Väistetään oikealta tulevaa.

Mun käsittääkseni tässä tapauksessa se kuollut mies oli väistämisvelvollinen, kun eloonjäänyt tuli hänen oikealta puoleltaan. Kuitenkin poliisi epäilee eloonjäänyttä kuolemantuottamuksesta. Eikö väistämissäännöillä ole mitään merkitystä?

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016050821531880_uu.shtml

38

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makexxxx

      Täytyypä seurata mikä on lopputulema. Oikealta tulevalla ei ole kuitenkaan päälleajo-oikeutta.

      • kui_käy

        Joutuukohan tuo kuollut nyt linnaan, kun kännissä ajaessaan ei väistänyt ?


      • vain.venäjällä
        kui_käy kirjoitti:

        Joutuukohan tuo kuollut nyt linnaan, kun kännissä ajaessaan ei väistänyt ?

        Vain Venäjällä tuomitaan kuolleita. Ei Suomessa.


    • näitäon

      aika moni kuvittelee väylää ajaessaan olevansa etuajooikeutettu

    • KunEiVoiTietää

      Ehkä kannattaa laittaa hiukan jäitä hattuun.

      Jos juttu pitää keskeisiltä osin paikkansa, niin hengissä selvinnyt ei nähnyt toista venettä lainkaan auringon takia. Sen perusteella on turha spekuloida olisiko hän väistänyt jos olisi nähnyt vai ajanut tahallaan toista päin. Ihan villinä veikkauksena uskallan väittää, että tuskin ajoi tahallaan.

      Toinen kysymys on miksi hukkunut ei väistänyt ja/tai miksi ei päässyt vedestä. Voihan siihen olla syynä vaikka sairauskohtaus, joka johti sekä turmaan että hukkumiseen.

    • Joakim1

      On väistämissäännöillä merkitystä, mutta vesillä säännöt eivät määritä syyllisyyttä suoraan väistävelvollisuudesta kuten tieliikenteessä, jossa pitää olla selkeä muu rikkomus (reilu ylinopeus, rattijuopumus jne.), jotta väistämisvelvollisella ei olisi 100% syyllisyys.

      Varsin usein vesiliikenteessä syyllisyys on jaettu.

      • On tietysti näin, ja voihan olla että kuolleen miehen maksimivauhti oli 2 solmua ja toinen tuli 50 solmua, mutta ihmetyttää silti, ettei poliisi tässä painota väistämissääntöjä sen enempää. Niiden on kuitenkin tarkoitus estää tällaiset tapahtumat. Päälle ei saa ajaa, mutta kyllähän normaaliliikenteessä ottaa isoja riskejä, jos ei väistä vaikka pitäisi. Jos se eloonjäänyt ajoi vasta-aurinkoon, oli hänen veneensä mainiosti nähtävissä sen kuolleen miehen veneestä.


      • EiSeMeneNoin
        Bossu kirjoitti:

        On tietysti näin, ja voihan olla että kuolleen miehen maksimivauhti oli 2 solmua ja toinen tuli 50 solmua, mutta ihmetyttää silti, ettei poliisi tässä painota väistämissääntöjä sen enempää. Niiden on kuitenkin tarkoitus estää tällaiset tapahtumat. Päälle ei saa ajaa, mutta kyllähän normaaliliikenteessä ottaa isoja riskejä, jos ei väistä vaikka pitäisi. Jos se eloonjäänyt ajoi vasta-aurinkoon, oli hänen veneensä mainiosti nähtävissä sen kuolleen miehen veneestä.

        Voisiko se johtua siitä, että poliisi ei ole asenteellinen?
        Poliisi tutkii ja syyttäjä syyttää - tai on syyttämättä. Sitten jos/kun juttu menee oikeuteen, niin tuomari tuomitseen.
        Menettely on hiukan erilainen kuin tällä palstalle, jossa asiantuntijat pelkän lehtijutun perusteella tutkivat, syyttävät ja antavat tuomion :D


      • EiSeMeneNoin kirjoitti:

        Voisiko se johtua siitä, että poliisi ei ole asenteellinen?
        Poliisi tutkii ja syyttäjä syyttää - tai on syyttämättä. Sitten jos/kun juttu menee oikeuteen, niin tuomari tuomitseen.
        Menettely on hiukan erilainen kuin tällä palstalle, jossa asiantuntijat pelkän lehtijutun perusteella tutkivat, syyttävät ja antavat tuomion :D

        Kyllä poliisi vaikkapa liikenneonnettomuuksissa toteaa heti, että esimerkiksi auto tuli kolmion takaa, eikä varmuuden vuoksi epäile törkeästä kuolemantuottamuksesta sitä, joka on ajanut sääntöjen mukaan. Paistoi aurinko silmiin tai ei.


      • Eipäsiitäenempää
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä poliisi vaikkapa liikenneonnettomuuksissa toteaa heti, että esimerkiksi auto tuli kolmion takaa, eikä varmuuden vuoksi epäile törkeästä kuolemantuottamuksesta sitä, joka on ajanut sääntöjen mukaan. Paistoi aurinko silmiin tai ei.

        Sinulla on vilkas mielikuvitus.


      • Vääräpuu
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä poliisi vaikkapa liikenneonnettomuuksissa toteaa heti, että esimerkiksi auto tuli kolmion takaa, eikä varmuuden vuoksi epäile törkeästä kuolemantuottamuksesta sitä, joka on ajanut sääntöjen mukaan. Paistoi aurinko silmiin tai ei.

        Poliisi ottaa hyvin varovaisesti kantaa tapauksiin, joissa tehdään kuolinsyyntutkinta. Tavallinen risteyskolari ilman henkilövahinkoja on helpohko selvittää koska kaikkia osapuolia voidaan kuulla. Tilanne muuttuu, kun joku osapuolista ei ole siinä kunnossa.


      • Vääräpuu kirjoitti:

        Poliisi ottaa hyvin varovaisesti kantaa tapauksiin, joissa tehdään kuolinsyyntutkinta. Tavallinen risteyskolari ilman henkilövahinkoja on helpohko selvittää koska kaikkia osapuolia voidaan kuulla. Tilanne muuttuu, kun joku osapuolista ei ole siinä kunnossa.

        Onhan se näin, mutta miksi poliisi epäilee kuolemantuottamuksesta miestä, joka lukemieni selostusten mukaan ei näytä olevan syypää onnettomuuteen? Se tuntuu oudolta. Parempi olisi muistuttaa, että myös vesiliikenteessä täytyy noudattaa väistämissääntöjä. Ei se kuulosta kovin neutraalilta. Ehkä siinä on takana joku tekninen syy tutkimusten organisoinnin suhteen.


      • LH---

        Yleisesti tutkinnasta... On katevinta aloittaa tutkinta raskaimmista epailyista ja sitten tiputtaa syytteita pois tasaiseen tahtiin tutkinnan edetessa. Mikali tekee asiat toisinpain (eli lisaa syytteita pakkaan tutkinnan edistyessa), niin asioita joutuu selittelemaan ylospain ihan eri tavalla...

        Mielestani tassa on toimittu ihan asiallisesti. Tutkitaan asia, joka johti yhden ihmishengen menetykseen & epailty on luonnollisesti ainoa eloonjaanyt. Nailla spekseilla (iltalehti edellyttaen, etta kaikki olennainen on mainittu lehdessa - esim. henkiinjaanyt ei ollut humalassa tms.) tasta todennakoisesti tulee esitutkinnan paatyttya "ei rikosta" loppulausunto tai viimeistaan syyttamattajattamispaatos.


      • sddrrrr
        LH--- kirjoitti:

        Yleisesti tutkinnasta... On katevinta aloittaa tutkinta raskaimmista epailyista ja sitten tiputtaa syytteita pois tasaiseen tahtiin tutkinnan edetessa. Mikali tekee asiat toisinpain (eli lisaa syytteita pakkaan tutkinnan edistyessa), niin asioita joutuu selittelemaan ylospain ihan eri tavalla...

        Mielestani tassa on toimittu ihan asiallisesti. Tutkitaan asia, joka johti yhden ihmishengen menetykseen & epailty on luonnollisesti ainoa eloonjaanyt. Nailla spekseilla (iltalehti edellyttaen, etta kaikki olennainen on mainittu lehdessa - esim. henkiinjaanyt ei ollut humalassa tms.) tasta todennakoisesti tulee esitutkinnan paatyttya "ei rikosta" loppulausunto tai viimeistaan syyttamattajattamispaatos.

        Kyllä minusta on syytä rangaista, myös törmääjää, jos ei ollenkaan huomaa toista venettä. Kyllähän perusoletuksena pitää olla, että huomaa muut liikkujat. Auringon häikäisy ei saa sitä estää.


      • sddrrrr kirjoitti:

        Kyllä minusta on syytä rangaista, myös törmääjää, jos ei ollenkaan huomaa toista venettä. Kyllähän perusoletuksena pitää olla, että huomaa muut liikkujat. Auringon häikäisy ei saa sitä estää.

        Jos joku mun päälle ajaa vasemmalta puolelta, niin pahoittaisin kyllä mieleni, jos saan siitä sakot tai vankeutta.


      • JopaSulla
        sddrrrr kirjoitti:

        Kyllä minusta on syytä rangaista, myös törmääjää, jos ei ollenkaan huomaa toista venettä. Kyllähän perusoletuksena pitää olla, että huomaa muut liikkujat. Auringon häikäisy ei saa sitä estää.

        Kaikilla on mielipide.


      • ToisillaOikea

        Ja toisilla väärä.


      • sddrrrr kirjoitti:

        Kyllä minusta on syytä rangaista, myös törmääjää, jos ei ollenkaan huomaa toista venettä. Kyllähän perusoletuksena pitää olla, että huomaa muut liikkujat. Auringon häikäisy ei saa sitä estää.

        Tätä mä itse asiassa kysyin, että onko niillä väistämissäännöillä jotain merkitystä. Sinun mielestäsi niillä ei ole, vaan vika on aina molempien. Se on tietysti mahdollinen mielipide, mutta se kannattaisi sitten tehdä selväksi lainsäädännössä, jos se on lainsäätäjän tarkoitus.


      • Make.xxxx
        Bossu kirjoitti:

        Jos joku mun päälle ajaa vasemmalta puolelta, niin pahoittaisin kyllä mieleni, jos saan siitä sakot tai vankeutta.

        Ei vasemmalta tullut ajanut kenenkään päälle. Oikealta tuleva ajoi päälle suoraan kylkeen eikä suorittanut asianmukaista tähystystä eikä noudattanut tarvittavaa huilellisuutta ja varovaisuutta. Vasemmalta tulevanhan saattoi yrittää väistää mutta mitä teet jos toinen tulee hana pohjassa sokkona mahdollisesti kurssia muuttaen kylkeen?


      • sejasama_

        Se on kyllä tapauksessa aivan samantekevää, kumpi ajoi kumman kylkeen. Sehän riippuu ainoastaan siitä, kumpi on viisi metriä edempänä. Väistäminenkin on takuuvarmasti mahdollista, jos vain näkee toisen. Sitten voitaisiin puhua tarpeellisen varovaisuuden noudattamisesta, jos nopeussuhteet ovat sellaisia, ettei yrittämälläkään ehdi toisen alta pois. Silloin puhutaan lähemmäs kymmenkertaisesta nopeudesta toiseen nähden.

        Minusta ei ole kuitenkaan ollenkaan yllättävää, että aloitetaan tutkimus kuolemantuottamuksesta. Niistä syistä ja käytännöistä, jotka LH___ toi esiin ylempänä.


      • SääntöjäTeille
        Bossu kirjoitti:

        Tätä mä itse asiassa kysyin, että onko niillä väistämissäännöillä jotain merkitystä. Sinun mielestäsi niillä ei ole, vaan vika on aina molempien. Se on tietysti mahdollinen mielipide, mutta se kannattaisi sitten tehdä selväksi lainsäädännössä, jos se on lainsäätäjän tarkoitus.

        Tottakai säännöillä on merkitystä. Sääntöjen mukaan kumpikaan ei saa ajaa päälle, nyt oikealta tullut ajoi päälle, joten ei sääntöjä noudattanut. Sen takia seuraa ensin tutkinta ja sitten luultavasti jonkinlainen tuomio.
        Bossun kannattaisi lukea ne säännnöt jo ennen kommentointia ja jopa ennen vesillä liikkumista.
        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
        oikealta tullut ei noudattanut:
        5 sääntö, Tähystys
        6 sääntö, Turvallinen nopeus
        7 sääntö, Yhteentörmäämisen vaara
        8e)
        17a2) ja 17b)
        Omasta lausunnosta johtuen mahdollisesti 19b) (mikäli tulkitaan että auringon häikäisy on todellisuudessa rajoittanut näkyvyyttä)

        Ihan riittävästi sääntökohtia, joita oikealta tullut ei riittävän hyvin noudattanut.
        Tämä ei tietenkään tarkoita että vasemmalta tullut olisi noudattanut sääntöjä, vaan juuri päinvastoin. Vasemmalta tullut on hyvinkin saattanut rikkoa useampia sääntöjä, mutta siitä ei ole riittävästi tietoja, esim jos kone sammui ennen törmäystilanteen edellyttämän väistön toteuttamista, on vasemmalta tullut luultavasti täysin syytön. Asiasta on turha spekuloida sillä näyttöä ei siitä asiasta ole julkaistu.


      • ENOleTuomariKutenMuut
        SääntöjäTeille kirjoitti:

        Tottakai säännöillä on merkitystä. Sääntöjen mukaan kumpikaan ei saa ajaa päälle, nyt oikealta tullut ajoi päälle, joten ei sääntöjä noudattanut. Sen takia seuraa ensin tutkinta ja sitten luultavasti jonkinlainen tuomio.
        Bossun kannattaisi lukea ne säännnöt jo ennen kommentointia ja jopa ennen vesillä liikkumista.
        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
        oikealta tullut ei noudattanut:
        5 sääntö, Tähystys
        6 sääntö, Turvallinen nopeus
        7 sääntö, Yhteentörmäämisen vaara
        8e)
        17a2) ja 17b)
        Omasta lausunnosta johtuen mahdollisesti 19b) (mikäli tulkitaan että auringon häikäisy on todellisuudessa rajoittanut näkyvyyttä)

        Ihan riittävästi sääntökohtia, joita oikealta tullut ei riittävän hyvin noudattanut.
        Tämä ei tietenkään tarkoita että vasemmalta tullut olisi noudattanut sääntöjä, vaan juuri päinvastoin. Vasemmalta tullut on hyvinkin saattanut rikkoa useampia sääntöjä, mutta siitä ei ole riittävästi tietoja, esim jos kone sammui ennen törmäystilanteen edellyttämän väistön toteuttamista, on vasemmalta tullut luultavasti täysin syytön. Asiasta on turha spekuloida sillä näyttöä ei siitä asiasta ole julkaistu.

        Myös tieliikenteessä on vastaavat säännöt ajonopeuden ym. suhteen. Tieliikenteessä pitää myös olla varovainen eikä saa ajaa toisen päälle.

        Säännöt eivät ole kuitenkaan keskenään yhdenvertaisia. Lain tulkinnan mukaan kenenkään ei pidä varautua siihen, että toinen ei noudata sääntöjä. Siksi esimerkiksi punaista päin ajanut tuomitaan yksin eikä vastuuta jaeta, vaikka laki antaa siihen mahdollisuuden.

        En lähde arvuuttelemaan miten käy.


      • tarvittaessapysähdyttävä
        SääntöjäTeille kirjoitti:

        Tottakai säännöillä on merkitystä. Sääntöjen mukaan kumpikaan ei saa ajaa päälle, nyt oikealta tullut ajoi päälle, joten ei sääntöjä noudattanut. Sen takia seuraa ensin tutkinta ja sitten luultavasti jonkinlainen tuomio.
        Bossun kannattaisi lukea ne säännnöt jo ennen kommentointia ja jopa ennen vesillä liikkumista.
        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
        oikealta tullut ei noudattanut:
        5 sääntö, Tähystys
        6 sääntö, Turvallinen nopeus
        7 sääntö, Yhteentörmäämisen vaara
        8e)
        17a2) ja 17b)
        Omasta lausunnosta johtuen mahdollisesti 19b) (mikäli tulkitaan että auringon häikäisy on todellisuudessa rajoittanut näkyvyyttä)

        Ihan riittävästi sääntökohtia, joita oikealta tullut ei riittävän hyvin noudattanut.
        Tämä ei tietenkään tarkoita että vasemmalta tullut olisi noudattanut sääntöjä, vaan juuri päinvastoin. Vasemmalta tullut on hyvinkin saattanut rikkoa useampia sääntöjä, mutta siitä ei ole riittävästi tietoja, esim jos kone sammui ennen törmäystilanteen edellyttämän väistön toteuttamista, on vasemmalta tullut luultavasti täysin syytön. Asiasta on turha spekuloida sillä näyttöä ei siitä asiasta ole julkaistu.

        Asiallinen kommentti!
        Meidän jokaisen olisi hyvä kerrata ohjaus- ja kulkusäännöt, jos ne ovat talven aikana päässeet unohtumaan. Puolusteluksi kuolemantapauksessa ei riitä se, että aurinko paistoi silmiin. Jos paistoi silmiin, nopeus ei todellakaan ollut turvallinen eikä tähystys riittävä…."Jos yhteentörmäyksen välttämiseksi on tarpeen.., aluksen on vähennettävä nopeutta tai pysähdyttävä kokonaan…". Uutistekstistä päätellen väistämisvelvolliseen avoveneeseen törmänneen tuulilasiveneen vauhti ei ollut vähäinen.


      • tarvittaessapysähdyttävä kirjoitti:

        Asiallinen kommentti!
        Meidän jokaisen olisi hyvä kerrata ohjaus- ja kulkusäännöt, jos ne ovat talven aikana päässeet unohtumaan. Puolusteluksi kuolemantapauksessa ei riitä se, että aurinko paistoi silmiin. Jos paistoi silmiin, nopeus ei todellakaan ollut turvallinen eikä tähystys riittävä…."Jos yhteentörmäyksen välttämiseksi on tarpeen.., aluksen on vähennettävä nopeutta tai pysähdyttävä kokonaan…". Uutistekstistä päätellen väistämisvelvolliseen avoveneeseen törmänneen tuulilasiveneen vauhti ei ollut vähäinen.

        Auringonpaiste on suhteellisen usein toistuva ilmiö, enkä ainakaan minä ole tavannut alentaa nopeutta ajaessani vasta-aurinkoon. Onhan se mielenkiintoista, jos poliisin mukaan pitäisi.


      • aaaasa
        Bossu kirjoitti:

        Auringonpaiste on suhteellisen usein toistuva ilmiö, enkä ainakaan minä ole tavannut alentaa nopeutta ajaessani vasta-aurinkoon. Onhan se mielenkiintoista, jos poliisin mukaan pitäisi.

        Nopeus ei ole olennaista, vaan se, että kipparin pitää nähdä mihin ajaa. Jotta ei törmää mihinkään. Nythän tämä kuljettaja olisi ilmeisesti törmännyt vaikka paikallaan kelluvaan veneeseen.


      • ei.totea
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä poliisi vaikkapa liikenneonnettomuuksissa toteaa heti, että esimerkiksi auto tuli kolmion takaa, eikä varmuuden vuoksi epäile törkeästä kuolemantuottamuksesta sitä, joka on ajanut sääntöjen mukaan. Paistoi aurinko silmiin tai ei.

        Tsot tsot, muistetaanpa tässä vaikka muutaman vuoden takaista tapausta, jossa useampi nuori kuoli ajettuaan kolmion takaa rekan alle. Kovin ilmiselvä tapaus, jossa rekkakuskilla ei ollut pienintäkään mahdollisuutta väistämiseen. Silti kovasti tutkittiin, olisiko rekka sittenkin ollut syyllinen, koska oli ilmeisesti ajanut melkein 70 km/h kuudenkympin rajoitusalueella. Aivan kuin nuoret olisivat vähemmän kuolleet sen nopeuseron takia. Sitä en enää muista, mihin tulokseen oikeus asiassa tuli, oikeuskäsittelyyn kuitenkin meni. Mielestäni tämä veneonnettomuus on hyvinkin vastaavanlainen.


      • aaaasa kirjoitti:

        Nopeus ei ole olennaista, vaan se, että kipparin pitää nähdä mihin ajaa. Jotta ei törmää mihinkään. Nythän tämä kuljettaja olisi ilmeisesti törmännyt vaikka paikallaan kelluvaan veneeseen.

        Eli miten pitää toimia, jos aurinko paistaa silmiin?


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Eli miten pitää toimia, jos aurinko paistaa silmiin?

        Tietenkin hidastaa nopeutta turvalliselle tasolle, jos aurinko, sumu, pimeys tms. estää turvallisen etenemisen normaalilla vauhdilla.


      • Joakim1
        ei.totea kirjoitti:

        Tsot tsot, muistetaanpa tässä vaikka muutaman vuoden takaista tapausta, jossa useampi nuori kuoli ajettuaan kolmion takaa rekan alle. Kovin ilmiselvä tapaus, jossa rekkakuskilla ei ollut pienintäkään mahdollisuutta väistämiseen. Silti kovasti tutkittiin, olisiko rekka sittenkin ollut syyllinen, koska oli ilmeisesti ajanut melkein 70 km/h kuudenkympin rajoitusalueella. Aivan kuin nuoret olisivat vähemmän kuolleet sen nopeuseron takia. Sitä en enää muista, mihin tulokseen oikeus asiassa tuli, oikeuskäsittelyyn kuitenkin meni. Mielestäni tämä veneonnettomuus on hyvinkin vastaavanlainen.

        Kyse ei liene siitä, että nopeus vaikuttaisi oleellisesti törmäyksen rajuuteen, vaan siitä, että selvää ylinopeutta ajavan lähestymisen voi arvioda väärin. Siis näyttää, että hyvin ehtii edestä, muttei ehdikkään, kun toinen tulee paljon ennakoitua nopeammin. Tuollainen alle 10 km/h ylinopeus ei tietysti ole tuossa kovin oleellinen, mutta vaikkapa 80 km/h 50 km/h alueella vaikuttaa jo paljon.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Tietenkin hidastaa nopeutta turvalliselle tasolle, jos aurinko, sumu, pimeys tms. estää turvallisen etenemisen normaalilla vauhdilla.

        Oikeastiko? Siis nythän aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, joten pitää aina ajaa 5 solmua auringon suuntaan mennessä? Ei ole realistista. Etenkään tuossa tapauksessa, kun se henkiinjäänyt ei missannut auringon takia väistämisvelvollisuuttaan.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Oikeastiko? Siis nythän aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, joten pitää aina ajaa 5 solmua auringon suuntaan mennessä? Ei ole realistista. Etenkään tuossa tapauksessa, kun se henkiinjäänyt ei missannut auringon takia väistämisvelvollisuuttaan.

        Ei auringon paistaminen ole sama asia kuin se, että auringon paiste estää turvallisen etenemisen. Yleensä aurinko häiritsee ajettaessa kohti aurinkoa vähän ennen auringonlaskua tai pian auringonnousun jälkeen.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Ei auringon paistaminen ole sama asia kuin se, että auringon paiste estää turvallisen etenemisen. Yleensä aurinko häiritsee ajettaessa kohti aurinkoa vähän ennen auringonlaskua tai pian auringonnousun jälkeen.

        Tuo onnettomuus tapahtui 18.30, kun aurinko laskee vähän ennen kymmentä.


      • aurinko.sivulla
        aaaasa kirjoitti:

        Nopeus ei ole olennaista, vaan se, että kipparin pitää nähdä mihin ajaa. Jotta ei törmää mihinkään. Nythän tämä kuljettaja olisi ilmeisesti törmännyt vaikka paikallaan kelluvaan veneeseen.

        Vasemmalta tultiin aurinngon suunnasta, eteenpäin näkyvyys oli varmaankin kohtalaisen hyvä. Alkuillan matalalta paistava aurinko tyyntä vedenpintaa vasten on melkoisen täydellinen näköeste. Kohtauskurssilla suuntima ei muutu, joten vasemmalta tultiin ehkä kauana aikaa juuri auringon suunnasta.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Tuo onnettomuus tapahtui 18.30, kun aurinko laskee vähän ennen kymmentä.

        En osaa ottaa kantaa siihen, miten pahasti ko. tilanteessa aurinko haittasi näkyvyyttä vai haittasiko ollenkaan. Tietenkään ei pidä ajaa hiljaa vain sen takia, että aurinko paistaa, mutta yhtälailla tietenkin pitää, jos aurinko häikäisee niin, ettei näe hyvin eteensä tai johonkin muuhun oleelliseen suuntaan.


    • thsrthsj

      Ja nopeampi väistää hitaampaa j.n.e

    • EnsinOnTutkittava

      Kuten jo monet ovat todenneet, on vain velvotteita. Vasemmalta tuleva on väistämisvelvoinen. samaan aikaan oikealta tulevan on pidettävä suuntansa, jotta väistö voidaan tehdä turvallisesti. Jos yhteentörmäys on ilmeinen, on molempien väistettävä. Lehtitiedon perusteella on mahdotonta sanoa mitään syyllisyydestä.

    • KuolleetEiVäistele

      "Mun käsittääkseni tässä tapauksessa se kuollut mies oli väistämisvelvollinen"

      Eihän kuollut mies voi väistää...

      • Mitävaanvoisattua

        Se eli silloin, kun olisi pitänyt, mahdollisesti. Onhan se voinut saada sairauskohtauksen ja olla kuollut jo törmäyshetkellä. Joskus kannattaa mietti, miksi onnettomuus on syntynyt koska osa vahingoista voi olla onnettomuuden syy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2691
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      276
      1539
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1301
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      385
      1246
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      997
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      889
    9. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      812
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      316
      805
    Aihe