellä jossa ne omat lapset ja lastenlapset eivät ole läsnä?

        Alemmuudentunteesi aiheuttaa kitkaa välillenne, eristää sinut pikku hiljaa eroon lapsistasi ja yksinäiseen vanhuuteen. Mieti omaa asennettasi, onko ihan pakko ottaa nuorten puheet kirjaimellisesti ja niin syvälle itseesi kohdistuvina arvosteluina?


    • Anoppimyös

      Rasismista puhutaan ummet ja lammet. Koskaan ei kuitenkaan ole moitittu ikiaikaista anopinhalveksuntaa. Se jos mikään on toisen aliarvioimista, polkemista ja rasismia. Sillä aiheettomien syytösten ja pahansuopaisuuden edessä - tai usein niiden takaa - ei voi puolustautua millään tavoin.
      Nyt joku syöksyy huutamaan, että sama koskee miniöitä. Heitäkin poljetaan ja ylenkatsotaan.
      Ja se on siis puolustus ja oikeutus! Koska yhtä, niin toistakin! Lopettaminen ei ole mahdollista?
      Rasismi on syvällä ihmisissä. Meillä ei ole ollut vieraita rotuja halveksittaviksi, meidän on pitänyt ottaa kohteeksi anopit ja miniät.
      Miksi miehet eivät kärvistele toisistaan, vaikka ikä eroa on paljon?
      Anoppi-miniäviha pohjautuu naisen alistamisen kulttuuriin. Naisen pitää pysyä ruodussaan ja siitä pois pyristeleminen on tuomittavaa.
      Rasismin määritelmä, alistu, niele loukkaukset, pysy lestissäsi, olet alempiarvoinen!

    • 562

      On sääli jos läheiset ihmissuhteet ei toimi. Jokainen tietysti valitsee kenen kanssa on tekemisissä ja kenen kanssa ei. Mutta tavallaan jos me vanhemmat ei olla tyytyväisiä lasten puolisovalintaan ja siitä ilmoitetaan tavalla tai toisella. Niin enemmän me loukataan lapsiamme ja heidän arvostelukykyään kuin näitä miniöitä ja vävyjä.
      Ei ole helppo olla miniä jos ei helppo olla anoppikaan. Mutta kyllä ihmiset tulee toimeen. Monia ikäviäkin asioita voi sanoa rakentavasti ja positiivisesti. Ihmissuhdetaidot on onneksi aina harjoiteltavissa.

      • Anoppimyös

        En tiedä, miksi sanoisin "ikäviä asioita" millään tavalla. Minun asiani ei ole sekaantua poikani perheen elämään. En voi ymmärtää, millaisia ikäviä asioita kommentoisin positiivisesti. Jos miniäni haluaa purkaa sydäntään, olen kuuntelija, mutta en ikinä lähde neuvomaan toista ihmistä hänen ongelmissaan. En minä voi tietää taustoja, en ole tämän päivän työelämässä enää mukana, en tiedä kouluista enää mitään, kaikesta olen vuosikymmenien päässä. Ei minun kokemukseni enää päde.


    • vanhemmanneuvo

      Kehui ja ylisti vai vaan kertoi? Mutta nuoremman polven pitäisi toisaalta ymmärtää ettei kerrottavaa ole: Appivanhempia harvemmin kiinnostaa oikein todella tuntea teitä ja taustojanne. Parhaiten sujuu kun kuuntelette ja kyselette itse. Appivanhempien ikäiset tykkää muistella omia asioitaan. Ja pitäkää herrantähden huolta ystävistänne ettette herää liian myöhään siihen että olette pyörineet pelkästään puolison ja puolison suvun parissa puolet elämästä vaikkei heitä pohjimmiltaan kiinnosta edes.

      • rauha_rakkaus_onni

        älähän nyt yleistä.
        Eivät kaikki ihmiset ole itsekkäitä, oman edun tavoittelijoita ja kerskaajia.

        Kun vertaan omaa elämääni esim. anoppini ja mieheni tädin, omien vanhempieni elämään, minulla ja miehelläni on kaikki paremmin kuin hyvin.
        Ei ole puutetta mistään, on terveyttä, lapsilla on kaikki hyvin.
        Minä autan lapsiani ja muita ihmisiä, kuuntelen jos heillä on jotain sydämellään ja autan jos he tarvitsevat apua.
        Vilpittömän halauksen, kiitoksen ja kannustuksen sanoja voi sanoa myös miniälle ja vävypojalle. Hekin ovat hyviä ihmisiä siinä kuin omat lapsetkin.


      • NoJopasjoo

        "Appivanhempia harvemmin kiinnostaa oikein todella tuntea teitä ja taustojanne. Parhaiten sujuu kun kuuntelette ja kyselette itse. Appivanhempien ikäiset tykkää muistella omia asioitaan. "

        Jaa. Minusta on kyllä melko sosiaalisesti ja älyllisesti laiskaa, jos ei yhtään halua tutustua oman lapsensa kumppanin taustoihin, tai ei ole kiinnostunut hänen kuulumisistaan.

        Muutenkin ihmettelen tuota "appivanhempien ikäiset" -lausetta. Valtaosahan menee naimisiin siinä 25-35 ikävuoden paikkeilla. Ne appivanhemmat ovat siinä 50-65 paikkeilla silloin. Ei kai sen ikäinen nyt sentään vielä ole niin hautaan valmis ja älyllisesti laiska, että haluaisi vain muistella nuoruuttaan? Kyllä minun vanhempani ainakin elävät vielä ihan aktiivista elämää ja tekevät uusia asioita, eivätkä vain elä menneisyydessä.

        Jos vanhemmat eivät ole kiinnostuneita kenestäkään muusta kuin itsestään ja lapsistaan, niin he ovat epäkohteliaita ja itsekeskeisiä.


    • Ristimänimet

      Täytyykö ihmisten lokeroida toisensa eri nimityksin? Viime aikoina yhä useammat nimittävät vanhempiaan ja isovanhempiaan etunimellä, kuten appivanhempiaankin. Nimi on jokaisella, ei ole tarpeen muistuttaa verisukulaisuudesta joka lauseessa.

    • ÄitiMummoAnoppi

      En sano irti itseäni anopin, mummon ja äidin roolista. Minulla on miniä jota kohtelen kuin omaa tytärtäni ja vävy jota kohtelen kuin omaa poikaani. Lapsenlapset ovat yhtälailla rakkaita kuin omat lapseni ovat olleet. He kaikki kuuluu kasvaneeseen perheeseemme. Miniän ja vävyn vanhemmat ovat uusia tuttavuuksia joita on joskus suvun yhteisissä juhlissa hauska tavata. Silloin olemme kaikki yhtä suurta "perhettä". Ei meidän tarvitse olla asioista aina samaa mieltä, emme moiti toisiamme vaan hyväksymme toisemme erilaisina ihmisinä. Arjessa elämme jokainen omaa perhe-elämää omilla tahoillamme. Anoppius on vain lisämauste mummon ja äidin roolin lisäksi ja se tuo lisämakua elämän keitokseen.

      • Silti.rakkaat

        Miksi tällaiset rauhalliset ja asialliset puheenvuorot ovat niin vähissä täällä? Kuitenkin on varma asia, että suurin osa eri ikäisistä ihmisistä elää juuri noin: omaa elämäänsä, johon kuuluu tällä hetkellä lapsenlapset, miniät ja vävyt, sekä ehkä heidän vanhempansakin silloin tällöin isommissa tilaisuuksissa. Perhe laajenee suvuksi. Muutaman vuoden kuluttua se on entistä pienempi, kun lapsenlapset siirtyvät aikuisuuteen.
        Lapsenlapsia tavataan elämäntilanteiden mukaan. Jos isovanhemmat ovat yhä työelämässä, lapsia ei voi tavata niin usein kuin toivoisi, ja vanhemmalla iällä voi terveydentila estää tapaamiset. Onnelliset ne isovanhemmat, joilla on voimaa ja halua viettää aikaansa lapsenlapsiensa kanssa. Siitä nauttivat niin lapset kuin aikuisetkin.
        On vain kovin ahdasmielistä syytellä isovanhempia silloin, kun heillä ei ole tilaisuutta järjestää yökyläilyjä tai lomareissuja. Heillä on siihen omat syynsä ja ne ovat aina yhtä päteviä. Isovanhemmat ovat lapsenhoitoiän jo sivuuttaneet, kaikille lastenhoito ei enää onnistu. Se ei ole vika eikä synti. Kysymys voi olla myös pienestä eläkkeestä, jolla juuri ja juuri tullaan toimeen. Monen isovanhemman on siitä vaikea puhua menestyville lapsilleen.


      • mutsimummi
        Silti.rakkaat kirjoitti:

        Miksi tällaiset rauhalliset ja asialliset puheenvuorot ovat niin vähissä täällä? Kuitenkin on varma asia, että suurin osa eri ikäisistä ihmisistä elää juuri noin: omaa elämäänsä, johon kuuluu tällä hetkellä lapsenlapset, miniät ja vävyt, sekä ehkä heidän vanhempansakin silloin tällöin isommissa tilaisuuksissa. Perhe laajenee suvuksi. Muutaman vuoden kuluttua se on entistä pienempi, kun lapsenlapset siirtyvät aikuisuuteen.
        Lapsenlapsia tavataan elämäntilanteiden mukaan. Jos isovanhemmat ovat yhä työelämässä, lapsia ei voi tavata niin usein kuin toivoisi, ja vanhemmalla iällä voi terveydentila estää tapaamiset. Onnelliset ne isovanhemmat, joilla on voimaa ja halua viettää aikaansa lapsenlapsiensa kanssa. Siitä nauttivat niin lapset kuin aikuisetkin.
        On vain kovin ahdasmielistä syytellä isovanhempia silloin, kun heillä ei ole tilaisuutta järjestää yökyläilyjä tai lomareissuja. Heillä on siihen omat syynsä ja ne ovat aina yhtä päteviä. Isovanhemmat ovat lapsenhoitoiän jo sivuuttaneet, kaikille lastenhoito ei enää onnistu. Se ei ole vika eikä synti. Kysymys voi olla myös pienestä eläkkeestä, jolla juuri ja juuri tullaan toimeen. Monen isovanhemman on siitä vaikea puhua menestyville lapsilleen.

        Itselläni on 5 lasta, kaikki elävät parisuhteessa, lapsenlapsiakin on jo 12. Minä saisin olla ostamassa lahjoja joka viikko ja hoitamassa vuorokaudet ympäriinsä taaperoita, jos sille tielle olisin lähtenyt. Vietän siitä huolimatta todella paljon aikaa kaikkien yllämainittujen kanssa vaikka olen vielä työelämässäkin.
        Olemme sopineet, että minä en osta kenellekään lahjoja enkä hoida kuin äärimmäisessä hädässä muksuja, mutta... minun luonani saa sylitystä ja lupaan kuunnella jokaista lastenlastani ja myös miniää, vävyä, omia lapsiani aina ja henkistä tukea ja vinkkiä saavat joskus pyytämättäkin :)
        Tykkään neulomisesta ja virkkaamisesta. Sukkia ja lapasia olen kutonut jokaikiselle lapsenlapselle ja opettanut miniätkin tekemään kantapään, eli ne ovat minun antini jälkipolvelle.

        Hyvin on homma toiminut, johtuneeko siitä, että omat lapset ovat osanneet valita puolisonsa oikein vai mistä :), mutta riitaa ei ole koskaan ollut.
        Olen sitä mieltä, että se oma asenne ratkaisee paljon. Kyllä minunkin miniäni ja vävyni ovat kertoneet omasta lapsuudestaan ja siitä miten heillä tehdään joku asia En ole kokenut niitä juttuja kehumiseksi enkä moitteeksi minun tekotapaani kohtaan.


    • lkkkllk

      Teet elämäsi virheen. Menetät samalla omat lapsesi ja lapsenlapsesi. Oma äitini teki saman minulle. Vihaan koko akkaa.

    • pyhpah5

      No varmaan vihaat, kannattaa valita sanat tarkkaan, jotta suhteet pysyy hyvinä. Äitiäsikin kutsut akaksi. Terveisin aloittaja

      • hfdhjkjvvbnn

        Onko sinulla varaa neuvoa tässä asiassa muita? Mietippä omia sana valintojaso :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe