Bongasin velomobiilin

KaunisPyörä

Oli kyllä piristävä ja hienon näköinen, kun virtaviivainen velomobiili ajoi pyörätiellä. Täällä Keskipohjanmaalla velomobiili on todellinen harvinaisuus. Olin juuri tulossa sivutieltä pyörätielle, kun velomobiilin kohtasin. Lähdin pyörällä samaan suuntaan, mutta eipä sen perässä pysynyt. Velomobiili on senverran harvinainen, että menin pyörän vaihteiden kanssa sekaisin, kun piti laittaa isommalle vaihteelle, niin väänsin pienemmälle ja menetin sitten pyörän vauhdin ja välimatkaa kertyi.
Velomobiili pysähtyi liikennevaloihin ja ajattelin, että saavutan sen, mutta välimatkaa oli tullut jo senverran paljon, etten enää ehtinyt perään.
Oli kyllä tosi siistin näköinen ja piristi päivää mukavasti nähdä velomobiili liikenteessä.
Olen ajatellut hankkia velomobiilin tai nojapyörän ja tuo vain lisäsi pyöräkuumettani.
Ajattelin, että jos hankkisi 3 pyöräisen nojakin, johon voisi rakentaa myöhemmin sitten kopan, niin sehän olisi sitten velomobiili.
Eikös velomobiili ole periaatteessa 3 pyöräinen nojakki, jossa on virtaviivainen runko ympärillä, jolla ilmanvastus saadaan eliminoitua.
Tekniikka on varmaan ihan sama, kuin nojakissa.
Onko asia niin, että mitä suurempikehäinen on poljinkammen hammasratas, niin sitä suurempi nopeus, mutta vastaavasti sitä raskaampi poljettava?

9

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonkun kerran ajanut tuollaisen katetun pyörän kanssa niin kyllä se ylämäissä häviää sen minkä alamäissä ja tasaisella voittaa. On se vaan sen verran painavampi. Mutta hauska peli ja kääntää tosiaan katseita paremmin kuin kallis auto!

    • Jussi_ulkomailta

      Taannoin viime viikolla tuli semmoinen vastaan. Liukkaasti liikkui kaksipyöräinen virtaviivainen katettu vehje. Ja kun vielä satoi, niin oli kuski suojassa.

    • KaunisPyörä

      Velomobiilit olisivat varmaan yleisempiä, jos niitä olisi pyöräliikkeissä yleisemmin myynnissä ja hinnat edullisempi. Ei taida tällähetkellä saada velomobiileja mistään kotimaasta, vaan joutuu euroopasta tilaamaan tai valmistamaan itse.
      Nojakki olisi yksi vaihtoehto, mietin vain, että kaksipyöräinen vai kolmipyöräinen. Kaksipyöräinen on hivenen rullaavampi, mutta kolmipyöräinen taas vakaampi.
      Nojakissa on ilmanvastus kuitenkin pienempi, kuin normipyörässä.

      Olettekos tömänneet tuollaiseen pyörämalliin, piti laittaa linkki, mutta en enää löytänyt kyseistä pyörää, eikä nojakki haullakaan ole tullut vastaan.
      Eli pyörä on samantyylinen, kuin nojapyörä, mutta pyörän päällä ollaan makuulla vatsallaan pää menosuuntaan.
      Polkimet ovat kuten normaalissa nojakissa eli poljetaan yläviistoon. Ajo asento on kyllä todella virtaviivainen, ei sitä paljon virtaviivaisemmaksi voi saada ja ilmanvastusta myöskään tuosta paljoa enää vähentää.

      Varmaan pyöriä jatkuvasti kehitetään nopeammiksi ja uusia innovaatioita tulee. Onhan pyörä ympäristöystävällisin kulkuneuvo, varsinkin kaupunkiliikenteessä pyörä on nopea ja saasteeton liikkumismuoto.
      Tietekin pitkillä matkoilla ja tavaran kuljetuksessa auto on tällähetkellä lähes ainoa mahdollinen kulkuneuvo.
      Varmaan velomobiileja kehitetään yhä kevyemmiksi. Jos velomobiilin paino saatasiin alle 20 kilon, niin myös velomobiilin nopeus kasvaisi.
      Jos velomobiilin painoa saataisiin vähennettyä, niin eikö silloin myös välitystä lisäämällä tai lisäämällä vielä yhden isomman hammasrattaan saataisi nopeutta kasvatettua, jollon myös poljin kierrosmäärää saataisiin harvennettua.

      • googlasin

      • Luigi_Paternoo

        Hyvä ystävä harrastaa traikkeja (sohvapyöriä; recumbent bikes); valikoimassa nyt kaksi kolmipyöräistä joista windcheetah on hänellä kukka kämmenellä. Itse kokeilin matkamallitraikkia yhden päiväreissun ajan, ja totesin uusia lihaksia jaloissa pitkin ulottuvuutta. Ei mun juttu.


    • Soffalta_satulaan

      Näitähän oli aikoinaan ...kymmeniä vuosia sitten, jo olemassa. Tosin toisella nimellä silloin. Minäkin (nyt 70v) muistan lapsuudestani, silloin kinneri-nimellä tunnetut 'polkuautot'...

      • Soffalta_satulaan

        Silloin ne oli vanerista tehtyjä 'avoauto'-mallisia ;)


      • LasikuituKori
        Soffalta_satulaan kirjoitti:

        Silloin ne oli vanerista tehtyjä 'avoauto'-mallisia ;)

        Vaneri voisi olla ihan hyvä materiaali velomobiilin/kinderin korin valmistamiseen.
        Jos tekisi vanerista, käyttäisi alle 3mm vaneria ja ohuempaa vaneria, jolla saa jo melko koverat muodot tehtyä.
        Vanerisen korin joutuu varmaan vahvistamaan, vaikka lasikuidulla.
        Lasikuituakin on nykyään saatavissa monenlaista, kuten lasikuitukangas, lasikuitukudos, lasikuitunauha ym.
        Jos korin tekee pelkästä lasikuidusta, niin siinä täytyy olla kuitenkin muotti, jolle lasikuidusta tehty koppa syntyy.
        Jos kori on pelkästään vaneria, niin se täytyy pintakäsitellä, ei muuten kestä vesisadetta.

        Hiilikuidusta voi korin tehdä myös, mutta hiilikuitu on kalliimpaa ja onko valmistuskin vähän monimutkaisempi prosessi, kuin lasikuidusta tehty.
        Kesällä on tietekin hyvä tehdä ulkona lasikuituhommat, kun tulee aikalailla epäterveellisiä käryjä.


    • LasikuituKori

      Rc lennokkeja ja veneitä on tullut harrastettua ja samoja materiaaleja voisi käyttää velomobiilin korin rakentamisessa.
      Korin kehikon voisi tehdä puusta/vanerista, jonka päälle sitten korirakenne.
      Kevytvaneri, jota käytetään rc veneiden rakentamisessa voisi soveltua velomobiilin korin rakentamiseen.
      Siitä saisi ainakin kevyen rungon.
      https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/jp-1200-mm-kevytvaneri#!spca

      Jos hyvödyntäisi lennokin päällystys materiaalia velomobiilin korin päällystämisessä:
      https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/rc---harraste/rakennusmateriaali#!sc=25785001
      Kiinnitys tapahtuu kuumentamalla päällystysraudalla tai silitysraudalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      94
      4666
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3153
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2212
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1368
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1122
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      114
      1002
    Aihe