Onko yrittäjällä oikeutta kesälomaan?

olenpieniorjavain

Laitoin tämän työnne Yrittäjyys-osioon, mutta pistän tännekin, kun nyt vasta hoksasin, että täällä on tämmöinen Lomaatyöstä-osiokin ja tämä taitaa olla oikeampi paikkakin tälle kysymykselle....

Eli:

Jos toimii työntekijänä vanhempansa yrityksessä, on osakkaana siinä, muttei missään johto- tai päätöstehtävissä (ihan vain työntekijänä), onko tällöin oikeutettu saamaan vuosilomaa tai loma-ajan palkkaa mahdollisesta lomasta?

Joka vuosi saa näistä tapella, kun yhtäällä sanotaan, että on oikeus lomaan ("kaikilla on oikeus lomaan, ei kenenkään tarvitse olla tauottomasti töissä" by tilitoimisto ja työterveyslaitos) ja toisaalla taasen, ettei yrittäjällä ole lomaoikeutta ("sitä se yrittäjyys on, ei siihen kuulu lomia" by vanhempani joka yrityksen omistaa sekä työsuojeluviraston tarkastaja). Olen kuitenkin henkisesti väsynyt (työpaikkamme ilmapiiri on pelkkää haukkumista ja kieroilua ja työntekijöiden aliarvostamista) ja haluaisin joskus olla viikon tai kaksi pois työpaikalta. Tiedostan, ettei minua voida erottaa koska olen osaomistaja, mutta jos yhtäkkiä ilmoitan olevani pois parin viikon päästä, siinä on helvetti irti. Samaa kitinää jatkuu sitten koko loppuvuoden.

En pääse osakkuudestani eroon, sillä vanhemmallani on etuosto-oikeus osakkeisiin, eikä hän suostu ostamaan niitä itselleen. En voi hakea työterveydestä sairaslomaa, sillä sitä ei kuitenkaan saisi pitää. Kerran olin päivän poissa kuumetaudin takia, ilmoitin asiasta aamulla. Vastaus oli vihaista haukkumista puhelimessa, töihin kuulemma on tultava vaikka pää kainalossa.

Jottei asiasta tarvitsisi jatkuvasti vääntää ja riidellä, niin fiksummat hoi! Onko tällaisen YEL:n piiriin kuuluvan epäyrittäjän (olen ensisijaisesti työntekijä, yrityksen osakkeita on laitettu nimiini vain, koska vanhempani ei voi toimia osakeyhtiö-yrittäjänä yksin) vain hyväksyttävä se, etteivät ne vuosilomat kuulu minulle? Tuntuu välillä kuin olisi orja. Ei saa olla viikkoa lomalla, aina ei saa edes palkkaa, kun vanhempi itse källää rahat kassasta. Ei voi irtisanoutua, koska on kuulemma oikeus määrätä osakasta pysymään töissä, kunnes tuuraaja löytyy -> ei löydy, koska hän ei sellaista etsi.

Harmittaa, että olen ajautunut tällaiseen tilanteeseen.

8

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykkö
    • paremminentiedä

      "Ei voi irtisanoutua, koska on kuulemma oikeus määrätä osakasta pysymään töissä, kunnes tuuraaja löytyy -> ei löydy, koska hän ei sellaista etsi."

      Etsi itse tuuraaja itsellesi. Ja ota selvää tuosta osakkaan velvollisuudesta pysyä töissä. Minä nimittäin en sitä nyt millään usko. Sitä paitsi sairausloman määrää lääkäri, ei työpaikka.

      Koska omistat osakkeita, olet osakas sinäkin. Jokin määräysvalta sinullekin kuuluu.

      • VastausLöytyyVasemmalta

        Eikä se etuosto-oikeus mikään myyntikielto ole, nykyisellä osakkaalla on vain oikeus ostaa samalla hinnalla osakkeet mitä niitä olisi jollekulle toiselle myymässä. Eli etsii ostajan, ja jos nykyiset osakkaat haluavat käyttää etuosto-oikeutta he lunastavat myynnissä olevat osakkeet, ja jos eivät ostaa uusi osakas ne ja myyjä pääsee joka tapauksessa eroon omistamistaan osakkeista.

        Välithän tuossa todennäköisesti menee, mutta onko nykyinen tilanne sitten hyvä.


    • Kestämätöntä

      Maksetaanko sinulle palkkaa? Jos maksetaan, olet oikeutettu lomaankin. Jos olet virallisesti yrittäjä, sinulla on oikeus ottaa lomaa, kunhan ilmoitat siitä tarpeeksi ajoissa etukäteen, muutama viikko riittää. Jos oikein ilkeäksi heittäydyt, voithan vain jäädä töistä pois, kunhan varmistat selustasi, sinulla on joku paikka minne palata(uusi työpaikka). Ei kenenkään tarvitse sietää tuollaista kohtelua edes vanhemmiltaan. Harkitse osakkaidesi pois myyntiä, vaikka ulkopuoliselle.

      • Väsähtänyt

        Minäkin olen tällainen osakas-työntekijä sukulaisen firmassa. Jee. Palkkaa saa, jos saa (tosin meidän pomo/yhtiökumppanini evää senkin mielivaltaisesti silloin, kun itse tarvitsee rahaa johonkin henkilökohtaisiin ostoksiinsa), eikä pomon mielestä "osakkaille tartte maksaa".

        No ei ehkä tarttiskaan, jos en olisi TÖISSÄ siellä, mutta millä se kuvittelee minun elävän, pyhällä hengellä varmaan, jos teen töitä mutten saa korvausta? Siinä loppuisi aika pian se töihin pääseminenkin, kun bensarahat olisi loppu.

        Lomaa on vaikea saada. Pyydän yleensä viikkoa, kahta, palkattomina nekin. Kun vielä ilmoittelin näistä loma-ajankohdistani hyvissä ajoin (kuukauttakin aiemmin), pomoni teki kaikkensa estääkseen sen. Ensin hän aina sanoo "joo sopii", mutta kun lomaan on noin päivä aikaa, hän ilmoittaa, että lomani onkin peruttu. Nämä yllärit ovat olleet todella perseestä, koska siinä on paritkin lomareissut jääneet tekemättä, vaikka ne on olleet hotelleita myöten maksettuina jo. Se on kyllä veetuttanut puolisoakin, joka on kuitenkin maksanut puolet reissusta.

        Nykyään ilmoitan noin viikkoa ennakkoon lomasta. Kauhealla huudolla se sitten lopulta hyväksytään. "Kai sinun on sitten pakko saada olla pois, vaikkei se sinulle oikeasti kuuluisikaan."


    • yrittäjänä_vsta_1990

      olettepa te lapsellisia.
      ensinnäkin perheyrityksessä ei tarvitse riidellä tippaakaan, mistään.

      Perheyrityksessäkin jokaisella ihmisellä on oma ammattiroolinsa.
      On vain 1 johtaja, muut perheenjäsenet ovat hänen alaisiaan työssä ollessaan ja kunnioittavat johtajan päätöksiä tai sitten menevät muualle töihin.

      Jos molemmat vanhemmat ovat yrittäjiä, ok, he maksavat itselleen yrittäjäeläkettä ja palkkaa sen mukaan miten haluavat tai pystyvät. Lomat he pitävät sen mukaan miten itse haluavat ja tekevät yrittäjinä just niin pitkää päivää kuin haluavat.
      Yrittäjiä ei koske työaikalainsäädännöt (paitsi auto- ja hoitoalalla).

      Jos lapset ovat töissä perheyrityksessä, mutta eivät omista yhtään firman osaketta, lapset ovat automaattisesti firmaan päin työsuhteessa, eli palkattuja työntekijöitä, eivät yrittäjiä.
      Lapsia kohdellaan samalla tapaa kuin vieraitakin, työntekijöinä, heille maksetaan kuukausittain vähintään alan työehtosopimuksen mukaista minimipalkkaa ja nämä palkat ilmoitetaan ja niistä tilitetään Tyellit, työttömyysvakuutukset, sotut sun muut asianmukaisesti.

      Perheyrityksessä työssä olevat lapset noudattavat työaikalainsäädäntöä, eli tekevät normipäivää saavat ylityökorvaukset, lomakorvaukset ja normaalit vuosilomat.

      Perheyrityksessä työssä olevia lapsia koskevat normaalit irtisanomissäädökset sun muut.

      Ei perheyrityksessä työskentelevät omat lapset ole orjakarjaa joita käytetään hyväksi ja hyppyytetään sinne ja tänne mielinmäärin isin ja äidin toimesta.
      Eikä yritys ole lapsille, eikä yrittäjällekään, mikään ilmainen rahakukkaro josta voi hakea fyrkkaa mielinmäärin tekemättä sen eteen mitään.

    • yrittäjänä_vsta_1990

      sen verran vielä, että jos ap omistaa osakkeita, hän voi luopua niistä myös vastikeetta jos ostajaa ei löydy. Irtisanoutuu osakkuudesta kirjallisesti yritykseen päin ja ilmoittaa kaupparekisteriin ja muille viranomaisille (Patentti-ja Rekisterihallitus Verottaja) , ettei ole enää yrityksen osakas.

      Jos isi tai äiti haluaa pitää yhä lapsensa töissä omassa firmassaan, hän noudattaa jatkossa minimissään alan työehtosopimusta.

      Ja sinulle joka olet sukulaisen firmassa töissä,
      työntekijä ilmoittaa työnantajalle halustaan pitää vuosilomansa määrättynä päivänä.
      Työnantaja voi kieltää loman pitämisen pyytämänäsi ajankohtana, mutta tieto siitä pitää tulla sinulle vähintään 2 viikkoa ennen ko. ajankohtaa.

      Työnantajalla on velvollisuus määrittää koska työntekijä voi lakisääteiset lomansa pitää. Eli sieltä päin pitää tulla ehdotus kuukausia etukäteen esim. kesälomasta ja tämän ehdotetun loman pitää olla 2.5.-30.9. välisessä ajassa.
      Työantaja ei saa pilkkoa työntekijän vuosilomaa pätkiin ilman työntekijän suostumusta.

      Ja vuosilomaahan karttuu 2 tai 2,5 työpäivää aina kustakin 35h työssäoloajasta.
      Jos olet ollut vuoden töissä ja joka työviikko tulee 35h työssäoloa, sinulla on 24 päivää vuosilomaa ja oikeus pitää ne 2.5.-30.9 välisenä aikana eikä työnantaja voi tätä kieltää.

    • yrittäjävaiei

      No tuota, avainasia varmaankin on, että oletko yrittäjä? Firman osakkeita voi omistaa ja olla samassa firmassa töissä olematta yrittäjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe