Hei.
Kävimme tänä aamuna keskustelua kotitöiden jaosta.
Jos ajatellaan, että toinen perheenjäsenistä on työttömänä ja toinen töissä. Perheessä on lisäksi kaksi lasta jotka käyvät koulussa (3 ja 5 luokkalaiset).
Onko teillä kokemusta miten kotityöt on jaettu tälläisessa tapauksessa?
Onko ne 50 - 50 eli molemmat tekevät yhtä paljon vai miten teillä on menetelty?
Minulla on oma mielipiteeni, mutta en sitä tässä tasapuolisuuden nimissä viitsi tuoda julki :)
Hauskaa kesää!
Kotitöiden jako
65
983
Vastaukset
- Kotityöt
Ai niin ja työssäkäyvän työt ovat 9 - 16 ajalla eli perus toimistoduunia.
- Femakko_
Yleensä se menee niin, että mies tekee miesten työt ja loput jaetaan tasan.
- kldjflksajf
Kerrostaloasunnossa asuvien miesten työt = ei mitään. Mopon rassaamista ei lasketa.
- Jokunimimerkki2
kldjflksajf kirjoitti:
Kerrostaloasunnossa asuvien miesten työt = ei mitään. Mopon rassaamista ei lasketa.
Tyypillistä vähättelyä. Minä tein kerrostalossa asuessanikin kyllä kaiken maailman fiksausta ja pientä pintaremonttia. Auton huollot yms on yhteistä asiaa nekin niin kauan kun sitä autoa käytetään perheen menoihin.
- luovastiluovien
Meillä jaettiin siten, että töissäkäyvä mies hoiti miesten työt eli huolsi autot, ajoi nurmikot, teki pääosan lumitöistä, pikkuremontit yms. Lapsia kotona hoitava puolestaan teki kaiken muun. Ruokaostokset niin, että kävin kaupassa yksin ja mies hoiti sillä aikaa lapsia. Yhteisiä projekteja, johon kaikki osallistuivat oli mm. polttopuiden tekeminen.
Rankinta oli silloin, kun oli vaativa vauva ja yösyöttöjä useampi, mutta eihän tuollaista kauaa kuitenkaan kestä. Ja kun organisoi kaikki päiväunille samaan aikaan, sai itselleen pikkuisen levähdyshetken, joka joskus meni unia tankaten itselläkin.
Tekisin saman uudestaan, koska periaatteeni on, että hän tekee, joka parhaiten osaa. - 7268
Meillä ei ollut mitään työnjakoa. Se teki jolla oli mahdollisuus, oli rutinoidumpi tai inhosi ko.askaretta vähemmän.
Kotivuosinaan vaimoni hoiti kaikki taloustyöt. Minä muut puuhat paitsi tietenkin osallistuin viikkosiivouksen raskaampiin vaiheisiin. Matot, huonekalut.
Vaimoni mentyä iltatöihin klo17 - 20 ja lauantaisin klo15 - 20, hän teki päiväsaikaan normaalit taloustyöt mutta lauantaisin siivosimme penskojen kanssa koko talon ja katoimme kahvipöydän valmiiksi töistä palaajalle klo15.15.
3. ja 5. luokkalaiset ovat jo täysipainoisia apulaisia. Ainakin hyvä opettaa työt ja vastuut.
10v oli penskoillamme vuorottaiset tiskiviikot. Konetta ei ollut. 12v alkaen poikamme hoiti ok:n pihan kesäisin ja talvisin. Poika vaihtoi tiskiviikkonsa pihatöihin.
Myöhemmin tilanteiden mukaan. Ollessani 12 vuotta viikot muualla puutteen torjunnassa niin minä en tehnyt kotona mitään. Vaimo ja lapsemme hoitivat työt.
Loppuvuodet vaimo yksin. Silloin jouduin joskus lumitöihin ja ruhon leikkuusseen.
Lumitöitä vaimo teki mutta ruohonleikkuriin hän ei koskenut.
Kerran joutui pyytämään naapurin ukon tiehöylän tekemän vallin poistamiseen.
Jäätyämme kahden ja kotiuduttuani minä olen hoitanut suurimman osan töistä. Muutimme kerrostaloon. Vaimoni ostaa ainoastaan omat banaaninsa ja leipänsä ja tekee sapuskan kerran vuodessa.
Siivouksessa pyyhkii pölyjä ja usein aloittaa imuroinnin minun käsitellessä mattoja.
Minä jatkan siitä. Joskus aloittaa moppauksen mutta useimmiten ei.
Hoitaa tiski- ja pesukoneet.
Vaimoni on nyt 1,5:n viikon lastenhoito komennuksella. Sain juuri valmiiksi perusteellisen viikkosiivouksen ja lähden huomenna hakamaan häntä kotiin.
Ps. Panostin tiskikoneen mutta en onnistunut pesutablettikotelon sulkemisessa. Mylläsin astiat 50:n asteen ohjelmalla ilman pesuainetta mutta en ota niitä koneesta pois. Katsokoon vaimo. Se on niitä naisten töitä. Jos en olisi panostanut konetta niin olisin hoitanut ne käsitiskillä.
Siinä nyt tilitys koko elinkaaren mittaisen avioliittomme työnjaosta alusta nykypäivään.- 1säpappa
Ihmeellisiä kontrollifriikkejä. Pitääkö elämän olla noin vaikeaa ja suunniteltua? Itse en kestäisi tuollaista järjestelmällisyyttä,
Kuten tuossa edellinen sanoi: " hän tekee, joka parhaiten osaa", mutta muuten en ymmärrä myöskään jakoa miesten ja naisten töihin.
Ihan aloitukseen kyllä, että jos toinen käy töissä ja toinen ei, niin tietysti se työssäkäymätön tekee enemmän kotitöitä. Jos molemmat on töissä (tai ei kumpikaan), niin silloinhan tehdään tietysti tasan. - 1säpappa
Varsin makaaberi kirjoitusvirhe:"Loppuvuodet vaimo yksin. Silloin jouduin joskus lumitöihin ja ruhon leikkuusseen."
Ex-vaimon paloitteelu? - fsafads
Kyllä ne kahvit ehti jäähtyä...
- NäinMeillä
Eiköhän se menen luontevimmin niin että kotona oleva tekee yksin kotona olon ajan kotitöitä siihen tahtiin kun niitä tulee eteen ja lasten hodolta ehtii. Ja kun molemmat ovat kotona, molemmat tekevät kotitöitä kunnes kaikki on tehty.
Ei se sen vaikeampaa ole.- mekkk
Koska te harrastatte liikuntta jos kaiket illa menee kotitöiden tekemiseen ja niitä kotitöitä ei ole joka päivälle ja niin edelleen.
- NäinMeillä
mekkk kirjoitti:
Koska te harrastatte liikuntta jos kaiket illa menee kotitöiden tekemiseen ja niitä kotitöitä ei ole joka päivälle ja niin edelleen.
Enhän minä sanonut että kaikki illat menee kotitöissä vaan että kotitöitä tehdään yhdessä niin kauan että ne on kaikki tehty. Muu aika on toki käytössä harrastuksiin ja perheen muuhun vapaa-aikaan.
Ideahan on nyt yleensäkin että ne hommat hoituvat ja molemmat osallistuvat niihin tasapuolisesti. Jos toinen ehtii kaiken tehdä päivällä toisen ollessa töissä niin hyvä juttu. Mutta jos jotain jää niin kyllä illalla molempien pitää osallistua tasapuolisesti.
- oppeliini1
Hän, joka on kaiket päivät kotona tekee lähes kaikki kotityöt. Varsinkin kun noin isot lapset ovat osan päivistä koulussa. Kotona olevalla on velvollisuus opettaa lapset myos osallistumaan kotitöihin voimiensa mukaan. Pienemmätkin osaavat pyyhkiä tumut, käyttää imuria, latoa astiat / pyykit pesukoneeseen, kääntää pesukoneen nappulan päälle ja järjestää tavarat!
Kotona oleva hakkaa halot, luo lumet, siivoaa (ei sikakaan tykkää elää omissa kakoissaan!) huolehtii että perheellä on terveelliset ateriat joka päivä, hoitaa yhteydenpidon ystäviin ja sukulaisiin, osallistuu lasten harrastuksiin, koulutukseen, vahempien kokouksiin puolisonsa kanssa, ja ennenkaikkea, pitää itsestään huolta (ei anna kehonsa lahota - kuka silloin pitää perheen koossa?!)
Kodin ulkopuolella oleva tekee palkkatyötä mahdollistaakseen kodin "pyörittämisen" ja osallistuu kykyjensä ja aikansa mukaan kodin hommiin. - Ilmiselvä
Se, joka on kotona tekee kotityöt. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä.
- mekkk
Minua miehenä ihmetyttää mikä on viikkosiivous kun meilla eie sellaista ole vaan siivotaan kun on tarvetta ja järjestellään paikkoja ja kotitlöihin ei mene kuin 2-4 tuntia viikossa tai muuten huovosti organisoitu. Lapsemme muuttanut omilleen niin suurin kotityö on pyykkien pesu kun emme pidä alusvaatteita ja paitaa kun päivän ja urheiluvaatteet päälle niin pyykkiä tulee mutta pesukone on keksitty.
- 7268
Viikkosiivous lienee pelkkä käsite kuvaamaan jonkin tason perusputsailua eikä suinkaan kalenteriin sidottua, määrämuotoista toimintaa.
Meidän viikkosiivouksemme aikaväli ja taso vaihtelee.
Minimissään se saattaa olla sitä kun, kalenteriin katsomatta pidän tarpeellisena vaikkapa lakaista murut keittiön lattialta tiskipöytä, liesi työpöytä ja vastakkaisen, pitemmän työtason väliltä.
Toisessa laidassa aikaväli saattaa olla 3 viikkoa. Kun olemme lähdössä vähintään viikon reisulle niin siirrämme siivouksen lähtöä edeltävään päivään.Kotiudumme kohtuullisen siistiin asuntoon.
Tapahtuu vuosittain 5 - 6 kertaa.
Kun vaimoni on vähintään viikon kestävällä, omalla tyttöjen matkallaan, niin ennen hänen paluutaan teen ison siistin. Käsittelen matot, imuroin, moppaan, pyyhin pölyt joka tavallisesti on vaimoni puuhaa.
Tasopinnat ovat thjät ja siistit. Astiat tiskikoneessa ja pestävät vaatteet likavaatehäkissä. tapahtuu ka. kahdesti vuodessa.
Muutaman päivän poissaolot kuittaan pintapuolisesti. - Paljonsiivottavaa
Varmasti riippuu perheen koosta ja asunnon koosta miten usein tarvitsee siivota ja paljonko menee aikaa. Ja tietysti siitä missä ympäristössä haluaa itse asua. Meillä viisihenkinen perhe. Siivottavaa riittää. Viikottain pitäisi siivota vessat (joita 2) ja vähintään imurointi. Pölyjen pyyhkiminen, mattojen tamppaus ja lattioiden pyyhintä pitäisi tehdä parin viikon välein koska perheessä vielä lemmikkejä. Leivän muruja yms saa kyllä olla joka pvä pyyhkimässä ja harjalla ja rikkalapiolla milloin mistäkin jonkun roskan vetäisemässä. Meillä on iso talo ja en tästä ainakaan siivousta jää kaipaamaan kunhan lasten lennettyä pesästä muutetaan pienempään.
- 7268
Paljonsiivottavaa kirjoitti:
Varmasti riippuu perheen koosta ja asunnon koosta miten usein tarvitsee siivota ja paljonko menee aikaa. Ja tietysti siitä missä ympäristössä haluaa itse asua. Meillä viisihenkinen perhe. Siivottavaa riittää. Viikottain pitäisi siivota vessat (joita 2) ja vähintään imurointi. Pölyjen pyyhkiminen, mattojen tamppaus ja lattioiden pyyhintä pitäisi tehdä parin viikon välein koska perheessä vielä lemmikkejä. Leivän muruja yms saa kyllä olla joka pvä pyyhkimässä ja harjalla ja rikkalapiolla milloin mistäkin jonkun roskan vetäisemässä. Meillä on iso talo ja en tästä ainakaan siivousta jää kaipaamaan kunhan lasten lennettyä pesästä muutetaan pienempään.
Pesästä lentäneet. Kun työvoima = lapsemme lähtivät niin muutimme 163m2:n kaksitasotalosta keskustan 74m2:n kolmioon.
Onneksi emme 26:n vuoden aikana ehtineet rakastumaan lastulevyihin ja klinkkereihin.
- Enolevaatinutkotitöihin
Olemme olleet aviossa 28 vuotta, ja koko tänä aikana pääosa kotitöistä on ollut emännän hartioilla, mies ns avustaa kun kerkiää nimittäin mies on yrittäjä, joka koko ajan töissä, ja vaimo käy normaalin 8 t päivässä työelämässä. Ongelmaa ei ollut kun oikeastaan silloin kun lapset oli pieniä ja emäntäpoloinen ei tahtonut jaksaa, mutta kun asia kävi ylivoimaiseksi niin kotitöistä laistettiin. Koneita on keksitty helpottamaan kotitöissä. Asiaa voidaan kuvailla niin, että kun emäntä mursi jalkansa eikä pystynyt kävelemään kahteen kuukauteen niin emäntä konttasi lattialla ja imuroi. Tai asian annettiin olla. Emäntä kotitöittensä ohella hoitaa myös pihan ja puutarhan hoidon sekä oman autonsa huoltohommat, lisäksi taloon kuuluvat korjaukset ja remontit, ei se yrittäjä lotkauta niihin korviaan, ettäpä saa tässä revetä moneen suuntaan. Kaikki sujuu kyllä aivan mallikkaasti kunhan emäntä saa seksiä säännöllisesti, on taattua että seuraavana päivänä kotityöt sujuu suitsait sukkelaan :)
- ihmettelentätä
Kas kun emäntä ei lähtenyt kälppimään.
- niinsevaanon43
nykyään kaupungeissa näin: ainakin avioliitos ja lapsiperheis: mies miehen työt nainen naisten mutta mies myös entiset "naisten" on nyt jaettu eli lastenhoito/huolto
- kohta_eläkeläiset
olen sitä mieltä, että kotona oleva tekee kotityöt lähes kokonaan.
Itse lähdin kotoani 16 vuotiaana, muovikassissa vähät tavarat ja 100 markkaa rahaa. Siitä saakka olen elättänyt itseni ja huolehtinut kaikki asiani. Onnekseni rakastuin mieheen joka oli asunut myös itsekseen, ei ollut äiti passanut pilalle.
Teimme molemmat vuorotyötä ja kotihommat teki se joka oli päivisin kotona, kun ei sitä yöllä viitsinyt kerrostalossa huonekaluja siirrellä.
Lasten synnyttyä minä olin kotona äitiysloma-ajan ja tein kaikki kotiduunit ja aikaakin jäi päiväunille, lehtien lukemiseen sun muuta. Kersat menivät päiväkotiin noin vuoden vanhana ja siitä saakka taas pyörähti käyttöön taas normirytmi, se joka oli kotona hoiti niin lapset kuin kotityötkin. Kummallakin on oma auto, joten ei ollut väliä kumpi kuljetteli muksuja lätkätreeneihin ja balettiin. Se vei joka oli kotona.
Nyt kun ollaan miehen kanssa taas kaksin, meille on tullut tavaksi, että minä huolehdin vaatteet ja pyykinpesut kun mies inhoaa silittämistä ja mankelointia, mies imuroi ja siivoaa lattiapinnat ja huolehtii koiran ulkoilutukset aamuisin. Päivällä ja illalla käydään yhdessä koiran kanssa tunnin parin lenkillä satoi tai paistoi. Pysyy hoikkana ja saa raitista ilmaa samalla.
Ruokaa tehdään sen mukaan kummalle ensin tulee nälkä, nälkäisempi aloittaa ja toinen tulee yleensä mukaan jeesaamaan.- KysynVaan-76
Ei tuo minusta kuullosta siltä että kotona oleva teillä tekisi kotityöt melkein kokonaan jos mies imuroi ja siivoaa, ulkoiluttaa koiraa, vie lapsia harrastuksiin ja tekee ruokaa.
Minusta nuo kuullostavat kovasti kotitöiltä ;) - kohta_eläkeläiset
KysynVaan-76 kirjoitti:
Ei tuo minusta kuullosta siltä että kotona oleva teillä tekisi kotityöt melkein kokonaan jos mies imuroi ja siivoaa, ulkoiluttaa koiraa, vie lapsia harrastuksiin ja tekee ruokaa.
Minusta nuo kuullostavat kovasti kotitöiltä ;)et näköjään osaa jäsennellä lukemaasi.
Tässä väännettynä rautalangasta tai sinun tapauksessasi ratakiskosta.
1) sanoin mielipiteeni:
jos jompikumpi on kotona kaikki päivät, on työtön, ei opiskele, on terve, kotona oleva tekee kotityöt, eikä makaa laiskana 24/7. Työssä käyvä puolisko tekee työtyönsä ja keskittyy kotona lapsiin. Toistan: työttömänä kotona oleva tekee kotityöt ja duunissa käyvä keskittyy töistä tultuaan lapsiin jolloin kotona oleva saa vapaata itselleen. Pisteja huutomerkki!
2) kun olin äitiyslomilla, minä tein kaikki kotityöt ja mies tuli valmiiseen ruokapöytään. Miehen ei tarvinnut laittaa tikkua ristiin äitiyslomieni aikana kotitöihin. Tämä on käsittääkseni sama tilanne kuin apn kysymyksessä. Olin kotona, sain äitiyspäivärahaa = oli huomattavasti vähemmän kuin työttömyyskorvaus on nykyään. Minä tein kotityöt, mies ei. Lasten kanssa hän kyllä oli, ulkoili, leikki, pelasi palloa, luki iltasadut sun muuta töistä tullessaan ja teki tämän ihan vapaaehtoisesti omasta halustaan teki, ei tarvinnut pyytää eikä käskeä. Minun mieheni kun rakasti lapsiaan jo silloin kun nämä olivat pieniä. HUOM! mieheni kävi myös harrastuksissaan ja minä kävin iltaisin 2 krt viikossa harrastuksissani, molemmat yksin, ja kotona oleva hoiti lapsia. Eli normikuviot mitä nyt aikuisilla ihmisillä on.
3) kun lapset menivät päiväkotiin, me teimme molemmat, siis minä ja mies kumpikin 3-vuorotöitä, joten pakko oli kummankin tehdä kotitöitä lasten kotona asuessa. Aika vaikea sen ilta- tai yövuorossa olevan olisi ollut lapsia harrastuksiin viedä tai siivota, joten kyllä ne kotityöt ja lasten hoito väkisinkin 3-vuorotyössä jakaantuu sille joka on kotona.
4) nyt kun olemme taas kaksin, eli lapset muuttaneet pois kotoa:
Olemme yhä molemmat 3-vuorotyössä.
Siivoamista on paljon vähemmän, koska neliöitäkin on vähemmän. Ruuan tekee se joka on ns. päiväsaikaan kotona, ja tekee ruokaa molemmille. Kotityöt on jakaantuneet siten, että minä teen niitä hommia jotka ovat minulle luontaisia ja mieluisia, mies tekee niitä mitkä ovat hänelle mieluisimpia ja inhat hommat tehdään yhdessä. Ei tämä elämä nyt tämän kummallisempaa ole. - NäinkinVoiOlla-77
Meillä on ilmeisesti eri käsitys siitä mitä ovat kotityöt. Minusta kotitöitä ovat kaikki toimet joita tehdään yhteisen kodin ja perhee hyväksi ja siihen kuuluu myös lasten kanssa oleminen, heille iltasadun lukeminen, iltapalan syöttäminen, iltapesuun osallistuminen, harrastuksiin kuskaaminen, lasten tavaroiden kerääminen paikoilleen jne.
Meillä ainakin noita kaikkia riittää illalla ihan molemmille ja minä ainakin koen että se on kotitöiden tekemistä ihan riippumatta siitä tekeekö sen kotona päivätkin oleva vai se työssä käyvä.
- Puhpahpelistäpois
Voi herran pieksut. Pitääkö kotityöt jakaa niin kuin töissä? Että kenen tehtävä on tämä ja kenen tuo? Ja jos jää tekemättä, niin kukaan ei tee.
Tehköön se, kellä on sillä hetkellä siihen intoa ja voimia ja mahiksia. Koti on sen näköinen kuin eläjänsä sen haluaa olevan. Jos on vähän pölyä jossain, niin joku on laiminlyönyt tehtävänsä vai?
Vai pitääkö laatia lukujärjestys ja sen mukaan elää? Onko tää uusavuttomuutta tämäkin, että kotihommat ei luista, jos ei ole varta vasten määritelty tehtäväjaot? - Tinkalii
Meillä mies tekee pihatyöt, autohommat ja kodin rempat riippumatta siitä onko työssä vai ei. Mulle jää ruuanlaitto, tiskit, pyykit ja siivoukset. 5 ja 7-luokkalaiset auttaa, mikäli kiinnostaa. Vanhemman pyörätuoli tietty asettaa omat rajoitukset, mut kumminkin. Mulla on noi kotityöt päivittäin/viikottain olen töissä tai en. Kyllähän mulle kertyy enempi töitä talvisin, kun oon koulunkäynninohjaaja, mut mies tekee kesällä enemmän kun työskentelee maatilalla. Talvisin on siis työtön ja minä oon kesäisin työtön. Nin meillä, mutta eiköhän joka perhe toimi niinkuin parhaakseen näkee😊 Ei anneta tällasten asioitten pilata avioliittoja tai perheitä.
- flegmaatti
Silmiini pisti maininta 5 ja 7-luokkalaiset auttaa, "MIKÄLI KIINNOSTAA"!
Meidän tenavamme kiinnostuivat kotitöistä jo esikouluikäisinä. Alkoi omien huoneiden lattioiden tyhjentämisestä jo aikaisemminkin.
Penskoilla oli selkeä työnjako ala-asteikäisinä. Osallistuminen lauantai siivoukseen ja ala-asteen loppuvaiheesta alkaen, läpi vuoden tiski- ja ok:n pihatyöviikot.
Vielä lukiovaiheessa yritti tyttäremmetiskatessaan kerran vedota koulutehtäviin.
Kerroimme, että jos lukiomenestys on tiskaamisesta kiinni niin sitten amikseen.
Muutettuaan pk-sudulle opiskelemaan antoivat meille myöteistä pautetta töiden teettämisestä. Sanoivat sen joskus inhottaneen mutta me emme leikkineet lasten kanssa demokratiaa. Oli asioita joissa lasten mieltymyksillä oli merkitystä ja sitten niitä joissa ei ollut.
- eimitäänjakoa
Meillä minä teen kotityöt kokonaisuudessaan. Näin se menee, vaikka toisella olisikin vapaapäivä töistä ja itse olen töissä.
- Enolepitänyt
Ex-mieheni ei tehnyt mitään kotitöitä yli 25vuotisen avioliittomme aikana. Juomisensa sanoi johtuvan siitä, että minä siivosin ja pesin pyykkiä.
Nyt asuu yksin lapsuudenkotitalossaan, joka on niin likainen, etteivät omat lapset ja lapsenlapset siellä tuntia kauemmin viihdy ja vievät omat kertakäyttöiset kahvimukitkin mukanaan.
Että on sitä kaikenlaista eläjää!
- 6154
Työtön/hoitovapaalla oleva tekee enimmät kotityöt, juu. Mitens sitt ku menee takaisin työhön ja edelleen valtaosa töistä jää hänelle? Näin ainakin meillä. Kersojen ollessa pieniä oli paljon pyykkiä ja kuivauskaappiin tuli lisättyä kuivien kaveriksi märkää. Siippa morkkasi, kun housunsa olivat olivatkin sitten uudelleen märkiä. Olisi vaan ottanut ne itse pois kuivauskaapista silloin kuivina ja kaapittanut ja löytänyt sitten paremmin.
Ajatusten luku on vaikeaa. Kerran siippa morkkasi, kun olisin laittanut pois hänen tavaransa; toisen kerran jokin tavara olisi pitänyt ymmärtää laittaa roskiin. En liioin tiedä minkä malliset kalsarit ovat hyvät pitää! Mutta on toi ajatustenluku kehittynyt vuosien mittaan. Viime talvena siippaa sanoi sanatarkasti näin: "Pitää ottaa se pois, kun laittaa sen päälle." Siippa tuli vessasta eli pakkasella on patteri päällä lattialämmityksen lisäksi. Patteri pitää ottaa pois päältä, jos laittaa höyrysuihkun päälle, muuten palaa sulake!
Kersoja yritettiin opettaa kotitöille siinä epäonnistuen. No, toinen laittaa kyllä ruokaa, ainakin lihasta tai kalasta. Ja toinenkin joskus, ainakin pysyi hengissä opiskellessaan. Kummankin huoneesta olen sitt vienyt roskiin puolisyötyjä sipsipusseja ym. Lukioaikaisia papereita on kummankin huone puolillaan. Toisen inttikassi odottaa tyhjennystä keskellä olohonetta.
Siippa tekee kyllä lumityöt ja rempat...ja keittää aamukahvinsakin. - flegmaatti
Kersojen kotityöt? Epäonnistuneet? Onko provo vai voiko tuollaista todella olla?
Omat penskamme tyhjensivät huoneidensa lattiat viimeistään 3 vuotisina.
Heti kun imurin varsi kesti käsissä he imuroivat huoneensa,
Iän karttuessa penskojen siivousreviiri laajeni ja osallistuminen muihinkin töihin lisääntyi.
12v alkaen hoitivat omat pyykkinsä ja joskus kuului poikammekin suusta huuto: "Muti. Onks siul kirjavvii? Koneesee mahtus viel"!
Tuossa vaiheessa oli tiskiviikot ( ei ollut konetta) ja pihatyövuorot kesäisin. Pari vuotta myöhemmin myös lumityöt.
Lauantaisin, vaimoni ollessa töissä, teimme penskojen kanssa talon siivouksen periaatteella, että he jakoivat keskenään ylä- ja alakerrat. minä hoidin oman makuuhuoneemme ja talon aputilat joskin viimemainitut oikeastaan jatkuvasti.
Minun on mahdotonta kuvitella tilannetta, että ainakaan aikuisen kokoisten ( tai edes melkein ) lasten jälkiä pitäisi vanhempien korjata!- 6154
Muutamia vuosia sitten tuli siivouksesta tv-sarja. Teini-ikäinen tytär nosti likapyykkikopan kantta ja kysyi, mitä nää on? Ja muistaakseni tuo tytär oli kutsunut noi tv-siivoojat kotiinsa. Tuli tarpeeseen, kun aikuisetkaan eivät osanneet siivota tai edes hommata sitä pyykkikoppaa! Asiantuntija sitten selitti, että likapyykit säilytetään tällaisessa kopassa..
Eli jo tähän Suomen niemelle mahtuu monenlaista meininkä, jota ei meinaa todeksi uskoa! Saati sitten muualla. On aika tavallista, ettei äidin hermot kestä, vaan hän siivoo lasten ja äijän jäljet. Saa nähdä miten käy sen inttikassin kanssa..
Toinen tuli leiriltä joskus ja kertoi laittaneensa lakanan "niinkuin meillä kotona laitetaan" ja muut olivat vain levittäneet lakanan ja se oli aamulla ryttyinen käärme keskellä sänkyä. Eli kyllä he jotain on oppineet..
- huijkosos
Kiinnostuksen ja ennättämisen mukaan tehdään.
Mies hoitaa puutarhan ja pihan lukuunottamatta ruohonleikkuuta, jonka teen minä. Minä kokkaan. Siivous ja pyykkäys on molempien inhokkeja, joten niitä tehdään molemmat. Minä tosin enemmän tällä hetkellä enemmän, koska hoidan lasta kotona.
Hoitovastuu lapsesta on päivisin luonnollisesti minulla, miehet tultua töistä molemmilla. Yöheräämiset kuuluu minulle, koska miehen pitää mennä aamulla töihin pirteänä.
Lumitöistä tykätään molemmat. Autohuollot, renkaanvaihdot ja rempat teetetään ammattilaisella. Paitsi simppelit hommat, kuten verhotangon asennukset, naulan lyömiset seinään, saranoiden rasvaukset jne., ne tekee jompi kumpi. - fsdfadsaf
Ei sitä voi ihan tekemättömäksi heittäytyä, vaikka toinen olisi työttömänä. Työtön kuitenkin kuluttaa osan ajastaan siihen työnhakuun, koululaisten äiti/isä on varmasti myös siinä lasten koulusta tullessa läsnä heille, auttaa läksyissä, kuljettaa harrastuksiin. Toki suurin osa kotitöistä kuuluu työttömälle, muttei tietenkään kaikki. Ja tuonikäisille lapsillekin kuuluu ilman muuta oma osansa kotitöistä. Se miten kotityöt jaetaan, riippuu niin paljon kunkin perheen mieltymyksistä ja näkemyksistä, ettei tietenkään mitään patenttiratkaisua voi antaa. Yhdessä illalla tehdään aina osa, viikonloppuna ehtii siivoukset sun muut isommat jutut niin että kaikille on kuitenkin omaakin aikaa.
- TotuusTämäkin
Yksi asia joka näissä keskusteluissa usein unohtuu on kotitöiden vaikutus siihen että perheen jäsenet sitoutuvat osaksi yhteistä perhettä. Monesti kuulee ajatuksia joissa esim. työttömänä tai lasten kanssa kotona olevan oletetaan ilman muuta tekevän kaikki kotityöt koska hän ei käy töissä. Tämä voisi ehkä ajankäytöllisesti olla joskus perusteltuakin mutta tiukka kotityöt-palkkatyöt jako ei puolisoiden välillä ole hyväksi perheen yhtenäisyydelle. Silloin se töissä käyvä ulkoistaa itsensä monesta perheen arkeen kuuluvista asioista ja eikä hänellä ole hetken päästä enää juurikaan käsitystä siitä mitä kaikkea se perheen arki oikein edes sisältää kun hänen osuutensa on vain se lompakon aukaisu. Miten voi ajatella perheen olevan tasapainoinen kokonaisuus jos yksi häärää yhtä ja toinen toista ja molempien elämät ovat toiselle yhtä vieraita ja kaukaisia?
Tämä on ihan sama asia kuin se että myös lasten pitää oppia ottamaan oma vastuunsa kodista ja vähitellen osallistua siivoukseen, pöydän kattamiseen yms. töihin. Tämä on ihan osa kasvatusta ja myös sitä perheen yhtenäisyyttä ja toisten huomioimista. On paradoksaalista että sama ihminen saattaa kyllä pitäää hyvänä että lapset oppivat kotitöitä mutta sitten toisen aikuisista ei tarvitsisi niitä tehdä.- minun_mielipide_asiaan
en ole samaa mieltä kanssasi tästä asiasta.
Pahoittelut jo etukäteen, tulee pitkä kirjoitus.
Mummoni kasvatti minut ja hän sanoi aina, että vie mennessäs, tuo tullessas, tee ollessas.
Olen ollut kotiäitinä lasten saannin ohessa yhteensä vajaat 5 vuotta, joten mielestäni minulla on kokemusta asiasta. Viimeisimmän lapsen synnyttyä, minulla oli vauva ja 2 alle kouluikäistä jaloissa pyörimässä, lisäksi tein AMK:n viimeiset opinnäytetyöt lopputyön. Se tarkoitti 4-6h päivittäistä tietokoneella istumista 3kk:n ajan, joten eiköhän tämä vastaa sitä tuntimäärää mitä työttömällä kuluu päivittäin työhakemusten tekoon.
Meillä menee päivittäin 30min-1h kotitöihin ruuanlaitto. Yhdessä siivotaan pienimmän lelut joka ilta pois ja jos kersat kantavat tavaroitaan olkkariin tai keittiöön, vievät mennessään tavaransa takaisin paikoilleen. Meillä on siis joka tavaralle oma paikka. Lapset siivoavat omat huoneensa, me aikuiset olkkarin, keittiön, vessan, kylppärin ja saunan. Jos isommat kersat kakkivat veskinpytyn sotkuiseksi, heille on opetettu, että laita pesuainetta ja käytä vessaharjaa ja pese lika saman tien pois pytystä ja sitten peset kädet saippualla hyvin. Toimii, ei ole koskaan rusketusraitoja pöntössä.
Lapset on opetettu laittamaan likapyykkinsä omassa huoneessaan olevaan likapyykkikoriin, osaavat laittaa märät ulkovaatteet suoraan kuivauskaappiin kuivumaan, laittavat kengät, ulkovaatteet, koulureput omille paikoilleen.
Nämä menevät automaattisesti, ei tarvitse enää edes kerran viikossa huomautella.
Meillä syödään vain ruokapöydän ääressä keittiön pöydän äärellä. Ei kanneta mitään omaan huoneeseen eikä olkkariin. Kun lapset tekevät itselleen vaikkapa voileipää, jääkaapista otettavat tavarat menevät automaattisesti takaisin jääkaappiin, leivänmurut otetaan pois rikkaimurilla saman tien. Laittavat aina lasinsa ja lautasensa aterimet astianpesukoneeseen. Ihan sama vaikka joisivat vain vettä, lasi menee koneeseen. Kaikki yllämainitut asiat pätevät myös meihin aikuisiin. Ei makaa kahvimukit pitkin tasoja viikkoa. Näin keittiö pysyvät tyhjinä likaisista astioista koko ajan.
Nämäkin tavat ovat meillä kaikilla jo selkäytimessä, ei tartte enää muistutella kuin päiväkoti-ikäiselle, että oletko kiltti ja laitat lasin ja lautasen koneeseen.
Helpottaa kummasti aikuisten elämää kun ei tarvitse rätin kanssa lasten perässä kulkea.
Jos on työttömänä, tai muuten kotona ja lapset ovat normaaleja ja terveitä, aikuinen ehtii erittäin hyvin tehdä nämä lasten koulutustoimet ja "perus"kotityöt. Tosin kyllähän se sen verran selkärankaa vaatii, että ei nuku puolille päivin eikä itse, eikä se puolisokaan, jätä tavaroita myöskään huiskin haiskin.
Kun perusjutut tehdään automaattisesti päivittäin, jäljelle jää vain ruuanlaitto.
Mielestäni se on kotona olevan kaikkein kätevintä tehdä lasten kanssa yhdessä. Silloin kun se työssäkäyvä tulee kotiin, siis jos hän on n.s 8-16 hommissa, voidaan istua yhteiseen ruokapöytään syödään yhdessä ja vaihdetaan rauhassa päivän kuulumiset. Syömisen jälkeen siivotaan yhdessä astiat pois ja samalla tulee opetettua lapsille normaalit ruokarytmit, käytöstavat pöydässä, ja miten tärkeää olisi viettää aikaa yhdessä ruokaillen. Nykyäänhän monet perheenjäsenet syö yksikseen, jokainen ottaa jääkaapista mitä sattuu käteen saamaan ja sitten mennään ruokalautasen ja kännykän kanssa johonkin sohvannurkkaan tai omaan huoneeseen pelaamaan ja syömään.
Kun on säännöllinen rytmi, perheellä on koko ilta aikaa olla yhdessä. Voidaan lähteä harrastuksiin, voidaan ulkoilla, pelata pelejä, käydä puistossa, sadepäivinä leipoa tai lukea kirjoja tai katsoa joku kiva koko perheen leffa yhdessä kasassa sohvalla maaten.
Meillä on hyvin usein lasten kavereita myös niin ruokapöydässä kuin leikkimässäkin, ja hyvin ovat nämä kaveritkin sisäistäneet meidän perheen tavat. Esim. 7 ja 10 vuotiaan kaverit laittavat astiansa myös pesukoneeseen siinä kuin oma väkikin.
Jos se joka on töissä joutuisi ruuan laittoon vaikka kolmena iltana töistä tultuaan ja kotona ollut lapset odottavat siinä vieressä, että nyt on sinun vuorosi tehdä ruokaa, hopi hopi, meillä on iso nälkä, niin huh huh, eihän tuollaisessa ole mitään järkeä lasten kotikasvatuksen kannalta.
Tai sama juttu, jos pyykit makaavat likaisina koko päivän, vaikka vie vain noin 5 minsaa laittaa pyykkikone pyörimään aamulla ja noin 15 minuuttia laittaa pyykit kuivumaan. Jos pyykit jättää illalle, niin siinä sitten kaikki kiukuttelevat, että minä haluan mun lempipaidan puhtaaksi ja kuivaksi nyt heti, mikset ole ajoissa pesemässä. - flegmaatti
minun_mielipide_asiaan kirjoitti:
Mummoni kasvatti minut ja hän sanoi aina, että vie mennessäs, tuo tullessas, tee ollessas.
Olen ollut kotiäitinä lasten saannin ohessa yhteensä vajaat 5 vuotta, joten mielestäni minulla on kokemusta asiasta. Viimeisimmän lapsen synnyttyä, minulla oli vauva ja 2 alle kouluikäistä jaloissa pyörimässä, lisäksi tein AMK:n viimeiset opinnäytetyöt lopputyön. Se tarkoitti 4-6h päivittäistä tietokoneella istumista 3kk:n ajan, joten eiköhän tämä vastaa sitä tuntimäärää mitä työttömällä kuluu päivittäin työhakemusten tekoon.
Meillä menee päivittäin 30min-1h kotitöihin ruuanlaitto. Yhdessä siivotaan pienimmän lelut joka ilta pois ja jos kersat kantavat tavaroitaan olkkariin tai keittiöön, vievät mennessään tavaransa takaisin paikoilleen. Meillä on siis joka tavaralle oma paikka. Lapset siivoavat omat huoneensa, me aikuiset olkkarin, keittiön, vessan, kylppärin ja saunan. Jos isommat kersat kakkivat veskinpytyn sotkuiseksi, heille on opetettu, että laita pesuainetta ja käytä vessaharjaa ja pese lika saman tien pois pytystä ja sitten peset kädet saippualla hyvin. Toimii, ei ole koskaan rusketusraitoja pöntössä.
Lapset on opetettu laittamaan likapyykkinsä omassa huoneessaan olevaan likapyykkikoriin, osaavat laittaa märät ulkovaatteet suoraan kuivauskaappiin kuivumaan, laittavat kengät, ulkovaatteet, koulureput omille paikoilleen.
Nämä menevät automaattisesti, ei tarvitse enää edes kerran viikossa huomautella.
Meillä syödään vain ruokapöydän ääressä keittiön pöydän äärellä. Ei kanneta mitään omaan huoneeseen eikä olkkariin. Kun lapset tekevät itselleen vaikkapa voileipää, jääkaapista otettavat tavarat menevät automaattisesti takaisin jääkaappiin, leivänmurut otetaan pois rikkaimurilla saman tien. Laittavat aina lasinsa ja lautasensa aterimet astianpesukoneeseen. Ihan sama vaikka joisivat vain vettä, lasi menee koneeseen. Kaikki yllämainitut asiat pätevät myös meihin aikuisiin. Ei makaa kahvimukit pitkin tasoja viikkoa. Näin keittiö pysyvät tyhjinä likaisista astioista koko ajan.
Nämäkin tavat ovat meillä kaikilla jo selkäytimessä, ei tartte enää muistutella kuin päiväkoti-ikäiselle, että oletko kiltti ja laitat lasin ja lautasen koneeseen.
Helpottaa kummasti aikuisten elämää kun ei tarvitse rätin kanssa lasten perässä kulkea.
Jos on työttömänä, tai muuten kotona ja lapset ovat normaaleja ja terveitä, aikuinen ehtii erittäin hyvin tehdä nämä lasten koulutustoimet ja "perus"kotityöt. Tosin kyllähän se sen verran selkärankaa vaatii, että ei nuku puolille päivin eikä itse, eikä se puolisokaan, jätä tavaroita myöskään huiskin haiskin.
Kun perusjutut tehdään automaattisesti päivittäin, jäljelle jää vain ruuanlaitto.
Mielestäni se on kotona olevan kaikkein kätevintä tehdä lasten kanssa yhdessä. Silloin kun se työssäkäyvä tulee kotiin, siis jos hän on n.s 8-16 hommissa, voidaan istua yhteiseen ruokapöytään syödään yhdessä ja vaihdetaan rauhassa päivän kuulumiset. Syömisen jälkeen siivotaan yhdessä astiat pois ja samalla tulee opetettua lapsille normaalit ruokarytmit, käytöstavat pöydässä, ja miten tärkeää olisi viettää aikaa yhdessä ruokaillen. Nykyäänhän monet perheenjäsenet syö yksikseen, jokainen ottaa jääkaapista mitä sattuu käteen saamaan ja sitten mennään ruokalautasen ja kännykän kanssa johonkin sohvannurkkaan tai omaan huoneeseen pelaamaan ja syömään.
Kun on säännöllinen rytmi, perheellä on koko ilta aikaa olla yhdessä. Voidaan lähteä harrastuksiin, voidaan ulkoilla, pelata pelejä, käydä puistossa, sadepäivinä leipoa tai lukea kirjoja tai katsoa joku kiva koko perheen leffa yhdessä kasassa sohvalla maaten.
Meillä on hyvin usein lasten kavereita myös niin ruokapöydässä kuin leikkimässäkin, ja hyvin ovat nämä kaveritkin sisäistäneet meidän perheen tavat. Esim. 7 ja 10 vuotiaan kaverit laittavat astiansa myös pesukoneeseen siinä kuin oma väkikin.
Jos se joka on töissä joutuisi ruuan laittoon vaikka kolmena iltana töistä tultuaan ja kotona ollut lapset odottavat siinä vieressä, että nyt on sinun vuorosi tehdä ruokaa, hopi hopi, meillä on iso nälkä, niin huh huh, eihän tuollaisessa ole mitään järkeä lasten kotikasvatuksen kannalta.
Tai sama juttu, jos pyykit makaavat likaisina koko päivän, vaikka vie vain noin 5 minsaa laittaa pyykkikone pyörimään aamulla ja noin 15 minuuttia laittaa pyykit kuivumaan. Jos pyykit jättää illalle, niin siinä sitten kaikki kiukuttelevat, että minä haluan mun lempipaidan puhtaaksi ja kuivaksi nyt heti, mikset ole ajoissa pesemässä.Kuvasit hyvin pitkälti meidän elämäämme!
Aika oli toinen joten ennen tietsikka-aikaa kotona ollut vaimoni hoiti kaiken rahaliikenteen ja ryhtyessämme valmistelemaan ok:n rakentamista hankki vaimoni suuren osan rakennustravikkeista. Mm. kaikki tiilet, ulkovuori-, hormi- ja alakerran väliseinätiilet.
Kaikki eristeet. Kaikki kaakelit ja klinkkerit. Kaikki sisämaalit. Jotain unohtuukin.
Penskamme oli opetettu tavoille, vastuuseen ja työntekoon.
Kotitöiden lisäksi hoitivat anoppini pihatyöt läpi vuoden ja tarpeen vaatiessa muutakin. Kun anoppini käsi oli kipsattava kävi 12v poikamme leipomassa anopille sämpylät ja viinerit.
Kotona eivät ronklineet kysymättä mitään.
Vielä nytkin, yli 40 vuotisina, tarvitessaan jotain, kysyvät voiko ottaa. Tietävät kysyessään, että saavat mutta kysymys on varmistus, ettei tule yllätyksiä.
Jne. aina kahvinkeittimen kannun huuhtomista myöten.
Kaikilla on helppoa.
Lastenlapsemme ovat oppineet alle 2 vuotisesta lähtien, tyhjentämään huoneidensa lattiat. Kun äiti ilmoittaa iltatoimien aloituksesta on tenavalla automaattinen toimi laittaa laatikoihin lelunsa ja muut roippeet ilman eri kehoitusta. - TotuusTämäkin
Tai sama juttu, jos pyykit makaavat likaisina koko päivän, vaikka vie vain noin 5 minsaa laittaa pyykkikone pyörimään aamulla ja noin 15 minuuttia laittaa pyykit kuivumaan. Jos pyykit jättää illalle, niin siinä sitten kaikki kiukuttelevat, että minä haluan mun lempipaidan puhtaaksi ja kuivaksi nyt heti, mikset ole ajoissa pesemässä."Jos se joka on töissä joutuisi ruuan laittoon vaikka kolmena iltana töistä tultuaan ja kotona ollut lapset odottavat siinä vieressä, että nyt on sinun vuorosi tehdä ruokaa, hopi hopi, meillä on iso nälkä, niin huh huh, eihän tuollaisessa ole mitään järkeä lasten kotikasvatuksen kannalta."
Varsin hankala kuvitella että perheessänne ei olisi koskaan enää mitään kotitöitä jäljellä puolison kotiintulon jälkeen. Kuka korjaa astiat ja ruoat pois, kuka laittaa likaiset astiat astianpesukoneeseen, kukaa tistkaa käsitiskin, kuka tekee iltapalaa, kuka hoitaa lasten iltatoimia jne.? Minusta iltaisin on jäljellä vaikka kuinka paljon kotitöitä joita voidaan tehdä yhdessä, myös siis se töissä käyvä puoliso. Ja viikonloput sitten vielä lisäksi jolloin töissä käyvä puoliso toki tekee ihan tasapuolisesti kotitöitä, vai mitä? - minun_mielipide_asiaan
TotuusTämäkin kirjoitti:
"Jos se joka on töissä joutuisi ruuan laittoon vaikka kolmena iltana töistä tultuaan ja kotona ollut lapset odottavat siinä vieressä, että nyt on sinun vuorosi tehdä ruokaa, hopi hopi, meillä on iso nälkä, niin huh huh, eihän tuollaisessa ole mitään järkeä lasten kotikasvatuksen kannalta."
Varsin hankala kuvitella että perheessänne ei olisi koskaan enää mitään kotitöitä jäljellä puolison kotiintulon jälkeen. Kuka korjaa astiat ja ruoat pois, kuka laittaa likaiset astiat astianpesukoneeseen, kukaa tistkaa käsitiskin, kuka tekee iltapalaa, kuka hoitaa lasten iltatoimia jne.? Minusta iltaisin on jäljellä vaikka kuinka paljon kotitöitä joita voidaan tehdä yhdessä, myös siis se töissä käyvä puoliso. Ja viikonloput sitten vielä lisäksi jolloin töissä käyvä puoliso toki tekee ihan tasapuolisesti kotitöitä, vai mitä?Vastasin jo tähän astiakysymykseen, mutta toistetaan, meillä jokainen syöjä laittaa itse ruokailuastiansa astianpesukoneeseen, myös silloin kun syödään yhdessä. Mennään monesti peräkkäin kuin ellun kanat. Jos lautaselle on jäänyt jotain, roskiskaapin ovi auki, roskis ulos, ruuan tähteet kompostiosaan ja lautanen, lasi ja ruokailuvälineet koneeseen ja seuraava tekee samat hommat.
Leivät, leikkeleet yms. sellaiset laitetaan pois kimpassa ja lopuksi yleensä jompikumpi aikuisista pyyhkii pöydän. Aikaa meillä kuuluu tähän keittiön siistimiseen ehkä 5 minuuttia, jos sitäkään. Ei meillä ole passausautomaattia enää päiväkoti-ikäisellekään. Toki isommat sisarukset tai jompikumpi vanhemmista auttaa tarvittaessa, mutta ei siitä auttajastakaan tarvitse lasten eikä aikuisten riidellä. Se vaan toimii.
Mikä käsitiski? Ei meillä ole käsitiskiä. Se joka tekee ruokaa tiskaa tavarat pois heti kun niitä ei enää käytetä. Ei meillä ole lavuaarissa koskaan mitään 5-10 minsaa pidempään. 10vuotias leipoo mielellään sämpylöitä kun sitä oli opeteltu jo koulussa jossain projektissa ja hän tiskaa itse taikinakulhon sun muut.
En ole koskaan ajatellut, että lasteni kanssa vietetty aika olisi työtä tai edes kotityötä. Meillä lapset ovat toivottuja ja haluttuja molempien vanhempien taholta, enkä ole koskaan kokenut, että lasten kanssa oleminen tai heidän kanssaan eläminen olisi jostain muusta asiasta minulta pois.
Isommat osaavat meillä ottaa iltapalansa itse. 7 vuotias liikkuu paljon, kasvaa monta senttiä kuukaudessa ja syö koko ajan, joten hän jos kuka osaa löytää leivät, jogurtit, leikkeleet ja kaikki ruuan jämät jääkaapista ja laittaa ne mikroon jos lämmintä ruokaa haluaa. Päiväkoti-ikäiselle voikkarit tekee jompi kumpi vanhemmista tai isosisko jos minä vaikka ompelen tai teen työtöitä kotona.
Esim. mieheni tekee koululaisille aamuvoileivät samalla kun tekee itselleen aamupalan ja eväät, mutta en usko että hän ajattelee että tämä olisi työ tai lapsiamme siltä kantilta, että he työllistäisivät.
Ei meillä tarvitse silleen erityisesti valvoa lasten iltatoimia tai seisoa vieressä katsomassa hampaitten harjausta tai naaman pesua. Lapsemme tuntevat kellon, tietävät milloin on nukkumaanmenoaika, sähköhammasharja kertoo koska on harjattu riittävän pitkään. Meillä illat hoituu silleen, että jompi kumpi aikuinen toteaa, että hei nyt alkaa olla nukkumaanmenoaika. Se tarkoittaa sitä, että muksut lopettelevat hommansa, pesulle, pyjamat menee päälle ilman käskytystä, sänkyyn mennään silloin kun on sovittu, pusut ja halit ja se on siinä. Nuorimmalle luetaan kirjaa ääneen, mutta eipä meistä kumpikaan sitä työnä koe ja nyt kun 7 vee oppi eka luokalla lukemaan, hän lukee nuorimmalle heistä hyvin mukavaa kirjaa, joten se hoituu tällä hetkellä lasten kesken sekin tilanne.
Ei meillä ole mitenkään korvamerkitty näitä kotiin liittyviä asioita, jos lapset jotain haluavat, jompi kumpi aikuisista reagoi ja asia hoituu automaattisesti.
Eikä meillä ole koskaan ollut edes puhetta näistä kotona tehtävistä töistä. Se tekee joka ehtii. - TotuusTämäkin
Vastasin jo tähän astiakysymykseen, mutta toistetaan, meillä jokainen syöjä laittaa itse ruokailuastiansa astianpesukoneeseen, myös silloin kun syödään yhdessä. Mennään monesti peräkkäin kuin ellun kanat. Jos lautaselle on jäänyt jotain, roskiskaapin ovi auki, roskis ulos, ruuan tähteet kompostiosaan ja lautanen, lasi ja ruokailuvälineet koneeseen ja seuraava tekee samat hommat.
Leivät, leikkeleet yms. sellaiset laitetaan pois kimpassa ja lopuksi yleensä jompikumpi aikuisista pyyhkii pöydän. Aikaa meillä kuuluu tähän keittiön siistimiseen ehkä 5 minuuttia, jos sitäkään. Ei meillä ole passausautomaattia enää päiväkoti-ikäisellekään. Toki isommat sisarukset tai jompikumpi vanhemmista auttaa tarvittaessa, mutta ei siitä auttajastakaan tarvitse lasten eikä aikuisten riidellä. Se vaan toimii.
Mikä käsitiski? Ei meillä ole käsitiskiä. Se joka tekee ruokaa tiskaa tavarat pois heti kun niitä ei enää käytetä. Ei meillä ole lavuaarissa koskaan mitään 5-10 minsaa pidempään. 10vuotias leipoo mielellään sämpylöitä kun sitä oli opeteltu jo koulussa jossain projektissa ja hän tiskaa itse taikinakulhon sun muut.
En ole koskaan ajatellut, että lasteni kanssa vietetty aika olisi työtä tai edes kotityötä. Meillä lapset ovat toivottuja ja haluttuja molempien vanhempien taholta, enkä ole koskaan kokenut, että lasten kanssa oleminen tai heidän kanssaan eläminen olisi jostain muusta asiasta minulta pois.
Isommat osaavat meillä ottaa iltapalansa itse. 7 vuotias liikkuu paljon, kasvaa monta senttiä kuukaudessa ja syö koko ajan, joten hän jos kuka osaa löytää leivät, jogurtit, leikkeleet ja kaikki ruuan jämät jääkaapista ja laittaa ne mikroon jos lämmintä ruokaa haluaa. Päiväkoti-ikäiselle voikkarit tekee jompi kumpi vanhemmista tai isosisko jos minä vaikka ompelen tai teen työtöitä kotona.
Esim. mieheni tekee koululaisille aamuvoileivät samalla kun tekee itselleen aamupalan ja eväät, mutta en usko että hän ajattelee että tämä olisi työ tai lapsiamme siltä kantilta, että he työllistäisivät.
Ei meillä tarvitse silleen erityisesti valvoa lasten iltatoimia tai seisoa vieressä katsomassa hampaitten harjausta tai naaman pesua. Lapsemme tuntevat kellon, tietävät milloin on nukkumaanmenoaika, sähköhammasharja kertoo koska on harjattu riittävän pitkään. Meillä illat hoituu silleen, että jompi kumpi aikuinen toteaa, että hei nyt alkaa olla nukkumaanmenoaika. Se tarkoittaa sitä, että muksut lopettelevat hommansa, pesulle, pyjamat menee päälle ilman käskytystä, sänkyyn mennään silloin kun on sovittu, pusut ja halit ja se on siinä. Nuorimmalle luetaan kirjaa ääneen, mutta eipä meistä kumpikaan sitä työnä koe ja nyt kun 7 vee oppi eka luokalla lukemaan, hän lukee nuorimmalle heistä hyvin mukavaa kirjaa, joten se hoituu tällä hetkellä lasten kesken sekin tilanne.
Ei meillä ole mitenkään korvamerkitty näitä kotiin liittyviä asioita, jos lapset jotain haluavat, jompi kumpi aikuisista reagoi ja asia hoituu automaattisesti.
Eikä meillä ole koskaan ollut edes puhetta näistä kotona tehtävistä töistä. Se tekee joka ehtii.No tietysti saat asiat näyttämään siltä että töistä tuleva ei tee enää mitään kotitöitä kun et halua nähdä kotitöinä mitään jota hän tekee. Perinteisesti ajatellaan että toinen (yleensä mies) ei tee kotitöitä jos hän istahtaa ainakin kuvainnollisesti keinutuoliin kun tulee kotiin ja kaikki hoituu kodissa ilman että hän osallistuu millään tavalla. Kenties vähän murahtaa jotain liikaa metellöiville lapsille tai poistuu omien harrastustensa pariin.
Kyllä jos se töistä tulija osallistuu koko ajan aktiivisesti siihen perheen yhdessäoloon ruokailun jälkeisine siistimisineen ja viettää aikaa lasten kanssa kaikkine asioineen jotka siihen liittyy, niin minusta hän todellakin tekee kotitöitä ihan siinä missä se kotona koko päivän ollutkin. Ei minusta lasten kanssa oleminen ole sen vähempää kodin asioiden hoitoa kuin pyykin pesu tai tiskaus.
Teillä myös lapset ovat jo aika isoja ja omatoimisia joten luonnollisesti heidän kanssaan on vähemmän "kotitöitä" jos ottavat itse iltapalaa yms. Mutta pienempien kanssa on kyllä aika lailla sitä laittamista ja korjaamista ja kyllä vähän isompienkin jäljiltä saa vähintään pöytiä pyyhkiä ja murusia lakaista vaikka omatoimisia olisivatkin.
Itse katson myös kaupassakäynnin kotityöksi ja koska meillä on vain yksi auto, kaupassa käydään iltaisin ja siihen osallistuu luonnollisesti myös se joka on ollut päivällä töissä. Ja osallistuu niin listan suunnitteluun kuin lopuksi ostosten laittamiseen kaappeihin.
Ja kun kysyit että mikä käsitiski niin eikö teillä ole koskaan mitään ruoanvalmistusastoita tai tarjoiluastioita joita ei voi laittaa tiskikoneeseen? Meillä kyllä ne se kastike tuodaan siinä kasarissa/pannussa pöytään ainakin arkena ja se tiskataan sitten käsin sitten ruokailun jälkeen. Samoin kaikki kattilat eivät aina enää mahdu tiskikoneeseen, joten ne tiskataan välillä käsin. Myös puiset lastat, perunanuijat tms. tiskataan käsin koska ne menevät huonoksi tiskikoneessa. Toki jotkut lastaavat kaiken aina asitainpesukoneeseen ja osa menee sitten nopeasti huonoksi.
- UllaElina
Sellaista huushollia ei olekaan, missä kaikki aina sujuisi kuin rasvattu, jokainen aina toimisi kuin robotti. Koko ajan elämässä tulee yllätyksiä ja odottamattomia tapahtumia, jotka vaatii sen rutiinin keskeyttämistä. Ainoastaan elokuvissa ja näytelmissä kaikki menee käsikirjoituksen mukaan.
Siksi minulle tuollaiset "ei meillä..." ja "meillä aina näin..." -höpinät ei anna aihetta kuin olankohautukseen. Kotityöt on kaikkea sitä, mitä kotona ollessasi teet ja mikä tähtää sen kodin asioiden toimimiseen. Aina ei todellakaan voi ajoittaa kaikkea tiettyyn aikaan. Olisihan se hienoa, jos näin olisi, mutta kokemus ei ole asiaa osoittanut. En kyllä allekirjoita tuota, että töiden jälkeen ainoa kotityö olisi ruuanlaitto. Periaatteessa tietysti näin voi ajatella, mutta käytännössä se ei mene niin. Eli juuri niin, niin kuin nimim. TotuusTämäkin kirjoitti, jos joku ei halua nähdä kotityöksi jotain, mikä sitä kuitenkin on, niin sehän on sitten vain hänen näkemyksensä. - flegmaatti
Eläkeläisparin huuhållissa kaikki sujuu kuin rasvattu ilman aikatauluja. Tehdään kun huvittaa ja/tai näyttää tarpeelliselta.
Se tekee joka kokee kyseisen tekemisen aiheelliseksi.
Ei kalenteri eikä kello vaan tapahtumat luovat tekemisen tarpeen. - minun_mielipide_asiaan
ei hyvää päivää.
Siis kyllä minä tiedän että kotona on hommaa töiden jälkeen, koska minähän käyn töissä joka arkipäivä ja tulen kotiin klo 17!
Mutta me eletäänkin aivan tavallista perhe-elämää jossa jokainen perheenjäsen tekee itsensä ja muiden eteen tavallisia arkisia asioita ilman, että siitä tarvitsee tehdä numeroa. Väitän että ehkä 90% maailman väestöstä joutuu tekemään ruokaa, siivoamaan ja vaihtamaan itse vaatteensa, harjaamaan hampaansa jne, eli elämään tavallisen ihmisen elämää, joten mitä ihmeellistä siinä on?
Aivan älytöntä vääntää jostain jokaisen ihmisen peruselämiseen kuuluvasta jutusta ihan kuin se olisi jotain kamalaa tai vaikeaa.
Esim. tuo kaupassa käynti töiden jälkeen.
Ilmeisesti se on kirjoittajalle joku suunnaton voimainponnistus, mutta
me käymme keskimäärin kerran viikossa koko perheen kanssa kaupassa ja meille se on suorastaan nautinto. 5 vee ajaa liukuportaissa muutaman kerran edestakaisin, katsellaan leluja ja urheilukamoja, mietitään mitä viikonloppuna tehdään ruuaksi, saatetaan istua kahvioon ja juoda kahvit ja muksut syö jätskit. Ei meille kaupassa käynti työtä ole, se on vapaa-aikaa ja kivaa yhdessä olemista koko perheen kanssa!
Tätä ruokaostokset jääkaappiin tai kuiva-ainekaappiin laittamista en tajunnut lainkaan!
Hyvänen aika, kuka hullu tuollaisesta asiasta lähtee puolisonsa kanssa riitelemään, että minä laitoin viimeksi, nyt on sinun vuorosi. Meillä ostokset purkaa ihan kumpi tahansa, ei siitä pultteja saa kumpikaan. Jos mieheltäni kysyttäisiin kumpi meistä laittoi viimeksi ostokset jääkaappiin, ei tajuaisi edes kysymystä, meinaan ei mitään hajua, jompi kumpi se on varmaa.
Ja meillä sentään molemmat vanhemmat käyvät töissä 10 ja 7 vee ovat kohta koulussa ja 5 vee on päiväkodissa. Ei siis kukaan ole työttömänä kotona.
Enkä vieläkään ymmärrä tuota käsitiskijuttua.
Meillä ei mitään perunanuijaa eikä puulastoja käytetä. On kodinkoneet.,vatkaimet ja kulhot tiskataan saman tien pois käytön jälkeen, ei niitä jätetä tiskialtaaseen kuivumaan. Samaten joku kastikekattila. Kattilat on meillä teflonia niin kuin paistinpannutkin. Ei niihin mikään tartu kiinni, vähän kuumaa vettä, tiskiainetta, harjalla pyöräytys, huuhtelu, kuivaus, tasan minuutti ja astia on takaisin kaapissa omalla paikallaan!
Ja mitä tulee lasten omatoimisuuteen.
Meillä on aivan tavalliset lapset, mutta ehkä se ero sitten on siinä, että lapsiamme on opetettu tekemään itse asioita. Esim. nuo iltatoimet, ap:llä oli n. 10 ja 12 vuotiaat lapset. Jos meillä 5 vee osaa itse harjata hampaansa, pukea pyjaman päälleen, niin en todellakaan usko, että muiden 2 krt vanhemmat lapset eivät samoja perustaitoja osaisi!
Ja tämä kommentti, että ei ole automaattitoimintoja.. no onhan! ainakin meillä!
Kun nyt kerran tuli puheeksi, ja vaikka kukaan ei jaksa lukea, niin esimerkki lauantaista.
Meillä vaihtuu puhtaat petivaatteet joka lauantai automaattisesti. Meidän makkarissa se kumpi nousee viimeisenä, riipii petivaatteet likapyykkikoriin (on makkarin nurkassa) ja jättää sängyn auki tuulettumaan, avaa ikkunan ja pistää oven perässään kiinni. Muksut tekevät jokainen saman omalle sängylleen, jokaisella on oma likavaatekori huoneessaan. Tämä vaan tapahtuu, ei siitä ketään tarvitse muistutella enää, se on rutiini joka on selkäytimessä jokaisella.
Lasten pedit petataan päivän mittaan, kumpi meistä aikuisista sen tekee, ei mitään väliä, se tekee joka siellä lapsen huoneessa sattuu olemaan muussakin asiassa kuten vaikkapa pelaamassa tietsikkapeliä, liimaamassa lennokkia tai tyttären kampaamo-uhrina. Ei harmainta mielikuvaa kumpi meistä petasi viimeksi kenenkä lapsen sängyn. Meidän sängyn petaa uudelleen se joka menee ekana lauantai-iltana nukkumaan.
Mies kävi pojan kanssa futistreeneissä, minä pelasin 5 veen kanssa lautapelejä ja ompelin 10 vuotiaalle uuden hameen. Ruokaa tehtiin 10 vuotiaan kanssa, mutta 5 vee auttoi salaatin laitossa, mies kävi sienessä ja toi tullessaan vielä vähän vadelmiakin. Huuhtelin kanttarellit ja pistin pakkaseen, vatut syötiin yhdessä.
Kukaan meistä ei taatusti kokenut näitä hommia työksi.
Imurointi on vielä automatisoidumpaa, robotti-imuri vetää päivän mittaan pitkin ja poikin lauantaisin ja sunnuntaisin. Viikollakin.
Miten ihmeessä te pärjäisitte, jos asuisitte yksin?
Kuka teidän kanssanne jakaisi nämä ihmisen perustoimintoihin kuuluvat asiat, kenen kanssa te silloin tappelisitte siitä kuka tekee tai ei tee???- TotuusTämäkin
"Meillä ei mitään perunanuijaa eikä puulastoja käytetä."
No meillä käytetään. Puulastat ovat oikeassa ruoanlaitossa paljon parempia kuin kaikki muoviset rimpulat. Perunanuija taas on välttämätön jos haluaa tehdä ihan oikean kunnollisen perunamuussin. Sitähän ei vatkailla minutteja sitkeäksi sähkövatkaimella vaan perunat muussataan esin nuijalla ja sitten vain nopeasti vatkataan nesteen kanssa lopulliseksi muussiksi.
"On kodinkoneet.,vatkaimet ja kulhot tiskataan saman tien pois käytön jälkeen, ei niitä jätetä tiskialtaaseen kuivumaan."
Meillä syödään heti kun ruoka on valmista, se kun on tarkoitus syödä heti lämpimänä ja tuoreena. Jos käytän jotain juuri viimeiseksi, laitan sen likoamaan altaaseen ja tiskaan rauhassa ruokailun jälkeen. Ei se mihinkään kuivu mutta tiskattava se silti on.
" Samaten joku kastikekattila. Kattilat on meillä teflonia niin kuin paistinpannutkin. Ei niihin mikään tartu kiinni, vähän kuumaa vettä, tiskiainetta, harjalla pyöräytys, huuhtelu, kuivaus, tasan minuutti ja astia on takaisin kaapissa omalla paikallaan!"
Niin? Kyse ei ollut ajasta vaan siitä että jonkun sekin on tehtävä ja se on kotityö. Jos joku väittää että ei tee mitään kotitöitä sen jälkeen kun ruoka on saatu joskus kello 4 valmiiksi niin joko tarkoittaa kotityöllä ihan muuta kuin me muut tai sitten valehtelee. - nyt_naurattaa
TotuusTämäkin kirjoitti:
"Meillä ei mitään perunanuijaa eikä puulastoja käytetä."
No meillä käytetään. Puulastat ovat oikeassa ruoanlaitossa paljon parempia kuin kaikki muoviset rimpulat. Perunanuija taas on välttämätön jos haluaa tehdä ihan oikean kunnollisen perunamuussin. Sitähän ei vatkailla minutteja sitkeäksi sähkövatkaimella vaan perunat muussataan esin nuijalla ja sitten vain nopeasti vatkataan nesteen kanssa lopulliseksi muussiksi.
"On kodinkoneet.,vatkaimet ja kulhot tiskataan saman tien pois käytön jälkeen, ei niitä jätetä tiskialtaaseen kuivumaan."
Meillä syödään heti kun ruoka on valmista, se kun on tarkoitus syödä heti lämpimänä ja tuoreena. Jos käytän jotain juuri viimeiseksi, laitan sen likoamaan altaaseen ja tiskaan rauhassa ruokailun jälkeen. Ei se mihinkään kuivu mutta tiskattava se silti on.
" Samaten joku kastikekattila. Kattilat on meillä teflonia niin kuin paistinpannutkin. Ei niihin mikään tartu kiinni, vähän kuumaa vettä, tiskiainetta, harjalla pyöräytys, huuhtelu, kuivaus, tasan minuutti ja astia on takaisin kaapissa omalla paikallaan!"
Niin? Kyse ei ollut ajasta vaan siitä että jonkun sekin on tehtävä ja se on kotityö. Jos joku väittää että ei tee mitään kotitöitä sen jälkeen kun ruoka on saatu joskus kello 4 valmiiksi niin joko tarkoittaa kotityöllä ihan muuta kuin me muut tai sitten valehtelee...Puulastat ovat oikeassa ruoanlaitossa paljon parempia kuin kaikki muoviset rimpulat. Perunanuija taas on välttämätön jos haluaa tehdä ihan oikean kunnollisen perunamuussin..
Miten oikean perunamuussin voi vatkata puisella perunanuijalla sileäksi :)?
..Meillä syödään heti kun ruoka on valmista, se kun on tarkoitus syödä heti lämpimänä ja tuoreena. Jos käytän jotain juuri viimeiseksi, laitan sen likoamaan altaaseen ja tiskaan rauhassa ruokailun jälkeen. Ei se mihinkään kuivu mutta tiskattava se silti on..
Ja minuutissahan se ruoka jäähtyy syömäkelvottomaksi :).
..Kyse ei ollut ajasta vaan siitä että jonkun sekin on tehtävä ja se on kotityö. Jos joku väittää että ei tee mitään kotitöitä sen jälkeen kun ruoka on saatu joskus kello 4 valmiiksi niin joko tarkoittaa kotityöllä ihan muuta kuin me muut tai sitten valehtelee..
Hups, nyt repesin :) :)
Minuutin kestävä kotityö, se se onkin erikoismaininnan arvoinen asia.
Toi tyyppihän on sanonut ettei se ajattele kotona tehtäviä asioita työnä. Väittää elävänsä tavisihmisen arkea, tekee ne asiat mitä pitää tehdä päivittäin ilman, että niistä tehdään elämää suurempia ongelmia parisuhteen sisälle
Omat vanhempani olivat samanhenkisiä ihmisiä. 60 vuotta elivät yhdessä enkä kertaakaan kuullut riidan sanaa kotitöistä ja huom! molemmat kävivät kodin ulkopuolella palkkatöissä, meitä lapsia on 6 kpl. - TotuusTämäkin
nyt_naurattaa kirjoitti:
..Puulastat ovat oikeassa ruoanlaitossa paljon parempia kuin kaikki muoviset rimpulat. Perunanuija taas on välttämätön jos haluaa tehdä ihan oikean kunnollisen perunamuussin..
Miten oikean perunamuussin voi vatkata puisella perunanuijalla sileäksi :)?
..Meillä syödään heti kun ruoka on valmista, se kun on tarkoitus syödä heti lämpimänä ja tuoreena. Jos käytän jotain juuri viimeiseksi, laitan sen likoamaan altaaseen ja tiskaan rauhassa ruokailun jälkeen. Ei se mihinkään kuivu mutta tiskattava se silti on..
Ja minuutissahan se ruoka jäähtyy syömäkelvottomaksi :).
..Kyse ei ollut ajasta vaan siitä että jonkun sekin on tehtävä ja se on kotityö. Jos joku väittää että ei tee mitään kotitöitä sen jälkeen kun ruoka on saatu joskus kello 4 valmiiksi niin joko tarkoittaa kotityöllä ihan muuta kuin me muut tai sitten valehtelee..
Hups, nyt repesin :) :)
Minuutin kestävä kotityö, se se onkin erikoismaininnan arvoinen asia.
Toi tyyppihän on sanonut ettei se ajattele kotona tehtäviä asioita työnä. Väittää elävänsä tavisihmisen arkea, tekee ne asiat mitä pitää tehdä päivittäin ilman, että niistä tehdään elämää suurempia ongelmia parisuhteen sisälle
Omat vanhempani olivat samanhenkisiä ihmisiä. 60 vuotta elivät yhdessä enkä kertaakaan kuullut riidan sanaa kotitöistä ja huom! molemmat kävivät kodin ulkopuolella palkkatöissä, meitä lapsia on 6 kpl."Miten oikean perunamuussin voi vatkata puisella perunanuijalla sileäksi :)?"
Et ilmeisesti ole koskaan oikeaoppisesti valmistanut perunamuusia? Kerronpa sinulle sitten miten se tehdään: Ne kypsät perunat nuijitaan ensin huolellisesti nuijalla. Sitten lisätään se maito ja vatkataan vatkaimella nopeasti. Näin saadaan selkeästi silein ja muutenkin koostumukseltaan paras muusi.
"Ja minuutissahan se ruoka jäähtyy syömäkelvottomaksi :)."
Minä kuitenkin syön mielummin kuin tiskaan. Mutta jos kerran on pakko tiskata kaikki ennen ruokailua niin tee toki niin mutta sen kai voisi tehdä myös se puolisosi jos hän ei ilmesty kotiin aina vasta juuri sillä minuutilla kun ruoka on valmista?
"Minuutin kestävä kotityö, se se onkin erikoismaininnan arvoinen asia."
Edellenkin. Ihan sama mitä se kestää. Se on kotityö ja jonkun on se tehtävä, pidät sinä sitä isona ja tärkeänä tai et. Ja sen voi tehdä kuka vaan joka on kotona. Minä en rakasta niin paljon edes puolen minuutin kattilan pesua että en olisi hyvilläni että joku muu tekee sen joskus minun puolestani, varsinkin jos on myös sitä ruokaa nauttinut.
"että niistä tehdään elämää suurempia ongelmia parisuhteen sisälle"
Jos joku toivoo että työssä käyvä puoliso tekisi pinen oman osansa illalla jäljellä olevista kotitöistä, se ei minusta ole elämää suurempi ongelma vaan ihan normaali kohtuullinen toive. - jankutijankutiohhoijaa
TotuusTämäkin kirjoitti:
"Miten oikean perunamuussin voi vatkata puisella perunanuijalla sileäksi :)?"
Et ilmeisesti ole koskaan oikeaoppisesti valmistanut perunamuusia? Kerronpa sinulle sitten miten se tehdään: Ne kypsät perunat nuijitaan ensin huolellisesti nuijalla. Sitten lisätään se maito ja vatkataan vatkaimella nopeasti. Näin saadaan selkeästi silein ja muutenkin koostumukseltaan paras muusi.
"Ja minuutissahan se ruoka jäähtyy syömäkelvottomaksi :)."
Minä kuitenkin syön mielummin kuin tiskaan. Mutta jos kerran on pakko tiskata kaikki ennen ruokailua niin tee toki niin mutta sen kai voisi tehdä myös se puolisosi jos hän ei ilmesty kotiin aina vasta juuri sillä minuutilla kun ruoka on valmista?
"Minuutin kestävä kotityö, se se onkin erikoismaininnan arvoinen asia."
Edellenkin. Ihan sama mitä se kestää. Se on kotityö ja jonkun on se tehtävä, pidät sinä sitä isona ja tärkeänä tai et. Ja sen voi tehdä kuka vaan joka on kotona. Minä en rakasta niin paljon edes puolen minuutin kattilan pesua että en olisi hyvilläni että joku muu tekee sen joskus minun puolestani, varsinkin jos on myös sitä ruokaa nauttinut.
"että niistä tehdään elämää suurempia ongelmia parisuhteen sisälle"
Jos joku toivoo että työssä käyvä puoliso tekisi pinen oman osansa illalla jäljellä olevista kotitöistä, se ei minusta ole elämää suurempi ongelma vaan ihan normaali kohtuullinen toive.Mikähän se parisuhteen tila oikeasti on, jos pitää joka päivä erikseen pyytää ja/tai toivoa, että parisuhteen toinen puolisko tekisi oman osansa kotitöistä?
Eihän tuolla ole mitään tekemistä kotitöitten kanssa. Tuollainen käytös kertoo välinpitämättömyydestä ja keskinäisen kunnioituksen puutteesta! - TotuusTämäkin
jankutijankutiohhoijaa kirjoitti:
Mikähän se parisuhteen tila oikeasti on, jos pitää joka päivä erikseen pyytää ja/tai toivoa, että parisuhteen toinen puolisko tekisi oman osansa kotitöistä?
Eihän tuolla ole mitään tekemistä kotitöitten kanssa. Tuollainen käytös kertoo välinpitämättömyydestä ja keskinäisen kunnioituksen puutteesta!Olet erittäin oikeassa! Kotitöiden jaon ei todellakaan pitäisi olla edes kysymys josta tarvitsee keskustella vaan itsestäänselvyys. Mutta valitettavasti näin ei kuitenkaan monesti ole.
- jankutijankutihohhoijaaa
TotuusTämäkin kirjoitti:
Olet erittäin oikeassa! Kotitöiden jaon ei todellakaan pitäisi olla edes kysymys josta tarvitsee keskustella vaan itsestäänselvyys. Mutta valitettavasti näin ei kuitenkaan monesti ole.
Mikä on estänyt sinua hoitamasta asiaa kuntoon omassa parisuhteessasi?
Jos vastaus on puolisosi tai lapsesi, eikö sinun pitäisi puhua asiasta kotonasi ja kasvattaa lapsesi tekemään kotitöitä, ettei sama ongelma siirry enää seuraavalle sukupolvelle? - TotuusTämäkin
jankutijankutihohhoijaaa kirjoitti:
Mikä on estänyt sinua hoitamasta asiaa kuntoon omassa parisuhteessasi?
Jos vastaus on puolisosi tai lapsesi, eikö sinun pitäisi puhua asiasta kotonasi ja kasvattaa lapsesi tekemään kotitöitä, ettei sama ongelma siirry enää seuraavalle sukupolvelle?"Mikä on estänyt sinua hoitamasta asiaa kuntoon omassa parisuhteessasi?"
Huomaa että et näköjään edes lue mitä muut kirjoittavat vai olenko josain sanonut että asia EI olisi parisuhteessani kunnossa?
"Jos vastaus on puolisosi tai lapsesi, eikö sinun pitäisi puhua asiasta kotonasi ja kasvattaa lapsesi tekemään kotitöitä, ettei sama ongelma siirry enää seuraavalle sukupolvelle?"
Minä olen puhunut asiasta tällä palstalla niille jotka ovat täällä pokkana väittäneet että ei niitä kotitöitä edes tarvitse jakaa kun ne tekee se kotona oleva suit sait päivällä ja illaksi ei jää koskaan mitään enää sen työssä käyvän tehtäväksi. - jankutijankutihohhoijaa
TotuusTämäkin kirjoitti:
"Mikä on estänyt sinua hoitamasta asiaa kuntoon omassa parisuhteessasi?"
Huomaa että et näköjään edes lue mitä muut kirjoittavat vai olenko josain sanonut että asia EI olisi parisuhteessani kunnossa?
"Jos vastaus on puolisosi tai lapsesi, eikö sinun pitäisi puhua asiasta kotonasi ja kasvattaa lapsesi tekemään kotitöitä, ettei sama ongelma siirry enää seuraavalle sukupolvelle?"
Minä olen puhunut asiasta tällä palstalla niille jotka ovat täällä pokkana väittäneet että ei niitä kotitöitä edes tarvitse jakaa kun ne tekee se kotona oleva suit sait päivällä ja illaksi ei jää koskaan mitään enää sen työssä käyvän tehtäväksi.Sinulla ei siis ole mitään ongelmaa, mutta siitä huolimatta väität, että kotitöiden jakamisessa on ongelmia sen työssäkäyvän puolison kanssa.
Mikä tässä yhtälössä mättää? - TotuusTämäkin
jankutijankutihohhoijaa kirjoitti:
Sinulla ei siis ole mitään ongelmaa, mutta siitä huolimatta väität, että kotitöiden jakamisessa on ongelmia sen työssäkäyvän puolison kanssa.
Mikä tässä yhtälössä mättää?"Sinulla ei siis ole mitään ongelmaa, mutta siitä huolimatta väität, että kotitöiden jakamisessa on ongelmia sen työssäkäyvän puolison kanssa.
Mikä tässä yhtälössä mättää?"
Sinun ymmärryksesi mättää. Vaikka minulla ei ole ongelmaa, muilla näyttää olevan. Oliko sinulla vielä muuta?
- totuustämäkin_nikille
Jos puolisosi sairastuu eikä jaksa tyhjentää kauppakasseja omalla vuorollaan, jääkö hän velkaa ja tervehdyttyään joutuu tekemään useamman kassintyhjennyksen peräkkäin, vai miten menettelette?
- flegmaatti
Hitto kun muistutit! Toivottavasti vaimoni ei lue tekstiäsi.
Vajaa 5 vuotta sitten, toisen vatsanrepimisen jälkeen, oli vuorokausia jolloin paska lensi hallitsemattomasti pahimmillaan pitkin seinien alaosia ja lämpöpattereita.
Sen jälkeen hallinta parani niin paljon, että matottomille lattioille levitetyt sanomalehdet riittivät.
Toivottavasti vaimoni ei ala perimään noiden aikojen rästejä.
Tuota kautta edelsi 3kk:n jakso alavatsan paskapussin kiinnityspohjan virittelyä useita kertoja viikoittain. Samalle rästitilille. - hymy_pyllyyn
flegmaatti kirjoitti:
Hitto kun muistutit! Toivottavasti vaimoni ei lue tekstiäsi.
Vajaa 5 vuotta sitten, toisen vatsanrepimisen jälkeen, oli vuorokausia jolloin paska lensi hallitsemattomasti pahimmillaan pitkin seinien alaosia ja lämpöpattereita.
Sen jälkeen hallinta parani niin paljon, että matottomille lattioille levitetyt sanomalehdet riittivät.
Toivottavasti vaimoni ei ala perimään noiden aikojen rästejä.
Tuota kautta edelsi 3kk:n jakso alavatsan paskapussin kiinnityspohjan virittelyä useita kertoja viikoittain. Samalle rästitilille.:):) muistathan vaatia, että vaimosi tyhjentää joka toinen kerta avannepussisi :):)
- flegmaatti
hymy_pyllyyn kirjoitti:
:):) muistathan vaatia, että vaimosi tyhjentää joka toinen kerta avannepussisi :):)
Vaikka tyhjennysventtiili oli "strategisen" paikan tietämissä niin naisellinen kosketus tuskin olisi aiheuttanut siinä tilanteessa mitään reaktiota joten tyhjentelin pussin aina itse. 3kk!
- TotuusTämäkin
"Jos puolisosi sairastuu eikä jaksa tyhjentää kauppakasseja omalla vuorollaan, jääkö hän velkaa ja tervehdyttyään joutuu tekemään useamman kassintyhjennyksen peräkkäin, vai miten menettelette?"
Mistä tuon repäisit. Minä vain kerroin esimerkkejä kotitöistä joita tehdään vielä illalla. En väittänyt missään että ne pitää laittaa jäykästi täysin tasan. Mutta jos puolisoni ei koskaan osallistuisi vaikkapa kauppakassien tyhjennykseen kun minulla on jotain muuta puuhaa samalla niin olisin kyllä hieman ihmeissäni. Meillä tekee asiat se joka on silloin se joutilaampi.
Ja kyllä, minusta edelleen tämä on kotityö ja on ihan kohtuullista jos töissä päivällä kayväkin välillä omalta osaltaan siihen osallistuu.
- emma_amalia
Meillä kotityöt ovat niitä ikäviä asioita, siivous, vessanpesu, se mitä tehdään kodin kunnossapysymiseksi. Siivoukset tehdään aika vasemmalla kädellä, mutta sitä tehdään päivittäin ettei ne tuntuisi ylitsepääsemättömältä työltä. Pintapuolinen siivoaja olen minä, mutta mies tekee muutaman kerran vuodessa isomman kliinauksen, kun ei kestä enää katsella sotkuja.
Inhoan lakanoiden vaihtamista, mutta nekin hommat on minulle nakittunut, koska jos meinataan nukkua puhtaissa lakanoissa, pakko minun on ne vaihtaa. Mies huomaisi varmaan ehkä puolen vuoden päästä, että haiseepa tämä tyynyliina hikiseltä. Pyykitkin on mun huolena, mies pesisi kaikki samassa ja 60 asteessa, niin kuin poikamiesaikanaan. Silloin sillä oli vain mustia vaatteita, sai mättää kaikki samaan koneelliseen.
Ruuan laitto ja leipominen ei ole meidän perheelle työtä, ne ovat nautinto :).
Mies on erittäin hyvä kokki ja innostanut lapsetkin tekemään ruokaa ja leipomaan. Minä en ole tehnyt ruokaa tänä vuonna kun muutaman kerran.
Kaupassa käynti onmeillä suorastaan intohimo. Meillä on ollut jopa kisoja siitä kuka löytää mielenkiintoisimman ruoka-aineen ja mitä siitä voisi tehdä ruuaksi. Monta kertaa katsotaan kaupassa kännyllä netistä reseptejä. Tosin nykyään minä liukenen omiin sfääreihin ja menen vaateosastoille kun muut tutkii ruokaa. Minä olen melkein shoppholisti, tosin mielenkiintoni suuntautuu kenkiin ja vaatteisiin :).- 1säpappa
"Pyykitkin on mun huolena, mies pesisi kaikki samassa ja 60 asteessa, niin kuin poikamiesaikanaan."
Mä en ole kyllä vieläkään ymmärtänyt, miks niitä vaatteita ei voi pestä tuossa lämpötilassa.
No tietysti mulla ei olekaan mitään erikoisröyhelöitä ym.
Mulla oli yks ex sellanen, että minä en SAANUT pestä pyykkiä. Käytännössä tää tarkoitti, että jos laitoin jonkin vaatteen pyykkiin, saatoin saada sen puhtaana takas hyvällä tuurilla muutaman kuukauden. Kyllä vaatehuolto helpottui kun hän lähti. Sain aina puhtaita vaatteita kunhan vain pesin likaiset.
Seuraavan kanssa taas minä hoidin vaatehuollon muutenkin, koska muuten kukaan ei ois pessyt pyykkiä (eikä kyllä siivonnutkaan). Ne erikoisemmat vaatteet hän sai sitten itse pestä jos halusi. - NäinMeillä
1säpappa kirjoitti:
"Pyykitkin on mun huolena, mies pesisi kaikki samassa ja 60 asteessa, niin kuin poikamiesaikanaan."
Mä en ole kyllä vieläkään ymmärtänyt, miks niitä vaatteita ei voi pestä tuossa lämpötilassa.
No tietysti mulla ei olekaan mitään erikoisröyhelöitä ym.
Mulla oli yks ex sellanen, että minä en SAANUT pestä pyykkiä. Käytännössä tää tarkoitti, että jos laitoin jonkin vaatteen pyykkiin, saatoin saada sen puhtaana takas hyvällä tuurilla muutaman kuukauden. Kyllä vaatehuolto helpottui kun hän lähti. Sain aina puhtaita vaatteita kunhan vain pesin likaiset.
Seuraavan kanssa taas minä hoidin vaatehuollon muutenkin, koska muuten kukaan ei ois pessyt pyykkiä (eikä kyllä siivonnutkaan). Ne erikoisemmat vaatteet hän sai sitten itse pestä jos halusi."Mä en ole kyllä vieläkään ymmärtänyt, miks niitä vaatteita ei voi pestä tuossa lämpötilassa."
Koska osa vaatteista menee pilalle liian korkeassa lämpötilassa pestynä. Ethän sinä laita dieseliä bensa-autoon tai toisinpäin.
Jos on ihan pakko pestä kaikki samassa lämpötilassa niin sitten mieluiten alhainen lämpötila 30-40C. Siinä eivät vain kaikki välttämättä tule ihan puhtaiksi mutta pienempi paha se on kuin pilata vaatteet.
- pimperoosa
Ei naisten pikkupöksyjä ja rintsikoita pestä 60 asteessa! Ja on muitakin vaatteita ja kangasjuttuja, joita ei siinä lämpötilassa pestä. Vai peseekö joku villapipot ja villasukat kuudessakympissä? Tai ikkunaverhot, joitten suosituslämpötila on 30 astetta?
Ai niin, joku tarttuu heti tähän ja nillittää, että pikkarit ja rintsikat pestään käsin! Mä en kyllä pese, vaan koneessa kevyellä ohjelmalla, pesupussissa ja kolmessakympissä, hyvä tulos tulee.
Useimmissa vaatteissa pesulämpötilaksi on merkitty 40 astetta. Mutta aika monissa, missä on tekokuitua, lämpötila on 30. Olen aina noudattanut tätä ohjetta eikä ainakaan vikaan ole mennyt.
Kauhee selostus tolta yhdeltä, miten he elää ja käy kaupassa ja tekee ruokaa ja niin pois päin. Oikeen nauratti jo joku kanttarellien puhdistus, kuinka sitä ei koeta työksi... Voi hitsiläinen, ei kai niitä kotona tehtäviä juttuja monikaan työksi koe, mutta työtä ja tekemistä ne kuitenkin on! Kun oikaisee maton kulman suoraksi ohi mennessään, niin on se sekin jo "kotityö," jos meinaa pitää mattonsa suorassa. Mä en enää tarkalleen saanut selvää, mistä tossa kaikessa oli kyse, siitäkö, että mikä on työtä vai siitä, kuka tekee ja tekeekö tasapuolisesti. Voisko ton kaiken yksinkertaistaa vaikka niin, että jos toinen ei koskaan oikaise sitä matonkulmaa, ja toinen taas tekee sen aina, niin onko siinä kyseessä joku epäsuhta vai ei. Jos meinaan matonkulman oikaiseminen ei ole kotityötä, niin sitten ei ole mitään epätasaisuutta tässä asiassa. Mutta jos se taas ON kotityötä, niin sitten pariskunta ei toimi tasaveroisesti.
Ja tästä päästään sitten mukavasti seuraavaan asteeseen eli siihen, onko matonkulmien oltava suorassa vai ei. Jonkun mielestä voi olla kodikasta, kun matot on vinksin vonksin, joten...? - tildatautinen
Näitä juttuja lukiessani tajusin, että mieheni käyttäytyy samalla lailla kuin lapseni pieninä. Ruoka tulee valmiina nenän eteen, siivoan huushollin ja hänen erikoissotkunsa. Siivouksia hän ei tee koskaan eikä myöskään vie roskapussia...ei vaikka olisivat kuinka täynnä. Roska heitetään kaapin pohjalle jos ei pussiin enää mahdu.Työpäivämme jälkeen kaupassa ollessamme hän hakee vain ne tavarat ostoskärryyn, joita hän syö yksin. Minä kerään kaikki ne ruoat, joita syövät sitten kaikki. Kaupasta tullessamme hän pötkähtää karkkipussin kanssa sohvalle katsomaan telkkaria, kun minä tyhjennän ruokakassit. Sen jälkeen tuleekin huusholin laittaminen aamun jäljiltä kuntoon ja ruoanlaitto. Silloin mies saattaa marista ruoasta ja sekin siksi, kun meni ahtamaan sitä karkkia ennen ruokaa. Minä moitin karkinsyönnistä.
Usein sanotaan, että jotku miehet on kuin pikkulapsia. Kiitos teidän juttujenne, niin tajusin että minullahan on sellainen ja pahimmasta päästä.
Tiedän että kotityötkin voisi jakaa, mutta kun yksinkertaisesti toinen ei vain tee niitä. Jos joskus olen pyytänyt vaikkapa imuroida, niin sitä ei voi tehdä, kun imurissa on muka jotain vikaa. Se imee liikaa että matot lähtee ja siihen kun sanoo että vähentää tehoja, niin silloin mies ruikuttaa kun sitte se ei ime mitään..Joo..jos noin huonosti on, niin eipä sitä silloin kannata imuriin koskea.- NäinMeillä
Lopeta nyt se miehesi passaaminen ja tee ruoka, pyykit yms. vain itsellesi ja lapsille. MIehesi selvitköön kuten selviää. Ja miehen sotkut voit heittää siihen miehen mahan päälle kun löhöää sohvalla.
- 7268
Rasti seinäkalenteriin! Lähtiessäni tänä aamuna totunnaisesti salille alkoi vaimoni IMUROIMAAN!
Sanoi syyksi sen, että paikallisen tapahtuman vuoksi saattaa tuttavamme tulla hieman kauempaa käymään.
Vaimo ei ole koskaan ehdottanut minulle mitään kotitaskaretta vaan olen ottanut hoidettavakseni suuren osan aivan järki- ja viihtyvyyssyistä.
Koska ennenkään ei ole ehdotellut niin ei tehnyt sitä nytkään ja varmasti arveli, että reaktioni olisi ollut "minä en vieraiden vuoksi siivoa"!
Muutenkin tämä on ollut poikkeava vuosi. Tähän mennessä vaimo on valmistanut jo muutaman aterian tavanomaisen yksi/vuosi asemesta.
Täytyyköhän kohta ryhtyä etsimään korvaavaa harrastusta?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903201- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834