Minulla on tehtävä jossa pitäisi laskea puoliintumisaika. Osaan laskea tehtäviä missä puoliintumisaika ilmoitetaan mutta miten tehtäviä lasketaan kun ei tiedetä mikä puoliintumisaika on? Tehtävässäni pyydetään määrittelemään puoliintumisaika ja kun aine pienenee 3% tunnissa niin paljonko ainetta on jäljellä 2vrk kuluttua? Osaako joku selittää niin että ymmärrän miten se lasketaan jolloin oppisin laskemaan näitä jatkossa. Kiitos avusta!
Puoliintumisaika?
7
6908
Vastaukset
- Laskee
Lasketaan ihan samalla tavalla kuin puoliintumisajan kanssa. Puoliintumisajassa ainetta jää 50%. Tunnissa ainetta jää tässä 97%. Korvaa ajat ja prosentit vastaavilla arvoilla.
Jos välttämättä haluat käyttää puoliintumisaikaa, laske ensin lähtöarvoista, kauanko kestää, jotta päästään 50%:iin. - martta00
Laskentakaava on: A/A* = e^(-t*ln2/T), jossa T on puoliintumisaika ja A on aktiivisuus. Nyt A/A* = 0,97, kun t = 1h -->
0,97 = e^(1*ln2/T), josta T = 22,76h
48h kuluttua siis
A/A* = e^(-48*ln2/22,76) = 0,232 eli ainetta on jäljellä 23,2% 48h kuluttua - 46o35
Samaan tulokseen päätyy simppelimminkin.
0.97**48 = 0.232
ja puoliintumisaika ehdosta
0.97**T = 0.50
T ln(0.97)=ln(0.50)
T = 22.76 h
Mutta avaaja kaipasi perusteiden selitystä. Siinä mielessä tuo perinteinen e-kaava on parempi. - Noinkohan
Jos puhutaan puoliintumisajasta eikä hajoamisvakiosta, selkein tapa on kyllä käyttää kakkosen potenssifunktiota. Peruskaava on:
N(t)/N(0) = 2^(-t/T),
missä N(0) on alkuperäinen ainemäärä (tai aktiivisuus jos on radioaktiivinen aine), N(t) on ainemäärä ajanhetkellä t, t on kulunut aika ja T on puoliintumisaika. Kaavasta nähdään heti että jos t=T, ainetta on puolet jäljellä, mistä termi puoliintumisaika. Tehtävässäsi N(t)/N(0)=0,97; siitä saat määritettyä puoliintumisajan kun t=1 h. Sen jälkeen voit valita t=48 h ja laskea jäljellä olevan ainemäärän.- 5445
Tuo puoliintumisaika on hieman hämäävä käsite. Se ilmeisesti tulee juurikin tuosta kakkosen potenssifunktion käytöstä.
Luontevampaa on puhua hajoamisvakiosta (a) ja sen käänteisarvosta eli hajoamisen aikavakiosta T. Tällöin kaava on hajoamista kuvaavan differentialiyhtälön ratkaisuna
N(t) = N(0) e^(-t/T)
Haluttaessa tuosta voidaan laskea myös puoliintumisaika
Tp = T ln(2)
- puolita_kakun_palat
Mietihän kakun puolitusta, miten kauan onnistut jakamaan kakun paloja puoliksi.
- Noinkohan
Puoliintumisaika on kätevä sikäli että kakkosen potenssit useat hallitsevat päässälaskuna. Esim 10 puoliintumisaikaa: 2^10=1024, siis 10 puoliintumisajassa ainemäärä menee tuhannesosaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832