Kapille kysymys

ja.vastauskin

Historia: Ketkä olivat Egyptin yhteiskuntahierarkiassa seuraavaksi ylimpinä faaraon jälkeen?
Olet kapi ollut ilmeisen tietämättäsi mahtimies.
Mahtimiehen elkeitäkin sinulla. Pitääkö sinua alkaa puhutteleen arvosi mukaan. Jos apuja saisi arvonimeen ! Aateliset oli Faaroiden jälkeen...
.
Mikä olisi arvosi ? älä nyt ainakaan kovin paljon unta nää faaraoista.
Maallisempi tapa, tee Napoleon lakki (saa vikak hesarin sivusta tehtyä), ja peilin eteen, käsi takin aukosta sisään. Jotain korkeaa jakkaraa siihen, tyyny satulaksi, se kuin hevonen, sen selkään peilin eteen.
Erikulmista katsomista, valokuvaa..jos meillekkin katsottavaksi.
Alta löytyy vastaus, mutta älä vielä katso, koita arvuutella..

-

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
-.
.
-.
.
.
.
-.
.
.
.
-.
.
.
.
-.

-

-

-

-

-

-

-

-
--

--
-
-

-
-
--
-

--
-

Kirjurit/papit

57

512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomppakurssin.primus

Faaraon jälkeen seuraavaksi ylimpänä oli demarit, joita johti Halonen (verotta, totta kai).

Sepä siitä.

Nyt saunaan.

• fdgdfgdfgdfgdf

Mahtimiehen elkeitäkin sinulla. Pitääkö sinua alkaa puhutteleen arvosi mukaan. Jos apuja saisi arvonimeen ! Aateliset oli Faaroiden jälkeen.....

• Talkkari-kirjuri

Oh
      sehän kirjuri onkin iso herra.
      Pitääkö oikein teititellä.

• Taidatpa.olla

Herra kirjuri, oletkos linjoilla.

• On ollut juhlapäivä, joten en ole tätä aikaisemmin ehtinyt tätä palstaa vilkaista, joten pyydän anteeksi, että vasta nyt vastaan sinulle varmaan hyvin tärkeään kysymykseen:

Kyllä minä mm. Sinuhen ainakin kolmeen-neljään kertaan lukeneena ja Egyptin mailla pitkäänkin olleena olisin tiennyt vastauksen kysymykseesi. Kirjuri oli todellakin hyvin korkealle arvostettu muinaisessa Egyptissä. Joten kiitän kunniasta, jos minut näet vertaisenaan. Meidän kirjoitusjärjestelmässämme kirjurin osa on toki paljon helpompi kuin muinaisessa Egyptissä, jossa kirjurin tuli hallita tuhansia hieroglyfejä. Tosin näkyy tämäkin helppo järjestelmämme olevan varsin vaikea eräille jopa melko korkeisiin upseerinarvoihin ylenneille;))

Mutta meitä kun on niin moneksi. ”Niin on aina ollut, niin on ja niin on aina oleva” - Sinuhea lainatakseni.

Tässäpä alla on egyptiläinen kirjuri, jonka minäkin olen nähnyt ihan seillä paikan päällä:

https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/lukio/näyteluvut/epookki14/media/valokuvat/imho/jakso-i/koaae

Voi kamalaa - mutta hänhän on vähissä pukeissa, nyt saattaa eräs tuosta kiihottua, kun luulee häntä minuksi!

Mainitsen aluksi, että tänään on ollut juhlapäivä. Toki salossamme on liehunut lippu puolustusvoimain juhlapäivän kunniaksi, mutta muuten en ole niihin juhlallisuuksiin osallistunut. Enkä ole ollut lakkiaisissakaan, kun lähipiirissäni ei nyt ollut lakitettuja. Mutta muutkin koulut päättyivät tänään. Peruskoulun kolmannen luokan ”yli hypännyt” pojanpoikani sai neljänneltä luokaltaan todistuksen, jossa ei ollut juuri muita kuin kymppejä. Sitä olen juhlinut. Vaariinsa kai poika on tullut. No, onhan häneen ollut geneettisestikin jo monia muitakin vaikuttajia, mutta kyllä minä nyt rintaani siitä kaarelle nostan!

Hyvää yötä!

• Eipä tuo linkkini näy aukeavan. Aukeisikohan tästä (Louvren museossa Pariisissa olevasta muinaisen egyptiläisen kirjurin patsas on kyseessä, siis jo siellä muinaisessa Egyptissä tehty):

https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/lukio/näyteluvut/epookki14/media/valokuvat/imho/jakso-i/koaae

• Jokohan.nyt
        kapi_ kirjoitti:

Eipä tuo linkkini näy aukeavan. Aukeisikohan tästä (Louvren museossa Pariisissa olevasta muinaisen egyptiläisen kirjurin patsas on kyseessä, siis jo siellä muinaisessa Egyptissä tehty):

https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/lukio/näyteluvut/epookki14/media/valokuvat/imho/jakso-i/koaae:file/download/093ff0090d966ba97c173030f90d3fa53b8c3929/Egyptiläinen kirjuri-Louvre--Jeff Dahl CC-nimeä-jaa samoin.png

Muutetaan moodia

• Sinuhestahan käy ilmi myös pappien tärkeä valtapoliittinen rooli Egyptissä. Itse asiassa koko teoskin rakentuu pitkälti istuvan faaraon ja pappien väliseen kilpailuun vallasta. Mikä meidän aikamme poliittinen ryhmä lienee pyörinyt Waltarin mielessä, kun hän niistä Egyptin papeista kirjoitti?

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Sinuhestahan käy ilmi myös pappien tärkeä valtapoliittinen rooli Egyptissä. Itse asiassa koko teoskin rakentuu pitkälti istuvan faaraon ja pappien väliseen kilpailuun vallasta. Mikä meidän aikamme poliittinen ryhmä lienee pyörinyt Waltarin mielessä, kun hän niistä Egyptin papeista kirjoitti?

Huomaan, että olet sinäkin Sinuhesi lukenut! Paljolti on kirjassa kyse siitä, jonka tiivistetysti sanot, joskin paljon myös muusta. Jopa rakkaudestakin. Ja pettymyksestä siinä. Hellyttävä on Sinuhen lause yhtä suurta rakkauttaan muistellessaan: ”Niin kuluivat ne päivät, ja sitten niitä ei enää ollut. En tahdo muistella enempää, sillä pala nousee kurkkuuni ja silmieni kaste tuhrii kirjoituspaperini”.

Tuskinpa Waltarin mielessä Sinuhea kirjoittaessaan pyöri mikään nykyisistä tai aikaisemmistakaan poliittisista ryhmistämme. Hän kirjoitti kirjaansa sodan aikana muistaakseni Heinolan maalaiskunnasta vuokraamansa mökin vinttikamarissa ja keskittyi kirjoittamiseen kaiken ulkoisen unohtaen.

Siinailla rauhanturvajoukoissa palvellessani tein Ylä-Egyptin matkan, joka suuntautui mm. niille historiallisille paikoille, joista Sinuhessa kerrotaan. Enne matkalle lähtöäni luin noista paikoista kertovan tieteellisen arkeologisen kirjan ja Sinuhen silloin toista kertaa. Noita paikkoja kolutessani vaistomaisesti peilasin näkemääni aina mielessäni Sinuhessa kerrottuun enkä siihen arkeologiseen teokseen, kun Sinuhessa kerrottu oli vaikuttavampaa. Ihmeellistä, sillä Waltari kirjoitti Sinuhen Egyptissä koskaan käymättäkään!

• kapi_ kirjoitti:

Huomaan, että olet sinäkin Sinuhesi lukenut! Paljolti on kirjassa kyse siitä, jonka tiivistetysti sanot, joskin paljon myös muusta. Jopa rakkaudestakin. Ja pettymyksestä siinä. Hellyttävä on Sinuhen lause yhtä suurta rakkauttaan muistellessaan: ”Niin kuluivat ne päivät, ja sitten niitä ei enää ollut. En tahdo muistella enempää, sillä pala nousee kurkkuuni ja silmieni kaste tuhrii kirjoituspaperini”.

Tuskinpa Waltarin mielessä Sinuhea kirjoittaessaan pyöri mikään nykyisistä tai aikaisemmistakaan poliittisista ryhmistämme. Hän kirjoitti kirjaansa sodan aikana muistaakseni Heinolan maalaiskunnasta vuokraamansa mökin vinttikamarissa ja keskittyi kirjoittamiseen kaiken ulkoisen unohtaen.

Siinailla rauhanturvajoukoissa palvellessani tein Ylä-Egyptin matkan, joka suuntautui mm. niille historiallisille paikoille, joista Sinuhessa kerrotaan. Enne matkalle lähtöäni luin noista paikoista kertovan tieteellisen arkeologisen kirjan ja Sinuhen silloin toista kertaa. Noita paikkoja kolutessani vaistomaisesti peilasin näkemääni aina mielessäni Sinuhessa kerrottuun enkä siihen arkeologiseen teokseen, kun Sinuhessa kerrottu oli vaikuttavampaa. Ihmeellistä, sillä Waltari kirjoitti Sinuhen Egyptissä koskaan käymättäkään!

Lienet oikeassa arvioidessasi Waltarin motiiveja. Itse asiassa myös minua ärsyttävät kirjallisuustutkijat, jotka pyrkivät löytämään kirjailijoiden teksteistä mitä hienompia piilomerkityksiä.

Toki olen kai siihen itsekin syyllistynyt, kun olen väittänyt, että Aleksis Kiven seitsemälle veljekselle Impivaara oli itsenäisen kasvun ja edistyksen paikka vastakohtana Toukolan kylän muille asukkaille, jotka pysyivät paikallaan pyrkiessään vain noudattamaan kiltisti yhteiskunnan kunnon asukkaille säätämiä normeja. ;-)

Lienet oikeassa arvioidessasi Waltarin motiiveja. Itse asiassa myös minua ärsyttävät kirjallisuustutkijat, jotka pyrkivät löytämään kirjailijoiden teksteistä mitä hienompia piilomerkityksiä.

Toki olen kai siihen itsekin syyllistynyt, kun olen väittänyt, että Aleksis Kiven seitsemälle veljekselle Impivaara oli itsenäisen kasvun ja edistyksen paikka vastakohtana Toukolan kylän muille asukkaille, jotka pysyivät paikallaan pyrkiessään vain noudattamaan kiltisti yhteiskunnan kunnon asukkaille säätämiä normeja. ;-)

Hieman samanlaista ärsytystä minäkin olen joskus tuntenut noista samoista syistä.

Saatat olla ehkä oikeassakin tuossa seitsemän veljeksen Impivaaraansa ”pakenemisen” syistä. Tai oikeastaan kirjan kirjoittaneen Aleksis Kiven piilomotiiveista. Jos kirja kirjoitettaisiin nyt, se ehkä nähtäisiin vastalauseena kepulaisuudelle, vaikka nyt jotkut kutsuvatkin kepulaisuutta impivaaralaisuudeksi;))

• kjge3
        kapi_ kirjoitti:

Eipä tuo linkkini näy aukeavan. Aukeisikohan tästä (Louvren museossa Pariisissa olevasta muinaisen egyptiläisen kirjurin patsas on kyseessä, siis jo siellä muinaisessa Egyptissä tehty):

Nuo toimimattomiksi jäävät linkit saa helpoiten auki, kun "maalaa" ne siniseksi ja klikkaa hiiren oikealla namiskalla ja valitsee avautuvasta valikosta kohdan avaa.

• Anonyymi

Maitoauto kirjurina myös Valiolla, ihan oli oma koppikin.

En oikein ymmärrä näiden pölyisten eeposten jalustalle nostoa.
        Juha Seppälä ja Jyrki Lehtola ovat Kiveä ja Waltaria merkittävämpiä kirjailijoita!

• Hallaahon.äänestäjä7

EGYPTIN HALLINTO EI SUINKAAN OLE YHTENÄINEN

Egyptin hallinto on niin pitkäikäinen että siellä valta ja uskonto on ehtinyt vaihtua monia kertoja AIVAN SAMA ON MM. ENGLANNISSA joka on parlamentarismin kehto

Tärkeämpää on tietää kuka on Egyptin viimeinen faarao ja se että Egypti on kristitty hellenistinen valtio jonka muslimit ovat pilanneet

ja että nykyisten muslimien esi-isät eivät suinkaan ole rakentaneet Egyptin klassista kulttuuria vaan aivan muut

• Hieman sekoitat asioita, etkä ihan vähääkään. Hellenistiset valtiot eivät olleet kristittyjä, vaan niitä oli toistatuhatta vuotta ennen kristinuskon syntyä. Egyptin korkeakulttuuri oli parhaassa kukoistuksessaan jo paljon ennen hellenismiäkin. Auringonjumala Amon siellä oli kauimmin palvottu Jumala, joskin farao Ekhnaten yritti sen syrjäyttää omalla Jumalallaan Atonilla, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Kuningatar Kleopatranhan uskotaan olleen Egyptin viimeinen farao. Hän oli kreikkalaisajan Egyptin viimeinen hallitsija, viimeinen Ptolemaiosten sukuun kuulunut. Hänen aikanaan Egypti oli oikeastaan jo Rooman valtakunnan vasallivaltio, ja Kleopatranhan uskotaan rakastelleen sekä Julius Caesarin että Marcus Antoniuksen kanssa.

Kyllä Egyptiin tuli kristinuskokin jo ajanlaskumme ensimmäisten vuosisatojen aikana, sama koptinen usko, joka vakiintui myös Etiopiassa. Edelleen Egyptin väestöstä on kai noin 10 % kristittyjä. Koptikirkkoja siellä on paljonkin, monissa sellaisissa minäkin olen käynyt. Mutta yli 600 vuotta kristinuskon syntymisen jälkeen syntynyt Islam on ollut voitollisempi sielläkin kuten kaikkialla Pohjois-Afrikassa ja Lähi-Idässä, toki Kaukoidässäkin, kuten esim. Indonesiassa, joka on väkiluvultaan maailman suurin muslimivaltio.

• kapi_ kirjoitti:

Hieman sekoitat asioita, etkä ihan vähääkään. Hellenistiset valtiot eivät olleet kristittyjä, vaan niitä oli toistatuhatta vuotta ennen kristinuskon syntyä. Egyptin korkeakulttuuri oli parhaassa kukoistuksessaan jo paljon ennen hellenismiäkin. Auringonjumala Amon siellä oli kauimmin palvottu Jumala, joskin farao Ekhnaten yritti sen syrjäyttää omalla Jumalallaan Atonilla, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Kuningatar Kleopatranhan uskotaan olleen Egyptin viimeinen farao. Hän oli kreikkalaisajan Egyptin viimeinen hallitsija, viimeinen Ptolemaiosten sukuun kuulunut. Hänen aikanaan Egypti oli oikeastaan jo Rooman valtakunnan vasallivaltio, ja Kleopatranhan uskotaan rakastelleen sekä Julius Caesarin että Marcus Antoniuksen kanssa.

Kyllä Egyptiin tuli kristinuskokin jo ajanlaskumme ensimmäisten vuosisatojen aikana, sama koptinen usko, joka vakiintui myös Etiopiassa. Edelleen Egyptin väestöstä on kai noin 10 % kristittyjä. Koptikirkkoja siellä on paljonkin, monissa sellaisissa minäkin olen käynyt. Mutta yli 600 vuotta kristinuskon syntymisen jälkeen syntynyt Islam on ollut voitollisempi sielläkin kuten kaikkialla Pohjois-Afrikassa ja Lähi-Idässä, toki Kaukoidässäkin, kuten esim. Indonesiassa, joka on väkiluvultaan maailman suurin muslimivaltio.

Korjaan tuossa sanomaani sikäli, että varsinainen hellenismiksi luette aika Kreikassa alkoi kyllä vasta n. 300-400 vuotta ennen ajanlakumme alkua, mutta kreikkalaisia kaupunkivaltioita oli jo kauan ennen tuota aikaa. Eräs vanhimmista on kai Kreetan saarella sijaitseva Knossos, jonka n. 6000 vuodan takaisia melko hyvinkin säilyneitä raunioita olen minäkin käynyt katselemassa. Minolaiseksi kai sen ajan kulttuuria kutsutaan.

• Itsekkin.vaadit
        kapi_ kirjoitti:

Korjaan tuossa sanomaani sikäli, että varsinainen hellenismiksi luette aika Kreikassa alkoi kyllä vasta n. 300-400 vuotta ennen ajanlakumme alkua, mutta kreikkalaisia kaupunkivaltioita oli jo kauan ennen tuota aikaa. Eräs vanhimmista on kai Kreetan saarella sijaitseva Knossos, jonka n. 6000 vuodan takaisia melko hyvinkin säilyneitä raunioita olen minäkin käynyt katselemassa. Minolaiseksi kai sen ajan kulttuuria kutsutaan.

Varmaan laitat lähteetkin esille.
        Et itse voisi noita keksiä.
        Muistaa noista vanhoista, että ne tarukirjoituksia, silloin ei ole kirjattu ylös vielä, kuin aikakautemme historiaa. Harva osasi edes kirjoittaa,
        kuin majuri täällä, edes kansakoulua ei ole käynyt. Saunamajurin tointakaan ei edes osaa. Armeijaakaan ei ole pankkopoika käynyt, kirjoitustaidottomana.

• Lähteeni ovat lukemani kirjallisuus ja tulisi aivan liian pitkä luettelo, jos alkaisin sitä kaikkea tässä nimetä. Sanomani tueksi varmaan löydät jotain Wikipediastakin.

Egyptissä oli kirjoitustaitoa jo monta tuhatta vuotta sitten. Hieroglyfeillä kirjoitettiin, ja sen taidon parhaiten hallitsivat ne kirjurit, ja siksi he niin tärkeitä olivat. Nykyisin - jo kauankin - hieroglyfejä alan tiedemiehet lukevat ja siksi he nyt ovat niin tärkeitä. Sikäli se hieroglyfikirjoitus on hienoa, että sitä ymmärtävät yhtä hyvin sen lukutaidon hallitsevat suomalaiset kuin mitä muuta kieltä tahansa puhuvat. Se kun on kuvakirjoitusta.

Samanlaista kuvakirjoitusta on oikeastaan myös kiina, japani ja korea, vuosituhansia niitäkin on kirjoitettu. Jo muinaisilla intiaanikulttuureillakin oli vastaavaa kuvakirjoitustaitoa. Niitäkin kirjoituksia olen nähnyt, viimeksi parin vuoden takaisella Meksikon matkallani, jolla tutustuimme maya-intiaanien muinaispaikkoihin.

Sanon tuossa aikaisemmin, että Waltari kirjoitti Sinuhen koskaan Egyptissä käymättäkään. Mahtava on siis mielikuvituksen voima. Siitähän nähdään toki näyttöä täälläkin, mm. ”majurilla” itsestään kertomalla, joskin sen vaikutus lukijaan on vain huvittava, ellei säälittävä.

• Helppo.myöntää
        kapi_ kirjoitti:

Lähteeni ovat lukemani kirjallisuus ja tulisi aivan liian pitkä luettelo, jos alkaisin sitä kaikkea tässä nimetä. Sanomani tueksi varmaan löydät jotain Wikipediastakin.

Egyptissä oli kirjoitustaitoa jo monta tuhatta vuotta sitten. Hieroglyfeillä kirjoitettiin, ja sen taidon parhaiten hallitsivat ne kirjurit, ja siksi he niin tärkeitä olivat. Nykyisin - jo kauankin - hieroglyfejä alan tiedemiehet lukevat ja siksi he nyt ovat niin tärkeitä. Sikäli se hieroglyfikirjoitus on hienoa, että sitä ymmärtävät yhtä hyvin sen lukutaidon hallitsevat suomalaiset kuin mitä muuta kieltä tahansa puhuvat. Se kun on kuvakirjoitusta.

Samanlaista kuvakirjoitusta on oikeastaan myös kiina, japani ja korea, vuosituhansia niitäkin on kirjoitettu. Jo muinaisilla intiaanikulttuureillakin oli vastaavaa kuvakirjoitustaitoa. Niitäkin kirjoituksia olen nähnyt, viimeksi parin vuoden takaisella Meksikon matkallani, jolla tutustuimme maya-intiaanien muinaispaikkoihin.

Sanon tuossa aikaisemmin, että Waltari kirjoitti Sinuhen koskaan Egyptissä käymättäkään. Mahtava on siis mielikuvituksen voima. Siitähän nähdään toki näyttöä täälläkin, mm. ”majurilla” itsestään kertomalla, joskin sen vaikutus lukijaan on vain huvittava, ellei säälittävä.

Kyllä sinä kopioit tuon, et ole itse sitä tiennyt, edes kirjoista noin.
        Miksi muita moitit kopioinnista ?
        Ei me kukaan voida kirjoittaa ilman kopiointia. Ei sellaisia olekkaan,näissä pitkälle historiaan olevissa asioissa. Onko sitten kopiotkaan oikein, tuskin.
        Joudutaan paljon päättelemään tuhansienvuosien takaisiin. Oli Waltaria tai muita lähteinä.
        Itsensä petosta, jos väittää, että minä tiedän nämä.
        Sosialisti ei koskaan sano että olen ollut väärässä.
        Itse sanon itsestäni, että olen ollut väärässä monesti, mutta koitan parantaa sitä osaamisaluettani. Huomaa väärässä olonsa, kun tarkistamatonta tietoa sanoo totena.
        Itse olen väärässä monestikin, sen huomannut.
        On vara antaa siinä periksi.

• Helppo.myöntää kirjoitti:

Ei me kukaan voida kirjoittaa ilman kopiointia. Ei sellaisia olekkaan,näissä pitkälle historiaan olevissa asioissa. Onko sitten kopiotkaan oikein, tuskin.
        Joudutaan paljon päättelemään tuhansienvuosien takaisiin. Oli Waltaria tai muita lähteinä.
        Itse sanon itsestäni, että olen ollut väärässä monesti, mutta koitan parantaa sitä osaamisaluettani. Huomaa väärässä olonsa, kun tarkistamatonta tietoa sanoo totena.

Kyllä minä kopioin tuota nyt tänne tuomaani, kopioin sitä omasta päästäni. Mutta en sittenkään turvautunut siihen täällä varsin yleiseen ja eräiden arvostetuimpana pitämään metodiin, oman pään tuottamaan. Sillä kirjoista lukemani ja osittain myös kokemani on tuota nyt esittämääni päähäni tuottanut.

En väitäkään, että varmaksi tietäisin noiden asioiden olleen ja tapahtuneen niin kuin kerroin. Mutta sen tiedän varmaksi, että noin ainakin arkeologit ja historioitsijat totuudeksi uskovat. Ja niin on Waltarikin kirjoittanut kuin kerron. Jokaisen jonkin verran lukeneen ja sitäkin kautta sivistystä saaneen tuo pitäisi ymmärtää.

Enkä tuottanut tuota mielikuvituksestani, kuten eräät täällä tuottavat kertoessaan itsestään tai muusta, varsinkin kertoessaan minusta.

Eiköhän riitä puoleltani tästä asiasta.

• Helppo.myöntää kirjoitti:

Se ei ole kopioimista, että kirjoittaa omin sanoin eri lähteistä poimimiaan tietoja uudeksi tekstikokonaisuudeksi. Tosin hyviin tapoihin kuuluu, että tällaisessa epätieteellisessäkin yhteydessä ilmoittaa, mitä lähteitä oli käyttänyt. Ilmoittamatta jättäminen ei ole kuitenkaan samanlainen rikos kuin toisen kirjoittaman tekstin kopioiminen sellaisenaan omiin nimiinsä.

• "Enkä tuottanut tuota tuottanut tuota mielikuvituksestani, kuten eräät täällä tuottavat kertoessaan itsestään".
      Väitätkö tosiaan etten ole ollut Suomen armeijan Majuri ?
      Kun sitä olet hokenut monia kertoja.
      Ja mihin se tietosi sitten perustuu ?
      Kun kirjoitus ei ole herkkuani, kirjoitusvirheisiin.
      Kyllä minä olen kansakoulunkin kokonaan surittanut, ihan kelvollisin numeroin. Matikka ollut aina lempiaiheitani, siitä jo silloin 9 ja 10 .
      Samoin urheilu. Nämä äidinkielet ym olleet siinä keskivaiheilla.
      Historia ihan mukavaa.
      Laulu 5, opettaja sanoi ekaluokalla, jos et laula saat nelosen. Jotain Ukko Nooaa sitten tuli.
      Lukiota kohti sitten numerotkin alkoi parantuntuun.
      mm kielet veteli jo täydellisyyttä, -numeroina, kun osasin jo kotoa jotain.
      Muttä kielillä ei elä, pitää osata oikeita töitä -ollut ajatukseni.
      Se vaihe meni ohi, ja RUK jälkeen hain Kadettikouluun, johon pääsinkin.
      Jälkeen sitten ollut muuttoa, kun piti paikkaa vaihtaa useamman kerran. Silloin upseereita heiteltiin palveluspaikalta toiseen joitain tiuhaankin. Kävin toisenkin koekeakoulun, joten armeija sai jäädä heti, kun pääsi irti.
      Kertausharjoituksia lisukkeineen ollut paljon, yli sen määrän, kun ei olisi pakko olla mukana. Olen sanonut, että olen niin paljon kuin tarvetta tuntuu olevan. Muistan kerrankin, eräällä tuli täyteen 100 päivää kertausharjoituksia, lähti kesken pois.
      Tässä nyt ollaan, koulutuksen päässä saunamajurina.
      Ja olipa ollut mikä tahansa, tähän olisi tultu.
      Ihmiselo sellaista, ei me saada mitään mukaan. Elämykset mukavia, mm maailman kiertäminen, sen myönnän. Joka ei niin kohdallani niin kiehdo enään, kun kotimaassakin paljon katseltavaa, ja naapurimaissakin aina löytyy.

Sepä siitä.

Toivoisi täällä, että olisi kirjautuneena kirjoittajat, jos jotain symboolikuvaakin saisi siihen, se vähän näyttää missä mennään.
      Itsellä nyt tuo puuntaimi, kun se ollut tämänkesän arpeettia.
      Pöllipinoakin oli, kun se hetki oli talvella.
      Muutetaan tarpeen mukaan.
      Sotilailla nyt aina kunniamerkkejä " puoli rinnusta" ettei nyt niitä tarvetta niin esitellä. Kaikkihan me oltu hyviä, ainakin loppupuheissa, kun eläkkeelle jäätiin. Sen jälkeen sitten, vastuu jää itselle, kehumisissa.

Pärjäillään.

• Längvits

Pupputarinasi, kuten nytkin, ovat hauskaa luettavaa. Vaatii aikamoista mielikuvitusta, kun kuvittelee olleensa majuri ja myöskin käyneensä yllä mainitut koulut. Jo pelkästään lukion suorittaminen tuollaisella kirjoitustaidolla on sula mahdottomuus.

• Väitän, ja olen siitä täysin varma, että et ole ollut Suomen armeijan majuri. Jos olisit ollut, kirjoittaisit majurin pienellä alkukirjaimella. Varmuuteni asiasta ei toki perustu ainoastaan noihin kirjoitusvirheesi, vaan kielellinen ilmaisusi muutenkin on sellaista, että et todellakaan olisi voinut toimia majurina, sillä jokainen majuri joutuu urallaan myös tehtäviin, jossa kieli - niin puhuttuna kuin kirjoitettuna - on tärkeä työkalu.

Tulin aikoinaan tuntemaan monia majureita myös läheisinä työtovereinani, ja muutama heistäkin oli sellainen, jota ei voida ruudinkeksijänä pitää, mutta kyllä heidänkin esitystaitonsa oli aivan toista luokkaa kuin sinulla. Tietenkin myös heidän näkemyksensä sotaväestä ja sen eri tehtävien merkityksestä. Sinä olet siitäkin asiasta esittänyt sellaista, jota kukaan majuri ei kehtaisi edes leikillään esittää. Ethän tuntenut edes nimellisvarausjärjestelmää, jolla siviilityönantajani varasi minut käyttöönsä mahdollisen kriisinkin tullessa. Majuri sen tuntisi, kun heistä lähes jokainen toimii uransa loppuvaiheissa sotilaspiirien esikunnissa.

Majuriksi yletäkseen miehen on täytynyt olla jo ylioppilas - ellet ole minua vanhempia ikäluokkia, joissa oli muutama majuriksikin ylennyt esim. keskikoulun ja jonkin opiston perusteella tai sodanaikaisista ansioistaan. Majurin olisi täytynyt käydä kadettikoulu, kapteenikurssi ja esiupseerikurssi - sotakorkeakoulun käyneethän ylenivät majuria korkeammalle, elleivät lähteneet siviiliin pian sen koulunsa jälkeen. Mutta sinun kielelläsi et olisi läpäissyt mitään mainitsemiani kouluja. Eikä sinun kielellisellä taidolla varustetulle olisi ollut armeijassamme tarjolla mitään majurin tehtävää.

Mahdotonta minun olisi uskoa sinun olevan edes reserviläisenä majuriksi kohonnut, vaikka olisit kuinka ravannut niissä kertausharjoituksissa, joista usein puhut. Enpä usko, että kielellisillä taidoillasi olisi läpäisty edes reserviupseerikoulua, ei ainakaan enää v. 1963 minun kurssillani, jolla oli varsin paljon myös kirjallisia kokeita. Niitä kielellisiä vaatimuksia ajatellen minua suuresti huvittaa mm. tuo sanomasi:

>>Lukiota kohti sitten numerotkin alkoi parantuntuun.
        mm kielet veteli jo täydellisyyttä, -numeroina, kun osasin jo kotoa jotain.
        Muttä kielillä ei elä, pitää osata oikeita töitä -ollut ajatukseni.
        Se vaihe meni ohi, ja RUK jälkeen hain Kadettikouluun, johon pääsinkin.<<

Etkö todellakaan itse ymmärrä tuohon sisältyvää hauskuutta? Mikähän mahtoi olla se toinen ”koekeakoulusi”, jonka kävit sotilasurasi jälkeen? Teknillinen korkeakouluko, josta valmistuit dipl. insinööriksi, jollaisena myös olet täällä esiintynyt? Satun ihan lähipiiristäni tuntemaan senkin koulun vaatimuksia myös mm. kielellisen esityksen suhteen. Mikähän mahtoi ollakaan diplomityösi siellä ja millaisen arvostelun siitä mahdoit saadakaan;))

Nyt kyllä kirjoitat paremmin kuin yleensä, mutta ei tuokaan teksti ole majurin eikä insinöörinkään kynästä lähtöisin. Kielelläsi on nytkin niin paljon yhtäläisyyksiä moniin muihin täällä muilla nikeillä esitettyihin täysin sekaviin kirjoituksiin, joten luulenpa myös niitä lähteneen sinun näppäimistöltäsi. Ehkä tuo avauskin ja muutamat muutkin viestit myös tässä ketjussa.

Voit olla muuten ihan kunnon mies, ja olet voinut tehdä myös ihan arvostettavan työuran, mutta suomen armeijan majurina sitä et ole tehnyt. Ihmettelen, miksi olet saanut tuollaisen pakkomielteisen pinttymän päähäsi esiintyäksesi täällä nimenomaan majurina. Toki nimettömänä ja arvomerkittömänä, tuollaisia hupaisia kuvia nikilläsi käyttäen, ja siten oikeastaan itsekin vahvistat sen, että majuri et voi missään tapauksessa olla.

Nyt sinulla on helppo mahdollisuus nolata minut: kerro, kuka olet ja missä olet majurina palvellut! Jos niin teet, pyydän nöyrimmästi anteeksi sanojani ja varmaan nolostun niin paljon, että lopetan kirjoittelemisen tänne. Enpä usko, että minulle tulee nyt aihe lopettaa kirjoittelemisen tänne heti, tosin saatan sen lähiaikoina tehdä muutenkin, sillä kovin vastenmieliseksi huvittavuudessaankin tämä palsta on tullut. Ette te ”majurit” ja ”johtajat” ole siihen ainoita syyllisiä, mutta osanne on teilläkin.

Jos tuon majurina esiintymisesi tarkoitat vain pelleilyksi, kovin yksinkertaiseksi osoittaudut siinäkin.

• TorppaPoika

Hyvän uran olet tehnyt, ja vaikka opintoja on komeasti, niin kaikesta näkyy myös käytännönläheinen osaaminen. Myös tuosta asioiden ilmaisemisesta, siinä on rokkenrollia, niikuin oikeistodemari osuvasti tyyliäsi kuvasi. Niillä joille tuollainen rokkenroll ei avaudu, kuten kapille piiitkästä vuodatuksesta päätellen, täytyy olla asiaosaamisessa isoja aukkoja. Ryhtyvät sitten pilkunviilaamseen kun ei ymmärrys riitä keskustelemaan itse asiasta.

Itselläni kävi koulun kanssa vähän samanlailla kuin sinulla. Alku oli takkuista, taisi olla kansakoulun ensimmäisen luokan keskiarvo 6,7, mutta lukion päästötodistus jo 8,7. Opettajalla siinä iso rooli. Vanhempani olivat maanviljelijöitä, ja osallistuivat kuntapolitiikkaan SDP:ssä. Sitä ei vanhan koulukunnan kansakoulunopettaja hyvällä katsonut, todistukseen ei tullut kuin kutosia ja seiskoja vaikka miten hyvin asiat osasi. Semmoista se oli silloin, vasemmistoaatteista rangaistiin. No, oikein ehkä olikin. Karisipahan ainakin nuo vasemmistolaiset harhaopit jo nuorena. Näkee täälläkin hyvin miten jotkut vaemmistoherätyksen saaneet tolloilevat.

• TorppaPoika kirjoitti:

Hyvän uran olet tehnyt, ja vaikka opintoja on komeasti, niin kaikesta näkyy myös käytännönläheinen osaaminen. Myös tuosta asioiden ilmaisemisesta, siinä on rokkenrollia, niikuin oikeistodemari osuvasti tyyliäsi kuvasi. Niillä joille tuollainen rokkenroll ei avaudu, kuten kapille piiitkästä vuodatuksesta päätellen, täytyy olla asiaosaamisessa isoja aukkoja. Ryhtyvät sitten pilkunviilaamseen kun ei ymmärrys riitä keskustelemaan itse asiasta.

Itselläni kävi koulun kanssa vähän samanlailla kuin sinulla. Alku oli takkuista, taisi olla kansakoulun ensimmäisen luokan keskiarvo 6,7, mutta lukion päästötodistus jo 8,7. Opettajalla siinä iso rooli. Vanhempani olivat maanviljelijöitä, ja osallistuivat kuntapolitiikkaan SDP:ssä. Sitä ei vanhan koulukunnan kansakoulunopettaja hyvällä katsonut, todistukseen ei tullut kuin kutosia ja seiskoja vaikka miten hyvin asiat osasi. Semmoista se oli silloin, vasemmistoaatteista rangaistiin. No, oikein ehkä olikin. Karisipahan ainakin nuo vasemmistolaiset harhaopit jo nuorena. Näkee täälläkin hyvin miten jotkut vaemmistoherätyksen saaneet tolloilevat.

On tuo ”majuri” voinut tehdä ihan hyvän uran käytännönläheisessä osaamisessa, vaikkapa maanviljelijänä, metsänkasvattajana ja ehkä teknisimmissäkin töissä, esim. rakennuksilla tai tietöissä. Mutta ei missään tapauksessa armeijassa ainakaan niin pitkälle kuin majuriksi päässeenä. Älä viitsi vastoin parempaa ymmärrystäsi enää innostaa häntä yhä samanlaista jatkamaan ja itseään nolaamaan.

Vai rock'n rollia hänen ilmaisunsa on! Jos se pitäisi ilmaista musiikillisella vertauksella, kyllä se paremmin on kalevalaisen runolaulun ja saamelaisen joiun sekoitusta. Pitempihän tuo hänen ”erikoinen” viestinsä on kuin minun piiiitkä vuodatukseni.

Vai oli sinulla kansakoulussa haittaa siitä, että vanhempasi osallistuivat sdp:n edustajina kuntapolitiikkaan. Minä olin v. 1972 ylivääpelinä ollessani kuntavaaliehdokkaana sdp:n listoilla, tosin sitoutumattomana, ja vaikka sain kyseiselle puolueelle 244 ääntä, ei siitä haittaa ollut sotilasuralleni, kun seuraavan vuoden alussa sain ylennyksen sotilasmestariksi. Kai minut nähtiin vaarattomaksi, kun silloin palvelin niissä esikunnissa, Topografikunnan esikunnassa tuolloin.

No, tuosta on jo aikaa jonkin verran, joten en ole myöhemmin katsonut sen sitoneen minua äänestämään aina sitä puoluetta. Enkä minä siitä 25-vuotisesta sotilasurastani palvellut esikunnissa kuin vain noin puolet, mutta kaikissa muissakin hommissani - mm. sotakoulun opettajana - vaadittiin kyllä parempaa ilmaisutaitoa kuin on tuolla ”majurilla”. Mutta noista sotaväkiajoistani yleisemminkin on jo hieman aikaa, 36 vuotta. Hyvin paljon muuta, jopa merkittävämpääkin on sen jälkeen ollut elämässäni. Silti olen täällä eräille edelleen aliupseeri ja esikuntamies;))

• Längvits.laita-tämä
        Längvits kirjoitti:

Pupputarinasi, kuten nytkin, ovat hauskaa luettavaa. Vaatii aikamoista mielikuvitusta, kun kuvittelee olleensa majuri ja myöskin käyneensä yllä mainitut koulut. Jo pelkästään lukion suorittaminen tuollaisella kirjoitustaidolla on sula mahdottomuus.

Mitä Majuri sanoi, lue se useampaan kertaan.
        Toteuta itsellesikin. Vaikka tuo "Längvits". Toivoisi täällä, että olisi kirjautuneena kirjoittajat, jos jotain symboolikuvaakin saisi siihen, se vähän näyttää missä mennään.
        Muutetaan tarpeen mukaan."

• Längvits.laita-tämä kirjoitti:

Mitä Majuri sanoi, lue se useampaan kertaan.
        Toteuta itsellesikin. Vaikka tuo "Längvits". Toivoisi täällä, että olisi kirjautuneena kirjoittajat, jos jotain symboolikuvaakin saisi siihen, se vähän näyttää missä mennään.
        Muutetaan tarpeen mukaan."

Mitähän tuo oikein tarkoittaa? No, ymmärränhän minä. Minustakin olisi hyvä, jos palstalla esiintymiselle vaadittaisiin rekisteröityminen. Siten pahimpien törkyjen suoltajat tulisivat ylläpidolle ilmi, kun rekisteröidyttäessä on ainakin sähköpostiosoitteensa ilmoitettava. Mutta eipä tuo nykyinen palstan valvonta taida välittää siitä, mitä täällä esitetään, kun jokainen törkykin pyöräyttää mainoksia ja kilauttaa palstanpitäjän kassaa.

Saa toki profiilikuvanakin kukin käyttää sitä, mitä haluaa, kun se ei vain ole säädyllisessä tai muussa mielessä kovin sopimatonta. Tai saa olla käyttämättä mitään kuvaa, kuten näkyvät tekevän mm. erinomaisen asialliset kirjoittajat pystyyn_kuollut ja Mielipidepankki. Itse käytän omaa pärstääni, vaikka se eräiden mielestä kovin ruma on, sillä aina ja kaikkialla olen tottunut esiintymään omalla naamallani.

• Pappein.vitsi
        kapi_ kirjoitti:

Mitähän tuo oikein tarkoittaa? No, ymmärränhän minä. Minustakin olisi hyvä, jos palstalla esiintymiselle vaadittaisiin rekisteröityminen. Siten pahimpien törkyjen suoltajat tulisivat ylläpidolle ilmi, kun rekisteröidyttäessä on ainakin sähköpostiosoitteensa ilmoitettava. Mutta eipä tuo nykyinen palstan valvonta taida välittää siitä, mitä täällä esitetään, kun jokainen törkykin pyöräyttää mainoksia ja kilauttaa palstanpitäjän kassaa.

Saa toki profiilikuvanakin kukin käyttää sitä, mitä haluaa, kun se ei vain ole säädyllisessä tai muussa mielessä kovin sopimatonta. Tai saa olla käyttämättä mitään kuvaa, kuten näkyvät tekevän mm. erinomaisen asialliset kirjoittajat pystyyn_kuollut ja Mielipidepankki. Itse käytän omaa pärstääni, vaikka se eräiden mielestä kovin ruma on, sillä aina ja kaikkialla olen tottunut esiintymään omalla naamallani.

"piispa oli nudistirannalla, ja kertoi, että hän peittää kasvonsa, kun kasvoista ihminen tunnetaan".
        Niin..kasvothan meillä se tunnistin.
        Teillä sosialisti henkisillä tämä maailma vähän erilainen. Sen huomaa teistä. Olette sellaisia sulkeutuneita itseenne. Kaikki syy tietenkin muissa. Ei varmaan itse aina huomaa itseä.
        Esim. Kapi ei vastaa majurin asialliseen suoraan, vaan mutkien kautta toiselle.
        "Mitähän tuo oikein tarkoittaa? No, ymmärränhän minä. Minustakin olisi hyvä, jos palstalla esiintymiselle vaadittaisiin rekisteröityminen."
        Ensin kuin ei tietäisi, sitten tietääkin. Jos mainitsemansa pystyyn kulollut tai Miepidepankki olisi sen esittänyt, se olisi ollut kiitoḱsen arvoinen suroritus Kapin mielestä. Kun majuri palstalla, sille ei missään nimessä muuta kuin pahansuopaa vain.

• TorppaPoika
        kapi_ kirjoitti:

On tuo ”majuri” voinut tehdä ihan hyvän uran käytännönläheisessä osaamisessa, vaikkapa maanviljelijänä, metsänkasvattajana ja ehkä teknisimmissäkin töissä, esim. rakennuksilla tai tietöissä. Mutta ei missään tapauksessa armeijassa ainakaan niin pitkälle kuin majuriksi päässeenä. Älä viitsi vastoin parempaa ymmärrystäsi enää innostaa häntä yhä samanlaista jatkamaan ja itseään nolaamaan.

Vai rock'n rollia hänen ilmaisunsa on! Jos se pitäisi ilmaista musiikillisella vertauksella, kyllä se paremmin on kalevalaisen runolaulun ja saamelaisen joiun sekoitusta. Pitempihän tuo hänen ”erikoinen” viestinsä on kuin minun piiiitkä vuodatukseni.

Vai oli sinulla kansakoulussa haittaa siitä, että vanhempasi osallistuivat sdp:n edustajina kuntapolitiikkaan. Minä olin v. 1972 ylivääpelinä ollessani kuntavaaliehdokkaana sdp:n listoilla, tosin sitoutumattomana, ja vaikka sain kyseiselle puolueelle 244 ääntä, ei siitä haittaa ollut sotilasuralleni, kun seuraavan vuoden alussa sain ylennyksen sotilasmestariksi. Kai minut nähtiin vaarattomaksi, kun silloin palvelin niissä esikunnissa, Topografikunnan esikunnassa tuolloin.

No, tuosta on jo aikaa jonkin verran, joten en ole myöhemmin katsonut sen sitoneen minua äänestämään aina sitä puoluetta. Enkä minä siitä 25-vuotisesta sotilasurastani palvellut esikunnissa kuin vain noin puolet, mutta kaikissa muissakin hommissani - mm. sotakoulun opettajana - vaadittiin kyllä parempaa ilmaisutaitoa kuin on tuolla ”majurilla”. Mutta noista sotaväkiajoistani yleisemminkin on jo hieman aikaa, 36 vuotta. Hyvin paljon muuta, jopa merkittävämpääkin on sen jälkeen ollut elämässäni. Silti olen täällä eräille edelleen aliupseeri ja esikuntamies;))

OikeistoSosDem tuon rokkenrollin sanoi. Samaa mieltä olen. Rokkenroll on asenne. Majurilla on rokkenroll asenne. Nimenomaan rokkenroll, ei rock'n roll kuten taas koetat bessewiiseröidä. Siinäpä se ero teidän välillä. Jos edes ymmärsit mitä tarkoitan

Sinuahan ei oikein musiikilla voi kuvata. Korkeintaan väärin soitettu sopisi. Tai kopioitu, sehän on tunnusmerkkisi, kopiointi.

Eipä liiemmin käytännön osaaminenkaan sinuun istu, ilmankos esikunnan apulaistehtävissä olet palvellut sotilaanakin. Ei niihin hommiin päästä, niihin joudutaan. Jouduit sinäkin ressukka.

• EMkrvaJombnBESTJOHT
        kapi_ kirjoitti:

Pöhlö esikuntakuhmu olet edelleenkin kun luulet kirjaimilla pärjääväsi. Kouluttamaan et koskaan kuulema kunnolla pystynyt.
        Samanlainen älltälliääliö oli hehkuttamasi tuttusi, tohtorismies. Sen totesin itse käytännössä hyvin konkreettisesti.
        Hyvästä johtamisesta et ymmärrä pätkääkään, VIELÄKÄÄN!

• TorppaPoika kirjoitti:

OikeistoSosDem tuon rokkenrollin sanoi. Samaa mieltä olen. Rokkenroll on asenne. Majurilla on rokkenroll asenne. Nimenomaan rokkenroll, ei rock'n roll kuten taas koetat bessewiiseröidä. Siinäpä se ero teidän välillä. Jos edes ymmärsit mitä tarkoitan

Sinuahan ei oikein musiikilla voi kuvata. Korkeintaan väärin soitettu sopisi. Tai kopioitu, sehän on tunnusmerkkisi, kopiointi.

Eipä liiemmin käytännön osaaminenkaan sinuun istu, ilmankos esikunnan apulaistehtävissä olet palvellut sotilaanakin. Ei niihin hommiin päästä, niihin joudutaan. Jouduit sinäkin ressukka.

Toivottelin jo hyvät yöt ja sanoin, että jatkossa pitäydyn ottamaan kantaa vain esitettyihin asioihin, en siihen, keneltä se tulee. Mutta täytyy vielä puuttua tuohon, sillä on se niin hauska:

>>Eipä liiemmin käytännön osaaminenkaan sinuun istu, ilmankos esikunnan apulaistehtävissä olet palvellut sotilaanakin. Ei niihin hommiin päästä, niihin joudutaan. Jouduit sinäkin ressukka<<

Ei se ehkä ihan noin mennyt. Ja vaikka olisi mennytkin, mitäpä siitä, kun tuon mainitsemani sotilasmestariylennyksen jälkeen etenin urallani aina ensimmäisten joukossa, ensin luutantiksi, sitten yliluutnantiksi ja vielä kapteeniksikin neljän ensimmäisenä ylennetyn ja erikoisluokan toimeen nimitetyn joukossa. Mutta jo 36 vuotta olen ollut sotaväestä vain eläkeläinen.

Noista sotaväkiajoistani on siis jo hyvin kauan, ja sen jälkeen on elämässäni tapahtunut niin kovin paljon muuta. Mm. pitkä ja ainakin palkallisesti jopa merkittävinkin työurani siviilissä, josta siltäkin olen ollut eläkkeellä jo 18 vuotta. Merkittävimpänä kuitenkin jo sotaväestä eläkkeellä ollessani solmimani 21 vuotta kestänyt avioliittoni, josta olen ollut leskenä jo kohta 12 vuotta.

Mutta vielä tässä keikutaan ja maailmanrantaa ravataan ja yhä saan kokea kaikkea sellaista, jota voi elämäksi nimittää. Sinulla ei taida sellaista olla, kun olet noin katkera ressukka? Kaikesta huolimatta sinullekin hyvää yötä - ja koeta kestää itseäsi ymmärtäen, että tasan eivät käy elämänlahjat!

• sadfasdgsadgas
        kapi_ kirjoitti:

Mahtimiehen elkeitäkin sinulla. Pitääkö sinua alkaa puhutteleen arvosi mukaan. Jos apuja saisi arvonimeen ! Aateliset oli Faaroiden jälkeen......

• Olen varmaan ihan turhaan harhautunut tässä ketjussa puhumaan myös eräästä toisesta kirjoittajasta. Kirjoittajan sanomahan pitäisi olla tärkeämpää kuin hänen henkilöllisyytensä. No, tuon kyseisen kirjoittajan sanomastahan kyllä oikeastaan nytkin puhuin, vaikka sen perusteella tein mielestäni perusteltuja johtopäätöksiä sanojasta itsestäänkin.

Tulin tälle avaukselle siksi, kun avaus oli osoitettu nimenomaan minulle. Ja kun siinä pyydettiin vastaustani tiettyyn asiaan, sen vastauksen annoin mahdollisimman perusteellisesti. Mutta kun vastaukseni ei tyydyttänyt erästä - ilmeisesti tuo avaaja alias ”majuri” - sitten jouduin puhumaan enemmänkin ja sellaistakin, joka ei olisi ollut tarpeen.

Lupaan, että jatkossa pitäydyn ottamaan kantaa vain esitettyihin asioihin, en siihen, keneltä se tulee. Jätän niin ”majurin” kuin munakarvoihini hirttäytyneen ”johtajan” ja muutkin kaltaisensa rauhaan mielikuvituksensa luomassa illuusiossaan. Jos puhun jotakin henkilöistä, puhun vain omasta itsestäni, sillä niin en loukkaa ketään toista, ja minä taidan olla täällä sittenkin noita mainittuja kiinnostavampi, hyvin kiinnostava olen ainakin juuri heille;))

Koetan pysyä lupauksessani, paitsi jos tuo ”majuri” pyytämälläni tavalla todistaa todella olevansa majuri, silloin lupaukseni mukaan esitän hänelle nöyrimmän anteeksipyyntöni.

Hyvää yötä!

• KapiRessukalle

Kapi, sinulla on paha trauma siitä, että täällä on kaikilla elämän alueilla sinua pätevämpiä.

Myös sotilaana sinua pätevämpiä.

Sotilasurasihan on tarkemmin tarkasteltuna todella surkea. Vuosikausia kersanttina/ylikersanttina. RUK vasta liki kymmenen palvelusvuoden jälkeen. Siitäkin eteenpäin ylennykset kovin verkkaan. Joutuminen hallinnollisiin aputehtäviin esikuntaan. Tehtäviin, joille oikeat sotilaat nauroivat. Lopuksi poliittisin päätöksin synnytetyn mahdollisuuden myötä pari nopeaa natsaa.

Ei ihme, että sinulle hymyillään. Huvittuneesti

Koulutusta et ole saanut, et käytännön oppiakaan. Sinua viedään palstalla kuin litran mittaa. Et ressukka edes ymmärrä kun sinulle ilkutaan, kansakoulun lyhyt oppimäärä ei riitä kun vastassa on koulutettuja debatöörejä.

• TätiEira

Vaikea on ollut Jomben elo koko ajan. Mitätöntä ja sisällötöntä, ellei sisällöksi lasketa häntä itseään.
        Sääliä pitäisi eikä pitää kuin vikuroivaa pässiä narussa.

• Kuvia.halutaan

Kapi ei ole vielä vastannut, tekikö tuolista ja tyynyistä ratsun peilin eteen.
      Siinä ratsastaen, kuin Von Tööpeli aukkoja katsellen. Valokuvakameraan
      itselaukaisin päälle, ja valokuvia.

• Ovatpa eräät yhä jaksaneet keskustella aiheesta, joka heitä tällä kepupalstalla eniten ja samalla ainoastaan todella kiinnostaa! Mikä se aihe onkaan? Minäpä tietenkin.

Viisaasti he näkevät totuuden minun ammoisesta sotilasurastani. Heidän näkemyksensä perusteella voidaan yleistää, että tietenkin vain ne kyvyttömimmät ja osaamattomimmat pääsevät - ei, kun joutuvat - sinne, jossa joukkoa, firmaa tai muuta yhteisöä johdetaan. Sotaväessä siis esikuntiin, firmoissa pääkonttoreihin, yhdistyksissä hallituksiin, joihin kaikkiin minäkin olen joutunut. Tietysti myös puolueissa niiden johtoportaisiin, puoluetoimistoihin ja puolueen johtoonkin. Sellaisiin minä en ole joutunut, mutta ilmeisesti he näkevät noin tapahtuneen kepussa - vai?

Kyllä tuollaisiin mitättömiin hommiin joutuneille ovat nauraneet ja nauravat kaikki, jotka ovat sellaisilta varjeltuneet - kiitos osaamisensa ja viisautensa!

Tuossa edellä sanotun perusteella jäin kuitenkin pohtimaan, että keillähän se paha trauma näyttäisi olevan ja miksi; minulla teistä vai teillä minusta? Ja kukahan meistä on ketäkin vienyt kuin litran mittaa, te minua vai minä teitä? Miten minusta näyttääkin siltä, että paljon enemmän minä olen teidän mielissänne kuin mitä te olette minun mielessäni? Ja niin on, jos siltä näyttää, sanoi Kekkonenkin, joten todennäköisesti kepulaisina ette voine olla toista mieltä.

Tietenkin olen ”otettu” siitä, että saan tuollaista huomiota koulutetuilta debatööreiltä, ja että niin sotaväessä kuin siviilissäkin suurilla johtamiskyvyillään poikkeuksellisen hyvin menestynyt ja vaaleissakin poikkeuksellisen suurta luottamusta saanut ilmoittaa nikilläänkin haluavansa olla bestikseni!

Tällä erää en ole tämän pitempään teidän eräiden elämän ainoana sisältönä. Vaikka se hyväntekeväisyyttä olisi, on kai minulla tällä korkealla iälläni oikeus olla itsekäskin ja tehdä sitä, joka itseäni enemmän kiinnostaa. Mutta kyllä minä taas tulen, kun kepupolitiikka siihen aihetta antaa. Joten koettakaa kestää jonkin aikaa ilman läsnäoloani, vaikka varmaan se hyvin vaikeaa teille eräille onkin!

Jaa - kysynpä vielä: kumpihan puoli meistä nyt ihan oikeasti ja hyvin aiheellisesti hymyileekään huvittuneesti;))

• Kanna.itse.vastuusi

Täällä suu virneessä katsotaan kirjoituksiasi.
        Todistukset sieltä kärkipäästä, ottaa nauruhermoihin.
        Ei valokuvatkaan itketä. Olet tehnyt itsestäsi palstan narrin.

• EMkrvaJombnBESTJOHT

Kyllä Cinä MunakarvaJombe olet pikemminkin raivoissasi kun et pääse täällä mellastamaan mielihalujesi mukaan.
        Sinun kohdallasi ei voi puhua sotilasurasta vaan kärvistelystä harmaissa. Jotain Sinussa on perustavanlaatuisesti pielessä kus olet väessäkin niin monessa paikassa ollut. Et varmaan pärjännyt palvelustoveriesi kanssa?

• KapiRessukalle

Kapi, on syytä ymmärtää pari faktaa.

Joukkoa, firmaa tai muuta yhteisöä ei johdeta avustavista hallintotehtävistä käsin. Firmojen johdossa, armeijan esikunnassa yms. on alansa huippuammattilaisia johtamassa toimintaa, heillä on sitten avustajansa joista pahnanpohjimmaisia ovat hallintovirkamiehet, hallinossakin on vielä erikseen avustavia tehtäviä.

Armeijassa aliupseerit, sittemmin toimiupseeri nimityksen saaneet, toimivat tärkeissä teknisissä tehtävissä, mm. järjestelmien huollossa, uusien järjestelmien käyttöönotossa ja niin edespäin. Kyvykkäät, kehityskelpoiset ja urallaan osaamista osoittaneet päätyvät näihin tehtäviin, heittopusseiksi jäävät heikkolahjaiset joutuvat halinnon tehtäviin tai vastaaviin apulaistehtäviin.

Sinä kuulut tuohon joukkoon joka joutui tyytymään avustajan tehtäviin.

• KapiRessukalle kirjoitti:

Kapi, on syytä ymmärtää pari faktaa.

Joukkoa, firmaa tai muuta yhteisöä ei johdeta avustavista hallintotehtävistä käsin. Firmojen johdossa, armeijan esikunnassa yms. on alansa huippuammattilaisia johtamassa toimintaa, heillä on sitten avustajansa joista pahnanpohjimmaisia ovat hallintovirkamiehet, hallinossakin on vielä erikseen avustavia tehtäviä.

Armeijassa aliupseerit, sittemmin toimiupseeri nimityksen saaneet, toimivat tärkeissä teknisissä tehtävissä, mm. järjestelmien huollossa, uusien järjestelmien käyttöönotossa ja niin edespäin. Kyvykkäät, kehityskelpoiset ja urallaan osaamista osoittaneet päätyvät näihin tehtäviin, heittopusseiksi jäävät heikkolahjaiset joutuvat halinnon tehtäviin tai vastaaviin apulaistehtäviin.

Sinä kuulut tuohon joukkoon joka joutui tyytymään avustajan tehtäviin.

Vielä vähän tuon johdosta:

Miksi sitten siellä armeijassa tällaiset heittopusseiksi jääneet, heikkolahjaiset ja kyvyttömät etenivät urallaan parhaiten? Me kaikki neljä toimiupseereista ensimmäisinä kapteeneiksi ylennetyt olimme taustoiltamme esikuntamiehiä, minä tosin silloin rauhanturvajoukkojen esikunnassa ja sitä edeltävästi olin ollut neljä vuotta sotakoulun opettajana.

Miksi ihmeessä ne kyvykkäät, kehityskelpoiset ja meitä merkittävimmissä tehtävissä urallaan osaamista osoittanet jäivät jälkeemme?

Samaa vääristymää oli sotakouluissakin, joissa tällainen heikkolahjainen pärjäsi oikein mukavasti, ollen priimuksena useilla kursseillaan.

Pahaa vääristymää oli myös siviilityöelämässä, kun tällainen heikkolahjainen ja kyvytön sai heti sotilasuransa jälkeen palkallisesti ja muutenkin merkittävän työn isännöitsijänä erään suuren firman keskushallinnossa, jossa alaisinani oli paljon mm. niitä eri alojen teknisiä osaajia, yksi sellainen entinen teknisen puolen toimiupseerikin, laivastossa palvellut.

Mutta en toki kyseenalaista sinun näkemyksiäsi, sillä tulevathan ne sillä täällä kaikkein arvostetuimmalla metodilla, oman pään tuottamalla ja täydellisen asiantuntemattomuuden antamalla varmuudella.

Nyt ei enää enempää minulta, ei missään tapauksessa, vaikka varma olen, että teiltä vielä riittää mielipiteitä siitä teitä eniten ja ainoastaan kiinnostavasta aiheesta.

• Kuinka unohdinkaan yhden tärkeän vaikuttimesi! Sanoin:

>>Mutta en toki kyseenalaista sinun näkemyksiäsi, sillä tulevathan ne sillä täällä kaikkein arvostetuimmalla metodilla, oman pään tuottamalla ja täydellisen asiantuntemattomuuden antamalla varmuudella.<<

Tietenkin voimakas vaikuttimesi noiden lisäksi on vielä kateus! Ymmärränhän minä sen, kun itselläsi ei ole mennyt yhtä hyvin. Ja varmaan olet Kepulandiasta, jossa kateus on kuulemma ehtymättömin voimavara;))

Nyt ei sitten enempää, ei missään tapauksessa.

• VonTööpeli
        kapi_ kirjoitti:

Kuinka unohdinkaan yhden tärkeän vaikuttimesi! Sanoin:

>>Mutta en toki kyseenalaista sinun näkemyksiäsi, sillä tulevathan ne sillä täällä kaikkein arvostetuimmalla metodilla, oman pään tuottamalla ja täydellisen asiantuntemattomuuden antamalla varmuudella.<<

Tietenkin voimakas vaikuttimesi noiden lisäksi on vielä kateus! Ymmärränhän minä sen, kun itselläsi ei ole mennyt yhtä hyvin. Ja varmaan olet Kepulandiasta, jossa kateus on kuulemma ehtymättömin voimavara;))

Joko sulla heppa satuloituna peilin edessä ?
        Siitä ei ollut puhetta.

• OpeOulusta
        kapi_ kirjoitti:

Kuinka unohdinkaan yhden tärkeän vaikuttimesi! Sanoin:

Lyhyet faktat kapista. Maalaiskarjakon äpärä korvesta Rautavaaran perukoilta.
        Ei koulusivistystä, ei kunnon ammattia.
        sairastunut jo nuorena itsensä paljasteluun ja jatkanut sitä myös vanhuksena tällä palstalla.
        Kerrassaan säälitävä ja iljettävä hyypiö koko ukko.

• KapiRessukalle
        kapi_ kirjoitti:

Vielä vähän tuon johdosta:

Miksi sitten siellä armeijassa tällaiset heittopusseiksi jääneet, heikkolahjaiset ja kyvyttömät etenivät urallaan parhaiten? Me kaikki neljä toimiupseereista ensimmäisinä kapteeneiksi ylennetyt olimme taustoiltamme esikuntamiehiä, minä tosin silloin rauhanturvajoukkojen esikunnassa ja sitä edeltävästi olin ollut neljä vuotta sotakoulun opettajana.

Miksi ihmeessä ne kyvykkäät, kehityskelpoiset ja meitä merkittävimmissä tehtävissä urallaan osaamista osoittanet jäivät jälkeemme?

Samaa vääristymää oli sotakouluissakin, joissa tällainen heikkolahjainen pärjäsi oikein mukavasti, ollen priimuksena useilla kursseillaan.

Pahaa vääristymää oli myös siviilityöelämässä, kun tällainen heikkolahjainen ja kyvytön sai heti sotilasuransa jälkeen palkallisesti ja muutenkin merkittävän työn isännöitsijänä erään suuren firman keskushallinnossa, jossa alaisinani oli paljon mm. niitä eri alojen teknisiä osaajia, yksi sellainen entinen teknisen puolen toimiupseerikin, laivastossa palvellut.

Mutta en toki kyseenalaista sinun näkemyksiäsi, sillä tulevathan ne sillä täällä kaikkein arvostetuimmalla metodilla, oman pään tuottamalla ja täydellisen asiantuntemattomuuden antamalla varmuudella.

Nyt ei enää enempää minulta, ei missään tapauksessa, vaikka varma olen, että teiltä vielä riittää mielipiteitä siitä teitä eniten ja ainoastaan kiinnostavasta aiheesta.

"Miksi sitten siellä armeijassa tällaiset heittopusseiksi jääneet, heikkolahjaiset ja kyvyttömät etenivät urallaan parhaiten?"

Niinkö?

Sinähän lusit toistakymmentä vuotta kersanttina/ylikersanttina. Vasta liki kymmenen palvelusvuoden jälkeen RUK. Jatkossakin ura eteni kovin verkkaan. Poliittisin päätöksin synnytetyn mahdollisuuden myötä sitten perseennuolennan palkkioksi pari natsaa aivan viimeisinä palvelusvuosina.

Olet siis edennyt todella surkeasti armeijaurallasi.

• Välikysymys
        KapiRessukalle kirjoitti:

"Miksi sitten siellä armeijassa tällaiset heittopusseiksi jääneet, heikkolahjaiset ja kyvyttömät etenivät urallaan parhaiten?"

Niinkö?

Sinähän lusit toistakymmentä vuotta kersanttina/ylikersanttina. Vasta liki kymmenen palvelusvuoden jälkeen RUK. Jatkossakin ura eteni kovin verkkaan. Poliittisin päätöksin synnytetyn mahdollisuuden myötä sitten perseennuolennan palkkioksi pari natsaa aivan viimeisinä palvelusvuosina.

Olet siis edennyt todella surkeasti armeijaurallasi.

"Olet siis edennyt todella surkeasti armeijaurallasi"

Etenikö sinun sotilasurasi sotamiehestä ylemmäksi? Jos eteni, esitä siitä todisteet.

• KapiRessukalle
        Välikysymys kirjoitti:

"Olet siis edennyt todella surkeasti armeijaurallasi"

Etenikö sinun sotilasurasi sotamiehestä ylemmäksi? Jos eteni, esitä siitä todisteet.

En ole työskennellyt armeijan palveluksessa. Joten en kehuskele sotiasurallani, Varusmiespalveluksesta kotiuduin vänrikkinä. RUK:n todistusta en ryhdy täällä levittelemään vaikka joku tollikka niin olisi tehnyt. Se siitä.

Työssäni olen tehnyt paljon alihankintaa Puolustusvoimille, nimenomaan teknisellä puolella. Niissä yhteistyökuvioissa kohtasin monia erittäin päteviä toimiupseereita, niitä oman erikoisalansa asiantuntijoita, jotka toimivat vastuullisissa järjestemien kehitys- ja käyttöönottotehtävissä. Todellista sotilasosaamista edellyttävissä tehtävissä. Jokunen heistä on sittemmin toiminut jopa kaupunginvaltuuston puheenjohtajana kotikaupungissaan. Osaamista löytyi myös yhteiskunnallisissa asioissa.

Kohtasin myös näitä esikuntien alempia virkailijoita, joille hankkeissa oli tärkeintä päästä "opintomatkoille", siis tulla kestityksi meidän alihankkijoiden piikkiin. Asioista he olivat järjestään pihalla kuin lintulaudat. Kovin tärkeinä kuitenkin toihusivat. No, paperin pyörittäjiäkin tietty tarvittiin, jotta nämä varsinaisissa sotilastehtävissä toimivat saattoivat keskittyä tärkeämpiin tehtäviin.

• EMkrvaJombnBESTJOHTO
        VonTööpeli kirjoitti:

Joko sulla heppa satuloituna peilin edessä ?
        Siitä ei ollut puhetta.

HO HOO, HO HOO! Tamman perseeseen Vermossa yritti, mutta oli liian lihava. Siksi tamma potkaisi päähän. Jälki näkyy täällä.

• Eiköhän poijaat sovita, että lopetaan tämä tähän.
      Itsekkin tuohon jotain laitoin, sekään ei nyt häävi ollut,
      jos näin itseä ainakin arvostelisi. Tämä ei enään kummene
      vatvomalla.

Katsotaan että asia loppuunkäsitelty.
      Palataaan päiväjärjestykseen, ja etsitään uusia aiheita,
      aiheitahan nyt löytyy "pilvinpimein.
      Sepä siitä. Ainakin niin toivoisin.
      -
      Jos jotain päivänpolitiikkaa etsisi
      esim:
      Iltasanomissa >
      "Sergei Lavrov vakuutti Timo Soinin rinnalla Moskovassa, että Venäjällä ei ole aikomustakaan hyökätä mitään Nato-maata vastaan - mutta Natoon kuulumattomille maille hän ei tullut antaneeksi mitään vakuutusta.
      Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov toi ulkoministeri Timo Soinin kanssa Moskovassa pitämässään lehdistötilaisuudessa useaan otteeseen julki Venäjän tyytymättömyyden siihen, että Itämerellä ja Suomessa on parhaillaan meneillään Naton Baltops-merisotaharjoitus."
      Näyttäisi ainakin omasta mielestä, että Venäjä tarvitsee kansalaisilleen jotain "raflaavaa" ja olkoot nyt NATO. En näe muuta Venäjän toimissa nyt.
      Niitä voi pyöritellä miten tahtoo, uhkia ja turvia, se vain nyt niin.
      Suomella takaportti kuitenkin Natoon auki, kuten hallitusohjelmassa mainitsevat. Tällähetkellä Suomella ei ole mitään uhkia.
      Venäjälle, Suomi on yksi parhaista suunnista, kun asiamme näin edelleenkin jatkossa hoidamme. Ja näin edetään presidentin ja ulkoministerin linjoilla. Presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhdessä valtioneuvoston, eli hallituksen kanssa.
      -
      Jos vielää loppuun otettataisiin Aftonbladetista

""Oli toukokuun lopussa, mies pysäytettiin Ukrainan ja Puolan rajalla . Miehen autosta Ukrainan poliisi löysi useita automaattisia aseita, tyyppiä" Kalashnikov, laatikoitttain, yli 100 kiloa räjähteitä , TNT ja yli 100 sytyttimiä.
      Mies, joka on ilmoitettu olevan noin 25, olisi ollut Ukrainassa viime joulukuussa. Siellä hän on ollut yhteydessä laittomien aseellisten ryhmiin ostaen aseita ja räjähteitä.""
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22952256.ab
      -
      Meille tehtiin laki vuosia sitten, ettei saa ennakkoon tutkia rikollia Brax
      (vihr) oli silloin oikeusministerinä, jonka lain ajoi läpi, ja Halonen Presidenttinä hyväksyi sen mielissään. VALITETTAVASI noin.
      Se purettiin sittemmin. Mitähän hekin ajatteli kun tuollainen piti saada aikaan ?
      Jos katsotaan tuotakin kiinni jäänyttä, ettei olisi saanut pidättää.
      Ase arsenaali satojen ihmisten tappamiseen hänellä.
      Maailma ei ole kukkahattujen. Valitettavasti.
      Sepä siitäkin.

Hyvää Yötä.
      Lähdenkin tästä jo koisimaan ulkorakennukseen.
      Kesällä pidetään sitäkin yöpymispaikkana. Mukavan vilpoisa.

• TorppaPoika

Meillä tuolla ulkorakennuksella tarkoitetaan sitä pihan perällä olevaa huussia. Et kait nyt sentään siellä koisaa ?

No, et tietenkään, onhan noita muitakin, aittaa sun muuta.

Itsellä menossa aitan teko. Viime kesänää sahautin tuulenkaadot laudaksi ja kakkosneloseksi/kakkosvitoseksi. Jokunen järeämpikin palkkitavara. Satakaksikymmentä tukkia, 6 tuntia. Kova on tahti nykyisillä kenttäsirkkeleillä.

Syksyllä pyöräytin ruuvipaaluista perustukset ja kevään tullen runko pystyyn, nyt ollaan aluskate päällä ja siihen sitten huovan alustaa naputtelemaan. Tai koneellahan sitä naulataankin nykyisin. Paineilmapyssyllä paukutellaan. Aitan malli on vanhaa luhtiaittaa jäljittelevä vaikkei hirrestä tulekkaan. Yhtä komia kuitenkin, lomalautaa. Aitoa punamultamaalia pintaan kunhan seinät saadaan laudoitettua. Kolme osaa, joista ainakin yhdestä tehdään lämmin niin saapi vieraat yöpyä omassa rauhassa vaikka syssymyöhällä.

Lavrov siis kertoi totuuden. Suomeen voidaan hyökätä niin kauan kun emme ole Natossa. Nato maahan ei hyökätä. Onhan tuo tiedetty. Vaan meillä on näitä punavihersokeita, jotka eivät totuutta näe. Halonen, Tuomioja ja muut. Mielpijepankkiiri täällä. Hyvä sentään, että Naton kanssa harjoitellaan. Syndalenissa olen itsekin harjoitellut, kertaamassa ollut pariinkin otteeseen siellä. Mukava paikka ja hyvä sauna rannassa.

Näissä merkeissä, hyvää yötä piharakennukseen.

• Sinneppä

Kesä ja piharakennukset, sitähän se ollut.

• Anonyymi

Sitähän se...eikä hassumpi olekkaan kesäisenä paikkana. Raikas ilma maalla, siinä hyvä nukkua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitähän se...eikä hassumpi olekkaan kesäisenä paikkana. Raikas ilma maalla, siinä hyvä nukkua.

Jep, ellei anna "lievän" siankusen ja -paskan aromin häiritä itseään. Tähän aikaan vuodesta yleinen ilmiö maalla.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Valion Faarao.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      72
      4098
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      55
      3770
    3. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      52
      2334
    4. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      43
      2115
    5. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      36
      1895
    6. Oliko kiihkeä

ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1819
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle juuri nyt?

💜
      Ikävä
      97
      1573
    8. Kummallista

Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      55
      1563
    9. Miltä meidän

Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      39
      1496
    10. Ikävä Jii.

Toivotko vielä näkemistä?
      Ikävä
      51
      1381
    Aihe