7-vaihteisen ongelmat

napavaihteet

Mulla on kaupunkipyöränä 7-vaihteinen mummis, jossa on nexus napavaihde. Muuten ihan hyvä peli, mutta ihmetyttää nuo yläpään vaihteet 6-7. Ne on niin jäykkiä, että ovat käytännössä turhia ja viitonenki on vähällä käytöllä. Olen tästä jutellut useammankin kanssa ja kaikilla on sama kokemus. Vaihteisto on ikään kuin viritetty liian korkealle, ainakin normaalia city-käyttöä ajatellen. Onko joku syy, miksi Shimano on nuo tuollaisiksi tehnyt?

51

15626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkuratas

      vaihteet lienee suunniteltu riittämään tasamaalle ja alamäkiin keskiverrolla terveellä aikuisella. suuri osa pyöräilijöistä myös suosii raskasta runttaamista vaikka järkevintä on pitää pyöritysnopeus korkeana.

      harkitse pienempään eturattaaseen vaihtamista. saat vaihteista paremman hyödyn ja pikkuvaihteet joilla ei tarvitse nousta pyörän selästä isoissakaan mäissä.

    • Alkup_maantiepyöräi
    • 3parempi

      Olen käyttänyt näitä napavaihteisia vuosikausia jo teinistä alkaen ja tullut siihen lopputulokseen, että 3-vaihdetta on just passeli määrä minulle näihin muutaman kilometrin kaupunkiajoihin. Aikoinani luulin, että mitä enemmän vaihteita sitä parempi, mutta kaupunkiajossa ei jaksa eikä ole tarvetta naksutella vaihteita ylös ja alas kovin tiuhaan. Napavaihteisissa yli tuplamäärä vaihteita ei edes kasvata vaihdealuetta kaksikertaiseksi:

      The Shimano Nexus 3-speed hub has a 186% overall gearing range.
      The Shimano Nexus 7-speed hub has a 244% overall gearing range.

      7-vaihteisessa napavaihteessa käytännössä pitää vaan vaihdella ylös ja alas tiuhempaan, että pääsee samalle vaihdealueelle kuin 3-vaihteisessa parilla naksauksella.

      Jos matkalla on kovia ylämäkiä, niin ei niitä tavallisella pystyasennosta poljettavalla kaupunkipyörällä ("mummo-pöyrästä" puhumattakaan) hyvin pääse ylös oli sitten 3- tai 7-vaihteinen napavaihde. Koviin ylämäkiin tarvitaan sitten kevyempi pyörä ja ulkoinen vaihteisto. Siis lähinnä urheilu ja maastokäyttöön. Jos kaupungissa satunnainen kova ylämäki tulee vastaan, niin voihan sitä sitten hypätä pois satulasta ja taluttaa sen mäen ylös.

      Mutta minun tavallisille muutaman kilometrin kaupunkimatkoille 3-vaihteinen on just paras. Ei tarvitse keskittyä siihen vaihteiden vaihtamiseen ja kuitenkin koko ajan on tosi mukava vaihdealue käytettävissä. Ajan 2:lla ja 3:lla pääasiassa ja ykkösella sitten isommat nousut. Napavaihteisissa Shimanoissa vähemmän on enemmän. :-)

      • Anonyymi

        Jotkut tykkäävät tiheämmästä välityksestä vaihteista. Ei tule niin suurta hyppyä raskaampaan momenttiin.


    • Henk_koht_mielipide

      Takanapavaihteiset (7 -vaihteiset) pyörät ovat takapainoisia kivirekiä. Toivottavasti olet osannut panna omaasi sentään sileämmät ja ohuemmat renkaat niin ei ole ihan niin kärsimystä se matkanteko täällä menopaluuvastatuulen tasangolla.

    • kapparulesok

      On napavaihteisista pyöristä mitä mieltä tai makua tahansa, niin yksi seikka niiden puolesta puhuu, ja se on huoltovapaus/huoltohinta.
      3-vanhan Tunturi Hybridin täyshuolto, sis. rataspakan vaihdon, 230e.
      Hiphei, jihuu.
      Itse olisin ostanut ehkä uuden pyörän jo tuossa vaiheessa, tai no, en ole koskaan vienyt yhtäkään pyörää mihinkään huoltoon, joten, olisin vaihtanut ne rattaat itse.
      On maksanut Suuri pyöräkirja aika monta kertaa itsensä jo takaisin.
      Ja ihan kirotun Bilteman työkaluilla olen jo lukuisia pyöriä korjannut, vaikka, eihän niillä voi mitään korjata, ei millään vaan voi, ne on liian halpoja, pitää olla Pro tason vermeet että edes renkaan voi irroittaa.

    • pyörämekaanikko

      7-vaihteinen on pikaisen huollon tarpeessa jos polkimet pyörivät mukana pyörää talutettaessa.
      Sisäkalujen ruostuminen on alkanut tai vetopuolen laakerikooli on hajonnut!

      • yess

        Kiitos tästä merkittävästä tiedosta! Yli kaksi vuotta olen jo pähkäillyt asian tiimoilta. Mutta nyt alkaa asia avautua!


    • Anonyymi

      Oon ostamassa pyörää niin kannattaako ostaa napavaihteinen,Combi vai avovaihteinen pyörä (tarvitsen ympäri vuoden käyttöön.

      • Anonyymi

        Itse ostaisin ehdottomasti avovaihteisen. Sen on yksinkertainen huoltaa itse ja varaosat on kohtuu halpoja. Joku 2x8-, 2x9- tai 1x9-vaihteinen riittää tavallisessa ajossa. Kolmea eturatasta ei tarvita. Esim Kona Dew'n mallit on hyviä peruspyöriä.


      • Anonyymi

        Riippuu siitä missä napavaihteista talvella säilyttää.

        Jo parin vuoden kuluttuan, napavaihteinen jäätyy talvella kiinni, ettei vaihteet vaihdu, jos säilyttää pyörää lämpimässä ja lähtee pyöräilemään pakkaseen


    • Anonyymi

      Jos ostaisin pyörän niin ostaisin sen 2x9. Yhdyn edelliseen puhujaan siinä mielessä että kolme eturatasta on liikaa. Painoa tulee lisää ja vaihtaminen on ronskutusta ja rohisevaa. Nykyään omistan helkama S2 - kilpapyörän joka on tuo 3x8. Ketju kuluu siihen malliin että liiallinen venymä on tosiasiaa jo 1800 kohdilla. Eilen taas painelin 102 kilometriä mäkisissä maastoissa. Yksi yllättävä hiekkatien nousu oli todellinen seinä. Siinä oli jo pakko käyttää pienintä eturatasta.

      Tuommoisessa raskaassa pyörässä 35 millinen rengas on varsin hyvä. Ostin 32 millisetkin syksyllä mutta eipä enää menneet vaijerireenkaan pakanat vanteelle kun nastarenkaista vaihdoin kesäkumiin. Venähtäneet olivat. Näille Suomen surkeille teille ja pyöräteille olisi varmaan 40 milliä sopiva. Seuraavaksi sellaiset sitten.

    • Anonyymi

      Voi olla että saa alamäestä kovemmat vauhdit?

    • Anonyymi

      Kannataisi viedä hetimiten huoltoon. Shimano 7 ruostuminen on ilmeisesti alkanut.
      Nexus 7 ei ole huoltovapaa vaihteisto kuten yleisesti luullaan.Varsinkin talvi tekee sille hallaa.
      Aamulla pakkaaseen ulos ja kotiin lämpimään varastoon niin varmasti alkaa ruostumaan sisältä kun huurtuminen muuttuu lämpimässä vedeksi.
      Napa pitäisi avata väh. joka toinen vuosi ja huoltaa. Takuu ei korvaa mahdollisia vahinkoja koska pyörän ohjeissa lukee että huollettava säännöllisesti.
      Useat korjaamot eivät edes huoli huoltoon jos taluttaessa polkimet pyörii mukana.
      Syynä on se että huolto on niin kallis ettei asiakas lunasta pyörää vaan ostaa uuden. Uudet sisä-osat noin 100€ ja työ päälle.

    • Anonyymi

      Shimano Nexus Sg-7c18. Onko normaalia, tuskin, kun pyörää työntää taaksepäin ja jalka polkimella, niin poljin pomppii. Eli joku navassa aiheuttaa nykimistä. Jalka ei siis ole jarrulla niin sanotusti vaan paino eteenpäin polkemissuuntaan.

      Vaihteet toimivat kohtuu hyvin, mutta kyseessä on lapseni pyörä, niin vaikea sanoa miten ne ovat toimineet tai niiden kuuluisi toimia.

      Vaijerin säätö on kunnossa, merkit kohdillaan 4-vaihteella.

      Ideoita?

    • Anonyymi

      Tuo Nexus 7 vaihteinen on ihan paska . Ei kestänyt 2 vuotta ja kilometrejä vain vajaat 700 km. Ei takuuseen samalla maksat myös vanteen ja pinnat. En voi suositella. Ei korvannut shimano eikä helkama. Paskaa Ei kannata ostaa eikä myydä.

      • Anonyymi

        Pyörästä saa vielä ihan käyttökelpoisen kun vaihtaa napavaihteisen takakiekon tilalle ihan tavallisen vaihteettoman ja irrottaa turhiksi käyneet vaihdekaapelit sun muut.


      • Anonyymi

        Kyllä perheen pyörissä ovat hyvin kestäneet jo toistakymmentä vuotta . Ajettu aika monta tuhatta kilsaa. Ei siis ihan kannata yleistää. Muuta huoltoa en ole tehnyt, kuin joskus moottoriöljyä ujuttanut sisään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä perheen pyörissä ovat hyvin kestäneet jo toistakymmentä vuotta . Ajettu aika monta tuhatta kilsaa. Ei siis ihan kannata yleistää. Muuta huoltoa en ole tehnyt, kuin joskus moottoriöljyä ujuttanut sisään.

        Mitä kautta olet ujuttanut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kautta olet ujuttanut?

        Puran vetopuolta sen verran, että saan ison laakerin näkyviin. Kiekko pöydälle vaakatasoon ja öljyä laakeriin tippakannulla niinkauan, jotta toiselta puolelta alkaa tulla läpi. Samalla pyörittelen akselia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puran vetopuolta sen verran, että saan ison laakerin näkyviin. Kiekko pöydälle vaakatasoon ja öljyä laakeriin tippakannulla niinkauan, jotta toiselta puolelta alkaa tulla läpi. Samalla pyörittelen akselia.

        Tuossahan on hirveä työmäärä. Kannattaa hankkia ketjuvaihteinen pyörä.


    • Anonyymi

      Ovat paskoja. Ruostuvat sisältä, kuulahäkit eivät kest jne. Huolto maksaa sikana, eli ei kannata. Vanhoja Sachsin Torpedoja ikävä (on sama kuin Sram).

      • Anonyymi

        Ovatko Sturmey & Archerin vaihteistot samaa laatutasoa Shimanon kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko Sturmey & Archerin vaihteistot samaa laatutasoa Shimanon kanssa?

        S&A:t ovat perinteisesti olleet erittäin kestäviä ja huoltovapaita, käytännössä Torpedoihin rinnastettavia. Harmi kun Torpedoja ei enää tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S&A:t ovat perinteisesti olleet erittäin kestäviä ja huoltovapaita, käytännössä Torpedoihin rinnastettavia. Harmi kun Torpedoja ei enää tehdä.

        Tääl Turuus on Fölläri vuokrafillareiden napavaihteistona Sturmey & Archer. En ole testannut kuinka polkee mutta ilmeisesti ihan laadukas kun kelpaa tuommoiseen käyttöön.


    • Anonyymi

      Vaihda takaratas isommaksi, niiin kepenee kauttalinjan.

    • Anonyymi

      Jep, katso moniko hampainen takaratas on ja vaihda se muutama hammas isompaan.
      Sitten löytyy joka pykälälle käyttöä. Ketju pitää myös uusia kun ratasta vaihdetaan.
      Tarviit myös ketjuleikkurin, taltta ruuvarin ja 15 mm lenkin.

      Toi Nexus 7 on aika syvältä kestävyyden suhteen. Siinä on huoltoväli 1500 km, eli pitää aika ajoin purkaa ja voidella.

      Oon huoltanut ja purkanut Nexus 3 vaihteiston ja se onnistu hyvin. Osia on vähän ja koko kappa on yksinkertainen.

      Ite kun olin ajanut Nexus 7 pyörällä noin 1200 km alkoi kakkos vaihde rohistamaan.

      Eikun purkamaan ja voitelu tavallisella vaseliinilla. Tämän jälkeen kappa pyöri vain tyhjää, mikään vaihde ei toiminut. No tavallista vaseliinia ei olisi saanut laittaa, vaan jotain Shimano vaseliinia.

      Kapan sisällä on hirveä kasa rattaita, on aurinkopyörää, jupiterpyörää, toisiaan kiertäviä planeettapyöriä, erilaisia liipottimia ym pikku sälää.

      Jos tykkäät kappavaihteista niin virvelitehtaan Nexus 7 kannattaa unohtaa.

      Paras kappavaihde, jota ei tarvitse kokoajan huoltaa on Nuvinci. Huoltoväli on 35 000km! Silloin vaihdetaan siirtoöljy.

      Nuvinci on portaaton CVT vaihteisto. Alle 200 € saa kaiken tarvittavan. Kapan, vaijerit, vaihtajan. Itse tai joku muu pinnoittaa kapan vannekehälle.

      Nuvinci kapan löydät ulkomaalaiselta verkkokaupalta. Esim Ebay on hyvä. Valitse ostopaikka Saksasta, niin ei tarvitse maksaa mitään ylimäärisiä tulleja tai alveja.

      • Anonyymi

        Moro,
        huomasin että uuden karhean Nexus3 vaihteisen lasten pyörän polkimet/kammet pyörii kun taluttaa takaperin, onko tuo ominaisuus vai korjattavissa ? Pyörän vaihteet, jarrut toimii muuten ihan normaalisti.


      • Anonyymi

        Voiko uudempia Nuvinci-vaihteistoja huoltaa jos joku sisäinen osa menee rikki?


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi, ovat kertakäyttöisiä sisuskalujen suhteen.

        2023 tietopaketti Enviolo (Nuvinci) napavaihteistosta:
        https://www.cyclingabout.com/enviolo-cvt-hub-explained-internal-gear-bicycle-hub/

        Sivustolla väite että Enviolo vaihteistolle luvattu 20 000 km huoltovapaita kilometrejä, se on aika vähän.

        20 000km (takuu) 200-400€ (mallista riippuen) vaihteistoille on ihan hyvä määrä, samassa jutussa puhuttiin että on pyöriä joilla ajettu jopa 80 000km.
        Tuo Enviolo on hinta/laatusuhteeltaan erinomainen vaihtoehto mikäli ei halua ostaa Rohlovin vaihteistoa joka varmista on näiden napavaihteistojen "kuningas" mutta jonka halvimmankin version hinta lähtee +1000€ hinnasta.

        Enviolon CVT:n oikeastaan ainoa haitta on hieman muita napavaihteistoja huonompi hyötysuhde, mutta esiemerkiksi sähköavusteisissa kaupunkipyörissä alkaa olemaan suhteellisen tavanomainen näky, kun niissä tuo hyötysuhteen alenema ei ole niin tärkeä asia kuin luomupyörissä, ja muillakin napavaihteistoilla (tuota Rohlovia lukuunottamatta) hyötysuhde on huonohko.


    • Anonyymi

      Kaikki kappa vsihteidet on raskaita ajaa siis. Polkee.

      En suosittele edes sipilälle.

      Osta ketjuvaihreet

      Udeimmille riittä taka rattaat

    • Anonyymi

      Unohda 7 kappa vaihde.
      Raskas ajaa
      Hajoo.

      Kallis kuin yritystuki kansalle

    • Anonyymi

      Olen ajanut 4-vaihteisella pyörällä noin 23 vuotta. Huoltaa ei juurikaan ole tarvinut, mitä olen vähän öljyä ruikkinut ja renkaita vaihtanut. On säästänyt hermoja. Ei tarvi rattaita rassata.

      • Anonyymi

        Penskana ja nuorena ajellu ihan normi miestenpyörällä missä ei vaihteita,nyt 30v jälkeen otin saman Tunturin vm.1980 ja lähdettiin vaimon kanssa kattelee mitä kaupungilta löytyy.
        Ei meinannu se keretä 3-vaihteisellä uudemmalla perässä kun minä painelin menee,se sentää töihin polkenu vuoskymemnet.
        Että kaikki riippuu kaikesta,toki jos ajaa jokapäivä työmatkaa tai sitten ihan urheilee fillarilla niin oltava pyörä sen mukaan.
        Ennen oli paremmin ei olu liikaa liikuvia osia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Penskana ja nuorena ajellu ihan normi miestenpyörällä missä ei vaihteita,nyt 30v jälkeen otin saman Tunturin vm.1980 ja lähdettiin vaimon kanssa kattelee mitä kaupungilta löytyy.
        Ei meinannu se keretä 3-vaihteisellä uudemmalla perässä kun minä painelin menee,se sentää töihin polkenu vuoskymemnet.
        Että kaikki riippuu kaikesta,toki jos ajaa jokapäivä työmatkaa tai sitten ihan urheilee fillarilla niin oltava pyörä sen mukaan.
        Ennen oli paremmin ei olu liikaa liikuvia osia

        Äijä polkee kovempaa kuin nainen. Huh huh.


    • Anonyymi

      Avasin just Nexus 7an enkä saa enää läjään, tai saan mutta rattaat jumittaa, voisko joku auttaa?

      • Anonyymi

        Teitköhän pahan virheen, sillä sisuskalut ovat todella monimutkaiset...?!

        Etsi netistä räjäytyskuva. Sen jälkeen loppu onkin Herran hallussa.

        Jos rahaa on, voit ostaa uuden tai viedä koulutetulle polkupyörämekaanikolle.


    • Anonyymi

      Ei ole ongelmia, kun ei omista moista.

    • Anonyymi

      Minulla on Sram P - 5 käsijarrullinen versio , ( Sachs ) ostin sen Saksasta vuonna 2018 ..jarrupuoli. voisi tehokkaampi , vaihteisto puoleen olen ollut tyytyväinen , ajettu noin 10000 km , pidän vaihteistosta , avaan sen vuosittain , vähän osia ja yksinkertainen rakenne .. toisessa pyörässäni on Sram S - 7 jarruton versio , ostin senkin Saksasta 2018 , valmistettu 2005 ja oli käyttämätön , ei ole ongelmia ollut , vannejarru on takapyörässä

    • Anonyymi

      Lisäys tähän Sram P - 5 ja S - 7 vaihteistojeni kokemuksiin on , että ajan näillä vain kesäaikana ja toinen on kun vertaa Shimano Nexus 7 vaihteistoa näin Sachs pohjaisiin P-5 ja S -7 malliin , mielestäni nämä sachseissa on pyörimis vastus pienempi .Talvella ajan vanhalla Sachs 3 vaihteisella

    • Anonyymi

      Ajoin edellisellä 7 vaihteisella 27.000km kunnes varas sen vei. Yksi rattaanvaihto, ei muuta remppaa. Suosittelen vahvasti.

    • Anonyymi

      Japanissa tullaan korkeammilta vuorilta kuin esim mansessa.

    • Anonyymi

      Vaseliinin lisääminen vaihteisiin saa niiden rattaat pyörimään jouhevammin.

    • Anonyymi
      UUSI

      Yli 50 vuotta vanha DBS polkimella vaihdettavalla 2-vaihteisella napavaihteella toimii kesät talvet ja on huoltovapaa vaihteisto.

    • Anonyymi
      UUSI

      20-tuumaisessa lyhyessä taittopyörässä on 7-vaihteinen Shimanon avovaihteisto seitsemällä takarattaalla, enkä saa säädettyä sitä millään hyväksi. Ketjut hyppii yli rattaista vähän väliä ja kokonaan pois eturattaalta välillä. Edellinen omistaja sanoi ettei se toiminut uutenakaan. Yhdessä takarattaassa ainakin pari piikkiä ovat kuluneet jo puolta matalammaksikin. Kun se eturatas on niin lähellä takaratasta eli ketju lyhyt, niin pitäisikö taakse laittaa uusi pakka jossa on vähemmän rattaita, niin ketju liikkuisi vähemmän sivusuunnassa? Pelkään että sama ongelma vaan jatkuu jos laitan siihen uudet samanlaiset rattaat.

      • UUSI

        Vaikuttaako tuo taittomekanismi mitenkään tuohon ketjulinjaan? Eli taittuuko pyörä miten?


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Vaikuttaako tuo taittomekanismi mitenkään tuohon ketjulinjaan? Eli taittuuko pyörä miten?

        Ei vaikuta, koska se rungon sarana on ketjujen etupuolella.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaikuta, koska se rungon sarana on ketjujen etupuolella.

        Miten ketjun tiukkuus? Jaksaako takavaihtajam pitää ktjua tarpeeksi kireällä ja onko takavaihtaja tarpeeksi jäykkä että tämä tarvittava kireys pysyy myös ajaessa?
        Vika voi olla että ketjut ovat aavistuksen liian pitkät taikka sitten takavaihtajan jousi on niin "kuoleentunut" ettei jaksa ketjua pitää tiukalla.


      • UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Miten ketjun tiukkuus? Jaksaako takavaihtajam pitää ktjua tarpeeksi kireällä ja onko takavaihtaja tarpeeksi jäykkä että tämä tarvittava kireys pysyy myös ajaessa?
        Vika voi olla että ketjut ovat aavistuksen liian pitkät taikka sitten takavaihtajan jousi on niin "kuoleentunut" ettei jaksa ketjua pitää tiukalla.

        Vai onko tilanne se että ketjut hyppäävät isoimmalta/pienimmältä rattaalta vielä "eteenpäin", silloin kyse on vaihtajan säädöistä.


      • Anonyymi
        UUSI

        Toimiiko se voimansiirto, kun ketju on sivusuunnassa suorassa? Tuohan on helppo testata.

        Kuulostaa kyllä kuluneelta ketjulta ja pakalta.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8987
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3529
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2740
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2149
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      364
      1806
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1070
    Aihe