Hyvä pyörä työmatkailuun

pyöräilemään

Noin 10 kilometrin työmatka yhteen suuntaan ja ajattelin näin kesän alla säästää bensaa ja polttaa läskiä pyöräilemällä tuon matkan. Suurin osa matkasta menisi valtatien vierellä olevaa asfaltoitua pyörätietä. Budjetti tonnin luokkaa. Saako tuolla rahalla vielä käypää kulkupeliä ja mitä suosittelisitte? Oma paino 125 kiloa.

46

3807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonnillatöihin

      Vanteisiin kannattaa kiinnittää huomiota, että kestäisivät. Hybridi tai 29 maastopyörä. Hybridi ilman joustokeulaa voisi olla kokeilemisen arvoinen. Tonni riittää. Osasarja vähintään Deore jos Shimano.

    • stindepinde4545

      Olet kuitenkin iso mies niin minä sinuna ostaisin fatbiken..kovemmilla rengaspaineilla sillä pääsee kuitenkin myös vinhaa vauhtia..se on hyvä ajettava..ja tähän väliin omistan itsekin semmoisen maantiepyörän ja cyclo crossarin lisäksi.joten tiedän mistä puhun ..kannattaa xxl white pyöriä kytistellä..siinä tonnin nurkilla pyörii edukkaimmillaan

    • Alkup_maantiepyöräi

      Maantiepyörä jossa rento geometria tai sitten jousittamaton 29". Pyörän saa tonnin hintaluokassa, mutta joudut satsaamaan vähän lisää kiekkoihin. Tuossa hintaluokassa kiekot eivät kestä kauaa noilla painoilla, eikä niitä kannata tuossa tapauksessa korjata.

    • Samaakokoluokkaa

      Runko tai kiekot eivät ole koskaan olleet ongelma, mutta jarrut ovat olleet useimmissa pyörissä ongelma. Kunnes ostin kalliimman pyörän johon sai itse valita kunnon jarrut.

      Pyörät joissa on halvat alitehoiset jarrut pienillä jarrulevyillä kannattaa jättää kauppaan tai katsoa että pyörään saa helposti vaihdettua paremmat jarrut.

    • Alkup_maantiepyöräi
      • 5-14

        Ja on muuten huonoin pyöräni koskaan. Ei mitään hyvää sanottavaa siitä pyörästä.


      • jhrturturt

        Maantiepyörä on vihoviimeinen valinta, jos painoa on 125 kg. Helkama Oiva on paras tossa tarkoituksessa, ei vaihteitakaan niin raskaampaa.

        Maantiepyörä my ass! Vitun satusetä!


      • hehehhehee

        125 kiloinen teinipoika leikkii kovista netissä


    • eitommostakuraa

      en lähtis kyllä bad boyta suosittelemaan ...alivio kuraa tohon hintaan ....ei hyvänen aika ..

      • alkup_maantiepyöräi

        Joo, mutta hintaraja on niin alhainen.


      • jyrjryujyu
        alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Joo, mutta hintaraja on niin alhainen.

        Oot kyllä ihme inttäjä. Olennaiset osathan voi ostaa erikseen. Lisäks muuten Alivio on ihan ok ap:n tarkoittamassa käytössä.


      • Alkup_maantiepyöräi
        jyrjryujyu kirjoitti:

        Oot kyllä ihme inttäjä. Olennaiset osathan voi ostaa erikseen. Lisäks muuten Alivio on ihan ok ap:n tarkoittamassa käytössä.

        A-sarjan Shimanot ovat ok, mutta silloin täytyy säätää joka työmatkan jälkeen. Valmistusmateriaali on nii huono, etteivät ne pidä säätöjään.


    • Ulkosuomalainen_

      Varmaan ihan hyvä peli tuo bad boy. Itse ajan maasturilla jossa on Altus-sarja 500-700 km / kk, ja hyvin toimii. Asfalttipelinä hyvältä näyttää. Ja kaiken edellä on hieno ajatus nostaa kuntoa!

    • uolevi777

      Ennemmin sitten vaikka cyclo crossari tonnilla...ja 105 osilla...

    • oikeassaelämässä

      Sähköpyörällä alkuun, sitten kun paino putoaa ja kunto nousee, niin hybridi alle.

      • Samaakokoluokkaa

        Kymmenen kilometrin työmatkalla ylipainoinenkaan ei tarvitse sähköavustusta muutoin kuin siinä tapauksessa että matkalla on paljon nousua ja ei halua/voi peseytyä työpaikalla.

        Kysyjän budjetilla ei edes saa sellaista sähköpyörää jonka ostaminen olisi järkevää. Hybridin sillä saa, mutta tonnin hybridien laajassa valikoimassa on paljon huonoja pyöriä.


      • tonnillatöihin

        Yhteensä 20 km plus työpäivän rasitus. On se aika paljon, ehkä sittenkin tuo sähköavusteinen pyörä ja sitten jos alkaa sujua, niin toinen pyörä kovempaan kuntoiluun. Terveysvaikutuksia alkaa kuitenkin syntyä aika pian.


      • yy54y35

        Miten kunto nousee sähköpyörällä? Tolleen laiskottelemallako se nousee? HÄ?


    • narskis

      Katsoin Chainreactioncycles. com alesta tonnin pyörän: Bergamont Metric 7.4 Hardtail Bike 56 cm

    • Pyöräilijämies

      Hybridia ollaan tyrkytämässä joka paikassa, kuin olisi ainoa vaihtoehto. Kannattaa laittaa cyclocrossarin se on kaikkein monipuolisin ja vähintään 105 osasarjalla. Sopii parhaiten työmatkaan ja kuntoilemiseen. Kiekkoja vaihtamalla sopii vaativaankiin maantiepyöräilyyn. Hybridiä ei missään nimessä, jos kuntoilumielessä haluaa pyöräillä. Suoratankoiset kuuluu mummon pyöriin tai maastopyöräilyyn.

    • koettuonjo

      Arkipyöräilyyn on parasta hankkia kestävä kunnon renkailla ja vanteilla varustettu pyörä, ei maantiepyörää tei edes cyclokrossia. Vaihteita ei tarvitse välttämättä ollenkaan, mutta 7 perusvaihdetta toki tekee etenemisen mukavaksi.

      Pyörätiet ovat Suomessa niin huonosti suunniteltuja ja huonossa kunnossa, että kallis erikoispyörä tuhoutuu liian nopeasti väärässä käytössä.

      Tilanne on eri, jos ajaa koko ajan kohtalaisella tienpinnalla ajoradalla.

      • ehtiihän_jopollakin

        Kannattaa sitten vaan varata työmatkaan vähän enempi aikaa.


      • fillarimies-

        Noin puhuu sellainen, joka ei tiedä, eikä koskaan ole cyklocrossarilla ajellut. Rumpuvaihteinen on susi jo syntyessään. Cyklocrossari sopii hyvin suomalaisille rosoisille asfalteille.


    • narskis

      Näin on, mikäkin olen ihmetellyt, että missä päin on niin siloisia teitä, että voi maantiepyörällä ajella.

      • Alkup_maantiepyöräi

        Suomessa ja yleisimmin koko Euroopassa on sellaisia teitä. Afrikassakin on osittain. Rungon materiaali ja omianaisuudet ovat keskeinen tekijä polkupyörän mukavuudessa. Perusalumiinikankihybridi on aina epämukavampi kuin teräsrunkoinen maantiepyörä.


      • narskis
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Suomessa ja yleisimmin koko Euroopassa on sellaisia teitä. Afrikassakin on osittain. Rungon materiaali ja omianaisuudet ovat keskeinen tekijä polkupyörän mukavuudessa. Perusalumiinikankihybridi on aina epämukavampi kuin teräsrunkoinen maantiepyörä.

        Siellä pääkaupunkiseudulla on varmaan niitä siloteitä. Täällä muualla pyörän renkaat muljuvat sepelin päällä.


    • eiosutyömatkalle

      Kehä III:n varrella pystyy ajamaan maantiepyörää siten, että vain muutamassa paikassa joutuu varomaan kalustoa eikä jatkuvia pysähdyksiä tule koko ajan.

      Siihen en sano mitään, onko siinä pienhiukkasmäärässä ja liikenteen melussa ajamisessa mitään järkeä.

    • JKTT66

      ehhei maantiepyörä ole esteenä hiekka taipaleellakaan...mullakin sattuu duuni matkalle n.25 prossaa hiekka tietä vaan no problem kuitupyörällä ajelen hyvillä mielin..kertaakaan ei ole vielä kumi puhjennut tän vuoden puolella ...en toki kevyimmällä maantie sliksillä viitsisi ajaa mutta swalben durano on mainio...vaikka on vielä keykäinen niin pistosuojaus on jo kohtuullinen... plussa sarjalaiset on jo pommin kestäviä mutta ajettavuus kärsisi...

    • kasvakoonnälkäsyödessä

      Suomalaiset liikennesuunnittelijat ovat kuulemma hakeneet mallia kevyenliikenteen väylien suunnitteluun euroopasta, mutta siellä on ilmeisesti oltu koko ajan yli 3 promillen humalassa. Käykääpä ajamassa Tonavan vartta, niin näette millainen pyörätien pitää olla.

      Itse ajelin aluksi yhdellä pyörällä harkat ja kisoja, sitten kun vanteet alkoi olla soikeana hankin eri vanteet omilla sarjoilla ja kumit tapahtumiin. Lopulta hellyin hankkimaan kunnon kalliin maantiepyörän vain kisoihin ja aloin romuttamaan vanhaa hiilikuitua arkilenkeillä. Toki osan niistä ajan nykyään myös hybridillä, jolla voi käydä myös Mettähallituksen puolellakin.

      Suositan aloittamaan hybridillä, jossa on lokasuojat ja tavarateline.

      • silmätaukiulkomailla

        Kun matkailee vaikkapa Tanskassa tai Kiinassa, kannattaa seurailla aamulla, millä kalustolla työtä tekevä kansa siirtyy työpaikoilleen.

        Eivät kilpapyörillä eivätkä luupäänä täysiä polkien, vaan käyttöpyörillä rauhallisesti polkien. Liikaa kalustoa ja minuutin parin säästöä ajatellen ei tule kuin kusipäistä liikenneraivoa ja onnettomuuksia.


      • Näistäkömallia
        silmätaukiulkomailla kirjoitti:

        Kun matkailee vaikkapa Tanskassa tai Kiinassa, kannattaa seurailla aamulla, millä kalustolla työtä tekevä kansa siirtyy työpaikoilleen.

        Eivät kilpapyörillä eivätkä luupäänä täysiä polkien, vaan käyttöpyörillä rauhallisesti polkien. Liikaa kalustoa ja minuutin parin säästöä ajatellen ei tule kuin kusipäistä liikenneraivoa ja onnettomuuksia.

        Tanskalaiset ovat omituisia massahipstereitä ja silloin kun kiinassa pyöräiltiin niin kiinalaisilla ei ollut sen paremmin rahaa kuin laajaa valikoimaa saati vapautta olla "erilainen". Nykyään Kiinassa pyöräillään yhä vähemmän. Pyöräilyn suosio on pudonnut pitkään dramaattisesti. Pyörien osuus verrattuna autoihin on marginaalinen.


      • Alkup_maantiepyöräi
        silmätaukiulkomailla kirjoitti:

        Kun matkailee vaikkapa Tanskassa tai Kiinassa, kannattaa seurailla aamulla, millä kalustolla työtä tekevä kansa siirtyy työpaikoilleen.

        Eivät kilpapyörillä eivätkä luupäänä täysiä polkien, vaan käyttöpyörillä rauhallisesti polkien. Liikaa kalustoa ja minuutin parin säästöä ajatellen ei tule kuin kusipäistä liikenneraivoa ja onnettomuuksia.

        Tuo on vähän toinen tilanne. Kiina on ollut kommunistinen maa, eikä kommunistinen yhteiskunta kykene tuottamaan jäsenilleen edes perus elintarvikkeita saati kulkuvälineitä. Äänestä vasemmistoa, niin saat Suomeenkin samanlaisen paratiisin.


      • Ulkosuomalainen_
        Näistäkömallia kirjoitti:

        Tanskalaiset ovat omituisia massahipstereitä ja silloin kun kiinassa pyöräiltiin niin kiinalaisilla ei ollut sen paremmin rahaa kuin laajaa valikoimaa saati vapautta olla "erilainen". Nykyään Kiinassa pyöräillään yhä vähemmän. Pyöräilyn suosio on pudonnut pitkään dramaattisesti. Pyörien osuus verrattuna autoihin on marginaalinen.

        Hyvästi puhdas kiinalainen ilma.


      • Alkup_maantiepyöräi
        Ulkosuomalainen_ kirjoitti:

        Hyvästi puhdas kiinalainen ilma.

        Autoilu käyttää murto-osan fossiilisista polttoaineista ja saastuttaa vielä tuota osaansa vähemmän. Ilman laatu Kiinassa on osattu jo pilata raskaan teollisuuden toimesta. Kokonaisuuden kannalta on ollut huono liike verottaa raskas teollisuus Suomesta ja yleisemmin Euroopasta Kiinaan, koska Länsi-Euroopassa tehtaisiin vaadittiin suodattimet. Kiinassa niistä ei ole kuultukaan.


      • Et_taida_tietää
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Tuo on vähän toinen tilanne. Kiina on ollut kommunistinen maa, eikä kommunistinen yhteiskunta kykene tuottamaan jäsenilleen edes perus elintarvikkeita saati kulkuvälineitä. Äänestä vasemmistoa, niin saat Suomeenkin samanlaisen paratiisin.

        Kiinasta yhtää mitään! Olen käynyt siellä töissä pitkään ja täytyy sanoa että syövät hyvin ja terveellisesti!


      • 12-2
        Et_taida_tietää kirjoitti:

        Kiinasta yhtää mitään! Olen käynyt siellä töissä pitkään ja täytyy sanoa että syövät hyvin ja terveellisesti!

        Kiina on valtava alue ja vaihtelu kaikessa on todella suurta, mutta yleisesti Kiinassa syödään ihan yhtä huonosti kuin muuallakin. Ruoka on tehotuotettua ja kuluttajaa huijataan kaikissa ketjun vaiheissa.

        Mutta miksi jauhat ruoasta kun kyse oli teollisuuden kiistämättömistä saasteongelmista?


    • kilogrammametrisentti

      6-8kg maantiepyörä 8-pinnaisilla vanteilla ja korkeintaan 23mm leveillä renkailla. Erittäin kireät pyöräilytrikoot päälle, jotta ilmanvastus olisi mahd. pieni. Kunto nousee kohisten tällaisella kalustolla.

      • kohtuusarviointiin

        125 kg mies kun laitetaan 8 kg pyörän päälle, niin parin tonnin kilpapyörä on entinen jo kuukauden konkeloinnin jälkeen.

        Terästä se vaatii oikean miehen painon alle laitettava tsykä eikä lapsosten leluja.


      • narskis
        kohtuusarviointiin kirjoitti:

        125 kg mies kun laitetaan 8 kg pyörän päälle, niin parin tonnin kilpapyörä on entinen jo kuukauden konkeloinnin jälkeen.

        Terästä se vaatii oikean miehen painon alle laitettava tsykä eikä lapsosten leluja.

        Juu, itseäni edelleen kiinnostaa Surly Troll 26" runkosetti, terästä ja cromoly. Tuosta saisi kasattua oivan sinkulan. Mutta tonnin budjetti saattaisi ylittyä muutamalla satasella.


      • hehheehhhe
        kohtuusarviointiin kirjoitti:

        125 kg mies kun laitetaan 8 kg pyörän päälle, niin parin tonnin kilpapyörä on entinen jo kuukauden konkeloinnin jälkeen.

        Terästä se vaatii oikean miehen painon alle laitettava tsykä eikä lapsosten leluja.

        OIKEA MIES == 40 kg ylipainoa. Kuulostat ihan joltain miesfeministiltä.


    • Simppelinäkö

      Täällä arvotaan sinkula/fixin ja crossarin välillä. Hinta ja huolettomuus vetää vahvasti sinkula/fiksin puoleen.

      • rfdsfsd

        Sinkulat ovat hyviä pyöriä, mutta fiksit kannattaa kyllä jättää ostamatta, koska ovat vaarallisia pyöriä. Vaihteiden tarpeellisuus riippuu hyvin paljon siitä missä meinaat pyörälläsi polkea. Kyllähän vaihteet pientä säätöä vaativat, mutta kun homman oppii, niin aika pieni vaiva tuo on hyötyyn nähden.


    • ffdsgfdg

      En juurikaan tiedä rungon kestävyydestä, koska itselläni ei ole noin paljon painoa ja siten ei ole tarvinut koskaan painorajoituksia miettiä. Kuitenkin lähtisin suosittelemaan cyclocrossia tai hybridiä, koska tuota hitaammilla pyörillä ei kannata lähteä päivittäin 20km matkaa polkemaan.

      Tärkeintä on ostaa kohtalaisen kapeilla ja sileillä renkailla varustettu kohtalaisen kevyt pyörä. Ei missään tapauksessa liian isoa taikka jousokeulallista pyörää tai maastomaisia renkaita.

      Jos täysin nollasta lähtee harrastuksen pariin, niin suosittelisin lähtökohtaisesti hybridipyörää, koska niitä saa cycloa halvemmalla.

      Osasarjan ei tarvitse olla 105 tasoista, vaan riittää jopa alivion tasoiset vaihtajat jos niikseen tulee. Itse kuitenkin suosittelisin claris/sora/tiagra osasarjoja, joita saa vielä kohtalaisen halpaankin pyörään.

      Suosittelisin käymään esimerkiksi XXL:ssä, koska he myyvät mielestäni ihan asiallisia pyöriä järkevään hintaan kunhan odottaa kohdille sopivan tarjouksen. Aika usein heittävät pyöriä -30% tarjoukseen, jolloin esimerkiksi nämä pyörät ovat ihan järkeviä vaihtoehtoja:

      https://www.xxl.fi/white-white-cx-pro-16-cyclocross-pyora/p/1118213_1_style

      https://www.xxl.fi/velocity-by-white-velo-city-tourer-light-16-hybridipyora/p/1118426_1_style

      Kannattaa luonnollisesti varmistaa myyjältä kyseisien pyörien painorajoitus.

      Ei maantiepyöräkään ole suinkaan poissuljettu vaihtoehto. Käy selaistakin kokeilemassa vaikka tuolla liikkeessä tai sitten ihan alan liikkeessä.

      • Kiinnostus_heräsi

        MINKÄhän pyörän HÄN osti? -- tämän jutun alkuunpanija-- Oliko hyvä? Vaihtoiko koht'sillään?


    • Itse olen ajanut samanpainoisena ihan tavallisella naisten sähköpyörällä (46 cm). Ei minkäänlaisia ongelmia.

    • EetuSK

      Moikka! Itselläni on käytössä taittopyörä, sen saa sit kaikialle reissuun mukaan ja sitä käyttä tulaa enemmän käyttöä kun pelkästään töihin pyörilyyn :) Ja kun keskustassa pitää joskus (onneksi harvoin) metrolla matkustaa niin se tulee tosi kätevästi mukana :)
      Pyörä itse on tosi hyvä ja on ollut ehkä jopa parempi pyöräiltävä kun "tavalliset" pyörät. Katsoin juuri netistä että niitä on saatavana myös sähköavusteisena :)
      Minun fillari on täältä: https://www.taittopyora.fi/koti.php
      Sain aivan mahtavaa palvelua ja pyörä on aivan huippu laatua :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5839
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      510
      3668
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      177
      3486
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2694
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2469
    6. 276
      2106
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1553
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe