Minulla on tehtävä jossa pitäisi laskea puoliintumisaika. Osaan laskea tehtäviä missä puoliintumisaika ilmoitetaan mutta miten tehtäviä lasketaan kun ei tiedetä mikä puoliintumisaika on? Tehtävässäni pyydetään määrittelemään puoliintumisaika ja kun aine pienenee 3% tunnissa niin paljonko ainetta on jäljellä 2vrk kuluttua? Osaako joku selittää niin että ymmärrän miten se lasketaan jolloin oppisin laskemaan näitä jatkossa. Kiitos avusta!
Puoliintumisaika?
7
7696
Vastaukset
- Laskee
Lasketaan ihan samalla tavalla kuin puoliintumisajan kanssa. Puoliintumisajassa ainetta jää 50%. Tunnissa ainetta jää tässä 97%. Korvaa ajat ja prosentit vastaavilla arvoilla.
Jos välttämättä haluat käyttää puoliintumisaikaa, laske ensin lähtöarvoista, kauanko kestää, jotta päästään 50%:iin. - martta00
Laskentakaava on: A/A* = e^(-t*ln2/T), jossa T on puoliintumisaika ja A on aktiivisuus. Nyt A/A* = 0,97, kun t = 1h -->
0,97 = e^(1*ln2/T), josta T = 22,76h
48h kuluttua siis
A/A* = e^(-48*ln2/22,76) = 0,232 eli ainetta on jäljellä 23,2% 48h kuluttua - 46o35
Samaan tulokseen päätyy simppelimminkin.
0.97**48 = 0.232
ja puoliintumisaika ehdosta
0.97**T = 0.50
T ln(0.97)=ln(0.50)
T = 22.76 h
Mutta avaaja kaipasi perusteiden selitystä. Siinä mielessä tuo perinteinen e-kaava on parempi. - Noinkohan
Jos puhutaan puoliintumisajasta eikä hajoamisvakiosta, selkein tapa on kyllä käyttää kakkosen potenssifunktiota. Peruskaava on:
N(t)/N(0) = 2^(-t/T),
missä N(0) on alkuperäinen ainemäärä (tai aktiivisuus jos on radioaktiivinen aine), N(t) on ainemäärä ajanhetkellä t, t on kulunut aika ja T on puoliintumisaika. Kaavasta nähdään heti että jos t=T, ainetta on puolet jäljellä, mistä termi puoliintumisaika. Tehtävässäsi N(t)/N(0)=0,97; siitä saat määritettyä puoliintumisajan kun t=1 h. Sen jälkeen voit valita t=48 h ja laskea jäljellä olevan ainemäärän.- 5445
Tuo puoliintumisaika on hieman hämäävä käsite. Se ilmeisesti tulee juurikin tuosta kakkosen potenssifunktion käytöstä.
Luontevampaa on puhua hajoamisvakiosta (a) ja sen käänteisarvosta eli hajoamisen aikavakiosta T. Tällöin kaava on hajoamista kuvaavan differentialiyhtälön ratkaisuna
N(t) = N(0) e^(-t/T)
Haluttaessa tuosta voidaan laskea myös puoliintumisaika
Tp = T ln(2)
- puolita_kakun_palat
Mietihän kakun puolitusta, miten kauan onnistut jakamaan kakun paloja puoliksi.
- Noinkohan
Puoliintumisaika on kätevä sikäli että kakkosen potenssit useat hallitsevat päässälaskuna. Esim 10 puoliintumisaikaa: 2^10=1024, siis 10 puoliintumisajassa ainemäärä menee tuhannesosaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371802
- 50818
- 69776
- 108740
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7651Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33629Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15559Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141471- 51453