ELÄKELÄISET JA BUSSIMATKAT

Tapio.Talvi

Silloin tällöin olen tavannut eläkeläisiä, jotka yrittävät toteuttaa kaikki toiveensa keskellä arkipäivää, jolloin TKL:n antaa alennuksen matkoista..

Usein matka on kuitenkin aloitettava ammulla ennen alennusajan alkamista poliklinkoille tai apteekkiin jne. Tarpeita liikkumiseen on jo aamusta.
Iltapäivisin ja iltaisin matkoja, jotka ovat virikkeellisyyden ja terveydenkin vuoksi tärkeitä.
Lauantaisin ja sunnuntaisin aivan samoista syistä eläkelläisillä on tarvetta liikkua.

Varsinkin iltaisin bussit tarvitsivat enemmän käyttäjiä, mutta myös muulloin ja erityisesti viikonloppuisin.

Keskustelussa on todettu, että jo yksinomaan terveydellisistä syistä olisi tärkeätä saada ihmiset liikkumaan. Merkittävät tapahatumat, konsertit, teatterit ja elokuvat ovat edistäviä tekijöitä. Uskonnoliset tilaisuudet jäävät käyttämättä. Ja oman kodin ympäristö, jossa on asuttu ehkä vuosikymmenet ei varmasti anna lisää puhtia.

On kohtuullista harkita eläkeläisten alennuslipun käytto olisi mahdollista koko vuorokauden ja kaikkina viikonpäivinä. Tuskin lisäisi kaupungille kustannuksia, kun asiakasmäärät kasvaisivat ja toisaalta ehkä liikenteestä saataisiin pois omaa autoa käyttävät vanhukset, joilla tosiasiassa saattaa olla ongelmia vilkkaassa liikenteessä.

Tarkoituksenmukaista on kuukausikortin käyttö. Tavallinen 30 vrk:n kuukausikortti on muistini mukaan 44 € ja tällainen kuukausikortti eläkeläisille voisi olla 22 €.

12

1759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina junalla

      On laskettu, ettei tuo menettely aiheuttaisi kuin lisätappioita TKL:lle - toisin sanoen matkustajamäärä ei lisääntyisi niin paljon, että sillä saataisiin alennuksen laajentamisesta aiheutuneet menetetyt lipputulot (peräti lähemmäs 1 milj. euroa vuodessa) katettua (lisääntyisivätköhän matkustajamäärät muuten ollenkaan?).

      Mielestäni tällä hetkellä ei muutoinkaan ole tärkeintä keskittyä tarkastelemaan lippujen hintoja, vaan vuorotarjontaa ja reittejä. TKL:n sinisissä matkustaminen on edelleenkin halpaa, enkä jaksa uskoa, että eläkeläistenkään elämä on muutamista euroista kiinni.

      "Uskonnoliset tilaisuudet jäävät käyttämättä. Ja oman kodin ympäristö, jossa on asuttu ehkä vuosikymmenet ei varmasti anna lisää puhtia."

      Voiko siis muutamien kymmenien centtien hintaero per matka aiheuttaa sen, että ihminen ei halua harrastaa mitään? Jos näin todella on, silloin olisi todella kyllä syytä pikimmiten rukata eläketurvajärjestelmäämme...

      "Varsinkin iltaisin bussit tarvitsivat enemmän käyttäjiä, mutta myös muulloin ja erityisesti viikonloppuisin."

      Totta. Mutta uskoisin, että palvelutason parantaminen (esim. käsittämättömien 40-60 minuutin sunnuntaivuorovälien puolittaminen) olisi nyt parempi lääke tähän.

      "toisaalta ehkä liikenteestä saataisiin pois omaa autoa käyttävät vanhukset, joilla tosiasiassa saattaa olla ongelmia vilkkaassa liikenteessä."

      Eikö tämä väite ole vähän outo? Tarkoitan, jos tuo siirtymä tapahtuisi eläkeläisalennuksen laajentamisen ansiosta. Haluaisin nimittäin nähdä sen autonomistajan, joka 44 euron kuukausikustannuksilla selviää... (TKL:n aikuisten
      kuukausilipun hinta)

      • Muista kommenteista ei ole "sanomista". Pitkälti samoilla linjoilla.

        >Totta. Mutta uskoisin, että palvelutason >parantaminen (esim. käsittämättömien 40-60 >minuutin sunnuntaivuorovälien puolittaminen) >olisi nyt parempi lääke tähän.

        Toisinsanoen tuplata pyhäliikenne, eli nelinkertaistaa palkkamenot... (muista, että sunnuntaisin maksetaan tuplapalkka)... Kun yksityiselläkään puolella ei ole kannattavia pyhävuoroja. Itse asun 29 kilometriä Tampereelta, ja pyhisin ei mene yhtään bussia kotitien päästä. Kilometrin päästä menee kaksi toisen yhtiön pikavuoroa suuntaansa ja 4 vuoroa 3 kilometrin päästä ja vielä yksi, jos jaksaa kävellä 4 kilometriä. Vielä viime vuosituhannen lopussa pääsi kotitiehaarastkin kaksi kertaa suuntaansa. Ja aina kun elokuvissa kävin, se oli sunnuntai (oltiin Tampereella 16.00 ja bussi takaisin lähti 19.30) :)

        Ihmiset. Harrastakaa. Myös sunnuntaisin. Ja sitä hyvää arkiliikuntaa tulee vaikka kävelystä bussipysäkille ja sieltä takaisin, vaikka matkaakin olisi hieman enemmän...


      • aina junalla
        AdmiralObserver kirjoitti:

        Muista kommenteista ei ole "sanomista". Pitkälti samoilla linjoilla.

        >Totta. Mutta uskoisin, että palvelutason >parantaminen (esim. käsittämättömien 40-60 >minuutin sunnuntaivuorovälien puolittaminen) >olisi nyt parempi lääke tähän.

        Toisinsanoen tuplata pyhäliikenne, eli nelinkertaistaa palkkamenot... (muista, että sunnuntaisin maksetaan tuplapalkka)... Kun yksityiselläkään puolella ei ole kannattavia pyhävuoroja. Itse asun 29 kilometriä Tampereelta, ja pyhisin ei mene yhtään bussia kotitien päästä. Kilometrin päästä menee kaksi toisen yhtiön pikavuoroa suuntaansa ja 4 vuoroa 3 kilometrin päästä ja vielä yksi, jos jaksaa kävellä 4 kilometriä. Vielä viime vuosituhannen lopussa pääsi kotitiehaarastkin kaksi kertaa suuntaansa. Ja aina kun elokuvissa kävin, se oli sunnuntai (oltiin Tampereella 16.00 ja bussi takaisin lähti 19.30) :)

        Ihmiset. Harrastakaa. Myös sunnuntaisin. Ja sitä hyvää arkiliikuntaa tulee vaikka kävelystä bussipysäkille ja sieltä takaisin, vaikka matkaakin olisi hieman enemmän...

        Meinaan, että pyhisin liikennöintikustannukset ovat korkeat, ja joissain kaupungeissahan peritään erillistä sunnuntailisää kustannusten kattamiseksi. Menisiköhän tuo täällä läpi? Tarkoitan, että perittäisiin pyhäpäivinä vaikkapa 1 € suuruinen lisämaksu bussiliikenteessä, mutta samalla myös lisättäisiin vuorotarjontaa... mitkäköhän olisivat kaupunkilaisten reaktiot, jos heille vielä asiallisesti perusteltaisiin, että saatte tuolle summalle myös vastinetta...


      • Tapio.Talvi

        Tarkastelit kysymystä ainoastaan kunnallistalouden kannalta. Jätit huomiotta sen seikan, joka korostaisi eläkeläisalennuskortin tarpeellisuutta. Siihen liittyy lisäksi psyykisen- ja fyysisenterveyden edut. Kaikenlainen eläkeläisten liikkuvuuden lisääminen takaa sen, että terveet päivät jatkuvat.

        En tiedä mikä sen selvityksen oikea tekemismalli ja tulos oli, jolla päästiin siihen, että eläkeläisalennus johtaisi TKL:n tilan heikentymiseen. Kunnallispolitiikassa epämiellyttävät asiat ratkaistaan tällä tavoin.
        Tarkastelun lähtökohdaksi otetaan kielteiset seikat ja unohdetaan edut ellei ne ole välittömiä ja tarpeellisia tutkimuksen teettäjälle.

        Kuitenkin esität käsityksen, että vuoroja lisäämällä ratkaistaisiin TKL:n talous ja eläkeläisten helpompi liikkuminen. Väittämä on kuitenkin yhtä heikko, koska vuorojen lisääminen nostaa tietysti kustannuksia ja maksuja. Mitään näyttöä tai tietoa ei ole, että vuorojen lisääminen lisäisi käyttöä ainakaan välittömästi.
        Ainoana käytön lisääjänä voi pitää maksujen alentamista ja kaupungin osuuden palauttamista ennalleen.

        Aito säästö tapahtuu kuitenkin sosiaali- ja terveystoimessa.

        Esitin 22 €:n alennuskortin käyttöönottoa. En esittänyt kerta- tai muun maksun alentamista. Usein kuitenkin on varmaan niin, että eläkeläinen arvioi halvemmaksi käyttää muuta kuin alennuskorttia. Riippuen liikkumistarpeesta ja kiinnostuksesta.


      • aina junalla kirjoitti:

        Meinaan, että pyhisin liikennöintikustannukset ovat korkeat, ja joissain kaupungeissahan peritään erillistä sunnuntailisää kustannusten kattamiseksi. Menisiköhän tuo täällä läpi? Tarkoitan, että perittäisiin pyhäpäivinä vaikkapa 1 € suuruinen lisämaksu bussiliikenteessä, mutta samalla myös lisättäisiin vuorotarjontaa... mitkäköhän olisivat kaupunkilaisten reaktiot, jos heille vielä asiallisesti perusteltaisiin, että saatte tuolle summalle myös vastinetta...

        On totta, että joissain kaupungeissa (mm. Kuopio) on käytössä ns. sunnuntailisä pyhävuoroilla. Kuitenkin, tässä tapauksessa 50% kasvu ei auta, koska kulut ovat tässä välissä kasvaneet sen 100%, ja alunperinkin ollaan tehty persnettoa. Suurempi ongelma on se, että ihmisillä ei ole tekemistä. Ja laiskuus. Jos aikataulut eivät sovi, tai pysäkki on hieman liian kaukana ja hieman tihkuttaa vetta, niin ei ihmiset lähde liikenteeseen. Varsinkaan jos ei ole pakko. Tai on helppo ratkaisu, oma auto.

        Ja mitä tulee tuohon perusteluun, että hinnalle olisi tarjolla vastinetta. Sama on aina, jos joku ns. julkinen palvelu joutuu vaaraan; eniten sen säilyttämisen puolesta kouhkaavat ne, jotka eivät taatusti sitä käytä. Ei me näitä penkkejä täällä huviksemme siirrä paikkojen a ja b välillä. Kyllä linja-autoliikenteen tarkoituksena on tarjota autottomalle elämäntavalle mahdollisuus käydä töissä, koulussa, harrasteissa, ystävillä, asioilla ja muissa tarkoituksissa jossain.

        Olisi se hienoa, jos kaikki pystyisivät ajattelemaan asioita laajalta skaalalta. Nykyään ajatellaan valitettavan 10- tyyppisesti, eli kaiken arvo lasketaan rahassa. Mutta, elämä on kylmää. Ei ole työpaikkaa, jos työtä ei tehdä taloudellisesti järkevästi. Ihmiset unohtavat, että yrityksen on tuotettava voittoa, joka on yrittäjän palkka. Olen itse ollut aina sitä mieltä, että ns. arkipäivän liikunta tulisi tehtyä sopivasti juuri esim. pysäkille käveltäessä. Toivottavasti Ylöjärven Perloksen työmatkakokeilu tuottaa tuloksia, jotka leviäisivät myös muualle Pirkanmaalle (Perloksen tehtaalle on järjestetty joukkoliikenne Tampereelta ja Ylöjärven Asuntilan asuinalueelta jokaiseen työvuoroon ja takaisin). Kokeilu sai jatkoa 5.6.2005 asti. Monasti kuulee ihmisten sanovan, että hienoa että tämä auto kulkee, kun näin kerran vuodessa hakee oman auton huollosta (kuten tänään) tai syystä tai toisesta "joutuu" käyttämään julkista. Mutta entä sitten jos julkista ei enää ole? Taksi? Säännöllisyyttä elämään. Siten voimme taata sopivan, taloudellisesti kannattavan joukkoliikenteen myös tulevaisuudessa. Anteeksi. Nyt on lopetettava. Liian pitkä työpäivä ja huomenna taas aikaisin... X)


      • aina junalla
        Tapio.Talvi kirjoitti:

        Tarkastelit kysymystä ainoastaan kunnallistalouden kannalta. Jätit huomiotta sen seikan, joka korostaisi eläkeläisalennuskortin tarpeellisuutta. Siihen liittyy lisäksi psyykisen- ja fyysisenterveyden edut. Kaikenlainen eläkeläisten liikkuvuuden lisääminen takaa sen, että terveet päivät jatkuvat.

        En tiedä mikä sen selvityksen oikea tekemismalli ja tulos oli, jolla päästiin siihen, että eläkeläisalennus johtaisi TKL:n tilan heikentymiseen. Kunnallispolitiikassa epämiellyttävät asiat ratkaistaan tällä tavoin.
        Tarkastelun lähtökohdaksi otetaan kielteiset seikat ja unohdetaan edut ellei ne ole välittömiä ja tarpeellisia tutkimuksen teettäjälle.

        Kuitenkin esität käsityksen, että vuoroja lisäämällä ratkaistaisiin TKL:n talous ja eläkeläisten helpompi liikkuminen. Väittämä on kuitenkin yhtä heikko, koska vuorojen lisääminen nostaa tietysti kustannuksia ja maksuja. Mitään näyttöä tai tietoa ei ole, että vuorojen lisääminen lisäisi käyttöä ainakaan välittömästi.
        Ainoana käytön lisääjänä voi pitää maksujen alentamista ja kaupungin osuuden palauttamista ennalleen.

        Aito säästö tapahtuu kuitenkin sosiaali- ja terveystoimessa.

        Esitin 22 €:n alennuskortin käyttöönottoa. En esittänyt kerta- tai muun maksun alentamista. Usein kuitenkin on varmaan niin, että eläkeläinen arvioi halvemmaksi käyttää muuta kuin alennuskorttia. Riippuen liikkumistarpeesta ja kiinnostuksesta.

        "Tarkastelit kysymystä ainoastaan kunnallistalouden kannalta. Jätit huomiotta sen seikan, joka korostaisi eläkeläisalennuskortin tarpeellisuutta. Siihen liittyy lisäksi psyykisen- ja fyysisenterveyden edut. Kaikenlainen eläkeläisten liikkuvuuden lisääminen takaa sen, että terveet päivät jatkuvat."

        Eläkeläisiin on panostettava, mutta edelleen uskon, että parempiakin tapoja on - en usko, että eläkeläisten matkustaminen lisääntyisi paljoakaan,
        vaikka heille mainitsemasi lippuetuudet annettaisiinkin.

        "En tiedä mikä sen selvityksen oikea tekemismalli ja tulos oli, jolla päästiin siihen, että eläkeläisalennus johtaisi TKL:n tilan heikentymiseen"

        Kyllähän siinä lipputulot vähenisivät, ei siitä mihinkään pääse, eikä matkustajamäärien lisääntymisestä ole näyttöä. Kysynkin, mihin perustuu väitteesi siitä, että alennukset lisäisivät matkustajamääriä tai että eläkeläiset muutamien kymmenien eurojen ansiosta aktivoituisivat todella (jolloin sosiaali- ja terveystoimessa tosiaan saataisiin säästöjä)?

        "Kuitenkin esität käsityksen, että vuoroja lisäämällä ratkaistaisiin TKL:n talous ja eläkeläisten helpompi liikkuminen."

        Ei taloutta ratkaistaisi, ja se toki aiheuttaisi ainakin välittömiä lisäkustannuksia. Mutta vuorojen lisääminen olisi palvelus koko kaupungin väestölle ikään katsomatta. Jos johonkin varoja pitää käyttää, niin ainakin siihen, että pidetään huolta, ettei joukkoliikennettä näivetetä lisää Tampereella. Vuoden 2001 jälkeen vuorotarjontaa on
        koko ajan vähennetty, ja toisaalta TKL:n matkustajamäärät ovat viime aikoina tippuneet rajustikin (esim. viime lokakuussa 7%). Uskon sitä paitsi, että palvelutarjonnalla ja matkustajamäärillä on yhteys. Tärkeintä olisi myös
        saada enemmän työikäistä väestöä bussien kyytiin, koska hehän sillä poissaolollaan loistavat (ei niinkään lapset, opiskelijat tai eläkeläiset). Kalliista hinnoista tämän ryhmän poissaolo ei voi olla kiinni, sillä he ajelevat omilla autoillaan, mikä on todella paljon kalliimpaa.

        TKL:n subventioasteesta olen kanssasi samaa mieltä
        - se on aivan liian matala.


      • aina junalla
        AdmiralObserver kirjoitti:

        On totta, että joissain kaupungeissa (mm. Kuopio) on käytössä ns. sunnuntailisä pyhävuoroilla. Kuitenkin, tässä tapauksessa 50% kasvu ei auta, koska kulut ovat tässä välissä kasvaneet sen 100%, ja alunperinkin ollaan tehty persnettoa. Suurempi ongelma on se, että ihmisillä ei ole tekemistä. Ja laiskuus. Jos aikataulut eivät sovi, tai pysäkki on hieman liian kaukana ja hieman tihkuttaa vetta, niin ei ihmiset lähde liikenteeseen. Varsinkaan jos ei ole pakko. Tai on helppo ratkaisu, oma auto.

        Ja mitä tulee tuohon perusteluun, että hinnalle olisi tarjolla vastinetta. Sama on aina, jos joku ns. julkinen palvelu joutuu vaaraan; eniten sen säilyttämisen puolesta kouhkaavat ne, jotka eivät taatusti sitä käytä. Ei me näitä penkkejä täällä huviksemme siirrä paikkojen a ja b välillä. Kyllä linja-autoliikenteen tarkoituksena on tarjota autottomalle elämäntavalle mahdollisuus käydä töissä, koulussa, harrasteissa, ystävillä, asioilla ja muissa tarkoituksissa jossain.

        Olisi se hienoa, jos kaikki pystyisivät ajattelemaan asioita laajalta skaalalta. Nykyään ajatellaan valitettavan 10- tyyppisesti, eli kaiken arvo lasketaan rahassa. Mutta, elämä on kylmää. Ei ole työpaikkaa, jos työtä ei tehdä taloudellisesti järkevästi. Ihmiset unohtavat, että yrityksen on tuotettava voittoa, joka on yrittäjän palkka. Olen itse ollut aina sitä mieltä, että ns. arkipäivän liikunta tulisi tehtyä sopivasti juuri esim. pysäkille käveltäessä. Toivottavasti Ylöjärven Perloksen työmatkakokeilu tuottaa tuloksia, jotka leviäisivät myös muualle Pirkanmaalle (Perloksen tehtaalle on järjestetty joukkoliikenne Tampereelta ja Ylöjärven Asuntilan asuinalueelta jokaiseen työvuoroon ja takaisin). Kokeilu sai jatkoa 5.6.2005 asti. Monasti kuulee ihmisten sanovan, että hienoa että tämä auto kulkee, kun näin kerran vuodessa hakee oman auton huollosta (kuten tänään) tai syystä tai toisesta "joutuu" käyttämään julkista. Mutta entä sitten jos julkista ei enää ole? Taksi? Säännöllisyyttä elämään. Siten voimme taata sopivan, taloudellisesti kannattavan joukkoliikenteen myös tulevaisuudessa. Anteeksi. Nyt on lopetettava. Liian pitkä työpäivä ja huomenna taas aikaisin... X)

        "Sama on aina, jos joku ns. julkinen palvelu joutuu vaaraan; eniten sen säilyttämisen puolesta kouhkaavat ne, jotka eivät taatusti sitä käytä."

        Tämä on totta, ja erityisesti pitää paikkaansa joukkoliikenteen kohdalla. Onneksi ainakin minä ainakin teen konkreettisia tekoja joukkoliikenteen aseman puolustamiseksi - käytän busseja päivittäin.

        "Säännöllisyyttä elämään. Siten voimme taata sopivan, taloudellisesti kannattavan joukkoliikenteen myös tulevaisuudessa."

        Entisaikaan oli sikäli helpompaa (ainakin Tampereella), että ihmisten työajat olivat säännöllisemmät ja työpaikat sijaitsivat pääosin pienellä alueella kaupungin keskustassa. Lisäksi harrastettiin paljon omassa kotikaupunginosassa, jolloin ei tullut harrastustenkaan takia houkutusta hankkia autoa. Mutta, todella, jos ihmiset hieman ottaisivat itseänsä niskasta kiinni, joukkoliikenteellä menisi paljon paremmin.


    • myösmuille!!

      Myös työnhajikoille alennuksia! Viikoittain pitää käydä kaupungilla kelassa / työkkärissä / liitossa / työhaastatteluissa ja aina se bussilippu maksaa samanverran.
      Ei eläkeläiset ole ainoa "köyhä ammatti". !!

      • Tapio.Talvi

        Viikottain käyt kelassa, työkkärissä ja liitossa.
        Työhaastattelujakaan ei varmasti ole viikottain useita, ehkä ei ainoatakaan tai sitten olet ihan omaa luokkaasi työnhakija se: aktiivinen.
        On varsin vaikeata rajata milloin työtön tai työssä. Bussukortti sitä ei kerro ja monelle voisi tulla työssä ollessaankin työttömänalennuskortin käyttö työssä ollessaan.

        Muuten työtön on tietysti usein huonomassa asemassa eläkeläiseen nähden.


    • Anonyymi

      Miksi aina pitää taistella näistä! Ruotsissa saa mennä eläkeläislipulla yötä päivää!
      Kyllä pitää kiirettä, että sen edun saa päivän aikana!
      Tavaratalot aukeaa klo 10.00 joka päivä:----siis vähentäkää ensin se aika mikä menee siitä kun lähdetään lähiöistä , siis vähintään reilu tunti! Jää vajaa kolme tehokasta tuntia käytettäväksi! Onko tämä kestävää kehitystä? Vai ajatellaanko, että JUMPPAA VANHUKSILLE! Käyn Ruotsissa usein, siellä nauretaan Tampereen systeemille!
      Minun on pakko ainakin mennä sairauden takia jo aikaisemmin Kuninkaankadun labraan klo 7.00 ja asiat hoidettu klo 9.00 mennessä! Niin, että AHTAAT OVAT RAJAT! Olen 4-polven Tamperelainen ja en voi käsittää kuka näitä rajoja asettaa?

      • Anonyymi

        Varmaankin vihervasemisto, kaiken yhteiskuntasotkun isä ja äiti.


    • Anonyymi

      Tiedän, että 3:ssa isossa kaupungissa -Jyväskylä, Helsinki ja Turku, saa mennä kaupungin bussissa ilman.
      Mikä Tampereella MÄTTÄÄ? Kyllä urheiluhalleihin riittää rahat.
      Ensi vuonna (on päätetty) SAA MENNÄ UIMAHALLIIN ILMAISEKSI ELÄKELÄISET!
      Siellä saa bakteerin, jos ei vielä ole saanut.
      Vedessä bakteerit lisääntyy., ei minullakaan ole sinne asiaa, varsinkin kun tiedän sen koulutuksestani. OLKAA VAROVAISIA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6253
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1734
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      952
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      30
      870
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      229
      767
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe