Olen biisinikkari, joka tahtoisin tehdä demon. Hanketta varten olen soitto- ja laulutaitoni lisäksi hankkinut seuraavat romppeet: Roland Fp-5 Digipiano, jossa midi ja usb-liitin, sekä gm2 soudipankki. Pikkumikseri Behringer Eurorack MX 802 A, lisäksi laulua varten shure 58. Sekvenesseriohjelmana tietokoneessa Cubasis VST 3, jolla voi äänittää midiä ja audioa. Äänikorttina M Audio Delta AP. Tietokoneen käyttöjärjestelmänä on Windows XP.
Ovatko romppeet riittävät yksinkertaista demoa varten vai vieläkö käyttötaidon lisäksi puuttuu jotain konkreettista? Biiseissä olisi tarkotus olla piano, basso, rummut, laulu ja skitta (elektroakustinen löytyy sekin kaapista).
Miten pääsen projektissani parhaiten etenemään, kun tuntuu että biisin a-osan tekeminen on jo tuskaista ja laitteet eivät jotenkin pelitä yhteen? Onko homma vain jollekin studionörteille luotua vai vieläkö tälläinen muusikkokin oppisi kotikonstein tallentamaan sielun maailmaa? Soittotaidosta ei luulisi homman kiinni jäävän ja nuo biisitkin kun ovat niin loistavia, mutta tämä tekniikka tuntuu tappavan luovuuden ensimetreille. Mikä avuksi?
Apua musiikintekoon
12
807
Vastaukset
- kirppis
Kyllähän noi laitteet on varmaan riittäviä demon tekoon(vaikka itse olenkin noi behringerin mikserit jo heittänyt verkonpainoksi mutta riittää demon tekoon sekin oikein hyvin). Kuitenkin vastaaminen tähän sun tekstiin on hyvin vaikeaa, koska et varsinaisesti kysy siinä mitään. Kuvaile vähän tarkemmin, minkälasia ongelmia sulla on, niin ehkä niiden pohjalta olis helpompaa vastata.
- menetetty taiteilija?
Tässä muutama alkuun:
1. Miten kytkeä piuhat mikserin ja äänikortin välillä? Kun äänikortista tulee mikseriin, vaikkapa nyt kanavaan yksi) piuha (että pystyy kuulemaan nyt esim jo midillä tehdyt taustat, jotta voi laulaa)ja sitten audio ääni pitäisi taas palata äänikortiin, niin laulun mukana tuleekin koko orkestra mukaan, jolloin laulun miksaus on mahdotonta. Pitääkö käyttää aux kanavaa pöydästä äänikortiin lähtevänä ja mainia vain kaiuttiimiin lähtevänä, vai mitä ihmettä? Eli kanavakohtaisia sätöjä on eq: hi, mid ja lo, sekä 2 auxia pre ja post, sekä pan ja level. Lähtöjä pöydästä on main out l ja r, sekä ctrlr out l ja r,. Sitten on stereo aux returns ja sends, 1 ja 2. mihin törkkiä piuhoja?
2. Kun noi midi kanavat eivät oikein tahdo totella, eli kun nyt sitten naputan vaikka sen rumpukompin, tai soitan pianon, niin ei soundi pysykään samana vaan alkaa joku cembalo nakuttaa beattii tai torvi toitottaa pianoa?
3. Miten saan efektit toimimaan? Esim urkuun ton leslien niin pörrään, että ei kuulosta urku kuivalta?
4. Tossa digi pianossa olisi muutamia kelvolliselta kuulostavia rumpukomppeja, eivät vain tule ulos midinä (älä kysy miksi eivät) ja sitten jos ne haluiaisi äänittää vaikkapa audiona sisään, niin kuinkas saan ne toimimaan sekvensserin klikin kanssa niin, että pystyis vielä kvantisoitua muuta soittoa?
Onko siis ainoa vaihtoehto marssia johonkin studioon ja itse pysyä vain luomisen puolella?
vastauksista eritäin kiitollinen - kirppis
menetetty taiteilija? kirjoitti:
Tässä muutama alkuun:
1. Miten kytkeä piuhat mikserin ja äänikortin välillä? Kun äänikortista tulee mikseriin, vaikkapa nyt kanavaan yksi) piuha (että pystyy kuulemaan nyt esim jo midillä tehdyt taustat, jotta voi laulaa)ja sitten audio ääni pitäisi taas palata äänikortiin, niin laulun mukana tuleekin koko orkestra mukaan, jolloin laulun miksaus on mahdotonta. Pitääkö käyttää aux kanavaa pöydästä äänikortiin lähtevänä ja mainia vain kaiuttiimiin lähtevänä, vai mitä ihmettä? Eli kanavakohtaisia sätöjä on eq: hi, mid ja lo, sekä 2 auxia pre ja post, sekä pan ja level. Lähtöjä pöydästä on main out l ja r, sekä ctrlr out l ja r,. Sitten on stereo aux returns ja sends, 1 ja 2. mihin törkkiä piuhoja?
2. Kun noi midi kanavat eivät oikein tahdo totella, eli kun nyt sitten naputan vaikka sen rumpukompin, tai soitan pianon, niin ei soundi pysykään samana vaan alkaa joku cembalo nakuttaa beattii tai torvi toitottaa pianoa?
3. Miten saan efektit toimimaan? Esim urkuun ton leslien niin pörrään, että ei kuulosta urku kuivalta?
4. Tossa digi pianossa olisi muutamia kelvolliselta kuulostavia rumpukomppeja, eivät vain tule ulos midinä (älä kysy miksi eivät) ja sitten jos ne haluiaisi äänittää vaikkapa audiona sisään, niin kuinkas saan ne toimimaan sekvensserin klikin kanssa niin, että pystyis vielä kvantisoitua muuta soittoa?
Onko siis ainoa vaihtoehto marssia johonkin studioon ja itse pysyä vain luomisen puolella?
vastauksista eritäin kiitollinenItse olen siirtynyt ns. pro tools -aikaan, mutta mulla oli aikaisemmin, jokseenkin samanlainen kompleksi.
1. Kytkennät meni mulla näin: Miksauspöydän masterlähdöstä(stereo) meni äänikortin 1.ja 2. linjasisääntuloihin piuhat ja pöydän aux 1.ja 2. meni kortin tuloihin 3.ja 4., eli miksauspöytä toimi pelkkänä etuasteena ja kerralla sai äänitettyä 4 mono/2 stereoraitaa(miksaus hoitui ohjemallisesti N-track studiolla). aktiivikaiuttimiin meni piuhat suoraan äänikortista.
2. Midijutut on mullekin alkanut vasta hiljattain avautumaan ja pro toolsissa ne sujuu melkolailla kitkatta, eli tässä kohdassa olisi kiva, jos joku asialle minua vihkiytyneempi antaisi neuvoja..
3. Hmmm.. Tarkoitatko kenties plug-in efekteja vaiko urkujen omaa efektiä? Jos kyseessä on taas räkkilaite, niin pöydässä urkujen kanavaan kohtaan "insert"(signaali tekee ylimääräisen siihen kytkettävän laitteen kautta) ja jos ei ole inserttiä pöydässä, niin koko signaali ensin efektilaitteeseen ja vasta sitten pöydän kanavaan.
4. palataan kohtaan 2 eli valitettavasti mä oon noissa asioissa aika huono...
Loppuun voisin mainita, että nykyään kotistudioden laatu on melko hyvä, koska saataville on tullut kuluttajahintaisia laitteita ja ohjelmia, eli kannattaa se opetella ilman muuta.
Lisäksi voin suositella paria opusta joista on ainakin minulle ollut korvaamaton apu:
1. KOTISTUDIO, musiikki purkkiin omin avuin / J. Pekka Mäkelä
2. LUOVA STUDIOTYÖ / Silja Suntola
P.S. Jos jotakin asiaa et sisäistänyt, niin kerro. Ehkä voi yrittää selittää eri tavalla. - sama
kirppis kirjoitti:
Itse olen siirtynyt ns. pro tools -aikaan, mutta mulla oli aikaisemmin, jokseenkin samanlainen kompleksi.
1. Kytkennät meni mulla näin: Miksauspöydän masterlähdöstä(stereo) meni äänikortin 1.ja 2. linjasisääntuloihin piuhat ja pöydän aux 1.ja 2. meni kortin tuloihin 3.ja 4., eli miksauspöytä toimi pelkkänä etuasteena ja kerralla sai äänitettyä 4 mono/2 stereoraitaa(miksaus hoitui ohjemallisesti N-track studiolla). aktiivikaiuttimiin meni piuhat suoraan äänikortista.
2. Midijutut on mullekin alkanut vasta hiljattain avautumaan ja pro toolsissa ne sujuu melkolailla kitkatta, eli tässä kohdassa olisi kiva, jos joku asialle minua vihkiytyneempi antaisi neuvoja..
3. Hmmm.. Tarkoitatko kenties plug-in efekteja vaiko urkujen omaa efektiä? Jos kyseessä on taas räkkilaite, niin pöydässä urkujen kanavaan kohtaan "insert"(signaali tekee ylimääräisen siihen kytkettävän laitteen kautta) ja jos ei ole inserttiä pöydässä, niin koko signaali ensin efektilaitteeseen ja vasta sitten pöydän kanavaan.
4. palataan kohtaan 2 eli valitettavasti mä oon noissa asioissa aika huono...
Loppuun voisin mainita, että nykyään kotistudioden laatu on melko hyvä, koska saataville on tullut kuluttajahintaisia laitteita ja ohjelmia, eli kannattaa se opetella ilman muuta.
Lisäksi voin suositella paria opusta joista on ainakin minulle ollut korvaamaton apu:
1. KOTISTUDIO, musiikki purkkiin omin avuin / J. Pekka Mäkelä
2. LUOVA STUDIOTYÖ / Silja Suntola
P.S. Jos jotakin asiaa et sisäistänyt, niin kerro. Ehkä voi yrittää selittää eri tavalla.Kiitos vastauksistasi.
1. Äänikorttissa ei ole enempää kuin yksi stereo sisään tulo ja yksi lähtö. joten?
3. Tarkoitan digipianon omaa efektiä, joka toimii soitettassa normaalisti, mutta midin kautta tippuu leslie pois, eli digipianon midi-efekti on kyseessä, ei ulkoinen efekti. - kirppis
sama kirjoitti:
Kiitos vastauksistasi.
1. Äänikorttissa ei ole enempää kuin yksi stereo sisään tulo ja yksi lähtö. joten?
3. Tarkoitan digipianon omaa efektiä, joka toimii soitettassa normaalisti, mutta midin kautta tippuu leslie pois, eli digipianon midi-efekti on kyseessä, ei ulkoinen efekti.1. Siinä tapauksessa kannattaa kytkeä mikserin masterlähtö kortin tuloon ja kortin lähtö kaiuttimille. Näin saat kerralla äänitettyä 2 mono/1 stereoraitaa.
3. Midihän ei ole "ääntä" vaan käsky, joka sisältään nuotin arvot korkeus ja pituus. Näin ollen putoaa tietysti myös efektit pois. Esim. hammond ilman leslietä on, kuin auto ilman moottoria, eli hyvähän se olis saada mukaan. Helpoin ratkaisu voisi olla äänitysohjelman plug-in efektit(jos efektiä ei tarvita vättämättä jo soittovaiheessa), jolloin voidaan vielä editointi tai miksausvaiheessakin kontrolloida esim. leslien nopeuksia. Toinen vaihtoehto on sitten äänittää audiona, jolloin efekti tulee mukaan sellaisenaan, kuin on koskettimissa itsessään.
Kysy vaan vielä, jos ei valaissut tarpeeksi.
Itse en ole mikään "studionero", mutta säästän mielelläni muiden kantapäitä, koska omat on tämän harrastuksen takia aika kolhuilla :) - myöskin kantapäät rakoilla
kirppis kirjoitti:
1. Siinä tapauksessa kannattaa kytkeä mikserin masterlähtö kortin tuloon ja kortin lähtö kaiuttimille. Näin saat kerralla äänitettyä 2 mono/1 stereoraitaa.
3. Midihän ei ole "ääntä" vaan käsky, joka sisältään nuotin arvot korkeus ja pituus. Näin ollen putoaa tietysti myös efektit pois. Esim. hammond ilman leslietä on, kuin auto ilman moottoria, eli hyvähän se olis saada mukaan. Helpoin ratkaisu voisi olla äänitysohjelman plug-in efektit(jos efektiä ei tarvita vättämättä jo soittovaiheessa), jolloin voidaan vielä editointi tai miksausvaiheessakin kontrolloida esim. leslien nopeuksia. Toinen vaihtoehto on sitten äänittää audiona, jolloin efekti tulee mukaan sellaisenaan, kuin on koskettimissa itsessään.
Kysy vaan vielä, jos ei valaissut tarpeeksi.
Itse en ole mikään "studionero", mutta säästän mielelläni muiden kantapäitä, koska omat on tämän harrastuksen takia aika kolhuilla :)Vielä palatakseni alkuperäiseen kyssäriin nro 1, eli miten estää midiäänen "vuotaminen" masteriin audiota äänitettäessä, kuitenkin taustakin ois kiva kuulla että tietää missä sävellajissa ja tempossa sitä tulisi hoilata?
Ja käsittääkseni äänikortista tulee tulla mikseriin omalle kanavalle ulostulosta lähtö, jotta voi myös tallentaa esim cd:lle vai olenko täysin ulalla? - kirppis
myöskin kantapäät rakoilla kirjoitti:
Vielä palatakseni alkuperäiseen kyssäriin nro 1, eli miten estää midiäänen "vuotaminen" masteriin audiota äänitettäessä, kuitenkin taustakin ois kiva kuulla että tietää missä sävellajissa ja tempossa sitä tulisi hoilata?
Ja käsittääkseni äänikortista tulee tulla mikseriin omalle kanavalle ulostulosta lähtö, jotta voi myös tallentaa esim cd:lle vai olenko täysin ulalla?Juu, eli vuotaminenhan johtuu siitä, että mikserin masterlähtöön tulee signaali kaikista sen kanavista, jotka "auki". Asia olis ehkä ratkaistavissa siten, että ohjaat vaikka sen taustamusan pelkästään auxiin ja otat monitorointiin signaalin pöydän aux -lähdöstä(sen signaali ei ehkä ole tarpeeksi suuri kuulokkeille) ja näin masterkanava jää vain laulun äänitykseen(liu´ut kaikista kanavista laulua lukuunottamatta pois päältä).
No, kytkentöjä on mahdollista tehdä monellakin eri tavalla, mutta itselläni ei ole kortista tullut koskaan signaalia mikseriin vaan suoraan aktiivikajareihin. Miksaus tapahtuu äänitysohjelman softamikserillä ja ohjelmissa on toiminto(nimitys vaihtelee ohjelman mukaan, esim. pro toolsissa bounce to disk, joissakin ohjelmissa save as= "wavetiedosto" jne.) jolla raidat saa summattua yhteen ns. masternauhaksi ja sehän onkin jo valmis masteroitavaksi tai jopa poltettavaksi cd:lle(mikäli digitaaliarvot ovat 16 bittiä ja 44khz).
Toivottavasti tämä valaisi hitusen lisää.. - Kotiäänittäjä
menetetty taiteilija? kirjoitti:
Tässä muutama alkuun:
vastauksista eritäin kiitollinenJos se sun soundimoduli ja/tai äänikortti on kytketty mikserin kanaviin ja mikseri on kytketty main-liitännästä kortin IN:iin niin myös laulu "summautuu" samaan signaaliin, eli koko köntti äänittyy uudelle raidalle. Jos äänikortissa olisi enemmän kanavia(sekä sisään että ulos)homma olisi hoidettavissa parilla hiiren klikkauksella ja potikan väännöllä, mutta nyt ehkä joudut tekemään pienen kytkennän vaihdon...
Kokeile sellaista että kun haluat äänittää pelkän laulun, vaihdat piuhat mikserin MAIN OUT:sta AUX SEND:eihin. Sen jälkeen säädät kaikista muista kanavista paitsi laulukanavasta AUX-potikat nollille ja säädät laulukanavasta AUX:it sopivalle tasolle. Nyt kortille pitäisi mennä pelkästään laulusignaali ja kortilta pitäisi kuitenkin tulla taustat mikseriin. Tietysti sinun pitää nyt käyttää mikserin kuulokeliitäntää monitorointiin. Olikohan nyt oikein selitetty? Näin minä tein aiemmin äänityksiä kun ei vielä ollut muita mahdollisuuksia. - kirppis
Kotiäänittäjä kirjoitti:
Jos se sun soundimoduli ja/tai äänikortti on kytketty mikserin kanaviin ja mikseri on kytketty main-liitännästä kortin IN:iin niin myös laulu "summautuu" samaan signaaliin, eli koko köntti äänittyy uudelle raidalle. Jos äänikortissa olisi enemmän kanavia(sekä sisään että ulos)homma olisi hoidettavissa parilla hiiren klikkauksella ja potikan väännöllä, mutta nyt ehkä joudut tekemään pienen kytkennän vaihdon...
Kokeile sellaista että kun haluat äänittää pelkän laulun, vaihdat piuhat mikserin MAIN OUT:sta AUX SEND:eihin. Sen jälkeen säädät kaikista muista kanavista paitsi laulukanavasta AUX-potikat nollille ja säädät laulukanavasta AUX:it sopivalle tasolle. Nyt kortille pitäisi mennä pelkästään laulusignaali ja kortilta pitäisi kuitenkin tulla taustat mikseriin. Tietysti sinun pitää nyt käyttää mikserin kuulokeliitäntää monitorointiin. Olikohan nyt oikein selitetty? Näin minä tein aiemmin äänityksiä kun ei vielä ollut muita mahdollisuuksia.Juu, eli mähän vastasin tossa yhdessä niin, että otettais se monitorointi auxista, mutta parempi tapa on tietysti tuo, jonka mainitsit, eli äänittää auxista, koska silloin saa mikserin kuulokeliitännästä kuulokkeisiin taustamusiikin soimaan ja aux jää tuolloin vain laulun äänitykseen. Hyvä, että asia tuli esiin :)
- Kotiäänittäjä
Kyllä noilla vehkeillä jo saa aikaan vaikka mitä,mutta... Suositelisin hankkimaan jonkin useampi kanavaisen äänikortin! Esim. M-Audion Delta44 on hyvä. Itselläni on Delta1010 ja se on jo todella hyvä kortti moniraitaäänityksiin. Yksi hyvä vaihtoehto on myös E-MU:n 0404. Siinä on 2 sisään ja 2 ulos sekä rautapohjanen DSP eli efektiprosessori mikä ei kuormita koneen prosessoria lainkaan. Perusvaatimuksena minusta on se että kortti on FULL DUPLEX-ominaisuudella varustettu eli kortti pystyy äänittämään samaan aikaan kun toistaa jo äänitettyä matskua. Ja aina parempi jos kortti tukee ASIO/ASIO2 ajureita joilla latency eli viive saadaan mahd. alhaiseksi. Nämä ominaisuudet ei ole välttämättömiä mutta helpottaa sen verran paljon hommia ettei niitä vaihtais pois kun kerran on saanut maistaa!:) Mutta kaikkihan vaatii rahaa. :/
- Kotiäänittäjä
http://www.homerecordingconnection.com/news.php?action=view_cat&cat_id=5
http://www.tweakheadz.com/how_to_get_started_with_midi.html
http://www.kevinkemp.com/homerecordingtutorial/
Kannattaa lukea tarkkaan ja hartaudella! :) Ja miettiä mitä itse tarvitsee ja mihin on mahdollisuus...- Musiker
Kiitos kaikille vastauksista. Vielä kun saisi apua tohon midihässäkkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156