Mitä kirjaa suosittelisitte?

smoks

Ei kiitos mitään PUA-aiheista paskaa. Tykkään tosipohjaisista romaaneista. On niin tylsää että haluan jotain parempaa tekemistä kuin palstailun.

28

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PalstaHullunPäiväKirja.. ;P

• erkki-täti

Lue huviksesi läpi jonkun klassisen sanataiturin tuotokset. Lue sen jälkeen elämänkerta.

Itselleni isoin mysteeri on Shakespeare. Miten luku- ja kirjoitustaidoton ihminen on voinut kirjoittaa teokset, joissa on viittauksia roomalaisiin? Shakespearin isä oli käsineitten ompelija, luku- ja kirjoitustaidoton aikansa tavis. Shakespearin puoliso oli myös yhtä lailla elämämkoululainen, eli ei osannut lukea tai kirjoittaa.

Ja silti sanaleikeistä paljastuu aina uusia ulottuvuuksia. Koska englanti ei ole äidinkieleni, niin hitaammin mutta kuitenkin.

Mikä onkaan totuus? Ja onko sillä väliä?

• Ei Shakespeare ollut lukutaidoton.

• Con Igguldenin Tsingis Kaanista kertova sarja

• Runoilijasuuruus

Väitetään,ettei Shakespeare itse kirjoittanutkaan tuotoksiaan vaan joku lähipiiriläinen.

Minäkin voin netistä kopioida vaikka mitä ja väittää niitä omikseni

• Shakespearen teoksia ei kirjoittanut Shakespeare, vaan joku muu samanniminen.

• Joku vanha klassikkodekkari. Paljon muita en itse luekaan. :P:)

• wandula

Knausgårdin Taisteluni -sarjaa on kovasti kehuttu. Itse en ole vielä tutustunut, on listalla.

• crux

Knausgård on kyllä hyvä. Hänen rehellisyyttä ja avoimuutta oman yksityiselämänsä suhteen on ihmetelty kovasti, mutta Päätalon Iijoki-sarjan lukeneesta se ei tunnu niin kovin ihmeelliseltä. Mutta muilla pohjoismailla ei olekaan Päätaloa vertailukohtana.

• atännä

"Tosipohjaiset" ovat yhtälailla tarinaa kuin muukin kertomakirjallisuus.

Remes on kylmä ja analyyttinen dekkaristi, ehkä enemmän miehiin iskevä. Remeksen kirjoissa tapahtumat voisivat olla ihan mahdollisia. Ehkä se?

• Mua puhuttelee Dorian Grayn muotokuva, poikaystävä suositteli Bukowskin Postimiestä.

Nyt kun miettii, niin ei ole aikoihin tullut luettua mitään kaunokirjallisuutta. Sen sijaan luin taannoin Randall Collinsin kirjan Violence, mikä nimensä mukaisesti kertoo väkivallasta. Poikkeuksellisen mielenkiintoinen kirja ollakseen niin tieteellinen.

Niin ja History on Trial: My Day in Court oli kans ihan loistava kirja. Se kertoo tutkijasta, joka syyttää yhtä toista "tutkijaa" Holokaustin kieltämisestä ja saa siitä hyvästä haasteen muistaakseni kunnianloukkauksesta. Kirja perustuu tositapahtumiin tän haastetun näkökulmasta, ja siinä tulee tutuksi niin oikeudenkäyntiprosessi, juutalaisten ja natsien historiaa sekä tieteen etiikkaa. Voi kuulostaa kuivalta, mutta takaan, että sitä se ei ole. :)

• Ikis__M

Tjaa, no jos fiktiivisen tosipohjainen kelpaa niin lueskele vaikka Bukowskit niin opit panomieselkeitä, itse tykkäsin vähän samantyyppisistä Dan Fanten jorinoista ja sittenhän pitää lukea myös Danin isän Johnin tuotokset ja sitten kun opettelet vielä jännämieheksi lueskelet Edward Bunkerin tuotokset niin eiköhän noissa ole PUA-oppia ihan riittävästi.

• motivaatiota
    • Pillun historia: jörnimisen taikaa

• Äkkiseltään mieleen tulee Carlos Ruiz Zafonin Tuulen varjo - unohdettujen kirjojen hautausmaa.. En osaa oikein kuvailla, mutta teki vaikutuksen minuun. Ilahduttavasti kirjalle on myös kolme itsenäistä jatko-osaa, jos sattuu innostumaan aiheesta. Vähän saman tyylinen kirja on Theodore Roszakin Flicker, jota myöskin suosittelen. Viihdyttäväksi kesä-äijäilyksi voisi mennä vaikkapa Jeff Longin Helvetin piirit, miksei myös Vuosi Nolla. Edellä mainituilla ei kylläkään ole liikaa tekemistä realismin kanssa.. kävisiköhän sitten Frank McCourtin omaelämänkerrallinen Seitsemännen portaan enkeli.

• Ikis__M

Joskus olen vissiin tuon Longin lukenut, taisi olla ihan ok. Flickeristä googlasin arvostelun niin siellä otti silmään "Onko elokuva hypnoottinen ase, jolla salaliittolaiset manipuloivat pahaa-aavistamattomia katsojia?", voisi hyvin myös kysyä "Onko YLE hypnoottinen ase, jolla salaliittolaiset manipuloivat pahaa-aavistamattomia katsojia?" mutta kun vastaus on niin selvä niin sitä ei edes tarvitse kysyä. Tuon Seitsemännen portaan enkelin voisi hyvinkin joskus lukaista.

• cdwou

Sullon aika hyvä maku. Kaikki nuo löytyy myös omasta hyllystä :D

• Ikis__M kirjoitti:

Joskus olen vissiin tuon Longin lukenut, taisi olla ihan ok. Flickeristä googlasin arvostelun niin siellä otti silmään "Onko elokuva hypnoottinen ase, jolla salaliittolaiset manipuloivat pahaa-aavistamattomia katsojia?", voisi hyvin myös kysyä "Onko YLE hypnoottinen ase, jolla salaliittolaiset manipuloivat pahaa-aavistamattomia katsojia?" mutta kun vastaus on niin selvä niin sitä ei edes tarvitse kysyä. Tuon Seitsemännen portaan enkelin voisi hyvinkin joskus lukaista.

Vastaus tuohon kysymykseen on tietenkin myöntävä. Kaikilla tahoilla on aina joku oma filosofia tai agenda, jota tietoisesti tyrkytetään, tai joka vaivihkaa, mahdollisesti jopa tekijän itsensäkin tiedostamatta rivien välistä tihkuu.

Joo, niin kuin sanoin, suositten em teoksia. Jos ei jaksa lukea kirjaa, niin Seitsemännen portaan enkelin voi katsoa leffanakin, mutta ei tietenkään ole sama asia.

• cdwou kirjoitti:

Sullon aika hyvä maku. Kaikki nuo löytyy myös omasta hyllystä :D

Joo, tiedän. :D

• Ikis__M
        PikkuLikka kirjoitti:

Vastaus tuohon kysymykseen on tietenkin myöntävä. Kaikilla tahoilla on aina joku oma filosofia tai agenda, jota tietoisesti tyrkytetään, tai joka vaivihkaa, mahdollisesti jopa tekijän itsensäkin tiedostamatta rivien välistä tihkuu.

Joo, niin kuin sanoin, suositten em teoksia. Jos ei jaksa lukea kirjaa, niin Seitsemännen portaan enkelin voi katsoa leffanakin, mutta ei tietenkään ole sama asia.

Harvemmin tai oikeastaan ikinä ei ole leffa mennyt ylitse kirjasta ainakaan jos on kirjan lukenut ensin, jotenkin vaan mielikuvat aina erilaiset kirjan jäljiltä niin sitä sitten odottaa leffalta aina liikoja ja pettyy pikkuisen kun toteutus ei vastaakaan omia mielikuvia.

• cdwou
        PikkuLikka kirjoitti:

Joo, tiedän. :D

Ei se nyt kaikkeen ole sovellettavissa. Kirjoista oli puhe :D

• Ikis__M kirjoitti:

Harvemmin tai oikeastaan ikinä ei ole leffa mennyt ylitse kirjasta ainakaan jos on kirjan lukenut ensin, jotenkin vaan mielikuvat aina erilaiset kirjan jäljiltä niin sitä sitten odottaa leffalta aina liikoja ja pettyy pikkuisen kun toteutus ei vastaakaan omia mielikuvia.

No joo, niinhän se yleensä on, mutta kirjaa ja elokuvaa täytyy sitten yrittää vaan ajatella toisistaan irrallisina teoksina, kun kerronnan välineetkin on niin erilaiset.

• cdwou kirjoitti:

Ei se nyt kaikkeen ole sovellettavissa. Kirjoista oli puhe :D

Eeikä, kyllä minulla on tietenkin ihan kaiken suhteen hyvä maku.. on varmaankin sitten käynyt niin, että olet itse jossain asioissa hairahtunut sivuraiteille. :D

• cdwou
        PikkuLikka kirjoitti:

Eeikä, kyllä minulla on tietenkin ihan kaiken suhteen hyvä maku.. on varmaankin sitten käynyt niin, että olet itse jossain asioissa hairahtunut sivuraiteille. :D

Kauhistellut sun miesmakua :D

• cdwou kirjoitti:

Kauhistellut sun miesmakua :D

Heh, no kuinkas muuten. Arvasin että siitä nyt ainakin oli kyse. :)

• Ikis__M
        PikkuLikka kirjoitti:

No joo, niinhän se yleensä on, mutta kirjaa ja elokuvaa täytyy sitten yrittää vaan ajatella toisistaan irrallisina teoksina, kun kerronnan välineetkin on niin erilaiset.

Niinhän sitä pitäisi mutta jos takaraivoon on jo imeytynyt kuva henkilöhahmoista ei sitä oikein voi enää sitten leffan aikana muuttaa ja koko ajan puskee mieleen miten on vääränlaiset henkilöt siinä. Esim. tässä puolisen vuotta sitten kun tuli Bosch-sarja telkkarista ja vaikka Titus ihan hyvin veti osansa...

https://www.google.fi/search?q=harry bosch sarja&biw=1163&bih=650&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiD9IGA3JvNAhVMDJoKHVA0Bg0Q_AUIBigB&dpr=1.33

...niin kuitenkin kun oli Connellyn kirjoista jo vähän erilainen mielikuva Harry Boschista niin kyllä se vaan häiritsi kun siinä "väärän" näköinen heppu kimpoili Boschina.

• Ikis__M kirjoitti:

Niinhän sitä pitäisi mutta jos takaraivoon on jo imeytynyt kuva henkilöhahmoista ei sitä oikein voi enää sitten leffan aikana muuttaa ja koko ajan puskee mieleen miten on vääränlaiset henkilöt siinä. Esim. tässä puolisen vuotta sitten kun tuli Bosch-sarja telkkarista ja vaikka Titus ihan hyvin veti osansa...

https://www.google.fi/search?q=harry bosch sarja&biw=1163&bih=650&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiD9IGA3JvNAhVMDJoKHVA0Bg0Q_AUIBigB&dpr=1.33

...niin kuitenkin kun oli Connellyn kirjoista jo vähän erilainen mielikuva Harry Boschista niin kyllä se vaan häiritsi kun siinä "väärän" näköinen heppu kimpoili Boschina.

En meinannut ensin edes muistaa, mutta minun trauma lienee David Lynchin ohjaus Frank Herbertin Dyynistä.. erityisen kaamean asiasta tekee se, että kyseessä oli todellakin Lynch, jonka leffoista yleensä pidän.

Mainitsemaasi sarjaa en ole katsonut, kovin vähän tulee nykyään sarjoja katsottua.. Se voisi kyllä olla vaihteeksi kivaakin, jos olisi jotain kiinnostavia tarjolla.

• m-i-e-s

Suomen Laki I, Suomen Laki II ja Suomen Laki III. =) Kevyttä kenttä lukemista ja uni tulee hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9026
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3590
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2033
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      81
      1256
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1095
    6. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1071
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1055
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1023
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65